Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kesäihottuman diagnoosi

Lähettäjä: tilliperuna 
Päivämäärä:   20.8.19 15:09:48

Kertokaahan viisaammat, onko kesäihottumasta olemassa ns. virallista määritelmää? Onko se käytännössä sama kuin polttiaisallergia? Entä kuinka paha pitää olla, että lasketaan ihottumaiseksi?

Olin itse onnekas ja ehdin hevostella 30 vuotta ennenkuin mikään omista sairastui, mutta nyt yksi tuntuu oirehtivan polttiaisista. Hoitotoimet on jo aloitettu, hevonen reagoi niihin hyvin eikä se ole esim. myynnissä eli siinä mielessä asialla ei ole väliä.

Kunhan pohdin.

  Re: Kesäihottuman diagnoosi

Lähettäjä: Aino 
Päivämäärä:   20.8.19 17:58:36

Samaa pohdin minäkin. Täysin terve hevonen hankasi itsensä yhdessä yössä aivan järkyttävään kuntoon, paksu tukka on enää muisto ja harjamarto vereslihalla. Koko kesänä ei minkäänlaista varoitusmerkkiä, ei aiempinakaan vuosina. Ei ole suvussakaan ihottumaisia.

Diagnoosi verikokeella helpottaisi omaa epätietoisuutta ja tulevaisuuden suunnittelua.

  Re: Kesäihottuman diagnoosi

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   20.8.19 18:43:31

Tässä nähnyt vuosien saatossa melko kaikennäköisiä kesäihottumaisia. Jotkut reagoi selvästi juurikin polttiastenpistoihin ovat hoitamattomana kuin tulessa kokoajan. Myös ollessaan tallissa jossa ei ole polttiaisia. Toiset hankaa vain juuri silloin kun ovat polttiaisaltistuksella, ja jotkut ihan näkymättömistä syistä (keväällä jo ilman mennessä plussalle ennenkuin on edes ötököitä). Jotkut häntää, jotkut osaa harjasta, jotkut joka ikistä kohtaa.

Olisi myös mielenkiintoista tietää onko nämä kaikki silti allergisia juuri niille polttiaisille?

  Re: Kesäihottuman diagnoosi

Lähettäjä: sinna 
Päivämäärä:   20.8.19 19:57:26

Epäilisin kyllä Ainon hevosella jotain muuta ihovaivaa ennemmin kuin kesäihottumaa. Jos yhdessä yössä täysin puskista noin raju hankaus. Jotain loisia/väiveitä/mitä näitä nyt on?

  Re: Kesäihottuman diagnoosi

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   20.8.19 20:12:21

Ei kesäihottuma ala yhdessä yössä "räjähdyksellä"Minä veikkaisin muuta allargista reaktiota.Minulla oli NF-tamma joka reagoi paarmoihin ei ollut keväällisestä polttiaiskaudesta moksiskaan

  Re: Kesäihottuman diagnoosi

Lähettäjä: Aino 
Päivämäärä:   20.8.19 20:35:59

Tätä allergista reaktiota mietin itsekin, toki ekana nuo polttiaiset koska juurikin sinä iltana niitä oli todella paljon. Hevonen tuli äskettäin laitumelta talliin ja aloitettiin väkirehuruokinta jo, voisiko olla että aloitin sittenkin liian rajusti ruokkimaan? Syö melassileikettä, kauraa, kivennäistä ja soijaa proteiinilisänä.

Matolääkkeet sain puhelinreseptinä apteekkiin ja ne tulee tilauksena lähipäivinä.

  Re: Kesäihottuman diagnoosi

Lähettäjä: sinna 
Päivämäärä:   20.8.19 20:51:31

Onko nuo kaikki rehut uusia nyt laidunkauden jälkeen, eli nyt vasta olet alkanut antaa noita kaikkia? Ehkä vähän liikaa uusia rehuja yhdellä kertaa, miten paljon olet antanut kutakin?

  Re: Kesäihottuman diagnoosi

Lähettäjä: Aino 
Päivämäärä:   20.8.19 21:13:39

Ei ole uusia vaan samoilla menty ennen laidunkautta. 0,5 l melassileikettä, 1 l kauraa ja 2 dl soijaa on nyt saanut, aloitin kolmanneksella tuosta määrästä. Marstallin kivennäistä vajaa desi.

  Re: Kesäihottuman diagnoosi

Lähettäjä: Mielon 
Päivämäärä:   20.8.19 22:49:14

Olisko Ainon hevosen harjaan laitettu jotain selvityssuihketta tms?

  Re: Kesäihottuman diagnoosi

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   21.8.19 08:22:37

Myös ötökkämyrkyistä voi tulla rajujakin allergiareaktioita, coopersectista voi nahkakin kuoriutua.

  Re: Kesäihottuman diagnoosi

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   21.8.19 10:46:49

Myös hirvikärpäset saavat hevosen hankaamaan. Nythän ne ovat pahimmillaan.

  Re: Kesäihottuman diagnoosi

Lähettäjä: Jeppu 
Päivämäärä:   21.8.19 18:55:57

Niin, minäkin olen miettinyt sitä että tuomitaanko kaikki jotka kesällä hankaavat, kesäihottumaisiksi? Itse en kyllä tuomitsisi vielä ihottumaiseksi tuollaista joka tähän vuodenaikaan hankaa itsensä verille.
Meillä useampi hevonen reagoinut vuosien saatossa hirvikärpäsiin varsin aggressiivisesti. Niitä kun on mahdollista saada nahkaansa ihan laitumella ollessakin.
Aloittaja: Hoitelisin siis hevosen rauhassa kuntoon ja seurailisin tilannetta. En tekisi moisesta ihottumadiagnoosia.

  Re: Kesäihottuman diagnoosi

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   21.8.19 22:06:52

Näin facessa tänään jonkun ilmon, missä etsittiin jouhinäytteitä kesäihottumaisilta johonkin geenitutkimukseen. Lähettäkää sinne jos löydätte sen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.