Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Myyntivarsa 
Päivämäärä:   11.12.18 08:56:38

Pikku gallupia peliin! Mikä ratsuori herättäisi kiinnostusta tulevan varsan isänä?

Emä ravisukuinen, mutta ratsuna hyvin liikkuva tamma, kevyt ja noin 160cm säkäinen.

Ja jos teen varsan, niin teen sellaisen yhdistelmän, ettei harmita jättää itselle, jos ei mene kaupaksi :)

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Neela 
Päivämäärä:   11.12.18 09:01:10

Herkko Hurmauksesta haluaisin itse varsan, mutta ei sovi omalle tammalle suvullisesti. Siksi voisin hyvinkin olla kiinnostunut ostamaan sen jälkeläisen.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.12.18 09:49:52

Minä olen myös koittanut ostaa Herkosta varsaa (mahaan tai jo syntynyttä), mutta kasvattajat eivät ole halukkaita myymään.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Myyntivarsa 
Päivämäärä:   11.12.18 11:33:24

Kiitos teille tähän mennessä vastanneille :) Herkko on ollutkin yksi potentiaalinen vaihtoehto

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: lo 
Päivämäärä:   11.12.18 20:30:29

Miksei piste teetä tilausvarsa Herkosta? Mulla olis sulle tammakin tarjolla.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.12.18 20:59:50

R.T. Kajauksesta ehdottomasti :)

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   11.12.18 21:28:49

Vili Veikeästä

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.12.18 21:50:02

lo, minkälainen tamma? :)
Onkohan Herkko käytössä ensi kesänä, toivottavasti.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Haave 
Päivämäärä:   11.12.18 22:18:23

Ponuveikko!

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.12.18 22:40:54

Corleone

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: lo 
Päivämäärä:   12.12.18 08:04:19

piste: Täältä ht.netistä olen lukenut että Herkkoa saisi siirtona ensi kesänä.

Tammani on iso ja jättää isoa jälkeä. Laatua löytyy liikkeistä, mutta nuori kun on niin näyttöjä ei vielä ole. Ei ole valtasukuinen. Laita joku s-postiosoite näkyville jos kiinnostaa, sillä tästä saisi ihan oikeasti teettää varsan.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.12.18 08:57:30

lo, teen töiden jälkeen sähköpostin, jonka voin laittaa tänne esille :)

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: KaisuV 
Päivämäärä:   12.12.18 10:53:51

Meille syntyy Herkko Hurmaus x Vernan Kielo varsa 2019. Ei oo halppis, mutta myyntiin on tehty. Vähän halvemmalla voi saada jo nyt vatsaanpäin.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: laika 
Päivämäärä:   12.12.18 11:42:35

Ponuveikko ja R.T. Kajaus

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Nita 
Päivämäärä:   12.12.18 12:16:59

Missä hintaluokassa Kaisun varsa on noin suunnilleen mahaanpäin ostettaessa?

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Seleste 
Päivämäärä:   13.12.18 10:09:18

yli 150cm kasvava ratsuvarsa Unikuvasta <3

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Jippii 
Päivämäärä:   13.12.18 11:06:59

Herkko Hurmaus olisi kyllä omaan mieleen, mutta meillä kertautuisi Kelmi ja ss% olisi noin viisi. Uskaltaisikohan kesäihottuman pelossa? Tamma ei ole ihottumainen, mutta herkkä ötököille (ei aleta vääntää tästä. Iho ei mene rikki, harja säilyy, vaatii säännöllisen hyönteiskarkotteen ja on mielellään sisällä pahimman ajan päivästä).

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   13.12.18 13:03:35

Ihan mistä vaan -Tietyt ihottumaorhit.Varsa itessään ratkaisi asian...

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.12.18 18:45:02

ei olis muuten väliä mut haluaisin et sen isä olis jokin harvinaisemman värinen.
siis kaikki muut värit käy paitsi rautias, se on liian tavallinen ja tylsä.
Tintin Timjamista vois ostaa varsan, emällä ei olis väliä.
mut varsan pitäs olla sitten suomenkirjava, rautias ei kelpaa.
en halua ihan tavallisen väristä varsaa.se olis tylsän värinenkin.
harmi et hiirakoita ja hallakoita ei ole, muuten ottaisin sellaisen.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   13.12.18 19:15:39

Itselläni on useampi r-hevonen ja olen myös kasvattanut itse.
Seuraavaksi kertaan Kelmiä, elämäni huippuhevonen on siitä linjasta, otan ne sapelijalatkin ja vaikkapa ihottumariskin sen kustannuksella. Luonne, kapasiteetti ja ratsastettavuus on niin omaa luokkaa.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.12.18 19:27:34

Epotiosta itse haluaisin

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: 1234 
Päivämäärä:   13.12.18 21:30:23

Mikä tää * on joka alkaa tuntua trollilta tässä ja tuossa sh:n väri -ketjussa...

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   14.12.18 09:19:55

Koitoksesta. Mulla ravivarsa siitä, iso sporttinen ja todella mahtava luonne. Kevyt ajaa, sopii heikommankin käsiin, ei säpsy mitään. Rauhallinen kaikessa valjastuksessa,
lastauksessa..Liikkuu tarhassa kuin parempikin ratsu.
Näköäkin riittää, pitkä kaula, liinakko.

Jos emä ei olisi umpiravuri, voisin kuvitella tästäkin kelpo ratsun.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   14.12.18 10:46:44

Niih ei se suvusta kiinni ole minun puhdas ravisukuinen kasvattini pärjäs ihan mukavasti ratsulaatareissa;)

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   14.12.18 18:14:07

X: Mun R-ktk orin emä on juossut rahaa radalta, myös isän puolelta löytyy ravikuningas ja kas kummaa, jälkeläinen voitti ratsulaatarit 5v. Ei suku ratkaise sitä tuleeko varsasta ratsu vai ravuri.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: KaisuV 
Päivämäärä:   14.12.18 19:49:50

Myös meillä Kemun Tutu ja Kemun Muisto täysveli Rannan Nokiotta 3v karsintojen 9 laukka ja finaalin kolmas.
Ei se suku vaan yksilö kun on suomenhevosesta kyse. :)

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   14.12.18 21:40:20

Kyllä näinkin, että ykslö ratkaisee. Kysymys kuitenkin oli, että mistä oriista ostaisit ratsuvarsan. Varmasti ravipulelta löytyy yhä kivoja ratsuja ja varmasti ihan superlahjakkuuksiakin. Sieltä nää suvut on kaikki lähtöisin. Mutta jos ratsuja ei kasvateta lahjakkaista ratsuista, niin sitten kaikki etsii hevosensa ravijalostuksen ylijäämästä hakuammunnalla.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   15.12.18 10:43:17

Yhdistelmäkin vaikuttaa, kuinka sopiva ori on tammalle mutta Kulta-ahon Kasimir ja Ponuveikko kiinnostaa erityisesti samoin kuin Pilven Pojan ja Kelmin sukuiset ja varsinkin näiden yhdistelmät!

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.12.18 21:18:27

Vinha-Paanarista ja omasta tammastani. Kulta-ahon Kasimir kelpaisi vieraastakin tammasta.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: KM 
Päivämäärä:   16.12.18 10:56:57

Kelmi-Pipo yhdistelmät kyllä kiinnostaisi.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Pohjis 
Päivämäärä:   16.12.18 18:11:25

Tosi-Romeosta ostaisin orivarsan. Olis hienoa jos emällä jotain kisanäyttöä tai olisi jalostusarvostelu käyttökokeilla

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

LähettäjäKirsi S 
Päivämäärä:   18.12.18 22:11:56

Meille on syntymässä Ponuveikosta varsa ensi kesänä. Tamma periytyvää kovasti isää, varsinkin orivarsoihin.
Emä Savikon Venla, läsipäinen loistoliinakko ja varsa tulee myyntiin. Voidaan myös myydä ennakkoon edullisemmin, joten kannattaa kysellä.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: mikä 
Päivämäärä:   19.12.18 15:12:56

minua askarruttaa eniten näissä ratsusuokkihommissa on se että jalostuksen tulokset ratsupuolella ovat erittäin ohuita ja mitään tilastollisesti luotettavia tuloksia suorituskyvystä ym ei voi vielä vetää yhteen. Kuitenkin kansa uskoo kyseenalaistamatta mitään mutu pohjalta.
Ok, käytetään hyvälaukkaista ja ratsurakenteista oritta, joka osoittaa kelvollista hyppykykyä sekä liikkeitä. Fine, mutta se tamma on entinen ravuri ja sen puolelta ei ratsuominaisuuksista tiedetä hevon hattua.
Menee varmasti useampi sukupolvi, jossa ennen kaikkea emälinjan suoritukset ovat hyviä ennen kuin saadaan jotain osviittaa mihin pitäisi suunnata jalostus.

Alhaalta liittyvä kaula ja kiverä kinner rakenneviat on saatava pois ennen kuin voidaan edes ajatella ratsuhevosta, joka pystyy liikkumaan oikein ja kestämään rasitusta.
Hyvät liikkeet ja luonne sekä urheilullinen rakenne ovat erittäin tärkeät kriteerit jalostusvalinnoissa.
Mutta mitä suokki-ihmiset oikein haluavat? Jalostaa alkuperäisrodusta poikkeavia ominaisuuksia ratsastusurheilukäyttöönkö??

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: suomi 
Päivämäärä:   19.12.18 15:47:26

Nykyisissä nuorissa hevosissa ja varsoissa on ratsuja, joilla on jo emän sukulinja R-kirjattuja jo useampaan polveen. Omistani olen juurikin tuon emäpuolen kirjattavuuden palkinnolla vaikuttavan yksilön suorituskykyyn isälinjan ohella.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: mimmi 
Päivämäärä:   19.12.18 17:14:31

"Omistani olen juurikin tuon emäpuolen kirjattavuuden palkinnolla vaikuttavan yksilön suorituskykyyn isälinjan ohella."
Voitko suomentaa?

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Suomi 
Päivämäärä:   19.12.18 19:19:39

Huonosti muotoiltu kyllä: olen huomannut ja käytäntö kilpailuissa on osoittanu, hieno ratsuemälinja, niin että suorittavan hevosen taustalla on vaikkapa kaksi tai nyt jo pian komasi R-palkittu tamma ( ei siis ratsastavuuskokeella) tuottaa ratsuominaisuuksia merkittävästi.
Kun jälkeläisen emät ovat kisanneet ja suorittaneet koulupuolella myös hyvin on todennäköisyys saada pitkän linjan r-orista hieno varsa.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: mimmi 
Päivämäärä:   19.12.18 19:28:59

?????? edelleenkin.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Suomi 
Päivämäärä:   19.12.18 19:38:33

Viittaan nimimerkin mikä kommenttiin, olen siis samaa mieltä, isän ohella pitkä r-emälinja ratkaisee onko varsa oikeasti hyvä ja ostaessaan tietää, mitä voi saada.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: ;) 
Päivämäärä:   19.12.18 20:26:45

Minä taas en siitä R-emälinjasta sinällään. Mutta emän pitää itsensä olla lahjakas ratsuna. Oli sitten kirjoissa tai ei.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Suomi 
Päivämäärä:   19.12.18 20:49:05

Ilman pidempää R-linjaa emäpuolella heterogeenisyys korostu. Kun todistettavasti on pidempi emälinja, jolla jälkeläisillä r-näyttöä, emä linjassa jälkeläispalkittu/ja tammoja, voidaan puhua ratsuhevoslinjasta.
Käsittääkseni tammoilla on eheämpiä r-linjoja, kun yhdelläkään r- kantakirjaorilla nyt.
Puoliverisissä, ravihevosissa, laukkaratsuissa jne. emälinja on ratkaiseva.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: ;) 
Päivämäärä:   19.12.18 21:28:38

Käytännössä vain olen todennut, että hyvä tamma tekee hyviä varsoja orista kuin orista. Vähemmän hyvä vähemmän hyviä, vaikka olisi kuinka kantakirjattu. Mutta toki jalostuksen kannalta todennäköisyys saada hyvä varsa on suurempi, mitä enemmän lahjakkaita hevosia on suvussa. Ratsujalostus kuitenkin on niin lyhyttä, että niitä hyviä tammoja on voinut löytää ihan muiltakin kantakirjasuunnilta. Ovat siis lahjakkaita, vaikka ovat olleet ihan muissa töissä ja muuhun tarkoitukseen jalostettu. Sillä tavalla erilaista kuin joku puoliverijalostus. Suomenhevosissa voi yhä olla tahdikkaita, tasapainoisia, hyvälaukkaisia ja yhteistyöhaluisia, herkkiä hevosia piilossa muilla suunnilla. Jopa oreja.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: 143 
Päivämäärä:   19.12.18 22:23:19

En mistään, Meidän taloon ei suomenhevosta tule, ennemmin loppuu hevostenpito.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   20.12.18 07:07:11

Hymynaaman kanssa samaa mieltä. Siksi vähän kauhistuttaa tämä dmrt-tutkimuksen myötä nouseva suuntaus, että ratsusuunnalle aiotaan käyttää jatkossa lähinnä cc-tyyppisiä hevosia. Osoittaa kyllä suurta ymmärryksen puutetta.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Neela 
Päivämäärä:   20.12.18 07:47:49

Samaa mieltä kuin ;). Vaatii tietysti itseltä sekä innostusta että viitsimistä kaivaa sukuja ja tietysti myös jotain ymmärtämystä ja silmää rakenteelle.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Keijo 
Päivämäärä:   2.1.19 14:26:14

Tosi Romeosta varsa.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: tamma 
Päivämäärä:   3.1.19 08:22:33

Minulle on ainakin itsestäänselvää et emälinjan(kin) pitää olla hyvä. Oli laji/suuntaus mikä hyvänsä.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: ;) 
Päivämäärä:   3.1.19 13:40:34

Ratsusuomenhevosissa sitä vaan ei aina tiedä, missä se hyvä emälinja luuraa. Oma kantatammani ei paperilla ollut kyllä yhtään mitään. Silti siinä on tosi paljon hyvää ratsuksi. Ryhti, sporttisus, tahdikkuus, keveys avuille, miellyttämisen halu, järkevyys. Emälinjan tuotanto ei ollut yhtään mitään millekään suunnalle. Tää tamma olikin ainut, mitä kautta emälinja enää oli hengissä, vaikka kaikki haarat laskettaisiin Oli myös ainut hevonen, jota kautta emänisä jatkaa elämistään. Nyt tuon turhaakin turhemman tamman geenejä kantaa jo 55 hevosta ja ensi kesänä tulee lisää.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.1.19 14:16:24

Täällä varmaan moni, joka puhuu R-suokkien emälinjoista, tarkoittanee Ypäjän tammoista lähtöisin olevia emälinjoja. Muuallahan juoksijaksi hitaat tammat tuskin on sukuaan jatkaneet. Työlinjaisista suuri osa aikanaan talutettiin korkealaitaiseen, kun ei enää tarvittu. Ratsusuomenhevonen on niin tuore juttu, etten tässä kohtaa lähtis emälinjan perusteella karsimaan. Aika moni ktk-orikin kun niilltä samoilta linjoilta polveutuu. Muutaman R-suokkisukupolven täytyy vielä syntyä, ennen kuin voidaan puhua kunnon ratsusuomenhevosesta.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   3.1.19 14:48:17

Nykyiset juoksijatammat, lukuunottamatta vanhempia, ovat niin valtaorejapullistelevia ja pahimpana ravipuole Suikku, tulevissa Viesker ja Liising, ettei niistä kannata ainakaan R-ktk oria yrittämään.
Parjattu Akuli on mm. Itse menestynyt ja hienoja Ktk-oreja jättänyt, hyvinkin kevyita ja kaikkea muuta kun työhevostyyppisiä. Kelmi- ja Akulisukulinjaiset tammat ovat hyvin pärjänneitä kouluradoille, kun siellä ei tammat yleensä loista, eli itse mielellään suosin näitä linjoja, eritoten kun en yhtään ihottumaistakaan ole näiden kautta saanut, aika kuumia ja meneväisiä kyllä kaikki, mutta se on minulle hyvä ominaisuus.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: tamma 
Päivämäärä:   3.1.19 15:19:26

Minä ainakin otin kantaa siihen, mitä nyt suomenhevoselta hakeekaan ravuri/ratsu/työ on emälinja tärkeä. Eli hyvällä isälinjalla ei saa priimaa jos emä on ihan paska.
Tästä taas päästään siihen, että mikä on hyvä emälinja.....
Ja kuten otsikossa kysytään, "mistä suomenhevosorista ostaisit ratsuvarsa?". En mistään jos emälinja olisi mitäänsanomaton....

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: ;) 
Päivämäärä:   3.1.19 16:00:14

Mulle taas ratsusuomenhevosvarsaa ostaessa/kasvattaessa ei se emäLINJA merkitse kauheasti. Mutta se, millainen se emä itse on, merkitsee. Lahjattomasta emästä tulee huonompi varsa kuin lahjakkaasta. Mutta kuten tuolla ylempänä jo sanoin, kaikkia kiviä ei ole vielä välttämättä käännetty ja hyvä periyttäjätamma ratsusuunnalle saattaa löytyä joltain muultakin kantakirjasuunnalta.

Suomenhevosen kanssa lisäksi ollaan siinä tilanteessa, että on sitä vähän lahjattomampaakin tammaa jonkun kerran varsotettava ja yritettävä vähän emäänsä lahjakkaampaa saada aikaiseksi. Muuten meiltä loppuu se paljon puhuttu monimuotoisuus, että rotu säilyisi elinvoimaisena. Kummasti noille hevosille lopulta tuntuu löytyvän se oikea ihminen ja oikea työ. Omassa tuttavapiirissäkin on ihmisillä sellaisia rakkaita hevosia, joita eivät pois vaihda koskaan, mutta joita itse en huolisi omaan käyttööni ilmaiseksikaan. Silti ne ovat ihan napakymppejä töihinsä ja ihmisilleen Että sikäli yllytän kaikkia olemaan avoimin mielin, jättää tuomitsematta toisten kasvatusideoita, ja keskittyä siihen omaan ideaan.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   3.1.19 16:35:46

Itselleni nimenomaan emälinja on tärkein. En tekisi varsoja huonoilla emillä. On paljon oreja, jotka eivät jätä itsestään oikein mitään. En ymmärrä miten tammalinja olisi joten vähäpätöisempi kuin orin.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: ;) 
Päivämäärä:   3.1.19 21:38:59

Eihän se varsinaisesti vähäisempi olekaan. Ratsuja vain on kasvatettu niin vähän aikaa, ettei niistä tammalinjoista voi vielä kauheasti tietää. Joitain on. Hyviä ratsuja on piilossa - muilla kantakirjasuunnilla. Hyvä esimerkki tuo oma kantatammani. Ihan ravikasvatusta, mutta sata kertaa sopivampi ratsuksi. Siitä on nyt lähtenyt tammalinja ratsupuolelle, mutta ravipuolelta se on poimittu. Eikä ollut ravipuolella minkään arvoinen tammalinja. Eli periyttäjätammoja voi yhä noukkia muilta suunnilta. Jos tahtoo pelata varman päälle tai ei itse näe, niin silloin toki kannattaa satsasta tammalinjaan, josta on jo näyttöä.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: ;) 
Päivämäärä:   3.1.19 21:44:30

Oman tammani lisäksi olen myös seurannut erisukuisella orillani astutettujen tammojen muitakin jälkeläisiä. Erisukuinen ori saa paljon juuri ex-ravitammoja. Kyllä se näilläkin on ollut niin, että hyvän varsan jättänyt tamma on tehnyt hyviä varsoja muistakin oreista. Silti ne tammat ovat alun alkaen ihan ravikasvatusta ja ravisukuisia ja mistään emälinjasta ei vielä voine puhua.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjämkp 
Päivämäärä:   4.1.19 08:21:22

Näkemättä yksilöä en ostaisi mistään suomenhevosorista varsaa. Voi tulla pettymyksiä. Nuori, terve, hyvin tutkittu ja hyväsukuinen ori on usein turvallisempi valinta kun kestämätön, usein sairaslomalla oleva vanhempi ori.
Jokainen suomenhevostamma on arvokas, suvusta riippumatta. On mukavaa, että on erilaisen sukuisia oreja, eikö ole hyvä asia, että valtasukuiset tammat astutetaan niillä?
Liisingistä ja Vieskeristä olen nähnyt oikeinkin hienoja yksilöitä , en alkaisi niitä arvostelemaan suoralta kädeltä. Ratsukäyttöön Suikkua karsastan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, samoin Vokkerin sukuisia muiden kuin Vieskerin ja Vokkerillan kautta. Tosin Suikku ja Vokker alkavat olla jo niin kaukana ettei niillä ole enää suurta merkitystä ellei ole kerrattu.
Ex-ravuritammoista jotkut ovat hyvärakenteisia, toimivia ja kohtuuterveitä, kun taas jotkut ratsusukuiset ovat terveytensä ja jalkarakenteensa puolesta melko huonoja.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: ;) 
Päivämäärä:   4.1.19 08:52:01

Mä näen asian niin, että erisukuisia oreja tarvitaan nimenomaan siksi, että on jotain millä astuttaa valtasukuisia tammoja. Toki siinä rinnalla pitää tehdä lisää erisukuisia, että on tulevaisuudessakin mitä käyttää.

Muutenhan tuo jotkut hyväjalkaisia ja jotkut huonojalkaisia on totta, mutta se että huonojalkaiset olisi ratsuja ja hyväjalkaiset ravureita on täyttä mutua ilman tilastoja ja perusteluja. Ravureista suuri osa ei tule koskaan starttiin asti, joten jotain vikaa kai niissäkin on?

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   6.1.19 12:42:27

minun valmentajani sanoo, että kansallisromanttisista syistä jokaisen hevosihmisen tulisi elämässään yksi suomenhevonen elättää. se kivasti kiillottaa parhaiden puokkien suoritusominaisuuksia ja keskinkertaistenkin kirittäjänä toimii lajissa kuin lajissa. pahapäinen kun sattuu, siinä oppii hevosmiestaitoja. eihän ne nyt ole hevosta kummempia, paitsi että jotain ihanan alkukantaista niissä on... kanta on niin pieni, ettei edes gaussin käyrällä tasalaatuisten harjanne ole laaja, mitä suomalaiset rakastavat? Lottoa! sh kasvatus on sitä aidoimmillaan!

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.1.19 13:18:35

;): Suurin osa ravureista ei tule starttiin, kun joko niitä ei edes opeteta/treenata (näitä on yllättävän paljon ja varsinkin kun miettii, että varsan teettäminen ja ylläpito ei ole ihan ilmaista) tai sitten ne eivät vain halua/osaa juosta. Ja väkisin ei hevosta saa juoksemaan, eli joko ne laitetaan muihin hommiin tai kokonaan pois. Osan ura toki kaatuu ennen alkuaan hajoamiseen, mutta se on silti se harvinaisin syy. En silti itse väittäisi, että ratsut ovat huono- ja ravurit hyväjalkaisia, kun kummistakin löytyy molempia ja kaikkea siltä väliltä :P

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: L.S 
Päivämäärä:   6.1.19 13:25:56

Ravisukuiselle tammalle oria jolla on mahdollisimman hyvä laukka ja rakenne lähelle tamman omaa rakennetta niin saattaa jopa lototessa tulla osuma. Herkko hurmaus ja kulta-ahon kasimir

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Nordic 
Päivämäärä:   6.1.19 19:44:48

Millä vanhan tyyppisellä oriilla olisi tämä hyvä laukka?

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   6.1.19 19:50:10

Herkko hurmaus on perinteisen näköinen suokki, jolla on hyvä laukka.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.1.19 20:53:51

Miten ois Arvolan Aapeli (Lerkkanan velipuoli), laukka 9, luonne 9?

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: lo 
Päivämäärä:   6.1.19 21:15:12

Arvolan Aapeli on kyllä mielenkiintoinen! Onkohan siitoskäytössä?
V. L. Titanista on myös Ahon Odotus (RP)

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Hip 
Päivämäärä:   7.1.19 14:49:27

Monenko tamman kohdalla voidaan puhua ratsun emälinjasta? Eli olisi kolme-neljä polvea ratsuja, polveutuen ratsuvanhemmista?

Mulla on nytkin pari nuorta pihassa, täysin ravisukuisia, joista vanhempaa ostateltiin kisakäyttöön kouluratsuksi (kävi ratsutettavana 4v kesänä 2kk) ja nuoremmasta on nähty vasta hyvä rakenne ja kaunis laukka. Molemmat siirtyvät täysipainoiseen ratsastuskäyttöön raviuran jälkeen. Tai monitoimihevosiksi :).

En hirveästi linjoista puhu suokin kohdalla. Kyllä ne yksilöinä täytyy nähdä.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: mara-fani 
Päivämäärä:   8.1.19 08:14:36

Nordicille suosittelisin Maranelloa. CC-tyyppinen, hyväluonteinen ja kaunis, perinteinen ori. Harmillisen vähän jälkeläisiä, vaikka uskallan väittää, et tämä on just sitä, mitä moni suokeista pitävä tuntuu etsivän. Ja ainakin ennen ollut siirtona saatavilla.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.1.19 08:38:10

Minä haluaisin varsan Corleonesta, ja emänisäksi Herkko tai Savelan Hemuli.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Onni 
Päivämäärä:   8.1.19 12:42:03

Onnipojasta. Onkohan vielä käytössä kun sperma hyväksyttiin geenipankkiin?

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   8.1.19 14:45:49

Minulleki on tulossa Herkko Hurmaus - Unetun Aava yhdistelmästä varsaa. Ja mikä parasta tamma on geenitestattu päistärikkö, ehkä varsakin kantais samaa geeniä niin olis tulevaisuudes jalostuksellista häviävän värin arvoa hänessä, oli sitten tamma tai ori varsa.
Hyvää laukkaa ja hyppyä ja selvääpäätä sekä kilpailu viettiä odotan tältä :)
Ja asiallista rakennetta ja jalkoja. Jos kaikki menee nappiin. Ja isoa kuin mikä.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Varsuli 
Päivämäärä:   8.1.19 17:29:34

Täältäkin ääni Maranellolle, niin kuin yllä sanottiin, hyväluonteinen, kaunis ja perinteinen. Ja vaikka ei ole kevyimmästä päästä, se liikkuu älyttömän hienosti nuorten tyttösten ratsastamana.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.1.19 18:09:00

Miten Kiripassi? Meneekö se perinteisiin vai mihin kategoriaan?

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.1.19 18:52:14

siis tarkoitin et ne värit on jo todennäköisesti kuolleet sukupuuttoon tällä rodulla.
mutta Tintin Timjamin varsa vois olla hieno.suomenkirjavat on upeita.varsinkin, jos pohjaväri olis musta.mikähän sopisi tuonvärisen nimeksi? nimen pitäisi sopia sekä tammalle että orille.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.1.19 18:58:17

No jos perinteinen suomenhevonen on se rauhallinen, aina luotettava ja palveleva monelle jo lapsuudesta tuttu kaveri, niin kyllähän Kiripassi suuressa määrin vastaa tätä mustavalkoisten suomi-filmien suomenhevosta. Mahtavan monipuolinen ori ja älyttömän komee.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: lo 
Päivämäärä:   8.1.19 19:12:56

Ei ole mahdollista että Unetun Aava olisi päistärikkö, koska sen suvussa ei ole päistärikköjä.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.1.19 20:23:55

Unetun Aava on kyllä niin tavallistakin tavallisempi rautias, ettei sen tavallisempaa ole. Jos on tosiaan geenitestattu päistäriköksi, niin testi on mennyt pahasti pieleen, on esim. tutkittu jonkun ihan toisen hevosen näyte.

Kaikki olemassaolevat päistäriköt suomenhevoset polveutuvat tammasta Taika-Tyttö.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.1.19 22:15:55

Kulta-ahon Kasimirista.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Aime13 
Päivämäärä:   9.1.19 14:40:01

Jos omia varsoja ei olisi niin paljon, niin pelkästään orin perusteella Lastun Lekan, Lorentson tai Savelan Hemulin varsa kiinnostaisi, mutta täytyisi olla hyvältä emälinjalta.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.1.19 17:12:31

ja Tintin Timjami periyttää harvinaista väriä.just siks ottaisin sen.jos jokin tietty ori
pitäs valita.kiva nimikin sillä.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.1.19 17:15:51

Hitto mitä perusteluita. Kiva nimi ja hauska väri.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Kiinnostaa 
Päivämäärä:   9.1.19 17:58:46

Mikä olisi se hyvä emälinja, mitä nimiä pitäisi ratsunlinjassa emän puolella olella.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Haije 
Päivämäärä:   9.1.19 18:03:57

Erisukuinen tamma Veketar, jolla 4 R-suunnalle kirjattua tammajälkeläistä. Löytyy mm. Hiljalan Fantomin emälinjalta.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Jopo 
Päivämäärä:   10.1.19 15:59:47

En mistään!
Ostan ratsastusharrastukseeni pv-varsan!

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   10.1.19 17:24:19

En oikein tiedä mitä mieltä tästä olisi. Pieni rotu ja neljä eri jalostussuuntaa. Kannattaako niitä voimakkaasti eriyttää. Jos jotain toivoisi suomenhevosessa jalostettavan niin terveyttä ja hyvää luonnetta. Mutta alkuperäiseen kysymykseen siis, haluaisin ehkä hyvälaukkaisesta juoksijaorista mieluummin kuin näistä ratsuoreista.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.1.19 19:33:45

:) Millä juoksijaoriilla on hyvä laukka? Siis selkeästi kolmitahtinen?

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   10.1.19 19:50:50

Kannattaa katsoa laatuarvostelut, koulupuolen kasvattajakilpailu, mestaruudet. Jos urheiluhevosta haluaa, niin sieltä. Kuinka moni menestyjä näistä on Vokkerilinjainen tai Suikusta.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   10.1.19 20:32:10

"Mutta alkuperäiseen kysymykseen siis, haluaisin ehkä hyvälaukkaisesta juoksijaorista mieluummin kuin näistä ratsuoreista."

No mutta niitähän on pilvin pimein! Siis ravivarsoja. Hyvää laukkaa jättävää ravioria en itse tunne ja ravimiehet ei varmasti sellaista tunnusta. Mutta ei muuta kuin kaupoille!

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.1.19 20:32:54

Varmaan juoksijoiden jälkeläiset on laatuarvosteluiden ja kasvattajakisojen aikaan luomassa raviuraa ja siksi niitä ei ko. kisojen palkintopalleilla näy. Mutta siis onko jollain tietoa, millä j-oreilla hyvä laukka?

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   10.1.19 20:46:36

Sh markkinoilla liikkuu ratsuorilla astutettuja Suikku-Vokker tammoja, varsat hyvän hintaisia. Onko kauppa käynyt? Kannattaako tällaisia astuttaa?

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.1.19 20:52:32

Liising ja Vokkerilla on jättänyt hyvälaukkausia jälkeläisiä. Kumpikaan ei ole hengissä, joten katselisin näiden poikia. Apassilaisia ja aurauslaisia on melko paljon ratsuina ja niillä on ollut ihan hyvä laukka, mitä olen nähnyt. J oreista myös esim. jo edesmenneet El Vihuri ja Pette ovat kunnostautuneet ennemmin ratsuperiyttäjinä.

Laatareissa viime vuosina ovat kunnostautuneet muun muassa tutuarilainen Rannan Nokiotta, auterelainen Lokson Taikautu ja camrilainen Pyrypolun Felder.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   10.1.19 20:55:13

Puhutaanko finaalista

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   10.1.19 21:15:14

Yhden liptuslaisen tiedän jolla on niin paljon parempi laukka kuin suurimmalla osalla puoliverisistä. Aivan mieletön. En sitten tiedä mistä perinyt, mutta onhan näitä yksilöitä. Kunhan yleisellä tasolla jossittelin, en ostaisi suokkia ratsuksi itselleni. Ehkä eläkkeellä voisi ottaa lemmikiksi. Vaikka kasvatella ajan kuluksi. Toivottavasti niitä on vielä silloin.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   11.1.19 08:25:18

No olipa aikamoinen tuo Pyrypolun Felder! Rakenne ja fysiikka ihan huippu. Toivottavasti pysyy oriina ja pääsee jalostuskäyttöönkin. olipas kyl mielenkiintoinen! Suikku ei nyt ainakaan tätä pilannut.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.1.19 09:01:10

Totemi Rokista ainakin on tullut vastaan kivasti liikkuvia ratsuja. Köppinen vaikuttaa myös lupaavalta ratsupuolelle ja sukunsa puolestakin olisi hiukan erilainen.

Ja mitä Suikku-Vokker -tammojen astuttamiseen tulee, niin mielestäni joka ainoa terve suomenhevostamma tulisi astuttaa suvusta riippumatta.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Rape 
Päivämäärä:   11.1.19 10:17:12

"Liising ja Vokkerilla on jättänyt hyvälaukkausia jälkeläisiä. Kumpikaan ei ole hengissä, joten katselisin näiden poikia. Apassilaisia ja aurauslaisia on melko paljon ratsuina ja niillä on ollut ihan hyvä laukka, mitä olen nähnyt. J oreista myös esim. jo edesmenneet El Vihuri ja Pette ovat kunnostautuneet ennemmin ratsuperiyttäjinä."

"Hieman" ohio aiheen, mutta yllättäen kuollut Valtraus on myös näyttänyt periyttävän hyvälaukkaisia jälkeläisiä. Rungoltaan, kuin myös liikkeiltään varsin hyviä aihioita ratsun uralle. Hyvä hevonen taipuu vielä raviuran jälkeenkin uuteen ammattiin, kun on resursseja :)

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Hipi 
Päivämäärä:   11.1.19 10:27:08

Apassi, Saran Salama, Liising, Joihuri, ja moni muu tavallista parempi raviori on jättänyt myös liikkeiltään ja rakenteeltaan ratsuksikin soveltuvia jälkeläisiä.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Erillainen 
Päivämäärä:   11.1.19 14:38:55

Haluaisin Ypäjä Arskasta.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Arska 
Päivämäärä:   11.1.19 15:03:08

Samoin, Arska on hieno ja mun tän hetken suosikki!

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   11.1.19 18:38:14

Felder karsinnassa 1 /19 ja paras askellajihepo finaalissa kakkostila ja paras estehevonen huimilla 9,5/9.5/9,75 pisteillä ja ravivalmennuksessa koko ajan ;)

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   11.1.19 19:54:01

Ok, eli kyse on 3-vuotiaasta. Onnea ja menestystä kohti kasvattajakilpailua ja ratsastuskilpailuja.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   12.1.19 08:52:15

No eikös nuo 3-vuotiaat oo vielä niin tekemättömiä, että niissä se luonnonlahjakkuus näkyy. Ja sitten vanhemmiten ihmisen osaaminen näyttelee tärkeämpää roolia hevosen menestyksessä.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   12.1.19 09:29:44

3-vuotiaalla tuloskunto heittelee rajusti päivästä toiseen. Esim. Edellisvuoden loppusijojen hevonen voitti seuraavana vuonna askellajit ja esteet.
Kolmivuotiailla painottuu hyppykyky arvioinnissa ja ratsupuolella kolmivuotiaissa Hermeli on usein kvaalanneiden sukutaulussa.
Sitten myöhemmin, kun pitää ratsastaen suorittaa hevosella, sama ylivoima ei näy. Hyvinkään liikkuva hevonen ei taas sitten ollenkaan menesty kouluratsastuskisoissa, jos siltä puuttuu mm. Kokoamiskyky tai se on huonosti ratsastettava ja sekoileva.
Se kun hevonen estekisoissa menestyy, ei korreloi siihen, kuinka se irtona hyppää. Siinä tarvitaan niin paljon muutakin.

  Re: Mistä suomenhevosoriista ostaisit ratsuvarsan?

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   12.1.19 10:09:42

Kiripassi ja R.T. Kajaus olisi isäoreina mulle kiinnostavimmat.

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.