Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Varsuli 
Päivämäärä:   29.11.18 09:14:42

Kertokaapa toiset kasvattajat oletteko saaneet kesällisiä varsoja kaupaksi. Tuntuu, että tänä vuonna liikkeellä vain turhanpäiväisiä kyselijöitä. Varsat ei mene kaupaksi vaikka hyvät suvut takana ja hinta ei päätä huimaa. Ajattelin, että nyt en kyllä varsota muutamaan vuoteen. Tähän asti olen ajatellut, että omalta osaltani teen työtä suomenhevosen hyväksi varsottamalla vähän harvinaisemman sukuisia tammoja, mutta ei kyllä enää onnistu kun varsat ei mene kapaksi.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   29.11.18 09:45:30

Tilanne on ollut vuosia samanlainen sh-varsojen kohdalla. Kun tammaa astuttaa täytyy jo silloin olla itsellä tiedossa tyhjä karsina varsalle jos ei menekään kaupaksi maitovarsana. Osa kasvattajista saa myytyä entisten näyttöjen pohjalta ja osa olemalla aktiivisia somessa ja näin luomalla mielikuvaa tunnettavuudesta.

Pidä varsat itse, opeta ne ajoissa ja myy 3-4 vuotiaana. Tappiota tulee rankasti mutta kasvattaminen on lähes aina kallis rakas harrastus.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: lo 
Päivämäärä:   29.11.18 10:05:40

Vaatii myös tuuria, että saa myytyä. Esim minä sain varsani myytyä kaverille ilman että piti julkiseen myyntiin laittaa.

Se on kyllä todella ikävää että varsakauppa ei käy. Jotenkin ihmiset pitäis saada innostumaan varsan ostamisesta eikä aikuisen hevosen ostamisesta.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   29.11.18 10:20:07

Puttevarsojen kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa, mutta lämpösvarsa... huoh.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Stamma 
Päivämäärä:   29.11.18 12:38:20

Mä olen saanut molemmat tämän kesän sh varsat myytyä, niinkuin tähän asti kaikki myydyt kasvatit vieroitusikäisenä. Osa mennyt tutuille ja osa täysin vieraille. Yksi asia mistä moni ostaja on maininnut että osa myytävistä varsoista on niin kalliita että eivät edes ota myyjiin yhteyttä. (4000-5000€ ylöspäin) Mä olen yrittänyt pitää varsojen hinnan kohtuudessa koska kalliimmaksi tulee kuitenkin elättää ja kouluttaa niitä 2-3v ja myydä sitten muutamalla tonnilla. Eli itselleni tullut se käsitys että "korkeat" hinnat ovat monelle ostajalle se kynnyskysymys.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: lo 
Päivämäärä:   29.11.18 13:17:02

"Eli itselleni tullut se käsitys että "korkeat" hinnat ovat monelle ostajalle se kynnyskysymys."

Ilmoitusten perusteella vaikuttaa, että suurin osa suokkivarsoista myydään liian halvalla, eikä liian kalliilla. Jos varsan hinta on alle 3000 e, ei siitä voi jäädä kasvattajalle mitään käteen. Itsekin myin varsan sillä 3 tonnilla ja persnettoa tuosta jäi, mutta toki harrastukset maksaa. Alle tuon hinnan en kyllä mielelläni olisi varsaa myynyt, sillä se olisi ollut jo hyväntekeväisyyttä.

Ehkä siinä tapauksessa jos kasvattajalla on oma ori, tammoja ei kantakirjata, eikä varsoja käytetä näyttelyssä niin halvasta (alle 3 t) myyntihinnasta voi jäädä jotain käteenkin, varsinkin jos saa heti vieroitusikäisenä varsan myytyä. Alennusvarsat kuitenkin polkee kaikkien suokkivarsojen hintoja, mikä ei houkuttele ketään kasvattamaan, koska hommassa saattaa joutua tekemään rankastikin tappiota. Joten mielestäni ongelma ei ole korkeat hinnat vaan ennemminkin liian matalat hinnat. Mutta ei ihmisillä vissiin ole varaa maksaa varsasta sitä kahta tonnia enempää.

Hirveä määrä on kyllä suokkivarsoja myynnissä, esim. varsat.hippos.fi -sivustolla yli 200 kpl (näistä osa tosin on tuplana kun on ilmoitettu ensin syntymätön varsa palveluun ja sitten sama varsa vielä syntyneenä).

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Wikipedia 
Päivämäärä:   29.11.18 15:05:09

Markkinatalous on talousjärjestelmä, jossa hinnanmuodostus eli hyödykkeiden hintojen määräytyminen on vapaan kysynnän ja tarjonnan säätelemä.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Mulle 
Päivämäärä:   29.11.18 15:12:47

Itselläni hyväsukuinen kesällinen varsa myynnissä. Isä niitä kalliimpia oreja ja vähän ylimääräisiä kuluja tuli kun elliä tarvittiin. Vieroitusikäisenä sen hinta minulle vähän alle 5000€. Miksi myisin kolmella tonnilla? Kysyntä ja tarjonta tietysti ratkaisee, mutta minä en tätä lajia harrasta sen vuoksi että voisin kustantaa muiden harrastuksen. Harrastan sillä sitten itse.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: sullemulle 
Päivämäärä:   29.11.18 15:46:46

entäs shettisvarsan myynti sitten..? vieroitettu varsa maksaa keskimäärin tonnin ja siitä pitäisi vielä tinkiä, joo pidän myös itsellä, onneksi ei ole pakkomyynnissä, mutta tokihan hienoahan se olisi uusi kiva koti löytää :)

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.11.18 17:13:57

Hyvin olen saanut myytyä joka vuosi ja lähteneet heti vieroituksesta uusiin koteihin, hinnat ovat olleet kuhunkin varsaan sopivia ja alle 5th.n euron en ole myynyt varsaa enää pitkään aikaan.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.11.18 17:18:48

Ei tässä maassa harrastaja voi kasvattaa varsaa (yhtä tammaa varsottamalla) sillä perusteella, että siitä jäisi jotain käteen... Kun silloin niitä ei kukaan osta ja tappion määrä vain kasvaa ajan myötä. Ennemmin myy halvemmalla pois hyvään kotiin minimoiden tappiot ja toivoo myöhemmin saavansa jotain bonuksia mahdollisen menestyksen myötä... Jos on ihan supertamma supersuvusta ja emälinjalta, niin sitten varsa menee jo kalliimmallakin, mutta silloin se tamma itsekin on yleensä jo ollut kallis ja normiharrastajan budjetin ulkopuolella...

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   29.11.18 18:10:14

Ei jaksa edes laittaa myyntiin. Emän aiemmat varsat ovat flopanneet mikä mistäkin syystä, joten varsa pitäisi myydä tonnilla, jos silläkään kukaan huolisi. Olkoon tuossa, kasvakoot ja varttukoot rauhassa, unelmoin lottovoiton lisäksi nyt myös siitä että joku aiempi varsa pääsisi radoille asti ja esittäisi sen verran että tuokin menisi kaupaksi...

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Hillipilly 
Päivämäärä:   29.11.18 18:34:11

Kasvatan vain itselle, myyntiin ei kannata.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Toro 
Päivämäärä:   29.11.18 19:20:47

Sama juttu, en kasvata enää myyntiin.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Stamma 
Päivämäärä:   29.11.18 19:23:08

Mä kasvatan varsoja harrastuksena, ja kuten sanottu markkinat määräävät hinnat. Kuten jo aikaisemmin sanoin, mieluiten myyn maitovarsana hieman edullisemmin kuin elätän niitä 3v ja sitten tarviikin saada jo se 5000€ että kulut tulisivat katetuksi. Älkää sitten myykö niitä varsoja jos kerta ette toisten harrastuksia halua "maksaa".. ;)

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Mulle 
Päivämäärä:   29.11.18 21:36:41

Miten Stamma onnistuu noin halvalla tuottamaan varsan? 3-vuotiaana kuluttanut vasta 5000€.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Stamma 
Päivämäärä:   29.11.18 21:58:00

Oma talli, omat heinät, ja itse pystyn kouluttamaan ja opettamaan. Eihän siitä itselle mitään ns.palkkaa jää mutta edes kustannukset pois.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Mulle 
Päivämäärä:   29.11.18 22:37:19

Meilläkin oma talli ja taito opettaa, mutta rehut on kaikki hankittava vieraalta ja sen tammankin ylläpitokulut väh vuoden ajalta laskettava varsan hintaan...

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   30.11.18 08:33:40

Olen ostanut kaksi tämän kesäistä suomenhevosvarsaa, toisesta maksoin 1500 ja toisesta 2100. Minusta ihan hyvännäköisiä varsoja, aika näyttää sitten mitä näistä tulee. Hinnat oli minulle sopivat. Halvemmasta maksan tunnistus/rekisteröintikulut, kalliimmasta maksoi kasvattaja.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Sh 
Päivämäärä:   30.11.18 15:54:28

Minusta tuntuu, ettei oikein mikään tahdo liikkua markkinoilla nyt. Liekkö huono heinävuosi. Huoh.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   30.11.18 17:01:39

Yllä kun arveltiin että miksi toisilla on mahdollisuus myydä varsat halvemmalla kuin toiset. Tosiasia on että se oma ori syö ja vie ihan kiitettävästi itsekin eli ei se onnea ja edullisia varsoja tee. Mutta se on ISO epäkohta että asiansa hoitava yrittäjä joutuu siihen yhteenkin myyntivarsaansa laittamaan +24% lisää arvonlisäveroa vrt ne kellä tätä ei varsojen hinnoissa ole. Siinä on ostajan ihan turha yrittää tinkiä kun "ei hän sillä alvilla mitää etua saa, että eikö voisi maksaa pimeästi." Ei. Näin se yrittäjä ei voi tehdä kun se kuitenkin siellä papereissa mukana on tekohetkestään asti ollut.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: 2 
Päivämäärä:   30.11.18 19:37:26

Tulee tosiaankin paljon halvemmaksi maksaa tonni astuttamisesta+varsasta, kuin yrittää sillä tonnilla elättää omaa oria vuosi. :D

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   30.11.18 19:57:44

Kyllähän Liisa sen toki tietää että alv raja on 10 000 €. Eli jos ei muuta liiketoimintaa harjoita vuoden aikana ja varsoista/varsasta saatu summa alittaa tuon niin karu totuus on vain se että alv.tä ei silloin tarvitse maksaa. Joo ei ehkä ole reilua ammatikseen varsoja kasvattaville/myyville mutta näin suomen laki nyt vain menee. Toki varsoista myydystä voitto-osuudesta (jos siitä jotain käteen jää) täytyy veroa maksaa.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   30.11.18 20:46:54

Ja jos ostaja saa vähentää alvin, niin silloinhan se ei vaikuta.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Mulle 
Päivämäärä:   30.11.18 22:05:18

Eihän se harrastajan ja alvillisen myyjän varsan hinnan ero todellisuudessa ole 24%! Minä harrastajana ostan kaikki rehut ym kulut alvillisena, enkä saa niitä mistään vähentää, jos ei sitten myyntihinnassanikaan ole alvia.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Mulle 
Päivämäärä:   30.11.18 23:02:28

Jatkan vielä, että kun yritys maksaa mahdollisesta voitosta sitten 20% yhteisöveron ja minä yksityishenkilönä lisäprosenttini 40 mukaan, niin tulos on +-0. Yhtä paljon jää molemmille viivan alle!

  Re: Suokkivarsan myynti

LähettäjäLiisa 
Päivämäärä:   1.12.18 10:12:20

Kylläpäs kolahti. :)
Hyvä että herättää keskustelua. Ei minua haittaa jos joku haluaa harrastuksenaan kasvatella toisille varsoja alle kustannusten. Laskekaapa huvikseen kuinka äkkiä se 10t täyttyy jos sivutoiminenkin yrittäjä myy kaksi 2,5t varsaa ja pitää siinä sivussa paria kaverin varsaa pihatossa vaikka 250e/kk. ;)

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   1.12.18 10:29:55

Noh, mä tosiaan harrastan, ja harrastukset maksaa. Pidän tuota tammaa tuossa lemmikkinä vaikkei se varsoisikaan. Ja en ottaisi yhtään vierasta hevosta missään tilanteessa, eli minun tilanteeseen ei sovi ajatus että tamman tilalla voisi olla maksava asiakas. Jos saisi edes suorat kulut, eli astutus- ja varsamaksun, sekä ell-kulut niin olisin tyytyväinen. Kärrypuolella kun on vielä se teoreettinen kasvattajaraha. Jonka vuoksi varsa pitäisi saada siihen kuuluisaan "tavoitteelliseen ravikotiin"...

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Täällä 
Päivämäärä:   1.12.18 10:37:31

En myy suokkiratsu-varsaa alle 4000e emän alta, että paikka on omassa tallissa, jos ei mene kaupaksi.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Mulle 
Päivämäärä:   1.12.18 12:48:21

Kuinka paljon . haluaa provikkaa, jos myisit minunkin varsani? 

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   2.12.18 06:01:52

Helposti on kaikki mennyt kaupan, eri orit isänä sama emä. Ensimmäinen varsa on se uran uurtaja muille. Myöskin emän edustava näkyminen somessa on erittäin tärkeää.
Autan kasvatin omistajia kaikessa tarvittaessa ja maksan kasvattajakisamaksun.
Varsojen hinnat on ollut 4000e ylöspäin.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: sh varsa 
Päivämäärä:   3.12.18 10:54:53

En ole kasvattanut varsoja myyntiin enää vuosiin. Ostan mielummin varsan vuotiaana (myynnissä jatkuvasti useita alta 2000euron),viimeisin maksoi 1300euroa...
Opetetaan ajolle hyvin,treenataankin vähän ja jos tuntuu niin myydään eteenpäin. Lahjakkaimman tuntuset jätetään itselle. Ei ole tarvinnut myydä hyvin opetettua varsaa alta 4500euron. Myyminen vaatii tietysti somessa "markkinointia" , hyviä kuvia ja videoita.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.12.18 20:01:46

Minä tein varsan itselle, mutta sitä on yritetty jo kahteen kertaan ostaa pois. Ravivarsa.

  Re: Suokkivarsan myynti

LähettäjäE.K 
Päivämäärä:   10.12.18 15:51:48

Huonosti taitaa vetää kesälliset. Meilläkin olisi myynnissä sh-ori. Emänlinja ei kummoinen, mutta 2 ekaa emää tähtijuoksioita ja kolmas 30 pintaan. Itsellä ei aika riitä enää perehtyä kaikkiin ja tämä saisi lähteä vieroituksen jälkeen maailmalle.. Hintaa olen miettinyt 2500€.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Koopa 
Päivämäärä:   10.12.18 18:45:26

5000€ on vieroitusikäisen tuotantokustannus aika lailla minimissä.

Juu en myy yhtään alle sen. Voi nämä itsekin pitää ja katsoa, mitä tulee. Ehkä sitten kiinnostaa nuoremmat, kun vanhimmat näyttää luokkansa. Jos ei, niin omianipa laittelen :).

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Mulle 
Päivämäärä:   10.12.18 19:20:26

Näin toimin kuin Koopakin. Harmittaa kun varsa olisi oikeasti hyvä, ja toivoisin sen saavan ammattitaitoisemman valmennuksen kuin itse osaan antaa. Mutta ei sitä sen takia puoli-ilmaiseksi anneta!

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   10.12.18 19:27:20

Olen panostanut niin r-sukuisiin tammoihin, kun periaatteessa populaatiosta löytyy, ovat myös kilpailleita.
Myyn varsan kalliilla, niitä ei tule edes joka vuosi. Jos ei mene kaupaksi, jää kotiin ja laitan satulaan ja kilpailutan.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.12.18 22:18:51

Ei keskinkertaisiakaan juuri kukaan halua emän alta. Ihmiset osaavat laskea kuinka paljon se elätys siinä vaiheessa vain sen elättämisen takia maksaa. Hyvät viedään kyllä käsistä kun niissä on se että ostettava ennenkuin joku toinen ostaa. Muilla markkinat alkaa siitä kun treenikin.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: peppi 
Päivämäärä:   10.12.18 22:45:26

Mihin ikään asti laskette varsan kulut sen hintaan?

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Mulle 
Päivämäärä:   10.12.18 23:27:59

Koko ajanhan se kuluttaa lisää...!

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: peppi 
Päivämäärä:   11.12.18 06:21:29

Kyllä, siksi kysynkin että mihin asti kulut lasketaan. Esim 5-vuotiaan elämiseen on mennyt maneesitallilla noin 50 000€ ja sellaistahan ei kukaan maksa. Eli mihin asti ja millä perustein varsan kulut saa siirtää ostajan maksettavaksi?

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.12.18 07:47:14

Ei voi kasvattaa kannattavasti hevosia pitämällä niitä 900 euroa kuussa maneesitallilla.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   11.12.18 08:00:50

Ei kai kukaan järkevä varsota tammaansa maneesitallilla, siis myyntivarsamielessä? Eiköhän kotona pidä olla tallit, kentät ja valmennukset, että tämä olisi järkevää hommaa.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: lo 
Päivämäärä:   11.12.18 08:45:44

Aina on ollut sama ongelma, että varsat ei mene kaupaksi, varsinkaan ratsupuolelle. Ravipuoli on sentään hieman eri juttu, koska raviharrastajat on tottuneet touhuamaan varsojen kanssa ja ravureita aletaan treenaamaan nuorina. Ratsuihmisten mielestä menee liian monta vuotta ennen kuin "varsalla pääsee tekemään mitään". Ratsuharrastajat ei yleensä ole valitettavasti tottuneet touhuamaan varsojen kanssa, eikä ymmärretä varsojen kanssa touhuamisen hienoutta. Hevonen pitäisi saada mahdollisimman valmiina, eikä ihmisillä ole mitään kärsivällisyyttä eikä pitkäjänteisyyttä. On vaan aika nurinkurista, että aikuisilla R-suokeilla on aika kova kysyntä, mutta mistäs niitä uusia tulee kun varsoja ei kukaan kasvata kun ei niitä kukaan osta kuitenkaan? Viime vuoden R-suunnan astutusmäärät alenivat huolestuttavasti noin 100 tammalla.

Ihmisten pitäisi jotenkin päästä yli siitä ajatuksesta, että varsojen kanssa touhuaminen olisi jotain rakettitiedettä. Hevosia ne varsatkin ovat! Varsinkin suokkivarsan kanssa pärjää kyllä kuka tahansa, jolla on perus hevosenkäsittelytaidot ja maalaisjärkeä. Ei se ajo-opettaminenkaan vaikeaa ole, kunhan vaan saa apukäsiä hommaan mukaan.

Minä ainakin oon tosi tyytyväinen ratkaisuuni, että teetin tilausvarsan, jonka kanssa on nyt ollut jo useamman vuoden yhteinen matka. Kyllä hevoseen syntyy ihan erilainen side kun sen saa tuntea jo varsasta asti ja tuntee 100 % hevosen taustat. Ei minua ole kyllä mitenkään haitannut, että varsalla pääsi ratsastamaan vasta 3-v syksyllä, koska sitä ennen tein varsan kanssa paljon muita juttuja: ohjasajoa, juoksutusta, työhevosjuttuja, kärryttelyä, maastakäsin -juttuja ym. Onneksi tilausvarsan teettämis-esimerkkiä on muutama muukin tuttavapiirissäni seurannut ja suokkivarsoja on syntynyt.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: peppi 
Päivämäärä:   11.12.18 17:26:31

Aaa okei, eli vain jos olet tehnyt varsan tarkoituksella myyntiin ja omasta takaa löytyy tilukset, olet oikeutettu maksattamaan varsasi kulut ostajalla. No mitäs jos se omaan pihaan syntynyt, myyntiin tehty varsa ei ole mennyt kaupan 5v ikävuoteen mennessä? Edelleenkö sen kuukausittaiset kulut saa siirtää myyntihintaan?

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.12.18 19:34:19

Varsan hinta on se minkä arvoinen se on ja mitä ostajat siitä maksaa. Siihen hintaan ei liity, eikä voi liittyä, siihen laitetut kulut.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Mulle 
Päivämäärä:   11.12.18 23:24:50

Hyvästä varsasta on saatava kulut pois sekä x€ odotusarvoa mukaan. Jos se on sinulla vielä 5-vuotiaana se on joko mielettömän hyvä ja hinta ”liian” korkea tai sitten se ei lunastanutkaan siihen asetettuja toiveita ja siitä täytyy päästää hinnalla millä hyvänsä eroon kuluttamasta lisää!
Jos ei rakenne ole täysin tarkoitukseen sopimaton pitää 1,5 vuotiaasta saada vähintään siihen menneet kulut. Varsinkin ravivarsasta sitten vuoden päästä voi jo nähdä paremmin mihin suuntaan varsan ja hinnan kehitys menee.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.12.18 23:58:23

Ja jos ei saa, vika ei ole ostajassa, vaan myyjässä. Todennäköisesti aivan liian suurissa vaaleanpunaisten lasien läpi nähdyissä kuvitelmissa varsoistaan.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Koopa 
Päivämäärä:   12.12.18 00:13:16

Tai sitten ei vain kohtaa sitä ostajaa, jolla on ne ostohousut jalassa. Puoli-ilmaisen etsijiä on nähty, mutta miksi se varsa pitäisi ilman antaa? Juju on vähän niin kuin siinä, että kasvatellaan omiksi tarpeiksi ja myydään, jos on ostaja.

Ja kun sitä on työn puolesta saanut kannattavuuksia laskea, niin kyllä sen varsankin kulut tulee verotuksen yhteyteen kirjattua. Joku muu voi tehdä hyväntekeväisyyttä ja myydä alle kustannusten. Itse asiassa hyvän varsan kohdalla joskus tein niin itsekin, kun tiesin ostajan hyväksi. Siis varsan tulevaisuutta ajatellen.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.12.18 05:30:12

Toki kasvattajien olisi jossain määrin hyvä myös seurailla sitä, mitä ihmiset haluavat, jos kasvattaa nimenomaan myyntiin. Silloin pelkkä omasta mielestä mielenkiintoinen suku ei riitä.

Jos ihan aidosti kasvattaa myyntiin, pyrkii kasvattamaan suvultaan sekä ominaisuuksiltaan myyviä varsoja. Esimerkiksi vuosia on jo ratsupuolella haluttu kokoa. Silti suurin osa kasvattaa niitä kituseen 155cm kasvavia varsoja vuodesta toiseen ja varsasta varsaan. Sama suvuissa. Jos kasvatat myyntiin, ei riitä että suku on vain sinusta mielenkiintoinen ja haluat nähdä mitä siitä seuraa.

En siis tarkoita, että jokaisen varsin tulisi olla tuplavoikko, 170cm jöllikkä matadororeilla koristellun sukupuun kanssa, vaan että jos haluaa olla myyntimies, on seurattava markkinoita ja vastattava kysyntään edes jossain määrin.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   12.12.18 05:39:20

Kyllä oikeasti hienosukuinen varsa myy, myös ratsupuolella. Kun on erisukuinen, iso,ratsurakenteinen, hyvänvärinen ja suorittajavanhemmista molemmin puolin, niin meneehän ne. Jälkeläisissä ei saisi olla tiettyjä nimiä, joita ei r-puolella arvosteta.
Yleensä ihmisen on vaikea ymmärtää, ettei se oma tamma ole riittävän hieno.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: :L: 
Päivämäärä:   12.12.18 10:36:43

Näinhän se on että markkinat määräävät mitä ostetaan. Itse olen huomannut että isoksi kasvavat ja eriväriset tekevät kauppansa varsinkin ratsupuolella. Ihan turha kasvattaa omasta mielestä pelkästään kivansukuisia varsoja jos ne eivät mene kaupaksi.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: tosi 
Päivämäärä:   12.12.18 12:15:18

jos ratsuvarsaa haluaa myydä, ei emän sukutaulussa saa montaa valtaoria olla, ei ainakaan Suikkua. Sitten voi ihmetellä, kun kauppa ei kovin vilkkaasti käy.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: laika 
Päivämäärä:   12.12.18 12:24:44

Näin ostajan näkökulmasta kommentti: olen viimekesäistä tammavarsaa (ratsu) tässä ihan ostoaikeissa pikku hiljaa katselemassa ja harrastajana ohitan sellaiset lmoitukset, joissa myydään "esille tuovaan kotiin". Ei ole tarkoitus kasvattaa varsaa tynnyrissä, mutta en myöskään halua mitään velvoitteita/paineistusta kasvattajan suunnasta, kun en voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Tuntuu että näitä tulevaisuuden kisakotia etsiviä on nyt ollut aika paljon markkinoilla, mutta riittääkö kaikille sitten niitä kisaavia koteja? Toisessa ketjussa juuri päiviteltiin kun harrastajat eivät uskalla varsaa ostaa eli vaikuttaa ristiriitaiselta, kun toisaalta varsoja ei myöskään haluta myydä niille harrastajille. Toki eihän se haittaa, jos kasvattajalla on tahtoa ja mahdollisuus pitää itsellä, jos ei sopivaa ostajaa ilmaannu. Ymmärrän siis hyvin kasvattajien toiveen nähdä kasvattejaan radoilla, tämä nyt vaan yhtenä huomiona. :)

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Mulle 
Päivämäärä:   12.12.18 23:28:38

Sekin on totta että myyjällä voi olla nuo vaaleanpunaiset lasit nenällään... mutta tyhmä ei ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa. Tyhmää on kuitenkin antaa varsa parilla tonnilla pois. Missä on kasvattajan arvostus omaa näkemystään ja työtään kohtaan?

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: peppi 
Päivämäärä:   13.12.18 18:38:08

"Hyvästä varsasta on saatava kulut pois sekä x€ odotusarvoa mukaan."

Entä jos se hyvä varsa joutuu käymään klinikalla tehohoidossa tokalla elinviikollaan? Vaikkapa rhodokokin tai jonkun muun syyn takia, joka ei varsaan vaikuta enää toipumisen jälkeen. Siirretäänkö se 2000-4000 euroa suoraan varsan myyntihintaan?

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Mulle 
Päivämäärä:   13.12.18 22:17:52

Ainakin yritetään ; ))

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   16.12.18 00:03:50

näin harrastehevosen ostajana hinta on aika iso tekijä. Suokkivarsan hinnalla saa "roduttoman" nuoren, joka on jo koulutettu alkuun, on maastovarma ja hyvä hevosenalku josta jatkaa. Jos hevosen rodun ei ole pakko olla suokki, kuten esim. itselleni ei ole, tuntuu ostajan näkökulmasta järkevämmältä ostaa se roduton.

Siinä missä halvalla myyvä kasvattaja tukee omasta näkökulmastaan ostajan hevosharrastusta, tukee kalliilla ostaja kasvattajan kasvatusharrastusta ;) Ja jos ei tosiaan ole merkitystä harrastehepan valinnassa onko suokki vai roduton, niin parin tonnin ero hinnassa houkuttaa sinne roduttoman puolelle.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   16.12.18 16:45:52

Parikymmentä vuotta olen kasvattanut ja edullisin varsa on ollu 4000€ mitä on pihasta lähtenyt. Kasvatan sen verran laadukkailla tammoilla ja hyvillä oreilla, lisäksi kasvatit ovat pärjänneet ihan hyvin, joten varsat menevät kaupaksi. Viime kesäinen ei alle 5000€:n. Näilläkin hinnoilla kasvattamisesta ei jää käteen mitään, joten en ymmärrä miksi varsoja pitäisi myydä alle em. hinnan.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Mulle 
Päivämäärä:   16.12.18 22:05:10

M Kasvattajalle!

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Mulle 
Päivämäärä:   16.12.18 22:06:27

... siis että iso peukku Kasvattajalle! : )

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Kira 
Päivämäärä:   17.12.18 14:42:54

Itketään suomenhevosen häviämisen perään ja sitten taivastellaan niiden korkeita hintoja. Jossain vaiheessa rahan loppuminen ajaa kauniin aatteen edelle eikä kukaan halua kasvattaa vain hyväntekeväisyyttään. Jos ei arvosteta tarpeeksi niin miksi rotua sitten väenväkisin pitää hengissä.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: uimari 
Päivämäärä:   17.12.18 16:20:02

Viedäänkö jonkun muun rotuiset sitten käsistä repimällä?

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Oripoika 
Päivämäärä:   17.12.18 18:12:39

Mitkä on teidän myynnissä onnistuneiden kokemuksella niitä parhaita somen myyntikanavia suokkivarsalle?

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Stamma 
Päivämäärä:   17.12.18 19:56:01

Mulla on kasvateista lähes puolet mennyt tutuille ilman mitään myynti-ilmoituksia ym. Loput ovat menneet kaupaksi fb:n suokkimyyntiryhmän kautta. Kannattaa ottaa hyvät kuvat sekä liikkeistä videota, sitä nykyajan ostajat kaipaavat.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   18.12.18 15:21:06

Meidän kasvatit ovat suurimmaksi osaksi menneet FB:n suomenhevosmarkkinoiden kautta sekä puskaradion kautta.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Kerttuli 
Päivämäärä:   25.12.18 15:01:26

Potentiaalisena ostajana mua ihmetyttää nykypäivänä kaikki hevosmyynti-ilmoitukset, joissa ei ole kuvaa. Rakennetta pitää päästä katsomaan muutenkin kuin kysymällä sähköpostilla kuvia, ja sitten saa kuvan päästä ja etuviistosta otettuna, joista ei mitään selviä. Jos olet myymässä hevostasi, myöskään pimeässä tarhassa kaarevalla alueella otetut videot, joissa ei oikeasti pysty näkemään hevosen tahdikasta liikkumista, eivät auta myynnissä.

Sillä niistä huippusuorittaja-oreista ja tavan emistä voi samalla sanallisella kuvauksella olla myynnissä hyvin erirakenteisia hevosia.

Ei kukaan ostaja kiinnostu automyyntimainoksestakaan, jos ei ensin näe kuvaa.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Mulle 
Päivämäärä:   25.12.18 20:19:17

Totta puhut Kerttuli. Omaltanikin puuttuu kuva ilmoituksesta. Työssäkäyvänä ja yksin hevosten kanssa toimivana on kuvan saaminen tähän vuodenaikaan hankalaa. Viikonloppuisin valoisaa, vaan varsa kun tunkee heti ”syliin” minut nähdessään. Ota siinä sitten kuvaa..

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Kerttuli 
Päivämäärä:   25.12.18 20:47:47

Tiedän, että se on hankalaa ja saattaa vaatia sen kuvausavun mukaan ottamisen tallille, mutta veikkaan että moni kiva heppa ei saa ostajaehdokkaita pihaan juuri sen sivustaotetun kuvan puuttumisen takia. Välimatkat on Suomessa sen verran pitkiä, ettei kukaan turhan takia viitsi ajaa viikonlopun aikana koppi perässä esim. neljää eri hevosta katsomaan vain todetakseen, ettei rakenne ole sitä mitä sanallisesti ilmoituksessa oli.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: pvptmm 
Päivämäärä:   25.12.18 21:14:12

Mitteepä Kerttuli etsii? Tai minkälaista varsaa? Minulla on useampikin kesällinen varsa myynnissä ihan kelvollisten kuvien ja videoiden kera, vaan ei ole kummoisesti ole kyselyjä tullut. Hinnatkin on minusta laadun mukaan laitettu, eivät oo ilmaisia mutta eivät ylikalliitakaan.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   25.12.18 22:25:56

Heh, ja kun ravivarsaa myyt niin että siitä on todella hyvä kuva, niin saat vastata puheluihin. "Siul o varsa myynnis, hyvännäköinen, mistä isästä" -lukee ilmoituksessa. "Aha, onko emä startannu? Minkä aikanen?" -on, lukee ilmoituksessa. "Mä lähden kuule tulemaan kopin kans, missä tää on?" -lukee ilmoituksessa. "Ai missä päin se on? Myö ollaan Kokkolas." -just. "Mie annan tästä kuule nätin tonnin, ihan sileen setelin! Mieti nyt, kulut lakkaa heti, mie lähen heti tulemaan. Ai ei käy, no vaihosa sitten, miul ois viisvuotias lämpönen ruotsintuontiruuna, menny kuule kaheksaatoista täyden matkan läpi, sillä pääsis heti starttaamaan" -...

No, hupi tietty noistakin, juu. Kerrankin kuului kun joku seurueesta oli tainnut käydä kiertokoulua sen verran että sai puhelun edetessä tavattua ilmoitusta niin että taustalta kuului aina ilmoitus kun joku varsaan liittyvä tieto oli saatu selville.

Se on kyllä aivan totta että hyvät kuvat ovat tärkeitä.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Sari 
Päivämäärä:   26.12.18 10:47:47

Ostin varsan viime vuonna eräältä tunnetulta kasvattajalta. Kävin katsomassa useampaa varsaa, mutta niitä esitettiin tallinkäytävällä, taluttaen pihamaalla, tarhan perukoilla ym. Ostin lopulta laatuvarsan, joka esiteltiin asiallisesti ensin tarhassa, sen jälkeen talutuksessa ja lopuksi irti maneesissa jotta näin liikkeet. Emä esitettiin ratsain. Kannattaa pikkasen panostaa niihin myynti toimiin, siistii edes paikat kun ostaja tulee, eräässä pihassa oli romua ihan joka paikassa, kaikki mikä oli pudonnut käsistä oli jäänyt niille sijoilleen. Ei tee kauhean hyvää vaikutusta.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Mulle 
Päivämäärä:   28.12.18 23:14:32

Olen tuntematon ravivarsoja kasvattava henkilö, minulla ei ole käytössäni maneesia. Täällä osassa Suomea harvoin on kunnon talvea, joten se tarhan perukka saattaa olla parempi paikka esittää varsan liikkeitä kuin portin edusta, joka upottaa varsan alla. Varsoja kun voidaan myydä jäisillä tai kurakeleillä tai pimeäänkin vuodenaikaan, niin ei se tallinkäytäväkään huono vaihtoehto ole varsaa esittää. Emätamman suoritukset juoksuityyleineen ja sijoituksilleen ovat nähtävissä videolta Hippoksen sivujen kautta... myytävänä oleva varsani on kuitenkin ”laatuvarsa”.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: mmm 
Päivämäärä:   29.12.18 11:19:14

Ai että kasvattajan pitäis vielä maneesikin pykätä.
Tai kuljettaa emä ja varsa paikkaan x liikutettavaksi.
Juu, onnistuu, heti kun jokaisen myyntivarsan hintaan lisätään yksi nolla perään.

Mulla tuli varsasta parikymmentä kyselyä, lähimmälle maneesille tai hyvässä kunnossa olevalle ulkokentälle, on matkaa reilu 25km suuntaansa.
Ei käyny mielessäkään roudata tuota kaksikkoa edestakaisin näytöille. Ja maneesistahan maksat joka käyttökerrasta, eikä tarvi odottaa että tyhjänä olis. Siinä sovit tuntien,valmennusten ja muiden käyttäjien kanssa koska teille sopii ja mitenkähän sen ostajan aikataulut menee.

Jos pikkuvarsaa ostat, sen pitäis olla selvää että tarha/karsina/tallin käytävä on luonnollinen paikka katsoa sitä varsaa.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Saska 
Päivämäärä:   29.12.18 17:55:55

Miten sä näet varsan liikkeitä missään tarhan perukoilla, liukkaassa tai hangessa?

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: mmm 
Päivämäärä:   29.12.18 20:17:15

Tarhassa mitään umpihankea ole, jos hevoset siinä ulkoilee joka päivä. Liukkaalla hiekoitettu piha riittää mainiosti varsan liikkeiden näyttämiseen, tai sitten on katsovassa silmässä puutetta.

Oletko sinä valmis ostajana kustantamaan kulut ja ylimääräisen vaivan, jos varsaa tarvii kuljettaa näytölle? Myös siinä tapauksessa, että et osta sitä?

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   30.12.18 12:07:06

1-3-vuotiaan liikkuminen voi olla enemmän kiinni kasvuvaiheesta kuin mistään ulkonaisesta tekijästä. Kaksivuotias voi tänään liidellä ravia kuin taivaan enkeli ja kahden viikon kuluttua töpöttää mummoravia etu- ja takaosan epäsuhtaisuuden vuoksi. Siksi pyrin kuvaamaan varsoja silloin kun ovat otollisessa kasvukohdassa. Tämä vaan ei kokemattomille varsan ostajille käy, vaan pitää olla video juuri nyt otettu. Yritä siinä kertoa, että varsa on reilusti takakorkea tai etupää edellä kasvanut, eikä pysty kovin ihmeellistä liikettä tässä vaiheessa näyttämään. Tämä turhauttaa itseäni eniten.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.12.18 12:44:23

Suomenhevoskasvatuksessa ei kyllä aatteet ja ihanteet kohtaa käytäntöä. Onhan se hienoa liputtaa erisukuisten puolesta mutta harva niistä on valmis maksamaan. Ja voisko olla pieni osa syytä siinäkin, että nää erisukuiset on ehkä jääneet käyttämättä siksi, ettei niitten kapasiteetti ole yhtä hyvä kuin muotioreilla?

Ravivarsoista saattaa sentään saada kasvattajarahoja, jos hyvin käy.

Jotain tarttis kumminkin tehdä. En kyllä yhtään tiedä, mitä. Kourallinen rahansa uhraavia kasvattajie ei pysty pitemmän päälle pitämään rotua hengissä.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   30.12.18 19:34:05

Suomenhevosten kasvatus perustuu liian paljon siihen että halutaan omasta tammasta varsa kun "se on niin ihana". Varsa myydään parilla tonnilla pihan perältä. Suomenhevoskasvatus pitäisi saada sellaiselle tasolle että sen voisi ottaa vakavammin. Satsauksia laadukkaisiin tammoihin ja oreihin. Hinnat sille tasolle mille ne kuuluukin.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: ;) 
Päivämäärä:   30.12.18 20:36:53

Ei kai siinä ole mitään vikaa, että tahtoo siitä omasta tammasta varsan, kun se on niin ihana. Pitää vaan miettiä, millaista varsaa on tekemässä. Onko siitä omasta tammasta tarpeen tehdä varsaa kaikkein sähäkimmän ja herkimmän orin kanssa, vai kannattaisko valita ori, joka sekä parantaa ratsastettavuutta että jättää hyvää luonnetta. Sellaista, että tavan harrastajakin todennäköisesti tulee pärjäämään. Sitten myy sen varsan sille harrastajalle, eikä vaadi ostajalta, että pitää voittaa kasvattajakisa kuuden vuoden päästä. Harrastajiahan suurin osa ratsastajista on ja harrastehevosena suomenhevonen on parhaimmillaan. Ei se toki estä sitä, etteikö varsasta kannattais yrittää emäänsä parempaa. Mutta kyllä sitä omaakin tammaa pitää varsottaa. Joka tamman pitäsi varsoa, että jonkinlainen suvullinen vaihtelevuus säilyisi.

Eikä tuo ole yhtään ristiriidassa sen kanssa, etteikö joku toinen voisi satsasta laatutammoihin ja oreihin ja pyrkiä kasvattamaan niitä tulevia kasvattajakisavoittajia ja koulu- ja estemestareita.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Stamma 
Päivämäärä:   30.12.18 20:39:19

Ei kai siinä mitään pahaa ole että tamman omistaja haluaa tammastaan varsan vaikkei olisikaan mikään liikeihme tai superrakenteinen. Eri asia jos kasvattaa varsoja työkseen tai ammattimaisesti niin sitten melkein olisi panostettava tammojenkin laatuun.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.12.18 12:55:32

Jokaisen sh-tamman pitäisi varsoa ainakin kerran, jotta rodun tulevaisuus olisi turvattu. Valitettavan paljon näkyy olevan vanhempia ja hyvinkin valtavirrasta poikkeavalla suvulla varustettuja tammoja, joilla ei yhtään jälkeläistä ja varsomisikä auttamatta ohi. Kyllä mä ajattelen, että ammattikasvattajat ei yksin rotua hengissä pidä, vaan myös niitä pihan perien harrastetammojakin pitäisi innostua astuttamaan, edes sen yhden kerran. Rikastumisen toivossa tammaa on turha varsottaa, enemmänkin ajattelen, että se on "kansalaisvelvollisuus ja kunniavelka sodan käyneelle, uhanalaiselle rodulle".

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: lo 
Päivämäärä:   31.12.18 16:31:28

Kyllä, ehdottomasti pitäisi suokkitammoja varsottaa enemmän. Todella harmillista kun emälinjoja kuolee kun tammoja ei varsoteta.
Harmi kun itellä on vain yksi tamma (jota kyllä varsotan). No jospa jossain vaiheessa olisi mahdollista hankkia lisää tammoja...

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.12.18 16:48:43

Muutamia varsotusdiilejä oon omasta mielestä kiinnostavien erisukuisten omistajille ehdottanu itsekin, mutta ei ole vaan kysyntä ja tarjonta sitten kohdannut. Osa erisukuisia omistavista ei myöskään tunne suomenhevosten sukuja, eikä siis ymmärrä oman hevosensa tärkeyttä.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Hekohepo 
Päivämäärä:   31.12.18 16:51:59

Onnekkaana omistan hyvin kisakentillä kulkevat tammat, eri ja erilaisensukuistet,Ihmisten vaatimukset varsojen suhteen on sitä luokkaa: hyvä suku, hyvä ktk-tulos, hyvät kisanäytöt ja edullinen varsa, etten niitä myytiin tee. Pitkä kisaura, hyvä ktk ja yksi varsa itselle molemmista. Kun varsotat tamman, on se oikeasti pitkä poissaolo kilparatsastuksesta.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.12.18 17:18:45

No mutta Hekohepo hyvä, etkö siis ollenkaan jaa huolta suomenhevosen sukusiitoksen pahenemisesta ja geenipohjan kaventumisesta? Lasketaanko me siis vaan sitä, ettei kukaan vaan pääsisi hyötymään minun erinomaisesta hevosestani, ja estän sen erinomaisten geenien eteenpäin siirtymisen? Tässähän loppupeleissä suurin häviäjä on suomenhevosrotu. En mää nyt vaadi kisauraa lopettamaan varsomisen takia, mutta yksi varsa/tamma? Tästähän vallan tulee ajatus, että älkää kasvattajat myykö hyviä erisukuisia tai harvinaisen sukuisia tammavarsoja kilpailemisesta kiinnostuneille harrastajille ;).

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Hekohepo 
Päivämäärä:   31.12.18 18:29:08

Olen harrastaja, erisukuiset ovat niitä R-linjaisia aika usein.Usealla on niin vahva näkemys näistä ravijalostuksen tuotteista, estepuolella erityisesti. Jalostakoot niitä. Suomen erisukuiset menestyjäorit ovat valtaosin hyvin vanhoja. Pisimmat erisukuku r-linjat ovat tammapuolella. Omani on varmuudella pisimpiä linjoja. Ei kiinnosta muille tehdä, tuntemani suomenHEVOSIHMISET ihmiset ovat vanhoja, Itselläni on kilpailuiden suhteen muutama tavoite vielä ja aika hyvä palkka.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: ;) 
Päivämäärä:   31.12.18 19:40:52

"Osa erisukuisia omistavista ei myöskään tunne suomenhevosten sukuja, eikä siis ymmärrä oman hevosensa tärkeyttä."

Tämä on kyllä niin totta! Tai jos jotain suvuista ovat kysyneet, niin joltain raviäijältä joka on nauranut erisukuiselle tammalle ja sanonut, ettei todellakaan kannata varsottaa. Siksi minusta on tärkeää pitää tätä erisukuisuusasiaa esillä.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Ii 
Päivämäärä:   31.12.18 20:06:50

Samaa mieltä, että rodun kannalta olisi tärkeää että jokainen tamma varsoisi edes kerran. Siksi en jaksa ymmärtää, miksi jotkut hankkivat laatutamman ilman aikomustakaan astuttaa missään vaiheessa. Toki jokainen saa tehdä omallaan mitä haluaa, mutta jos kasvatus ei kiinnosta edes yhden varsan vertaa, miksei voi hankkia ruunaa?

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Hekohepo 
Päivämäärä:   31.12.18 20:17:51

kannattaa perehtyä suomalaisiin vaatijiin, ennen kun kenellekkään varsaa tekee. Ne suomalaiset sukulinjat laitettiin paljon ennen meitä teurasautoon ja kun tätä nykysakkia katsoo mm. ravipuolella niin miksi taistella tuulimyllyjä vastaan.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   31.12.18 20:24:00

Täytyy sanoa, että on ostajien kanssa ollut tuuria matkassa. Ainoastaan yksi joutui huonoihin käsiin, hevosta pidettiin yksin ja se koitui tämän hevosen turmioksi.

Ihanaa seurata kun hevonen on oikeissa käsissä ja kehittyy :)

Ostajia vaan on nykyään turhan vähän, se harmittaa. Menee monta lahjakasta hevosta hukkaan, ei pääse koskaan näyttämään kykyjään :(

Silti olen mielissäni kaikista niitä Suomenhevosista, joita porukka kasvattaa :)

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjämkp 
Päivämäärä:   1.1.19 11:35:30

Jokaisella on oikeus hankkia se laatutamma ilman halua kasvattaa. Mikäli kasvattaja on sillä linjoilla, että tamma pitää varsottaa se on pidettävä itse :. Varsotus on kallista ja riskialtista puuhaa, kaikilla ei ole siihen mielenkiintoa tai rahaa.
Minulle tärkeintä on ollut se, että hevonen saa hyvän kodin, ei se että pääsee näyttämään kykynsä kilparadoilla. Ns.ratsusuomenhevonen on yleensä ensisijaisesti kuitenkin harrastehevonen ja perheenjäsen.
Monella ostajalla on hukassa se, että miltä laadukas varsa näyttää. Taannoin myin mielestäni laadukasta varsaa, ostajien kommentit olivat sarjaa "liian ryhdikäs" , "huono laukka" jne. Vihdoin 3-vuotiaana se löysi onneksi arvoisensa kodin ja onneksi lunasti uudella omistajallaan siihen asetettamani odotukset.
Tänä vuonna syntyi kolme varsaa, kaksi suomenhevosta ja yksi estesukuinen pv. Molempia varsoja on kysynyt yksi ihminen. Pv-varsasta oli kaupat sovittu hyvällä hinnalla jo ennen vieroitusta. Viime vuotinen pv-varsa olisi mennyt Eurooppaan jos olisin myynyt.
Jääkööt nuo sh-varsat taas kotiin, hienosta orivarsasta voi sitten tulla itselle tätiharrasteruuna
Niissä onkin hevosta sitten loppuiäksi ja uusia ei enää tarvitse tehdä. Meille syntyy suomenhevosvarsoja enää vain siinä tapauksessa, että tulee jotakin varsarahoja tarjolle.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   1.1.19 12:32:38

"Monella ostajalla on hukassa se, että miltä laadukas varsa näyttää."

Tämä. Varsinkaan sh-varsa ei ole minikokoinen aikuinen, kuten useimmat tuntuvat kuvittelevan. Susiruma kaksivuotias, joka saa näyttelyssä ravista kutosen huonossa kasvuvaiheessa, voidaan jalostusarvostella hyvillä rakennepisteillä ja yhdeksikön ravilla. Pienhevoset kasvavat tasaisemmin, ja siksi niillä on usein paremmat varsanäyttelyarvostelut.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Ii 
Päivämäärä:   1.1.19 12:59:35

Tottakai jokaisella on oikeus tehdä omallaan mitä haluaa, eikä kasvattaja voi edellyttää mitään. Hevosen kannalta on tosiaan olennaista vain se, että se hoidetaan hyvin ja asiallisesti. Rodun kannalta ajateltuna en vain jaksa ymmärtää, että miksei ruuna kelpaa jos kasvatus edes sen yhden varsan verran ei kiinnosta ollenkaan. Mutta eipä kai sitä kaikkea tarvikaan ymmärtää :).

Samaa mieltä siitä, että monikaan ei ymmärrä varsan laadun päälle. Moni tuijottaa sukua ja jättää mallikkaan varsan ostamatta, kun taulussa on 4.polvessa Suikku.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Jussiina 
Päivämäärä:   1.1.19 19:47:42

Puskista taidan nyt tulla, mutta miksi siis Suikkua ei saisi suvussa olla?

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Stamma 
Päivämäärä:   1.1.19 20:31:44

Jokainen kasvattaa hevosia omien näkemyksensä mukaan ja se kaikille suotakoon. Pääasia että rotu pysyy eläväisenä, monipuolisena ja hengissä.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Tosi 
Päivämäärä:   2.1.19 08:34:10

Yhdessäkään nyt elävässä rktk-orissa ei ole suikkua. Näin muistan lukeneeni. Kertoohan se jotain.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Ii 
Päivämäärä:   2.1.19 09:16:01

Itselleni Suikku sukutaulussa ei ole mikään ongelma vaan pikemminkin suotavaa, tuo herkkyyttä sekä suorituskykyä ja -tahtoa. Pointtini oli, että osaava ihminen näkee varsan laadun suvusta riippumatta.

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   2.1.19 21:22:41

Minuakin kiinnostaa tämä suikkufobia, mistä oikeasti kyse jos ei saisi lainkaan olla ratsu-sh:n sukutaulussa ?

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: Jussiina 
Päivämäärä:   2.1.19 21:38:27

Mietin vain, kun omilla tammoillani Suikku sukutaulussa, ja tammat sekä näöltään kuin luonteeltaan kuin yö ja päivä.
Ja Hei, jos ei rktk-oreista Suikkua löydy, niin siitähän voisi saada hieman "erisukuisuutta" :)

  Re: Suokkivarsan myynti

Lähettäjä: ;) 
Päivämäärä:   2.1.19 22:05:23

Vokkerillisiakin on vain 9.
Vieterillisiä 30
Hilullisia 31
Kelmillisiä 15
Pilven Pojallisia 7

Oreja Heila tuntee 71 (joista kaikki ei kyllä enää elä).

En tiedä muista, mutta itse välttelen Suikkua ja Vokkeria, mielellään myös Vieteriä ja Hilua siksi, että ne nimet tulevat ihan varmasti ratsujenkin sukutauluissa yleistymään tulevaisuudessa. Mutta en vältä niitä hysteerisesti. Jos ei ilman saa sitä mitä haluan, sitten pitää ottaa valtanimen kera. Toistaiseksi olen joutunut käyttämään vain Hilua.

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.