Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: pelko 
Päivämäärä:   10.8.18 15:37:44

Talliin tulla tupsahti tamma ja tämän kuukauden ikäinen varsa, omistaja sairastunut vakavasti joten tulivat tähän meille.

Varsa on ihan rohkea, tulee rapsutettavaksi, antaa rapsuttaa joka paikasta, nätisti antaa koskea jalkoihin, korviin yms.

Ongelmaksi muodostuu riimut ja talutus, ei seuraa emää sitten oikeastaan yhtään vaan mennä hoinailee missä sattuu, nyt laitumellahan tämä ei ole ongelma, kun pysyy hyvin tarhassa. Mutta mitäs sitten, kun nämä pitää tuoda pois? Riimua sillä ei ikinä ole ollut päässä, talutettu sitä ei tietenkään ole koskaan ja on niin kovapäinen varsa ettei toista ole tullut vastaan. Uskaltaako siihen luottaa, että seuraa emäänsä vaikkei sitä laitumella tee? Matkaa kuitenkin on laitumelta talliin joku 600-700m.

Kuinka aikaisin muut aloittaa nämä riimun pukemiset, talutukset, seisotukset? Pienihän tuo vielä on ja kärsivällisyys on olematon, jaksaa rapsutettavana olla pienen hetken, ja sitten taas mennään. Ja yhtään varsaa tuntien, niin ei purematta niele näitä riimuhommia :)

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Hilu 
Päivämäärä:   10.8.18 15:44:46

Minä olen jo pitkään sitonut varsat emäänsä kiinni, kun tarvitsee pidempää matkaa taluttaa. Karsinassa muutama opetuskerta riimusta ja myötäyksestä ja paineesta. Nopeasti ymmärtävät idean.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   10.8.18 16:04:14

Kyllä se riimu kannattaa opettaa jo ihan ensi päivinä. Varsinainen taluttaminen sitten pikku hiljaa.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Action 
Päivämäärä:   10.8.18 16:38:24

Mitä haahuilevampi varsa sitä aikaisemmin !

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.18 16:49:13

Ongelmaksi muodostunee kiinni ottaminen laitumella? Tuskin sillä on niin paljon voimaa, ettei sitä jaksaisi narussa pidellä kiinni annettuaan.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Ii 
Päivämäärä:   10.8.18 16:57:56

Päivästä yksi on meillä kuljettu riimussa, kun en halua ottaa riskiä että juoksee lähellä olevalle autotielle. Sanoisin että äkkiä vaan riimu päähän. Mitä isommaksi käy, sen hankalammaksi menee.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.8.18 17:44:19

Varmaan lisäruokit emää? Laita samalla varsalle joka kerta riimu päähän ja ruokaa palkaksi. En lähtisi taluttamaan turhaan mutta totuttaisin riimuun kyllä.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.8.18 18:10:00

No ei todellakaan mitenkään välttämättä seuraa emäänsä. Tai voi seurata, mutta tehdä sadan metrin koukkauksia suuntaan jos toiseenkin. Tamma voi tuolloin myös lähteä perästä.

Eli riimun opettelet laittamaan päähän. :)

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Äääääää 
Päivämäärä:   10.8.18 18:18:57

Hyviä neuvoja nämä ”ekasta päivästä lähtien” kun kerran aloittaja jo kertonut tilanteen.
Alkaisin nyt laittamaan riimua, ota pois aina ja seuraavana päivänä taas.
Jos ette laitumella halua harjoitella kävelyä emän perässä niin ottakaa sitten ainakin pitkä naru kun haette laitumelta pois, on varaa ja tilaa pitää kiinnni jos niikseen.
Yleensä ne rohkelikotkin ihan ok:sti kävelee emän lähellä kun jotain uutta tapahtuu.
Sitten jatkakaa talli - aitaus väli harjoituksilla.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Irma 
Päivämäärä:   10.8.18 19:04:44

Minä olen sitten varmaan tehnyt ihan väärin, kun olen aloittanut riimuun ja taluttamiseen totuttamisen vasta kuukauden iässä! Silloin vasta mielestäni saa lähes sopivan kokoisia riimuja, joilla voi taluttaakin.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Trix 
Päivämäärä:   10.8.18 19:26:59

Miten ne on saatu sinne laidalle?

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.18 20:58:02

Ei ole helppo homma laittaa laitumella riimua varsalle, jollei ole siihen tottunut. Minä tekisin lasikuitutikuista ja nauhasta kukan talliin, jossa alkaisin laittaa riimua päähän.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Hmm2 
Päivämäärä:   10.8.18 21:22:11

Varsaa ei ole koskaan talutettu, ja tiedetään jo, että riimusta ja talutuksesta tulee ongelma? Varmasti tuleekin, jos asenne on tuo.

Meilläkin laitetaan varsoille riimut ennen kun ne lähtee ekan kerran ulos, mutta eihän tuossa ole mitään menetetty.
Onko aloittaja itse kuinka kokenut varsojen käsittelijä?
Jos varsa on rohkea ja antaa hyvin koskea, niin miksi sille ei saisi riimua päähän? Arka ja pakoileva olisi paljon hankalampi.

Ehdottaisin, että aloittaja ottaa yhden tai kaksi reipasta kaveria (yksi varmaan riittää) ja ilman mitään kummempaa showta laitatte sen riimun varsalle päähän.
Kun lähdette taluttamaan, niin varsa emän lähelle, emälle yksi taluttaja ja varsalle toinen ja kolmas kulkee perässä ja työntää tai "jahtaa" varsaa eteenpäin jos tarvii. Paine takaa eikä päästä vetämällä missään nimessä. Tai sitten riimun naru varsan ympärille.
Lisäksi harvemmin ne vieraassa paikassa kovin kauas emästä lähtee eli voihan se varsa olla vapaana. Edelleen vaan sit väkeä ohjaamassa oikeaan suuntaan, mikäli meinaa ihan häipyä maisemista.

Ei kannata tehdä ongelmaa siitä missä sitä ei ole.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Pelko 
Päivämäärä:   10.8.18 21:32:10

Kuten aikaisemmin kirjoitin, näin kovapäistä varsaa en ole ikinä tavannut. Kuukauden vanha ja emä on ihan helisemässä sekä muut laitumella olevat, tamma vielä kyseessä. Joten kyllä, tiedän siitä tulevan ongelmia. Riimuhan sinne päähän laitetaan, ei siinä mitään.

Laitumelle tulivat suoraan hevosautosta. Kaikki tapahtui oikeastaan tunnin sisällä, omistaja ambulanssilla sairaalaan, soitto meille ja hevoset olikin jo laitumessa, siinä ei hirveästi ehtinyt mitään talutus/riimuharjoituksia järjestää.

Näin pienten kanssa en hirveästi ole touhunnut, vuotiaasta eteenpäin kyllä, niitä kiertänytkin käsien läpi varmasti kymmeniä opetusvaiheessa. Eli sinänsä varsahommat tuttuja mutta ei näin pienten kanssa.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: mrs Smith 
Päivämäärä:   10.8.18 21:55:47

En minä ole juuri tuon ikäisiä talutellu, enkä oikein monesti edes vielä sitä puolivuotiastakaan, kiinni kyllä ovat olleet niin ymmärtäneet ettei narun nokasta mihkään pääse. Silti ovat vieroituksen jälkeen olleet ihan normaaleja kuljettaa :)

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: jk 
Päivämäärä:   11.8.18 00:44:28

"Minä tekisin lasikuitutikuista ja nauhasta kukan talliin, jossa alkaisin laittaa riimua päähän."

Minkä?

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.18 09:16:01

Kujan :)

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Nyt 
Päivämäärä:   11.8.18 09:47:53

Teepä tosiaan kuja: "Matkaa kuitenkin on laitumelta talliin joku 600-700m."

Riimun pukemiseen kokenut ja jämäkkä avustaja mukaan. Avustaja ottaa varsan ns. syliotteeseen eli toinen käsivarsi kaulan alle ja toinen takapuolen taa TAI sitten teette pitkästä riimunnarusta ns. kahdeksikkonarun, jonka toinen lenkki varsan kaulaan ryntäiden kohdalle ja toinen takapuolen ympäri - molemmat konstit estävät sekä rynnimisen että jumittamisen eli pitävät varsan paikallaan ja syliotteessa on helppo myös rapsutella ja rauhoitella varsaa - sitten sinä laitat kylmän rauhallisesti sille riimun päähän. Kolmas hlö voi pidellä tammaa paikallaan, jos on rauhaton.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Nyt 
Päivämäärä:   11.8.18 09:55:59

Tärkeintä tuossa syliotteessa on se, että se on tarpeeksi jämäkkä. Se on mun kokemuksen mukaan muutenkin noin pienten kanssa parempi, koska sitä otetta pystyy säädellä paremmin kuin tuota kasinarua - ja tuo että siinä pystyy helposti samalla rapsutella varsaa esim. takapuolen päältä. Ne kun nauttii siitä kovasti kun varsakarva alkaa vaihtua.

Tsemppiä ja pitkää mieltä aloittajalle! Hyvä siitä tulee; se on kuitenkin vasta kuukauden ikäinen :-) eli pieni painikaveri.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Nyt 
Päivämäärä:   11.8.18 10:08:25

Vielä jäi saomatta, että tuolla kahdeksikkonarulla voi sitten alkaa harjoitella sitä laidun-talliväliä. Siinäkin on hyvä olla avustaja mukana mutta onnistuu kyllä yksinkin. Varsa kun ei siitä pääse karkaamaan eteen eikä taa eikä sivulle.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.8.18 13:17:32

Meillä on pienenä harjoiteltu riimut päähän ja talutus talliin ja laitumelle. Osa tekee vasta puolivuotiaan kanssa, mutta itse olen nähnyt paremmaksi aloittaa heti pienenä.

Rohkea varsa on tosiaan helpompi kuin arka, vaikka rohkea saattaa olla omapäinen ja rämäpäinen. Rohkea kuitenkin todennäköisemmin lähtee omille teilleen eli vaaratilanteeseen talutusmatkalla, joten tärkeämpää opettaa riimuun ja naruun.

Mulla tällä hetkellä itsellä kaksi ruunaa, jotka on olleet tosi rohkeita varsoja ja juurikin pomotelleet muita varsoja ja emäänsä. Ovat olleet kuitenkin tosi helppoja opettaa uusiin asioihin. Sen rohkeuden ja itsevarmuuden kääntöpuoli on siis ollut se, että uudet asiat ja ihmisten kanssa asiat ovat myös helppoja, kun suhtautuvat rohkeasti ja itsevarmasti niihinkin juttuihin. :) Nyt ovat siis jo aikuisia, mutta tunnen varsasta asti (toinen omakasvatti, toinen ystävän kasvatti). Arat varsat olleet paljon vaikeampia.

Yksi tuttu varsa (sama kasvattaja kuin tällä toisella omalla ruunalla) oli niin vaikea arkuutensa vuoksi, että talutusharjoitukset jätettiin, kun oli niin vaikeaa. Kulki kiinni emänsä takapuolessa kyllä kiltisti ensimmäiset puoli vuotta, joten ei sitten ollut "pakko" opettaa talutukseen. Oli kuitenkin sitten jatkossakin erittäin vaikea saada kiinni ja taluttaessa pelkäsi ihmisen jokaista "virheliikettä". Kammottava tapaus.

Eli kuvittelisin, että rohkeasta varsasta hyvä tulee. :) Mutta en lähtisi itse tuota noinkin pitkää matkaa taluttamaan varsa irtona, koska tosiaan varsa voi suihkia tiehensä ja emä sitten lähteä varsan perään tms ja tulla vaaratilanteita.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   11.8.18 16:59:41

Meillä nyt muutama vuosi opetettu varsat talutukseen emänsä avulla, eli varsalle riimu, ja sopivan pitkä, pehmeä naru joka kietaistaan kerran emän kaulan ympäri ja siitä käteen. Tai jos viitsii, tammalle silat ja siihen kiinni, vastaavalla tavalla niin että on mahdollisuus päästää irti jos jotain ihmekatastrofia käy. On ollut todella helppoa ja yksikään ei ole ottanut tavakseen jumitella taikka yrittää mihinkään ylimääräiseen suuntaan, vaan oppivat heti että paineelle myödätään, tai itketään ja myödätään.

Joten jos tamma on hyvin hanskassa niin tätä kokeilisin jos varsa on jo niin vahva tai taluttaja niin asennetta vailla ;) että muuten menee varsan perässä. Riimun päähän laitto laitumella onnistuu edellä jo kuvatuilla tavoilla.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Varsuli 
Päivämäärä:   11.8.18 18:26:26

Meille muutti tänä kesänä emänsä kanssa reilu kk ikäinen varsa johon ei juuri oltu koskettu. Varmaan kaikkien mielestä täysin väärin, mutta tämä sen verran ahne, että syötin kauraa kädestä ensin niin, että varsan piti työntää turpa riimun nenäosan läpi ja näin ollen sai kauraa kädestä. Toki jos löytyy apuri joka voi syöttää kauhasta jollei periaatteesta halua kädestä antaa. Minä toimin yksin niin kädet ei olis riittäneet vielä kauhan pitoon. Pikkuhiljaa niskahihna sitten korvien taakse jos lähti syöksymään jonnekkin niin annoin riimun vaan pudota enkä väkisin roikkunut siinä kun soljen kiinni laittoon menee hetki kuitenkin. Viikko harjoitusten aloittamisesta varsa kulki riimussa ja kulkee edelleen. Tämäkin oikea pässinpää, potkii ja puree jos joku ei miellytä, myös emäänsä. Eli varmasti ois pistänyt hanttiin kunnolla jos väkisin oltais laitettu.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: PS 
Päivämäärä:   11.8.18 19:02:07

Ei kaikki varsat seuraa emäänsä, varsinkaan uteliaat/rohkeat, joten kannattaa aloittaa harjoittelu heti. Jos molempia yhdessä taluttaa, niin keskittyisin taluttamaan varsaa ja tamma pitemmällä narulla mukaan. Vaikea tässä mitään täsmällistä ohjetta on antaa, kun ovat yksilöitä. Jos on kovin vaikeaa, niin ehkä voit pyytää apua joltakulta.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: nappi 
Päivämäärä:   11.8.18 23:02:57

Se kannattaa tosiaan muistaa että emä hätääntyessään lähtee hippulat vinkuen varsansa perään jos varsa päättää katsella hieman maisemia eikä pysykään oletetusti mamman kyljessä kiinni.

Me itseasiassa talutettiin niin päin, että varsa oli kiinni ja emä vapaana. Pitkä naru varsan riimussa kiinni ja pyllyn takaa lenkki josta avustettiin tarvittaessa eteenpäin. Riimut ja talutukset heti ekasta päivästä alkaen, kesällä olivat laitumella vähän villimpiä ja vapaampia. Tämä tosin oli helppo ja kiva varsa alusta lähtien, en ota kantaa siihen tekisinkö hankalamman yksilön kanssa samoin.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   12.8.18 11:26:39

Piti ihan kokeilla, että mitenkä itse tapaan varsaa talutukseen opettaa. Päässyt tuo tämänkesäinen 8 viikon ikään ja en ole taluttanut tätä ollenkaan. Riimu on ollut päässä kun ensimmäisten viikkojen aikana piti lääkitä. Piikitettiin, lääkittiin suuhun ja sieraimen kautta hengitykseen. (Hengitystiheys epänormaalin nopea. Ei kuumetta tai tulehdusarvoissa mitään. Syy jäänee arvoitukseksi.) Tarkoituksella olen antanut tuon olla rauhassa ja koittanut saada sille vai miellyttäviä ihmisen kosketuksia. Riimua olen silloin tällöin pukenut laitumelle kävelyn ajaksi. Laidun 500 m päässä, kangasmetsän toisella puolella.

Tänään puin riimun päähän ja otin pitkän narun. Naru teki peffan takaa lenkin, ja palasi taluttavaan käteen varsan leuan alle. Siitä on helppo vetää peffan takaa eteenpäin jumittavaa tai pidättää eteenpäin ryntäävää ja vastaavasti myödätä eteen ja taakse. Sitten vaan emä vasempaan käteen ja varsa oikeaan ja menoksi. Kyllähän tuo pullikoi. Jumitteli, kokeili rynnätä eteenpän, hyppi pystyyn. Mutta tuossa silmukassa se on kuitenkin sopivasti hallinassa. En mä muuta tehnyt, kuin kiskoin silmukasta kun jumitti ja pidin edestä kun ryntäsi. Aina myötäys välittömästi kun liikkuu tai lopettaa ryntäämisen. Tää nyt oli vähän sitkeämpi tapaus ja pullikoi koko 500 m matkan, mutta kuitenkin pystyin kävellä tasaisen rauhallisesti eteenpäin. Näin me nyt mennään aamuisin niin kauan, että alkaa sujumaan. Edellinen varsa oppi 300 m matkalla, tää kokeilee enempi. Mutta eiköhän tuo huomenna tai ylihuomenna tajua, että helpointa on vaan kävellä samaan tahtiin. Vielä ihan hyvä hetki hoitaa homma yksin, emä toisessa kädessä. Kohta varsa olisi jo turhan vahva. Nyt meni vielä helposti ja sujuvasti.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Iiiii 
Päivämäärä:   12.8.18 11:36:46

Ihan vain varsojen emien seuraamiseen muuten asiaa kommentoimatta; ei ne kyllä aina seuraa emäänsä, meillä yhden tamman varsoja pitänyt alkaa taluttamaan viimeistään kahden viikon iässä, eivät seuranneet muuten yhtään mihinkään edes sadan metrin säteellä vaan menivät ihan johonkin muualle eikä äitiä ollut ikävä. Nää oli kyllä todella helppoja vierottaa. :D Muiden tammojen varsat onkin seurannu emäänsä muutaman kuukauden ikään saakka.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   12.8.18 11:42:18

Tuo on aika viisas varsa. Lisäksi varsin eloisa ja luonteikas. Luulen, että se jo nyt tajusi jutun juonen, mutta sen luonnolle ottaa vapauden menetys. Tuossa mäntykankaalla on ollut niin ihana kaasutella aamuin illoin. Illoin saa jatkossakin juosta vapaana. Mä olen tässä asuessa antanut kaikkien varsojen juosta vapaana vielä isonakin. Kaksivuotias orivarsakin kävi vielä emänsä ratsastuslenkillä vapaana, vaikka muuten elivät eri porukoissa. Näille ei ole sittemminkään irti pääseminen ole ollut mikään iso juttu. Mahtava asua tämmöisesä ympäristössä.

Olen aiemmin myös opettanut varsat päivästä yksi riimuun ja taluttamiseen. Nyt vaan tullut jotenkin laiskaksi. Sinänsä mielestäni se ja sama lopputuloksen suhteen, opettaako asiaa yhden vuorokauden ikäisestä lähtien vai kaksi kuukautta vanhalle. Olosuhteet ja yksilöt huomioiden.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.8.18 11:57:19

Tosi harvoin varsat ovat sellaisia, että eivät ketään hevosta seuraa, vaan olisivat mieluummin kokonaan itsekseen. Kyllä se sieltä emän perässä talliin tulee, jos ei ole matkalla muita hevosia joiden kanssa jäädä seurustelemaan.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Nyt 
Päivämäärä:   12.8.18 16:35:56

Meillä nyt 2kk ikäinen iso orivarsa. Tottunut käpälöintiin ja riimun laittoon kyllä mutta talutus tuottaa edelleen harmaita hiuksia. Ihan pienenä sain vietyä yksin sekä emän että varsan juurikin P:n kuvailemalla tavalla. Mutta nyt varsa on iso ja ryykää niin, ettei mun voimat eikä tuo naru peffan takaa ja käteen enää riitä. Oisko vinkki vitosia siihen, miten estää ryykäämästä? Nyt viedään niin, että on molemmilla puolilla taluttaja ja minä pidän vielä riimustakin kiinni ja jos jumittaa niin kaveri punnaa. Olisi kuitenkin toivottavaa, että olisi yksin talutettavissa, koska aina ei ole kahta avustajaa paikalla (emälle yks).

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: miksi 
Päivämäärä:   12.8.18 17:40:21

Miksei voi kokeilla ketjua nenän päälle? Kyseessä kuitenkin orivarsa ja kookas, ei sitä ketjua tarvitse nykiä, vaan käyttää jos tarvis.

Meillä muutama suomenhevonen on juuri tossa vaiheessa kokeillut, että kuka menee ja mihin menee. Ketjunaru turvan päältä, ja käyttää jos lähtee ryykäämään. Ihan kelpo yksilöitä niistä on tullut, enkä usko niiden kauheasti traumatisoituneen ;)

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   12.8.18 19:44:35

Oisko siinä tapauksessa se emään kiinnittäminen ratkaisu? Emälle silat ja varsan köysi silan ympäri kiepauksen ja käteen. Ei siis solmulla kiini, että saa löysättyä irtikin helposti jos tulee sitä vaativa tilanne.

Olethan "Nyt" aina löysännyt paineen riimusta/pepusta kun varsa kävelee askeleenkin asiallisesti? Sen pitää oppiakseen hyötyä jotain siitä, että kulkee kauniisti. Oppii, mikä kannattaa.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.18 20:18:37

Mitä @!#$ä? :D Joillain ei pysy kuukauden ja kahden ikäiset varsat narussa käsissä. :D Kannattaa kokeilla olisiko keppihevonen edes yhtään helpompi.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Pan 
Päivämäärä:   12.8.18 20:41:33

Meillä talutetaan 4-viikkoista "naru peffan takaa"-metodilla ja kohtalaisen hyvin ymmärtää varsa idean. Päivästä yksi lähtien kuljettu näin, ei ole koskaan ollut vapaana. Aamulla kun on paljon virtaa, pomppii, pukittelee ja koittaa näykkiä, iltaisin enemmänkin jumittelee ja tarjoaa etusta. On siinä ihan pitelemistä, muttei kuitenkaan ole niskan päälle päässyt tai päästetty, ja ei-toivotusta käytöksestä huomautetaan.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   12.8.18 21:44:16

Olen ottanut tavaksi opettaa varsat myötäämään paineelle. Aluksi pyydään niitä väistämään edestä,takaa ja sivulta, runsaasti rapsutellen. Seuraavaksi otetaan riimu mukaan käteen, sillä rapsutellaan ja sitä saa nuuhkia ja vähän maistellakin. Riimua ujutellaan rauhallisesti rapsutellen varsan päähän. Kun riimu tuntuu tutulta laitan siihen painetta haluttuun suuntaan kahden sormen verran. Myötäys heti pienestä oikeasta yrityksestäkin vaatimusta vähän kerrassaan lisäten. Omaan kehonkieleen kannattaa myös kiinnittää huomiota, ettei asennollaan esim. estä varsaa liikkumasta. Tämä onnistuu yksin eikä varsaa tarvitse pakottaa.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Nelli 
Päivämäärä:   12.8.18 21:47:35

Varsojakin on monenlaisia ja luonteita yhtä monia. On ihan eri asia pidellä ryykäävää hintelää lv- tai pv-varsaa kuin oikeasti isoa ja jytkyä suokkiorivarsaa. Kaikkia noita on tullut taluteltua ja "lujimmilla" oon ollut suokkivarsojen kanssa.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.18 22:24:09

Jos ei saa parin kuukauden ikäistä suokkivarsaakaan, mikä @!#$ jytky?, aikuinen lammas on lähempänä verrokki, pysymään käsissä natunpäässä, niin oikeasti ne keppihevoset on parempi.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   12.8.18 23:33:22

Mene piste muualle provoamaan. Et ikinä ole käsitellyt varsaa etkä toivottavasti ikinä tule käsittelemään.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.18 07:29:40

Käsittelen niitä vuodessa enemmän kuin itse olet käsitellyt koko elämässäsi.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   13.8.18 07:53:35

Mulla hiukan tarkka emätamma(sh) varsoistaan ekat kuukaudet. Ja tekee isoja varsoja, aikuiskoko 165-170cm.En ole varsojen käsittelyllä pitänyt mitään kiirettä. Riimut laitettu päähän vasta kesän loputtua(varsat syntyneet toukokuussa kaikki) ja talutukset aloitettu. Eikä ongelmia. Toimivia ravihevosia kaikista tullut. Varsojen jahtaaminen ja pakottaminen laitumella aiheuttaa vaan ihmispelkoa niissä. Laitumella kun touhuatte ja lähdette niitä kiskomaan emäntä poispäin, niin paniikki siitä syntyy ja yhdistyy ihmiseen. Rauhallista rapsuttelua ja yhdessäoloa aroilla varsoilla. Kyllä niitä sitten ehtii talven ajan opettamaan tavoille.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: mrs Smith 
Päivämäärä:   13.8.18 08:00:31

^^ Juurikin näin. Kaikkein kamalampia varsoja on opettaa ne joita on läävätty syntymästään ja ehtineet jo oppia kaikki temput. Itsekin ostan vuosikkaan varsan mieluiten sellaiselta joka on tehnyt varsalleen vain pakoliset huollot, mutta kaikki muu opetus on vaiheessa, puhdasta taulua on helpoin maalata :)

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Kysymys 
Päivämäärä:   13.8.18 08:46:37

Aikuisen hevosen ryykäämisen saa paljon helpommin pysäytettyä kuin 200 kiloisen 3kk:n ikäisen suokkivarsan, joka ottaa ja lähtee. Aikuinen on oppinut jo myötäämään paineelle eikä vedä vastaan ja pelkkä nykäisy narusta riittää. Varsa ei tätä vielä tajua.

Mun mielestä varsat on helpoin opettaa talutukselle siinä vaiheessa kun emä ei ole enää se kaikkein kiinnostavin asia eli lähellä vieroitusikää.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   13.8.18 21:28:48

Mä olen sitä mieltä, että tämän asian voi tehdä monella tavalla aivan oikein. :)

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: mrs Smith 
Päivämäärä:   14.8.18 11:34:55

^^ Aamen :)

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: nii 
Päivämäärä:   14.8.18 12:03:38

P:n tekstissä jäi kiinnostamaan, issä P asuu ;) Haussa hevostila / hevosten pitoon soveltuva paikka HYVILTÄ maastoilta, rauhallisilta mäntykankailta, missä oikeasti ei tarvitse muun liikenteen seassa mennä.Vieläpä jos kärryttelemäänkin pääsisi hyvillä pohjilla, olisi mahtavaa. Melkein muuttaisin minne vaan!

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Voi elämä 
Päivämäärä:   15.8.18 15:14:01

Kertoisiko mulle joku, miten oikeasti estää isoa 3kk suokkivarsaa rynnimästä? Alkaa olla konstit vähissä kun yrittää paeta paikalta ja hyppii pystyyn heti kun saa narun riimuun kiinni. Hyppii ja repii. Kahta puolen talutetaan miehen kanssa nyt mutta laidunkauden jälkeen mun ois pakko pärjätä sen kanssa yksin.

En kaipaa mitään pätemistä ja ivailuja keppareista vaan oikeita toimivia neuvoja. Ei ole ensimmäinen varsa meidän tallissa mutta tähän asti kaikki olleet enemmänkin työnnettäviä kuin ryykääviä. Takapuolen taa ei siis tarvitse mitään vaan enemmänkin etupäähän :-D

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.18 19:14:41

Ei siinä voi olla mitään ongelmaa, varsa on vielä kauan niin kevyt ja voimaton, että sen päätä on hyvin helppo kääntää. Kun hallitsee hevosen turvan, hallitsee koko hevosen

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Rii 
Päivämäärä:   15.8.18 19:36:43

Mitenkäs sitten tehdään kun varsa ei anna kiinni? Riimun saa päälle ja pois karsinassa kun varsa ei voi paeta, laitumella lähtee menemään jos yrität ottaa kiinni. Tulee kyllä rapsutettavaksi jne.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Voi elämä 
Päivämäärä:   15.8.18 21:10:47

Onkohan tuo meidän oripoika sitten joku hevosmaailman Hulk? Se ei ole kevyt eikä se tosiaankaan ole voimaton; ja se korostuu vielä kun se ei ole oppinut myötäämään paineelle. Kun se lähtee niin se tosiaan lähtee.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.18 21:40:11

Todennäköisemmin itse olet joku rimpula tahmatassu. Yksikään tämänvuotinen varsa ei ole vielä niin iso ettei riimusta pää kääntyisi kun vain pitää narusta kiinni.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Tin 
Päivämäärä:   15.8.18 21:44:04

Ja taas menee haukkumiseksi. Osaamaton rimpula tahmatassu? Voi hyvää päivää... Niitä konkreettisia vinkkejä tai neuvoja?

Neuvo ei ole "oot vaan niin huono" tai "hanki lihaksia".

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.18 21:46:24

Konkreettinen neuvo on että jos tulee tilanne, niin käännä varsan pää. Ei ne nurin halua mennä.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: mun mielipide 
Päivämäärä:   16.8.18 07:37:58

Tavallaanhan se on ihan sama milloin niitä alkaa opettamaan jos sen homman osaa.

Itse olen nuorempana töissä käsitellyt paljon varsoja ja kyllä olen sillä kannalla, että kaikista helpoimmalla pääsee kun ensipäivistä alkaen totuttaa riimuun ja talutukseen.

Etenkin suomenhevosvarsat ovat vahvoja jo pieninä, en minä ainakaan pärjää sellaisen kanssa vetämisessä enää piankaan, helpompi kun heti opettaa.

Sitä paitsi, entäs jos sille varsalle tulee joku ongelma että se on saatava eläinlääkärin pakeille yms? Huomattavasti helpompaa sekin kun se on jo oppinut paineeseen ja ihmisen kanssa tekemiseen.

Ei niitä pidä rassata hullun lailla siinä opettamisessa, vaan pienin jaksoin ja harvemmin se vaikeaa on. Etenkin ne kovaluonteiset ja rohkeat varsat on syytä opettaa heti.

Aloittajalla on nyt jo vähän työmaata siinä, ja missään laitumella et niin vaan saa riimuja päähän, se kun käy pakittamaan niin minkäs teet? Tarvitset kaverinkin, ellet jopa pari alkuunsa jotta saatte parhaiten homman onnistumaan.

Eikä me otettu alkuunsa ulkona niiltä aremmilta pikkuvarsoilta edes riimua pois - se pitää olla mitoitettu niin ettei jalka mene mistään läpi. Ettei mene peruutteluksi. Opetettiin varsa talutukseen ja sitten kun varsinaisesti laitumeen niin siellä sai olla ilman riimua.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: mrs Smith 
Päivämäärä:   16.8.18 08:10:07

Laittaa ketjun nokan ympäri niin ei tarvi voimalla painia. Ennen talutushommia kun käyttää varsan kerran seinässä kiinni niin se voi siinä testata voiko narussa pakittaa vai ei :)

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Voi elämä 
Päivämäärä:   16.8.18 08:58:08

En nyt itseäni minään riukukätisenä kukkakeppinä pidä; sen verran oon ruumiillista työtä elämässäni tehnyt ja ikäkään ei enää ala 2:lla eikä 3:lla :-) Mutta tosiaan sitä arviota en kaivannut.

Riimunlaitto ei ole tuon kanssa ongelma ja muuten on rohkea. Sitä on käsitelty kyllä syntymästä asti ongelmitta; nyt on vasta tullut tuo ryntäämisongelma. Mutta kiitos vinkeistä; eiköhän tuostakin ihan hyvä tule.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Mitens 
Päivämäärä:   16.8.18 09:36:33

Meillä syntyi varsa laitumelle pari vkoa ennen la:ta. Riimun saa kyllä puettua varsalle mutta eiää sitä tuolla laitumella ole juurikaan tullut taluteltua. Opetellaan sitten kun siirrytään sisäruokintakauteen.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   16.8.18 09:39:44

Eikö täällä ole jo moneen kertaan neuvottu että emän silaan tmv kiinni ne ylivertaisen vahvat jyskyvarsat, vehkeillä jotka kestää, niin eivät jyrää eivätkä pakita? Vai eikö ne emätkään pysy käsissä? Seuraavaksi sitten surraan kun ei saada varsaa vuoltua eikä lastattua. Kamala miten ne hankalat otukset kasaantuvatkin yksille ja samoille, taitaville ja riuskoille ihmisille.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Mitens 
Päivämäärä:   16.8.18 16:19:33

Tilanteet vaihtelee ja vaikka kuinka olisi kokemusta niin kukaan ei tiedä/osaa kaikkea ja vaikka tallissa ois syntynyt 10 varsaa, joitten kanssa pystyi toimia samalla kaavalla niin se 11. voikin sitten olla ihan erilainen ja romuttaa kaiken jo opitun.

Ja veikkaan, että harva pv-kasvattaja pukee tammoilleen siloja päälle, jos ei niitä sillä ole koskaan ennenkään ollut.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: mrs Smith 
Päivämäärä:   16.8.18 17:09:42

No laittakoon sille pv-tammalleen vaikka juoksutusvyön :'D

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   16.8.18 17:49:17

Jep, taikka satulan. Vähän nyt mielikuvitusta. Ja jos mikään ei käy niin pitäkää irti sitten ne varsat. Suokkiorivarsoista tuolla tosin kai puhuttiin, joita ei mikään pitele....

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Minnatje 
Päivämäärä:   16.8.18 18:01:42

Jos riimu menee jo kivasti päähän niin seuraava askel on opettaa varsa myötäämään paineelle. Varsalle luontainen reaktio paineeseen on painaa vastaan. Sitä ei siis oikein voi syyttää vetämisestä, jos sitä ei ensin opeta reagoimaan oikein.

Tämä on helppo tehdä niin, että panee riimuun ihan minimaalisen paineen ja löysää sen heti, kun varsa ajatteleekin oikeaan suuntaan. Sitten vähitellen vaikeuttaa tehtävää eli odottaakin, että varsa kääntää vähän päätä, sitten liikuttaa painopistettä, sitten ottaa askeleen oikeaan suuntaan. Toki sitten myös taluttaessa pitää olla huolellinen, että löysää narun heti, kun varsa reagoi paineeseen toivotusti.

Jos varsa jo osaa reagoida paineeseen oikein niin yksi toimiva tapa taluttaa vahvaa varsaa on laittaa sen riimunnaru emän riimun läpi ja siitä käteen niin, että vetäessään varsa vetää emää vastaan.

P.S. Tuolla samalla periaatteella voi myös opettaa varsan laittamaan pään itse riimuun tai olemaan paikoillaan ihan laitumellakin, kun riimu laitetaan. Helpottaa kummasti kiinni saamista eikä varsaa tarvitse ollenkaan pakottaa.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.8.18 19:53:54

"Tilanteet vaihtelee ja vaikka kuinka olisi kokemusta niin kukaan ei tiedä/osaa kaikkea ja vaikka tallissa ois syntynyt 10 varsaa, joitten kanssa pystyi toimia samalla kaavalla niin se 11. voikin sitten olla ihan erilainen ja romuttaa kaiken jo opitun."

Näinpä! Tutulla kasvattajalla varsa numero 32 oli ihan mahdoton.

Luulis sitä jo 31 kanssa oppineen, kuten ht.nettiläiset, mutta... ;)

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   17.8.18 07:56:05

Ja oikeesti! Ketä hyödyttää, että haukutaan rimpulaksi, tahmatassuksi, köyhäksi, kokemattomaksi, ääliöksi tms? Ketä auttaa taivastelu, että kaikenlaisilla sitä hevosia onkin? Auttaako se sen kirjoittajaa jotenkin tuntemaan itsensä erinomaiseksi? Voin kertoa, että ainakaan me muut emme semmoisista kirjoituksista repeä ihailuun ja se neuvoja tarvitseva saa kaipaamiensa neuvojen sijaan lähinnä pahan mielen.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   17.8.18 09:38:47

Aiva kuten Minnatje kirjoitti. Paineelle myötäämisen opettaminen helpotta monia asioita, mm kiiniolemisessa ei tarvitse testata riimun kestävyyttä eikä voimaa tarvitse käyttää. Varsalle ei tule paniikkia kun se on oppinut miten paine hellittää.
Minulle tämän opetti orivarsa jonka vastaus kaikkeen oli pystyyn nouseminen.

  Re: kuukauden vanha varsa,potentiaalinen villivarsa?

Lähettäjä: Hay 
Päivämäärä:   17.8.18 11:27:03

Minnatje kirjoittaa asiaa. Samaa ei voi sanoa näistä, jotka kehottavat sitomaan varsan milloin mihinkin kiinni. Se 200kg repii äkkiä rikki ne silat, satulan ym. ja siinä sivussa itsensäkin; vaikka sen emä käsissä pysyisikin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.