Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Aristokatti 
Päivämäärä:   6.6.18 17:04:43

Mistä voi löytää? Ja mihin hintaan?

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   6.6.18 17:12:34

Ei muutaku kyselemään orinpitäjiltä että antaako lämppärille. Miksi ei jos maksut suoriutuu ajallaan :)

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.6.18 19:28:11

Harva orinomistaja kieltäytyy rahasta. Mutta tosiasiassa lv-tamman astuttamisessa hyväksytyllä pv-orilla ei ole mitään järkeä, huomattavasti paremman ratsuvarsan saa ostettua todennäköisesti suurinpiirtein kulujen hinnalla.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Aristokatti 
Päivämäärä:   6.6.18 20:30:19

Sekin ollut kyllä harkinnassa. Että ostaisi ratsuvarsan mutta tunnesyyt sitten toisella puolella vaakakupissa että olisi kiva jatkaa tamman luonnetta mahdolliselle seuraajalle. Ja onhan tuo tamma varsin ratsurunkoinen ollakseen lv.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.6.18 21:11:07

Mä tein, aivan ihana nuori hevonen nyt pihassa! Astutin ulkomaan oriilla.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   6.6.18 22:25:51

Vai että ratsurunkoinen. Eiköhän se ratsu tarvitse muutakin kuin rungon. Takajalkojen kulmaukset ja askellajien laatu ovat varmasti runkoa olennaisempi asia.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.6.18 22:28:29

Jos tamman luonne on painavin kriteeri niin kannattaa muistaa, että se ei välttämättä periydy ollenkaan, muita lv-suvun ei toivottuja piirteitä sitten senkin edestä.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Aristokatti 
Päivämäärä:   7.6.18 01:43:38

Jalat kuuluu runkoon. Hieno on rakenne ja mm viikissä on luultu että on pv. Mutta se ei nyt ollut tässä pointtina. Lähden sitten varmaan suoraan kysymään kiinnostavan orin omistajalta astutus asiaa. Varmaan osa on myönteisempiä myös näille vaatimattomille tammoille.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: mini 
Päivämäärä:   7.6.18 07:00:01

"Vaatimattomia tammoja" ei kuuluisi koskaan astuttaa. Jalostushevosen tulee olla rodun keskimääräistä parempi yksilö ja myös periyttää toivottuja ominaisuuksia eteenpäin.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Pik 
Päivämäärä:   7.6.18 07:54:30

Tuttu teetti, eikä tullut sitä, mitä toivoi.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Itsekäs 
Päivämäärä:   7.6.18 09:42:21

""Vaatimattomia tammoja" ei kuuluisi koskaan astuttaa. Jalostushevosen tulee olla rodun keskimääräistä parempi yksilö ja myös periyttää toivottuja ominaisuuksia eteenpäin"

Tämä. On väärin myös varsaa kohtaan, että se saattaa kärsiä surkeasta rakenteesta erittäin helposti ja joutuu kiertoon tai jonkun pikkutytön leluksi. Itsekästä astuttaa tuolla tavalla.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.6.18 09:43:08

Vaatimattomille RATSUtammoille ollaan varmasti yleisestikin myönteisiä, onhan siinä hyvä mahdollisuus nostaa populaation yleistä tasoa. Mutta lv-tammaa astutettaessa kannattaa hyväksyä se tosiasia, että raha puhuu, mitään ylevämpiä periaatteita siinä myönteisuudessä ei ole.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Kiinnostunut 
Päivämäärä:   7.6.18 10:37:20

Mitä @!#$ järkeä

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: uphill 
Päivämäärä:   7.6.18 15:03:59

Arvostelukohdat ratsujen rakennearvostelussa ovat Tyyppi - pää, kaula,runko - jalat - käynti - ravi, joten jalat eivät kuulu runkoon. Ei kannata astuttaa yhtään mitään, jos ei tiedä mistään mitään.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.6.18 16:34:23

Lähettäjä: mini
Päivämäärä: 7.6.18 07:00:01

"Vaatimattomia tammoja" ei kuuluisi koskaan astuttaa. Jalostushevosen tulee olla rodun keskimääräistä parempi yksilö ja myös periyttää toivottuja ominaisuuksia eteenpäin.

Jokaisella on omat kriteerinsä hyvälle hevoselle. Ei harrastelijoilla ole mitään velvollisuutta tyytyä pelkkiin kilpahevosjalostuksen jämiin.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: mini 
Päivämäärä:   8.6.18 07:01:12

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 7.6.18 16:34:23

Lähettäjä: mini
Päivämäärä: 7.6.18 07:00:01

"Vaatimattomia tammoja" ei kuuluisi koskaan astuttaa. Jalostushevosen tulee olla rodun keskimääräistä parempi yksilö ja myös periyttää toivottuja ominaisuuksia eteenpäin.

Jokaisella on omat kriteerinsä hyvälle hevoselle. Ei harrastelijoilla ole mitään velvollisuutta tyytyä pelkkiin kilpahevosjalostuksen jämiin."

LV-tamma ei ole hyvä ratsu millään kriteereillä. Ja koska se on koulutettu ratsuksi, ei se ole ollut edes kelvollinen ravurina. Ei siis todellakaan jalostuskampe, oli kriteerit millaiset tahansa.

Kilpahevosjalostuksen jämät?

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.6.18 10:37:42

Tollaseen kait kävis jos jollakin on ihan tavan harraste pv-ori? Ei varmaan ois kalliit maksut.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: just 
Päivämäärä:   8.6.18 11:45:57

Ei MITÄÄN järkeä.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Ohe 
Päivämäärä:   8.6.18 12:46:43

Onhan se khatou-s kin lv sukuinen ratsu...

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: just 
Päivämäärä:   8.6.18 14:11:30

Ohe:

No justiinsa ei todellakaan ole mikään "lv-sukuinen":
https://www.horsetelex.com/horses/pedigree/1735174/khatou-s

iiie; Viti oli ranskanravuri. Selle Francaisiin on ranskanravuria sekoitettu joskus 60-70-luvulla. Ei mitään nykypäivän touhua tai amerikanravurin kanssa sama asia todellakaan.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   8.6.18 18:01:10

Lähettäjämini

Päivämäärä8.6.18 07:01:12

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 7.6.18 16:34:23

Lähettäjä: mini
Päivämäärä: 7.6.18 07:00:01

"Vaatimattomia tammoja" ei kuuluisi koskaan astuttaa. Jalostushevosen tulee olla rodun keskimääräistä parempi yksilö ja myös periyttää toivottuja ominaisuuksia eteenpäin.

Jokaisella on omat kriteerinsä hyvälle hevoselle. Ei harrastelijoilla ole mitään velvollisuutta tyytyä pelkkiin kilpahevosjalostuksen jämiin."

LV-tamma ei ole hyvä ratsu millään kriteereillä. Ja koska se on koulutettu ratsuksi, ei se ole ollut edes kelvollinen ravurina. Ei siis todellakaan jalostuskampe, oli kriteerit millaiset tahansa.

Luonne? Terveys? Lisäksi lv-sekoitukset on yleensä varsin hyviä matkaan. Jos halutaan ihan ok kaikessa varsa, lv-risteytykset on siinäkin ihan jees.

Sekarotuista kun mietitään on taas se ja sama onko tamma ollut hyvä ravuri vai ei.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Kisu 
Päivämäärä:   9.6.18 23:00:08

Sammalistossa ovat ainakin joskus ennen aikaan olleet suopeita. Luonne ei tosiaan välttämättä periydy. Onnea matkaan kuitenkin.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.6.18 11:24:10

Miten olisi arabiori..? Ei siitä varsasta mitään kouluratojen tähteä tulisi, mutta esim. matkaratsastuspiireissä olisi hyvinkin arvostettu yhdistelmä.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Daa 
Päivämäärä:   14.6.18 08:24:05

Jos itsellesi teet, niin siitä vain. Kyllä jokainen saa päättää mitä tekee. Huomioi kuitenkin että valtaosa näistä kielteisistä kommenteista on kuitenkin ihan relevantteja.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: tämmönen 
Päivämäärä:   15.6.18 16:01:59

Miten ois jokin welsh tai arabi isäoriksi? Welshillä astuttaessa varsan voisi rekata welsh part brediksi

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Minun 
Päivämäärä:   17.6.18 14:52:13

ratsujalostukseen hyväksytty oriini ei astu lv-tammoja eikä monen muunkaan ori.

Joku tolkku sentään pitää olla. Astuta ranskalaisella ravurilla

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.6.18 17:40:56

Minun, voi kuinka harmillista. Pitää sitten lämppärinomistajien "tyytyä" oreihin kuten Carismo ja muut ison maailman jalostusorit. Ei niillä ole mielenkiintoa vahdata onko tamma lv vai ei.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Minun 
Päivämäärä:   17.6.18 18:04:18

Carismo on siirtynyt vihreille taivaslaitumille. Onnea vaan etsintään!!

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.6.18 19:08:48

Minun, höpsö. Ei Carismo ainoa ole, pointtina oli, että kukaan tuskin harmittelee jos satunnaiset suomalaiset orinomistajat nuukailee, kun parempiakin oreja saa myös niille lämminverisille :)

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   17.6.18 19:52:42

^Miksette siemennä niillä paremmilla oreilla puoliveritammaa? Hyväsukuisia siitostammoja saa tällä hetkellä ostaa/liisata edullisesti ja lopputulos on varmasti parempi ratsuhevonen, kuin sekarotuinen. Astutus ja tamman ja varsan elättäminen maksaa ihan yhtä paljon ja sille rahalle saa puhdasrotuisella varsalla vsrmasti enemmän vastinetta.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.6.18 20:54:44

Koska kyse on matkasta, ei määränpäästä. Itse halusin seuraavan ratsuni omasta lämminverisestäni, sillä se oli isäni kasvatti kolmannessa polvessa. Rahalle vastinekin riippuu siitä, mitä sillä rahalla haluaa.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   17.6.18 22:22:32

Nimimerkki "Minun" ori on ilmeisesti melko uusi tai vähän käytetty, lähes kaikilla käytetymmillä on ollut lämppäritammojakin.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.6.18 00:39:26

Yhdyn edellisiin. Ei mitään järkeä käyttää lämppäriä, jos haluaa itselleen ratsun.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Lv 
Päivämäärä:   25.6.18 06:11:29

Lv:t voivat olla erittäin miellyttäviä ja mukavia ratsastaa.

Täällä on joitain kommentteja jotka perustuvat pelkkään ennakkoluuloon ja arvailuun.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Ni 
Päivämäärä:   25.6.18 08:44:16

Näitä itselle tehtyjä näkyy säännöllisesti myynnissä. Et myöskään tule saamaan sitä hintaa mitä käytät varsan tekoon

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   26.6.18 11:25:46

Ongelma on se, että nämä itselle tehdyt menevät joskus myyntiin. Et voi tietää, sairastutko, joudutko onnettomuuteen, saatko töitä ulkomailta ym, joten kukaan ei voi sanoa, että pitää hevosen aina. Vai ovatko nämä kaikki "pistän hevosen kuoppaan sitten, jos en voi pitää" -ihmiset tehneet tällaisen virallisen testamentin hevosesta? Niinpä.

Sitten kyseisen hevosen ostaa korkeintaan joku teini omaan pihaan leikkikaluksi. Onpa ihanaa hevoselle.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   27.6.18 10:04:15

Niin paljon ihmiset ostaa itselleen sopimattomia hevosia ja sitten täällä puidaan, että ne on aina vaan näitä lv mixejä tai lämppäreitä. Mä tiedän monta aikuista, jotka ei itse juuri hevostaan liikuta vaan sen ylläpito maksetaan vuokraajilla eli samalla hevosella on jopa neljä eri vuokraajaa. Että eipä siinäkään mitään järkeä ole.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.6.18 11:05:32

Lähettäjä..

Päivämäärä17.6.18 20:54:44

Koska kyse on matkasta, ei määränpäästä. Itse halusin seuraavan ratsuni omasta lämminverisestäni, sillä se oli isäni kasvatti kolmannessa polvessa. Rahalle vastinekin riippuu siitä, mitä sillä rahalla haluaa.

>>>Voi hyvänenaika, jos se on jokin perintöhevonen tai -suku niin laita ihmeessä hyvällä juoksijaoriilla. Ajattele kuin hienoa olisi katsoa kun varsa juoksee raveissa. Tuntuu ihan pyhäinhäväistykseltä, että joku pilaa isänsä monen polven kasvatustyön käyttämällä siihen pv-ratsua!

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   27.6.18 16:31:31

Itselläni astutettiin juuri ratsuponi. Minun ensimmäinen kasvattivarsa tulossa, ponilla useampi varsa. Vertasin ”amatöörinä” rakenteita ja valitsin hyväluontosen orin. Kun olin omasta mielestäni tehnyt oikean valinnan, otin yhteyttä orin omistajaan ja kokeneeseen kasvattajaan. Pyysin heiltä mielipiteitä ja apua valintaan.

Tammani luonne ei ole mitään kultaa. Kiltti se on jos haluaa. Kuitenkin minulle merkitsi paljon enemmän rakenne ja liike.
Lisäksi oli myös mietittävä se, että joskus elämä voi muuttua täysin ja arvaamatta, joten oli valittava ori, jonka jälkeläisestä olisi mahdollisesti iloa jollekkin muullekkin.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Vanha 
Päivämäärä:   27.6.18 17:15:40

Kyllä tiedän jo kauan sitten ranskalaisamerikkalainen ja estepv yhdistelmävarsan, joka oli hyvä hyppäämään. Emätammakin hyppäsi kuitenkin jo raviuran jälkeen metrin rataa ja yksittäisenä paljon enemmän.Kouluratojen kuningatar ei tietenkään.Mutta kovaluontoisena sopi oikein esteille.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: tara 
Päivämäärä:   27.6.18 17:26:39

Kyllä mun omakasvatti sekarotu lähtee nimenomaan taivaslaitumille, jos siitä luopumaan joudun. Ja jos lähden itse yhtäkkisesti vaikka kolarissa ensin, tietää läheiset kuinka toimia. Mitä ihmettä se kenelleekkään kuuluu, millaisen harrastehevosen joku itselleen kasvattaa? Ja vaikka menisi myyntiinkin myöhemmin, niin mitä sitten? Tuolla on miljoona hienoa ja vähemmän hienoa puoliveristä täysin väärissä käsissä, ei niistä kukaan rutkuta. Ei se ole yhtään sen hienompaa hommata puskatason ratsastajalle gp tason orivarsaa jumalattomalla liikkeellä ja kilpahevosen potkulla varustettuna.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Mena 
Päivämäärä:   27.6.18 20:47:47

Meinasin tehdä saman omalla tammallani aikoinaan, mutta olisin valinnut isäksi ehkä ponin. Nyt olen tyytyväinen, etten lähtenyt varsottamaan. Tuntuisi fiksummalta liisata siitokseen pv-tamma ja laittaa sillä varsa, mutta eihän se ole sama kuin siitä omasta. Tiedän kyllä.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Raven 
Päivämäärä:   27.6.18 22:15:15

Anna mennä vaan äläkä kuuntele täällä näitä eimissääntapauksessalvtammalle - vöhkääjiä. Yleisemmin mitä mä olen näistä nk hyvistä pv tammoista nähnyt niin yhtäkään en astuttais. Kahjoja ku mitkä vaikka on sukua, kokoa ja näköäkin siitokseen. Järkevän harrastehevosen saat ko sekotuksella, kilpaillakin voit ja monet tuomarit tykkäävät liikkeistä ym ja hämmästyvät kun kuulevat että ko ratsussa on lämminveristä.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   28.6.18 08:49:36

Vaikka viikissä sitä luultaisiin pvksi, se ei tee lvstä sitä.
Todennäköisesti se on siis vain iso ja lihava lv. Kuten liki kaikki ratsukäytössä olevat lämpöiset tuppaa nykyään olemaan..
Pääset helpommalla kun ostat valmiin ratsuvarsan.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Crow 
Päivämäärä:   29.6.18 11:49:51

Raven: Tai sitten jälkikasvu laukkaa kouluradalla nelitahtipaskaa ja tuomari huokailee tuskasta sitä katsoessaan.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.6.18 12:39:18

Omalla ravitammallani on hyvä laukka, ja hyvä rakenne, ja varsalla (pv isästä) niin hyvät liikkeet, että mistään ei näe lv sukua. Tuli vielä parempi kuin osasin toivoa.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   29.6.18 16:22:06

Sammalistosta saat siemennystä, eivät katsele mitään tammaa nenänvartta pitkin, sinne vaan

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   29.6.18 16:23:24

^ No pistäs ihmeessä vaikka linkkiä missä tämän ihmeen näkisi videolla!

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Suski 
Päivämäärä:   29.6.18 18:29:09

Olen ihmetellyt , että Saksassa syntynyt lv-pv risteytys saa oldenburgin polttoleiman ja passin. Tiedän tällaisen tapauksen Suomessa.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.6.18 20:50:23

Kwpn passilla olleen tiedän myös. kisannutkin 150 -luokkia. Eivät ne keski-Euroopassa niin kummajaisia ole kuin täällä Suomessa.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Suski 
Päivämäärä:   30.6.18 06:11:42

En tiennyt niiden olevan ktk-kelpoisia Saksassakaan.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: 88 
Päivämäärä:   30.6.18 09:18:17

Kyllä niille saa KWPN,Z,Old passin jne., riittää että isä on hyväksytty ori siihen kantakirjaan. Suomessa jaksetaan "tilastoida" niitä ties mihin jäteluokkaan.
Siksi omat (3) ranskalaisen lv-tamman jälkeläistä on Z kantakirjassa ja loput NRPS kantakirjassa.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.7.18 18:17:40

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 27.6.18 11:05:32

Lähettäjä..

Päivämäärä17.6.18 20:54:44

Koska kyse on matkasta, ei määränpäästä. Itse halusin seuraavan ratsuni omasta lämminverisestäni, sillä se oli isäni kasvatti kolmannessa polvessa. Rahalle vastinekin riippuu siitä, mitä sillä rahalla haluaa.

>>>Voi hyvänenaika, jos se on jokin perintöhevonen tai -suku niin laita ihmeessä hyvällä juoksijaoriilla. Ajattele kuin hienoa olisi katsoa kun varsa juoksee raveissa. Tuntuu ihan pyhäinhäväistykseltä, että joku pilaa isänsä monen polven kasvatustyön käyttämällä siihen pv-ratsua!

Tammalla on jo useampi juoksijavarsa, linja ei siis ole pilalla. Se jatkuu siellä missä noita varsoja on, mm. siskollani on yksi nuori hevonen samasta tammasta. Minua ravit eivät kiinnosta, enkä niistä tiedäkään, joten jotta hevosen oikeasti saisi juoksemaan, se pitäisi laittaa jo aikaiseen valmentajalle. Tässä taas ei ole mitään järkeä, kun haluan harrastaa itse.

Minun isäni ei piitannut tuollaisista, vaan meni aina enemmän fiilis edellä - hän halusi harrastella raveja, hän kasvatti puhtaita lämpösiä. Jos ja kun minä haluan ratsastaa, saisin siunauksen risteytykselle. Miksi sinun tunteillasi pitäisi olla väliä, eihän se sinun kasvatustyötäsi ole?

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   6.7.18 18:41:30

"En tiennyt niiden olevan ktk-kelpoisia Saksassakaan."

Ei ne nykyään olekaan eikä niillä muissakaan kantakirjoissa ole ktk-kelpoisen oikeuksia vaikka passi onkin, ns. sekarotuja tai tilastoja ne on sielläkin.
Oldenburg hyväksyi joskus (90-luvun alkupuolella) näitä ravurisekoituksiakin ja FWB:n sen oman jalostusohjesäännön puitteissa oli ne myös hyväksyttävä.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

LähettäjäHeidi 
Päivämäärä:   15.7.18 09:46:13

Vähänkö te ratsu-ihmiset olette julmia! :(
Tiedän, ettei lämpöset herätä arvostusta ratsumaailmassa, mutta tässä ei nyt käsittääkseni haettu mitään kansallisen tason kilparatsua? Paskempia ratsu-ratsu-yhdistelmiä teetetään koko ajan. Jatketaan perinnöllisiä sairauksia, ilman jalkojen kuvauksia ja teetetään varsoja pelkän värin takia. Enkä tarkoita nyt yleistää.
Ravureille jalostetaan nopeutta, kestävyyttää ja kovaa psyykettä. Ravipuolellakin tehdään kuitenkin myös paljon harrasteravureita ja ne on ihan tervetulleita. Jos joku haluaa tehdä 20-aikasesta varsan, niin suotakoot se hänelle. Jos joku tietosesti jatkaa vakavaa perinnöllistä sairautta, sitä en ymmärrä. Ravipuolella ei voi nojautua vain kalliisiin huippu-oreihin ja periyttäjätammoihin. Lähdöt olisi äkkiä vajaat.

Mikä tekee muuleista hyväksyttävämmän yhdistelmän?

Jos aloittajan tamma on terve, selväpäinen ja hyvärakenteinen, niin miksi ei?
Rakenteellisesti ravuri ei välttämättä pysty kulkemaan kaula kaarella. Leukaluun ja niskanikamien väli on niin pieni, että luut osuvat yhteen. Kun taas ratsuilla tähän väliin mahtuu helposti kämmen, joka mahdollistaa hevosen kulkemaan otsa edellä. Tämäkin kuitenkin yksilöllistä.
Tärkeää on valita tammalle sopiva ori. Jalostuksen tarkoituksena on löytää kaksi täydellisesti toisilleen sopivaa yksilöä, jotka periyttävät jälkeläiselleen omat hyvät puolensa.
Lämpöset ovat kevytrunkoisia, pitkäjalkaisia, kauniita ja viisaita. Olen nähnyt hyvin kauniita ratsuja, joita en arvaisi lämpösiksi. Oikean ratsutuksen ansiosta, niiden fysiikka riittää kyllä kehittämään ratsulle ominaisen lihaksiston. Puoliverisissä olen nähnyt metaboliaa ja liikeratojen virheitä jopa kouluratsastuksen olympialaisissa?! Olihan ne sentäs isoja ja valkosia. Se tuntuu riittävän huipputasollakin.. (tätäkään en halua yleistää)
p.s. lämpönen tulisi minun tunnistaa käyttötarkotuksesta riippumatta.
Meni tunteisiin, myönnän.
Myös lv:t on hevosia, antaa siis kaikkien kukkien kukkia a

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   15.7.18 13:30:25

Kukat saa kukkia, mutta lämminveriravuriin ei kannata sotkea puoliverioritta, sillä tuloksena ei ole mikään kukkanen, vaan lähinnä joka tarkoitukseen käyttökelvoton ressukka.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   16.7.18 22:45:00

Kyse ei ole arvostuksesta. Jos aloittaja etsisi lämminveritammalleen saman rotuista juoksijaoria ja kyselisi neuvoja, kukaan ei dissaisi häntä.

Ongelma on se sekarotuisuus. Risteytysjalostus on vaikea taitolaji jonka perusteisiin kuuluu, että ensimmäisen polven risteytykset voivat olla ihan mitä sattuu. Vaatii taitoa jatkaa siitä eteenpäin.
Siksi sekarotuinen ei saisi itsessään olla päämäärä tai tarkoitus. Se voi olla kiva tai sitten se ei ole. Isänsä ison rungon ja emänsä ohuet kintut saanut varsa ei tahdo mitään käyttöä kestää. Eikä sekarotuisen myyminen ole helppoa.

Siksi sekarotuisen teettäminen ehdoin tahdoin vaatii harkintaa. Usein harrasteratsun uraakin ajatellen puhdasrotuinen varsa on fiksumpi projekti. Jos kuitenkin risteytykseen päädytään, sujuu prosessi kuten minkä hyvään tamman kohdalla. Valitaan ori joka tukee tamman vahvuuksia eikä korosta heikkouksia ja joka ei ole tyypiltään liian erilainen.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Susalainen 
Päivämäärä:   17.7.18 11:55:00

Eikös jalostuksella (nimenomaan jalostuksella, ei määrän lisäyksellä) pyritä siihen, että jälkeläinen on vanhempiaan parempi? Ja jalostuksella pyritään saamaan aikaiseksi kilpahevosia, harrastehevosia tulee väkisin sivutuotteena tai kilpauran jälkeen hevoset siirtyvät harrastuskäyttöön.

LV:stä tai LV-risteytyksestä näkee 9 kertaa kymmenestä, että siinä on LV:tä viimeistään siinä vaiheessa, kun se laukkaa, jos ei jo ravista. Ja nimenomaan näitä askellajeja huonontavasti, jos on yritetty tehdä ratsua.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   18.7.18 10:02:19

Itse tiedän monta lv risteytystä ja ei niillä kyllä lämppärin maahansidottua laukkaa ole. Että ei pidä yleistää.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Huokaus 
Päivämäärä:   18.7.18 10:09:12

Kuinkahan moni lämppäreiden laukkaa kehuvista oikeasti ymmärtää mitään laukasta? Itse nimittäin muistan nuorena ihailleeni esimerkiksi rakenteeltaan oikeasti heikkoja hevosia tai väärin liikkuvia, kun ei se helppo c -tason osaaminen riittänyt ymmärtämään oikeasti.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   18.7.18 10:21:22

Huokaus: kuinka moni oikeasti ymmärtää ylipäätään hevosen puhtaasti liikkumisesta, kun kisoissakin näkee jatkuvasti tahdittavia tai epäpuhtaasti liikkuvia hevosia..

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Huokaus 
Päivämäärä:   18.7.18 10:25:33

heh, Tämäpä juuri on se kysymys. Sitten nuo samat ihmiset kasvattavat hevosia ilman mitään asiantuntemusta mistään.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Satu 
Päivämäärä:   18.7.18 10:28:16

Onkohan mitään muuta rotua täällä hötönetin ratsupuolella, joka menisi niin paljon ja niin monilla tunteisiin kuin lv (no joo ehkä myös irlannincob)?

Mitä se on keneltäkään pois, vaikka omistaja astuttaisi hevosensa vaikka sitten sillä aasilla? Harrasteratsu nyt sentään hakusessa eikä mikään kisatykki.

Harvasta niistä puoliverisistäkään varsoista tulee Suomessa mitään muuta kuin harrasteratsu.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Lordikaunisnaama 
Päivämäärä:   19.7.18 02:20:22

Ihan tavallisia kaakkeja ne puokitkin on. Näyttävät ihan takapihojen perus kyntöruunilta, idästä. Turhaan tädit niillä ylpeilee ja nokkaansa muille roduille nyrpistelee.
Sekarotuisia ne puokitkin on, eikä varmaan tarvi mennä edes kovin montaa vuotta taakse päin, niin johan löytyy jos mitäkin aasia ja kärryhevosta sieltä Rembrandt von tätiratsun suvusta. ;)

(en käyttäisi ratsurotuista, jos minulla olisi lv tamma. Astuttaisin sen ihan oman rotunsa edustajalla, tai vaikkapa orlovilla. Mutta jos aloittaja harrastehepan itselleen haluaa, niin miksipä hän ei saisi tammaansa puokilla astuttaa...)

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   19.7.18 05:04:40

MIKSI astuttaisit lämminveriRAVURItamman puoliverisellä RATSUoriilla?

Lue ja opiskele tosissaan hevosjalostuksen perusteita ennenkun teet mitään.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: Nojjoo 
Päivämäärä:   19.7.18 13:32:56

Amatöörit tae alottelijat kinastellee...Ihan ok niistä tullee, ei oo keltään pois. Euroopasta lähettää siemeniä kun laittaa rahaa ja ell siementää kun antaa rahaa. Rekkaa z tai kwpn kun laitat niitte hyväksymällä orilla. Senki taitaa voija tehä netissä. Elli tunnistaa suomessa. Esmerkiks dmrt geenin tuntemus laukan suhteen auttaapi tässäki ennenkun heittäydytään varmoiks kaikesta.

  Re: Lv-tammalle pv-ori?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.7.18 12:29:57

millä aloittaja astutti?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.