Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: Kåpå 
Päivämäärä:   12.11.17 10:06:15

Oon ihan täysin kyllästynyt ratsuttajiin, jotka lupailee ja "tekeilee". Kovat on puheet, mutta toteutus ja tulokset ala-arvoisia. Onko kokemuksia hevosopiston opiskelijoiden remonttiratsukoulusta? Siellähän toiminta on ohjattua, ammattilaisten valvomaa ja olettaisin myös saavani raportointia hevosen edistymisestä.

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   12.11.17 10:49:08

Sehän on ihan kiinni siitä, millaiselle oppilaalle hevonen päätyy. Oppilailta ei nykyisin kummasti saa mitään vaatia.

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: on 
Päivämäärä:   12.11.17 11:33:16

On hyvä. Mulla ollut parikin varsaa sisäänratsissa siellä,tosin eri vuosina. Ammattilaisethan siellä joka metrin valvoo.

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: Aime13 
Päivämäärä:   12.11.17 12:56:51

Minulla on ollut 3 nuorta siellä. Kahdella oli huippuhyvä oppilas ratsuttajana ja kolmannellakin ihan ok, ja siitäkin tuli kiva hevonen. Kaikki oppivat sen mitä piti kahden kk aikana. Niin kauan kuin Susu vastaa koulutuksesta, voisin jatkossakin viedä nuoria sinne.

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   12.11.17 15:08:32

Minulla oli 3-v. puoliveritamma sisäänratsastuksessa, osui tosi hyvä opiskelijatyttö meille. Siellä saa aivan vapaasti käydä katsomassa, ja raportoivat paljon (minulle ei ehkä niin paljon kuin muille, koska sain päivitettyä kuulumiset kun kävin kerran-pari viikossa). Voin suositella.

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.11.17 19:29:31

Suosittelen! Susulla vuosikymmenten kokemus homman pyörittämisestä ja osaa puuttua asioihin nopeasti, mutta ammattimaisesti.

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: Jenni 
Päivämäärä:   13.11.17 22:20:17

Oma oriini oli Ypäjällä, joskin ratsuttajana "oma tallityttö", joka oli tuolloin rempalla. Tiedonkulku ei toiminut ihan putkeen... mutta muuten ei moitittavaa. Hieman kyllä jännitti antaa nuori ori paikkaan, jossa ulkoilua vain muutama tunti päivässä - tämä kun oli tottunut lähes vapaaseen ulkoilumahdollisuuteen 24/7.

Kotona käytiin selässä jo ennakkoon ja muutenkin oli valmiiksi harjoiteltu asioita, ei siis mikään ladon takana kasvanut yksilö. Yhtä fiksu nuori mies tuli takaisin, kuin mitä oli sinne mennessään!

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: Kåpå 
Päivämäärä:   13.11.17 23:13:40

Kuulostaa hyvältä! Kun viet mihin vaan "nimiratsuttajalle" niin tuntee olevansa vain vaivaksi, kun kyselee kuulumisia, joten raportoinnista plussaa.

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   13.11.17 23:17:48

Miten tämä ypäjän ratsutus? Onko heillä siis tarvetta nuorista? Vai onko jonoksi asti? Kuka maksaa mitä ja miten ja...

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: en omalla 
Päivämäärä:   14.11.17 05:35:50

Sama juttu täällä. Minulla on ollut hevonen suositulla ratsuttajalla useita kuukausia ja koulutus ei tunnu etenevän. Hän on ottanut aivan liikaa ratsutettavia ja aika vaan ei tunnu riittävän kaikille.
Pakko on hakea hevonen pois ja jatkaa oman väen voimin.

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: -M- 
Päivämäärä:   14.11.17 11:48:51

just oli opiston facepäivityksessä, että tammikuun ryhmään mahtuu vielä pari nuorta mukaan.
Itse linjan käyneenä voin suositella. tosin meillä oli todella tasokas ryhmä. Minunkin remppaori on tällä hetkellä saksassa kisaamassa 145 luokkia. :) (tosin eihän se ole minun ansiota, että se siellä on.)

Meillä nuoret opetettiin myös kävelykoneeseen, että saivat vähän enempi liikuntaa kun sen 2-3h ulkoilun.
raportit piti tehdä kerran kuukaudessa kirjallisesti omistajalle.

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   14.11.17 11:59:56

Mie en veis ikinä jo siitä syystä että minun "villit&vapaat vetäisivät palkokasvin sieraimeen ja syvälle kun ei oltaskaan enää ulkona kaiken aikaa vapaan heinän kera.

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: Kissa 
Päivämäärä:   15.11.17 18:47:40

Tuosta tarhaamisesta.. Minun mielestäni tärkeintä ei ole se kuinka monta tuntia päivässä hevonen seisoo ulkona vaan se kuinka virkkeellinen hevosen päivä on.

Mietitäämpä että opistolla hevoset ensin syövät aamu kuudesta kahdeksaan tai yhdeksään saakka. Sen jälkeen rempoilla yleensä ratsastus eli aamupäivä menee siinä. Sitten onkin jo päiväruokinnan vuoro, ja iltapäiväksi tarhaan.. Viiden maissa sisälle ja siinä tunnin verran torkkutaukoa niin jo alkaa itaruokintatouhut..

En nyt tiedä onko siinä niin aikaa hevosella tylsistyä, lähes koko ajan on joko ruokaa edessä tai liikutusta tai tarhausta päivän aikana. Tilanne ei ehkä olisi ideaali, mutta avian kohtuullinen ja vielä väliaikainenkin.

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: vilja 
Päivämäärä:   15.11.17 21:49:19

Meillä oli suomenhevonen ypäjällä (oli 4v ja ajettu ei turhia hötkyilly, ratsastettu käynti ja ravi) ja eka kuukausi meni hyvin, oli hyvä tyttö. Toinen kuukausi meni täysin perseelleen. sain kuulla ratsastajatytöltä, että meidän suokkia käytettiin "vetojuhtana" koko kuukauden siihen kun vietiin muita nuoria maastoilemaan, kun muut olivat sinkoilevia ns. hienompia hevosia. Meidän putte kulki niin ajotiet, pyörätiet metsätiet, meni veteen kun pyydettiin. Tuli sitten kotiin ja valmentajani alkoi ratsuttamaan jua vähän kilpailikin

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.11.17 17:19:44

En nyt ihan ymmärtänyt edellisen pointtia. Hyvähän se on, että tuon ikäisellä mennään paljon maastossa.

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.11.17 17:21:32

Ja remppatunnit on usein sellaisia, että hetki töitä ja ulos! Ei pelkkää maastoilua joka päivä

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: BP 
Päivämäärä:   17.11.17 17:32:56

Mitä maksaa kaksi kuukautta siellä?

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: Aime13 
Päivämäärä:   17.11.17 18:10:19

Meillä myös viimeinen siellä ollut toimi vetojuhtana, koska oli kaikista rohkein. Minusta se oli vain positiivista ja rohkeana, itsevarmana hevosena on pysynyt.

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   18.11.17 22:48:59

olikos se 550e/kk, jos en väärin muista. sis. myös kengityksen (opiskelijat).

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   18.11.17 22:51:26

Ratsujen peruskoulutus 515 €/kk
sisältää: koulutuksen, täyshoidon sekä kavioiden hoidon

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: Taija 
Päivämäärä:   19.11.17 04:13:55

Toihan on tosi edullinen hinta, kun vertaa näihin ammattiratsuttajiin, jotka antavat hepalle lähinnä valohoitoa ;o) ja sitten jossain vaiheessa, kun totuus paljastuu, oletkin maksanut itsesi kipeäksi ja saat aloittaa hepan koulutusprojektin miinukselta.

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: Kuohahti 
Päivämäärä:   19.11.17 06:51:36

Taijan ei kannattaisi ihan noin rohkeasti yleistää, kyllä niitä on ihan kunnolla työtään tekeviäkin. Montakohan euroa kuvittelet niistä taksoista työtunnille jollain yksityisellä ratsuttajalla kulujen jälkeen jäävän?

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: joku 
Päivämäärä:   19.11.17 06:56:55

Vilja itse haluaisin juuri noin, että ensin opetetaan perusasiat ja sen jälkeen kasvatetaan kunto maastossa, tästä on sitten hyvä jatkaa kotona.

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: sd 
Päivämäärä:   19.11.17 08:52:23

Kissan kommenttiin viitaten, vain puoli vuorokautta "yöaikaa" katsella karsinan seiniä.
Ei se heinä nokan edessä tee koppihoitoa yhtään fiksummaksi.
Jos vuorokaudessa on 24h ja hevonen seisoo siitä, mitä? 21h? Sekö on kohtuullinen aika?
Enkä puhu nyt pihatto-olojen puolesta, mutta oikeasti nuoret hevoset...kyllä se 6-8h on minimi ulkoiluun plus ratsutukset. Ihan varmasti on vähemmän pöllövirtaa ja homma helpompaa.

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: toinen 
Päivämäärä:   19.11.17 09:03:43

Hevosopistollakin olis sitä tilaa vähän joka paikassa. Miksi ihmeessä sinne ei tehdä enemmän tarhoja? Olen aina siellä käydessä ihmetellyt, missä kummassa hevoset tarhataan, kun koko mäellä näkyy vain pari hassua putkiaitaa.

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   19.11.17 09:25:40

Ypäjällä opetetaan ihmiset ajattelemaan juuri noin, että tarhaaminen on hevoselle ihan turhaa, jopa vahingollista. Siksipä ei niitä tarhojakaan tarvita.

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   19.11.17 09:53:48

Höpöhöpö.

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: Lis 
Päivämäärä:   19.11.17 13:13:14

Meni multakin vähän ohi nyt viljan pointti siitä, miksi on mennyt persiilleen. Nuoren hevosen ratsutuksen alkuvaiheessa parasta hommaa olisi juuri porukassa maastoon pääseminen. Maastossa mennään reippaasti eteen ja saavat lihaksia ratsastajan kantamiseen ja oppivat menemään reippaasti eteen eli omaa eteenpäinpyrkimystä ei tapeta jollain sulkutaivutteluilla ja peruutteluilla maneesissa (ei pitäisi olla nuoren ensimmäisen vuoden liikkeitä ollenkaan) ja sillä, että laukassa tulee heti seinä vastaan. Tämä on se, mikä harvalla ratsuttajalla onnistuu, kun tekevät hommia yksin. Harvalla kotitallillakaan tai itse laittaessa onnistuu, kun joko muita ratsastajia ei ole tai sitten muut ei uskalla nuoren kanssa maastoon tms.

Ja hienoahan se on, että se sinun hevosesi on niin rohkea ja järkevä, että voi olla se ykköshevonen. "Vetojuhta" on minusta ihan älytön sana tuohon tehtävään liittyen.

Menikö se hevonen jotenkin pilalle? Oliko se sen jälkeen huono ratsastaa? Pelkäsikö se maastoilua? Satulaannousua? Pukitteliko tai protestoiko? Menikö siis jotain pieleen? Vai olitko vain tyytymätön siihen, että kuulit hevosen "olevan vetojuhtana maastoköpöttelyllä"?

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   19.11.17 14:57:50

Veisin muuten mutta tuo hevoseni kyllä käy semmosilla kierroksilla jos ei pääse ulos, ettei sitä sen jälkeen käsittele kuin tosiammattilaiset. Eipä siinä taida ratsutuksesta tulla mitään, jos hevonen käy ylikierroksilla koko ajan. Ja ori vielä eli stressaa pelkästään jo isosta paikasta ja valtavasta määrästä vieraita hevoisa koppihoidon lisäksi...

  Re: Ypäjän ratsukoulutus

Lähettäjä: venice 
Päivämäärä:   19.11.17 16:48:34

Mun mielestä kallista.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.