Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mihin varsa ajo-opetukseen Päijät-Hämeessä

Lähettäjä: Ratsu 
Päivämäärä:   21.9.17 13:09:49

Ratsuvarsan haluan ajo-opetukseen mutta en tunne alueen ravitalleja. Löytyiskö täältä suositteluja?

Toinen kysymys vielä, elikkä minkäikäisenä kannattaa viedä ja miten ajoissa paikat täyttyy? (kolmas kysymyskin tuli) olen siis ajoissa liikkeellä, kun varsa on vasta 4 kk :) Osa kai opettaa ajolle jo 1-v keväällä, osa syksyllä?

  Re: Mihin varsa ajo-opetukseen Päijät-Hämeessä

Lähettäjä: jere 
Päivämäärä:   21.9.17 13:28:38

Riippuu niin millaisen opetuksen haluat, pystytkö aloittamaan kuolainten ja varusteiden totuttamisen itse? Jos et niin sitten vie enemmän aikaa opettajalta. Ja seuraava kysymys, mitä olet valmis maksamaan? Nämä kaksi rajoittaa paikkojenkin suhteen jo jonkun verran.

  Re: Mihin varsa ajo-opetukseen Päijät-Hämeessä

Lähettäjä: sunna 
Päivämäärä:   21.9.17 13:31:30

Jokimaan raviradalla Ilkka Hoffren ja Salpaus, Nastolassa Ari Viander- Krista Skutnab.

  Re: Mihin varsa ajo-opetukseen Päijät-Hämeessä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.9.17 13:43:34

Harkitsisin rodun ja kehityksen mukaan. Jos asialla ei ole kiire, niin opettaisin kotitallilla (jos mahdollista) keväällä suitsiin, ohjasajoon ja valjaisiin. Sitten syksyllä laitumen jälkeen varsinaiseen ajo-opetukseen. Toinen vaihtoehto, että keväällä opetukseen (alkeet ja vaikka 1-2 kertaa pieni kierros kärryjen kanssa), ja jatkaa sitten syksyllä laitumen jälkeen jolloin mukaan tulevat varsinaiset ajolenkit. Oma mielipiteeni on, että 1v keväällä varsa on yleensä vielä henkisesti ja fyysisesti niin keskenkasvuinen, että sen kanssa työskentelypätkät saavat olla vielä hyvinkin kevyitä ja lyhyitä (esim. 15 min asiaan tutustumista, ei siis vielä mitään ajolenkkejä). Mutta mielipiteitä on monia, ja yksilöllistähän se on myös.

Ravitallille jos viet, niin todennäköisesti tekevät silloin oman tyylinsä mukaan, eli aika nopealla tahdilla ja siten että varsa on joka päivä valjaissa. Juuri 1v kääntyneelle se voi olla turhan rankkaa vielä. Ajo-opetus kuitenkin ihan viimeistään 2v keväällä, moni ei edes ota sen vanhempia opetettavaksi.

  Re: Mihin varsa ajo-opetukseen Päijät-Hämeessä

Lähettäjä: Ratsu 
Päivämäärä:   21.9.17 13:54:20

^ Vähän uumoilinkin että keväällä voisi riittää opetus kotitallilla ja vasta laitumen jälkeen varsinaiseen ajo-opetukseen.

Paikkasuosituksia vaikka pienten kuvausten kera saa tulla lisää - kiitos jo tulleista!

  Re: Mihin varsa ajo-opetukseen Päijät-Hämeessä

Lähettäjä: jere 
Päivämäärä:   21.9.17 14:06:27

Itse unohtaisin ratatallit ja veisin puoliammattilaiselle, jolla kokemusta varsoista, jos ei siis ajeta varsalla koskaan kilpaa.

  Re: Mihin varsa ajo-opetukseen Päijät-Hämeessä

Lähettäjä: NooraKoo 
Päivämäärä:   22.9.17 19:49:23

Hei mun fwb lähti ajo opetukseen 1vee syksyllä,paras päätös ikinä :) talli meidän lähellä ja oon joka päivä opetuksessa mukana =) eilen oli opetuspäivä 12 ja minä jo itse ajelen sillä kärryillä radalla :D ihan huikeeta ! mä vielä täysin ratsu puolen ihminen :D ostin 2kk opetuspaketin ja jo nyt ollaan tavoitteessa.

  Re: Mihin varsa ajo-opetukseen Päijät-Hämeessä

Lähettäjä: NooraKoo 
Päivämäärä:   22.9.17 19:50:33

tsemppiä sulle ja nauti ihanista hetkistä <3 tää on kyllä ihan parasta aikaa =)

  Re: Mihin varsa ajo-opetukseen Päijät-Hämeessä

Lähettäjä: bib 
Päivämäärä:   26.9.17 13:50:04

Vuosikkaana keväällä ostettu varsa ohjasajettiin kesällä laitumella muutama kerta. Syys- ja lokakuun oli ravivalmentajan tallissa treenissä, ajoi 3 kertaa viikossa. Tämä siis vuosi sitten. Erilaisten sattumusten ja sairastelun takia päästiin kärryttelemään uudelleen vasta tänä kesänä, mutta hyvin oli muistissa varsalla opit. Ensin ohjasajettiin ja sitten kärryt perään taluttajan kanssa, mutta ongelmitta sujui kaikki pitkän tauon jälkeen.
Hintaa tietysti tuli kun oman tallipaikan lisäksi maksettiin tuo toinen paikka + opetus, mutta on sen väärti, kun homma tehtiin kerralla kunnolla. Paikka ei tosin ole Päijät-Hämeessä, sori, mutta ihan vaan ammattilaista suosittelen käyttämään.

  Re: Mihin varsa ajo-opetukseen Päijät-Hämeessä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.9.17 11:09:33

Apua, olenko myöhässä! Iso poni on 4v ja on ohjasajettu jo paljon ja valjaat ja aisat olleet perässä ja ajattelin että ensi kesänä tämä lähtisi varsinaiseen ajo-opetukseen. Ottaako kukaan enää näin vanhaa? Ratsastettu on.

Jos joku ottaa, niin onko 2kk hyvä aika olla koulutuksessa? Olen samalla suunnalla kuin aloittaja.

  Re: Mihin varsa ajo-opetukseen Päijät-Hämeessä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.9.17 11:10:47

Lisään vielä, että ostin tämän käsittelemättömänä 3-vuotiaana, joten kai se on koulutustasoltaan nyt jossain 1-2v tasolla, paitsi että on jo käyty selässä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.