Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: Olka 
Päivämäärä:   19.9.17 13:46:25

Mitä vaihtoehtoja on? Tuhkaus jumalattoman kallista. Omalle maalle ei voi haudata ja teuraaksi/pilkottavaksi en halua ystävääni antaa. Onko mitään muuta, kuin tuo tuhkaus, jos ei ole ketään kaveria, kenen maalle saisi haudata.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: tamma 
Päivämäärä:   19.9.17 13:47:49

Ei ole muita vaihtoehtoja

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: Stu 
Päivämäärä:   19.9.17 13:49:53

Honkajoki, en kyllä tiedä minkä verran maksaa

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   19.9.17 13:52:08

Parempi se ystävä on pilkkoa ja syöttää vaikka koirille, kuin mädättää ja syöttää madoille.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

LähettäjäRiina_M 
Päivämäärä:   19.9.17 13:58:44

Tilaa ellin lopetus hevoselle ja tämä samalla kellonlyömälle:

https://raatonetti.fi/site?node_id=160&action=show_data&p_id=25&row=3

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.9.17 14:02:34

Honkajoki on hyvä. Hakee pihasta ja laskuttaa 135 e.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   19.9.17 15:05:09

Teurastus on humaanein ja ekologisin tapa lopettaa hevonen,

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: :/ 
Päivämäärä:   19.9.17 15:12:12

Mitä te ihmiset, jotka ette halua hevosenne ruhoa pilkottavan ekologisesti ruuaksi, kuvittelette, että maahan kuopatulle raadolle tapahtuu? Että siellä se kokonaisena ja sievänä odottelee ylösnousemuksen päivää? Odotelkaa muutama viikko ja kaivakaa sen verran että saatte tarkastettua, miten "kauniisti" ja mahdottoman arvokkaasti se siellä maatuu.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   19.9.17 15:18:52

Humaanimpaa se on syöttää koirille kuin tehdä siitä biodieseliä.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   19.9.17 15:30:28

Mä veikkaan, että sille maahan kuopatulle hevosenraadolle käy samalla tavalla kuin meille ihmisillekin. Tai kuka teistä pilkkoo esim äitinsä ja syöttää koiralle?

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   19.9.17 15:53:09

Tuhkaaminen on mulle ainoa vaihtoehto, jos joudun miettimään hevoseni lopettamista, edellisen kohdalla näin tehtiin.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: :/ 
Päivämäärä:   19.9.17 16:19:10

Tai kuka teistä pilkkoo esim äitinsä ja syöttää koiralle?

^ No, jos hevosesi kerran sinut synnytti, ymmärrän yskän. Minun hevoseni ovat kasvinsyöjiä, eläimiä jotka luonnossakin päätyvät vääjäämättä petojen ja/tai raadonsyöjien evääksi, joka ikinen. Syödyksi tuleminen on jokaisen villihevosenkin kohtalo, joten sen jälkeen kun hevoseni on kuollut, sen ruho on erittäin fiksua, luonnonmukaista, ja myös ympäristöystävällisintä käyttää hyödyksi, eikä mädättää maassa, saati tuhkata valtavan polttoainemäärän kera.

(Toivottavasti et ole niin harhainen, että kuvittelet asialla olevan jotain merkitystä sille hevoselle...)

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.9.17 16:33:54

Onneksi jokainen saa valita tilanteeseensa sopivimman tavan.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: Olka 
Päivämäärä:   19.9.17 16:40:13

Niin joo.
Kiitos vastauksista kysymykseeni.

Ja ei, minun hevosiani ei pilkota. Niinkuin ei koirianikaan, muutakaan perhettäni tai minua.

Niin kauan, kuin ihmiskunta elää ja käyttäytyy niinkuin elää ja käyttäytyy, ihan turha höpöttää humaaniudesta tai mistään muustakaan vastaavasta. Ihminen on luomakunnan suurin typerys, joka tuhoaa itsensä ja kaiken ympäriltään.

Siksi, kun minulla on mahdollisuus valita, vaikka kymmenen (tuhatta) pientä neekeripoikaa tämän takia kuolisi nälkään, haluan 20 vuotta mukana kulkeneelle ystävälle arvokkaan lopun.

Aamen.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   19.9.17 17:17:41

Hevosen tuhkauksesta tulee savua joka ei liene terveellistä jos sen voi välttääkin.Ja minun mielestä hirveää haaskata de luxe lihaa kun joka päivä ihmisiä kuolee nälkään.Minä olen vienyt MUUTAMAN vanhan/vaivasen teuraaksi ja vaikeatkin lastattavat tulleet nätisti koppiin/autoon ihan kuin ne tietäisivät että kohta loppuu kipu ja kolotus...Eikä se hevonen tiedä mitään siitä arvokkaasta lopusta.Olka itseäsi sinä ajattelet etkä sitä hevosta....

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: ;; 
Päivämäärä:   19.9.17 18:02:54

Se kuolluhan tajuaa et pilkotaan? Ja murehtii viime hetkeks sitä tietoa?

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: ......... 
Päivämäärä:   19.9.17 18:37:17

Ei se tuhkauskaan niin kaunista ole. Ruhoa liikutellaan katossa olevilla telineillä kintuista pää roikkuen, omaltani valui sieraimista, suusta ja perseestä verta joten laittoivat sille pussin päähän. Plussana toki että tämä elämäni hevonen on nyt yöpöytänäni joten se pysyy mukana elämässä.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.9.17 18:39:37

Ihmeellistä käytöstä tässä ketjussa aloittajaa kohtaan, ei voi muuta sanoa. Kukin saa suhtautua tavallaan, ja sen ei pitäisi muille kuulua. Toisen arvojen ja tunteiden kunnioituksesta ei ole mitään haittaa koskaan, varsinkaan kun kyse on asiasta, jolla ei ole muiden kannalta mitään olennaista merkitystä. Joka ikinen teistä tuottaa elämässään jatkuvasti enemmän rasitusta ympäristölle ihan pelkästään asumalla täällä pohjoisessa, missä tarvitaan lämmitystä ja kuljetusmatkat ovat pitkät kuin yhden hevosen tuhkaaminen aiheuttaa. Jeesustelu on turhaa ja typerää, enemmän nettikiusaamista kuin mitään todellista keskustelua. Erityisesti, kun kukaan teistä ei hyökkäisi aloittajan kimppuun, jos kyse olisi koirasta. Hevosen asema lemmikin ja tuotantoeläimen välimaastossa tekee näköjään asiasta jotenkin erilaisen. Näin on vain siksi, että meidän kulttuurissamme on ollut tapana syödä hevosia, mutta ei koiria. Muualla on toisin, ja se ei ole sen enempää oikein tai väärin sinänsä kuin meidänkään tapamme, mutta vaikuttaa siihen, millaisia tunteita kulttuurissa pidetään "normaalina". Normista poikkeamisen haukkumisella taas on pitkät perinteet...

Itse olen myös periaatteessa sitä mieltä, että kun eläin tai ihminen on kuollut on aika sama, mitä sille tapahtuu. Olennaista on se, mitä tapahtuu ennen kuolemaa, ja se koskee niin kanoja kuin hevosiakin. Tässä mielessä olen aina ajatellut, että voisimme vallan mainiosti syödä myös ihmisiä siinä missä muitakin otuksia. Käsitän, että se aiheuttaisi vielä aika paljon enemmän ongelmia kuin eutanasialainsäädäntö, joka sekin on tarpeeksi mutkikas kysymys, joten ei siitä sen enempää. Mutta tuttujani en syö enkä paloittele. Koska se ei tunnu minusta hyvältä. Ei siihen sen kummempaa perustelua tarvita. Joissakin kulttuureissa myös ihmisvainaja syödään, ja tausta-ajatus on esim se, että he näin jatkavat konkreettisesti elämää jälkeläisestään. Siihen kasvaneista se tuntuu hyvältä ja kunnioittavasta tavalta, minulta jäisi tekemättä. Meiltä on yksi hevonen haudattu kokonaisena ja kaksi tuhkattu, ja haudattu sitten tuhkat sen ensimmäisen viereen.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: Mumu 
Päivämäärä:   19.9.17 21:23:06

Itse olen teurastuksen kannalla. Oma edesmennyt vanhus oli valitettavasti viimeiset päivät niin lääkitty, ettei sopinut käyttölihaksi, joten monttuun meni. Iso kasa käyttökelpoista lihaa maan alle. En oikein tykkää.

En tokikaan ehkä tahtoisi, että hevonen ammuttaisiin pihaan ja paloiteltaisiin siihen, mutta teurastamolle vientiä kannatan.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.9.17 22:18:52

Kunnioitan aloittajan surua hevosystävän lähdön lähestyessä ja otan osaa.

Ehkäpä nämä lihanhukkaamisarvostelut voi jättää johonkin muuhun ketjuun?

Ihmisillä on oikeus ja syynsä lopetuttaa eläimensä kotitallilla näin halutessaan ja hoitaa jatkotoimet parhaaksi näkemällään tavalla, oli kyse sitten lääkitystä tai lääkitsemättömästä hevosesta.

Voimia!

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: Jestas? 
Päivämäärä:   19.9.17 22:24:14

Suorastaan pelottavaa, että tässäkin ketjussa useammankin ihmisen mielestä hevosen syönti ja kannibalismi on yksi ja sama asia...Olette aika pelottavaa sakkia. Ilmeisesti teidän hevoset asuvat pellossa vapaana vai pistättekö te mummollennekin narun kaulaan ja laitatte maastokävelylle?

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: yks 
Päivämäärä:   19.9.17 22:41:56

Joillakin isommilla paikkakunnilla on lemmikkieläinten hautausmaa, jonne ostaa hautapaikan myös hevoselle.
Kaivinkone pitää silloinkin itse kustantaa, mutta se ei liene kynnyskysymys tässä.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   19.9.17 23:08:11

"Ja ei, minun hevosiani ei pilkota. Niinkuin ei koirianikaan, muutakaan perhettäni tai minua."

Muistapa tämä sitten kun sinulta pitäisi vaikka leikata syöpä. Sinuahan ei siis pilkota.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: Gg 
Päivämäärä:   19.9.17 23:13:32

Minun puolesta minutkin saa pilkkoa hyötykäyttöön aikanaan. Mieluusti kuitenkin vasta kuoleman jälkeen, jolloin sillä ei ole sen siunaaman merkitystä.

Jos halutaan inhimillistää, niin mikä voisi olla hyvä tapa... maassa syö madot. Lihana syö joku muu. Tuhkauksen helppouden huomasivat natsitkin taannoin, liekö sekään niin kunniallinen loppu... Tehköön kukin tyylillään, omansa kanssa se on ihan suotavaakin. Pääasia, että kykenee tekemään päätöksen ajallaan.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   20.9.17 10:50:11

Mä olen miettinyt asiaa myös niin, että pistämällä oman hevosen lihoiksi (lääkitty jonkun verran eli menee koirille), niin teen myös ympäristöteon, kun joku koira syö ennemmin hyvin pidetyn, toivottavasti onnellisen ja pitkän elämän eläneen hevosen kuin tehotuotetun possun/naudan.

Ja niin paljon on minussakin kukkahattua, että nyt kun ollaan sen edessä, että se elämäni hevonen on pistettävä pois, niin vaikka ei olisi lääkitty, niin en kestä ajatusta teurastamolle viemisestä, vaikka sielä on aina hoidettu hevosten lopettaminen 10 arvosanalla. Kyllä tämä rauhoitetaan ja sen ampuu tuttu metsästäjä.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: Siluetti 
Päivämäärä:   20.9.17 10:57:15

Honkanummelle lähtee jätteeksi jollei hautaa ole. Lääkitys estää teurastamisen ja ketään muuta kuin eläinlääkäriä en päästä ampumaan vaikka olisi mikä kylän taitavin metsästäjä tms.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: Asdf 
Päivämäärä:   20.9.17 14:47:22

Ja ellillähän onkin yhtä paljon kokemusta isojen eläinten lopetuksesta kuin sillä osaavalla metsämiehellä :).

Kävipä kerran nuori ell talossa katsomassa lammaslaumaa. Ei tiedetty, mikä on vialla, joten päätettiin lopettaa ja avata yksi huonokuntoisimmista. Ei löytynyt loisia eikä muutakaan epäilemäänsä. Ruhon hävitys tuli ihanan kalliiksi, kun lääkittyä ei saanut haudata ja tämä ell halusi lopettaa lääkkeellä, kun pultin joutuu sitten putsaamaan.

Meillä lopetus hoidetaan itse tai lopettajan pitää olla tiedetysti osaava, olipa ell tai ei. Lääkityt erikseen, muut lihoiksi joko omille tai tuttujen koirille, parhaat palat itselle.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   20.9.17 15:09:46

Honkajoki

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   20.9.17 19:02:01

Honkajoen raatopolttolaitos se vasta romanttinen loppu on uskolliselle ystävälle...

En minäkään voi ymmärtää mikä siinä teurastamisessa on niin kamalaa? Ekologisin mahdollinen teko kaikin tavoin. Itselläni ei hautatila heti lopu mutta kuoppaan sellaisenaan laitetaan vain ne joita on lääkitty. Loput lähtijät ovat päätyneet ravinnoksi. Siinähän sitä pääsee yhdeksi olennoksi rakkaansa kanssa kun popsii sitä punaviinikastikkeen ja suppilovahveroiden kera pitkin talvea. Sen pitäisi olla sekä kukkahatuille että foliohatuille mieluisaa ajateltavaa.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: suokki 
Päivämäärä:   20.9.17 19:14:30

Eikö alottaja tarkottanut nimenomasn lääkittyä? Ei kaikkia hevosia vaan teuraaksi voi viedä!!!! Esim. lääkityt. Teuraskielto tulee aika monesta lääkkeestä. Esim. omallani on.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.9.17 20:24:32

Ei aloittaja ole lääkitystä sanonut mitään, vaan pariinkin otteeseen teroittanut ettei _halua_ hevosta teuraaksi ja siksi se ei ole vaihtoehto.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: Zzzz 
Päivämäärä:   20.9.17 23:21:53

Ymmärrän hyvin, ettei teurastus ole perheenjäsenelle vaihtoehto. Ei myöskään koiran ja kissan syöminen. Täällä myös haudataan, kun aika on. Kannattaa kysellä tiloilta onnistuisiko. Pakko vielä mainita, että jos te ekologisesti ajattekevat syötte oman hevosenne niin ihan kiva, mutta muistakaa olla muuten kasvissyöjiä (kunnes taas syötte oman hevosenne), sillä lihansyönti ei ole ympäristön ystävän valinta.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.9.17 08:11:51

Onko mikään kuolema/lopetus romanttinen loppu? Kunhan lopetus tehdään nopeasti ja asiallisesti, on aivan sama mitä ruholle tehdään. Ne syö omansa jotka haluaa, tai antaa lihoiksi. Lääkittyjä ei kuitenkaan voi ravinnoksi käyttää ja jos ei tilaa ole haudata on vaihtoehdot tuhkaus kalliisti tai honkajoki. Eläimen luopumisesta on aina romantiikka kaukana.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.9.17 08:48:02

Monelle on tärkeää että hevonen saa olla kotona loppuun asti ja omistaja saa olla läsnä ne viimeiset hetket.

Monelle hevoselle kuljetus on stressi. Siksi se on hevosellekin helpompi tehdä kuolleena kuin esim. jalkavaivaisen tai kuljetuskammoisen keikkua teurasautossa tai traikussa.

Nätisti on menneet meillä lopetetut. Kokenut lääkäri ja rauhallinen omistaja. Osa haudattu, erittäin lääkityt tai talvella kuolleet on honkajoki hakenut ettei kaivo- ja pohjavesiin turhaan mene myrkkyjä.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.9.17 09:42:32

Meidän omat ei teuraaksi mene. Ovat toki lääkittyjäkin joten ei niitä voisikaan syödä. Itselle se ajatus, että oma ystävä pilkotaan on kamala. En haluaisi syödä omaa koiraanikaan, joten miksi haluaisin syödä hevoseni... Maan alle menevät olkipedin päälle!

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.9.17 10:38:59

Saman olen päättänyt jo aikaa sitten, kotoa ei tarvi teurasmatkalle lähteä ja rakkaita kavereita ei pilkota!

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: huh 
Päivämäärä:   21.9.17 11:20:44

Teurasautokuskit kaahaa aivan hulluna, ainakin kaikki mitä olen nähnyt. Jarruttelee äkkinäisesti kun saavuttavat auton joka ajaa sallittua nopeuttä. Viimeksi eilen Sälinkääntieltä vielä kantaten Lukontielle.

Mahtaa olla kauheaa eläinmuussia autot ahdettuna täyteen. Katkenneita jalkoja, kivuiaita eläimiä.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: feg 
Päivämäärä:   21.9.17 11:36:28

Mahtaako huh olla tietoinen, oliko ko. autossa eläimiä sisällä vai oliko ehkä menossa pesuun...

Ne eläimet tarkastaa eläinlääkäri teurastamolla. Ei mene läpi katkenneet jalat ja muut kuvittelemasi kauheudet.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   21.9.17 13:04:48

Aina itse olen tainnuttajan käteen asti riimun narulla hevoseni vienyt.Ja joku hemmetin silmätippa ei yhtään haittaa minua eika minun koiria hyvällä ruokahalulla syödään.Minulle on paljon tärkeämpää miten se hevonen tai mikä tahansa eläin VOI JA PIDETÄÄN KUN SE VIELLÄ ELÄÄ!Tulipa taas mieleen elintestamentti jos minusta jää käyttökelposia varaosia..

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.9.17 14:00:37

Stressi aiheuttaa lihan laadun huonontumista, joten teuraseläimiä ei todellakaan kuljeteta mitenkään varomattomasti, isot tappiot siitä tulee jos suurin osa ei läpäisekään eläinlääkärin tarkastusta... Vastahan jossain päin Suomea ajoi se 2000 kanaa sisältävä teurastamolle menevä rekka ojaan, ja niitähän ei voitu enää elintarvikkeeksi käyttää, vaan menivät hukkaan.

Mielestäni on jossain määrin huolestuttavaa tämä ihmisten nykypäivän asenne, jossa inhimillistetään eläimiä aivan liikaa. Aina ei ymmärretä, että eläin ei ole ihminen, eikä se ajattele tai tunne kuten ihminen. Se, mikä voi olla ihmiselle hyväksi, ei välttämättä todellakaan ole hevoselle hyväksi. Hevonen elää hetkessä, ja tärkeintä sille on sen hetken hyvä hoito ja lopettaminen ennen kuin se huono hetki tulee. Se, että eläimiä pidetään suuremmassa arvossa ja kuin perheenjäseninä, voi helposti suoraan vaikuttaa siihen, uskalletaanko vaikeita ratkaisuja tehdä silloin, kun pitäisi. Mielestäni jokaisella eläimen ottavalla pitäisi olla sen verran järkeä päässä, että vaikka eläin olisi kuinka rakas ja ihana, niin se täytyy pystyä lopettamaan silloin kun aika on. Jokaisen eläimen ottavan kannattaisi myös miettiä, että yleensä se eläin kuolee aina ennen omistajaansa. Jos oikeasti eläimestä tulee yhtä rakas tai rakkaampi kuin omat perheenjäsenet, niin kannattaa miettiä kannattaako sellaiseen tilanteeseen hakeutua, jossa tällaisesta joutuu luopumaan ihan tietentahtoen noin 10-20v välein.

Itselleni omat hevoset ovat todella tärkeitä, mutta aina täytyy pitää se järki päässä, ja ymmärtää että suurinta eläinrakkautta on päästää toinen kärsimyksestään silloin kun aika on. Oikeastaan pahimpia eläinrääkkääjiä ovat yleensä ne, jotka toivottomista diagnooseista huolimatta haluavat vaan hoitaa esim. katkenneita jalkoja, tai jotain muuta hyvin eläimen hyvinvoinnille tärkeää asiaa. Ihminen voi elää ilman jalkoja, hevonen ei. On paljon asioita, joissa ihmistä ja hevosta ei voi verrata.

Monella on hyvinkin väärät kuvat piikillä lopettamisesta vs. teurastamisesta. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että näistä kahdesta ehdottomasti valitsisin teurastamisen, jos haluaisin valita hevoselle rauhallisen lopun. Kuula kalloon on hyvin selkeä ja kaikille välittömästi tehoava keino, ilman kipuja (olettaen että ampuja osaa asiansa). Sen sijaan piikillä lopettamisessa käytetyt aineet voivat vaikuttaa hyvinkin yksilöllisesti eri hevosiin. Nätiksi ja nopeaksi lopuksi ajateltu hetki saattaakin venyä pitkäksi taisteluksi, jossa hevonen on puoliksi taintunut ja puoliksi vielä hengissä. Ei niinkään nättiä katseltavaa. Omat hevoset myös tunnistavat yleensä eläinlääkärin, ja ei ole kovin mukava viimeinen hetki, kun hevonen on jännittynyt ja sitä pistellään. Sen sijaan ampuessa kotipihaan hevonen ei ehdi ymmärtää mitään, se voi syödä herkkua ja ajatus pysähtyy sillä hetkellä. Teurastamo on myös hyvä paikka kuljetuksesta stressaamattomalle hevoselle - se tulee ihan kuin mihin tahansa uuteen paikkaan, teurastamothan ottavat hevosia päivän ensimmäisenä, joten hevonen EI haista verta tmv teurastamoon mennessään. Ja ampuminen on myös ihan siisti toimenpide - omistaja voi yleensä poistua ennen veren laskentaa, joka on sitten se rumempi vaihe. Kukaan ei myöskään pakota syömään omaa lemmikkiään, mutta on täyttä hulluutta jättää hevosen ruho maahan mätänemään, jos sen voisi käyttää hyödyksikin. Itse en omia hevosia halua syödä (vaikka muutoin hevosenlihaa syönkin, ja se on oikein hyvää ja terveellistä ja myös kannattaa hyvää suomalaisten hevosten kiertokulkua), mutta olen tyytyväinen jos joku muu siitä saa ruokaa itselleen tai koirilleen.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: Asdf 
Päivämäärä:   21.9.17 15:36:45

Niin... onko elintestamentti hieno teko, jolla pelastaa kentien jonkun hengen? Vai ruumiin häpäisyä pilkkomalla osiin?

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: Uskomatonta 
Päivämäärä:   21.9.17 15:40:10

Mitö ihme pällejä täällä on pätemässä? Aloittaja kysyi muita vaihtoehtoja, ei sitä miten te kaikki muut hevosenne jälkikäsittelette! Ja koska nälänhätä, niin olette varmaan pakanneet sen ruhon ja lähettäneet Afrikkaan. Tosi ilkeää arvostella ja kertoilla verisiä yksityiskohtia ihmiselle jolla on ilmeisesti edessään raskaista raskain päätös.

Honkajoki on yksi vaihtoehto. Voithan vaikka leikata hevosesi hännästä letin muistoksi tai haudattavaksi tärkeään paikkaan. Voimia!

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   21.9.17 16:52:09

"Ruumiin häpäisyä pilkkomalla osiin"

Oletteko te ihan tosissanne? :´D

"Tosi ilkeää arvostella ja kertoilla verisiä yksityiskohtia ihmiselle jolla on ilmeisesti edessään raskaista raskain päätös."

Eikö se ole yhtään ilkeää, että toisia raskaista raskaimpien päätösten tekijöitä syytetään _ruumiinhäpäisystä_ (reps), kun eivät tuhkauta hevosen ruhoa tai hautaa sitä matojen ruuaksi maahan mätänemään?

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: Asdf 
Päivämäärä:   21.9.17 17:51:57

T, sarkasmista kuullut koskaan? Inhimillistävät postaajat täällä puhuvat, ettei kaveria pilkota osiin, vaan haudataan maahan. Tulipa vaan jonkun kommentissa esiin elintestamentti. Osiin pilkkomista sekin :).

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   21.9.17 18:03:37

Sarkasmista olen kuullut, sitä en kirjoituksessasi havaitse, mutta myönnän että luin sen väärin ensimmäisellä kerralla. Hyvä että oli vitsillä heitetty, säikähdin jo että joku oikeasti puhuu ruumiin häpäisystä tässä yhteydessä. :D

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.9.17 19:08:45

Aloittajaa varmaan kaduttaa että edes kysyi täällä mitään.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: jälki 
Päivämäärä:   23.9.17 17:18:19

Kannattaa tiedustella jos löytyisi sellainen henkilö joka hautaa hevosen omille mailleen eli hänellä on ns."käyttökelvotonta" metsä/pelto maata johon voi hevosen haudata.
Kaivuri/traktorikaivuri kuskeja sekä niitä jotka kuskaavat raadon kyllä löytyy he ottavat siitä tietenkin maksun mutta kaikkihan nykypäivänä maksaa.

Ymmärrän täysin sen että ei halua viedä teuraaksi tai antaa jollekkin lopetuksen jälkeen paloiteltavaksi. Jokainen tekee oman päätöksen oman hevosen tai poni kohdalla kun sen viimeiselle matkalle haluaa laittaa.

Kaikkiahan ei edes voi laittaa teuraaksi tai syöttää koirille ainakin silloin kun on lääkitty sellaisilla lääkkeillä joista tulee ELINIKÄINEN teurastuskielto lääke jäämien takia.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: jepajee 
Päivämäärä:   23.9.17 22:01:21

hohhoijaa mitä kommentteja.jos aloittaja ei tahdo syödä omaa hevosta tai syöttää koirilleen ei häntä tarvi ristiin naulita.jokainen hoitaa asian omalla tavallaan ja vaihtoehtoja on niinkun meitä ihmisiä

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: jepajee 
Päivämäärä:   23.9.17 22:02:20

mun hevonen lopetettiin kotiin ja hautasin sen meidän pihaan mikä ei varmasti laillista mutta ompa sitä suurempiakin rikoksia tullut tehtyä

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   25.9.17 14:00:53

Ei sitä teuraaksi vietävää tarvitse itse syödä. Jotenkin muuten kuulostaa todella typerältä itkeä lopetuksen kuluista kun sillä teuraaksi viemisellä siitä voi pari sataa saadakin.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: Hyvä 
Päivämäärä:   25.9.17 21:18:42

Kysele eri tiloilta paikkaa haudata. Ymmärrän hyvin päätöksesi.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: Abc 
Päivämäärä:   25.9.17 22:05:26

Ah ja se elinikäinen teurastyskielto tulee lääkkeistä, joita ei juuri hevosilla ole jäämien suhteen tutkittu.. muille ne kelpaa täysin. Ja tässäkin raha puhuu, ei toinna lääkeyhtiön niitä marginaaliasiakaskunnan tutkimuksia maksaa tänne suomenmaahan... mitään merkitystä, 5v sitten lääkitty hevonen, ja possuilla saman lääkkeen varoaika 28vrk... ootko ite aina kyllästetty kun oot saanu 5v jotain korvatulehdukseen?

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: Timotei 
Päivämäärä:   25.9.17 23:49:32

Oulussa ainakin on eläinten hautausmaa jonne haudataan myös hevosia. Jos en väärin muista niin Oulun eläinsuojeluyhdistys ylläpitää. Kannattaa siis kysellä oman alueen esyltä löytyykö sieltä vastaavaa. Täällä hevoset voidaan myös lopettaa vasta paikan päällä lääkärin toimesta, tai kuljettaa klinikalle lopetetut sinne. Itsekkään en omiani kaatopaikalle vie, eikä niiden syöminen tai syöttäminen esim koirille ole ollut vaihtoehto. Koko elämänsä ne ovat meitä palvelleet ja meidän tahtoon taipuneet joten arvoisensa lopun ja leiripaikan ovat ansainneet. Toki se ruho ei sitä enää tiedostakaan missä on mutta minun ajatusmaailmaan hautaaminen on ainut vaihtoehto. Meitä on moneksi ja jokainen menetelkööt itselle parhaaksi katsomalla tavallaan . Ei ole keneltäkään pois toisen ratkaisut

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: Timotei 
Päivämäärä:   25.9.17 23:51:19

...arvoisensa lopun ja lepopaikan*

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: Hyvästien aika 
Päivämäärä:   26.9.17 16:35:13

Lopetus kotona ja honkajoen kuljetus kuolleelle maksoi yhteensä alle 280 euroa.

Murto-osa esim. viimeisen vuoden lääkekuluista ko eläimelle. Vielä pienempi osa pitkän elämän menoista ja iloista.

Hyvin oli palvellut eläin ja rakas ystävä meille kaikille. Lupasin sille jo ostaessa että meiltä sen ei tarvitse enää lähteä vaan loppu kuljetaan yhdessä.

Nopeasti ja siististi sujui lähtö. Suosittelen niille joille hinta ei ole liikaa viimeisestä palveluksesta ja jotka eivät halua hyötyä kumppanistaan viimeiseen lihaan asti.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   4.10.17 09:33:41

Mun mielestä hevosen teurastamisessa ei oo mitää vikaa ja mun mielestä on hienoo et monet ihmiset syö hevosenlihaa yms. Ite en pysty sitä syömää, enkä omiani teurastamaa. Tosin oma heppa oli niin kovin lääkitty, ettei siit ois kellekkää mitää ruokaa saanukkaa.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: Sh 
Päivämäärä:   14.10.17 22:21:53

Miten tuo honkajoen juttu toimii? Onko tietyt ajopäivät. Saako haun tietylle päivälle? Itellä siis lääkitty hevonen. On lopetettu piikillä ja ampumalla (ja haudattu) ja laitettu teuraaksi. Teurastamo ehdottomasti helpoin.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.10.17 00:11:44

Sh
Soitat ja varaat noudon edellisenä päivänä.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: Olka 
Päivämäärä:   20.10.17 17:49:27

Arvasin tänne kirjoittaessani, että läheskään kaikki eivät näkökulmaani ymmärrä.

Ilahduttavan moni kuitenkin on, siitä kiitos heille.

Tämä ketju kuitenkin auttoi minua ja pappa lähti eilen illalla myöhään Honkajoen kyytiin.

Eläinlääkäri hoiti asiansa nopeasti ja ammattitaidolla, pappa ei varmasti ennättänyt ymmärtää, mitä tapahtuu.

Yli 20 vuotta elämässäni mukana ollut ystävä sai arvoisensa lopun ja luonto hyötyy, eikä kukaan syö.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.10.17 21:27:35

Osanottoni.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: yks 
Päivämäärä:   20.10.17 22:44:01

Luopuminen pitkäaikaisesta hevosystävästä on rankkaa, mutta hyvä, että tämä välttämätön asia hoitui lopulta noin ongelmitta. Hoidit asian vastuullisesti ja hevosesi parasta ajatellen. Kokemukseni mukaan ikävä ei ehkä lopu täysin koskaan, mutta kun aikaa kuluu, siirtyvät nämä viimeiset murheelliset mielikuvat taka-alalle. Niiden sijaan päällimmäisiksi nousevat muistot hevosen kanssa koetuista hyvistä hetkistä.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: Jemina 
Päivämäärä:   21.10.17 07:54:18

Teurastamolla työskennelleenä voin sanoa että humaanius on tästä kaukana. Varsinkin matkustuspelkoisten tai hysteeristen omistajien kanssa saapuvat hevoset käyvät sääliksi. Niin olematon korvauskin maksetaan lihasta että eikö sitä teurastusta voisi suorittaa kotona hirvimiesten toimesta. Nautojakin teurastetaan yhä useammin kotiteurastamoilla ja kuljetuksia vältetään koska stressi.

Ampuu kotona lihoiksi tai honkajoelle.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   23.10.17 17:42:16

Onneksi on teurastamo 2 km päässä,

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.10.17 10:29:19

Jokainen varmaan saa oman lemmikkinsä lopettaa haluamallaan tavalla. Itse en pystyisi rakasta ystävääni viemään teurastamolle. Eläinlääkäri saa tulla lopettamaan pihalle ja Honkajoki saa tuhkata.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.10.17 14:14:28

Kaatopaikalle

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.10.17 18:51:14

Onneksi talous ei ole niin tiukalla että on revittävä eurot vielä ystävän viimeisestä matkastakin.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   25.10.17 07:38:02

Kaatopaikat ei enää ota. Ei kaikilla ole pellonnurkkaa tai naapuria, joka hautasi.

Jos ei halua teuraaksi viedä eikä ole sitä omaa hautapaikkaa saatavilla, niin Honkajoki kaiketi ainoa vaihtoehto. Soita etukäteen ja kysy reittejä, milloin/minä päivinä ajaa teidän seudulla. Sitten varaat kyydin ja lopetuksen samalle päivälle.

Honkajoki kierrättää ruhon jotenkin hyödyksi. Ei kuulosta sen mieltäylentävämmältä kuin koirille syöttäminenkään..

Meillä ell lopetti piikillä tallinpihaan ja Honkajoki haki. Kaikki meni ihan ok ja kuten piti, mutta jos vaan on mahdollisuus valita, niin seuraava lähtee ampumalla tai teurastamossa pultilla. Siinä ei ehdi tajuta mitään. Kaatamisen ja lopetuspiikin välillä on aika monta pitkää sekuntia, ja se katse ei unohdu ikinä. Kuoleman jälkeen ei ole niin väliä, mitä ruholle tapahtuu.

Mutta, lopulta kaikki tavat on ok, kunhan eläin pääsee kärsimyksistään ajoissa. Ihmiset tänne vaan jää muistelemaan.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: teurastamoon 
Päivämäärä:   25.10.17 10:47:21

Kaksi omaa lopetettu kotona piikillä ja haudattu omalle maalle - ei ikinä enää!
Seuraavat lähtevät teurastamolle kun sen aika on.
Nopea ja siisti lopetus, eikä hevonen tiedä minne on matkalla - se stressi siitä viimeisestä kuljetuksesta on ihmisellä, ei hevosella.
Kukaan ei ajattelisi sitä kuljetusmatkaa ylitsepääsemättömänä stressitilanteena jos olisi matkalla jonnekin kisoihin tai vaikka laitumelle - siinä ihmisen ajatus tekee asiasta positiivisen, vaikka itse kuljetus on hevoselle samankaltainen, oli se määränpää mikä hyvänsä. Hevonen ei koskaan sitä määränpäätä ja siellä tapahtuvasta mitään osaa ennakoida tai aavistaa.

Piikillä lopettaminen oli toisen lopetettavan kohdalla niin karmeaa katsottavaa että siinä ehti tulla jo epätoivo. Toinen kuoli heti niin kuin piti, toinen sinnitteli täristen, koristen ja hakkaavalla pulssilla yli puoli tuntia vaikka lopetusainetta lisättiin useampaan kertaan. Se oli AIVAN JÄRKYTTÄVÄN KAMALAA. En toivoisi sitä kenellekään ja sisimmässäni toivon että hevoselta oli taju niin pihalla kuitenkin rauhoituksesta ja nukutusaineesta, ettei tästä lopusta ollut millään tasolla tietoinen. Mutta läsnäolijoille se oli todella karmeaa.
Asemiestä jo paikalle hätyyteltiin jotta koko karmeudelle saataisiin loppu, mutta lopulta se hevonen sitten kuoli ennen kuin mies ehti paikalle aseen kanssa.
Hautaaminen oli karua katseltavaa kun kaivinkone ruhoja ilmaan nosteli ja laski hautaan. Sieraimista ja suusta valui verensekaista mönjää ja ruhot piti käsin asetella kuopassa koska oli kamalan näköistä kun kaulat taittui miten sattui ja kaikki vaan retkotti sinne tänne.
Seuraavan kerran valitsen siis ehdottomasti teurastamon, missä luovutan hevosen teurastajalle ovella ja hevonen ei ehdi mitään tajutakaan ennen kuin on unten mailla, eikä jälkikäsittelyä tarvitse itse olla todistamassa.
Jää varmasti itselle parempi muisto kuin tuosta "romanttisesta kotilopetuksesta".

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: Löpö 
Päivämäärä:   27.10.17 10:55:38

Nää tekopyhät viimeisen leposijan romantisoijat ovat niitä joilla ei ole mitään todellisesta käsitystä mitä ruholle kuoleman jälkeen tapahtuu. Vai että oikein olkipedille monttuun :D

Sitten aamupalaksi paistavat pekonia ja ovat niin tyytyväisiä itseensä. Aika monta tehotuotettua possua olis korvannut tuo hevonen... Jumaliste et ihminen on kaukana luonnosta nykyään.

  Re: Ei teuraaksi, mutta ei omaa maata...

Lähettäjä: Itku 
Päivämäärä:   27.10.17 12:42:02

Meillä kokenut kisaheppa, paljon klinikoitakin kiertänyt, vietiin klinikalle lopetettavaksi. Oli lunkisti, kuten millä tahansa klinikkareissulla. Annoin klinikkahebkilökunnan käsiin siinävaiheessa, kun oli niin vahvassa rauhoituksessa, että juuri ja juuri pystyi kävelemään lopetushuoneeseen.

Ei ollut halpaa, mutta helppoa, "mukavaa" ja turvallista kaikille osapuolille. Itse olen niin heikkohermoinen tällaisissa asioissa, etten halua nähdä kaatumista tai ruhoa. Hyvät muistot jäi tästä lopusta. Toisenlaisiakin on valitettavasti tullut nähtyä, jäävät kyllä verkkokalvoille ikuisesti..

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.