Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Koivula 
Päivämäärä:   7.1.17 12:46:34

On tulossa se vaihe hevosen elämässä, että pitäisi alkaa miettiä mitä sille tapahtuu sen jälkeen kun sen aika tulee täyteen. Miten ja missä lopetatte hevosten elämän? Hautaatteko, tuhkaatteko?

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.1.17 13:06:50

Koirat syö.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: liisa 
Päivämäärä:   7.1.17 13:09:03

Kotona eläinlääkäri lopettaa, kuoppaan omille maille. Näin on tehty kolme kertaa, ja sama jatkukoon, kun taas aika on.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Aime13 
Päivämäärä:   7.1.17 13:09:17

Kaveri ampuu ja teurastaa, parhaat palat tutuille ja loppu koirille.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   7.1.17 14:13:29

Joko tuohon 2km päässä olevaan teurastamoon ja/tai omaan pakastimeen.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.1.17 14:55:13

liha-hietaselle tai omaan käyttöön

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: KaisuV 
Päivämäärä:   7.1.17 15:38:21

Joko kuoppaan omille maille jos lääkitty tai sitten pakastimeen/koirille, jos käypää tavaraa.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Puh 
Päivämäärä:   7.1.17 16:41:59

Yksi laitettiin keväällä pakkaseen. Lopetus palvaamon toimesta ampumalla ja hevonen ei ehtinyt tajuta mitään. Toinen on ell:n lopetettava ja kuopataan omalle tontille. Lääkitty.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.1.17 17:19:58

Mitäs jos ei saa kuopattua? Oliko joku ruhoauto olemassa, joka noutaa? Hinta?

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   7.1.17 17:34:29

Joko teurastamolle tai tuttu ampuu ja lihat menee koirille ta ehkä ihmisille, en tiedä kohdetta, mutta siististi hoidetaan.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Tampereella 
Päivämäärä:   7.1.17 17:35:17

Honkajoki hoitaa raatojen keräilyn koko suomessa.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: E-K 
Päivämäärä:   7.1.17 17:44:38

Metsästäjä tulee ampumaan, kaivurilla nostetaan traikkuun ja metsästäjä vie koiran ruoaksi sekä hävittää ruhon. Kuluja ei tule kun metsästäjä ampuu ja saa lihat palkaksi.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: EE 
Päivämäärä:   7.1.17 18:07:21

Yksi on lopettettu klinikalla piikillä, toinen meni monttuun ampumalla (olisi voinut mennä lihoiksikin) ja tämä viimeisin onkin sitten kinkkisempi, kun ei ole paikkaa haudata, eikä kelpaa ruuaksi. Piikillä en halua lopetuttaa.

Tällähetkellä vahvin vaihtoehto on Honkajoki, joka noutaa ja tarvittaessa myös lopettaa hevosen ampumalla kohtuuhintaan. Kaiketi myös teurastamo voi "hävittää" ruhon maksusta. Tästä mulla ei varmuutta?

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   7.1.17 22:33:00

^^Kui niin ei kelpaa ruuaksi vaikka olis jotain lääkettä annettu niin sehän estää vain"virallisen"teurastuksen.P.s.Pakastin nyt tyhjänä ja omista yksi täyttää sen vajaan vuoden päästä.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: EE 
Päivämäärä:   8.1.17 00:55:27

Cushingin tautia sairastaa ja syö pergolidia. Voisin kuvitella, ettei monelle kelpaa edes koiranruuaksi. Minun puolesta sen kyllä lihoiksi saa, enkä itse usko, että se liha mitenkään pilalla olisi..

Ei ole kyllä nyt ajankohtaista. ;)

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   8.1.17 01:38:44

Domo huuleen ja tuttu ampuu ja vie mennessään. Mikäli kelpaa(kun on ajankohtaista niin mikä on lääkintähistoria jne) kavereille annan parhaat palat ja Kys. tutun koirat saa loput. Tuttu hoitaa hävityksen ja leikkuut ym. Itse en omaani syö mutten haaskaa arvokasta ja hyvää lihaa maahankaan mätäneen.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Aime13 
Päivämäärä:   8.1.17 02:15:07

Domoa juuri ennen teurastusta saaneen hevosen lihoja en söisi enkä antaisi koirillekkaan, mutta esim cushing lääkitys, jotkut nivelaineet, silmätipat ym. joista seuraa elinikäinen teuraskielto, ei estäisi minulla lihojen käyttöä ainakaan koirille.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: odottava 
Päivämäärä:   8.1.17 04:43:44

Eikös nykyään ole joku laki ettei omalle pihalle saa haudata? Eipä sillä, tuskin sitä kukaan kyttää, tällä juttuhan se on jos ei saa :/

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Edessä 
Päivämäärä:   8.1.17 06:21:58

Meillä on lopetusaika varattu. Ell lopettaa kotona ja Honkajoki hakee pihasta hintaan 168 euroa. Näin tehtiin edellisen kanssa myös. Helppoa ja nopeaa.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: liisa 
Päivämäärä:   8.1.17 10:00:33

odottava: Hevosen saa haudata omille maille, ei tietenkään pohjavesialueelle eikä varmastikaan taajamassa omakotitalon takapihalle :) Sen sijaan "korvamerkittyjä" tuotantoeläimiä ei saa niin vaan haudata, tai ainakin olen siinä uskossa, että ruhon hävittäminen on erinomaisen säänneltyä. Kertokaa viisaammat, miten asia on. Ilmeisesti muuten edes kanaa ei saisi kuopata ihan suit sait??

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: cinja 
Päivämäärä:   8.1.17 12:06:09

Omani onneksi kelpasi teurastamoon, Liha-Hietaselle vein. Halusin ehdottomasti viedä itse, en olisi halunnut hevosen tekevän viimeistä matkaansa jossain "keräilyautossa". Onneksi teurastamo kohtuullisen ajomatkan päässä. Teivossa lopetus ja heidän puolesta ruhon hävitys olisi ollut toinen vaihtoehto, mutta yllätyin korkeista kustannuksista. Liha-Hietasella ainakin omalla kohdalla meni kaikki hyvin ja hoitivat kaiken ripeästi ja asiallisesti. Seuraavakin sinne kun aika joskus tulee, ellei lääkityksiä jotka estävät.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Tarja 
Päivämäärä:   8.1.17 12:42:36

Minä myisin eteenpäin ja loppu olisi jonkun toisen ongelma.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: kardinaali 
Päivämäärä:   8.1.17 13:12:10

Meillä jouduttiin erittäin lääkitty hevonen lopettamaan piikillä keskellä yötä. Päivystävä ell kävi ja kaikki meni "hyvin". Hevonen oli niin kipeä ja väsynyt, että kaatui jo rauhoittavasta eikä liikahtanutkaan enää sen jälkeen. Aamulla sitten nostettiin naapurinisännän avulla traktorinkauhalla tuttavan rekkaan ja vietiin kaatopaikalle. @!#$ kallis lasku kaatopaikalle viemisestäkin tuli mutta kun pohjavesialueella asutaan ja hepparaasu oli niin täynnä kaikkea mahdollista niin eipä siinä ollut vaihtoehtojakaan.

Yleensä meiltä on hevoset lähteneet lihoiksi. Tuttavapiirissä useampi metsästäjä, jotka käyneet ampumassa ja hoitaneet sitten ruhon hävityksen.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   8.1.17 13:47:37

Onko kellään kokemusta tuosta Honkajoen kuskien suorittamasta lopettamisesta ampumalla? Kovasti mietinnässä vanhuksen kanssa vaihtoehdot. Kotonahan se olisi kiva lopettaa...

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   8.1.17 14:23:09

Honkajoen palvelut myös täällä kiinnostavat. Jos saisikin sen lopetuksen ja poisviennin samalla niin oispa hyvä. Ilmeisesti heillä on nostovehkeet omasta takaa?

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Dude 
Päivämäärä:   8.1.17 14:23:18

Oulun klinikalla jos lopettavat niin hoitavat hävityspuolen= hevonen kaatopaikalle.yäk!

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Edessä 
Päivämäärä:   8.1.17 14:32:09

On nostovehkeet omasta takaa. Nopea ja näppärä.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   8.1.17 16:19:47

Edessä,

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjägbv 
Päivämäärä:   8.1.17 16:22:14

Onneksi nykyään tuttavapiiriin kuuluu ihminen, joka tarvittaessa käy lopettamassa ja vie ruhon mennessään koirille ruuaksi.
Hakee n. 100km Hämeenlinnasta. Hänelle voi viedäkkin. Yhteystiedot annan sähköpostilla, jos jollain tarvis.

Monessa topikissa olen kertonut ko.kaverini palvelusta. Tiedän, kuinka kauhea tilanne se on, että pitäisi hevonen lopettaa, mutta miten ja kuinka ruhon hävitys. Haluan auttaa samassa tilanteessa olevia.

Aime13: Meilläpäin 3 eläinlääkäriä sanonut, että domosedan geelistä ei mitään lihoihin jää. Jos hevosella on sitä käytetty, niin pää jätetään käyttämättä.
Pari klinikkaeläinlääkäriä sanonut samaa, kun olen vaan muistanut kysyä. Nämä tapaukset menneet koirille muistakin syistä kuin domogeelistä.

Yksi omistakin poneista lopetettu niin, että sai täyden tuubin domogeeliä, taluteltiin lopetuspaikalle, ja odotettiin hetki lopettajaa. Poni lopetettiin, ja nostettiin traktorilla lopettajan peräkärryyn.
Tämä tapa on monelle herkälle hevoselle hyvä ja rauhallinen tapa lähteä.

Kaatopaikoille ei enään saa hevosia viedä.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   8.1.17 16:24:12

Siis. Edessä, kiitos vastauksesta. Ja hoitavatko lopetuksenkin samalla? Nettisivuilla ei puhuta kuin keräilystä.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Edessä 
Päivämäärä:   8.1.17 16:37:38

En tiedä, meillä ell lopettanut.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: EE 
Päivämäärä:   8.1.17 17:42:08

"Honkajoki Oy:llä on vuosikymmenten kokemus raatojen noutopalvelun ja jatkokäsittelyn hoitamisesta sika- siipikarja- ja nautatiloilla. Palvelemme myös hevosten omistajia, eläinlääkäriasemia ja muita alan toimijoita ja asiakkaita. Tarvittaessa palvelumme kattaa myös hevosen lopetuksen ja kenkien poiston."
http://www.honkajokioy.fi/julkaisut/?issue=54

Hinta on toki silloin kalliimpi jos lopettavat myös. Jollain oli muistaakseni Facebookista tästä kokemustakin ja hyvin oli sujunut.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Juuuh 
Päivämäärä:   8.1.17 22:20:21

Muistakaa, että jos pultilla lopetetaan, aina pitää veret laskea.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: gg 
Päivämäärä:   8.1.17 22:31:47

Kunnanellin luvalla haudattu omille maille, jos ei voi teurastaa. Muuten lihoiksi itselle tai tutuille/koirille. Ja itse lopetetaan pistoolilla, hätätilassa kiväärikin käy.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Muppetti 
Päivämäärä:   9.1.17 11:50:47

Mun heppa lopetettiin ampumalla ja lihat meni ihmisten ja koirien ruuaksi. Oli lääkitsemätön ja hyvässä lihassa. Kannattaa kysellä tutuilta hevosihmisiltä tunteeko joku ampumalla lopettavia metsämiehiä tms. Maatilallisillakin usein vehkeet lihoiksi laittoon. Oma meni juurikin ravimiehen laittamana, oli ollut helppo ja nopea toimitus. Trailerista 4 askelta ulos ja turpa kauraämpäriin ja siihen tippui. Perillä oli siis hengissä ehkä 5 sekuntia. Ei tarvinnut domoa ;) kulkemaan tottunut eläin.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Ama 
Päivämäärä:   9.1.17 12:09:30

Haudattiin, kun se mahdollisuus kerran oli. Ell. lopetti. Tuntui itselle helpoimmalta vaihtoehdolta kestää ja meni kaikin puolin niin hyvin kuin mahdollista. Hevonen pysyi levollisena (rauhoitettiin kunnolla) ja kuolema tuli välittömästi (olin varautunut, että sydän saattaa lyödä kauankin, kun kuulemma niin usein käy, mutta tämä henkäisi ja kuopaisi kerran aineen jälkeen ja sydän hiljeni heti). Kuljetusta tosissaan pelkäävä eläin, niin en halunnut stressata kuskaamisella klinikalle, lisäksi oli saanut aikoinaan lääkettä, josta elinikäinen teurastuskielto, joten ei olisi ollut muutenkaan lihoiksi.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: kerron 
Päivämäärä:   9.1.17 14:49:33

tässäkin topiikissa on näitä ilmaisen hevosen hakijoita, koirille ruuaksi yms

kerron vain oman kokemuksen miksi kannattaa ottaa se 100-200e rahaa niistä teuraista periaatteen vuoksi.
ei mene niin helposti kesähevoseksi ja puskaratsuksi...

itse annoin hevosen tällaisen koiranruokajutun mukaan, puhe oli että samantien lopetus kun kopista ulos ja kuva mulle.
nooo tuliki viesti et sori, ampuja sairastunut, menee muutama päivä et saa hommat tehtyä.

ei kuulunut viestiä, ei mitään.

fb kertoi karun tarinan, perheen tyttö ratsasti mun hevosella ja mikä se nyt siinä, eihän se onnu just nyt

sit tuli se soitto, ootko nyt miettiny asiaa, kun mein tyttö tahtoi kokeilla ja ja ....

kuule olin miettinyt ja raskaan päätöksen tehnyt että nyt kärsimys saa riittää.
ja hän petti lupauksensa.
hevonen siellä, passi minulla, nyt kärtetään kylillä passia ja omistusvaihdosta ja kerrotaan kuinka kylmäsydäminen olen.

että varokaa vaan, tässä topiikissa juuri tämä sama ihminen, toivon että tunnet piston sydämessä, vai onko sulla sydäntä.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: jaana 
Päivämäärä:   9.1.17 14:50:52

Voi ei, millainen kokemus :(
Varmasti kamala tilanne.

Oliko sopimus suullinen vai kirjallinen, voisitko tehdä ilmoituksen poliisille?

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.1.17 19:44:48

kerron: Jaa siis NYT hevonen vielä elossa? No hae hyvä ihminen se pois ja lopetuta muualla. Sun hevosesihan se on.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: asad 
Päivämäärä:   9.1.17 21:27:33

"Kaatopaikoille ei enään saa hevosia viedä."

Raadot saa nykyään jättää kaatopaikan portille! ;) :D

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.1.17 21:42:43

Voi luoja kerron, MIKSET HAE HEVOSTASI POIS?!

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   9.1.17 21:58:37

kerron kertomia tapauksia on, joten meiltä ei lopetettava hevonen lähde elävänä pihasta ellei lopeteta klinkalla ja silloinkin olen itse lopetuksessa mukana.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Nipa 
Päivämäärä:   9.1.17 22:36:35

Teurastamo on järkevin ja helpoin tapa.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   10.1.17 03:44:20

"Kaatopaikoille ei enään saa hevosia viedä."

Mihin menee klinikoilta sitten nykyään?

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.1.17 10:26:33

Hyvinkään hevossairaalalta hakee ainakin työ Honkajoki.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: feg 
Päivämäärä:   10.1.17 10:40:25

kerron; tuo on klassinen esimerkki siitä, että se sopimus kannattaa tehdä melko yksityiskohtaisena ja kirjallisena. Veikkaan, että jos olisi ollut kirjallisena asiat, että hevonen lähtee henkilölle x tarkoitukseen x ja henkilö x on vastuussa hevosesta ja hevosen tekemisistä ja siitä, että hevonen on teurastettu päivään x.x. mennessä, tai on velvollinen palauttamaan hevosen päivään y.x. mennessä sekä maksamaan xxx€ korvausta hevosen pitämisestä sopimuksen vastaisesti, niin tuskin huutelisi kylillä ja olisi erittäin selkeää rikosilmoituksen teko.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Nipa 
Päivämäärä:   10.1.17 11:47:27

Kerron tapauksia ei tule, kun viette ne hepat teurastamoon, kun olette päättäneet luopua niistä. Hevoselle nopea loppu. Ja teidän ei tarvitse miettiä missä se heppa on.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: gg 
Päivämäärä:   10.1.17 15:30:31

Jos hevonen on saanut teurastuskieltomerkinnän passiin niin ei kelpaa teurastamoon. Edes 10 vuoden päästä.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Sonjacky 
Päivämäärä:   10.1.17 19:40:04

Paikallinen metsästysseura lopetti ampumalla ja vei ruhon mennessään, ihmisten ja koirien ruoaksi. Mielestäni eettinen tapa, eikä tarvinnut tamman poistua kotipihasta, lähti suu täynnä herkkupuuroa.

Aiempi tamma jouduttiin tehohoidon jälkeen lopettamaan klinikalla, hävittivät ruhon.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Neiti 
Päivämäärä:   10.1.17 20:41:40

Riippuu hevosesta.
Teuraaksi on mennyt, sairaat ell lopettanu ja honkajoki hakenut.
Edellinen oli tarkoitus ampua kotona ja haudata tarhaan.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: armeliasta 
Päivämäärä:   11.1.17 11:49:22

Honkajoki hakee tosiaan pihasta reilun 160e hintaan.
Teurastamoon veisin aina jos mahdollista, esim kausalassa ottaavat hevosia.

Paljonko on maksanut kaatopaikalle vienti?

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   11.1.17 17:58:18

Meillä lopetettu kotona teurastajan toimesta ja syötetty omille koirille. Näin myös jatkossa.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: kokemus 
Päivämäärä:   17.1.17 19:43:36

Minulta ääni gbv:n henkilölle, olettaisin hyvin vahvasti että on sama tyyppi kyseessä. Lihat menee tosiaan koirille, ja hevonen ammutaan tarvittaessa jo kotipihassa, ei vasta paikanpäällä (veret toki lasketaan myös). Muutaman vuoden aikana ollaan "asioitu" jo useampaan kertaan, ja näin on myös jatkossa.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjägbv 
Päivämäärä:   17.1.17 21:29:26

Kaverini tosiaan mieluusti lopettaa hevosen kotitallillaan. Ei tule turhaa kuljetusta, mahd. jo hyvinkin kipeälle eläimelle.

kokemus: Hyvä että on ollut apua.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Nb 
Päivämäärä:   19.1.17 13:15:43

Honkajoen kuskilta tilasin ampumisen ja raadonkuljetuksen. Hoiti homman todella asiallisesti käsiaseella ja hevonen tippui kaurat suussa. Domogeelin olin antanut varmuuden vuoksi alle. Sen jälkeen hevonen nostettin kuorma-auton omalla vinssillä kyytiin. Lavassa oli vielä 'katto', eli mistään ei voinut tietää mitä kyydissä oli. Kuskille maksoin kuljetuksen (ampumisesta ei tullut lisähintaa) ja Honkajoelta tuli aikanaan kotiin lasku ruhon poltosta. Hevoselta pitää olla kengät poisotettu. Itse ollaan Etelä-Suomessa. Honkajoen aluekeräilijät hoitavat ymmärtääkseni koko Suomen alueen, mutta ovat itsenäisiä yrittäjiä, eli kaikilla ei välttämättä ole muuta palvelua kuin itse raadon kerääminen.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   27.1.17 21:39:20

Nb, paljon maksoi? Joskus kyselin hintoja ja kulut olisi olleet melkein tonnin, kun ei maatilaa eikä sopimusta.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Mai 
Päivämäärä:   28.1.17 09:38:08

Uudellamaalla tuo Honkajokinon jtn 160-170e luokkaa.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   11.3.17 22:09:11

Kiertokapula ottaa hevosenruhoja vastaan Hämeenlinnassa hintaan: 240€/t + punnitusmaksu 16,12€ (alv 24%). Ruhot vastaanotetaan klo 7-16 välisenä aikana, jolloin ne saadaan peitettyä samantien.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Löpö 
Päivämäärä:   11.3.17 23:37:00

Honkajoen raatoauto haki, annoin domoa jonka jälkeen ammuttiin. Hevonen nuokkui silmät kiinni, eikä tajunnut mitään. Lähti kauniisti.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   12.3.17 08:29:37

Meillä on parin kilometrin päässä hirviporukan lahtivaja ja mietin saako niissä käsitellä muuta lihaa. Ei ihan vielä ajankohtaista mutta alkaa olemaan poku jo vanha mutta haluaisin lihat omaan ja miksei muidenkin pakastimeen ilman pokulle tulevaa stressiä. On ihan luomusti kasvanut ja lääkitsemätön.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   12.3.17 10:08:48

Kaiken huijauksen välttämiseksi pitää olla itse paikalla kun hevonen lopetetaan!!!
Ei se kivaa ole, mutta jos et itse ole siinä voi tapahtua ihan mitä tahansa. ÄLÄ ANNA HEVOSTASI jollekin lopetettavaksi! Se voi vaikka seuraavassa hetkessä olla ratsuna jossakin.

Honkajoki on helppo
Jos vielä lopettavaat hevosen ja hakee pois ja hinta ei ole paha
Eläinlääkärin tekemänä maksaa paljon enemmän ja sitten pitää itse vielä hoitaa se ruho johonkin.

Pahin petos mitä hevoselle voi tehdä on kun antaa jollekin toiselle lopetettavaksi. Hevonen joutuu vieraan käsiin ja voi tapahtua ihan mitä tahansa.

Honkajoki hakee kotoa. Hevonen saa olla kotona loppuun asti ja voit itse olla sen kanssa loppuun asti (jos et ole hysteerikko! Hysteeriset ja muut itkijät kannattaakin pysyä poissa). Saata se itse lopettajan eteen! Pienin pavelus hevoselle on saattaa se itse viimeiselle matkalle. Kai meissä jokaisessa sen verran selkärankaa on? Pitäisi olla!

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.3.17 12:59:57

"Hevonen 135 € Hevosen erikoisnouto sopimuksen mukaan.

Huonolaatuisesta materiaalista veloitamme kolminkertaisen hinnan!
Huom! Huonolaatuinen raato pitää pakata kestävään säkkiin.

Hinnat ovat voimassa Eviran määrittämillä keräilyalueilla.

Hintoihin lisätään arvonlisävero."

https://raatonetti.fi/

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   12.3.17 17:12:45

Minusta on epäeettistä haudata maahan huippuluokan lihaa kun aika iso joukko ihmiskunnasta kärsii nälästä...

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Löpö 
Päivämäärä:   12.3.17 22:17:51

Metsästysmajoilla ei saa käsitellä tuotantoeläimiä, jollaiseksi hevonenkin lasketaan. Meidän oli tarkoitus ottaa lihat, mutta raadon/lihankäsittelylle ei löytynyt tiloja, niin päädyttiin honkajoen kuljetukseen. Kotona lopetus oli päätetty tehdä joka tapauksessa, tästä syystä ei lähdetty esim teurastamolle kuljettamaan.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   13.3.17 07:29:02

Näin mä tätä lahtivajan käyttöä epäilin ja pelkäsin. Olis vaa ollu helppo ja hyödyllinen ratkaisu, mutta minkäs teet kun kaikki on nykyään niin säädeltyä.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: gg 
Päivämäärä:   13.3.17 18:25:01

Monella lahtivajalla laitetaan hevosia ja mullikoita ym. Ei sallittua, mutta kuka niitä kyselee.

Ja tähän aikaan vuodesta riittää mikä tahansa sääsuoja, johon saa vaikka sankopelissä puhtaan veden ja ruhon roikkumaan. Kotiteurastuksissa ei Evira kyttää kylmätiloja ja näin on tehty iät ja ajat.Hyvällä säällä voi riiputtaa viikonkin (eedellyttäen ettei linnut tai muut elävät pääse sotkemaan lihoja), lämpimämmällä sitten lyhyemmin. Jos lattia ei saa vereentyä niin pressu alle suojaksi.

Liiteri, konesuoja, lato... onhan näitä. Meillä tehdään konesuojassa. Korkeus riittää ja etukuormaajalla sopii nostamaan ilmaan isonkin elikon.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   13.3.17 21:42:42

Meillä eläinlääri lopetti ja Honkajoelta hakivat. Kaikkis sujui niin hyvin kuin lopetus vaan voi sujua. Eläinlääkäri otti 200€ ja rapiat, Honkajoki 167€, kun varattiin kuljetus sellaiselle päivälle, että olivat muutenkin meidän suunnalla (muuten olisi kustantanut enemmän). Harmi etten tiennyt, että olisivat hoitaneet ampumisenkin. Olisin ehdottamasti ottanut senkin palvelun.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.3.17 22:21:57

Honkajoki hakenut kaksi hevosta meiltä tallin pihasta. Hinta on tuon 135 e plus alvi eli 167 e (tai jos yrittäjältä, niin ilman alvia). Molemmat kuolleet yllättäen, toinen siis ihan vain kuoli seisovilta jaloiltaan, toisen joutui eläinlääkäri lopettamaan keskellä yötä. Päivän-parin sisään on kyyti tullut. Varmasti saa tilattua etukäteen siten, ettei tarvitse hevosta kuolleena pihassa pitää päiviä. Jos siis on suunniteltu lopetus.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.3.17 23:06:02

Kotona ampumalla ja lihat omaan ja koirien käyttöön. Hevosystävällinen ja ekologinen tapa, mutta toki ei sovi herkälle tyypille.

  Re: GALLUP: Miten hävitätte hevoset?

Lähettäjä: ff 
Päivämäärä:   15.3.17 10:39:48

(Millä logiikalla yrittäjältä ei menisi alvia? :D)

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.