Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: tia 
Päivämäärä:   2.4.15 13:11:40

edellinen

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=15&i=1154603&t=1154603

Niin ja siis otitko nyt kantaa tuohon että ohjasajoon saa osallistua minkäkokoinen shettis vaan vai siihen ettei kaikki noista käyttökokeeseen osallistuvista tule saamaan ykköstä?

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: loli 
Päivämäärä:   2.4.15 13:29:23

Ai. Minusta taas mukaan on ilmoitettu mukavia poneja. Ihan kaikista roduista.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: vehnis 
Päivämäärä:   3.4.15 08:01:26

Minusta se on ihan "itsestäänselvyys" ettei kaikkia poneja voida tietenkään palkita ykkösellä.
En ihan käsitä, mistä tuolla edellisen topikin viimeiselle kirjoittajalle pamahti palko nokkaan, mutta tian viesteistä en ainakaan itse keksinyt mitään asiatonta.

Tottakai varmasti jokaista osallistujaa jännittää oman poninsa puolesta, oman suorituksensa puolesta tai mistä vaan syystä. Olen silti ymmärtänyt nämä oripäivät vähän sillä tavalla, että sinne viedään _hyvin_valmisteltu_ poni, jonka on tarkoitus esiintyä _edukseen_ mahdollisten tammaehdokkaiden omistajien istuessa katsomossa.
Ja - anteeksi nyt vaan - minusta nuo shettisten käyttökokeet (varsinkin joku ohjasajo taikka ajokoe) eivät nyt ole ihan niin vaativia, kuin tämä edellisen topikin loukkantunut antaa ymmärtää ;)

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   3.4.15 16:22:07

Vaativia tai ei, mutta eikös niihin kaikki ilmoittautuisi mikäli olisivat ihan naurunalainen asia niin kuin nyt annat ymmärtää?

En nyt sen kummemmin ota kantaa vaativuustasoon kerta en siitä ymmärrä, mutta mielestäni ei kuitenkaan pidä alkaa aliarvioimaan toisten panostusta nyt ylimalkaan osallistua vapaaehtoiseen kokeeseen.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: Ja 
Päivämäärä:   3.4.15 16:49:39

Vehnis: se ratsastuskoe on kyllä tasoltaan aivan samanlainen.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: vehnis 
Päivämäärä:   3.4.15 17:19:54

Juu, meinasin vaan että suurin haaste ratsastuskokeessa taitaa olla löytää riittävän pieni ja taitava kuski noille poneille.

Enkä toki aliarvioi yhtään mitään taikka ketään, mutta ei noin älyttömän helpoista kokeista pitäisi kenenkään hikeentyä.
Ja ei niihin varmaan ilmoittaudu ne ponit, joilla ei ole käyttökokeen tuloksella merkitystä. Jos se siis shettiksillä menee niin, että käyttökokeen perusteella saa lopullisen palkinnon, niin ellei ykköstä havittele, ei liene järkeä lähteä tuohon käyttökokeeseen.
Edellisessä topikissa se eräs mielensäpahoittaja vaahtosi noista kokeista niin kuin ne olisivat jotenkin ylitsepääsemättömän hankalia, siihen minä nyt kommenttini lähinnä suuntasin.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   3.4.15 17:28:58

Säännöt ovat sitten ilmeisestikkin muuttuneet jos muutkin kun minit voi suorittaa kokeen ohjasajaen.....mitä sitten tulee kokeen vaativuuteen niin, itse sanoisin kyllä että ohjasajokoe on sikäli vaativampi että, kärryillä poni pysyy aisojen välissä, mutta ohajasajossa se voi paeta ohjien välistä jos ei yhteistyö pelaa.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: Ja 
Päivämäärä:   3.4.15 17:38:25

Minä taas en tiedä vanhoista säännöistä, mutta kuin ponioripäivien sivuilta luin, niin oli kirjoitettu jotenkin näin että shetlanninponi saa suorittaa vapaaehtoisen ratsastus-, ajo-, tai ohjasajokokeen. Eikä ollut mitään mainintaa mineistä tai standardeista.

Korjatkoon joku paremmin tietävä :)

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.4.15 10:40:13

Lukeekohan uudessa jalostusohjesäännössä jonka mukaan ollaan eletty vuodesta 2012 ? Tuota ohjesääntöä ei vaan mistään saa käsiinsä joten täälläkin arvailen. Hippoksen sivuilla ei ainakaan ole esillä. Tai siis en itse ole löytänyt sitä.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.4.15 10:51:51

hippoksen sivuilla lukee näin:

"Ensimmäisen palkintoluokan yksi edellytys shetlanninponeilla on hyväksytyn käyttökokeen suorittaminen. Shetlanninponien käyttökoe on joko ratsastus-, ajo- tai ohjasajokoe."

Eli ei ole mitään sääntöä etteikö standardi saisi suorittaa ohjasajoa.

http://tinyurl.com/preewty

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: Nojoo 
Päivämäärä:   9.4.15 13:50:50

Listoja katsellessa voisin sanoa, että yksi shettis tullaan palkitsemaan ykkösellä, tai ainakin tulee saamaan ykkösen pisteet ja ihan vain sukunsa puolesta. Faktahan on se, että palkinnot ovat jo suunnilleen päätetty.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   9.4.15 13:54:18

Nojoo: Meinaat ruotsalaissyntyistä?

Muut sitten kakkosella vai ei palk. ollenkaan?

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   9.4.15 14:54:20

Mihin faktaan Nojoo perustaa väitteensä?

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: Nojoo 
Päivämäärä:   9.4.15 20:43:43

En kyllä meinannut ruotsalaissyntyistä. No katsotaan kuinka käy. Kyllä muitakin siis ykkösellä voidaan palkita, mutta tämä yksi on teoriaani sopiva, katsotaan uskallanko paljastaa tämän teorian oripäivien jälkeen :)

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   10.4.15 00:04:33

Tuskinpa sulla mitään teoriaa on :D

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   10.4.15 07:16:42

Jos ei "Nojoo" ole yksi näyttelyn tuomareista, ei lie hänen teorioillaan just merkitystä ;)

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   10.4.15 09:53:25

enää viikko h-hetkeen :)

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: Dille 
Päivämäärä:   10.4.15 14:15:00

Hei te muut shettisten käyttökokeen ajaen suorittavat! Luetun ymmärtäminen ei ihan riitä parissa kohdassa ohjelmaa, eli viisaammat kertokaas:

Ajokoe
Poni talutetaan tuomarin eteen. Valjastus arvostellaan. Valjastuksessa on oma avustaja pakollinen. Oma
avustaja tuo vaunut ja avustaa valjastuksessa. Maksimiaika valjastukseen on 5 minuuttia. Tämän jälkeen
saavutaan käynnissä kehään (n. 20 m x 40 m). Pysähdytään tuomariston eteen vähintään 5 sekunnin ajaksi.
Kun tuomari antaa luvan, siirrytään käyntiin vasemmassa kierroksessa. Käyntiä noin puoli kierrosta, sitten
siirrytään raviin. Ravia kolme kierrosta, minkä aikana tehdään kaksi kierrosta pääty-ympyrällä vapaavalintaisessa
kohdassa. Suunnan vaihto ravissa lävistäjällä, minkä aikana siirrytään käyntiin noin 5 askeleen ajaksi
ja takaisin raviin. Sama raviohjelma oikeassa kierroksessa.
Siirtyminen käyntiin ja pysähdys vähintään 5 sekunnin ajaksi. Jatketaan käyntiä pitkin ohjin. Tuomarit saattavat
tarvittaessa pyytää uudelleen joitakin osia ajo-ohjelmasta.

... Ensinnäkin, tämä on ilmeisesti se suoritettava ohjelma, eikä liitteenä ollut kaaviokuva??
... "Kaksi kierrosta pääty-ympyrällä", siis kaksi kierrosta samalla voltilla, vai kaksi erillistä volttia eri kohdissa?
... "Lävistäjällä", siis keskihalkaisijalla, pitkän sivun keskeltä vastakkaiselle pitkälle sivulle?

Ja edellisiin aiheisiin poiketen, että kuvitteleeko kaikki käyttökokeen tekijät saavansa ykkösen pisteet. Tässä tapauksessa ei ainakaan todellakaan kuvittele ;) Sillä ajatuksella lähdetään, että shettis on alun perin KÄYTTÖponi, jonka tulisi olla KÄYTTÖominaisuuksiltaan sellainen että tuosta tehtävästä suoriutuu.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   10.4.15 14:31:01

Tuskin kukaan nyt automaattisesti kuvittelee :) Ihan kun käyttökokeeseen osallistuminen olisi joku tae ykkösestä. Mutta hei, ei se ole ja ei ne orinomistajatkaan nyt niin hölmöjä ole ettäkö niin kuvittelisivat.

Ja kuten Dille sanoi, tottakai sekäyttökoe kannattaa suorittaa mikäli siihen edellytykset ovat.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   10.4.15 17:21:52

Lävistäjä = koko rata leikkaa
rata pituussuuntaan leikkaa = lyhyeltä sivulta lyhyelle sivulle
rata poikkileikkaa = pitkältä sivulta pitkälle sivulle.

En shettisten kokeista osaa sen enempää sanoa mutta noin ne termit menee.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   10.4.15 19:37:58

Toi on se "yleinen" ajokoe, shettikset tekee sen erikseen mainitun josta on myös se kaaviokuva liitteenä. Mutta infokirjeessä tosin sanottiin, ettei tarvitse tehdä sen kaavion mukaan kunhan tekee siinä olevat liikkeet. Eli voinee tulkita niin, että saat ajaa itse keksimäsi ohjelman kunhan siinä on nuo kaikki samat asiat kun tuossa valmiiksi piirretyssä. VAi miten muut sen ymmärsi?

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: Dille 
Päivämäärä:   10.4.15 21:21:59

Eli "Driving Class, vaikea" on se ohjelma ja kaavio, jonka liikkeet tulee shettiksen ajokokeeseen? Tarkemmin lueskellen varmaan pitääkin paikkaansa, kun tuossahan nuo ratsastus- ja ohjasajoradatkin on samanlaisin kaavioin laitettu :)

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   10.4.15 23:20:02

Joo tosiaan nyt kun shettisten ohjeet on muuttunut, niin tosiaan saa suunnitella ohjelman itsekin. Kunhan sisältää samat asiat. Tämä tarkistettu.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   11.4.15 07:28:08

Koskeeko tuo ratsastuskokeen "ohjelma" ihan kaikkia rotuja?
Kun ei ole mitään erikseen eritelty.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   12.4.15 10:06:39

Näin pari kuvaa saluttilaisesta. Hieno!

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: Ääni 
Päivämäärä:   13.4.15 08:51:41

Tehtäisiinkö arvailuja pärjääjistä?

Ei siis kerrota kuka mielestäsi saa huonot pisteet tms, mutta arvailuja niiden hyvien pistemäärien saajista on hauska pohtia ja lukea.

Onnistuisiko hyvässä hengessä? :)

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: äääh 
Päivämäärä:   13.4.15 09:37:34

sama laulu aina kun tietty poni on jossakin. kun on näyttelyyn menossa pitää aina arvailla kuka voittaa tiettyä luokkaa ja kun nyt on oripäiviin menossa pitää arvailla ...juu juu

Ole huoleti, kyll se ihan hyvät pisteet saa

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: Ääni 
Päivämäärä:   13.4.15 10:17:10

Anteeksi siis kuka? :)

Itse olen vasta selailemassa sukupostissa ilmoittautuneiden nimiä. Itselle kun tutuimpia on "vaan" welshit.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: äääh 
Päivämäärä:   13.4.15 10:18:59

hehe

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: Ääni 
Päivämäärä:   13.4.15 10:19:44

Eli omat arvailuni kohdistan lähinnä sunnuntaille kun silloin itse paikan päällä :)

äääh:in ei toki tarvitse osallistua arvailuun jos häiritsee noin.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

LähettäjäEmmi 
Päivämäärä:   13.4.15 10:19:45

Ainakin sinne on kivoja welshejä tulossa :) Muutaman tiedän ja yhden tulen itse esittämään. Täällä oltaisiin II-palkintoon jo todella tyytyväisiä, ykkönen toisi varmaan jo kyyneleet silmiin kaikille meille ponin taustajoukoissa oleville...

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: Ääni 
Päivämäärä:   13.4.15 10:22:09

Joo katselin samaa että sellaisiakin poneja tulossa joita en ole itse koskaan nähnyt :) Harmi etten omista tammaa tällä hetkellä ja tuon ruunan kanssa ei tarvii oreja katsoa "sillä silmällä" :D

Tsemppiä siis teille!

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   13.4.15 12:01:01

Itse lähden myös sunnuntaina vaikka kiinnostukseni onkin eniten vuonohevosessa. Welshit on kiva katsoa kun ne liikkuu :)

Toivon kaikille osallistujille hyvää onnea mukaan!

  Re: Ponioripäivät 2015 III

LähettäjäEmmi 
Päivämäärä:   13.4.15 12:17:07

Toivon niin että saisin tuosta orista irti sen li

  Re: Ponioripäivät 2015 III

LähettäjäEmmi 
Päivämäärä:   13.4.15 12:18:00

...sen liikkeen mitä se näyttää ohjasajossa... Onneksi liikkeet näytetään myös irti, jospa se siellä liitelisi samaan malliin. :)

Kaikille tsemppiä täältä!

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: näinon 
Päivämäärä:   13.4.15 13:15:30

"Lähettäjä: äääh
Päivämäärä: 13.4.15 09:37:34

sama laulu aina kun tietty poni on jossakin. kun on näyttelyyn menossa pitää aina arvailla kuka voittaa tiettyä luokkaa ja kun nyt on oripäiviin menossa pitää arvailla ...juu juu"

Olen huomannut ihan saman jutun.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: Ääni 
Päivämäärä:   13.4.15 13:32:22

No hei ei tarvii arvuutella :D

Itse en ole osaa welsheistä itse edes nähnyt kuten jo sanoin ja en ole kovin aktiivisesti welsh-keskusteluissa ja toiminnassa ollut mukana, joten aika vaikea kuvitella tilanne, että "aina sama laulu".

Mutta muistanpa jatkossa mitä sopii ja mitä ei sovi kirjoittaa (=ei yhtään mitään suuntaan eikä toiseen).

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   13.4.15 18:02:47

Onko paikalle tulossa kuvaajia?

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: JR 
Päivämäärä:   13.4.15 18:24:36

Sunnuntaina kuvaamaan tulossa täältä päin.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   13.4.15 18:40:48

Kyllä ponioripäivillä kuvaajia piisaa, viimevuonna taisi olla vaihtelevasti 10-30 joka päivä... Että sieltä vaan sit valkkailemaan mieluisensa.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   13.4.15 18:45:14

Toivottavasti tulevat näytille kun en itse pääse paikalle.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   14.4.15 09:55:55

Samaa toivon minäkin
Viikonloppuna työ estää näitä huveja ja olisi kuitenkin mukavaa nähdä kuvia kaikista poneista

:)

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   14.4.15 18:50:34

Mä en kyllä tajua mitä varten hevosten oripäivätopikissa voitiin ihan puhua osallistujista nimillä ja ihan kyseisistä yksilöistä. Täällä sitä ei saa suurin surminkaan tehdä. Kysyn vaan, että miksi??

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.4.15 20:23:18

Siksi koska moni tietää mitä siitä seuraa. Nimeltä mainittu poni, sen suku, omistaja ja kasvattaja haukutaan alimpaan ja niistä kaivellaan esille kaikki mahdollinen ja mahdoton.

Hevosten ympärillä ei ole samanlaista sekopääporukkaa.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   15.4.15 08:32:49

Tota just en ymmärrä. Mikä ihme siinä on ettei voida puhua poneista ihan niiden oikeilla nimillä ja niiden ponien ihan omista meriiteistä, heikkouksista ja vahvuuksista. Myös suvusta.

Miten siihen liittyy mitenkään sen omistaja tai kasvattaja? Niin, ei välttämättä mitenkään, niin mikä siinä asiallisesti keskustelussa on sitten niin vaikeaa?

Älytöntä hyssyttelyä, vaikka oreista on kyse.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: orillinen 
Päivämäärä:   15.4.15 09:31:00

Tänä vuonna puutuu ehdottomat huiput shettiksissä. esim viimevuonna potteri, jesse ja lootus oli sellaisia.
En usko että kovinkaan montaa palkitaan jalostusorina. Parhaimmiksi/ eniten odotan 3-vuotiailta. Siinä ryhmässä useampi varteenotettava ehdokas jalostusoriksi. Lisäksi Blackerton Parisian kiinostaa nähdä sekä yksi parhaista napin ori jälkeläinen Xander Star voi olla pärjäävä jos on hyvässä kunnossa.
Toivon ettei kukaan suutu tämä on minun veikkaus.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   15.4.15 09:36:47

No sitäkään en ymmärrä miksi suuttuisi. No, enhän toki voi tietää muiden puolesta.

Tänä vuonna puuttuu minusta poneja muutenkin kun onhan noita määrällisestikin tosi vähän.

Minä taas näkisin useammankin palkittavan kakkosella. Ykkösellä tuskin montaakaan.

Itse odotan näkeväni juurikin mainitsemasi Blackerton Parisianin, Kakkulanmäen Virgilin sekä Junibackens Ramazzottin ja näille itse veikkaisin hyviä pisterivejä.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.4.15 09:43:01

Vähän asian ulkopuolelta, mutta miten tuo päivän kunto vaikuttaa?

Eikö pitäisi asrvostella liikkeitä ja rakennetta? Ei siihen pitäisi vaikuttaa onko hoikka vai paksu.

Show-näyttelyt juttu erikseen.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: orillinen 
Päivämäärä:   15.4.15 09:54:23

mutta miten tuo päivän kunto vaikuttaa?
Jos poni on esim lihava sen liikeet kärsii. lisäksi tietyistä voi tulla "liian pitkäjalkaisia" jos oikein hoikaksi vedetty sekä orileima häviää. Kyllä se yleisvaikutelmaan parantaa jos poni on hyväkuntoinen ei lihava eikä laiha ja hyvät jouhet.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.4.15 09:56:24

Voiko jouhiin itse vaikuttaa? Vai onko ne osittain myös geenien sanelemat?

No toki myös ulkoisista tekijöistä johtuvaa jos vaikka poni hangannut tms.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.4.15 10:08:58

Katselin jalostusarvosteluja ja tuo lihavuusasia ei tunnu olevan ihan yksioikoinen juttu. Joskus minusta kuvan perusteella vain hieman pyöreälle on laitettu maininta "esitetty liian lihava", ja samalla ponilla voi lukea ell tarkastuksessa että "hyvässä kunnossa".

Taas toisilla minusta jo löllön lihavilla saattaa olla ettei asiasta ole mitään mainintaa taikka sitten on mainittu, että "hyvässä kunnossa". Onko tämä nyt joku määritelmäriippuuvainen asia?

Itse en ole kiinnostunut oria valitessani sen arvostelun aikaisesta lihavuuskunnosta. se ei kai ole periytyvää...

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: ..__.. 
Päivämäärä:   15.4.15 11:01:35

Minusta nyt vaan on äärimmäisen noloa näyttää lihavaa ponia.
Jos oripäiville sen poninsa tuo, eikö olisi syytäkin edes tehdä näyttelyn eteen jotain ja laittaa se poni kuntoon?

Vai pidetäänkö näitä shettisten osalta jonain lasten kinkereinä johon se poni repäistään suoraa pyöröpaalista ja toivotaan parasta?

Eihän minkään muunkaan rotuisia viedä valmistelematta mihinkään, joten eikös se nyt ole jo esittäjän/omistajan kannalta kunnia-asia, että poni on hyvässä kunnossa ja hyvin valmisteltu?

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.4.15 11:05:15

Itse tässä nyt kyllä puhuin joo shettikset mielessäni, mutta yhtä lailla tämä voisi koskea muitakin rotuja.

Kyllä meillä on toiset ponit lihavia ja toiset sopivia vaikka liikkuvat yhtä paljon. Ei niitä voi ilman ruokaakaan pitää jos ei vatsahaavaa halua.

Lisäksi tuo "hyvässä kunnossa" on edelleenkin minusta hieman kysyjästä ja vastaajasta riippuvainen asia. Toisen mielestä poni on hoikka ja toisesta sopiva. Toisen mielestä poni on lihava ja omistaja on nolo kun toi sen ja toisen mielestä se on oikein hyvässä kunnossa ja sopiva.

Ja jokainen on tietysti mieelstään oikeassa...

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: ..__.. 
Päivämäärä:   15.4.15 11:32:16

Ihan näin maalaisjärjellä ajateltuna se "hyvässä kunnossa" tarkoittaa hyvää lihavuus- JA lihaskuntoa. Ei lihaksetonta ponia, joka on rehuja vähentämällä laihdutettu vähän ennen näyttelyä.

Jos ei oikeasti erota miltä näyttää kunnolla töitä tehnyt ja sopivasti ruokittu poni/hevonen verrattuna liian lihavaan/laihaan/lihaksettomaan, ei varmaan tarvitse oripäiville mennäkään.

Meillä on laiteltu hevosia vuosikaudet milloin mihinkin tilaisuuteen ja sanoohan sen nyt järkikin, että jos hevonen on lihava, se joko syö liikaa tai liikkuu liian vähän.
Ja koska sen elukan valmistelu yleensä myös maksaa jotain, niin sitten tehdään hetki vaikka vähän pidempää päivää tai reippaammin hommia ennen koko tilaisuutta, että onpahan ainakin hyväkuntoinen eläin mitä näytetään.
Sellaista (tervettä) hevosta tai ponia ei tasan olekaan, joka ei oikealla ruokinnalla ja KUNNON liikunnalla hyvältä näytä. Mutta sellaisia omistajia on kyllä joka nurkalla, jotka eivät viitsi nähdä vaivaa.
Meilläkin on ollut näitä "luonnostaan läskejä" ponirotuisia ja kylmäverisiä ja ihan jokainen niistä on saatu edustuskuntoon. Toiset vähemmällä ja toiset enemmällä työllä.

Eikä se toki vaikuta hevosen rakenteeseen sinänsä mitenkään, mutta luulisi jokaista omistajaa vähän harmittavan, jos arvostelussa jälkeenpäin lukee että liian lihava, lihakseton taikka huonosti valmisteltu.
Oripäivillä etenkin kun halutaan näyttää se paras puoli oriista, katsomossa kuitenkin todennäköisimmin tammanomistajia kuin muuten vaan-harrastajia.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.4.15 11:36:56

Kyllähän se näin on. Omalla kohdallani voin silti sanoa etten välitä niin kovin sen orin sen yhden päivän aikaisesta lihavuuskunnosta. Lihaskunto on toki eri asia ja itse ainakin arvostan lihaksikasta ponia siitäkin huolimatta vaikka sillä olisi hieman liikaa painoakin.

Jalostusarvosteluun ei pitäisi mielestäni laittaa mainintaa tuosta lihavuuskunnosta laisinkaan. Se on vaan sen päivän kunto. Toki räikeät ylilyönnit voi mainita, mutta semmoisia en muista itse nähneeni koskaan.

Mutta makuasioita mikä haittaa ja ketäkin.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.4.15 11:37:52

Eikä niiden nuorten ponien tarvitse minusta olla "kunnolla työtä tehneitä". Kunhan nyt ovat edes vähän olleet käsittelyssä.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: Maura 
Päivämäärä:   15.4.15 12:08:54

Joku sanoi ettei lihavuus periydy. Shettiksillä kyllä sekin on semmonen asia jota kannattaa miettiä että voisiko se periytyä. Kyllä itse olen huomannut että tietyissä suvuissa ja linjoissa tuota rasvoittuvuutta, hyvää rehunkäyttökykyä ja lihomistaipumusta on, ihan kuin metaboliaa ja kaviokuumettakin. Johtunee tietenkin aineenvaihdunnasta mutta miettimisen arvoinen asia silti.
Palaten tuohon ponin lihavuuskuntoon, voitaisiin se helposti esittää eläinlääkärin toimesta jollain asteikolla jolloin kohta löytyisi kaikilta.
Ja vaikka ori pitääkin valmistella oripäiväkuntoon on tosiasia että toiselle orille on eduksi olla hieman lihava ja toiselle ehkä hoikempi. Otan nyt esimerkiksi jo edesmenneen J.Lotuksen joka oli hieman raskas ja vanhanaikainen tyypiltään. Sille liika lihavuus vei liikkeistä pois ja hiukankin lian hoikkana se oli tyyppiä mäyräkoira. Orin valmistelu on oma lajinsa ja ehdottomasti siihen auttaa se että tuntee orin monelta vuodelta. Usein tulee näytettyä ori ei niin parhaimmassa kunnossa ja parin vuoden päästä toteaa että nythän tämä hyvältä näyttää ja oikea ajankohta olisikin ollut silloin. Onnea kaikille oripäiville osallistuville, siellä nähdään!

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.4.15 12:25:58

Kyllä olen siinä mielessä samaa mieltä Mauran kanssa että se mikä sopii toiselle niin ei välttämättä sovi toiselle.

Itse en siltikään antaisi liian suurta painoarvoa tammanomistajien silmiin tästä lihavuusasiasta. Ainakaan pienistä heitoista siihen omaan mieltymykseen.

Joskus vaan tuntuu että jälkipuheissa keskitytän likipitäen vain siihen kenen poni tai hevonen oli liian lihava tai liian laiha.

Saahan niistä puhua ja vaikuttaahan se toki yleisarvosanaan ja varmaankin olen puolueellinen siinäkin mielessä että itse hoidan parhaani mukaan näitä omiankin, liikutan niin paljon kun ehdin ja siltikin toiset näistä voidaan luokitella vähän lihaviksi.

Ehkä tuo asteikko ell arvostelussa voisi olla hyvä vaihtoehto ja unohdettaisiin se sanallinen tuomio sen ponin lihavuudesta.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.4.15 12:27:52

Itselläni on muuten käynyt tamman kanssa juuri noin, että tamma oli aina ollut aika hoikka ja sitten varsan kanssa se olikin yhtäkkiä hyvässä lihassa ja vein sen äkkiä syksyllä kantakirjaukseen. Ihan ok pisteet se sai, mutta voi kun olisinkin odottanut muutaman vuoden, niin sitten se vasta hieno olikin :)

Kyllähän orien kanssa voi käydä samoin ja hankalahan se on kenenkään tietää.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   15.4.15 12:32:59

Minäkin uskon että 3v shettikset tulee pärjäämään hyvin.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   15.4.15 13:03:30

Ihan hyvä, että lihavuudesta (tai laihuudesta) mainitaan, oli sitten jalostusarvostelu tai shownäyttely. Liikaa näkee aivan liian lihavia ja huonokuntoisia, ja on aivan oikein, että saavat julkisen huomautuksen. Sen verran pitäisi jaksaa tehdä poninsa eteen, että syöttää oikein ja liikuttaa tarpeeksi.

Ja monesti on niillä ylilihavilla aivan selkeästi kilot vaikuttaneet liikkeeseen ja usein myöskään rakenne ei ole edukseen ihrakasan alla.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.4.15 13:04:47

Joo, kyllä mäkin sen ymmärrän että shownäyttelyissä niin tehdään. Rakennearvostelussa en.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.4.15 13:06:33

Minusta pitäisi kannustaa niitä ihmisiä tuomaan poneja näyttelyyn (kaikkia sukupuolia), jotta kaikki voidaan oppia niistä. Eikä pelotella ihmisiä pois sillä että omistajia on hauska nöyryyttää sillä että ovat erehtyneet tuomaan poninsa hieman ylipainoisena.

No, tämä nyt kyllä meni aiheen ohi hieman.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.4.15 13:07:33

Oripäiviltä taas mieluusti kuulisin näitä esimerkkejä liian laihoista, liian lihavista ja niistä huonokuntoisista, kun kerta niin paljon niitä on. Itselle ei nimittäin tule montaakaan mieleen.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.4.15 13:25:57

On se vähän niin, että jos ei sen vertaa viitsi nähdä vaivaa että saa sen poninsa esittelykuntoon, niin ei sellaisen pitäisi ylipäänsä tehdä jalostusoriilla yhtään mitään.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   15.4.15 13:26:18

Eläinten terveyden pitää kuitenkin mennä kaiken edelle, myös jalostusnäyttelyssä. Sama meno vaan jatkuu, jos katsootaan huonoa hoitoa läpi sormien. Tuomarit on avainasemassa huomauttamaan tästä. Tuskin kukaan on ihan pienestä ylipainosta mainintaa saanut...

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.4.15 13:28:03

Yritin oikein kaivamalla kaivaa. Löysin muutaman jolla maininta ylipainosta, mutta harmittavasti näistä ei ollut kuvia kyseiseltä päivältä.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: () 
Päivämäärä:   15.4.15 13:30:43

Eiköhän jokainen tiedä parhaiten itse onko poni sopiva, hoikka vai paksu. Siinä olen samaa mieltä että roiseista vääristä painoista pitää huomauttaa, mutta pienestä ylipainosta ei kyllä pitäisi kenenkään mukatärkeän hevostuomarin huomautella yhtään.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.4.15 13:34:31

Jaahas, taas läskikeskustelu :D

Täällä oli puhetta viime vuoden tähdistä, potterista, jessestä ja lotuksesta. Näillä on kaikilla maininta ylipainosta. Silti ne olivat ne tähdet ;)

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: ;) 
Päivämäärä:   15.4.15 15:37:13

Mikä tähti se jesse oli? II palkinto ja ka 7,8.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   15.4.15 15:41:41

Mistä löytää viime vuoden tulokset kuvineen?
Haluan katsoa pisteet ja kuvat ja arvostelut. Löytyykö yhdestä paikasta?

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.4.15 16:00:17

Ei se jesse ollut muistaakseni edes kärkikahinoissa. Suurempi muistikuva on sellaisesta jossa sitä hehkutettiin ennakkosuosikiksi.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.4.15 16:14:58

viime vuoden baretto vd jotain olisi ollut edukseen vähän pyöreämmässä kunnossa.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.4.15 16:20:13

Viime vuoden ponioripäivien tulokset:http://www.sukuposti.net/tapahtuma/nayta/tapahtuma/36084

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: orillinen 
Päivämäärä:   15.4.15 16:23:56

tarkoitin potterilla, jessellä ja lotuksella että ennen oripäiviä oli menestyneet rotunäyttelyissä BIS sijoja. Tämän vuoden poneilla ei taida kellään olla yhtään BIS sijaa rotunäyttelyistä.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.4.15 16:29:17

On xander starilla.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.4.15 16:32:01

"viime vuoden baretto vd jotain olisi ollut edukseen vähän pyöreämmässä kunnossa."

Joo totta. Olisihan siitäkin voinut sitten mainita...

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: ks 
Päivämäärä:   15.4.15 22:08:54

Oma ori tulossa näytille ja sillä on todella paljon karvaa. Sillä on karvanlähtö käynnissä, mutta se näyttää lähinnä jakkihärältä pihattotalven jäljiltä ja talvivillaa on valtava määrä. Luulin sen olevan lihava, mutta katsoin hämmästyneenä ponia pesun jälkeen märkänä ja sehän olikin enemmänkin hoikka.

Saas katsoa mitä viikonloppuna siitä huudellaan. Metriset vatsavillat eivät varsinaisesti imartele muotoja. :D Eikä kyllä se jokasuuntaan pörrössä oleva turkkikaan...

Toisten fiinit orhit ovat tietysti asuneet loimien alla lämpimässä tallissa ja ovat nyt hiirenkarvassa. :P

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   15.4.15 22:20:06

ks: älä huoli, ei ole :D mutta hoikkuudesta ei varsinaisesti voida puhua edes nukkavierun karvan alla. Kuulin näihin noloihin omistajiin. Saapa katsojat tuntea sitten myötähäpeää ;D

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: heh :) 
Päivämäärä:   16.4.15 09:17:05

Haha, meidän orhi alkoi nakella talvikarvaa mäkeen jo tammikuussa :D
Sanoinkin sille silloin että taitaa poni tietää tämän olevan oripäiväkevät, kun ei se koskaan ikinä ole karvoistaan luopunut ennen kesää :D

Eikä taatusti ole loimitettu koko talvena!

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   16.4.15 14:01:21

Meillä myös pihatossa koko talvi, eikä loimiteltu. Ihme ja kumma vain höttöä jäljellä talvikarvasta :)

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: isop 
Päivämäärä:   16.4.15 16:00:36

Nyt jännittää niin että halkeen!!!!

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   16.4.15 17:27:14

Meillä on ollut tallissa mutta kylmässä sellaisessa eikä oo loimiteltu. Mutta kyllä meillä on vielä aika pörröinen poni vaikka olen yrittänyt ahkerasti harjata. Noh, näyttääpä entistä läskimmältä :D

Lupasivat muuten nättiä ilmaa :)

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   17.4.15 14:02:37

Onnea viikonlopun koitoksiin kaikille tasapuolisesti!

:)

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.4.15 09:25:26

tänne "saa" tulla laittamaan tuloksia meille töissä oleville

kiitos

:)

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: hevostelija 
Päivämäärä:   18.4.15 13:11:04

Ei näy vissiin missään netissä?

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.4.15 13:28:27

Tuloksia?

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: palkitut 
Päivämäärä:   18.4.15 14:44:33

Usvaniityn Jaarli ja A.S. Xander Star palkittu KTK II

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   18.4.15 15:25:00

Nyt tämä kyllä jo pian kuoriutuu nahoistaan! Eikö tosiaan kenelläkään ole mitään kerrottavaa oripäivistä? Eikö ketään muuta palkittu millään, kuin nuo kaksi?
Kipeänä kotona kärvistelen ja päivitän tätä keskustelua ja hippoksen hepan sivua varmaan viiden minuutin välein.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: --* 
Päivämäärä:   18.4.15 15:28:43

Vuonohevonen jatkaa kokeitaan (siis ell ja rakenne hyväksytty), kahteen mennessä ei sen enempää tietoa.
Nuo kaksi shettistä palkittiin just sitä ennen.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   18.4.15 15:42:16

Välikysymys loppuja tuloksia odotellessa: saako tosiaan standardi shettiksellä suorittaa käyttökokeen ohjasajaen? Onko muuttunut? Mielestäni ei ole ennen saanut. Tämä kysymys siis sillä, että ratkaisee aika monta kysymystä oman orin osallistumisen kohdalla.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: hmph 
Päivämäärä:   18.4.15 16:04:42

Miksi kaksi oria hylätty ell tarkissa??

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: --* 
Päivämäärä:   18.4.15 16:04:43

Eikö tuolla ylempänä joku sanonut, että saa?
Ja miksei saisi, ellei kerran Hippoksen sivuilta löydy mitään muuta tietoa. Pitäähän se siellä lukea että mikä poni saa mitäkin tehdä, ei ihmiset muuten osaa valmistautua mihinkään kokeisiin oikein.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   18.4.15 16:21:58

^Mistä näit?

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   18.4.15 16:43:35

Eikös ainakin kaikenlaiset polven luksaatiot ja muljumiset ja liialliset purentavirheet aiheuta hylkäämisiä ell tarkissa?

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: ruusuke 
Päivämäärä:   18.4.15 16:54:58

Aivan mahtava miniori Not At all lu art sai KTK II !

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   18.4.15 17:07:36

Hätäilen taas, tahtoo nähdä KUVIA!

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.4.15 17:14:10

Ei se nyt niin kummallinen tuo mini ole, vähäliikkeinen ja runsaskarvainen, mutta eikös nämä kaikki minit josta ei suoraa virhettä ulos näe ole kantakirjaoreja. Isänsä on hienompi.

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.4.15 17:31:08

Niin, onhan se nyt toki jokapäiväistä että minishettis voittaa laatuponikisan.

Mahtava poniori ja hienoa että on palkittu oripäivilläkin. Onnea taustajoukoille!

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   18.4.15 17:37:20

Tänään siis palkittuja kolme tähän mennessä?

  Re: Ponioripäivät 2015 III

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   18.4.15 18:09:34

Kertokaa nyt jotain? Jotain yllättävää? Odotettua? Ja liki kaikki jäi nyt sit ilman palkintoa vai?

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.