Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäNadja 
Päivämäärä:   7.6.10 09:56:53

DWB.

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäJenny_K 
Päivämäärä:   7.6.10 10:01:00

Suomenhevosratsut.

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäNadja 
Päivämäärä:   7.6.10 10:10:39

DWB on harvinaisempi puoliverirotu, ja itse olen kyhäilemässä juuri noin kymmenen hevosen tallia pystyyn.

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäSoneü 
Päivämäärä:   7.6.10 10:12:42

Ardennerit

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäKya 
Päivämäärä:   7.6.10 10:15:21

American miniature horset
Eestinhevoset
Tinkerit (näitäkin melko vähän)
Knabstrup
Shire
Norjanvuonohevonen (yllättävän vähän)
Quarter
Paint horse
Pintot

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäKya 
Päivämäärä:   7.6.10 10:15:38

Torinhevoset!

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

Lähettäjä: Leandra 
Päivämäärä:   7.6.10 10:38:08

Shetlanninponit!

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäLeandra 
Päivämäärä:   7.6.10 10:55:49

On yleinen harhakäsitys, että shetlanninponeja löytyy lähes joka tallilta. Tai ehkä niitä löytyy, mutta kasvattajia on vain muutama. Itselle tulee mieleen tasan 3 tallia, joista voisin kuvitella ostavani shetlanninponin. Se ei ole kovin montaa rodulta, "jota löytyy lähes joka tallilta".

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäSakkura 
Päivämäärä:   7.6.10 10:56:48

newfoundlandinponi. eipä ole kauheasti muita kasvattajia kuin minä.. :D

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäKya 
Päivämäärä:   7.6.10 10:58:34

Leandra puhuu niin asiaa! on niin paljon rotuja joita löytyy paljon, mutta joiden tilanne on kuitenkin päässyt heikoksi.

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäJenny_K 
Päivämäärä:   7.6.10 11:00:47

Juuri tuota tarkoitin suomenhevostenkin kohdalla, mitä Leandra puhui shetlanninponeista. :)

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

Lähettäjä: elen 
Päivämäärä:   7.6.10 11:03:03

LAADUKKAITA welshien kasvattajia on omien laskujeni ja mielipiteeni mukaan vain kourallinen (alle 10) ja kasvatus on hyyyviin hiljaista. Poneja kyllä löytyy monelta, mutta niiden taso suvullisesti ja muutenkin on usein lähes ala-arvoista.

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäJenny_K 
Päivämäärä:   7.6.10 11:07:14

Niin ja vielä ainakin suokkien kohdalla tuppaa aina törmäämään samoihin hevosiin hevosten suvuissa. Ravisukua voisi hieman sekoittaa ratsupuoleen, niin saataisiin sinnekkin hieman uutta verta. Omille vanhanlinjan hevosille ei meinaa millään löytyä kummppaneita. Suunnitteilla olisi Lakeaankin ostaa pitkänsuvun ravipolle, josta tehdä ratsu.

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäLeandra 
Päivämäärä:   7.6.10 11:10:49

Ihan näin kun yleisesti pohtii, niin aika monen "yleisen" rodun kohdalla on jalostuksen ja jalostuksessa käytettävän materiaalin taso laskenut kun miettii käytettävissä olevia sukulinjoja ja asiaansa sitoutuneita kasvattajia, vaikka yksittäisten jalostuseläinten taso näyttäisi sinänsä olevan parempi kuin 2000-luvun alkupuolella, jos käyttää hevosen tason mittarina erilaisia palkintoja. Voisikohan tämä johtua nykyisestä ns. eriytyneestä kasvatuskulttuurista, eli ihmiset ovat niin keskittyneitä vain yhden tai kahden rodun jalostamiseen sen sijaan, että tallista löytyisi useamman rodun edustajia?

Jenny K., Aivan sama tilanne on shettisten kohdalla! Pitkäsukuisten shetlanninponien jalostamisessa ei tällä hetkellä ole mitään järkeä, kun kaikkien ponien nimistä löytyy aina vähintään yksi sama nimi! Pahimmillaan samat nimet voivat varsassa kertautua neljäkin kertaa ja jalostusmateriaali senkun vaan kapenee. Siksi olen omat pitkäsukuiset ponit heittänyt Englantiin lomailemaan kunnes olen saanut aikaan edes vähän lisää variaatiota pitkäsukuisiin shettiksiin, eli todennäköisesti voin niitä Englannissa majailevia poneja käyttää jalostukseen joskus vuonna 2052...

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäKya 
Päivämäärä:   7.6.10 11:13:42

Joo musta shettisten tilanne on ehdottomasti paljon hankalampi kuin suokkien. Tarvitaan kasvattajia niin pitkään kuin lyhyeenkin linjaan, tällä hetkellä ehkä enempi vielä sinne lyhyeen, jotta saatais pitkäsukuisia poneja, jotka tois vähän uutta verta ns. alkuperäislinjoihin.

Suokkien kanssa itse pärjännyt vielä oikein hyvin, mutta jos kasvatus jatkuu pitkään näin hiljaisena niin kyllä kohta sielläkin helistään. Itsellä juuri näitä ravisukuisia suokkeja joitakin kappaleita ollut ja nyttenkin on yksi tallissa.

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäKya 
Päivämäärä:   7.6.10 11:16:45

Ja ite oon sitä mieltä, että kaivataan monessa rodussa myös ns. sukupuuponeja. ei joka ikisen ponin tarvitse olla kisattu ja palkittu. Linjat ei etene jos jokaisessa tallissa on vain ns. huoliteltuja poneja. 1 laatuarvosteluihin tähtäävä poni vie äkkiä 10 ei laatuarvosteluihin tähtäävän ponin verran resursseja.

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäLeandra 
Päivämäärä:   7.6.10 11:23:14

Shettiksillä ja varmaan muillakin roduilla on lisärasitteena vielä se, että vaikka suvuttomia ja 1-polvisia rodun edustajia löytyy, niitä ei jostain kumman syystä jalosteta eteenpäin. Ihmisten mielenkiinto ponin omistamiseen lopahtaa jostain kumman syystä max. kolmanteen polveen ja jopa ne koetaan liian pitkäsukuisiksi. Kun se jalostus sitten jää siihen kolmanteen polveen, ei homma taaskaan etene pitkäsukuisten osalta mihinkään.

Olenpahan myös törmännyt ihmiseen, jonka mielestä kolmepolvista ja oikeasti pitkäsukuista (eli jokin sukuhaara jatkuu sinne ~ 10 polveen, joku jää neljänteen etc.) ei voi MISSÄÄN NIMESSÄ yhdistää, koska se suku ei ole ~*tasainen*~. Wtf??

Samoin variaation puuttumista lisää mun nähdäkseni se vallitseva käsitys, ettei eri lajeissa kilpailevia voida käyttää jalostukseen. Ymmärrän toki, että jos tähtää jälkeläisen kanssa lajin laatuarvosteluun, ei toisessa lajissa kilpailevasta vanhemmasta saa tarvittavia pisteitä, mutta tällainen käyttäytyminen kaventaa ihan turhaan vaihtoehtoja tuleviksi vanhemmiksi. Tosin itsekin olen tähän syyllistynyt, pakko myöntää.

Kya, Ihan totta! Ja siinä vaiheessa kun jalostukseen käytettävällä hevosella on niitä meriittejä, niitä pidetään hienoina ja suositaan tietysti myös jalostuksessa -> saavat valta-aseman suvuissa suhteessa muihin, ei pärjänneisiin poneihin, jotka toisivat sitä kaivattua vaihtelua sukuihin.

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäKya 
Päivämäärä:   7.6.10 11:25:53

Leandra, juu palkitut ponit voi mun puolesta pitää valta-asemansa suvuissa, niinhän se menee irl'kin, mutta tällä hetkellä tilanne on kutakuinkin se, että ihan oikeasti ne linjat pyörii ympyrää :D

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäAmar (0408) 
Päivämäärä:   7.6.10 11:27:01

Aiemmin mainittujen lisäksi hannoverit, kasvattajia ei todellakaan montaa ole ja kaikki pitkäsukuiset ovat sukua keskenään eikä lyhytsukuisia taas tunnuta jalostettavan kuin sinne toiseen polveen asti ja useimmat sitten tyytyy siihen.. :S

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäLeandra 
Päivämäärä:   7.6.10 11:29:08

Kya, Tietenkin, mutta kuten itsekin sanoit niin nykyinen tilanne on ihan kamala ja on aika käsittämätöntä, että tähän on päädytty. Ihmiset (minä itsekin) vaativat hevosiltaan liikaa. Mulle on tosi iso kynnys ostaa hevonen, jonka suvussa ei ole meriittejä, mikä on loppujen lopuksi aika naurettavaa, koska ei ne meriitit virtuaalihevosella takaa yhtään mitään vaan kyse on siitä, mitä itse sillä hevosella tekee :D Pitäisi vaan opetella ajattelemaan eri tavalla, mutta se on aika vaikeaa kun on itsensä saanut aivopestyä ajattelemaan tietyllä tavalla. :P

(Että mä olen taitava harhauttamaan itseäni lukemisesta. Mun pitäisi opetella kriminaalipolitiikan tavoitteita eikä miettiä ultimate plania shettisten pelastamiseksi! )

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäLeandra 
Päivämäärä:   7.6.10 11:34:29

Mikäköhän siinä oikeasti on, ettei niitä alunperin lyhytsukuisia hevosia jalosteta kahta-kolmea polvea pidemmälle? Onko pitkäsukuiset vaan auttamattomasti pois muodissa vai mitä? Se tuntuu musta niin käsittämättömältä, kun mulle pitkäsukuisissa on aina ollut sitä "jotain", kun taas monet lyhytsukuiset eivät ole herättäneet samaa mielenkiintoa.

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäKya 
Päivämäärä:   7.6.10 11:36:25

Leandra, siis joo.. Mäkin olen keinumäessä kyllä niin pahasti sortunut tohon, että sukuun haalitaan vaan kantakirjaponeja ja blaablaa ja sittepähä ollaa solmussa. Onneks nyt voi tuon toisen tallin kanssa sitten toimia täysin toisella lailla :) Ja sinne tosiaan tarkoitus haalia ihan vapaasti kaikkia rotuja juuri näitä ns. sukupuuponeja!

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

Lähettäjä: elen 
Päivämäärä:   7.6.10 11:41:23

Koska ihmisiä pelottaa, että hevosten linkit ei enään toimi ja sitten niistä tulee epätasaisen suvun omaavia, yhyy. Mä en tajua miksi toimimattoman sivun omaavaa ponia pidetään hyvin helposti "huonona" ja usein huomannut, että moni toimimaton linkki on suoraan leimannut ponin EVM-poniksi...

Pitkäsukuiset ei ole pois muodista, harva vaan ymmärtää niiden arvon. Jos esim. H.M. Nopsa tai Popcorn Pirate (<33) ei sano mitään niin ei niitä sukuja osaa ihkuttaa :D

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäChao 
Päivämäärä:   7.6.10 11:43:48

(Popcorn Pirate <33)

Oon myös huomannut shetlanninponien kanssa kyseisen ongelman, vaikken kasvattaja (vielä) olekaan. Sama pätee hannoverisiin.

Hannujen kanssa on aikoinaan ollut jokin buumi esmes Domiron kanssa, kun paljon palkintoja omistavaa oria käytetään liikaa jalostukseen, niin todella harvoja sellaisia hannover-sukuja (pitkiä sellaisia siis) löytyy, joissa Domiroa ei olisi...

Muutenkin todella pitkäsukuiset hannoverit alkaa olla jopa harvinaisia... Yleensä suku tyssää viimeistään kolmanteen polveen...

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäLeandra 
Päivämäärä:   7.6.10 11:45:44

Se vaan, ettei riitä, että kaksi tai kymmenen ihmistä suhtautuu palkinnottomiin hevosiin tavalla, joka parantaa jalostusta. Toki sekin on alku, mutta tilanteen parantaminen vaatii kyllä aikamoista vallitsevan ajattelutavan muuttamista ja se on todennäköisesti hyvin vaikea, aikaavievä ja jopa mahdoton urakka nykyisessä palkintokeskeisessä ajattelumallissa.

elen, Mä niin vihaan vihaan vihaan kun ihmiset merkkaavat ponin evm:ksi, jos sen sukutaulussa olevat sivut ovat kadonneet. Monesti sille ponille löytyisivät jonkinlaiset sivut googlettamalla tai webarchivella, mutta ihmisiä ei tunnu suvut sen vertaa kiinnostava, että jaksaisivat nähdä vaivaa. Ei se sivuton poni ole yhtään sen huonompi hevonen kuin sivuillinenkaan!

Nykyinen omien webhotellien aikakausi on sinänsä sukujen kannalta harmillinen, sillä jokaisen webhotellin toimikausi loppuu jossain vaiheessa. Toki sama ongelma on myös ilmaispalvelimilla, kuten geon lopettaessa huomasimmme, mutta ilmaispalvelinten pysyvyys on kuitenkin aivan eri luokkaa kuin virtuaaliharrastajien webhotellit, jotka saattavat lopettaa vain koska harrastaja sattuu sillä hetkellä olemaan kyllästynyt domainin nimeen etc.

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

Lähettäjä: elen 
Päivämäärä:   7.6.10 11:55:50

Leandra: Tuon takia mä nappaan yleensä printscreenejä ponien sivuista, jonka sitten tarvittaessa linkitän sukutauluun. Inhoaaaaaaann kun ihmiset vaihtaa domaineja ja sivujen osoitteita kuin sukkia.

Geon vanhoja sivuja sentään löytyy hyvin esim. webarchiven kautta, eri juttu tuntuu olevan domaineilla olleiden sivujen kanssa :s Varsinkin jos kyseessä on suhteellisen tuore sivu.

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäLeandra 
Päivämäärä:   7.6.10 11:59:40

elen, Hei toi print screeni on hyvä idea, tosin mitäköhän tekijänoikeuslaki siihen mahtaa sanoa :D

Mulla on aika suuri kynnys myös ostaa poneja muilta, kuin sitoutuneiksi tietämiltäni kasvattajilta. Varsinkin uudempien kasvattajien jaksamista epäilen hyvin paljon, eikä tosiaankaan huvita ostaa hevosta, jonka vanhemmat seuraavalla viikolla ovat kadonneet bittiavaruuteen. Mielummin operoin juuri vanhasukuisilla poneilla, joiden sukulaisia löytyy esim. webarchiven kautta tai poneilla, joiden kasvattajat tiedän innostuneiksi harrastajiksi, joilla riittää motivaatiota pitkäjänteiseen toimintaan (tosin pitkäaikaisetkin harrastajat voivat toki lopettaa ja lopettavatkin jossain vaiheessa, mutta todennäköiseyys on pienempi kuin rodun parissa uudempien kasvattajien kohdalla).

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäViivuska 
Päivämäärä:   7.6.10 12:00:22

Jos pitää sanoa suoraan niin tällä hetkellä melkein kaikki rodut kaipaavat elvytystä. Jostakin syistä (VRL:n tauko, kesäloma, kesätyöt yms) johtuen tuntuu, että v-maailmassa eletään nyt jotain aallonpohjaa. Mitään ei tapahdu ja kaikki taukoilevat.

Mitä mulle nyt tulee mieleen niin on brandenburg ja mecklenburg. Myös useiden yleisempien rotujen kohdalla on tällä hetkellä tosi hiljaista, mutta se luultavasti helpottaa taas jossain vaiheessa, esim. sitten kun VRL palaa ja ihmiset palailee tauoiltaan.

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

Lähettäjä: elen 
Päivämäärä:   7.6.10 12:04:26

Leandra: Oon yrittäny ottaa ne niin ettei mitään grafiikkaa/kuvia näy. Tai sit yhdistelly perustiedot ja sukutaulun yhdeksi kuvaksi photarin avulla.

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäLeandra 
Päivämäärä:   7.6.10 12:06:38

elen, Toihan voisi toimia todella hyvin. Kiitos vinkistä! :D

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

Lähettäjä: Diamonte 
Päivämäärä:   7.6.10 12:28:27

Harvinaisemmat puoliverirodut (DWB, oldenburg jne.) kaipaavat ehdottomasti lisää kantaa :) Itse en ole kyseisiin rotuihin sekaantunut koska ei ainakaan vielä innosta. Hyvä silti että harvinaistenkin puoliveristen määrä kasvaa.

On tietenkin totta, että esim. hannovereissa ei kasvateta pidemmälle, mutta sille ei voi tällä hetkellä yhtään mitään. Uusia hevosia saa aina tehtyä, pitkäsukuiset vaan eivät mene kaupaksi. Itse en osta enää yhään 2-polvista hevosta (saati pidempää) juuri sen takia etten luota sivujen pysyvyyteen jne. En myöskään pysty laskemaan värien periytymistä kun yllättäen kaksi rautiasta saa kimon varsan... Syitä on monia, pitkäsukuiset eivät vain kiinnosta.

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäWebbenia 
Päivämäärä:   7.6.10 12:46:37

Mulla on tähtäimessä pitkäsukuset bwb:t ja cayuset, mut sinne pääseminen on tosi hankalaa kummankin rodun kohdalla. Bwb:llä rajoituksia aiheuttaa jo se, että löytyy tosi vähän ihania kenttä (tai edes muutaman kerran kenttäkisoissa sijoittuneita) hevosia jalostukseen.

Cayuset ovat oma lukunsa. Jos en vallan erehdy, taidan olla tällä hetkellä ainoa kasvattaja, vaikka en tarkalleen tiedäkään mitä kevään aikana on tapahtunut. Mulla on talli täynnä niitä evm-sukusia ja niistä olis tarkotus saada ajan kanssa kivoja yhdistelmiä, joista saisi kivoja yhdistelmiä joista saisi kivoja yhdistelmiä kuitenkin ilman samoja nimiä sukutaulussa. Katotaan miten onnistutaan. Painotuksina tosiaan esteet, laukat ja western. Jonakin päivänä matkapainotteisetkin ovat varmaan erikseen :)

Voisin kyllä sanoa, että cayuset varmasti olisivat vailla uutta kasvattajaa, vaikka rotu ei oikein missään vaiheessa vielä ole ollut hengissä.

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

Lähettäjä: stiinu 
Päivämäärä:   7.6.10 16:04:29

Appaloosat. Niitä ei tunnu olevan kenelläkään yhtä-paria kappaletta enempää. Kaiken lisäksi hevoset tuntuvat olevan suuntautuneet laukkoihin ja askellajeihin: missä on kaikki muut ratsutyypit? Onko todella tilanne nyt sellainen, että esim. Kalmoniemen perintö on kokonaan hukattu? Surullista.

Sama juttu oikeastaan quartereissa: niitä löytyy jonkun verran eri ihmisiltä, mutta ne ovat niin paljolti jakautunut laukkuhevosiin ja "muihin". Lisäksi pitkäsukuisia saa etsiä kissojen ja koirien kanssa, vanhoista klassikkosuvuista puhumattakaan. Myönnän, etten itsekään ole juuri parempi. Mutta kyllä sitä tallissa muutama "Se Onnekas" -sukuinen hevonen seisoskelee. :)

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

Lähettäjä: Naw. 
Päivämäärä:   7.6.10 16:14:24

friisiläinen
iberialaiset rodut

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

Lähettäjämiriam 
Päivämäärä:   7.6.10 16:25:41

kwpn

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   7.6.10 16:27:06

Pakko yhtyä tähän keskusteluun shetlanninponien tilanteesta. Itse en tiedä nykysuvuista yhtään mitään, mutta vuoden 2004 ja sitä ennen suvut ovat hyvässä muistissa ja niitä aitoja vanhoja linjoja arvostan. Ainut vain, että siinä tulee se ongelma, että kaikki pitkäsukuiset ponit ovat juuri sitä sukua, niinkuin täällä on jo sanottu (ja koska olen omistanut viimevuosina vain ravisukuisia shetuja, en tiedä nykyajan nimekkäistä poneista mitään).

Siitä tulikin mieleen, mitä ihmiset sanoisivat siitä, että keksisi kerralla pitkäsukuisen ponin? Ja "toisi" samalla esim. kolmen polven verran sukulaisia mukana, aivan kuten Gin on tehnyt ahaltekeille. Saataisiin uutta verta ja kerralla pidempisukuisia poneja mukaan. Ainiin, muttakun niiden esi-isien pitäisi olla VIR MVA Ch ja muita palkittuja vähintään niin eihän se toimi. Se vain on niin nerokas idea, jota on käytetty laukkapuolella jonkinverran.

Yksi juttu mikä mua henk. kohtasesti ottaa aivoon on juurikin tuo tasainen suku. Voi helluntai! Mun mielestä se näyttää vielä tyhmemmältä jos hevosella on se TASAN kolme polvea sukua, koska se näyttää aivan väkisin väännetyltä. Parhaimmat hevoset tulee usein evm. sukuisesta emästä ja pitkäsukuisesta orista (ainakin meilläpäin :D).

Mutta vastauksena kysymykseesi, mitkä rodut kaipaavat elvytystä. Englantilaiset täysiveriset laukkahevoset. Tässä on viimevuosina lopettanut useita vanhoja ja suuria kasvattajia ja useampi on lopettamassa toimintaa. Tai suunnittelemassa. Me tarvitaan PALJON lisää kiinnostuneita ja tulevaisuuden isoja talleja, koska tällähetkellä koko laukkahevosurheilu pyörii lähes pelkästään isojen kasvattajien voimalla. Sama juttu on tälläkin puolella, tarvitsemme uusia linjoja, jotta niitä saadaan yhdistettyä vanhoihin pitkiin sukuihin. Kiltit, innostukaa laukkahevosista ja siitä toiminnasta, se ei ole niin vaikeaa kun aluksi luullaan ja todella mielenkiintoista kun siihen perehtyy, eikä se CAS ikääntyminenkään maailman vaikein ole. Ja vaikka kiinnostuneita on aina ollut kun vain me jaksamme mainostaa, ne eivät kestä useampaa kuukautta pidempään mikä on _sääli_. On monia lupaavia talleja jotka katoavat aivan liian aikaisin.

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

Lähettäjä: Oresama/Reita/Ban 
Päivämäärä:   7.6.10 16:29:40

DWB jo mainittiin moneen kertaan, mutta minäkin puhun sen puolesta. Omia suosikkirotujani - kasvattajia täällä vain pari, eikä ole yhtään sen huonompi kuin esim fwb.

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   7.6.10 16:31:04

Jenny K - Jos ei-niin-tunnetut-ja-palkitut hevoset kiinnostaa, niin vilkaisepa Finnhorsea. ;)

Hollanpuoliverisiä ehdottomasti lisää!

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

Lähettäjä: apina 
Päivämäärä:   7.6.10 16:34:14

Welby, mulla on itseasiassa ollut nyt suunnitelmissa tuoda pariin rotuun hevosia jotka ovat suoraan pitkäsukuisia.. saas vaan nähdä kuinka paljon niitäkin jaksaa roudaa ja mikäli ne ovat kaikki minun domainillani niin yllättävän nopeasti tulee sitten koko suku katoamaan :p

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   7.6.10 16:51:59

apina: Toi on toki se ongelma siinä, että samalla lähtee koko suku :D

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

Lähettäjäcirith 
Päivämäärä:   8.6.10 21:35:24

Myös holsteineilla on vähän samanlainen tilanne kuin shetlanninponeilla (vaikkakaan ilmeisesti ei yhtä paha), ja voin kyllä myös tunnistaa itseni tosta palkintokeskeisestä ajattelutavasta. Niin siinä käy, että jos haluaa vain menestyneitä hevosia sinne sukuun, loppuu kohta hevoset kesken. Ajattelua täytyisi muuttaa - myös mun itseni - mutta ei oo helppoa päästä irti siitä mihin on tottunut :/

Yksi juttu mikä mua ärsyttää on, että suvun pitäisi ehdottomasti olla tasapituinen. Itekin kyllä suosin varsinkin lyhytsukuisten kohdalla tasapituista sukua, koska lyhytsukuisia on kuitenkin holsteineissa sen verran runsaasti että on melko helppoa löytää sopiva samanmittaisen suvun omaava ori tammalle. Mutta varsinkin sitten kun niitä polvia on yli kaksi, mun mielestä voi ihan hyvin sekoittaa erimittaisia sukuja keskenään. Polvien tasaisuudella ei ensinnäkään ole oikeasti mitään väliä, ja toisekseen musta vähän epätasainen suku näyttääkin siinä sukutaulussa huomattavasti paremmalta :D Niin kuin ylhäällä joku sanoi, tasan 3-polvinen suku näyttää aika väkisin väännetyltä.

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäLeandra 
Päivämäärä:   8.6.10 21:45:49

Mä olen miettinyt jonkinlaista "Pelastakaa virtuaalihevoset"-kampanjaa, jolla voisi kannustaa ihmisiä parantamaan rotujen kantaa suosimalla ei-palkintokeskeistä näkökulmaa jalostukseen ja pidempien kuin 2-polvisten sukujen jalostamista. En vaan millään keksi mikä siinä olisi porkkanana, varsinkaan kun kyse on niinkin isosta muutoksesta ihmisten ajattelutavassa. Kai sitä pitäisi vaan itse alkaa toteuttamaan ja yrittää sitä kautta pienesti muuttamaan ennakkoluuloja.

Tosin yleisempi keskustelu aiheesta olisi varmaan paikallaan, tämän keskustelun otsikko ja alkuperäinen aihe kun ei täysin vastaa käytävää keskustelua. :P

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

Lähettäjäcirith 
Päivämäärä:   8.6.10 21:58:17

Kannatetaan yleistä keskustelua, itekin eksyin tähän keskusteluun ihan vahingossa ja yllätyin, kun sisältö olikin oikeasti kiinnostavaa :)

Jotenkin ihmeellistä että nää sukujen pituudet ovat kääntyneet päälaelleen, muistan hyvin että mun virtuaaliuran alkuaikoina hevonen oli sitä parempi mitä enemmän nimiä oli suvussa. Pitkäsukuisella on historiaa takanaan ja se on myös oikeasti pitkäjänteisen kasvatustyön tulosta. Tietenkin lyhytsukuisiakin tarvitaan, jotta niistä saadaan aikaan uusia linjoja. Mun mielestä holsteinien kohdalla ongelma ei olekaan siinä, etteikö niitä lyhytsukuisia olisi - niitä löytyy nimittäin jokaiselta holsteinkasvattajalta, mutta niitä ei jalosteta eteenpäin. Tai jos jalostetaan, niin uudet linjat sekoittuvat jo hyvin aikaisessa vaiheessa niihin yleisempiin linjoihin, jolloin kaikki 3-polviset ovat jälleen sukua keskenään.

En oikein tiedä mitä tälle sitten pitäisi tehdä. Joko siitoskäyttöä pitäisi jotenkin rajata, tai sitten kasvattajien vain pitäisi kasvattaa pitkäjänteisemmin. Varsinkin silloin kun holsteinit olivat todella kovaa huutoa pari vuotta sitten, moni kasvattaja vain miksaili kivoja hevosia keskenään ja kasvatteja tuli kuin liukuhihnalta - hevosia oli paljon, mutta suvut olivat loppupeleissä todella samanlaisia.

  Re: mitkä rodut kaipaavat elvytystä?

LähettäjäLeandra 
Päivämäärä:   8.6.10 22:12:03

Avasin oman ketjun aiheelle http://forum.hevostalli.net/read.php?f=12&i=923592&t=923592

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.