Lähettäjä: Welby
Päivämäärä: 7.6.10 16:27:06
Pakko yhtyä tähän keskusteluun shetlanninponien tilanteesta. Itse en tiedä nykysuvuista yhtään mitään, mutta vuoden 2004 ja sitä ennen suvut ovat hyvässä muistissa ja niitä aitoja vanhoja linjoja arvostan. Ainut vain, että siinä tulee se ongelma, että kaikki pitkäsukuiset ponit ovat juuri sitä sukua, niinkuin täällä on jo sanottu (ja koska olen omistanut viimevuosina vain ravisukuisia shetuja, en tiedä nykyajan nimekkäistä poneista mitään).
Siitä tulikin mieleen, mitä ihmiset sanoisivat siitä, että keksisi kerralla pitkäsukuisen ponin? Ja "toisi" samalla esim. kolmen polven verran sukulaisia mukana, aivan kuten Gin on tehnyt ahaltekeille. Saataisiin uutta verta ja kerralla pidempisukuisia poneja mukaan. Ainiin, muttakun niiden esi-isien pitäisi olla VIR MVA Ch ja muita palkittuja vähintään niin eihän se toimi. Se vain on niin nerokas idea, jota on käytetty laukkapuolella jonkinverran.
Yksi juttu mikä mua henk. kohtasesti ottaa aivoon on juurikin tuo tasainen suku. Voi helluntai! Mun mielestä se näyttää vielä tyhmemmältä jos hevosella on se TASAN kolme polvea sukua, koska se näyttää aivan väkisin väännetyltä. Parhaimmat hevoset tulee usein evm. sukuisesta emästä ja pitkäsukuisesta orista (ainakin meilläpäin :D).
Mutta vastauksena kysymykseesi, mitkä rodut kaipaavat elvytystä. Englantilaiset täysiveriset laukkahevoset. Tässä on viimevuosina lopettanut useita vanhoja ja suuria kasvattajia ja useampi on lopettamassa toimintaa. Tai suunnittelemassa. Me tarvitaan PALJON lisää kiinnostuneita ja tulevaisuuden isoja talleja, koska tällähetkellä koko laukkahevosurheilu pyörii lähes pelkästään isojen kasvattajien voimalla. Sama juttu on tälläkin puolella, tarvitsemme uusia linjoja, jotta niitä saadaan yhdistettyä vanhoihin pitkiin sukuihin. Kiltit, innostukaa laukkahevosista ja siitä toiminnasta, se ei ole niin vaikeaa kun aluksi luullaan ja todella mielenkiintoista kun siihen perehtyy, eikä se CAS ikääntyminenkään maailman vaikein ole. Ja vaikka kiinnostuneita on aina ollut kun vain me jaksamme mainostaa, ne eivät kestä useampaa kuukautta pidempään mikä on _sääli_. On monia lupaavia talleja jotka katoavat aivan liian aikaisin.
|