Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ponilaukkajaos // 10

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   22.5.10 14:11:17

Katsos vain, miun viesti olikin viimeinen edellisessä topikissa :D

Ponilaukkajaos
kilpailukalenteri
foorumi

Tulethan sinäkin mukaan ponilaukkaajien maailmaan! Kaikille tasan tai alle 148 senttisille poneille löytyy oma ryhmänsä, joissa ottaa mittaa toisistaan:
ryhmä 1: shetlanninponit
ryhmä 2: alle 140 senttiset (ei she)
ryhmä 3: 140-148 cm
ryhmä 4: laukkasukuiset

Ryhmiin 2 ja 3 kuuluvat kaikki ne (risteytys)ponit, joissa on vähintään 50% poniverta. Ryhmään 4 kuuluvat sellaiset ponikorkuiset yksilöt, joissa on vähintään 50% poniverta ja enintään 50% laukkarotu(j)a.

Hevosten tapaan ponit voivat kilpailla sileillä tai risuesteillä. Tarkempia sääntökiemuroita voitte lukea PLJ:n sivulta ja tarvittaessa täällä kysymällä saa varmasti vastauksen, jos joku jää askarruttamaan mieltä.

Re: Ponilaukkajaos // 10

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   22.5.10 15:38:18

Mjaa, mietiskelin jahka sitä tekisi ponien kanssa niin, että siirtyy pois kentiltä "jo" 10-15 startin jälkeen. Kunhan poni olisi saavuttanut ainakin sen G3-tason voiton. Eihän sitä nimittäin kaikkien tarvitse olla G1-voittajia.

Ajattelin myös, että siirryn ihan "normaaliin" kisaukseen ponien kanssa. Nythän nimittäin olen kisannut niillä useammankin allowance-kisan, koska en tosiaan aikaisemmin ajatellut sitä, että kyseinen lähtö tosiaan on avoinna "vain" maiden-voiton saaneille.

Voisitko sinä ostaa suvullisen laukkashetlanninponit, jonka vanhemmilla ei ole luonnetta? Pointtina siis tietty tuo vanhempien luonteen puutos, ei puututa siihen kuka oikeasti haluaa ostaa shetlanninponin ja kuka ei :D

Enhän minä siis poneja kasvata, jotta saisin kaikki myytyä, mutta kunhan mietin että kannaattaako niitä edes yrittää kaupata, jos vanhemmilla ei ole luonteita.

Lähettäjä: Hapero 
Päivämäärä:   22.5.10 16:18:36

Mä voin ostaa ponin jonka vanhemmilla ei ole luonnetta, mutta jos molemmat ei sataprosenttisesti miellytä, niin enpä ole ostamassa. Jo muutama sananen luonteesta antaa plussaa.

Päivämäärä:   22.5.10 17:11:34

jeps.

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   22.5.10 17:44:45

Hapero: Selevä, kiitoksia kun kerroit mielipiteesi (: Eipä ne miun luonteet kovin pitkiä olisikaan, mutta jotenkin vain helpommalla pääsisi, jos ei tarvitse sitäkään vähää kirjoittaa :D Tekeille kun tulee kuitenkin kirjoitettua jahka siirtyvät jalostukseen. Mutta kattoo nyt mitä mieltä muut ovat.

LähettäjäReprobate 
Päivämäärä:   22.5.10 17:58:11

Huoh, kait tuota mun ainokaista laukkaponia vois taas kisauttaa.. vasta yks lähtö takana -.-" :D

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   22.5.10 22:21:10

Ei minuun ainakaan se luonteen puuttuminen vaikuta jos ne on muuten mukavia. = )

Päivämäärä:   23.5.10 20:06:57

ylös.

Päivämäärä:   23.5.10 20:34:38

etusivulle

Lähettäjä: Pesce 
Päivämäärä:   23.5.10 20:42:13

Mulle on ainakin vanhemmat ihan sama, kunhan on muuten ihan hyvät, siis ei luonteen puuttuminen haittaa. Ei luonteesta nyt niin kova vaiva olekkaan kirjoittaa tai vaikka ostettavallakaan hevosella ei olisi luonnetta" :)

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   23.5.10 20:43:02

Hienoa hienoa, nyt niitä osallistujia on jopa tullut laukkoihini (: Mailissakin vielä pari osallistumista. Juuri edellisten tuloksia arpoessa mietin, että pitäisikö sitä vain karsia suurin osa noista lähdöistä pois, kun ei niihin kukaan kuitenkaan osallistu. Mutta toisaalta, eihän niistä "ylimääräisistä" lähdöistä ole lainkaan haittaa, joten miksikäs niitä ei siellä pitäisi jos osallistujia vaikka tulisikin.

Päivämäärä:   23.5.10 20:46:52

Mmm, itekin niitä osallistumisia kaipaisin...mutta kai ne tulee. :D

Tarttis keksiä joku tempaus, millä saataisiin porukkaa tänne ponilaukkaajiin.

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   23.5.10 20:52:05

Hapero: No mie ainakin osallistun tasan yhteen kisaan kerrallaan, koska yleensähän sitä noustaan voiton jälkeen tasoa ylemmäs.

Joten jos osallistut kerralla viiteen maiden-lähtöön ja poni voittaakin heti ensimmäisessään, niin sittenhän se osallistuu "turhaan" ja ponilaukoissa jopa sääntöjen vastaisesti niihin neljään muuhun lähtöön.

Voihan sitä tietty perua sen osallistumisen/siirtää poni toiseen lähtöön, mutta minusta paljon helpompaa osallistua vain kerralla yhteen kisaan (:

---

Hyvä tietää ettei sillä luonteella tosiaan ole niin väliä. Tietty jos jossain vaiheessa tulee myytyä kasvatteja ja mahdolliset ostajaehdokkaat jäävät luonnetta kaipaamaan, niin voihan sen vaikka silloin kirjoittaa :D

Ja toisaalta, eiköhän kaikki ensimmäisistä kasvateistani muutenkin jää itselleni, joten saapi nuo ponit olla luonnettomia :D

Päivämäärä:   23.5.10 20:53:50

Onks se sääntöjen vastaista??

Nojuu, meikä heittelee ponit kaikkiin kalenterin kisoihin ehkä parin viikon välein ja sitten vaan odotellaan.

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   23.5.10 20:58:38

Hapero: Juu on tosiaan.

http://www.bittiponit.net/~ponilaukat/saannot.php#grade

Tuolla lukee punaisella, että "Voitettuaan maiden lähdön, poni ei ole enään oikeutettu osallistumaan maiden lähtöihin --". Eihän tuota kukaan mitenkään valvo enkä tiedä välitetäänkö siitä, vaikka joku maiden-tasolla voittaakin useampaan kertaan.

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   23.5.10 22:21:34

Ei sitä valvota, mutta periaatteessa ne silloin juoksee täysin turhaan. Ja kun laukoissa on iso painotus statistiikalla, on suurempi riski että statistiikasta tulee huono, mikäli poni juoksee paljon = )

Itsekin osallistun vain yksiin laukkoihin kerralla joten odotan aina tulokset ennen kuin osallistun seuraaviin. =)

Päivämäärä:   24.5.10 16:11:33

Aina oppii uutta. Nojuu, vain toinen mun laukkaponeista on kilpaillut voiton jälkeen maidenia. Kummatkin kyllä sitten muita tasoja, mutta juu. ^^

Onks tota chatti-iltaa muuten ollut?

Päivämäärä:   24.5.10 16:59:19

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   24.5.10 17:27:49

Eipä ole ollu...

Mitä mieltä ihmiset olisi tuosta sarjojen muuttamisesta? Itsestäni tuntuu hieman epäreilulle, että 110 cm korkeat kerry bog ponyt juoksevat 138 cm korkeita padangeja tai nyffejä vastaan. Mutta missä olisi järkevä raja?
1. 114,9 cm ja alle
2. 115 cm - 129,9 cm
3. yli 130 cm
4. rodut joissa laukkarotuja

Vai ylipäätään pois tuo määrite, että laukkarotua omaavat omassa lähdössään. Mitä mieltä te olette? = ) Olisi kiva kuulla muidenkin mielipide etten yksin näitä laittele ^^

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   24.5.10 20:48:52

Minusta nuo mainitsemasi säkäkorkeus-rajat olisi juuri sopivat. Ja lisäksi olisi ihan hyvä, että laukkarotuiset kilpailevat omassa ryhmässäään, varsinkin nyt kun sitä laukkarotua saa olla jopa 50%.

LähettäjäGrimlock 
Päivämäärä:   25.5.10 13:19:11

Meillä ponit ovat pärjänneet ihan kivasti. (: Yhdellä kaksi lähtöä takana ja kummastikin voitto, nyt siis grade III tasolla jo. (: Lisäksi kaksi ponia allowance-tasolla ja loput kolme maidenissa vielä kahden lähdön jälkeen.

Lähettäjä: Tierra (koulu) 
Päivämäärä:   25.5.10 14:31:24

Meillä noita ei-niin-hyvin-pärjänneitä myynnissä monta. Tilalle tulee tuonteja kun jaksan vaan tuoda = D

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   25.5.10 20:58:20

nostellaampa..

Päivämäärä:   26.5.10 17:44:06

Noi säkäkorkeudet kuulostaa ihan hyviltä, olis kyllä kiva saada noihin shetlanninponilähtöihinkin täytettä!

Päivämäärä:   26.5.10 18:11:13

nostellaas

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   26.5.10 18:36:07

Lisäilkääpä ihmiset mua meseen (mira.pera(a)netti.fi).. = )

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   26.5.10 18:52:36

nosto

Päivämäärä:   27.5.10 19:09:41

Lisäsin ja nostan.

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   27.5.10 22:06:45

nostellaan vielä

Päivämäärä:   28.5.10 08:41:34

hops...

Päivämäärä:   28.5.10 20:06:05

Oivoi.. hiljasta on.

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   28.5.10 20:45:03

Jeps, eipä täällä taida meidän kolmen lisäksi kovin montaa muuta olla - ainakaan eivät ilmoita itsestään :D

Päivämäärä:   28.5.10 20:58:54

Nostan taas.

Päivämäärä:   28.5.10 21:46:56

ja taas.

Päivämäärä:   28.5.10 23:37:12

Nostais taas

Päivämäärä:   29.5.10 11:32:10

Aamunosto

Päivämäärä:   30.5.10 11:18:27

seuraava aamunosto

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   31.5.10 09:11:28

huomentaa ^^

Päivämäärä:   31.5.10 19:08:52

Mhh, hiljasta on..

Päivämäärä:   2.6.10 16:12:27

ërittäin hiljaista.

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   2.6.10 19:10:52

Vielä kaksi päivää koulua ja sitten pitäisi alkaa kesäloma. Paino sanalla pitäisi sillä töitä näyttäisi tulevan koko kesäksi -.- Ihan hyvä sinällään mutta toisaalta olisihan se ollu kiva lomaillakin kun kouluaikana koulua viikolla ja illat + viikonloput töissä.. = D

Joo, meni ot'ksi mutta otetaan nostona ^^

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   2.6.10 19:16:44

Onko täällä nyt ketä paikalla?

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   2.6.10 22:38:49

iltanosto

LähettäjäEmma 
Päivämäärä:   2.6.10 22:50:52

Olen tyytyväinen mun wb-tammaan. Vastustajista on pulaa ja eteneminen on alkanut tökkimään :/ Tamma on pärjännyt huomattavasti paremmin kuin toinen (eka) laukkurini xx-tamma.

Pitäis tuoda lisää heppoja, ainakin orit tammoilleni. Pelottaa vaan, että mun tuurilla surkeempi xx-tamma saisikin parikseen hyvän orin, ja mun ihana wb-tamma ei saiskaan menestyvää oria :D Ja nimenomaan haluun Netalle hienon ja hyvän orin, jotta saan tietysti upean varsan.

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   2.6.10 23:29:07

Emma, jos sille kelpaa jokin muukin kuin wb ori niin mulla olisi yksi connemara jonka stat on 6: 3-3-0.. = ) G3 vasta, mutta hiljalleen kokeillaan josko G1 voittaisi joskus. = ) Niin ja on yksi G2 jonka stat 8:4-4-0. Se on rp. = )

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   2.6.10 23:47:20

Olen tässä miettiny että miten teitä saa aktiivisemmaksi? Pitäisikö järjestää jotain toimintaa, tyyliin huutokaupan tapaisia?

Nyt ainakin jokainen antaa mielipiteensä näihin mietinnän aiheisiin:

- ryhmät uusiksi
1. 114,9 cm ja alle
2. 115 cm - 129,9 cm
3. yli 130 cm
4. rodut joissa laukkarotuja

- voittosummat
tästä tuli hieman joltain pohdintaa, että onko niistä mitään hyötyä, että pitäisikö ne ottaa pois tai muokata. Niitä ei tunnuta pitävän arvossa lainkaan, vaikka irl ne ovat todella iso osa koko toimintaa. Voisi sanoa, että ilman isoja voittosummia irl ponilaukkoja tuskin olisi. Olisiko siis syytä vain korottaa palkintosummia niin, että ne ehkä jopa houkuttelisivat kilpailemaan ja toisivat lisää arvostusta lajiin?

- ei etenemisoikeutta
Tästä tuli ehdotusta, että koko sääntö poistettaisiin täysin. Onko se sitten epäreilua, että poni etenee hyvällä tuurilla maidenista G1 voittoon vai 1/1 voitoilla? Kun vertaa lähtöihin joissa sattuu olemaan sen 12 ponia. Kummalla on suurempi riski saada niitä huonoja sijoituksia? Mutta onko tällä hetkellä varaa valita, kun ponien tilanne on näin huono? Pitäisikö vaihtaa sitten nyt että saa edetä aina voitosta, oli osallistujia sen 1 tai 11, ja jos ponien tilanne kohenee jossain vaiheessa tarpeeksi, tiukennetaan taas?

- huutokauppa?
mitä pidettiin huutokaupasta, kannattaisikio siitä tehdä joka cas-vuoden alussa tapahtuva perinne? Mitä mieltä te olitte? (ja tiedän jo että nimet olivat vähän jostain... = D) Vai olisiko teillä mielessä jotain muuta mitä haluaisitte että järjestettäisiin?

- suurkilpailut
PLJ:n alla on ihan liian vähän ollu suur- tai arvokilpailuja. Viime cas vuonna oli vain Beach Trophy... Minulle menee lähes kaikki ideat läpi, oli ne sitten yksittäisiä isoja kilpailuja tai Beach Trophyn tapaisia joissa on osakilpailuita. Kunhan kilpailussa on jokin idea ja sen osaa esittää minulle niin että ymmärrän niin läpi menee. = )

- ryhmät roduittain
Tuli ehdotusta myös siitä, että kiellettäisiin joidenkin rotujen kilpaileminen tai rajattaisiin ryhmät vain rotukohtaisiksi (kuten LJ). Millä perusteella valittaisiin mitkä rodut saavat osallistua, tulisiko ryhmistä että todennäköisimmin pärjäävistä omat ryhmät säkäkorkeuksien mukaan ja sitten yksi sellainen "sekajämä" ryhmä, jonne tulisi kaikki loput?

- laatis
Ninsku ottaa laatiksen hoitoonsa (heti kun näen häntä mesessä että voin hieman neuvoa tuossa erinäisissä jutuissa). Mitä uudistuksia siihen halutaan, välillä kävi isompaakin keskustelua aiheesta mutta en muista siitä enää mitään varmaa. Mitä laatiksessa tarvitaan ja mitä ei. Mitä vähemmän on arvosteluperusteita, sitä vähemmän tarvitaan tuomareita, joita on muutenkin vaikea saada ja suurin osa tuomareista on niitä, jotka haluaisivat myös tuoda omia ponejaankin.. = )

- aktiivisuus
Kukaan osaa vastata että miksi täällä on näin hiljaista. Oikeastaan oli koko viime cas vuoden. Itse olen ollut kiireinen koulun ja töiden vuoksi ja olen nyt huomannut tämän vuoden aikana sellaisen siistin jutun kuin irl elämä = D Mutta silti olisi kiva jos saataisiin jotenkin uusia kiinnostumaan ponilaukoista, vanhoja järjestämään ja tuomaan ponejaan mukaan. = ) Varmaan mitään yksittäistä syytä ei voi sanoa, mutta ei tätä kukaan jaksa yksin pitää jos ei ole mitään aktiivisuutta. Nyt kaikki takaisin sieltä ihmeellisen irl elämän parista tänne ;)

Siinä teille hieman miettimisen aihetta ja katsotaan saadaanko tästä keskustelua aikaiseksi = ) Itselläni on näistä jo omat kantani, mutta haluan kuulla myös teidän mielipiteitä asioista. = )

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   2.6.10 23:48:09

No just.. tietty se kusi jostain kohtaa = D

Päivämäärä:   3.6.10 08:44:27

47

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   3.6.10 11:42:56

- ryhmät uusiksi
Kannatan tuota mainitsemaasi uutta jaottelua ja olen tosiaan sitä mieltä, että laukkasuvulliset tulee pitää omassa ryhmässään.

- voittosummat
Mie en ainakaan välitä voittosummista lainkaan, en edes hevospuolella jossa ne ovat paljon suuremmat. Joten minun puolesta ne voidaan poistaa kokonaan, mutta tietysti sekin kelpaa, että niitä korotetaan.

- ei etenemisoikeutta
On tosiaan totta, että jotkut ponit joutuvat runnaamaan "turhaan" lähtöjä, koska osallistujia ei ole tarpeeksi etenemistä varten. Minusta se raja pitäisi olla kaksi ponia, koska yhden ponin lähdöt ovat aivan turhia ja hyvin epäreiluja. Onhan ne kahdenkin ponin lähdöt epäreiluja verrattuna suurempiin lähtöihin, mutta muuten jotkut ponit eivät pääse millään eteenpäin.

Lisäksi minusta yhden ponin lähtöjä ei pitäisi juosta lainkaan. Varsinkin jos (ja toivottavasti kun) niistä ei saa etenemisoikeutta, ovat ne aivan liian helppoja "voittoja" statistiikkaan.

Toisaalta voisi tehdä niin, että vain maiden- ja allowance-lähdöistä saa edetä kahden ponin lähdöistäkin. Näin saataisiin "nopeammin" lisää poneja grade-lähtöihin, joista sitten päästäisiin etenemään vain jos on vähintään kolme osallistujaa. Tällä ainakin vältyttäisiin siitä, että ponit tosiaan pääsisivät liian helpolla G1-tasoiseksi.

- huutokauppa?
Itsehän en sinne huutokauppaan päässyt, mutta voin kyllä sanoa, että se olisi varsin kiva tapahtuma joka CAS-vuosi.

- laatis
Mie tosiaan olen sitä mieltä, että rakennearvostelu voitaisiin poistaa koko laatiksesta. Se kuitenkin on se vaativin osa-alue, joten päästäisiin todella paljon helpommalla, jos sitä ei olisi.

"Täydellinen" rakenne ei välttämättä ole paras laukkaurheiluun ja sitten taas jos puhutaan vain laukkoihin soveltuvuudesta, niin kuinka monella on hyvän laukkaponin kuvat? Ja minkälainen edes on hyvän laukkaponin rakenne :D

- aktiivisuus
Minulla tuo toinen harrastus on vienyt kaiken jäljelle jäävän vapaa-ajan, joten sen takia on ollut hieman hiljaisempaa kisojen järjestämisen suhteen. Mutta nyt tämä harrastus loppui, niin enköhän mie tästä ala taas järjestää enemmän laukkoja (:

LähettäjäEmma 
Päivämäärä:   3.6.10 16:19:02

Mulla ei oo kummemmin muuta sanottavaa, kun että toivoisin, ettei voittosummia ainakaan poistettaisi, ehkäpä korotus saattaisi olla paikallaan x)

Päivämäärä:   3.6.10 16:19:36

- ryhmät uusiksi
Tuo ryhmä jaottelu vaikuttaa hyvältä, kun tuntuu, että esim. just shetikat ei saa ikinä luokkiin tarpeeks osallistujia.

- voittosummat
Musta palkintosummat on just kohdillaan, ne pitäis vaan esim. ottaa tuohon laatis hommaan arvosteluperiaatteeksi. Tosin tätähän voi olla vaikea valvoa, ja voittosummat pitäisi laittaa vakiosummiksi, ettei toiset tarjoa 100v€ ja toiset 30 000v€. Äh, enpä sano mitään.

- ei etenemisoikeutta
Musta olis parempi, että osallistua sais jos on väh. 2 ponia, yhden ponin lähdöistä ei.

- huutokauppa?
Mun eka laukkaponi ostettu huutokaupasta, ne kannustaa uusia ihmisiä mukaan, suht helppo kuitenkin saada itselle poni tai kaksi joilla aloittaa. Olisi hyvä panostaa myös myyntiponeihin, ei vain niiden määrään.

- suurkilpailut
hmm, empä tähän sano oikein mitään, itseä ei sinäänsä suurkilpailut tmv kiinnosta, mutta en niitä vastaankaan ole.

- ryhmät roduittain
Ei roduittan, musta säkäsysteemi toimii paremmin, on selkeämpi, eikä aina tarvitse tarkistaa että mihis tää ja tää poni kuuluukaan.

- laatis
Rakennehan ei tärkein laukkahevosella ole, ja kuten Tuire sanoikin, tuomaria joka tuntisi laukkaponit, on vaikeahko löytää. Ite voin kyllä tuomariksikin tulla, jos tarve vaatii, ja kelpuutetaan!

- aktiivisuus
mhh, mä olen mielestäni suht aktiivisesti pyörinyt mukana nyt kun ponit on messissä, tosin mulla on vaan kaks (+ yks varsa) ponilaukkaaja, eikä niillä luokkia täytetä. Jostain tarvitsis tempasta joku tempaus, jolla saadaan ihmiset kiinnostumaan nimenomaan PONIlaukkaajista.

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   3.6.10 21:52:22

Niin tosiaan, multa jäi nuo pari kohtaa kokonaan.

suurkilpailut
Kyllähän jotkut suurkilpailut olisi ihan kiva, vaikka en mie varsinaisesti niistäkään liiemmin välitä. Ja itse kun en käytä CAS-ikääntymistä, niin sen takia ei oikein "jaksaisi" väsätä mitään suurkilpailua, joka tulisi pitää CAS-vuosittain. Mutta kaipa sitä voisi silti jotain suunnitella, jotain osakilpailuja ja sitten lopulta hieman suuremmat kisat, joissa paremmat palkinnot - Ei kai niiden sen kummempia tarvitse olla :D

ryhmät roduittain
Olisi tietty ihan loogista, ettei esim. eestinhevonen kisaisi laukoissa, koska ei välttämättä ole siinä oikeasti ihan yhtä hyvä kuin esim. laukkasukuinen ratsuponi :D Ja tavallaan myös jalostushommat olisi ehkä monipuolisempia, jos rotuvalikoima pienenisi huomattavasti: Ei olisi niin paljon yksittäisi poneja, vaan löytyisi sitten enemmän tiettyä rotua. Mutta millä perusteella rotuvalikoimaa supistettaisiin? Valikoidaanko vaan "muutama" jotenkin sopiva yksilö ja muut kielletään vai jotenkin muuten?

Jos rotuvalikoima pysyy suurena, olisi silloin minusta parempi että ryhmät on jaoteltu säkäkorkeuden mukaan. Eipähän sitten tosiaan tarvitse olla "koko ajan" katsomassa, että mihis tämä rotu kuului. Jos siis haluaa hankkia useamman rotuisia poneja eikä vain kasapäin muutamaa rotua. Muutama säkäkorkeusraja kuitenkin on paljon helpompi muistaa. Eihän tuo helppous tietenkään ole mikään hyvä peruste, se kun ei lopulta ole kovin suuri vaiva etsiä Ctrl+F:llä sitä rotuaan ja huomata, että se kuuluu ryhmään 5. Mutta jos tulisi joku sekajämä ryhmä, niin sieltähän sitten luultavasti löytyisi koko säkäskaalasta poneja. Tällöinhän tultaisiin taas siihen epäreiluuteen, kun 100 senttiset kisaavat 148 senttisten kanssa.

Lähettäjä: Jaya 
Päivämäärä:   3.6.10 23:58:40

Tulenpa (taas) sanomaan jotain. :P

IRL palkintorahat on tärkeä juttu laukkahevos-, ei laukkaponipiireissä. Käsittääkseni ponilaukat ylipäänsä ei ole samanlainen laji kuin hevosten laukat, vaikka virtuaalisesti ponilaukat on hyvin samankaltainen laji "oikeiden" laukkojen kanssa. IRL ponilaukoissa taitaa kisata lähinnä ponikokoiset täykkärit ja täykkäriristeytykset, ja pääpaino on siinä että se ratsastaja (kaiketi aina lapsi?) saa kokemusta. Eli ei siis painotu lajina poniin, vaan ratsastajaan. Mitään kilpailutasoja ei IRL taida edes olla käytössä, nehän on otettu käyttöön LJ:een ja PLJ:een jenkkien laukoista. :D Voi toki olla että en ole vain löytänyt netistä oikeita faktoja, mutta näin olen ymmärtänyt.

Virtuaalisten ponilaukkojen palkintoraha-systeemiä en vaan oikein ymmärrä kun ei meillä ole mitään tietoa IRL ponien palkintosummista. Minkä kokoinen palkintosumma on hyvä ja mikä huono kun ei meillä ole vertailukohtia IRL poneihin? Mistä nuo nykyiset palkintorahat on edes repäisty? Onko niillekään mitään vertailukohtia IRL? Virtuaaliset ponilaukat on toki virtuaalisia ponilaukkoja, mutta jos niistä palkintosummista ei ole mitään käytännön hyötyä, ne olisi sama unohtaa.

Grade-systeemi on kiva ja palkitseva, mutta toisaalta; se ei ole käytössä IRL ponilaukoissa. Joten ei ole ollenkaan mahdotonta ja "epärealistista" keksiä omaa virtuaalista tasosysteemiä ponilaukkoihin. Sellaista, jossa olisi oikeasti haastetta ja joka erottelisi jyvät akanoista. Grade-tasoillahan kyllä saa jokaisesta ponista G1-tasoisen, kun riittävästi jaksaa kisata... Prosentit toki kärsivät, mutta ponin kuin ponin saa kohtuullisen helposti G1-tasolle eli mukamas "laadukkaaksi" kilpaponiksi. Näitä on jo nähty että ihmiset haluavat jokaisesta ponistaan G1-tasoisen kun se on sitten "laadukas". Tasosysteemin pitäisi olla sellainen, että kaikista ei kertakaikkiaan vaan voi tulla huippuja ikinä. Se antaisi haastetta kilpailemiseen ja jalostukseen.

PLJ:n pitäisi viimein tehdä selvä pesäero LJ:sta. Ponilaukat ei ole enää mikään pieni alaosasto, vaan oma yhdistyksensä, vaikka virallinen nimi lienee vieläkin Virtuaalisen Laukkajaoksen Ponilaukkaosasto tmv... Irtautukaa omaksi lajiksenne, tehkää omat säännöt, oma ikääntyminen, omat suurkilpailut, omat systeemit. Nyt PLJ jää jotenkin LJ:n varjoon eikä todellakaan pääse oikeuksiinsa miellyttävänä, rentona ja sopivan haasteellisena yhtenä virtuaalihevostelun lajina. On kerrassaan omituista ettei PLJ ole sanottavammin hyötynyt VRL:n remontista, vaan kituu edelleen säästöliekillä.

Tsempitykset sinulle Tierra että jaksat edelleen PLJ:n puikoissa. :) Kannattaa rohkeasti uudistaa lajia vielä kun se on nuori laji ja ympyrät ovat pienet.

Päivämäärä:   4.6.10 00:08:56

Lisäksi tahdon marista taas siitä asiasta, että ihmiset eivät taida oikeasti kunnolla tajuta grade-tasoja. Nytkin tutkailin yhden isohkon ja kivan ponilaukkatallin sivuja, ja niin vain sielläkin on ponien tasot päin prinkkalaa. Tässä faktat: jos poni kilpailee esim. G1-tasolla, sen taso EI ole G1 vaan G2. Vasta kun poni on voittanut lähdön G1-tasolla, se on oikeasti tasoltaan G1. Kilpailutaso ja oikea taso ovat kaksi eri asiaa, mutta ihmiset eivät näytä sitä ymmärtävän... Toki itsekin merkkasin kilpaponien tasoiksi aina kilpailutason, koska näin kisaaminen on helpompaa, mutta kyllä viimeistään siitokseen siirryttäessä pitäisi tasot merkitä oikein.

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   4.6.10 14:49:46

Sain kuin sainkin raapustettua jonkun sortin arvokilpailun Prestaan. Se sai nimekseen Hiekkamyrsky, vaikka emme (vielä) sijaitsekaan missään erämaassa :D

Kyseessä on sileät laukat G3-tasoisille shetlanninponeille. Risuilijat saavat jossain vaiheessa luultavasti omansa, mutta ei ainakaan ihan vielä.

Mitä mieltä olette, onko jotain muutettavaa vai kelpaako tuo tuollaisenaan? Ja ei kai tuo osallistuminen ole liian vaativa ja onhan se hyvä, että osallistujat lisätään automaattisesti finaaliin?

Päivämäärä:   4.6.10 17:19:38

^Musta näyttää ainakin hyvältä, pikaisesti vain lukaisin tuon läpi!

Lähettäjä: vrieng. 
Päivämäärä:   4.6.10 21:32:45

Täällä onkin keskusteltu aikasta lailla, kun meikä on keskustelutaukoa pitänyt..:D

- ryhmät uusiksi
Ei, nämä uudet ryhmäehdotukset on mun mielestä p*rsuksesta, sori. Pidetään vaan vanhat, koska paljon yksinkertasemmin menee ne säkäkorkeudet, ja itelle ainakin helpompi muistaa.

- voittosummat
Kannatan, että pidettäisiin ennallaan. Laukkahevosten voittosummat nyt tietysti isommat, mutta musta tuntuu, että kisoissa liikkuu muutenkin enemmän väkeä, ja voittosummat vaikuttavat hevosen kilpailusaavutuksen arvioimiseen jne. Muttei voittosummista haittaa poneillakaan ole, musta ainakin mukava välillä katsella, mitä oma kolmikko tienaillu laukkailuillaan.

- ei etenemisoikeutta
Oikeastaan, musta ei ole tippaakaan epäreilua, että tämä sääntö pysyisi. Ponit pääsee muuten liian nopeasti etenemään G1. Onhan se joskus rasittavaa, että "taas toi meidän poni ei päässy etenemään, jo kolmas lähtö kahdella osallistujalla", mutta ei se kuitenkaan sitte loppujen lopuks hirveästi mieltä paina, kun ei lähtöä ole vaan peruttu. Että pysykööt edelleen lähdöt kolmella osallistujalla, ja siitä etenemisoikeus.

- huutokauppa?
Kannatan, ja olishan se mukava, vois olla vaikka CAS-vuosien lopussa aina. (Itse tarvitsen kohta uusia ponskeja, ja itse laiska tuomaan..)

- suurkilpailut
Olisi mukavaa, jos PLJ ottaisi järjestääkseen Gaalalaukkojen tapaisen kilpailun, josta tulisi ehkäpä pienimuotoisempi, ja CAS-vuosittain järjestettävä. Luokkien tasot voisivat vaihdella cas-vuosittain tai jotain. (Ymmärrän kyllä, jos vie liikaa aikaa, pelkkä ehdotus vain.)
Itse yritän nyt tulla aktiivisemmaksi tuon Deadlinen kisojen järjestämisen kanssa, mutta päässä kehitellyt vähän erillaisia cup-juoksuja/yksittäisiä kilpailuja. Mutta, jää sitten nähtäväksi mitä saan aikaan...

- ryhmät roduittain
Tämä järjestely kyllä olisi vielä yksinkertaisempi kuin säkäkorkeus-sydeemi. Ryhmät voisivat kyllä olla jaettu isompiin, ja niistä sitten löytyä ne alakategoriat varsinaisista roduista. (Esim. Ryhmä 1 harvinaiset, rotuina; basutonponi, yili jne.
Ryhmä 2 Laukkasukuiset ponit, rotuina; ratsuponi, (new forest) jne.....)
Pelkkä esimerkkiajatus, mutta rotujen jaottelusta saattaa kyllä tulla pientä hankaluutta, että missä minkäkin rodun ryhmän raja menee.

- laatis
Mukavaa, että laatis pääsee toimintaan. Rakenne-kohta pitäis pitää, mutta sen voisi vaihtaa "kuva-arvosteluksi", ja pistemäärän vähentää esim. max. 4 tai 5p. Kuva-arvostelu rakennearvostelun perusteella, katsotaan näyttääkö hevoselta, vai muistuttaako enemmän lehmää, näyttääkö shetlanninponiksi väitetty tamma todellakin shetlanninponitammalta, vai sittenkin karvaiselta islanninhevosruunalta. (Ymmärsitte varmaan mitä hain takaa tällä esimerkillä..) Kuvista tulee se muutama piste mukavasti, mutta pitäisikö sitten esim. suvusta/luonteesta/jälkeläisistä tulevia pisteitä lisätä, vaiko keksiä ihan uusi arvostelukohta, josta poni saisi pari lisäpistettä kuvapisteiden vähentyessä..

- aktiivisuus
Tämä kohta bottien takia seuraavassa viestissä.

Ja nyt sitten valmistautumaan huomiseen päätöspäivään, ja miettimään kilpailuideoita. Että öitä kaikille.

Päivämäärä:   4.6.10 21:33:31

- aktiivisuus
Ah, koulu niellyt omaa aikaa, kun stipendiin olen tsemppaillut itseäni. Tuurilla kuitenkaan en sitä saa, että jää 0.1 kiinni...
Deadline koetan toimintaan herätellä, pari uutta poniakin pitäisi itselle hommata (kellään sattuisi olemaan 4-5v nykyisen ryhmä 2 tai 3 ponioreja, mielellään evm-sukuisia kavereita, myynnissä? Joskus aikaisemminkin varmaan kysellyt, muttei sillä hetkellä ainakaan ollut kellään kauppailtavana. Myös paria tammaa saa tarjota, tai vaihtoehtoisesti, jos joku tilarivarsaa suostuisi omista oripojistani (Hurun sivut k*see, ja pahasti.. voi itku) Deadlinen tehtailemaan/ leasingiin astutuksen ajaksi Deadlineen.

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   5.6.10 10:17:10

Kivasti tullut mielipiteitä. = )

Tuiren Hiekkamyrsky näyttää hyvälle! = )

Kiitos Jayalle mielenkiintoisesta tekstistä. Itselläkin on varmasti jotain virheitä Micramin sivuilla tuon tason suhteen, kun tulee aina automaattisesti heitettyä se kilpailutaso sinne. = D

Palkintorahoista en tiedä mistä nuo summat on otettu, olikohan että joskus LJ:n silloisen ylläpitäjän kanssa ne laitettiin ja niille oli joku peruste, usko pois, mutten muista kyllä yhtään enää että mikä. ^^

Miltä kuulostaisi jos kaikki yhden ponin lähdöt peruttaisiin. Maiden ja allowance tasolla saa edetä kahden ponin lähdön voitosta (1/2), mutta G3-G1 lähdöissä tulisikin olla kolme, jotta lähtöä saa juosta. Tällöin yhden ja kahden ponin lähdöt peruttaisiin.
Tämä johtuen siitä, että kun statistiikkaan suositellaan laitettavaksi vain 1, 2 ja 3 sijojen tulokset (0: 0-0-0) ja tällöin ponit eivät saisi edes noista kakos ja ykös tiloja statistiikkaan niin helposti. Tietenkin se voi vaikeuttaa kilpailemista, kun poneja on niin vähän muutenkin, mutta jos ne nyt pääsevät helpommin maidenista ja allowancesta lävitse, niitä todennäköisesti tulisi enemmän G3, G2 ja G1 tasoille.

Päivämäärä:   5.6.10 11:51:50

Onhan se ihan ymmärrettävää että kisaponeille laitetaan tasoksi se taso millä poni kilpailee. Mutta jos näin menetellään myös siitosponien kanssa, sukuluokitustaulukon perusteella laitetaan varsoille väärä sukuluokitus ja näin ollaan jo aika kivasti hakoteillä. :D En tiedä, ehkä olisi paikallaan laittaa sääntöihin lisämerkintä siitä että ponin tosiaan on saatava voitto tasolta x ennenkuin se on x-tasoinen, ihan jo sen takia ettei tule vääriä sukuluokituksia sitten varsoille.

Hmm, jos ja kun nää palkintorahat kumminkin taitaa säilyä mukana ponilaukoissa, niin kai ne sitten laitetaan laatikseen arvostelukohdaksi? Nythän tuolla on edelleen toi sääntökyhäelmä mihin minäkin taisin jotenkin sekaantua. :D

"Miltä kuulostaisi jos kaikki yhden ponin lähdöt peruttaisiin. Maiden ja allowance tasolla saa edetä kahden ponin lähdön voitosta (1/2), mutta G3-G1 lähdöissä tulisikin olla kolme, jotta lähtöä saa juosta. Tällöin yhden ja kahden ponin lähdöt peruttaisiin."
Yhden ponin lähtöjä ei kyllä ole yhtään mitään järkeä juosta, toivottavasti sellaisia ei ole juostukaan koskaan? Kannatan ehdottomasti tuota uutta sääntöpykälää. Tuo M-A kahden ponin minimi ja G3-G1 kolmen ponin minimi on sinällään hyvä ajatus, mutta sitten toisaalta kun kahden ponin lähdöistä sen voiton saa kyllä aivan liian helposti... :/ Ei eteneminen saisi olla liian helppoa kun tasoja kumminkin on aika vähän.

"statistiikkaan suositellaan laitettavaksi vain 1, 2 ja 3 sijojen tulokset (0: 0-0-0)"
Milloin tämä sääntö on tullut voimaan? Enpä ole huomioinut missään tämmöistä. :D Mikä pointti sitten on jakaa viidelle ensimmäiselle sijoitukset ja palkinnot, jos niitä ei kumminkaan statistiikkaan laiteta ja laatiksesta annetaan nykyisellä pisteytyksellä pisteitä sijoitusprosentista (1-5. sijoista)? Voisiko tähän saada selkeytystä. :)

Oiskohan noita sukuluokitus yms. sivuja mahdollista päivittää, kun ainakin tuo sukuluokitus-sivu menee vanhoille LJ:n sivuille jotka eivät ole olleet toiminnassa enää aikoihin. Voisiko linkit päivittää ajantasalle tai tehdä omat taulukot PLJ:n sivutilaan.

Päivämäärä:   5.6.10 15:11:54

"Miltä kuulostaisi jos kaikki yhden ponin lähdöt peruttaisiin. Maiden ja allowance tasolla saa edetä kahden ponin lähdön voitosta (1/2), mutta G3-G1 lähdöissä tulisikin olla kolme, jotta lähtöä saa juosta. Tällöin yhden ja kahden ponin lähdöt peruttaisiin."

Samaa mieltä oikeastaan, että yhden ja kahden ponin lähdöt kaikki perutuiksi, niin jotain vaikeutta tähän peliin edes. On jotenkin nöyryyttävää potkia ponia eteenpäin, kun voi tulla vain ensimmäiseksi tai toiseksi...

Lähettäjä: Tuire (ei oma) 
Päivämäärä:   5.6.10 16:32:47

Kyllä vain on juostu yhden ponin lähtöjä, sen takia miun entisellä ponilla onkin voittoprosentti jotain 90%.. Ykkösijoitus kun on ykkösijoitus, oli niitä osallistujia sitten yksi tai kaksitoista..

Hevospuolella kylläkin huomioidaan vain neljä ensimmäistä sijaa niin statistiikkaan kuin sijoitusprosenteissa. Ja näin mie olen tehnyt myös ponilaukoissa, koska kuvittelin että säännöt on siinäkin suhteessa samat. Sitä en kyllä tiedä, miksi viidennellekin voi antaa rahaa, mutta toisaalta: Säännöissähän lukee, että ainakin neljälle ensimmäiselle tulee antaa se rahapalkinto.

Miekään en kyllä ole tiennyt, että ponilaukoissa suositellaan laitettavan vain kolme ensimmäistä sijaa. Se on kyllä ihan ymmärrettävää siinä mielessä, kun osallistujia on niin vähän.

---

Voisi kyllä tosiaan olla syytä, että kaikki alle kolmen osallistujan lähdöt perutaan. Näin poneille ei tule turhia lähtöjä (eli ei saa edetä), joita mie ainakin inhoan todella paljon.

Tämä myös luultavasti parantaisi osallistujien määrää, koska jos sie haluat poniesi etenevän, "joudut" sitten viimeistään itse tuomaan niitä poneja lisää, jos osallistujia ei muuten tule (:

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   6.6.10 17:44:51

Heittäydyin laiskaksi... = D http://forum.hevostalli.net/read.php?f=12&i=919814&t=919814

Eikun oho, se olikin että viisi parasta.. Hyvä kun ei oman jaoksen sääntöjä muista.. = D

Tuosta että m-a lähdöissä pääsisi 2 ponin lähdöissä jo eteenpäin, oli perusteluina idean esittäjällä se, että silloin saataisiin nopeammin poneja kilpailemaan korkeammilla tasoilla. Mutta ilmeisesti yleisesti ei haluta helpottaa hommaa, vaan vaikeuttaa jotta oikeasti löydetään ne hyvät sieltä keskitasoisten joukosta? =)

Voittosumma varmaan tulee laatikseen arvosteluperiaatteeksi, mutta mikä on sitten hyvä voittosumma ja mikä ei? Miten siitä voi jakaa pisteitä? Ninsku voi sitä miettiä = D

Päivittelen sukuluokitus linkin heti kohta kun muistan = ) (eli menee heti ettei unohdu)

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   6.6.10 18:41:30

Katsotaampa saanko tänään valmiiksi nuo uudet sääntömuutokset. Niistä nousee varmasti osasta pieni haloo, mutta nämä on tehty sen mukaan, mitä suurin osa harrastajista on ollut ja mikä on näyttänyt tällä hetkellä järkevimmälle.

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   6.6.10 18:46:36

Harrastajilla on muuten yllättävän erilaiset mielipiteet sen suhteen, pitäisikö meidän ennemmin samaistua LJ:n kanssa vai tehdä siitä kunnollinen pesäero. = )

Päivämäärä:   6.6.10 18:47:00

Tierra, miksi niistä säännöistä haloo nousisi? :o Tuleeko jtn radikaalimpaa uudistusta, ryhmäuudistuksia tai muuta vastavaa vähän isompaa?

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   6.6.10 19:07:13

Eipä sillain, käy katsomassa ;) On vain joillain henkilöillä hieman eri näkemykset asioista ja mikä olisi hyvä jaokselle ja mikä ei. = ) Heistä vain osa on tänne käynyt laittamassa mielipiteensä. Ja en tiedä miten muutenkaan osa reagoi noihin...

Noh, istun nyt alas ja odotan että mitäs tuosta sanotaan mitä siellä nyt on... ; )

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   6.6.10 20:48:26

67 (kaikki niin järkyttyneitä että kuollee tai jotain.. = D) Lähen tästä kaverille, pitäkäähän ylhäällä ^^

Päivämäärä:   6.6.10 20:54:37

Ainahan niitä eri näkemyksiä on, mahdottomuushan se on että iso porukka olisi yksimielinen kaikesta, onhan se nähty. Vähän tulee ihmisille ylimääräistä hommaa kun järjestävät poninsa uuden ryhmäjaon mukaan, mutta ei tuolla varmaan mitään muita isompia juttuja ollut? Otetaanpa tämä turha viesti nostona. ^^

Pitää katsella saisiko jotain pitempiaikaista inspiraatiota mihinkään toimintaan noiden kanipuolen systeemien lisäksi. :P Täällä kun ois kyllä tarvetta uusile talleille. Miten ylipäänsä ihmisten kasvatustoiminta, onko lähtenyt pyörimään?

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   6.6.10 21:58:54

Mie tosiaan olin vanhemmilla viikonloppuna ja nyt vasta pääsin topikkia viime viestini jälkeen lukemaan, joten siksi mie olen ollut hiljaa (:

Varsin hyviltä nuo sääntömuutokset vaikuttivat, mutta minullehan nyt kelpaa melkeinpä mikä vain :D Tuokin on tosi hyvä, että tulisi katsoa ettei ole samalla päivällä laukkoja.

Neljäs kohta on muuten vanhaa tietoa, joten sen voisi varmastikin poistaa (: Siinä kun puhutaan mihin ryhmään ei-laukkasukuiset risteytysponit kuuluvat.

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   7.6.10 11:22:53

Tuire, juuh, hyvä huomio. = )

Meillä ei pahemmin kasvatusta ole, olisi pitänyt tuo yksi she tamma astutella mutta se on aina jäänyt. = D Jos jollain on sileillä pärjännyt she ori niin näytelkääs niitä. = ) Cara on G1 tason tammukka, jonka varsa tulisi sileille. Carahan on Gaala Winner 2009 ;)

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   7.6.10 11:56:05

Aloin katselemaan noita ikärajoituksia. Onko kenelläkään hajua minkä perusteella ne on laitettu? Tuntuisi että kai sileillä saisi juosta vanhemmat kuin esteillä, sehän periaatteessa ei vaadi yhtä paljon. Tai noh, periaatteessa ja periaatteessa. = D
Olisiko mitään ideaa nostaa ikää niin, että kilpailemisen saisi aloittaa sen ikäisenä, mitä tuolla on mainittu, mutta kilpailuikä jatkuisi esim. 15 vuotiaaksi?

Päivämäärä:   7.6.10 17:46:05

En muista pistinkö tänne jossain vaiheessa IRL ikärajoista tietoa... 5-20v PRA:n säännöissä. Eli voisi kyllä nostaa helpostikin vaikka sinne viiteentoista vuoteen, niin tulis kisaiäksi 4-15v ja risuilla 5-15v. Eikö ponit tyypillisesti olekin pitkäikäisiä?

Lisäksi löysin Ionicin blogista hyvän jutun kilpailuindekseistä (vai millähän nimellä kulkivatkaan). Oisko ideaa laatiksen pisteytykseen? Indeksillä saa paremmin selville ponin "hyvyyden" kuin prosenteilla. ;) Jos en väärin muistele niin Nintsulla (?) on kys. luvut käytössä.

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   7.6.10 20:55:18

Voisi kyllä varsin hyvin nostaa ikärajoituksen juuri tuohon 15. Jo sen takia, kun lähtöjä ei ole niin paljon kuin esim. hevospuolella, joten joillakin saattaa tulla ikä vastaan ennen kuin on päässyt etenemään kovin kummoisesti.

Miekin laskin miun fsh:lle kisaindeksin eikä ne tosiaan kovin "hyvää" näyttänyt verrattuna prosentteihin. Kyllähän sen siis jo tiesi, kun yhdelläkin tulokset olivat luokkaa 1/2, 1/1, 2/3 jne.. Olisihan se ihan hyvä idea laatikseen, mutta miten senkin pisteyttää?

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   7.6.10 21:46:14

Jos joku keksii pisteytyksen niin ehdottaa vain Ninskulle = )

Tuire, voisinko saada siun Hampusta ja Rickeytä lainaan Caralle? = ) Mielellään niin, että toinen olisi sen astunut jo helmikuun lopulla, jolloin meidän ikääntymisellä varsa olisi syntynyt viime kuun lopulla. Siitä sitten olisi toinen astunut sen ja toinen varsa syntyisi elokuun aikana. = ) Ainakin toinen, ellei kumpikin, jäisi meille Micramiin.

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   7.6.10 22:28:45

Tierra: Mie juur kattelinkin noit meitin orei tolle tammallesi, mutta en mie sit niistä sanon mitään :D Mutta kyllä tuo kelpaa varsin hyvin ja mie voin sitten ottaa sen toisen varsan, jos aiot siitä luopua (: Se pitää sitten olla Hampus, joka on astunut helmikuussa, koska Rickey oli silloin vielä liian nuori.

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   8.6.10 10:17:18

Tuire, kelpaakos tällainen varsa Hampukselle? = ) http://takkuturkki.net/micram/Hamppu.html

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   8.6.10 12:26:02

Tierra: Tottahan toki tuo kelpaa (: Lisään neidin orin sivulle.

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   8.6.10 17:28:33

Hyyvä = ) Tuo nimi tulee tuosta isän nimestä ja osittain kun irl kaveriani sanotaan Hampuksi ^^

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   9.6.10 01:17:18

yönosto

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   9.6.10 10:10:54

Kohta olisi poneja tarpeeksi huutokauppaan. = ) Mikä päivä sopisi ensi viikolla teille, miten töitä? Itselläni kun ei vielä ensi viikolla ole mitään, mutta sitten alkaa työt. = )

Päivämäärä:   9.6.10 10:15:59

Olis kiva, jos huutokauppa viikonloppuna, vaikka lauantaina, joskus aamupäiväl tai illalla. ^^

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   9.6.10 19:52:40

jees = )

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   10.6.10 12:51:53

Seuraava huutokauppa 19.6 kello 17 alkaen!

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   11.6.10 00:03:53

hiiopii

Lähettäjä: HannaK. 
Päivämäärä:   11.6.10 00:48:52

Mun remontissa olevaan ponitalliin tulee varmaankin laukkaponeja :D Vähän turha viesti, mutta ilmoitin nyt vain asian :"DD

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   11.6.10 12:57:14

HannaK., nonii! =D Huutokauppaan viikon päästä huutamaan poneja itselles ;)

LähettäjäJenni 
Päivämäärä:   11.6.10 13:37:36

Fairytale Racehorsesissa asustaa pari laukkaponia, huutokauppaan voisin vaikka tulla huutelemaan poneja :) Suunnitteilla olisi ponilaukat, minkäs verran ponilaukka puolella on tarvetta kisoille?

Lähettäjäsandi 
Päivämäärä:   11.6.10 13:41:31

Anffilaan tuli kasa uusia welshiponeja laukkaratoja kiertämään, ajattelin että voita voisi joka CAS-vuosi tuoda lisää. Luonnekuvauksia, rakennekuvia jne. eivät tosin tule saamaan ja omat sivutkin tulee vasta siitokseen siirtyessä, mutta kivaa laukkaponijalostusmateriaalia noista saadaan meille kuitenkin. :)

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   11.6.10 13:45:42

Jenni, kisoja tarvitaan paljon. Aktiivisia järjestäjiä on melko vähän ja nyt kalenteri kyllä näyttää täydelle kun Micramissa järjestin muutamat laukat tälle ja ensi kuulle, mutta ainahan noita saisi olla enemmän = ) Ihana ulkoasu tallillasi <3

sandi, hyvä hyvä! ^^

LähettäjäJenni 
Päivämäärä:   11.6.10 13:47:32

Tierra, selvä, taidankin sitten huomenna tehdä pari kutsua... kiitoksia!

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   11.6.10 14:25:58

Totta totisesti lisää ponilaukkoja, vaikka niitä tällä hetkellä onkin ihan mukavasti. Koskaan niitä ei voi olla liikaa ja jostain syystä mie tykkäisin kovasti, kun saisi ponien kalenteriin muitakin kisapaikkoja kuin nuo muutamat aktiivisimmat :D

---

Mie tässä hieman aikaisemmin mietin, että pitäisi tehdä uusi talli jonne voisi siirtää kaikki huonosti menestyneet hevoset ja ponit. No tällä hetkellä on vain hevosia, kun ponit kuitenkin voivat kokeilla toista lajia, jos toisessa ei pärjää.

Eipähän sitten tarvitse olla niitä "koko ajan" myymässä, kun ainahan niitä tulee - ikävä kyllä. Ja siirtyessä pois laukkaradoilta, teettäisi sillä ensin yhden varsa, jos siitä olisi periyttäjäksi. Ja jos siitä on, niin eipähän sitten ole tullut myytyä sitä minnekään (:

Jostain syystä haluaisin tehdä näille ihan oman tallin, mutta toisaalta olisi kätevämpää tehdä "talli" suoraan Prestaan, niin ei ponien/hevosten osoitteet muuttuisi.

Mut mut, saas nähdä mitä teen.

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   11.6.10 14:49:45

Tuire, vähän saman tyylistä suunnitelmaa ollu itelläki =) Kun se on niin työläs jotenkin ettiä aina uudet omistajat noille ja jos ostanu joltain niin kysellä saako niitä myydä jne... -.-

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   11.6.10 15:27:09

Tierra: Jep, tuokin niin totta. Myös jos kyseessä on oma kasvatti ulkopuolisesti orista, niin jostain syystä aina mietityttää, että haittaakohan orin omistajaa, jos varsa vaihtaa omistajaa.

Toisaalta tietty olen tehnyt sen minkä lupasin eli kisannut laukoissa, mutta jos varsa ei siinä pärjää, ei ole mitään ideaa jatkaa eikä välttämättä hankkia varsojakaan siitä.

Mjoo, taidan tehdä vain jonkun "yhden-sivun-tallin" suoraan Prestaan, niin ei tarvitse kuin vaihtaa ulkoasua muuttajille. Sillä ainakin erottaa, että hevonen asustaa "eri tallissa" eikä siksi kisaa laukoissa.

Pitäisi vain joku nimi keksiä.. Tavallaan olisi kiva saada tyyliin Presta Stable, mutta tuo ei näytä eikä kuulosta hyvältä enkä keksi oikein muutakaan. Stud Presta / Stud olisi muuten hyvä, mutta se kun ei ole mikään (varsinainen) siittola :D

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   11.6.10 15:34:03

Toisaalta sitten taas silläkin erottaa nämä laukkahevoset niistä ei-laukkaavista, jos tallin nimi olisi ihan eri. Mutta kun mie en (koskaan) keksi mitään kivoja nimiä :D

Keksin kylläkin juuri täydellisen idean nimelle: Toinen Mahdollisuus :D Nyt vaan pitäs löytää käännös jollekin kivalle kielelle.

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   11.6.10 15:37:03

The Another Change -stable.. xDDD

Itse tappelen ravureiden kalentereita ajantasalle, että saisi sitten myydä niitä pois... Ei vaan aika riitä niin ei riitä. = )

Lähettäjä: Pokeri 
Päivämäärä:   11.6.10 15:41:19

Wellington nousi taas kerran pystyyn. Jos nyt yritettäisiin päästä hommaan mukaan..

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   11.6.10 15:50:23

Pokeri, tervetuloa takasin = )

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   11.6.10 19:27:35

Huuh, tulee iso huutokauppa! = D Tosi kivasti tullut poneja, toivoisin vaan ryhmän 4 (ja ehkä 2) poneja enemmän = S

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   13.6.10 13:30:30

yylös

LähettäjäNintsu 
Päivämäärä:   13.6.10 20:58:42

Mulle saa tosiaan laittaa jotain ehdotuksia laatiksen pisteytyksiin!

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.