Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  SABINOT suomenhevoset ! (lue)

LähettäjäNoora. 
Päivämäärä:   13.2.10 18:25:51

Sabinot suomenhevoset


Itse tottakai katson kasvatuksessa eniten hevosten sukuja, mutta myös pieni värijalostus harvinaisemmista väreistä kiinnostaa minua kovasti. Olen kyllä nähnyt virtuaalimaailmassa suomenhevosia mustista voikkoihin, mutta missä ovat SABINOT?

Itse päätin hyvän rakenteen ja suvun ohella kiinnittää huomiota tulevassa kasvatussuunnitelmassani myös tähän ihanaan sabinoväritykseen, tietyille hevosilleni. Kuvia on tietysti hankalampi löytää, mutta se ei mielestäni ole kamalan suuri ongelma. Jos haluat sabinolle suomenhevosellesi kuvat, ei IRL-hevosen tarvitse olla sabinogeenin omaava hevonen, vaan sabinoilla virtuaalihevosilla voi käyttää lähes minkä vaan suokin kuvia, jolla on merkkejä.

Sabinoushan ei tarvitse välttämättä jumalattomia merkkejä, vaan on olemassa myös pienimerkkisiä sabinoita. Ja jos tallissasi on hevonen, jolla on vain merkittömiä, rautiaita vanhempia, mutta omalla hevosellasi sattuu olemaan kuvat, joissa on isomerkkinen suomenhevonen, se ei tarkoita välttämättä, että hevosesi on sabino.

Itse toin maailmaan hienot sabinogeenin omaavat suomenhevoset. Tutustu alla. Ne ovat työpainotteisia, mutta saatan kilpailla niillä myös ratsastuskilpailuissa. Myöhemmin ne ovat tarjolla jalostukseen.

TYÖHEVOSENI

JUSSIKKA
Jussi on 5v. perinteiden mies. Mahtavan ulkokuoren sisältä löytyy vieläkin hienompi otus. Perustaviksen maine, mutta herkkyyttäkin löytyy. Jussikka aloittaa kilpailemisen maaliskuussa. Liikaa sporttisuutta on turhaa odottaa tälä hevostelta.

VIHURIINA

Vihu on punarautias, pienimerkkinen sabino. Vihi on tulevaisuuden työhevoslupaus, ja se aloittaa kilpailemisen maaliskuussa. Vihu on nyt vasta neljä vuotias. "Jos et rakasta Vihiä, sinä itket ja rakastat."

Tulossa myös ainakin sh-t Pilippiina. Kuvat etsinnässä sille, joten

PS. Jos jollakulla on sabinoista suomenhevosista kuvia (tai muuten vaan merkkejä omistavista suomenhevosista), niin saa tarjoilla. Rakennekuvia siis. :)

Kiitos,
terveisin: Noora.

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

Lähettäjä: Kemiina 
Päivämäärä:   13.2.10 18:31:46

Itselläni löytyy sabinoista kuvia (muiden ottamia), jotka tulevat Kuuriksen hevosille pian käyttöön. :-) mm. oikein kivasta orista löytynee.

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

LähettäjäNoora. 
Päivämäärä:   13.2.10 19:49:40

Kemiina, kiva. :)

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

LähettäjäJohanna R. 
Päivämäärä:   13.2.10 20:16:51

Tämä kuulostaa oikein mielenkiintoselta ja vaikken ole hevosen väriä niin suuressa merkityksessä ikinä pitänytkään niin nämä erikoisemmat/harvinaisemmat ulkonäöt kyllä sykähdyttävät. Eli itse pidän kyllä suuremmista merkeisä. ^^

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

LähettäjäNoora. 
Päivämäärä:   13.2.10 20:31:22

Johanna R.: Niinpä. :) Itse ihastuin isoihin merkkeihin, kun tapasin erään torinhevosen, jolla on aivan ihanat sukat. Itsellekin tosiaan se suku ym. tärkein, mutta minusta on hyvä säilyttää näitäkin erikoisuuksia virtuaalisuokeissa, niinkuin oikeissakin.

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

LähettäjäNoora. 
Päivämäärä:   13.2.10 20:58:02

gugguu, tuun kohta takas.

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

LähettäjäNoora. 
Päivämäärä:   14.2.10 12:01:38

^^ Kommentoikaas koneja. :>

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

LähettäjäSimo 
Päivämäärä:   14.2.10 12:05:36

Meillä on ravureina ollut parikin sabinovärityksellistä suomenjunttia, ja varmaan tulee joskus lisääkin. Ihan kivastihan nuo siinä sivussa menee ja jotkut sabinot on kyllä tosi nättejä IRL.

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

LähettäjäNoora. 
Päivämäärä:   14.2.10 12:49:34

Simo, sivuja? :) Niin ovat!

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

LähettäjäNoora. 
Päivämäärä:   14.2.10 13:30:49

^

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

LähettäjäNoora. 
Päivämäärä:   14.2.10 14:21:43

; >

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

LähettäjäNoora. 
Päivämäärä:   14.2.10 15:40:43

nyd moid.

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

Lähettäjäsmossi. 
Päivämäärä:   14.2.10 15:52:58

Ai että, sabinot suokit on kyllä parasta. IRL-hevosista Töpinäx on kyllä niin hieno ettei mitään järkee. Kyllä kelpais ittellekin sellanen. : )

Olipas vähän turha viesti..

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

LähettäjäNoora. 
Päivämäärä:   15.2.10 16:11:33

Smossi., ei ollut turha viesti. :) Töpinäx on kyllä hieno, ja tämä kanssa: http://sukuposti.net/galleria.php?rotu=1&image=65819!

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

LähettäjäNoora. 
Päivämäärä:   15.2.10 17:09:27

ll

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

Lähettäjäsmossi. 
Päivämäärä:   15.2.10 17:13:54

Nojoo, V.P. Jehukin on hieno. Tykkään vaan enemmän tuosta Töpinäxin harmahtavasta väristä. : ] Hienoja on kaikki.

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   15.2.10 17:13:58

multa löytyy muutama mustavalkoinen kuva http://i563.photobucket.com/albums/ss80/Hebba_love/Pieni/katse.jpg?t=1266246779 tai no kaverin ottama ja en muista nimeä! Mut noi sabinot on yli söpöjä ja kauniita!

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

LähettäjäNoora. 
Päivämäärä:   15.2.10 18:07:56

Hilla, hieno. :D

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

LähettäjäNoora. 
Päivämäärä:   16.2.10 13:03:05

Hih. :)

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

Lähettäjä: Kemiina 
Päivämäärä:   16.2.10 13:23:37

http://www.sukuposti.net/sukutietokanta.php?Numero=13846 Vekselin Ihme on hurjan upea suomenhevonen ainakin omaan mieleeni.

Toinen suosikkini on ehdottomasti Perhon-Lento (http://www.sukuposti.net/sukutietokanta.php?Numero=8225), jonka korkeat sukat tekevät etenkin itseeni suuren ihastumisen.

Sitten on myös Ankin Mori ja Torpan Tuiske, jotka ovat hienoja hevosia. Sirun Merkki lukeutuu myös tähän skaalaan.

Näitä löytyy todella paljon lisääkin, mutta juuri nyt en kerkeä niitä teille etsimään. :-)

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   16.2.10 13:30:25

Sabinovärisiä suomenhevosia on ollut virtuaalimaailmassa maailman sivu vaikkei niitä yleensä erityisesti ole sabinoiksi tunnistettukaan, pidetty vain normirautiaina, joilla on vähän isommat merkit. Näinhän se on reaalimaailmassakin. Jättimerkkinen Vekselin Ihmekin syntyi kahdesta "normaalimerkkisestä" hevosesta ja toisaalta ei itse ole jättänyt kovinkaan isomerkkisiä varsoja.
Siinä mielessä sabinoiden jalostaminen on vähän sitä sun tätä, todella isomerkkisiä sabinoita tulee joskus ja toisaalta ne eivät periytä merkkejään mitenkään selkeästi eteenpäin. Sabinon aiheuttavaa geeniä/geenejä ei vielä tunneta ja siksi se on hieman ongelmallinen.

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

Lähettäjä: Shavo 
Päivämäärä:   16.2.10 13:57:48

Savun Kalpeanaama on oma pieni ravurin alkuni, jonka vanhemmat ovat sabinoita ja Namu itsekin tulee siis olemaan sabino :)
Kuvia olenkin tälle jo piiränyt. Namun varsoista tulee sitten myös aikanaan sabinoita.

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   16.2.10 15:21:25

ei varsinaisesti kylläkään sabino, mutta kaverin orilla on kivan iso läsi päässään. :D
http://www.sukuposti.net/galleria/am_tulipo05nl.jpg

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   16.2.10 15:22:43

liian aikasin lähti. >.<

toiselta puolelta orilla menee kutakuinkin normaalimmin tuo merkki. =)
http://www.sukuposti.net/galleria/am_tulipo0109nl2.jpg
(sillon tommonen "pieni" orikaula. XD)

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

LähettäjäLorion 
Päivämäärä:   16.2.10 15:45:43

Mulla on ollut sabino putte jo jonkin aikaa, kuvakin ollut pitkään valmiina mutta sivuja en ole saanut aikaiseksi vaikka tamma onkin maahantuotu jo joulukuun alussa :P

Muutenkin Kielossa painotetaan harvinaisten värisiin (etenkin voikkoihin) suomenhevosiin. Yksi cremello orikin löytyy :)

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

LähettäjäNoora. 
Päivämäärä:   16.2.10 16:01:37

Kemiina, se (Vekselin Ihme) on kyllä erikoinen, kieltämättä. Itse kuitenkin olen kiinnostunut eniten isomerkkisistä, mutta ei noin isoista kuitenkaan. :D

Virginia, minusta virtuaalimaailmassa saa itse määrittää sen, onko hevosella sabinogeeni, vai onko se vain isompimerkkinen suomenhevonen (kaikki isomerkkisethän eivät ole sabinoita). Itselle ei ole tullut kauheasti vastaan näitä isomerkkisiä suokkeja virtuaalimaailmassa, joten siksi innostus heräsikin. :)

Shavo, hienot vanhemmat. Itsekin raveissa aina näen näitä isomerkkisempiä.

Maukka., ihana, kunnon muhku hevonen. :D

Lorion, hienosti olet piirtänyt. :) Meiltäkin löytyy sabinoitten lisäksi kimoa ja liinakkoa, ym. Ruunikkojakin toki, mutta ne eivät ole niin harvinaisia. Mustakin olisi joskus suunnitteilla.

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

LähettäjäRos. 
Päivämäärä:   16.2.10 16:10:42

Miulla vaan kaks isomerkkistä suokkia, mutta sabinotkin kiinnostaa jossain määrin, tosin niistä näyttää tulevan uusin "muotivillitys" heti isomerkkisten jälkeen joten saa nähdä.. :)

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

LähettäjäNoora. 
Päivämäärä:   16.2.10 16:35:51

Ros., :) En usko, että mitään muotivillitystä tulee. :D

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

Lähettäjä: srth 
Päivämäärä:   16.2.10 16:46:42

"Virginia, minusta virtuaalimaailmassa saa itse määrittää sen, onko hevosella sabinogeeni, vai onko se vain isompimerkkinen suomenhevonen (kaikki isomerkkisethän eivät ole sabinoita). Itselle ei ole tullut kauheasti vastaan näitä isomerkkisiä suokkeja virtuaalimaailmassa, joten siksi innostus heräsikin. :) "

Itse asiassa tuokaan ei ole varmaa. Jotkut ovat sitä mieltä että kaikki hevosten merkit on sabinogeenin aiheuttamia.

Joka tapauksessa, sabino-värisiä hevosia ei voi oikeastaan jalostaa, kuten Virginia sanoi. Toki voit päättää että no niin, näistä varsoista tulee nyt sabinoita, mutta värijalostuksesta ei ole kyse, koska sabinovärityksen periytymistä ei tunneta.

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

LähettäjäNoora. 
Päivämäärä:   16.2.10 16:55:01

Srth, mikään ei ole varmaa, paitsi se, että nyt tekee mieli kaljaa... :)

On kuitenkin todettu, että IRL-maailmassa Vieterille sukua olevilla hevosilla on esiintynyt paljon sabinoutta.

Onneksi virtuaalimaailmassa kaikki on mahdollista (eli myös sabinojalostus), ja uskon siihen, että suuremmalla todennäköisyydellä saa isomerkkisen/sabinon varsan vanhemmista, joilla itsellään on isot merkit, kuin puhtaiden rautiaiden yhdistelmällä.

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

Lähettäjä: srth 
Päivämäärä:   16.2.10 18:05:18

"suuremmalla todennäköisyydellä saa isomerkkisen/sabinon varsan vanhemmista, joilla itsellään on isot merkit, kuin puhtaiden rautiaiden yhdistelmällä."

-->>

"Jättimerkkinen Vekselin Ihmekin syntyi kahdesta "normaalimerkkisestä" hevosesta ja toisaalta ei itse ole jättänyt kovinkaan isomerkkisiä varsoja."

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.2.10 18:08:13

http://ginahaltek.blogspot.com/

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

LähettäjäNoora. 
Päivämäärä:   16.2.10 19:11:23

Srth, Koska tosiaan on olemassa myös pienimerkkisiä sabinoita, kannattaa ottaa huomioon se, että tuonkin hevosen vanhemmilla oli näitä merkkejä, joten mistäs sitä tietää, vaikka niillä olisi ollutkin sabinogeeniä, mutta se on tullut tälle yhdelle varsalle erityisen selvänä. :)

Ps. haluaisiko joku muuten kommentoida noita miun sabinosuokkeja? :)

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

Lähettäjä: Kemiina 
Päivämäärä:   16.2.10 19:25:13

Tosiaan meiltä tulee löytymään tällainen kaveri, kun keksin kuka olisi Papun astunut. :-)

  Re: SABINOT suomenhevoset ! (lue)

LähettäjäNoora. 
Päivämäärä:   16.2.10 19:26:59

Kemiina, mielenkiintoinen merkki. :)

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.