Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi laukkaurheilu ei kiinnosta?

Lähettäjävvenla 
Päivämäärä:   17.12.09 22:43:53

Miksi laukkaurheilu ei kiinnosta?

- Puolet lähdöistä joutuu perumaan.
- Lähdöt on aina vajaita.
- Samat ihmiset pyörivät lajin parissa.

+ Kisaaminen on helppoa
+ Ei tarvitse VH-tunnuksia, seuraa, rekisterinumeroa
+ Hevoset sijoittuu äkkiä kun lähtijöitä on vähän
+ Mukava kisata kun on niin helppo ilmoittautua (oma mielipide)
+ CAS-ikääntyminen mahdollistaa rennomman meiningin

» Mikä siinä on vaikeaa? CAS, lähdöt, tasot ?
» Miksi ei kiinnosta?
» Kiinnostaa, mutta ei silti viitsi vaivautua?

Nyt keskustelua aiheesta. Minä ainakin voin selittää kaiken mitä tiedän laukkaurheilusta ja tässä on esimerkiksi erinomainen sivu, josta lukea vähän lisää kuten Laukkajaoston sivutkin.
Ja voin tuoda teille laukkahevosia jos se siitä on kiinni. ;>

Re: Miksi laukkaurheilu ei kiinnosta?

LähettäjäSnow 
Päivämäärä:   17.12.09 22:47:10

Mua kiinnostais kyllä laukkaurheilu, mut en vaan oo mitenkään siihen perehtynyt sen enempää. Ja ei sit kuitenkaan oikeen jaksa perehtyä siihen, kun on kuitenkin hieman eri kun kouluratsastus ja esteet sun muut. Ja tuntuu että laukkatallit ovat niin upeita ettei jaksa edes perustaa laukkatallia tai mitään. Kun ei sitten ole itse tyytyväinen omaansa välttämättä.

Edelleen olen kyllä harkitsemassa laukkaurheilua kun se ihan irl kiinnostaa jonkinverran.. :)

LähettäjäLaura L. 
Päivämäärä:   17.12.09 22:50:29

» Mikä siinä on vaikeaa? CAS, lähdöt, tasot ?
- Mikään ei ole vaikeaa, itse en vaan ole koskaan niitä muutamia laukkureitani ikäännyttänyt CASsin mukaan, eikä se onneksi ole pakollinenkaan :) Taso systeemi on paaaaljon yksinkertasempi myös kuin verrattuna vrl'n porrastettuihin (joita yritän opiskella)

» Miksi ei kiinnosta?
- Kiinnostaa, juuri ostin pari laukka-ox poikaa.

» Kiinnostaa, mutta ei silti viitsi vaivautua?
- Ei oo ehtinyt vielä tutkia kisakalenteria, onko arabeille just lähtöjä.. Yhdes vaihees oli vaan tosi hiljasta..

LähettäjäKemiina 
Päivämäärä:   17.12.09 22:55:34

Itseäni kiinnostaisi hankkia vaikka aivan kokeilumielessä täysiverinen laukkoihin. En vain ole jostain syystä kerennyt lukea sääntöjä lävitse tai muuta, mutta jospa sitä ryhdistäytyisi tässä illan mittaan, ja lueskelisi nuo lävitse.

Mikä itselleni tuottaa luultavasti ongelmia on tuo CAS-ikääntyminen. Olen kai liian kaavoihin kangistunut reaali- ja satunnaisikääntymisen kanssa. :-) Onko mahdollista pitää myös toisenlainen ikääntyminen kuin vain CAS?

Toisekseen taitaa syynä olla se, että jostain syystä en ole vain uskaltanut kokeilla koko harrastusta. Ravien tapaan se on varmasti hienoa nähdä miten hevonen menestyy, mutta jotenkin koko reaalielämäni raviurheilua harrastaneena on minun vaikea sisäistää myös laukkaurheilun saloja. :-D Aivan, kaavoihin kangistunut.

Myös lähdöt jokseenkin ovat aivan hepreaa itselleni. Voisin kurkata Ionicin blogista tuota postausta josko pääsisin kiinni myös näihin lähtöihin.

Lähettäjävvenla 
Päivämäärä:   17.12.09 22:55:58

Snow, ei se loppujen lopuksi ole yhtään sen erilaisempaa kuin kouluratsastus. Tasoja on enemmän ja tietyille roduille on omat lähtönsä, mutta kun niitä vähän aikaa kisaa, niin niihin tottuu ja on erittäin helppo kisauttaa hevosia. Perehtyminenkin kannattaa aloittaa vaan ilmottamalla yks hevonen kisoihin ja kattoo miten käy. Eikä laukkatallit ole sen kummosempia kuin jotkut estepv-tallitkaan, omatkin laukkahevoset on siellä muitten jatkona eikä niillä mitään omaa tallia ole. :D

Laura L, loistavaa. Nyt arabeille on lähtöjä kun ite oon koittanu niitä jonkun verran järkkäillä, että sinne vaan mukaan ! (:

Lähettäjävvenla 
Päivämäärä:   17.12.09 22:58:00

Kemiina, kaikenlainen ikääntyminen on sallittua, CAS ei ole pakollinen, toki suositeltava ja erittäin kätevä. Omasta mielestä kaikkein paras CAS-kalenteri löytyy Pinkistä.

Ja kysykää ihmeessä jos on jotain epäselvää, yritän vastailla. :)

Lähettäjävvenla 
Päivämäärä:   17.12.09 23:00:59

Keskustelua myös hevoset.comin puolella
http://www.hevoset.com/keskustelu/index.php?showtopic=183437

LähettäjäKemiina 
Päivämäärä:   17.12.09 23:02:21

Nyt itselleni selvisi nuo lähdöt. :-) Eihän se lainkaan niin vaikeaa ole. Mitä Vvenla luulet, onko fiksumpaa ensin hankkia tuontihevonen kokeiluksi, ja sitten vasta suvuton? Ehkäpä hieman typerä kysymys, mutta kysynyttä ei laiteta.

LähettäjäLaura L. 
Päivämäärä:   17.12.09 23:05:13

Kemiina, siis eihän sillä suvulla periaatteessa ole väliä, mulla on molemmat ox't kyllä suvullisia, mutta kummankaan suvussa ei ole laukkahistoriaa..

Jos taas sitä laukkahistoriaa vanhemmilta löytyy, niin varsan tasohan "määrittyy" sen kautta, vvenla korjaa jos kusin sukilleni :D

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   17.12.09 23:05:45

Ei tosiaan ole mitenkään pakko käyttää CASia, ellei halua tai se tuntuu liian vaikealta. Meillä osa hevosista ikääntyy ihan VHKR:n mukaan ja niitä pystyy silti ihan hyvin kilpailuttamaan. Tietysti CASin käyttö tuo tiettyä tasaisuutta laukkamaailmaan, suurin osa sitä käyttää ja esimerkiksi tietyille ikäryhmille tarkoitetut arvokisat järjestetään CAS-vuosittain. No, tuo suurkisa-asia koskee enimmäkseen kyllä vain ryhmää 1 eli täysiverisiä.
Pinkistä löytyy paljon myytäviä hevosia ryhmistä 1, 3 ja 5 sekä risuestehevosia. Myymme niitä ihan aloittelijoillekin, koska jostainhan heidänkin on pakko aloittaa ja vaikka itse muutaman hevosen keksisikin, niin voi olla kiva ostaa jokin, jolla on jo kilpailtu vähäsen ja se on ehkä noussut jo maidenista ylöspäin.

LähettäjäKemiina 
Päivämäärä:   17.12.09 23:06:30

Laura L., Kyllä tuon ymmärsin, koska juurihan tuon postauksen lävitse lukasin. ;-)

Lähettäjävvenla 
Päivämäärä:   17.12.09 23:07:02

Kemiina, tarkoitat varmaan että ensin tuonti, sitten suvullinen. ;) Tuonneilla on omasta mielestä helppo aloittaa, koska jos ne eivät menesty niin ne voi helposti lykätä muualle. Tai siis itse ainakin olen vaan muistioon lyönyt hevosten nimet, tasot, rodut peräkkäin ja siihen listannut kisoja alle. Ei puolillakaan näistä ole edes sivuja (vaikka tarkoitus olisi kyllä tehdä), sillä laukkakisathan eivät vaadi mitään rekisterinumeroa.

Eli siis, lyhyesti ja ytimekkäästi, ei ole väliä hommaatko suvuttoman vai suvullisen. Kasvattajat kyllä yleensä myyvät mielellään hevosia myös uusille ihmisille, mutta siinä taas ilmenee se huonompi puoli CAS-ikääntymisessä, eli jos nyt ostat CAS XIV:n eli tämän hetkisen CAS-vuoden puolella syntyneen kasvatin, voi sen ilmoittaa kisoihin vasta joskus huhtikuussa. Eli siitä syystä tuonnit on käteviä, ne voi suoraan aloittaa kisaamisen joko 2- tai 3-vuotiaana, riippuen rodusta.

Tuli vähän pitkästi. :D

Lähettäjävvenla 
Päivämäärä:   17.12.09 23:08:19

Laura L., joo taso määräytyy vanhempien mukaan jos ne on G3-tasosta ylöspäin. ;>

LähettäjäKemiina 
Päivämäärä:   17.12.09 23:08:28

Juuri tuota meinasinkin Virginia. Viitaten tuohon, että minulle, mahdolliselle aloittelevalle, ei hevosta myytäisi. En sitten tiedä kuinka paljon eri piirit tässä on kuin esimerkiksi ratsupuolella.

LähettäjäReprobate 
Päivämäärä:   17.12.09 23:11:34

Kiinnostaa ja kovasti ^^ Ja Snow:n kirjoitukseen liittyen, en sanoisi että (ainakaan minun) laukkatallini ei ole hienoimmista päistä, eikä varmaan koskaan tule pääsemään niin kuuluisaksi etc. kuin suositut laukkatallit :D

Tallini; Fikiv Thoroughbreds. Mahdollisesti pari kasvattia myynnissä, jos jota kuta kiinnostaa 1-polviset laukkaajat :D

Lähettäjä: Luciana 
Päivämäärä:   17.12.09 23:12:05

Mulla on kasa laukkatekkejä, joilla en tosin oo itse osallistunut paljoakaan kisoihin kun Tuire on ne aina kisoihinsa laittanut ja pitänyt ajan tasalla kisauslistat jne. päivittänyt hevostenkin sivuille kalenterit ja kaikkea... Heh... :D

Mutta noi tosiaan ikääntyy silloin kun mä haluan, joka sopii mulle tosi hyvin :) Ehkä jotkut ei tollasesta tykkää yhtään, mutta mä nyt oonkin tällainen erakko jota ei muun maailman meno ja mielipiteet aina kiinnosta ^^'

Lähettäjävvenla 
Päivämäärä:   17.12.09 23:12:14

Ratsupuolella, mitä itse olen huomannut, tykätään myydä hevosia tutuille (ja teen sitä itsekin harvinaisten kohdalla). Mutta laukkapuolella on kyllä yleensä aina myyty niitä hyviä, lupaaviakin kasvatteja ihan aloittelijoille, sillä kuten Virginia sanoikin, jostainhan heidänkin täytyy aloittaa. :)

LähettäjäKemiina 
Päivämäärä:   17.12.09 23:13:17

Aivan tuota tarkoitin. Tässähän menee aivan sanat sekaisin, kun huomenna pitäisi olla ylhäällä kymmenen aikaan treenaamassa nuita starttihevosia.

Kiitoksia valaistuksesta kovasti Vvenla, tästä oli hyötyä. :-) Saa nähdä tuleeko minulle ensin tuontihevonen vai suvullinen.

LähettäjäLaura L. 
Päivämäärä:   17.12.09 23:15:28

Laukkapuoli on rennomman oloista, kiireetööntä ja semmoista - kasvattajat on iisimpiä, ne ei hengitä kuukauden päästä niskaan jos hevosen sivulla ei ole elonmerkkejä vielä kummemmin tapahtunut, eikä ne yleensä (tai ainakaan sillon kun itse täykkäreillä laukkailin) olleet parinkaan kuukauden tauoista moksiskaan :)

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   17.12.09 23:17:52

Riittää että toinen vanhempi on vähintään G3-tasoinen, jotta hevonen voi omistajan niin halutessaan hypätä maiden-voiton jälkeen G3-lähtöön. Mutta tämäkään (siis tasojen yli hyppiminen) ei ole pakollista, eli ihan rauhassa sitä hevosta voi kilpailuttaa taso tasolta vaikka sillä olisi suvun mukaan oikeus hypätä vaikka sinne G1-tasolle maiden-voiton jälkeen.

Hevosia tosiaankin myydään myös ihan aloittelijoille, minultakin voi tulla pyytämään ahaltek-tilarin, jos kiinnostaa (: Minunkin kaikki hevoset ovat suvullisia, koska en halunnut aloittaa evm-hevosilla. Noh, suurin osa näistä "kantahevosista" kyllä onkin siskoni kasvatteja :D

Ja tuosta "kuuluisuudesta" voin minäkin sanoa sen verran, että ei tuon minunkaan talli mikään hienostotalli ole :D Mutta tottahan se kyllä on, monet (täykkäri)tallit ovat todella upeita enkä itse sellaista tule saamaan. Mutta ei minun tarvitsekaan, olen varsin tyytyväinen talliini tuollaisena, joten eihän sen mitään muuta tarvitsekaan olla.

Kemiina: Sekin voisi olla varsin hyvä kokeilutapa, että otat tuonnin sekä laukkasuvullisen, jolla on oikeus hypätä muutama taso maiden-voiton jälkeen. Silloin saat kokemusta siitä taso tasolta kisaamisesta sekä siitä, ettei tarvitsekaan jokaista tasoa voittaa jotta voi edetä.

Lähettäjävvenla 
Päivämäärä:   17.12.09 23:18:49

Kemiina, jos tuontia kaipaat niin sano vaan rotu niin tuon ;)

Laura L, nimenomaan, ja siitä ainakin minä tykkään paljon enemmän. :D Vaikken itsekään ymmärrä juurikaan noista isoista kisoista tms, niin silti ... Monta kertaa olen suunnitellut että heitän Ameliesta kaikki muut paitsi laukkahevoset pois ja siirryn pelkästään laukkaurheilun pariin, mutta toistaiseksi en ole sitä vielä tehnyt. :D

LähettäjäLaura L. 
Päivämäärä:   17.12.09 23:20:52

vvenla, et sit kyl issikoita heitä pois ilmottamatta mulle :D mä tarviin kohta Haamulehtoon pihattopullia...

LähettäjäKemiina 
Päivämäärä:   17.12.09 23:21:48

Jos yhtään vaan jaksat, niin englantilainen täysiverinen kiinnostaisi kovasti, ja orina. ;-)

Lähettäjävvenla 
Päivämäärä:   17.12.09 23:22:43

Laura, en mä onneks oo niistä vielä luopumassa ;) Just vasta sain hankittua. :D

Lähettäjävvenla 
Päivämäärä:   17.12.09 23:30:14

Kemiina,

xx-o. Hideaway
3-vuotias (s. CAS XI - 27.5.2009)
rn, 164 cm
kasv. Amy Jackson, Iso-Britannia

sileät laukat
sprinter (1000-1400m about)
aloittaa kilpailun maidenista

i. Highroyds
ii. How Come
iii. Apnoeo GBR
iie. Colorful Life
iei. Cop And Robber
iee. Ion Square

e. Jacqueline UK
ei. Jeremiah
eii. Keep Fishin'
eie. Burker Queen
eei. Giddy Up
eee. Fresh Cyprus

(en ihan itsekään ole selvillä noista matkoista, mikä jakautuu sprinterille ja mikä semistayerille, mutta sprinter kisaa siis lyhyitä matkoja).

LähettäjäReprobate 
Päivämäärä:   17.12.09 23:31:23

ja siis noi pari kasvattia, joista voisin luopua on 2-3-vuotiaita, joten pääsisi heti kisaamaan (3v.:t jo kilpailleet jonkun verran). Ja aina saa tilareita ^^ varsinkin ensi vuoden alussa on mahd. saada uusista jalostushevosista varsoja, jos tämän hetkisistä jalostushevosista ei löydy mieleistä :>

LähettäjäLaura L. 
Päivämäärä:   17.12.09 23:31:29

damn :D

Lähettäjävvenla 
Päivämäärä:   17.12.09 23:35:23

Reprobate, jos niille ei ostajaa löydy, niin minä ainakin otan mielelläni Amelieen uutta verta ihan mistä rodusta tahansa. ^^

LähettäjäTK 
Päivämäärä:   17.12.09 23:43:20

Muita viestejä sen paremmin lukematta totean että kiinnostaa toki mutta olen vaan niin laiska, ja tekemistä on paljon muutenkin. CAS varmaan tuottaisi hämmennystä aluksi, mutta eiköhän siihenkin tottuisi. Itse asiassa kunhan saan aikaan niin hommaan pari laukkapollea. :)

LähettäjäKemiina 
Päivämäärä:   17.12.09 23:48:19

Suuret kiitokset vvenlalle. :-)

http://107steps.net/iiro.html
Sivut näyttävät kaikessa keskeneräisyydessään tuollaisilta, mutta täydennystä on tulossa. Pian täytyy juosta nukkumaan.

LähettäjäReprobate 
Päivämäärä:   17.12.09 23:50:49

vvenla // käviskö sulle ens CAS vuonna syntyvät varsat? Tai haluatko katsoa noita jalostushepoja (mahd. käyttää nuorempia oreja ja/tai tammoja jalostuksessa)..?

Lähettäjävvenla 
Päivämäärä:   17.12.09 23:52:05

Reprobate, käy oikein hyvin. :)

Kemiina, kiitosta vain. :)

Lähettäjä: Java 
Päivämäärä:   17.12.09 23:57:42

KIINNOSTAA, pitkään suunnitelmissa muuttaa Heathermoor laukkatalliksi :) Se ehkä tapahtuu kohta :)

Lähettäjä: yeshead. 
Päivämäärä:   17.12.09 23:59:03

+ Kisaaminen on helppoa
- Mun mielestä se on vaikeeta kun pitää aina kattella mihin lähtöön hevonen sopii ja on kaikenmaailman lyhenteet joista en tajua hölkäsen pöläystäkään.

+ CAS-ikääntyminen mahdollistaa rennomman meiningin
- CAS on mulle pelkkää hepreaa :D

Lähettäjävvenla 
Päivämäärä:   18.12.09 00:21:00

yeshead, tsiigaileppa sanastoo. Plus CAS on oikeasti erittäin helppo ymmärtää kun siihen tottuu. Yks virt-vuosi koostuu 12 viikosta, jotka vastaa kahtatoista irl-kuukautta. Ja vuosien vaihtuminen näkyy erittäin hyvin tästä kalenterista. ;>

Ei se ole vaikeaa, jos viitsii vähän opetella. ^^

LähettäjäReprobate 
Päivämäärä:   18.12.09 00:39:49

vvenla // varsalle vanhempia voit katsoa joko http://spontan00.webs.com/fikiv/jalostushev.htm tai http://spontan00.webs.com/fikiv/tammat.htm tai http://spontan00.webs.com/fikiv/orit.htm

:>

Lähettäjävvenla 
Päivämäärä:   18.12.09 01:51:15

Reprobate, Playboy x Pretty Kitty ? :)

LähettäjäReprobate 
Päivämäärä:   18.12.09 10:28:39

vvenla // yhdistelmästä olisi tälläinen varsa jo olemassa; s. CAS XII http://spontan00.webs.com/fikiv/hevoset/Sara.htm, mutta tuon likan haluaisin pitää itselläni, ainakin vielä tämän CAS vuoden ajan. Mutta jos vain se ensi vuoden varsa kelpaa, niin on todellakin mahdollista saada :)

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   18.12.09 10:41:21

Liian hidasta touhua.

LähettäjäKya 
Päivämäärä:   18.12.09 10:43:16

itse aloitin juuri hankittuani muutaman laukkarotuisen (tersk, at). En ole milloinkaan ennen ollut tekemisissä laukkojen kanssa millään tapaa ja vähän pelotti, että miten tulen pärjäämään, mutta nyt kun pari lähtöä vanhemmalla kaksikolla alla niin helpoltahan tuo vaikuttaa! :)

Tosin itse en käytä CAS, koska haluan koko tallin ikääntyvän samalla tavalla, nämäkin kun tulossa estehevosiksi laukkauran jälkeen.

Lähettäjävvenla 
Päivämäärä:   18.12.09 11:05:37

Reprobate, kyllähän se passaa.

d., riippuu ikääntymisestä. Ja niitähän voi käyttää miten tykkää, hevoset voi laittaa ikääntymään VHKR:n mukaan, jolloin touhu ei ole hidasta. ;>

Kya, hienoa! Rohkeasti vaan mukaan ^^

LähettäjäReprobate 
Päivämäärä:   18.12.09 15:35:43

vvenla, okeih :)

½ot. mua jotenki ärsyttää, kun xx:lle pidetään kisoja ni tosi harvoin löytyy stayereille kisoja. Ja sitten taas lyhyen matkan juoksijoille ei meinaa allowancea korkeampiin lähtöihin pistellä, kun matkat on liian pitkiä :D (joo, oon jokseenkin tarkka noista matkoista, mitä juoksee ^^)

LähettäjäAimie 
Päivämäärä:   18.12.09 15:48:41

Oi, miä ihailen kovasti laukkatalleja. =D Kuulostaa kivalta ja erilaselta, mutta ei kiinnostusta muuten. Ponityttönä noi hevoset hirvittää :DD

Lähettäjä: alina 
Päivämäärä:   18.12.09 15:51:04

Kiinnostaa paljonkin, niin irl kuin url, ja olen tässä suunnitellutkin että nostan vielä joskus tallin pystyyn :D

itse asiassa olen ulkoasusta jo huutanutkin tälle tulevalle tallille ^^

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   18.12.09 15:53:24

Aimie: Haahaa, sittenhän sie menet ja tutustut Laukkajaoksen Ponilaukkaosastoon! :D

LähettäjäAimie 
Päivämäärä:   18.12.09 15:59:38

Tuire > no voihan, kaikkee ne keksii! :D Pitää varmaan tutustua jossain vaiheessa... Muuten, minkä rotuset ponit kelpaa laukkureiksi?

LähettäjäSeiza 
Päivämäärä:   18.12.09 16:11:07

Totta kai kiinnostaa!
Vaikkakaan en omaa laukkatalliani hienoimmaksi sanoisikaan, mutta Trickery onkin berbereineen ainut minulla näin pitkään kestäny asia virtuaalimaailmassa.
Taas voisi kauhistella sitä, että Trickeryhän täyttää tammikuussa 2 vuotta O.O

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   18.12.09 16:13:24

Oikeastaan kaikki ponikokoiset yksilöt ovat sallittuja. Kiellettyjen listalla ovat sellaiset ponit, joissa on yli 50% laukkarotuja. Ja näillä laukkaroduilla tarkoitetaan siis hevoslaukoissa hyväksyttyjä hevosrotuja, jotka löytyvät esim. täältä.

Lähettäjä: Hessi 
Päivämäärä:   19.12.09 00:16:51

Olen jo 2005 vuoden loppupuolelta saakka pyörinyt laukkamaailmassa, välillä aktiivisesti, välillä vähemmän aktiivisesti. Välillä innostun suunnattomasti (niin kuin nyt) ja jaksan oikeasti ilmoittaa hevosia kisoihin ja päivittää kalentereita, toisinaan yritän tunkea hevosia pariin lähtöön kerran kuukaudessa ja joskus ei yksinkertaisesti kiinnosta.

Syy? Vaikea sanoa. Ymmärrän kaikki termit ja seikat laukkamaailmasta (en silti voi väittää olevani kaikkitietävä, loppujen lopuksi tietoni ovat varsin pinnallisia, mutta tiedän ne asiat, mitkä minun tulee harrastajana tietää), joten siitä ei ole kiinni. Joskus innostus on lopahtanut, kun olen huomannut, että uusia sääntöjä on tullut tai edellisiä on muutettu ratkaisevasti -> uusien asioiden opettelu. Etenkin yhteen aikaan tuntui, että sääntöjä muunneltiin paljon. Siinä vaiheessa alkoi kyllä ketuttaa ja mietin, minne saisin laukkurini tungettua, mutta jätin ne itselleni. En aio luopua pitkään muovaamastani sukulinjasta, en sitten millään.

Lisäksi uskoisin syynä olevan se, että laukkapuolen harrastajat ovat jääneet etäisiksi. Ravipuolella tutustuin vuosi sitten todella hyvin alan harrastajiin ja nykyään puhun heidän kanssaan joka päivä mesessä. Jos välillä itsellä alkaa kiinnostus mennä, ovat toiset potkimassa persuksille tai juttelemassa polleasioistaan, jolloin taas kiinnostus kasvaa uudelleen. :) Muutenkin ravipuolella tunnen pärjääväni paljon paremmin, enkä sillä pärjäämisellä tarkoita hevosten sijoituksia raveissa.

Vieläkin mietin, että miksi jaksan roikkua laukkapuolella, vaikka viimeisen vuoden ajan homma ei ole paljoakaan innostanut. Ainoan syyn, minkä olen tähän keksinyt, ovat laukkahevoseni. Olen jalostanut sukuja pitkälle, enkä halua sen työn katoavan. Tällä hetkellä yritän kasvattaa angloarabieni määrää tallissa ja päästä englannintäysiverisistä eroon, mutta näyttää siltä, että ainakin yhden linjan haluan pitää puhtaana englannintäysiverisenä. :)

Tällaista siis. (hassua, että olen jo niin kauan ollut kuvioissa, mutta kukaan laukkapuolella ei tunne minua. ^^)

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   19.12.09 00:23:04

Laukkaurheilu on pirun koukuttavaa. :P Olen perusanut ja lopettanut monia ratsutalleja virtuaali"urani" aikana, mutta Prismatic on ja pysyy. Neljäs vuosi lähtee käyntiin eikä loppua näy vaikka taukoileekin.

Harmittaa tosiaan laukkaurheilun syvä lamakausi, arvokilpailuissa on harmittavan vähän porukkaa ja liikaa lähtöjä joudutaan perumaan. :/

Lähettäjä: wolverine 
Päivämäärä:   19.12.09 01:43:01

Joitain laukkapolleja mullakin ollu joskus 500 eKr mut jotenkin vaan on sellanen olo et laukkahevosia kasvattaa niin vähän ihmisii et ne on niin tiiviit ne piirit ettei pääse oikeen mukaan siihen touhuun niin hyvin kuin ne jotka on alottanut jo aikasemmin.

LähettäjäNerith 
Päivämäärä:   21.12.09 10:07:15

Nostellaanpas tätä topaa :)

wolverine, ymmärrän pointtisi. Monen isomman tallin omistaja on ollut mukana monta vuotta ja näin ollen niiden tallien välillä on tiiviimmät siteet. Kuitenkin, koska harrastajien määrä on todella pieni, uudet nimet yritetään ottaa aina vastaan avoimin mielin. Valitettavasti yleensä kuitenkin käy niin että uudet tallit eivät pysy remmissä mukana paria kuukautta pidempään. Tosissaan mukaan yrittävältä tarvitaan siis paljon aktiivisuutta ja pitkäjänteisyyttä :)

LähettäjäReprobate 
Päivämäärä:   21.12.09 15:04:32

mulla kans vähän sama juttu kuin wolverinella. Mutta sinnikkäästi koitan saada kasvatteja, joita koitan saada myytyä muille omistajille. Ja sitten tietenkin kisoja järjestän :P

Lähettäjä: ff 
Päivämäärä:   21.12.09 15:06:01

Se tuntuu olevan niin kuollutta touhua, ettei se jaksa kiinnostaa.

Lähettäjävvenla 
Päivämäärä:   21.12.09 15:12:25

ff, miten niin kuollutta touhua ? Jotain perusteluja, kiitos.

LähettäjäEmil 
Päivämäärä:   21.12.09 15:16:17

Olen tässä yrittänyt tutustua tähän laukkaurheiluun täällä virtuaalipuolella, näyttäisi olevan paljon ns. rennompaa meininkiä kuin valtalajeissa? Itseäni vaan mietyttää noiden kuvien hankkiminen, onko niitä kovin vaikea saada esimerkiksi irl talleilta?

LähettäjäEmil 
Päivämäärä:   21.12.09 15:20:02

Carolin / piirretyt eivät ole koskaan ollut se minun juttuni, arvostan kuitenkin suuresti sellaisia talleja mutta en koe sellaista omakseni :<

Lähettäjävvenla 
Päivämäärä:   21.12.09 15:22:27

Carolin, loistavaa.

Emil, laukkahevosilla noi kuvat ei ole ihan niin suuressa ja tärkeässä asemassa, mitä ratsupuolella, näin olen itse ainakin ymmärtänyt. Joten esimerkiksi pelkät laukkakuvat on hyvät, rakennekuvia ei tarvitse olla. Ja näitähän löytyy vaikka Bob Langrishilta. :)

LähettäjäEmil 
Päivämäärä:   21.12.09 15:25:43

vvenla / se on hyvä kuulla, ettei tarvitse öitämyöten etsiä kuvia :) Sellainen kysymys vielä pälkähti päähän, että miten laukkamaailmassa suhtaudutaan evm hevosiin vai onko paljon pitkäsukuisia ja korkealle jalostettuja enemmän + halutaanko niitä enemmän (esim. kasvatti mielessä)?

Päivämäärä:   21.12.09 15:28:42

"Lähettäjä: vvenla
Päivämäärä: 21.12.09 15:12:25

ff, miten niin kuollutta touhua ? Jotain perusteluja, kiitos."

Miten niin perusteluja? Sama kun kysyisit, minkä värinen tuo seinä on, johon vastaisin että keltainen, ja sanoisit "perusteluja?"

LähettäjäMari H 
Päivämäärä:   21.12.09 15:34:40

Varmaan tässä perustan pienen laukkatallin, jos saan kaverin :) Mulla on ollut laukkatalli joka lopetti (eri nimimerkillä) mut nyt sitten kiinnostus heräs uudelleen...

Lähettäjä: hooh... 
Päivämäärä:   22.12.09 20:42:39

""Lähettäjä: vvenla
Päivämäärä: 21.12.09 15:12:25

ff, miten niin kuollutta touhua ? Jotain perusteluja, kiitos."

Miten niin perusteluja? Sama kun kysyisit, minkä värinen tuo seinä on, johon vastaisin että keltainen, ja sanoisit "perusteluja?""

Viilataan nyt sitten.

Mitä jos ff vastaisit kysymykseen kantilta miksi päädyit siihen "kuollutta" vastaukseen? Näin voidaan yhtä hyvin kysyä että miksi joku on päätynyt keltaiseen seinään tai voidaan kysyä miksi se seinä on keltainen ;)

Lähettäjävvenla 
Päivämäärä:   22.12.09 20:46:49

Siis häh, nyt meni vähän ohi. En koe että laukkaurheilu on sen kuolleempaa kun joku vrl:n alainen kenttäratsastus. Kisoja on lähes koko ajan melkein kaikille ryhmille. Ainut mikä puuttuu on ne osallistujat. Sitä tässä ff:ltä haen, että mikä osa laukkaurheilussa on kuollutta?

Emil, omasta mielestä suvulla ei niinkään ole väliä kunhan se on suhteellisen tasainen. Ja ainahan ne eivät ole. EVM-sukuiset tuo mukavasti uutta verta ja ite tykkään eniten suvuttomista. ^^ Mutta täällä ei mun mielestä ole niin suurta merkitystä, onko hevosella kolme polvea sukua vai ei yhtään. ;>

LähettäjäNerith 
Päivämäärä:   24.12.09 18:51:19

Emil, minulla on tallissa valtaosa suvullisia hevosia, koska tykkään jalostaa sukuja eteenpäin. Mutta löytyy myös evm sukuisia hevosia. Niitä pitäisi itseasiassa hankkia lisää, sillä pitkäsukuisille tammoille on kohta vaikea löytää oreja, joilla ei ole samoja nimiä tauluissaan. Laukkatallien keskuudessa ei mielestäni ole valloillaan mitään muotia siitä kuinka pitkä hevosen suku pitää/täytyy olla =0)

Päivämäärä:   24.12.09 19:01:53

"Siis häh, nyt meni vähän ohi. En koe että laukkaurheilu on sen kuolleempaa kun joku vrl:n alainen kenttäratsastus. Kisoja on lähes koko ajan melkein kaikille ryhmille. Ainut mikä puuttuu on ne osallistujat. Sitä tässä ff:ltä haen, että mikä osa laukkaurheilussa on kuollutta?"

No vaikkapa juuri se, että ne osallistujat puuttuvat? Touhu on kuollutta. Galloper-foorumille kirjoitetaan harvoin uusia viestejä, LJ:n sivuja päivitetään harvoin jne. Siksi ketään ei kiinnosta. Ja turha suuttua, vastasin vain otsikon kysymykseen.

Lähettäjävvenla 
Päivämäärä:   25.12.09 00:10:30

ff, nyt tulee paljon parempaa vastausta kuin yhden lauseen 'toiminta on kuollutta'-meininki. ;> Tätä tarkoitin perustelulla.

Galloper-foorumi tosiaan on hieman kuollut, itse en tykkää kys. paikasta jo pelkästään sen ulkoasun takia. Enkä siellä edes juurikaan käy. Tällä topicilla taasen oli tarkoitus saada porukka innostumaan laukkaurheilusta, että niitä lähtöjä saataisin täyteen. Ja LJ:n sivuja päivitetään harvoin, mutta onneksi kisakalenteria päivitetään suht aktiivisesti. ;)

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   25.12.09 00:53:13

Kun on yli 50 kilpailevaa ravuria, ponilaukkureita useampia ja pyörittää plj:tä, ei oikein ole aikaa enään näille :) Yksi on ollut, mutta siihen se jäi. Ehkä joskus voisi hankkia pari, muttei oikein kiinnosta. Poneja kyllä tulee olemaan vielä :)

Lähettäjä: aavistus. 
Päivämäärä:   25.12.09 12:24:56

Minulta löytyy muutama suvuton risuestelaukkuri, löytyvät osoitteesta http://107steps.net/aavistus/park/vibes/hevoset.html
En ole vain vielä oikein päässyt tuohon laukkamaailmaan mukaan, yhdet epäonnistuneet risuestelaukat järjestänyt vasta ja omat hevoseni pääasiassa maiden -tasoisia. Vaikeaa laukkamaailmassa on ollut tähän mennessä pysyä itse perillä omien hevostensa tasosta. :D Se johtuu omasta tyhmästä päästä, ei sääntöjen vaikeudesta.

Lähettäjäenma 
Päivämäärä:   25.12.09 12:26:09

Joskus on käynyt mielessä, että olis kiva ostaa ponilaukkuri, mutta en sitten koskaan oo vaivautunu tutustumaan lajiin paremmin. Niinpä se on sitten aina jääny.

Lähettäjä: Nerith 
Päivämäärä:   25.12.09 12:45:58

Jos kaipaatte LJ:lle enemmän päivityksiä niin ehdottakaa sitä toimintaa! Tällä hetkellä LJ:n aktivoiminen ja toiminnan kehittäminen on täysin minun harteillani. En ole 100% lahjoittanut aikaani LJ:lle - kuten varmasti ymmärrätte :) Kaikki ideointi otetaan vastaan ja kehittelyä voidaan jopa jatkaa yhdessä esim. mesen kautta.

Lähettäjävvenla 
Päivämäärä:   25.12.09 12:54:12

Nimenomaan. Mutta on tästä (ja hevoset.comin topicista) ollut jotain hyötyä, koska porukka on edes vähän innostunut laukkaurheilusta. :) Saa nähdä kuinka kauan se kestää.

Lähettäjäariel 
Päivämäärä:   25.12.09 13:24:56

bottiviesti, anteeksi

Lähettäjäariel 
Päivämäärä:   25.12.09 13:25:26

Laukkaurheilusta tosissaan kiinnostuneille minulla olisi tarjota puolikasta omistajuutta aloittelevaan Ceres Racersiin. Itse tällä hetkellä hieman taukoilen, joten ottakaa yhteyttä mielellään sähköpostiin ks yllä. Kiitos ♥

Lähettäjävvenla 
Päivämäärä:   29.12.09 20:45:48

Nostellaanpa.

LähettäjäFeanaro 
Päivämäärä:   29.12.09 20:50:37

Mä en tiedä laukkaurheilusta mitään, mut veikkaan et osaltaan se ongelma on nimenomaan siinä et laukkaurheilu on niin erilaista.

Ihmiset omaksuu ratsupuolen säännöt ja tavat yleensä ensimmäisenä ja nopeesti. Hankala lähteä opettelemaan uutta tapaa tehdä asioita, vaikka se uus tapa oliskin oikeesti helpompi.

Toisekseen ongelma on varmasti myös siinä et kun Suomessa ei tota laukkakulttuuria juuri ole, niin ihmisillä ei ole siihen samanlaista vetoa kuin asioihin, joita on totuttu tekemään irl (tai aina haluttu tehdä irl).

LähettäjäPaula K. 
Päivämäärä:   29.12.09 20:54:20

Laukkaheppaa himoinnut ties miten monta vuotta. Joskus vuosia sitten mulla oli laukkaponeja, joten nyt päätin sitten hankkia jälleen pari laukkashettistä, sillä säännötkin oli näköjään muuttunut ihan hevosten sääntöjen kaltaisiksi. Voisin veikata ettei mene kauaa, että mun tallista löytyy myös niitä laukkahevosia. ;)

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   29.12.09 21:01:24

Yksi syy luultavasti osallistujapuutteeseen löytyy myös siitä, että moni iso talli on ollut viimeaikoina tauolla ;)

Lähettäjävvenla 
Päivämäärä:   29.12.09 21:59:30

Nyt vaan rohkeesti hakemaan niitä hevosia. ;>

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   29.12.09 22:03:46

Mää täs funtsin et voisin vaik kisailuttaa aina välillä muutaman startin vuodes noita mun kaakkeja. Vaik oonki tääl. ei tartteis päivitellä sivui, ainoastaa kisata ja sitte ku tuun takas päivittää sivut. Saisin osan koneist siitoksee suoraa eikä oo sit nii paljo tekemist ku pitää 5-7 vuotiailla alkaa kisailee maidenissa :D Joo hyvä idea.

Pitää varmaa viel tänää alottaa. Tykkään muuteski nii paljo noist mun uusimmist kasvateist... ja tietty jos sais vanhempii kisattavii eläkkeelle ni olis hyvä. Mullon nii kauhee virtuaalitallifiilis taas et ei luoja! Pilaa viel mun vaihtarivuoden stna.

Lähettäjävvenla 
Päivämäärä:   17.1.10 12:05:01

Nostellaanpa tätä topiccia.

Mulla on nyt hirveenmoni 3vuotias vitosryhmän laukkaaja G1-tasolla kun lähdöt on niin tyhjiä. Että nyt hopihopi niitä hevosia kiikuttamaan ja kisoihin !!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.