Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  paras tablen leveys?

Lähettäjä: kysh 
Päivämäärä:   7.12.09 22:11:02

mikä miellyttää eniten silmää? 600, 700, 800 vai kenties jopa 900 pikseliä?

Re: paras tablen leveys?

LähettäjäVera Dahl 
Päivämäärä:   7.12.09 22:18:54

7-800 taitaa olla ehkä paras, mutta mun näytölle varmaan 900. Mulla on laajakuvanäyttö, josta johtuen moni ulkoasu näyttää hassulta kun painottuu jompaan kumpaan reunaan tai on pieni läiskä keskellä.

Pienempiä näyttöjä on ja ovat kuitenkin yleisempiä kuin tämä.

Lähettäjäemilia. 
Päivämäärä:   7.12.09 22:20:55

Riippuen siitä onko siinä ns. sivupalkkeja vai ei.

LähettäjäAimie 
Päivämäärä:   7.12.09 22:23:54

Mä ottaisin 700, 600 on ehkä vähän pieni. Riippuen tietty miten paljon tulee tavaraa = tekstiä, kuvia ym. sivuille.

Lähettäjä: kysh 
Päivämäärä:   7.12.09 22:29:55

okei kiitti :)

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   7.12.09 22:38:42

Ei kiinteitä leveyksiä, kiitos. Eivät skaalaudu. Mieluummin prosentteina.

Lähettäjä: veikka 
Päivämäärä:   7.12.09 23:44:44

Virginia: prosentit on perseestä >.<

mun mielestä 750px on oikein passeli :>

Lähettäjäfeiarth 
Päivämäärä:   8.12.09 13:13:34

Virginian tavoin prosentteja tyrkytän. Nehän ei tosin toimi (ainakaan mun taidoilla), mikäli on joku kiinteä pystytasossa toistuva taustakuva, mutta muuten pitäis toimia. Veikan mainitsema 750 px ei ole hassumpi <:

Lähettäjä: Emmu 
Päivämäärä:   8.12.09 13:20:33

Omalle näytölle 1000 tai 900 paras(1280 x 1024), mutta koska pienin reso on 800x600, niin sanon että 800, vaikkei se sitten sillä pikkuresolla olekaan kovin kaunis.

LähettäjäElinaR. 
Päivämäärä:   8.12.09 13:34:25

Jos ulkoasu on grafiikkahirviö table on yleensä siinä 750px:n paikkeilla, itselle koetan tuhertaa aina prosenteilla niin näyttää suht siistiltä kaikilla resoilla.

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   8.12.09 16:00:30

Arvatkaapa miltä teidän "hienot" 800 pikseliä leveät tablehässäkkänne näyttävät 600 pikseliä leveällä näytöllä? Ja 600 pikseliä on paljon, monissa kännyköissä on paljon kapeampi näyttö. mobiilisurffaus on nykypäivää, kiinteät leveydet pelkkää vanhaa p*skaa.

Lähettäjä: Mei^ 
Päivämäärä:   8.12.09 16:05:15

Kiitti Elina R. Nyt mulla soi Manson päässä :D
(sweet dreams are made of these...)

LähettäjäKenya 
Päivämäärä:   8.12.09 16:12:29

Jos jostain syystä joudun käyttämään kiinteää leveyttä, niin laitan koko ulkoasun leveydeksi maksimissaan 700 px, jotta toimii edes jotenkin pienemmillä näytöillä.

Lähettäjä: Limettinen 
Päivämäärä:   26.6.12 13:51:08

Voi herranjestas ihmiset! "800-1000 pikseliä"??? Ota sitten käteen minun noin 7 senttiä leveä kännykkäni, käynnistä nettiyhteys ja yritä selata sivua joka on kirkkaanpunainen ja 1000px leveä! Siinä sitten ensin odotellaan puoli tuntia latautumista ja sen jälkeen vielä skrollaat siinä mukavasti hirmuisen pitkään ennen kuin saat edes tervetuloa-tekstin luettua! Jumalauta!

LähettäjäDanay 
Päivämäärä:   26.6.12 13:58:51

Prosenteilla venytetyt ulkat näyttää kauheimmillaan aivan hirveiltä isommilla näytöillä. On kiva lukea näytön laidasta laitaan tekstiä, joka olisi kauniisti rivittynyt jos leveys olisi määritetty kiinteänä.

Kuka tosissaan yrittää selata yhtään mitään vaativampaa kännykällä? Ymmärrän jonkun yksinkertasen foorumin, facebookin ymv, mutta tallien sivut on usein ihan kammottavia kännykällä. Ne on tehty sopimaan tietokoneeseen, ei älypuhelimeen, olipa se bussissa selailu miten kivaa tahansa.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   26.6.12 14:06:51

öö.. kuka surffailee virtuaalitalleilla puhelimella.. luulis olevan parempaakin tekemistä. lol

Lähettäjä: karde. @work 
Päivämäärä:   26.6.12 14:07:02

mä käytän yleensä 800px

Lähettäjä: MariaR 
Päivämäärä:   26.6.12 14:07:23

Miten ois vaikka maksimi- ja minimileveydet? Määritelkää ulkoasulle vaikka minimiksi se 600px, maksimiksi 1000px niin näyttää tekstitkin vielä fiksulta. CSS:n avulla on mahdollista tehdä myös kokonaan omia css-määrityksiä mobiililaitteille esimerkiksi vaikka piilottaa suurimmat grafiikat jne.

Lähettäjä: taffel 
Päivämäärä:   26.6.12 14:09:58

Mhjoo, mun leiskoihin en huoli alle 700 levyisiä tekstikenttiä, alkaa ahdistaa pienemmät.

Prosenttileveydet on toki oikein tehtyinä hyviä ja toimii pikselimäärittelyjä paremmin isommalla porukalla, mutta jos niitä käyttää niin pitäis osata myös tehdä ne niin ettei ne oikeasti ole koko näytön kokosia niillä jättiscreeneilläkään. Eniten mua epäilyttää niiden käytössä just se tekstin meneminen: jos on liian vähän tekstiä niin isolla näytöllä sitä menee 1-2 riviä laidasta laitaan, jos on vähän enemmän tekstiä niin pienemmällä näytöllä sitä on 3xA4.

Ja joo, kännykkäsurffailu on varmasti kiwaa mutta en mäkään niillä jollain virtuaalitalleilla lähtis seilailemaan. Grafiikat on villisti veikattuna lähes aina tehty koneella kateltavaks, joten ihan varmasti ne on kamalia katella kännykän tihrunäytöltä. Jokasen oma valinta millä tekniikalla bittiheppailee, mutta se että jotkut saattaa kännykälläkin niitä talleja selailla ei imho vielä velvoita kaikkia tekeen myös mininäytöille sopivia sivuja.

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   26.6.12 14:15:19

Heh ja Danay, tiedän itseni lisäksi ainakin yhden toisen joka surffailee puhelimella virtuaalitalleja (tai surffailisi elleivät niiden ulkoasut olisi pääosin niin per*eestä), koska esimerkiksi bussissa istuessa ei aina viitsi alkaa kaivaa läppäriä esiin ja säätää nettiyhteyttä, kun haluaa matkan ajan viihdyttää itseään. Työasioita voisi tietysti surffailla aina, mutta jotenkin se ei vastaa minun käsitystäni itsensä viihdyttämisestä.
Eikä tässä tarvitse puhua välttämättä edes kännyköistä, kokeilkaa niitä miljoonan pikselin levyisiä härveleitänne miniläppärillä tai iPadilla ja voin taata, että itkette verta.

Ja toisaalta: kenen teidän talli on niin suosittu, että teillä on varaa pyllistää niille, joilla ei ole joka hetki käytössä sitä huippunäyttöä? Kiva tietysti jos olette niin itsevarmoja, mutta sallinette että suhtaudun asiaan vähän skeptisesti.

Lähettäjä: sf 
Päivämäärä:   26.6.12 14:18:13

"Lähettäjä: Virginia
Päivämäärä: 8.12.09 16:00:30

Arvatkaapa miltä teidän "hienot" 800 pikseliä leveät tablehässäkkänne näyttävät 600 pikseliä leveällä näytöllä?"

No eivät itse asiassa kauhean pahalta. Ei vaakavierityspalkki ole aina ja joka tapauksessa saatanasta.

Päivämäärä:   26.6.12 14:20:16

Se jäi sanomatta, että kännykällä selaaminen eroaa niin täysin tietokoneella netin selaamisesta, että ei voi edes odottaa tietokoneelle tehdyn ulkoasun olevan käytettävyydeltään huippuluokkaa myös kännykällä.

Jos oikeasti haluaa panostaa, tekee ne omat tyylimääritykset eri laitteille. Ei se vaikuta onko se sivu sen 1000 vai 600 pikseliä leveä, ei ainakaan oman kokemuksen mukaan mitä nyt Samsungin tabeilla ja kännyköillä olen selaillut.

Lähettäjä: Wnni 
Päivämäärä:   26.6.12 14:22:06

Itte en kyllä välitä virtuaalihevostellessani prosenteista pätkääkään, vaan lätkin kaiken kiinteeseen taulukkoon. Syynä yksi ylitse muiden: ei minun tallilla vieraile ketään eikä sillä ole minulle mitään väliäkään, käykö siellä kukaan. Tämä on vain harrastus. Mikäli tulee ihan työtilaus nettisivuista, niin mietin sitten asioita tarkemmin.

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   26.6.12 14:23:10

MariaR, ei sen tarvitse kännyköillä huippuluokkaa ollakaan, kunhan edes toimisi jollain tavoin.

Sf, kännykällä horisontaalinen vierityspalkki ON saatanasta. On se muutenkin.

Päivämäärä:   26.6.12 14:24:26

Enkä ole muuten koskaan nähnyt alavierityspalkkia kun olen kännykällä nettiä selaillut. Sivu asettuu näyttöön sen levyisenä kuin se on ja siitä voi sitten zoomailla :D

Päivämäärä:   26.6.12 14:28:28

Kävin huvin vuoksi tutkimassa virtuaalitallini kävijätilastoja, ja tässä on yhteenveto niistä:

1. kännykkäselaajia kaikista kävijöistä on 0.2%
2. 81% kaikista kävijöistä on vähintään 1280px resoluutio
3. vain 2.8% selaajista on alle 1024-levyinen näyttö (tähän siis lukeutuu kännykkäselaajat)

Ulkoasujen käytettävyyttä suunnitellessa tulee pitää mielessä kohdeyleisö. Virtuaalitalleilla 800 pikselin levyinen ulkoasu näyttäisi tämän otoksen perusteella olevan varsin riittävä.

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   26.6.12 14:29:32

MariaR, näissä uudemmissa kännykkäselaimissa se taitaakin toimia niin, mikä on hyvä juttu (tai no, hyvä ja hyvä, mutta useimmissa tapauksissa riittävä). Minulla vain on traumoja jostain muutaman vuoden takaa, kun tuli niitä vierityspalkkeja. En kyllä muista, että mikä malli se oli, joku nokialainen kuitenkin. Ei sillä että kaipaisin.

LähettäjäAlison 
Päivämäärä:   26.6.12 14:32:14

Minä en oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä.. Mäkelän ulkoasu on tällä hetkellä 850px leveä, mikä näyttää minun 19", 1280 X 1024 näytöllä hyvältä. Reunoihin jää tilaa noin 6cm. Nykyistä leveyttä vastaa omalla näytölläni noin 83%. Kerran itselläni oli tämä käytössä, mutta se ei taas näytä hyvältä pienemmillä näytöillä.. Prr! Onko ainoa vaihtoehto min- ja max-widthit prosenttimäärän lisäksi? Vai tarvitaanko vain toista? Äh.. ;__;

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.6.12 14:37:00

Minäkin katsoin vähän eräiden sivujeni statistiikkoja:

2 249 kävijää

Näistä:
- 0% kävijällä resoluutio alle 1024x600
- 1024x600 resoluutio oli alle 7% kävijöistä
- Yleisin resoluutio oli 1366x768 (33%)

Ja kun nettisivujen toimivuutta mietitään, voidaan miettiä selainten käyttöä:

- Vain 14% kävijöistä selasi IE:llä (JES!)
- Yleisimmät selaimet olivat MF 44% ja Chrome 34%

LähettäjäAlison 
Päivämäärä:   26.6.12 14:39:36

.., mistä nuo saa selvitettyä? :o -- Kuinkakohan moni nykyään käyttää Operaa.. Välillä tuntuu, että Operalla on ihan pirun paljon toimimattomuuksia ulkoasuissa yms.

Päivämäärä:   26.6.12 14:42:35

Alison: Sivuillani on Google Analytics-käyttäjätilastot käytössä. Saat ne itsekin sivuillesi osoitteesta http://www.google.com/analytics/.

Päivämäärä:   26.6.12 14:44:21

Alison, omalla tallillani Firefox 50.6%, Chrome 35.8%, Safari 6%, Opera 2.6%

LähettäjäAlison 
Päivämäärä:   26.6.12 14:54:27

Pitääkö tuo javascript-koodi lisätä jokaiselle sivulle vai vain etusivulle?

Päivämäärä:   26.6.12 14:54:50

Jokaiselle.

Lähettäjä: caitlin 
Päivämäärä:   26.6.12 14:55:46

Alison, Mäkelän sivut näyttää hyvältä mun näytöllä, ja mulla on 15 tuumanen kannettava.

LähettäjäAlison 
Päivämäärä:   26.6.12 14:57:25

.., okei. :)

caitlin, hyvä homma! :) Tästä perheestä kun kaikilla on noin 19 tuumainen näyttö niin ei parane testailla..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.6.12 15:30:08

Up

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.