Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäAnne 
Päivämäärä:   7.12.09 10:27:49

Ajattelin, että olisi hauskaa (?) koota virtuaalimaailman kliseitä ja kökköyksiä yhteen pakettiin.

Minä aloitan, kuka tahansa saa jatkaa.

----

1. Sivujen koodaus tableilla ja ulkoistamattomat css-tiedot. Ja pahimmassa tapauksessa table td/tr fonttien, värien määrittely joka tagissa erikseen. Argh!

2. 'X-hevosia/kasvatusta vuodesta 200X'-tyylinen mainoslause etusivulla. Ja yleensä vuosiluku on se, jolla eletään. Että vou!, kyllä on pitkäjänteistä toimintaa!

3. Talli on lomalla/tauolla ja sivut eivät ole käytössä. Hei, sivut voi pitää selaajien iloksi käytössä ja vaikka etusivulla ilmoittaa lomasta. Ulkoasunmuutoksen toki ymmärtää ja se onkin asia erikseen.

4. Sekä width- että height-määrittelyllä väärin pienennetyt kuvat (elikkäs venyneet kuvat). Kyllä, toinen vain riittää, usein height, niin kuvat ovat kauniisti samankorkuisia, eivätkä veny. Ja kaikista mieluiten voi käyttää tumbnaileja.

5. Iso navigaatio-otsikko-höskä-kuva, joka latautuu hitaahkosti. Pahimmassa tapauksessa mapattu navi. Joo, saahan sillä tyylillä ihan mukavan näköisiä sivuja, sitten kun kuva on latautunut....

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäShira B. 
Päivämäärä:   7.12.09 10:30:54

"Hei, olen ajatellut perustaa tallin ja nyt tarvitsisin apua. Voisitteko antaa siis nimiehdotuksia, tuoda hevosia, joku vois tehdä ulkoasunkin ja kirjoittaa tekstit kun en itse osaa".

Ja sitten etusivulla kaiken alle oma nimimerkki, onhan se sentään MINUN tallini :P

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäAnne 
Päivämäärä:   7.12.09 10:33:01

=D

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäLaura L. 
Päivämäärä:   7.12.09 10:35:21

Onko tämä niitä kliseitä, kun joku sanoo etusivullaan.

"Talli Piip sijaitsee Suomessa, keskellä kauneinta/idyllisintä maaseutua järvirannan tuntumassa, jossa on erinomainen uittomahdollisuus."

tai kun etusivulle laitetaan kursivoitua tarinan pätkää, jossa harhailet jossain metsikössä ja yhtäkkiä eteesi avautuu huikeat näkymät, hevosia ja talli. Sitten sä epäröit ja lopulta rohkaiset mielesi ja sinut otetaan lämpimästi tallin pihapiirissä vastaan..

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   7.12.09 10:40:57

No yksi minua hyvin paljon häiritsevä kökköys on englanninkielen (virheellinen) käyttö. Mie en vain voi ymmärtää minkä ihmeen takia sinun pitää laittaa sinne sitä englantia ja sekin vielä virheellisesti.

Esim. eräällä tallilla luki a sim came stable - jaa siis mikä ihmeen simulaatio tuli talli :D

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäCilla 
Päivämäärä:   7.12.09 10:46:49

Mä inhoon tätä koodaushommaa, et kun sä koodaat jollekin ulkoasun niin sit sä viel vaadit et siellä sivuilla lukee esim. ulkoasu (c) sä tai koodaus (c) sä. Ensinnäkin, se ulkoasu ei ole sama kuin koodaus ja toisekseen, tarviiks siitä koodaamisesta vielä miljoona kiitosta laittaa erikseen joka sivulle, ARGH! :D Onneks mä teen niin yksinkertaisia ulkoasuja et saan ne koodattua ihan itse.. Enkä välttämättä suostuis miljoonaa eri copymerkintää kyllä laittamaankaan. :)

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäAnne 
Päivämäärä:   7.12.09 10:47:44

Hevoslistaus-sivulla:

Hevosen pärstäkuva ja nimi, jotka eivät olekaan linkkejä hevosen sivulle. Vaan jossain lukee erikseen tutustu tms.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäCilla 
Päivämäärä:   7.12.09 10:48:03

Tuiren sanomasta englannin kielen käytöstä tuli mieleen kans, et miks ihmeessä pitää se valikko pistää englanniks? Tai vaikka surkeella englannilla? Our breedings, activities, contests... Näyttää vaan naurettavalta suomalaisella virtuaalitallilla mun mielestä. Mut onneks nää on vain makuasioita. :)

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäAnne 
Päivämäärä:   7.12.09 10:49:40

Ja siis koodaus ei ole tekijänoikeuslain alaista, ulkoasun suunnittelu on.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjäaavistus. 
Päivämäärä:   7.12.09 10:59:09

Hehee tämä on hauska topic. :)

Kaikkein eniten mulla risoo just tuo "pörröisten ponien kasvatusta jo vuodesta 2009!" ja sitten kun viikon päästä menee katsomaan sivuja, onkin etusivulla isolla teksti "Talli lopetti toimintansa ja hevoset muuttivat uuteen projektiini (siis mikä ihmeen projekti??)" ja sitten kun menee linkistä tähän uuteen projektiin, lukee etusivulla vain "Minulla ei enää riitä aika tallin pitoon, joten tämä on tämän tallin loppu". Tämä jos mikä on iso klisee.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäCilla 
Päivämäärä:   7.12.09 11:02:11

Khehheh, meillä on Lacrisiassa motto "suurella sydämellä", oltiin sit pari-kolme vuotta just niin suurella tauollakin..

Mut toi aavistuksen kertoma on just se mikä oli ainakin joskus vuonna 2002-2003 muodissa: sai klikkailla sivuilta toiseen "uuteen projektiin" ja sit viimeisellä sivulla oli tekstiä tyyliin "kaikki kaunis loppuu aikanaan" =D

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäAnne 
Päivämäärä:   7.12.09 11:03:20

Onhan se saamattomuus kaunista =D

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäShira B. 
Päivämäärä:   7.12.09 11:04:39

Ja sitten myös tämä, että kun lopetetaan/mennään tauolle ja pitää antaa kasvatteja takaisin, niin laitetaan tänne topikkia aiheella "hevosia myydään, kasvattajat huom!" ja topikissa sitten että "kasvattajat, otatteko takaisin vai myynkö?". Olettavatko ihmiset tosiaan, että nämä kasvattajat pyörivät täällä 24/7 ja huomaavat tuollaiset topikit? Ja eikös myyntiehdoissa usein lue, että yhteyttä otetaan henk.koht mailitse, jos kasvatti palautetaan, eikä asiaa hoideta foorumin kautta.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäCilla 
Päivämäärä:   7.12.09 11:05:55

Mulle tulis ainakin ekana mieleen pistää sähköpostia jos oon kasvattia palauttamassa. =)

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjäaavistus. 
Päivämäärä:   7.12.09 11:05:58

Joo just tuo "Kaikki kaunis loppuu aikanaan" kun talli ollut ehkä kolme päivää pystyssä. :D

Meillä ei taida parkissa olla ikinä ollut mitään mottoa, mutta ekassa viritelmässä oli just tuollanen teksti kursivoituna "kävelet pimeässä metsässä ja näet valoa ja kuulet aavemaista kavion kopsetta." LOL. :D

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäLaura L. 
Päivämäärä:   7.12.09 11:13:40

Mä en onnekseni tällä hetkellä taida täyttää kovinkaan tarkasti yhtäkään tässä mainittua klisettä (huom, tällä hetkellä).

Yksi onkin liittyen tuohon Shiran mainitsemaan lähdetään tauolle/lopetetaan ja aletaan palauttaa kasvatteja + myydä hevosia sen vuoksi foorumilla. Miksi ne hevoset pitää myydä, jos on tulossa takaisin? Eikö riitä tallin etusivulla ilmoitus tyyliin "olen tauolla, palaan sitten palatessani.." Ja kohteliaasti voi heittää vaikka jonkun säpän mistä tavoittaa sit tauon aikana.

Kai nyt kasvattajilla pitäisi pientä joustoa olla, että antaisivat kasvattien olla tauon ajan.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjä: dracey 
Päivämäärä:   7.12.09 11:23:31

Ostetaan hevonen ja lupaillaan pysyvää ja aktiivista kotia ostotarjouksessa + laatikset ja muut ekstrat. Hevonen palautetaan kuitenkin jo parhaimmillaan muutaman viikon päästä, sähköpostiin saattaa tulla asiaan liittyvä ilmoitus ja hevonen saattaa jopa löytää tiensä takaisin sinulle VRL:n rekisterissä.

Huoh. Tän takia en myy kasvattejani enää kuin tutuillle joilla ne pysyvät parhaimmillaan vuodesta toiseen :)

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjäfeiarth 
Päivämäärä:   7.12.09 11:27:01

Hyvä topic, Anne! (:

dracey mainitsi yhden kliseen ja sortuu itse heti seuraavaan. Tai kliseen sijaan pitäisi puhua kökköydestä (viestiketjun otsikon mukaisesti): eli ei myydä hevosia kuin tutuille. Lisäksi juuri se, että kaikilta vaaditaan ihan kamalasti. Ei riitä se, että kirjoittaa päiväkirjaa aktiivisesti ja kisaa silloin tällöin, vaan pitää kisata, kantakirjata, käyttää laatiksissa jne., vasta niiden jälkeen on plussaa se, että ponin kanssa tehdään jotain muuta, mikä sitten näkyy näissä päiväkirjamerkinnöissä.

Okei, kukin toimii ihan niin kuin parhaaksi katsoo, mutta toisinaan kriteerit ovat melko suuret. En tiedä miksi "vedän herneen nenään" näistä jutuista, kun itselläni on sopiva hevosmäärä, enkä lisää tarvitse, jonka kanssa voin tehdä ihan mitä tykkään.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjä: dracey 
Päivämäärä:   7.12.09 11:31:13

feiarth: Olen kökkö ja kaavoihin kangistunut, myönnetään.

Tutuille myyminen sen takia etten jaksa myyntirumbaa muutaman kuukauden välein. Oon kokeillut myydä hevosia (tilareita joten tasan pitäisi ostajia miellyttää!) ns. vieraille ja lähes aina tuloksena yllä kuvaamani tilanne.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjä: Emmu 
Päivämäärä:   7.12.09 11:33:56

Näistä aika moneen tullut sorruttua, itseäni suorastaan raasta myös width-avulla säädetyt kuvat, sekä valmisulkoasut(okei, eihän niissä mitään pahaa ole, mutta ittelläni vaan omaan silmään ei sovi). Toki osa on hienojakin, en sitä kiellä, mutta kyllä sitä vähän miettii, ku useammalla tallilla näkee saman ulkoasun. (eipä tämä kyllä tähän mitenkään liittynyt)

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjäfeiarth 
Päivämäärä:   7.12.09 11:40:28

dracey, eihän siinä mitään, mikäli löytyy niin paljon sopivia tuttuja : D Virtuaaliharrastelijat taitaa olla vähän ailahtelevaa kansaa jaksamisen ja aktiivisuuden suhteen. Lupauksiakin tehdään sopivien hevosten/leiskojen/grafiikkojen/ym eteen, vaikkei toisaalta ole välttämättä aikomustakaan niitä pitää. Valitettavasti.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäAnne 
Päivämäärä:   7.12.09 12:06:10

Ja sitten yksi ihan kökkö juttu: kuvien kopiointi. Tai lähinnä se suoralinkitys. Eikö ne raukat tajua, että jos kuvan osoite johdattaa toiselle tallille, vie se aika paljon pohjaa oman tallin uskottavuudelta?

Ja ehkä oudoin juttu, jonka olen nähnyt, on että joku esiintyi hahmonani Arstina jollain tallilla. Olisi halunnut pitää valmennuksia yms. Onhan Artsi ihan hauska jätkä (vaikka itse sanonkin), mutta tuskin se enää niin hauska on, jos pöllii tyypin omaan käyttöönsä ja alkaa kirjustelemaan juttuja. Ja miksei voisi itse kehittää omaa sovinistista, härskiä läppää heittävää juippia, jos sellainen kirjoittaminen innostaa?

^*purkaus*

Joo, nuo, että joku haahuilee jossain pöpelikössä ja yhtäkkiä löytää tallin "mutkaisen hiekkatien" päästä on aika LOL! Sitten seuraavassa lauseessa: "Talli sijaitsee hyvin kylkuyhteyksien päässä kaupungista." =D

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäBri 
Päivämäärä:   7.12.09 12:55:40

Älkää ainakaan minun koodeja tutkiko tai saatte sätkyn...

Shira vei sanat suustani "tehkääpä minun talliini sitä ja tätä kun en itse jaksa".

Ne ihanat alkutekstit, joissa kerrotaan miten vaikean tien kautta löysit mahtavan ja kauniin tallin, minkä piha on täynnä valkoisia arabioreja, ne on niiin kökköjä. Itse en ikinä ole sortunut siihen.

Mua alkaa oksettaa aina kun näen taas uuden "valmenna minua valmennan sinua" -topicin. Niitä on pilvinpimein täälläkin pyörimässä. Itsellä ei ikinä hermot kestäisi tuollaista, mulla on parempaakin tekemistä kun kirjoitella toisten hevosille valmennuksia ja sitten palkaksi saan omille hevosille valmennuksia, jotka voin lisätä hevoseni sivuille. Jihuu! Ehkä se hyödyttää jotain, joskus, että hevosella on pari valmennusta. Mutta, niiden hankintatapa vähän mättää. Se on vielä okei, että pyydät ulkoasuista valmennuksia, kun et tarvitse muutakaan, etkä haluaisi ilmaiseksi antaa.

Sitten tuli mieleen vielä se, että joillain talleilla on ihan oma sivu, linkkilistalle, jonne he linkittävät 50 kivaa tallia, koska ne on niin kivoja. Niillä talleilla jotka esim kasvattavat suomenhevosia, he saavat laittaa vaikka etusivun reunaan muita talleja, jotka kasvattavat suomenhevosia. Mutta, että tallin linkkilistalta löytyy kaikenmaailman talleja, koska ne on niin kivan näkösiä, niin plaaa.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjä: Aimie 
Päivämäärä:   7.12.09 13:38:41

Sitten sellainen, kun pistetään talli tauolle pistetään "taukoviestiin" että hevosilla kisaillaan normaalisti, älkää huolestuko kasvattajat! Tai jotain tohon tyyliin. Mä en käsitä, että mikä kasvattajaa oikein voisi haluta kasvattinsa pois, jos sillä ei vähään aikaan kisailla. Ja itse en ainakaan tauon aikana jaksa kisata hepoilla, kun tauolla juuri yritetään ottaa vähän eroa virtuaaliheppailuun...

Tai no, itselläni näin, kaikkihan taplaa tyylillään!

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjäaavistus. 
Päivämäärä:   7.12.09 13:51:22

Bri, minä olen itse IRL valmentanut lukuisia ratsukoita ja minua lähinnä naurattaa jos joku lapsukainen tahtoo valmentaa omaa virtuaaliheppaani. Olen melko tarkka valmentaja IRL ja keskityn paljon ratsastajien istuntaan jne, ja tiedän ettei valmennuksissa mennä 140 ratoja vaan pääasiassa jumpataan, harvemmin ainakaan normaalivalmennuksessa kokeillaan ratsukoiden rajoja. Esteitä hypätään ehkä muutama lopuksi ja nekään eivät yleensä ylitä 60 sentin rajaa. :D

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.12.09 14:40:50

arght, tällänen on just niin ärsyttävää. Ja virtuaalimaailman kökköjä ovat just tälläset topat.
Itse sitä luullaan että ollaan niin täydellisiä ja persoonallisia että voidaan ruveta määrittelemään tälläsiä asioita.

Kaikki eivät osaa tehdä ulkoasuja jolloin apua täytyy pyytää muilta. Osalla taas on yksinkertaisesti niin huono mielikuvitus, että joutuvat/haluavat kysyä muilta vinkkejä tallin nimen keksimiseen.

Talli voi sijaita mutkaisen hiekkatien päässä, mutta kuitenkin hyvien kulkuyhteyksien päässä kaupungista.
Ja useimmiten tallit sijaitsevat juuri maaseudulla, ja onhan se ihan huippua jos lähellä on järvi johon pääsee uittamaan.

Anne puolestaan taitaa luulla itsestään liikoja uskoessaan että ihmiset haluavat kopioida hänen luomiaan hahmoja, tuskinpa kuitenkaan.

Mutta kai te itse sitten olette niin täydellisiä ettette voi suvaita sitä että kaikki eivät ole yhtä upeita, hyviä ja jumalaisia niinkuin te itse, en toki halua yleistää, osa v-heppailijoista vain tuntuu luulevan itsestään hitusen liikoja. Ja jos ette ole tienneet virtuaalimaailmassa liikkuu myös pieniä/uusia ihmisiä, jotka eivät luonnollisesti ole niin hyviä koodauksessa yms. muussa touhussa eivätkä heidän tekstinsäkkään välttämättä ole harjoituksen puutteen takia virheettömiä tai täysin selkeitä.

Ja kyllä, olen nössö koska en uskalla omalla nimimerkilläni kirjoittaa. Syynä tähän se etten halua ns. huonoa mainetta virtuaalimaailmassa mielipiteideni takia.
Ja kuten joku jo sanoikin nämä ovat mielipide asioita, eikä niistä voi kiistellä. Tämä on minun mielipiteeni ja sillä siisti.

Jos joku täällä v-maailmassa on klisee niin toisten tekeleiden ja mielipiteiden arvostelu, jopa suoranainen haukkuminen.
Ja jos joku on kökköä niin ns. "vanhat ja alkuperäiset" itseään ja omia tekeleitään jumailoivat "täydelliset" v-heppailijat. Eivät toki kaikki mukaviakin löytyy.

Eikä mulla sinänsä mitään teitä vastaan ole, ärsyttää vain tälläinen käytös ja toisten arvostelu.
Eikö kaikilla olisi mukavampaa jos saisi ihan rauhassa tehdä omat tallinsa ja olla oma itsensä ilman muiden järjetöntä kritiikkiä ja arvostelua.

_KIITOS_

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäAnne 
Päivämäärä:   7.12.09 14:42:41

^Huumorintajuton.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.12.09 14:45:09

Anne, no jos tuon katsotte huumoriksi niin siinä tapauksessa olen. Itse en näe tässä mitään hauskaa, jollekkin saattaa aidosti tulla paha mieli jos talli koostuu lähinnä näistä teidän luettelemistä kököistä ja kliseistä.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.12.09 14:47:01

Ja sulle vielä Bri, miksi se sua niin kovasti häiritsee jos joku haluaa hevosilleen valmennuksia. Anna ihmeessä toisten valmentaa toisiaan jos ne sitä haluavat. Esimerkiksi laatiksiin meneville hevosille niitä tarvitaan.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   7.12.09 14:48:14

no ihan rehellisesti sanottuna, mun mielestä virtuaalimaailman yks kökköys on juuri tuo yllä mainittu viiva. Miksei ihmiset uskalla omalla nimellään kirjoittaa? mikä siinä nyt on ettei halua "hyvää mainettaan" menettää muiden silmissä. itse ainakin olen laukonut asiat omalla nimelläni ihan suoraan jos jokin mättää.. varmasti olen itekkin "mainettani" menettänyt muiden silmissä, mutta todellisuudessa he vain tuomitsevat minut ennen kuin tutustuvat. ;)

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäAnne 
Päivämäärä:   7.12.09 14:52:04

Hei, tosikko, jos tämän topikin huumori ei sinnuun iske ja toisten mielipiteet ei kelpaa, ei kannata lukea.

Meinasin topan ekaan viestiin laittaa alleviivattuna

EI TOSIKOILLE

mutta ajattelin, että ehkä musta huumori tajutaan.

Ja vaikka jonkun talli koostuisikin näistä kliseistä, itselleen nauraminen on myös ihan hyvä taito.

Kiitos jatkaisimme topikin aiheen mukaan, jos haluat kiistellä asioista, tee vaikka oma topikki sille.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäLaura L. 
Päivämäärä:   7.12.09 14:52:48

Hmm.. Tosiaan, en usko että tämän tarkoitus oli olla loukkaava mitenkään päin ketään kohtaan, olen itsekin täyttänyt näistä kliseistä ja kököistä todella ison osan aikanaan.

On ollut hiekkatietä, on ollut jumalaisia maisemia ja kökköjä paljon, paljon kökköjä.

Mutta jos tämän topikin ottaa henkilökohtaisesti, niin sitten sille ei voi mitään - henkilökohtaiseksi tätä ei ole ketään kohtaan tarkoitettu.

Tänne on listattu vaan niitä asioita, jotka tekevät niistä talleista sitä niin sanottua massaa, koska samat tarinat ja asiat toistuvat todella monella tallilla eri sanoin ja kaavoin, mutta pohjana on kuitenkin se yksi ja sama tarina.

Toki ei voi yleistää, koska esim. Feanaron ylläpitämä talli Koti (jota ei taida olla enää) ei kyllä osunut yksiinkään kliseisiin, mitä silloin oli "muodissa".

Meni jo ohi ja huti, mutta ei se mitään. Toivon vaan, että sinäkin ymmärrät että loukata ei ole ketään pitänyt..

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäJossu 
Päivämäärä:   7.12.09 14:53:43

Ompas eriäviä mielipiteitä :D

Osaa ton ---:n mielipiteistä voin kyllä yhtyä, sillä mustakin on kurjaa ettei ihmisten anneta olla omanlaisiaan ja tehdä omanlaisiaan talleja. Mutta toisaalta myös heidän tulisi saada olla täynnä itseään ja omaa täydellisyyttään, mikäli niin haluavat.

Yhdyn kyllä myös maukan kirjoitukseen, itsekkin pyrin aina kirjottamaan omalla nimimerkilläni vaikkakaan mielipiteeni eivät juuri koskaan ole massasta eroavia.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäBri 
Päivämäärä:   7.12.09 14:57:26

Missään vaiheessa en kieltänyt tekemästä niin, jos haluat hevosesi laatikseen tarvitset niitä valmennuksia ja voit hyvin vastapalkaksi antaa valmennuksen. Tee niin, tehkää niin, olkaa onnellisia, iloitkaa laatispalkinnoistanne, syökää tikkareita kun kakitte pusikossa, tehkää mitä haluatte. Sanoin vain että mielestäni se on turhaa ja ärsyttävää ja mielikuvituksetonta.

Kiva, että sanoit mielipiteesi, tämä topicci on asiallinen ja täällä voi sanoa omat mielipiteensä ja sinäkin toit ne esille ja kovin vahvasti. Todellakin kaikki täällä kommentoineet ymmärtävät kaikkien tekevän tavallaan ja kukaan ei ole sanonut että ei saa tehdä sitä ja ei tätä. Topicin idea (mielestäni) on se, että voit vapaasti kertoa, mikä sinua häiritsee virtuaalimaailmassa.

Jokaisella on omat mielipiteensä, enkä tajua, mikset voi kirjoittaa omalla nimimerkilläsi. Jokaisella on oikeus mielipiteisiinsä ja minua ei ainakaan haittaisi jos minut tunnettaisiin virtuaalimaailmassa ihmisenä, jolla on vahvat mielipiteet.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjä: Blanid 
Päivämäärä:   7.12.09 15:01:55

Mä en ymmärtänyt, miten linkkilistat jotakuta ärsyttää. Tai kököttää. Eikös se oo vaan positiivista, jos löytää 50 niin ihanaa virtuaalitallia, että jaksaa vielä raapustaa niiden osoitteet jollekin erilliselle sivullekin. Musta linkkilistat on ihan käteviä, sillä jos talli on kiva ja hieno, on todennäköistä, että myös sen omistajalle mieluiset tallit on mun silmääni miellyttäviä.

Ehkä tyhmintä (käykö kököksi?) virtuaalimaailmassa on se, kun aina vedotaan siihen, ettei osaa. Joku xhtml ja css vaikka ei tosiaankaan oo mitään tähtitieteellisen vaikeaa, vaan sitä kyllä oppii ihan kuka vaan.

Samoin hätäily on kökköä. Monien tallien ja hevosten sivuilla on ainakin niin tuhoton määrä todennäköisesti juurikin mainitsemastani syystä johtuvia ihan yksinkertaisella läpiluvulla kenen tahansa korjattavissa olevia virheitä (esim. suosikkini kilapilut..) että ohoi. Foorumitekstissä nyt saa erheitä vähän niin kuin ollakin, mutta tallien pitäis kuitenkin musta olla semmoisia "taidonnäytteitä".

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjä: Leandra 
Päivämäärä:   7.12.09 15:46:48

Mua arsyttaa valmennuksissa se, ettei niita kirjoiteta itse, mutta vastapalkaksi tarjotaan itse kirjoitettuja valmennuksia. Ok, ymmarran etta oikeassa elamassa on usein ulkopuolinen valmentaja, mutta kun esim. YLAssa saa huomattavasti enemmän pisteita itse kirjoitetuista kuin muiden (joista voi saada vain max. 3p), joten miksi vaivautua vinkumaan niita valmennuksia muilta kun omista saa enemman pisteitä :P

Tama tuli yo. Viesteista mieleen, muitakin arsytyksia on, mutta pitaa jatkaa tan kauppa- ja varallisuusoikeuden kirjan lukemista. Palaan mahdollisesti illalla asiaan ;)

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjä: dumblet 
Päivämäärä:   7.12.09 15:59:58

hihihih hhha 8D
todellakin repesin noille jutuillenne... hohhoijaa. nojoo, minä ainakin uskallan kirjoittaa omalla nickillä, haukku hemmot vai ei.

hihih

sori

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjäfeiarth 
Päivämäärä:   7.12.09 16:01:09

ensimmäisenä ---:lle: mistä sä sitten kiistelet, jos et juuri mielipideasioista? En mä ainakaan faktoista lähtis kiistelemään. Nehän on.. faktoja l. tosiasioita.

Enkä itse ole ainakaan omasta mielestäni täynnä itseäni. Voin ihan hyvin myöntää sortuneeni ja sortuvani osaan kliseyksistä. Lisäksi on hauskaa ja miksei opettavaistakin tietää mitä muut pitävät kliseinä ja kökköyksinä. Miksi pitää pelätä, että oma maine menee, jos sanoo mielipiteensä suoraan? Se taitaa olla virtuaalipiireissä suurin kökköys: pelätään maineen menettämistä, eikä kehdata sanoa mitään mahdollisesti valtavirrasta poikkeavaa omalla nimimerkillään. Mikä tähän on syynä? Sen tahtoisin mielelläni kuulla. Arvauksia?

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   7.12.09 16:04:37

Kökköä on se, että kaiken pitäisi olla massasta erottuvaa. Usein kommentit ovat sitä luokkaa, että tuohan on ihan massaa. Maailmassa on vaikea tehdä mitään ei-kliseistä, sillä lähes kaikki on nykyään kliseistä. Missään ei ole edes taidettu selittää, mikä sitä massasta erottuvaa on. Erityisen hieno ulkoasuko?

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjäfeiarth 
Päivämäärä:   7.12.09 16:05:53

--, samoilla linjoilla olen. Virtuaalitalleja löytyy kuitenkin pilvin pimein, lähestulkoon kaikki lienee kokeiltu ainakin kerran. Mikä on _erilaista_?

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäBri 
Päivämäärä:   7.12.09 16:08:55

^ Totta turiset!

Itse olen aina ajatellut, että ihmiset haluavat saada hyvän maineen ja tulla virtuaalimaailmassa hyvällä tavalla kuuluisaksi. Kaikki haluavat olla tunnettuja siitä, miten ovat pitäneet samaa tallia kohta 6 vuotta ja hevoset ovat menestyneitä ja niillä on täydelliset luonteet ja kuvat. Samalla pitää olla mukava, ystävällinen, auttavainen, luotettava, pitää tehdä kaikille kaikkea kivaa mitä he tarvitsevatkaan.

Sellainen maine on tosi vaikeaa saada, kun kaikki haluavat sitä. Saa olla kyllä tosi avulias, jos haluaa tuollaisen maineen. Minä ainakaan en osaa nimetä erikseen ketään, tosin uudestaan näissä kuvioissa olen ollut vasta kolme kuukautta.

Musta olis kiva saada sellanen maine, että toi sanoo kaiken suoraa ja sanoo mitä päässä liikkuu. :p

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjäfeiarth 
Päivämäärä:   7.12.09 16:16:40

En ymmärrä sitä, miksi ihmisestä ei sais jäädä sellaista kuvaa, että sillä on omat mielipiteet. Tai mielipiteitä ylipäänsä : D Perustelutkin tuntuu väliin unohtuvan, joku asia vain on, eikä perustella miksi se on niin.

Huumorintaju! Sitä täältä puuttuu. Veikkaan, että lähes jokaiselta löytyy sitä kyllä omasta luonteestaan, mutta jotenkin se vaan tällaisessa joukossa katoaa jonnekin. Koska viimeksi olette törmänneet viestiketjuun, jossa kukaan ei ole loukkaantunut tai sanonut mitään negatiivista? Huom, korjausehdotuksia yms. "negatiivista" voi sanoa myös positiivisesti, joten ymmärtäkää pointtini oikein :p

Tässäkin ketjussa anonyymiksi tekeytynyt virtuaaliheppastelija tuli, veti herneet nenään ja haukkui triidin keskustelijat itseään täynnä oleviksi. Mitä sitten jos oma talli on täynnä näitä kliseitä ja kökköyksiä? Voihan niistä tavoitella irti, mutta jos jotain miellyttää ylempänä puhutut esittelytekstit, joissa "sattumuksien kautta löydetään täydelliselle tallille", niin ei kai kukaan vaadi henkilöä sitä muuttamaankaan? Olisi kuitenkin mukava kuulla perusteluja siitä miksi tällaiseen (tai päinvastaiseen) ratkaisuun on päädytty.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjädani 
Päivämäärä:   7.12.09 16:17:15

"Wanhat hyvät ajat" on suurin klisee. Jos kerta suurin osa haikailee vain menneisyyteen ja pitää uusia systeemejä aivan surkeina vanhaan käsipelillä pyöritettyyn VRL:n sekä muuhun sellaiseen verrattuna, niin mikä piru täällä sitten pitää vuosikausia _kehittämässä mm. VRL:n toimintaa, tekemässä tiptop muodin mukaisia ulkoasuja ja tehtailemassa kuuminta hottia olevia kasvatteja, jos kerta ennen kaikki oli paremmin?

oikeesti :DD

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäRS 
Päivämäärä:   7.12.09 16:19:31

"Ehkä tyhmintä virtuaalimaailmassa on se, kun aina vedotaan siihen, ettei osaa. Joku xhtml ja css vaikka ei tosiaankaan oo mitään tähtitieteellisen vaikeaa, vaan sitä kyllä oppii ihan kuka vaan."

Niin, mutta kun ei osaa ja kukaan ei opasta. Ihmiset oppivat eritavoin, (ennen kuin linkitätte menthalin ...) ja toisille ei riitä, vaikka kuinka lukisivat netin html -oppaita. Jotkut, kuten minä tarvitsen opastusta aiheesta oppiakseni, ja sitä ei ht.netissä saa vaan kaikki tuntuvat arvostavan omia koodaustaitojaan, eivätkä ole valmiita opettamaan muita. Onhan se tietenkin työlästä opettaa jotakin ihan UUNOA, kuten itseäni. Mutta silti.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäAnne 
Päivämäärä:   7.12.09 16:23:58

Dani: juu. Itse en ole näitä hyviä aikoja nähnyt, mutta joka paikassa on aina näitä aika kultaa muistot-tyyppejä.

RS: Netti tosiaan on pullollaan oppaita, ja jos joku niistä ei aukene, tuskin toisen henkilön sepustus netin kauttakaan. Varmasti kouluissa, kansalaisopistoissa yms. järjestetään kädestäpitäen-opetusta, jos sitä henkilön oppimistyyli vaatii.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäRS 
Päivämäärä:   7.12.09 16:27:50

Esim. messengerissä jonkun tietyn ulkoasupohjan koodaaminen ihan vaihe vaiheelta yhdessä auttaisi kovasti, joku kertoisi mikä koodi kirjoitetaan seuraavaksi ja miksi/mihin se vaikuttaa. Sen jälkeen voisi koodailla itse samanlaisesta pohjasta ja kokeilla saako samanlaisia. Kun peruskoodit olisivat hallussa voisi itse opetella html-oppaiden kanssa soveltamaan. :)

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjäfeiarth 
Päivämäärä:   7.12.09 16:38:57

RS, nyt täytyy löytää joku vetämään livekurssia! Itse voisin tulla mukaan opettelemaan ihan mielelläni, vaikka jonkinnäköinen väkerrys onnistuukin. Nuo kansalaisopistojen kurssit on yleensä hintavia, eikä meillä ainakaan koulussa ole koskaan ollut mahdollisuutta tällaiseen. Okei, opetettiin siellä perus taulukkolaskenta ja wordin kanssa leikkiminen, muttei mitään koodailuun viittaavaa : D

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjä: Piia 
Päivämäärä:   7.12.09 16:40:11

Täällä on tullut kyllä niin paljon hyviä asioita esille... o/

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.12.09 16:44:55

1. Typerä slogan, yleensä englanninkielinen, "esim. 'couse we love ponies!". Ja usein vieläpä kieliopillisesti virheellinen sellainen.

2. Englanninkieliset linkit, jotka on englanninnettu suoraan suomenkielisistä linkeistä sanakirjan avulla, ottamatta ollenkaan huomioon sitä, että eri kielissä on erilaiset ilmaukset eri asioille ja näennäisesti samaa tarkoittavia sanoja käytetään usein hyvin erilaisissa yhteyksissä, jolloin esim. linkkinä sana "action" kuulostaa tosi typerältä, jos tarkoituksena on kuvata tallin toimintaa.

3. Venytetyt ja vanutetut tekstit, jotka ovat täynnä täytesanoja, jaarittelua ja kaikkea turhaa hölynpölyä, turhaa nippelitietoa, tyyliin "tallin vessan ovenkahva on kiiltävää metallinharmaata materiaalia ja niin myös lavuaarin hana", tarkoituksena vain saada teksti vaikuttamaan pitkältä.

4. Typerät alaotsikot! "Kauraturvat", "Kauramoottorit", "Nelijalkaiset", "Herrasmiehet" - Miksi ei "Hevoset" tai "Siitosoriit"?

5. Vielä typerämmät alaotsikot, englanninkieliset sellaiset, jos talli on muuten suomenkielinen. Usein täynnä kieliopillisia virheitä ja tökeröitä ilmauksia: katso kohta 2.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäKya 
Päivämäärä:   7.12.09 16:47:12

Ihana topikki! Kohensi mieltä. Ihan oikeasti! :D

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäEilowy 
Päivämäärä:   7.12.09 16:47:40

Englanninkielisistä linkeistä on aina paljon puhetta, puolesta ja vastaan. Itse en ymmärrä niiden merkitystä esimerkiksi suomenhevosia kasvattavilla talleilla, mutta tuen esimerkiksi laukkatalleilla (joilla ne kyllä ovatkin melko yleisiä). Laukkatalleilla englanninkielisten linkkien merkitys on se, että tallien välistä jalostustyötä tehdään myös kansainvälisesti ja hevosilla kisataan myös mm. amerikkalaisilla foorumeilla. Esimerkiksi oman laukkatallini sivuilla hevosten perustiedot ovat nähtävissä myös Englanniksi ja on järkevää, että englanninkielinen vierailija löytää jalostusoriimme itselleen tutun linkin takaa, eikä joudu arvailemaan.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjäaavistus. 
Päivämäärä:   7.12.09 16:47:50

Minen ymmärrä miksi tuo viivaviivaviiva veti noin hirveät herneet nenäänsä, vaikkei yksikään teksti kohdistunut keneenkään. :O

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjä: Piia 
Päivämäärä:   7.12.09 16:50:20

En oo kyllä törmännyt yhteenkään suokkitalliin jos ois englanninkieliset linkit, liekö joku muu?

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjäfeiarth 
Päivämäärä:   7.12.09 16:53:19

Piia, enpä ole minäkään. Ainoastaan näitä ulkomaisia ja lähinnä puoliverisiä kasvattavia talleja englanninkielisillä linkeillä ja sloganeilla olen löytänyt.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäEilowy 
Päivämäärä:   7.12.09 16:56:05

Minä olen törmännyt suokkitalliin, jolla oli englanninkieliset linkit, sitä tosin tuskin on enää olemassa. Se oli kuitenkin vain kärjistetty esimerkki, enkä ymmärrä, miksi tunsitte tarpeelliseksi tarttua siihen.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjäfeiarth 
Päivämäärä:   7.12.09 16:56:26

mmeiju., itse olen törmännyt vain pääosin suomenkielisiin laukkatalleihin, joilla linkit englanniksi, enkä näe miksi sopisivat sinne yhtään sen paremmin/huonommin kuin muuhunkaan toimintaan painottavalle tallille. Poikkeuksen tietysti tekee tallit, jotka on kirjoitettu kahdella kielellä, kuten Eilowy mainitsikin. Niihin en toistaiseksi ole kuitenkaan törmännyt.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjäfeiarth 
Päivämäärä:   7.12.09 17:00:19

mmeiju., kokemukseni laukkureista on melko rajallinen, samoin kuin ravureistakin. Ehkäpä jossain kohtaa lähden tutkimusmatkalle niihinkin maailmoihin (: Silloin täytyy pitää silmät auki!

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäAnne 
Päivämäärä:   7.12.09 17:01:43

RS:

W3s tarjoaa tuon vaihe vaiheelta simulaation:

http://www.w3schools.com/html/default.as


http://www.w3schools.com/html/tryit.asp?filename=tryhtml_intro

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäEilowy 
Päivämäärä:   7.12.09 17:02:01

Aika monella laukkatallilla ainakin hevosten perustiedot on kirjoitettu myös englanniksi. Niillä joilla ei ole, ei yleensä harjoiteta yhteistoimintaa ulkomaalaisten tallien kanssa ja on menty linkkien suhteen vain massan mukana. Siitä voi toki jokainen olla mitä mieltä haluaa. Laukkatallit tuskin kuitenkaan ovat tämän topicin aihe, joten jätän ainakin omalta osaltani tähän.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjä: Battlefield 
Päivämäärä:   7.12.09 17:10:46

Hevosen kuvan copyright:
(c) Kuvaaja ei tahdo nimeään mainittavan.

:DDDDDDDD

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäEilowy 
Päivämäärä:   7.12.09 17:15:09

Luulen, että huvittavaa tuossa onkin lähinnä se, että sinne merkitään esimerkiksi (c) ja ko. lause tai Kuvat ottanut: ko. lause, tms. Pelkkä "Kuvien ottaja ei halua nimeään mainittavan" ei ole minusta hassu.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjä: Heidi M. 
Päivämäärä:   7.12.09 17:16:49

Mä syyllistyn englannin kielisiin linkkeihin :D. Mut oon liian laiska enkä jaksa vaihtaa niitä, vaikka pitäs oikeesti joskus mutta se pitäs sitten erikseen joka sivulle.

Meni offiksi. Joten minua arsyttää:

1) Jos tallin nimi on suomea ja se sijaitsee ulkomailla sekä kasvattaa esim jotain täysiverisiä. Ei mitään järkeä?

2) Esittelyteksteissä se että näet irrallaan juoksevan hevosen, otat sen kiinni ja pian sinua vastaan tulee hevosen ratsastaja. Ja plaaplaa.. Astelen koivujen reunustamaa soratietä ja pian vastaasi tulee kyltti jossa lukee 'Tammisalon Talli'.. plaaplaa.. Näet upeat, jumalaiset maisemat.. Sinut otetaan lämpimästi vastaan.. Näet upean puoliverisen kentällä.. Seuraat ratsukkoa ja päädyt tallille. Kaikki kliseiset.

3) Kapeat ulkoasut.

4) Hevoslistauksessa se jos on vain pelkkä hevosen nimi ilmoitettu, ei muita tietoja. Saa plärätä kaikki hevoset läpi kunnes löytää sen sopivan.. Oho ei se olekkaan hyvä.

5) "Hevosia rakkaudella vuodesta 2009", "Toimintaa jo vuodesta 2010!"

6) Mua naurattaa jos löydän joltain tallilta liitoiteltuja omakehuja, esim omasta kasvatustyöstään. Jos se kerta on NIIIIN laadukasta, niin miksi se pitää mainita? Eikö se muuten käy ilmi?

7) Venytetyt pikkukuvat & jos hevoslistaus on ahdas

8) Jos yhdelle hevoselle on tungettu 10 samantyyppistä kuvaa. 3 rakennekuvaa, 2 pääkuvaa ja loput ratsastuskuvia. Oikeesti, mitä järkeä?

9) Jos hevosen sivuille ei olla väriä merkitty, jälkeläisen omistaja saa itse kaivaa sen jostain hornantuutista jotta tietäisi että minkä värinen saa se varsa olla. Rasittavaa

10) Usein kun merkitään kilpailut hevosen kalenteriin, ei viitsitä sitä tallin nimeä laittaa näkyville vaan se on tyyliin 'Kutsu' tai 'X'.

Olen perfektionisti, mua häiritsee kaikki pienetkin asiat joita en jaksa listailla :D.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjäfeiarth 
Päivämäärä:   7.12.09 17:17:39

Anne, en lähtisi opettelemaan mitään tuon W3s:n simulaattorin kautta, se opettaa HTML:ää ja lisäksi ilman CSS-muotoiluja. Not good, sanoisin. Olen itse alunperin HTML:ää opetellut ja määritykset tietysti tunkenut joka helkutin elementtiin mukaan, joten nyt CSS:n opettelu on ollut vaikeampaa. Kerralla alusta oikein, niin pääsee helpommalla (:

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjäfeiarth 
Päivämäärä:   7.12.09 17:22:09

Ohoh, olin vähän liian nopea taas käänteissäni. W3S tarjoaa myös css-tuton ja XHTML-tuton. Itse päätin juuri syventyä JavaScript-tutoon, katsotaan tuleeko siitä yhtään mitään. No, ei siitä kuitenkaan enempää tässä triidissä (:

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäRähinä. 
Päivämäärä:   7.12.09 17:24:36

Raivostuttavinta on se, kun jotkut haalii itselleen kymmenkunta hevosta ja sitten myykin kaikki. Perusteilla: vaihdan piirrettyihin hevosiin tai toisinpäin, uusi mielenkiintoisempi projekti, ei olekkaan aikaa etc etc...
Myydään entiset hevoset tai kasvatit eteenpäin ilman mitään ex-omistajan lupaa vaikka myyntiehdoissa niin selkeästi lukee.
Luvataan maat ja taivaat että kisaillaan hevosella ympäri maailman ja toiseen suuntaan, vaikka myyjä tyytyisi vähempään, mutta kas kas, eihän siellä hevosen sivuilla tapahdu sivujen tekemisen jälkeen yhtikäs mitään...
Virtuaalimaailman kateus sun muut naurettavat asiat eivät mielestäni myöskään kuulu mitenkään asiaan. Jos toisella on oikeasti todella hieno talli ja viimesen päälle treenatut ja kisatut hevoset, se ei missään tapauksessa mitenkään oikeuta haukkumaan/mustaamaalaan toisien vähän "huonompien" tallien omistajia. Tämä on kertakaikkisen raivostuttavaa.
Tekijänoikeuslakien rikkominen. Miksi se pitää aina rautalangasta vääntää, että suoralinkitys on kiellettyä, niinkuin myös toisten kuvien ilman lupaa käyttöön ottaminen tai eteenpäin antaminen.

En jaksa enää miettiä, liikaa haittapuolia, mutta silti mä vaan tätä teen :D

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäAnne 
Päivämäärä:   7.12.09 17:28:03

Joo, sieltä löytyy kaikki tutot, mitä nyt melkein voi tarvita. Tuo linkittämäni oli se eka tuto, mistä lähdetään liikenteeseen. Iisi äs @!#$.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäEilowy 
Päivämäärä:   7.12.09 17:28:35

1) tallin sivujen teksti on liian pientä
2) tallin ulkoasun tekstialue on liian kapea
3) koodausta ei ole viitsitty tarkistaa useammalla selaimella ts. se ei toimi kaikilla (tai sitten asiasta ei vain ole välitetty)
4) liian raskaat grafiikat, joiden lataaminen kestää ikuisuuden.
5) Sata ja tuhat linkkiä samassa rivissä (allekkain sivussa ei ole yleensä kovin häiritsevä), tekevät ulkoasusta ahtaan ja joskus jopa vaikeuttavat eivätkä helpota selailua.
6) Se, ettei hevosten sivuilla ole tallin tavallaisia linkkejä vaan pelkkä "takaisin hevoset-sivulle" tai "takaisin etusivulle" -linkki-

Eli oikeastaan yleisesti se, ettei ulkoasu ole käyttäkäystävällinen.

Lisäksi se, että vedetään herne nenään rakentavasti esitetystä kritiikistä, jossa mukana on ollut myös positiivista palautetta. Parhaassa tapauksessa tämä johtaa siihen, että ruvetaan toisella nimimerkillä (esiintyen esimerkiksi ensimmäisen nimimerkin kaverina tai jättäen nimimerkin kokonaan pois tms.) haukkua kritiikin esittäjää ja tämän aikaansaannoksia ilman minkäänlaista käsitystä rakentavan palautteen antamisesta tai edes mistään yrityksestä siihen suuntaankaan.

Lisäksi minua huvittaa, vaikkei siinä mitään kökköä tai kliseistä sinänsä ole, tämä buumi, jonka seurauksena uusia ratsastuskouluja syntyy kuin sieniä sateella ja sen seurauksena myös kuolee kuin kukkia pakkasella.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäRähinä. 
Päivämäärä:   7.12.09 17:31:09

Lähettäjä: Battlefield
Päivämäärä: 7.12.09 17:10:46

Hevosen kuvan copyright:
(c) Kuvaaja ei tahdo nimeään mainittavan.

:DDDDDDDD

Mikäli kuvaaja on kieltänyt nimensä mainittavan ja copyt pitää olla, miten sinä asian ratkaisisit?

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäAimie 
Päivämäärä:   7.12.09 17:38:08

Lainaa:

6) Se, ettei hevosten sivuilla ole tallin tavallaisia linkkejä vaan pelkkä "takaisin hevoset-sivulle" tai "takaisin etusivulle" -linkki-


Niin totta!! Pitää selata eessun taas, kun linkkejä ei ole kuin takaisin yhdelle sivulle. Hohhoi.

Mutta sitä en tajua mikä "kutsu"-tekstissä mättää kisakalentereissa. Mulla on näin, ja tykkään siitä kun kisakalenteri menee nätisti kun tekstit on suurinpiirtein samat. Makukysymys, mutta minkäs teet.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjä: Jenna.S 
Päivämäärä:   7.12.09 17:51:50

6) Se, ettei hevosten sivuilla ole tallin tavallaisia linkkejä vaan pelkkä "takaisin hevoset-sivulle" tai "takaisin etusivulle" -linkki-

Itselläni on juuri näin, sillä en keksinyt asialle mitään ratkaisua. Miten te laittaisitte, jos itse tallin ja hevosten ulkoasu on ns. "erilliset" mutta toisiinsa sopivat?

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjä: Luciana 
Päivämäärä:   7.12.09 17:55:36

Pakko myös mainita tuohon kutsu-tekstiin sen verran, että minulla se ei ole käytössä lainkaan siksi että näyttää paremmalta (siis minunkin mielestäni näyttää, mutta ei ole syy siihen). Vaan ainoastaan siksi, että se teettää ihan hullusti lisätyötä! Vielä pari vuotta sitten laitoin järjestäjän nimen, mutta nyt kun tuppaa tulemaan useammalle kymmenelle hevoselle pari sataa ja enemmänkin kilpailua kalenteriin (lisään kaikki, en vain sijoituksia) niin kyllä se kutsu-sana on pikkaisen nopeampi ja helpompi tapa... Käytännöllisyys kunniaan :D

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjä: Luciana 
Päivämäärä:   7.12.09 17:57:07

Hmm... Kökköä on se, että ei osaa kirjoittaa muuten kuin kökösti... Pahoitteluni... :D

Vaan ainoastaan siksi, että se teettää ihan hullusti lisätyötä!

Siis nimenomaan helpottaa työtä hullusti.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäJorma. 
Päivämäärä:   7.12.09 17:58:34

Sellanen on kanssa kökköä kun joku on mapannu otsikkon linkit, jotka on kirjotettu ihan normaalisti vaikka arialilla. jNe vois kuitenki määrittää vaikka divillä oikeille paikoilleen :D

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäJorma. 
Päivämäärä:   7.12.09 18:01:34

Niija sit ne jotka perustaa piirrosheppatalleja muttei piirrä ite yhtäkään kuvaa :D

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäTijuana 
Päivämäärä:   7.12.09 18:01:48

Vuodesta X -tekstin voi laittaa sivuille vasta kun talli on ollut pystyssä vähintään 2-3 vuotta, muuten se on korni. :DD

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäJosefiina 
Päivämäärä:   7.12.09 18:01:54

Mun kestokummastus:

Oletetaan nyt, että käyttäjä X haluaa perustaa tallin; ihkun ja supersuositun, josta kaikki tykkää. Niinpä X tekee aluksi topan kyselläkseen ht.nettiläisiltä, mikä on nyt in virtuaalimaailmassa. Tällä hetkellä varmaan "rennot, lämminhenkiset ratsastuskoulut". Joten, henkilö X päättää perustaa ratsastuskoulun.

Ensin on tietenkin hankittava paljon kuvia ja ulkoasukin. Sekä tietty luonteita hevosille. Ei muuta kuin topaa pystyyn. Ahkeran nostelemisen ja ylitsevuotavan palkan lupaamisen jälkeen se unelmien brushientäyteinen leiska löytyykin. Myös sopivia kuvia ja luonteita löytyy.
Innokkaana X alkaa rakentamaan talliaan. Helppoa kuin heinänteko; upea ulkoasu kyllä takaa kävijöiden tulvan, joten mitäs sitä turhaan tekstien takia päätänsä vaivaamaan. Joku tunnelmallinen tervetuloteksti (kävelet koivujen reunustamaa hiekkatietä pitkin, kun kuulet hirnahduksen...) ja mielikuvituksettomasti kirjoitetut esittelytekstit, niin kyllä se siitä. Hoitajatoimintaakaan ei jaksa oikein kehitellä, tärkeintä nyt vaan että saadaan talli äkkiä ulos.

Ja kun se viimein tapahtuu, heti hötölään mainostopaa pystyttämään!
Tallillehan vyöryy heti hoitaja poikineen, onhan ulkka hieno ja hevoset söpöjä. Niinpä siinä sitten puksutellaan kuukausi, ehkä parikin. Toiminta on aktiivista, kunnes X:n mielenkiinto alkaa lopahtaa. Sivuja päivitellään aniharvoin, järjestetyt tapahtumat jäävät keskeneräisiksi ja hoitajienkin innostus katoaa tallinpitäjän lagaillessa. Hiljalleen talli katoaa bittiavaruuteen vähin äänin, tai sitten etusivulta löytyy jo topassa mainittukin "kaikki kaunis loppuu aikanaan" ja blaablaa-teksti.

Kirjoitettu lämpimään sävyyn, elekee vetäkö hernettä nokkiinna ;)

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   7.12.09 18:09:27

jotenkin repesin, "syntyy kuin sieniä sateella ja sen seurauksena myös kuolee kuin kukkia pakkasella." =DD

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäJava 
Päivämäärä:   7.12.09 18:15:16

Heehee, onneksi olen ollut lapsukaisesta asti sivustaseuraaja ja välttänyt pahimmat kliseet. Nyt kun oma talli möllöttää tauolla.. no niin..

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäDiamonte 
Päivämäärä:   7.12.09 18:17:19

- Inhoan suomenhevosia, älkää kysykö. Vielä enemmän inhottaa katsoa GP tason suokkeja, niitä kun ei oikein IRL:isti näy.
- Inhoan sitä kun kasvatit palautetaan heti, ei osata kisata tai sitten vaan puskaillaan
- Inhoan sitä kun kouluhevoseni eivät menesty
- Inhoan sitä kun en saa yhtä vtun kaakkia laatikseen
- Inhoan sitä kun sivuni ovat täynnä kirjoitusvirheitä
- Inhoan näsäviisaita heppatyttöjä jotka kopioivat ilman lupaa
- Inhoan sitä kun tekijänoikeutta ei tunneta esim. ulkoasuissa
- Inhoan sitä kun jotkut pistävät topiikin pystyyn omalla nimellään (pahempi jos on vielä joku puskailija)

Lista jatkuu ja jatkuu

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäTijuana 
Päivämäärä:   7.12.09 18:22:52

Ja ärsyttävää on, että talli sijaitsee jossain paikassa jolla ei ole mitään yhteistä kasvatusrodun kanssa. Esimerkiksi Pohjoisruotsinhevosia Madagaskarilla, suomenhevosia Australiassa jne jne. Vähän ärsyttää myös jos samalla tallilla kasvatetaan jotain rotuja joilla ei ole mitään yhteistä keskenään, mutta se ei ole kovin kamalaa kun syyllistyn siihen itsekin. :D

Ja heppalistoissa ns. oikeiden hevosten perässä kamala rivi "Heppa Heppanen, Ei Kuvaa, rotu, sukupuoli, ikä plaa" jne. Miksi jotain tommosia pitää laittaa niihin kenttiin, ne voi jättää tyhjäksi jos ei ole enempää hevosia!

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   7.12.09 18:27:21

Tijuana,

"
Ja ärsyttävää on, että talli sijaitsee jossain paikassa jolla ei ole mitään yhteistä kasvatusrodun kanssa. Esimerkiksi Pohjoisruotsinhevosia Madagaskarilla, suomenhevosia Australiassa jne jne. Vähän ärsyttää myös jos samalla tallilla kasvatetaan jotain rotuja joilla ei ole mitään yhteistä keskenään, mutta se ei ole kovin kamalaa kun syyllistyn siihen itsekin. :D"

kuten; oldenburgeja, traksuja ja fwb'tä Albaniassa? :D suokit kylläkin asuu ihan suomessa, Korvajärvellä. :D

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjä: Ellume 
Päivämäärä:   7.12.09 18:28:59

Kökkövä se:

1) en osaa käyttää suntuubia, esim siten, että hevosen nimeä klikkaamalla pääsisi sen sivuille. Olenn yrittänyt kaikki, ei onnistu. Olen 'aska.

2) En saa vrl tunnuksia varmaan ikinä kun ne ei osaa lähettää niitä mulle(=osaa ne varmaan, mutta en ole saanut, vaikka 2kk sitten klikkasin säpöstä linkkvä:()

3) Suntuubi ja muut sivut liian vaikeita mulle.

Pitäis siis varmaan lopettaa koko toiminta:D

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäWebbenia 
Päivämäärä:   7.12.09 18:30:31

Aah, intiaaniponeja Suomen puskissa ja muut sateiden saaren nummilla kummituksia kiusaamassa.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjä: mmeiju. 
Päivämäärä:   7.12.09 18:34:13

Ärsyttää kun ties mistä luvataan palkaksi ties mitä ja niitä ei koskaan kuulu. Tarjotkaa sitä palkkaa oikeasti sitä mukaan kun jaksatte sitten myös tehdä! Jo 30 sijoitusta on oikeasti vaikea saada kasaan, kun kilpailuihin osallistuminenkin edellyttää supernopeita sormia ja VRL:n kisalistan jatkuvaa tarkkailua.

maukan kimolle suomenhevoselle muistaakseni muuten joskus iltatopikissa laittelin kilpailuja muotoon, eikä siitä koskaan kuulunut palkkavalmennusta. Ja maukka hyvä ei tästä nokkiinsa ota jos ei omista kimoa suomenhevosta tai tällaista tilannetta muista, me so sorry! Sano ihmeessä jos on väärät mielikuvat, niin eipä jää enää kalvamaan ja asian voi unohtaa ihan suitsait. Sellainen fiilis vain jäänyt, ja siinä on se epämukava että kaikista vastaavanlaisista tilanteista (oli kyseessä kuka tahansa) jää paha maku suuhun ja mahdollisesti jopa lievä boikotointi em. henkilöä kohtaan. Mikä nyt ei tietenkään kaikkia haittaa, mutta mutta :D

Ah, tätä väsynyttä tilitystä.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   7.12.09 18:36:52

Mua ärsyttää toi aikaisemmin mainittu englannin (tai minkä tahansa muun) kielen käyttö tallilla kun sitä ei oikeasti osata. Mua ei sinäänsä kyrsi englanti talleilla, jos sitä on osattu käyttää oikein, mutta kun linkeissä esim. toiminta -sanasta löytyy miljoona eri väännöstä eri talleilta ja melkein kaikki on vaan vähän sinne päin.

Mua ärsyttää myös suunnattomasti se, jos tallin historiaan liittyy joku reaalihistorian tapahtuma ja se on aijoitettu ihan päin honkia. :D Jos ensimmäinen maailmansota oli jo 1800-luvulla tai jos talli on sijainnut Australiassa 1600-luvun alusta lähtien. Aboriginaalitko sen tallin sinne perusti?
Jotkut pikkuvirheet eivät haittaa ja syyllistyn niihin varmasti itsekin, mutta noin isot nyppii.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäWebbenia 
Päivämäärä:   7.12.09 18:40:01

mmeijusta tuli mieleen.
Mulle eräs henkilö lupas kahdeksan lyhyttä(!) valmennusta palkaksi luonteesta, sain neljä jotka tosiaan olivat lyhyitä (hyvä kun neljä lausetta). Mailasin perään kuusi tai kahdeksan kertaa, jokaiseen osoitteeseen jotka kyseiseltä henkilöltä löysin. Nyt tämä hlö on ostamassa kaveriltani kuvia, varoitin että hänelle ei kannata antaa, tai ainakin palkkaa kannattaa penätä ahkeraan. Noo, kaverini kuunteli ja kyseli palkan perään usein. Jonkin ajan perästä kyseinen hlö sitten ilmoitti, että hänellä ei ole aikaa tehdä kaverini pyytämiä juttuja palkaksi, että voisiko tehdä jotain muuta. Ja tällä hetkellä kaverini sitten odottelee palkkaa, kun ko. hlö ei kuvia halua käytöstä poistaakaan, vaikka palkkaakaan ei jaksanut maksaa. Syystä tai toisesta sitten hieman häntä boikotoinkin.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjä: mmeiju. 
Päivämäärä:   7.12.09 18:42:38

Puhtaat unohdukset palkkojen maksun suhteen on asia erikseen, mikäli huomauttamalla ne sitten lopulta itselleen saa. Webbenian kuvaama tilanne on ärsyttävä! Tuosta syystä en itse anna esimerkiksi kuviani julkaistavan ennen kuin olen niistä palkan saanut.

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäJorma. 
Päivämäärä:   7.12.09 18:44:25

Ainiin, ja jos joku maksaa palkkakisoja, sitte linkittää ne kisat ja ottaa ulkoasun varmistamatta onko osallistuminen hyväksytty. Hyvässä lykyssä jää puuttumaan ainakin puolet kisoista, kun osaan ei mahdu/osallistuminen on väärin -_______-

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäTijuana 
Päivämäärä:   7.12.09 18:45:06

Mullakin oli Jenkkejä tsekeissä, mutta muutettiin Texasiin kun annoin ne kladrubit pois. :D

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäWebbenia 
Päivämäärä:   7.12.09 18:45:44

Mäkin sanoin, että saat luonteen kun koko palkka on maksettu. Kaveri sanoi kuvista samaa. Kaikui kuuroille korville. ARGH!

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   7.12.09 18:48:49

mmeiju,

"maukan kimolle suomenhevoselle muistaakseni muuten joskus iltatopikissa laittelin kilpailuja muotoon, eikä siitä koskaan kuulunut palkkavalmennusta. Ja maukka hyvä ei tästä nokkiinsa ota jos ei omista kimoa suomenhevosta tai tällaista tilannetta muista, me so sorry!"

omistan kaksikin kimoo sh'ta, ja juu karmavalle laitoit ja valmennuksenkin heittelin muistaakseni 4 pvän sisällä sulle mailiin. eikö oo tullu perille? o__O en yhtään ihmettelis vaik ei oliskaan, kun toi maili ei aina kaikille lähetä kaikkia viestejä. :/

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   7.12.09 22:18:22

mmeiju, no hei, tuuppas tonne mun topsuun (nostan ihan just etusivulle) niin rustaan sulle nopee uuden, kun kirjotin sen suoraan mailiin ja just tyhjensin koko mailin lähetetyt ja turhat saapuneet. =D

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   7.12.09 23:05:56

Itse sorruin jo tohon esittelytekstin kliseisyyteen: pitkä mutkittelevat hiukkatiet, perhanasti niittyjä ja niittyjen poikki pääsee järven rannalle uittopaikalle :D asia nyt vaan on niin että kun sellainen talli olisi IRL ihana, enkä sellaista IRL voi saada, niin miksen sitten URL sellaista perustaisi ;)

Plus hevosten listaus: mulla on vaan nimet näkyvillä, tosin sukupuolen ja rodun mukaan jaoteltuna. Syynä on se että mulla on kahdella kahdeksasta kopukasta kuvat, eli kuvalistaus on poissuljettu, enkä oikein muutakaan fiksua tapaa keksinyt. Onhan siinä ne tärkeimmät merkitty kuitenkin :)

Tsek muiden kliseiden varalta, ja kerro jos löytyy enemmänkin ;)

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

LähettäjäHalaya 
Päivämäärä:   7.12.09 23:26:54

Moikka pitkästä aikaa! En tee paluuta, mutta haluaisin viitata Annen ensimmäiseen viestiin.

"1. Sivujen koodaus tableilla ja ulkoistamattomat css-tiedot. Ja pahimmassa tapauksessa table td/tr fonttien, värien määrittely joka tagissa erikseen. Argh!"

- Ensinnäkin kaikki alkavat koodauksen jostain, jos koskaan alkavat

- Tiedän ammattilaisena, että se on kurjaa, mutta eihän sinun tarvitse sen ihmisen koodeista välittää, jos et tee niille mitään

- Kuka tahansa hyvä koodaaja on alkanut jostain, itse aloitin expagessa extra tyylikkäillä koodeilla ja se oli sitä kaunista 2000-luvun alkua

- btw. tablet on helppoja, kun ei osaa käyttää divejä, eikä css-tyylejä kunnolla

Älkää ottako pahalla, mutta halusin tuoda toisen näkökulman asiaan!

  Re: Virtuaalimaailman kliseet ja kökköydet

Lähettäjäriella. 
Päivämäärä:   7.12.09 23:35:52

Hmm.. lueskelin tuossa aikaisemmin tästä topickista etusivuteksteistä ja heräs kysymys että millanen etusivuteksti on sitten hyvä jossei mikään kuvailu mutkaisista hiekkateistä tai lauseet jossa kerrotaan mistä asti hevosrotua X on kasvatettu? Poikkeaa ehkä aiheesta mutta just pitäis oman tallin etusivunteksti uusia mutta millainen olisi hyvä eikä menisi ainakaan kokonaan massan mukana?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.