Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäFeanaro 
Päivämäärä:   30.10.09 13:47:46

Pistinkin juuri tulevasta tauosta infoa VRL:n sivuille, http://www.virtuaalihevoset.net/esittely.

Tulevan tauon aikana on siis tarkoitus kerralla päivittää VRL uudelle vuosikymmennelle, sekä koodien että monien toimintojen osalta. Tulossa ovat mm. kasvattajaklubi ja valmennukset, uusia ominaisuuksia hevosrekisterissä ja uusi selkeämpi ja helpommin käytettävä navigaatio.

Ginin, Sirpan ja erinnäisten topikkien takia ajattelin aloittaa keskustelun VRL:n kehittämisestä vähemmän teknisellä puolella. Sosiaalisuus ja muut harrastajat ovat oleellinen osa virtuaalihevosia, mutta foorumeiltakin on helppo huomata kuinka sisäänpäin kääntyneitä suurinosa harrastajista on.

Kuinka VRL voisi edistää virtuaalihevostelijoiden verkostoitumista ja yhteistä harrastamista. Tallirekisteriin yhteistyö-kumppanit ovat jo tulossa, muita vastaavia ideoita?

Ideat voivat olla konkreettisia tai vain ajatustasolla. Ideat voivat olla todella radikaaleja, sillä niissäkin saattaa piillä siemen.

Kaikki kehiin siis.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäAda C. 
Päivämäärä:   30.10.09 13:52:17

Fea, onko mahdollista esimerkiksi saada tuo myytävänä toiminto käyttöön? Kun sellainen tosiaan tuolla sivuilla on.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäFeanaro 
Päivämäärä:   30.10.09 13:54:02

Ada, Jos mä olen sen kerran sinne sivuille jo laittanut niin voisi olettaa, että se on myös tarkoitus ottaa käyttöön, kunhan kerkeän sen koodaamaan (eli jos 1+1=2 niin tiedotuksesta voi päätellä että se tulis toimintaan tammikuussa).

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjävvenla 
Päivämäärä:   30.10.09 13:55:01

Kysymys joka ei liity tähän aiheeseen: kenelle pitää laittaa sähköpostia jos rekisterin rotulistaan haluais lisäystä. Hevosrekisteriin.

Ja sitten aiheeseen, virtuaalimaailma on menny niin päin persettä viime aikoina, tai tää miljardi kisaa niin hevonen on hyvä. Kannatan ehdottomasti porrastettuja, mutta ne pitäis saada jotenkin vielä paremmin esille. Okei, ehkä tää ei liity VRL:ään, mutta ainakaan yhdelläkään rotuyhdistyksellä ei oo mitään arvostelukaavaa porrastettuja kisaaville. :B
(olipas sekavaa!)

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäMaijunen 
Päivämäärä:   30.10.09 13:56:29

Hyvä tietää. :)

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   30.10.09 13:56:49

Eikö tasottomat kilpailut voisi olla karanteenissa jonkun aikaa? 8)

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäFeanaro 
Päivämäärä:   30.10.09 13:56:54

vvenla, "Apua ongelmatilanteisiin löytyy VRL:n asiakastuesta", jossa on muuten ihan kategoria "uusi rotu hevosrekisteriin".

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäLinnie 
Päivämäärä:   30.10.09 13:57:48

Se, että pystyy hevoset luokittelemaan omiin rekisteröityihin talleihin, ja että ne vois piilottaa sillon ku niitä "ei tarvitse".. Toi on se mikä päällimmäisenä tuli mieleen.

En tiedä miten toimii, tosin onhan tuo toiminut jo nytkin hyvin.. Mutta!

Kisakalenterit, jokaiselle jaokselle omansa. Pikkuasiatkin voi ärsyttää ja kun jotain yrittää nopeesti tehdä, että löytäis haluamansa heti eikä valikon kautta, niin olis mun silmääni todella mukava, jos jokainen jaos sais suoraan oman kisakalenterinsa. En mä tiedä, toi on kyl semmonen juttu et se vois hankaloittaakin...

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäTaija 
Päivämäärä:   30.10.09 13:58:09

Kasvattajaklubia onkin jo odotettu innolla! :)

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäRena 
Päivämäärä:   30.10.09 13:58:32

tuntuu että kisojen haalimisesta on tullut pakkomielle, mutta en kyllä ihan heti keksi keinoa miten VRL voisi asiaa edistää paitsi tietenkin porrastetut muttamutaa, taitaa vain ohjien löysääminen olla jokaisen oma tehtävä (+ pientä avustusta ulkopuolelta).

porrastettuja tosiaan paremmin esille, pitää vaan miettiä miten.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäFeanaro 
Päivämäärä:   30.10.09 13:59:30

Linnie, miten se auttais että ne kisakalenterit olis eri osotteissa? Nyt sä pääset jokaisen jaoksen 'omaan' kalenteriin sillä että valitset jonkun tietyn lajin ja klikkaat nappulaa.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäFeanaro 
Päivämäärä:   30.10.09 14:01:50

Massakisaamista mä lähtisin purkamaan enemmän sitä kautta, miksi ihmiset kisaa niin paljon? Mikä se tavote on ja onko sen tavotteen vaatimukset sit ihan sopivat, vai voisko niitä jotenkin kehittää? Jos siitä vaan pitää niin sithän asiassa ei ole ongelmaa, mutta jos sitä varten pitää ruveta huijaamaan kisatuloksissa yms niin ei se kovin hauskaa voi olla.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjävvenla 
Päivämäärä:   30.10.09 14:02:33

Feanaro, joko mä oon vaan sokea tai tyhmä tai jotain, mtuta en kyllä löytänyt täältä mitään uudesta rodusta.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäFeanaro 
Päivämäärä:   30.10.09 14:03:15

vvenla, toi on virtuaaliopas. Heti siinä etusivulla on "lähetä uusi virheilmoitus".

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäMaijunen 
Päivämäärä:   30.10.09 14:03:15

Ei minun mielestä missään nimessä jokaiselle jaokselle omaa kalenteria, toimii nytkin älyttömän hyvin, on helppo etsiä haluamansa jaoksen kisoja ja halutessaan voi selata kaikkia. Ei, ei, sanon minä.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   30.10.09 14:03:53

- laatuarvosteluissa pisteytyksen paino tulisi siirtää pelkästä sijoitusten määrästä nojaamaan enemmän sijoitusprosentteihin, http://ginahaltek.blogspot.com/2009/10/v
- kilpailemiselle tulisi lajijaosten laatuarvosteluissa olla jokin vaihtoehto, niin että hevonen voisi saada ainakin kohtalaisen palkinnon joillain muilla meriiteillä kuin sillä, että joko se, sen vanhemmat tai jälkeläiset joutuvat kilpailemaan. Mikä tämä olisi, sitä sopii pohtia, koska minulla ei ole hyvää ideaa
- YLAssa pitäisi voida jakaa miinuspisteitä epärealistisen paljosta kilpailemisesta
- YLAn periaatteet ja pisteytysjärjestelmä tulisi saattaa paremmin ihmisten tietoon, nyt sinne tunnutaan ilmoittavan hevosia, joilla ei ole mitään mahdollisuutta pärjätä

Mitähän vielä? Paljon oli hyviä ideoita, mutta ne katosivat taas...

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   30.10.09 14:06:23

Jep, ei todellakaan tarvitse erinäisiä kalentereita jokaiselle jaokselle. Jos sinulla todella "on niin kamala kiire" ettet voi valita ensin jaosta vetovalikosta ja klikata yhtä nappulaa, jotta tulee vain kyseisen lajin kisat, niin tuskin sinulla voi olla aikaa osallistua niihin kisoihinkaan.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäFeanaro 
Päivämäärä:   30.10.09 14:07:25

Gin, Loistavaa. Tälläsiä ideoita mä haluan.

Toi prosenttilaskurihan on ollut tekeillä jo iät ajat, mut hevosten ja kisojen määrästä johtuen se on aika älytön (varsinkin kun se pitäis olla vielä lajikohtainen), mutta mä yritän kokoajan keksiä jonkun järkevän tavan toteuttaa se.

Laatuarvosteluiden pisteytykseen haluaisin kanssa tunkea sormeni, mut jostain syystä ihmiset älähtää aina kun yritän sitä. Se on jotenkin hirveen tärkeä pitää samanlaisena kuin se on aina ollut, eikä siihen todellakaan haluta muutoksia (varsinkaan, jos ne muutokset jotenkin vähentäis kisaamisen arvoa).

Enkä mä nyt oikein haluais sitäkään et jälleen kerran joku ylläpitäjä lopettaa, koska mä ilmotan et nyt vaan tehdään näin ja joko kestät sen tai et.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäFeanaro 
Päivämäärä:   30.10.09 14:08:14

Sen sijaan toi kalenterin muotoilu on aivan hirveä ja epäkäytännöllinen, mun pitäis keksiä joku näppärämmin selattava kalenteri.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjäfeiarth 
Päivämäärä:   30.10.09 14:08:20

Jos mietitään massakisaamista vielä siltä kannaltakin, että laatikset jne nimenomaan _vaativat_ sitä: sijoituksia, sijoituksia ja sijoituksia. Toki sijoitusten pisteitä voi kompensoida panostamalla muihin kategorioihin, mutta kyllähän kisaaminen nopeampaa on kun valmennuksien kirjoittaminen.

Ja sitten seuraavaan, oli silloin triidissä x puhetta siitä porrastettujen kilpailujen mutkistamisesta ja niistä kuntopisteistä. Onko tällaista lisäystä odotettavissa päivityksen yhteydessä? (:

Sosiaalisille verkostoille lienee syytä tehdä jotain. Ihmiset ovat toistensa kurkussa enemmän tai vähemmän kiinni. Mutta miten oloja saa parannettua, se lienee paljon vaikeampi kysymys ja entistä vaikeampi ratkaista. Valtava massa IRL-tapaaminen, jossa tyypit pakotetaan tutustumaan toisiinsa : D Okei, se oli vitsi, huono sellainen.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäFeanaro 
Päivämäärä:   30.10.09 14:10:01

Itseasiassa mä aion järjestää sen ison virtuaalihevos/VRL-miitin, mut pitää viel keksiä missä, koska ja miten.

Porrastettuihin on tulossa muutoksia, saa nähdä venkslaanko niitä kuin paljon.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäRena 
Päivämäärä:   30.10.09 14:10:57

- laatuarvosteluissa enemmän painoa kisaamisen sijasta esim. päiväkirjamerkintöihin, teksteihin ja realistisuuteen esim. kisamäärissä ja jälkeläisten kanssa. voisi myös katsoa ettei hevonen ole suoraan kun kisaikäinen on niin mennyt GP luokkiin.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjänamusetä 
Päivämäärä:   30.10.09 14:11:04

Miksei vaikka niitä kisatuloksia noissa laatuarvosteluissa voi katsoa hevosen rankingpisteistä? :) Olisi paljon kätevämpää, niin ei tarvitsisi kilpailla niin kauheasti niitä sijoituksia.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäFeanaro 
Päivämäärä:   30.10.09 14:13:35

namusetä, no mut eihän se muuta tilannetta mitenkään. Isommasta sijotuksesta saa enemmän pisteitä. Vähän useampi niitä pojoja ehkä sais, mut ei se silti poista sitä faktaa et pitää kisata paljon.

Tai sit se arvosteluraja pitää asettaa tarpeeks alas tai jakaa jokaselle osallistujalle jokunen piste.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjänamusetä 
Päivämäärä:   30.10.09 14:16:24

Feanaro, mut mä en muista oliko se KRJ:n säännöissä vai missä, et 250 rk pisteestä saa täydet kisapisteet laatuarvosteluissa. Ja eihän siihen ees kuulu se 40 sijoitusta, ne saa pienemmälläkin. Miksei joka jaoksella voisi olla vaikka 250 rk pistettä se raja tms? :)

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäRena 
Päivämäärä:   30.10.09 14:16:30

miten olis erikseen laatikset joissa katsotaan kisoja eniten ja sitten sellainen laatis jossa kisoilla ei oikeastaan ole väliä vaan muulla panostamisella hevoseen (tekstien laatu & realistisuus, kuvien laatu jne)

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäFeanaro 
Päivämäärä:   30.10.09 14:18:58

En usko että sen erillisen laatiksen palkinnot olis ihmisten silmissä minkään arvoset, kun tiedetään et se on "helpompi".

namusetä, Kyllähän periaatteessa sen vois fiksulla pisteytyksellä ratkasta. Täytyy miettiä pitäiskö ensinnäkin muuttaa tota jaettavien pisteiden määrä ja sit miettiä miten sen suhteuttaa laatiksiin.

Mut kuten totesin, ei oikein tykätä että mä tungen sormeni niihin sääntöihin. :P

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjäpäivie (mini) 
Päivämäärä:   30.10.09 14:20:08

Rena: Yleislaatuarvosteluhan on juuri tällainen?

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   30.10.09 14:21:05

Rena: Oletkos sie kuullut yleislaatuarvostelusta koskaan? Tämähän nimittäin panostaa juurikin "kaikkeen muuhun" kuin kisaamiseen (: Vaikka no, en mie kyllä tiedä tuosta realistisuudesta, mutta kuitenkin.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjänamusetä 
Päivämäärä:   30.10.09 14:22:32

Tuire, vähä tuntuu siltä et ei :D heppa sai YLA2 olis saanu YLA1 JOS, kaikki kisat olis merkattu sivuille :D et ei se kyl ihan niin taida mennä.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjäfeiarth 
Päivämäärä:   30.10.09 14:23:16

päivie, kyllähän YLAkin katsoo kisaamista (ja vieläpä sijoituksia JA osallistumisia).

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäRena 
Päivämäärä:   30.10.09 14:24:45

päivie & tuire / kyllähän tämän tiedän mutta tuntuu ettei ole niin arvostettu kuin nuo krj, erj jne ja tämähän on tietysti ymmärrettävää (:

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   30.10.09 14:26:19

Juu siis en todellakaan tarkoita, etteikö kisoilla ole siellä MITÄÄN merkitystä, mutta vähemmän niillä on arvoa kuin kaikella muulla.

Alla oleva on yleisesti, en siis tiedä miten juuri sie namusetä olet kisakalenterit järjestänyt.

Se ettet saa maksimipisteistä, kun et merkitse kaikkia kisoja ylös (aka merkitset vain sijoitukset), on minusta ihan oikein. Eikös YLA:ssa kuitenkin vaadita tyyliin 60 kisaa yhteensä, mikä ei todellakaan ole paljon saatikka iso homma merkata niitä kaikkia.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   30.10.09 14:26:26

Feiarth, YLAssa täysiin pisteisiin riittää 60 kilpailua, ei väliä ovatko jaoksen alaisia vai eivät ja 5 sijoitusta. Lisäksi nämä 35 pistettä ovat vain osa pisteistä, maksimipisteet YLAssa on 175 pistettä, joten kilpailemisen merkitys ei ole suuri.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäDecne 
Päivämäärä:   30.10.09 14:27:30

Mää en oikeesti kestä jos nyt aletaan tätä "himokilpailemista" jotenkin säätelemään.

Ihan jo siltäkin kannalta että on ihmisiä jotka oikeasti tykkäävät kisata ihan himosti ja laittaa hevosensa menestymään :D

Ja ei noihin laatiksiin mitään pelkkiä rankingpisteitä, muutenki säännöt nykyään hepreaa ja joutuu lukemaan viistoista kertaa et tajuu. Ja toinen kun on pelkät ranking pisteet, pitää ensin rekata heppa ja itse rekisteröin vasta kun kaikki (luonteet yms) sivuilla, mutta kisaan heti kun heppa tullut / täyttänyt 3-4 vuotta :D

En oo tätä harrastusta lopettamassa, en, mutta muutoksia on tehty (mielestäni parempaan suuntaan) ja itse olen tällä hetkellä tähän tyytyväinen. Kaikkia ei missään ja ikinä voi miellyttää, itse olen himokisaaja ja sille ei mitään voi, toiset haluu kisata toiset ei ;)

Ainiin, ainut mikä on miinus ni kauheen "hankala" olevinaan toi viikottainen kisakalenteri, kuukausittainen oli sinänsä parempi, tosin ihan selvillä sekin miksi viikottain :)

ja sekava teksti, pahoittelen tätä.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjäfeiarth 
Päivämäärä:   30.10.09 14:29:15

Virginia, kyllähän minä tiedän ettei YLA painota kisaamista ihan samassa mittakaavassa kun nää painottuneet laatikset, mutta kyllähän 35 pistettä on jo melkoisen iso menetys - mikäli nimenomaan tahtoo hevosensa menestyvän - ja miksi ilmoittaa laatiksiin jos sitä menestystä ei halua.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäFeanaro 
Päivämäärä:   30.10.09 14:31:02

Decne, Eihän tässä niihin kisoihin osallistumista aiota karsia. Saat kisata ihan niin paljon kuin ennenkin. Mut et vaan hyötyis siitä välttämättä mitään.

Mä itseasiassa haluaisin kehittään noita pisteyksiä niin, että ykköspalkintoon ei vaadita täysiä pisteitä. Eli esim. kisoista vois saada 50, jostain muusta 50, suvusta yms 20 jne jne jne. Ja ykkösen raja olis vaikka 70. Niin että sen ykkösenvois saada periaatteessa pelkästään kisaamalla, pelkästään kirjottamalla päiväkirjaa yms tai sit tekemällä vähän kaikkea.

Tarkottais käytännössä sitä et pisterajat pysyis paikallaan, mut jokasesta osa-alueesta saatavia pisteitä vaan nostettais (ja varmaan samalla tulis uusia osa-alueita ja asioita, joista pisteitä saa).

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäDecne 
Päivämäärä:   30.10.09 14:31:35

- YLAssa pitäisi voida jakaa miinuspisteitä epärealistisen paljosta kilpailemisesta
on se nyt kumma. miks kaiken pitää olla niin realistista, me ollaan virtuaalimaaimassa ja muutenkin tää on jo sen verran realistinen et eikö jo riitä ;)

Eli toisin sanoen YLAan periaatteessa pääsee ratsastuskoulun hevoset / puskatallin pollet ja "vanhoja aikoja" ihannoivat ihmiset.

Me "himokisaajat" ollaan niin out sitten :(

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   30.10.09 14:32:05

Ei kukaan ole kilpailemista kieltämässä, kyllä kilpailla saa jos haluaa, mutta pointti on se, että kilpailemista ei pidettäisi ainoana menestyksen mittarina siten että se olisi periaatteessa "pakko" kaikille, jotka haluavat olla vähänkään aktiivisesti ja hyväksyttyinä mukana. Ihanne olisi se, että sikakisaamisella ei saisi hyötyä laatuarvosteluissa yms. ylenmäärin vaan kukin kilpailisi siksi että se on heistä hauskaa.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjäfeiarth 
Päivämäärä:   30.10.09 14:32:46

Feanaro, toi ei kuulostais ollenkaan pahalta, sillä eihän esimerkiksi koulussakaan kymppiin vaadita täysiä pisteitä (; (oh mitä esimerkkejä, pistetään sairastelun piikkiin)

Tosin miten paljon laatisten arvostus laskisi ja mitä vielä vakavampaa kehitettäisiin tilalle? : D

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäDecne 
Päivämäärä:   30.10.09 14:34:17

Decne, Eihän tässä niihin kisoihin osallistumista aiota karsia. Saat kisata ihan niin paljon kuin ennenkin. Mut et vaan hyötyis siitä välttämättä mitään.

siinä se idea onkin ;) Haluan kilpailla ja hyötyä siitä että kilpailen. Asetan tavoitteita ja yksi tavoite on saada kisamäärät täyteen ja menestyä. äh, miksen osaa nyt kertoo teille et mitä haluun selittää.

Mä itseasiassa haluaisin kehittään noita pisteyksiä niin, että ykköspalkintoon ei vaadita täysiä pisteitä. Eli esim. kisoista vois saada 50, jostain muusta 50, suvusta yms 20 jne jne jne. Ja ykkösen raja olis vaikka 70. Niin että sen ykkösenvois saada periaatteessa pelkästään kisaamalla, pelkästään kirjottamalla päiväkirjaa yms tai sit tekemällä vähän kaikkea.

toi kuulosti mun korvaan aika hyvältä jopa ;)

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäKia K. 
Päivämäärä:   30.10.09 14:36:12

Oi sitä aikaa kun mä ajattelin, että ylipäänsä loputon kisojen kisaaminen on tylsää ja ainoastaan ne tappokisatut voivat olla menestyksekkäitä, vaan poks räks ja piupiu ja vuoroon astuivat taukoni aikana vielä sijoituksetkin... Ehei välttis nabbaa.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäFeanaro 
Päivämäärä:   30.10.09 14:37:56

Tuskin se arvo välttämättä laskee kamalasti, jos sen pisteytyksen suunnittelee järkevästi ja niin että se ei kuitenkaan oo liian helppo.

Lisäksi mä haluaisin painottaa hevosten ikää jotenkin laatiksissakin. Nykysellä kisaus- ja ikääntymistahdilla hevonen on helposti "valmis" ja turha ennenkuin se täyttää 5v. Musta olis kiva saada jotenkin elinkaarta pidemmäksi ja samalla saada ihmiset tajuamaan että ei niitä sijoituksia tarvii saada kasaan viikossa.

Jos kisojen määrän suhteuttaiskin hevosen ikääntymiseen. Joku älyttömän radikaali idea vois olla ottaa huomioon vaan yhtä monta kisaa kuin hevosella on irl viikkoja ikää tai jotain.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjäfeiarth 
Päivämäärä:   30.10.09 14:42:17

Feanaro, olen itse yrittänyt laskea kimppaomistushevoselleni jotain sellaista realistisempaa systeemiä, että jos IRL hevoselle ajattelis vuoteen sellaisen noin 30 kisaa (tietyillä heitolla, riippuen kisattavien luokkien koosta, mutta tällä määrällä joka viikonloppu kisoja ei olisi), niin sen sijoittais URL vuoteen samaan tapaan. Jos URL vuosi kestää sen kuukauden, niin siinä ajassa maksimimäärä kisoja olis tuo 30 kpl jne. Omasta mielestäni ihan järkevä systeemi, tietysti sitä vois ja pitäiskin ehkä muuttaa vielä realistisempaan suuntaan, esim jos laskee sallitut kisat viikossa/päivässä jne : D

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   30.10.09 14:42:49

Jatkoa seuraa
- lajikohtaiset laatuarvostelut pois, vain YLA ja ktk:t jäisivät jäljelle
- YLAssa jako kilpa- ja harrastushevosiin, kilpahevoset saisivat hieman enemmän pisteitä kilpailemisesta, harrastehevoset taas muista osioista. Kuitenkin niin, että kisapisteitä kaikilla laskisi liian aikaisin aloitettu kilpaileminen ja varsinkin, jos varsalla on kilpailtu GP-tasoa tms. Pisteitä laskisi myös se, jos hevosella kilpailtaisiin kovin korkealla tasolla useampia eri lajeja. Harrastehevosella se olisi ok helpoissa luokissa, mutta kilpahevoset voisivat erikoistua vain yhteen tai hyvin perustellen ehkä kahteen lajiin.
- YLAa varten kaikki kilpailut tulisi merkitä hevosen sivuille, muuten tulisi hylkäys

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjänamusetä 
Päivämäärä:   30.10.09 14:44:05

Viona Z, no ei nyt ihan noin paljon! oreille se kolme ja tammoille neljä.

Niin ja olis sit hyvä jo siinö vaiheessa kun rekisteröi hevosen merkata ne iät, sillä kukaan ei merkkaa niitä myöhemmin VRL.n hevosen sivuille, paitsi sitten kun tähtää laatuarvosteluihin.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäDecne 
Päivämäärä:   30.10.09 14:44:49

tää asian selittäminen on tosi hankalaa :D Koska en haluu olla vastarannan kiiski, mut en myöskä haluu et kaikki kisamenestyneet on ihan out ni mun on pakko puolustautua.

On harrastajia jotka kilpailee ja jotka ei kilpaile. On hevosia jotka menestyy ja jotka ei menesty. On asioita joista täytyy tinkiä ja asioita joiden eteen täytyy tehdä jotain.

Mitä ideaa on siinä että sit ne laatuarvostelupalkinnos saa kisaamisista kisoista joita on vaikka 100 kappaletta, mutta menestystä vain 2-3 kisoista? Entä en ymmärrä miksi pitäisi viedä KRJ-laatuarvosteluun hevosta jolla on muutamia koulusijoituksia, mutta upea luonne ja kuvat. YLA on nyt ihan ymmärrettävää, mutta eihän sielläkään pidä olla 60 sijoitusta vaan kilpailua jos nyt oikein muistan. Ja eihän tarvii ees kisata vaikka ku 20 kisaa ja saada muista osa-alueista täydet ja silti saat palkinnon? Mikä on kun ei kelpaa.

Mun mielestä ne ei edusta laatuarvostelutyyppiä. Laatuarvostelun on lajissa _menestyneille_ suunnattu arvostelu jos nyt oon oikein käsittäny..

No ihan sama, en mää muutenka tajuu mistään mitään ni oon nyt hiljaa ja jos alkaa ketuttaan ni älkää lukeko saatika vastatko tähän :D

Jos kisojen määrän suhteuttaiskin hevosen ikääntymiseen. Joku älyttömän radikaali idea vois olla ottaa huomioon vaan yhtä monta kisaa kuin hevosella on irl viikkoja ikää tai jotain.

oumai, ongelmia tiedossa :'D Tosin itsellä hepat ikääntyy satunnaisesti, miten tämäkin sitten vaikeuttaa koko hommaa?

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjäpäivie (mini) 
Päivämäärä:   30.10.09 14:46:30

namusetä: Kisojen määrällä on väliä, mutta ei lähellekään niin paljon, kuin lajilaatuarvosteluissa. Mikäli sivulla on esim. 40 sijoitusta (millä saa esim. krj laatuarvostelussa täydet), ei sillä saa YLAssa täysiä pisteitä. Siksi esimerkiksi minä (piirrettyjen päätuomari, lämminveristen varatuomari) mainitsen "kaikkien kisojen listaamisesta", etenkin jos hevonen todella muuten ansaitsisi sen YLA1-palkinnon, jos sen sivulle olisi listattu kaikki osallistumiset (60 os + 10sij. riittää). Sijoitukset eivät ole YLAssa yhtään sen suuremmassa arvossa kuin osallistumiset. Kun muissa laatuarvosteluissa pisteitä saa sijoituksista, YLAssa pisteitä annetaan kaikista kisoista, myös niistä, missä hevonen on jäänyt viimeiseksi.

Kuitenkaan en toisaalta haluaisi, että "himokisaamisesta" annettaisiin miinuspisteitä. Itse tähtään hevosteni kanssa pääasiassa YLAan, ja panostan teksteihin ja muuhunkin kuin kisaamiseen. Siitä huolimatta kisaan hevosillani aktiivisesti, jotta ne olisivat jalostuksessa enemmän kiinnostavia. Lisäksi osa hevosistani tähtää myös lajien laatuarvosteluihin, ja näin ollen minun tulisi näiden hevosten kanssa tehdä valinta: Tahdonko hevoselle hyvän palkinnon Yleislaatuarvostelussa vai lajilaatuarvostelussa.

Totuus kuitenkin on, että tämän hetken muoti ei ole YLAn puolella. YLA1-palkinto ei useinkaan ole yhtä haluttu kuin vaikkapa KRJ1-palkinto, kun valitaan mahdollisia vanhempia tulevalle hevoselle. Lisäksi keskusteluissa "kaikki kisat vai vain sijoitukset sivulle" monet lisäksi vastaavat, että hevonen on heidän silmiin laadukkaampi, jos sen sivulla on listattuna vain sijoitukset eikä kaikki kilpailut.

Myydessäni varsaa, toivon uuden omistajan osoittavan jonkinlaista aktiivisuutta oli se sitten kisarintamalla tai päiväkirjankirjoittelussa. Tietenkin on hevosia, joiden varsat pitäisin itse, mutten voi suuren (joo, 40 kisaavaa on mielestäni aika paljon) hevosmäärän vuoksi jättää. Näille tahdon kisaavan kodin, juuri jälkeläisnäytön vuoksi.

Vanhoihin "hyviin" aikoihin ei varmasti enää koskaan, ellei keksitä jotain superradikaalia uudistusta, jolla "himokisaaminen" saataisiin kuriin. Itse olen kummallakin puolella ja samalla puolueeton. On sääli, että nykyään katsotaan enemmän kisakalenteria kuin itse hevosen(/hevosen omistajan) muita ansioita kuten luonnekuvausta tai päiväkirjan pitoa.

En nyt oikein saa fiksusti ilmaistua omia ajatuksiani ja teksti on varmaan kaikin puolin melko sekavaa, mutta pointti oli nyt kuitenkin se, että en toivo YLAn sakottavan kisamääristä, mutta toisaalta jollain keinolla nykyistä "kisattu hevonen = hieno hevonen" - ihannetta olisi hyvä saada muutettua. En tiedä, olisko se "realistisempi" tms suunta, mutta virtuaalihevosen muut ansiot olisi hyvä tulla paremmin esille kisaamisen varjosta.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   30.10.09 14:46:35

Mie taas inhoan tätä kaiken kattavaa rakennekuvien pakollisuutta. Okei joo, esimerkiksi KRJ:ssä voi saada hyvät pisteet liikekuvilla, mutta silti noin yleisesti pitää olla hienot, hyvät, rakennekuvat jos haluaa hyviä pisteitä siitäkin osiosta.

Mutta siis oikeasti, minkä ihmeen takia esimerkiksi KRJ-laatiksessa rakenteesta voi saada 30 pistettä ja kisoista 40?! Eikö kyseessä kuitenkin ole kisalaatis, jossa sillä rakenteella ei oikeasti ole merkitystä, jos hevonen vain kykenee vääntämään niitä tarvittavia koulukiemuroita.

Minusta tätä kuvien antamaa pistemäärää pitäisi alentaa reilusti, melkein saisi vaikka poistaa kokonaan. Rakennearvostelua varten kuitenkin löytyy kantakirjat, VNT:t ja NJ:t, ne riittää minusta ihan hyvin.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäDecne 
Päivämäärä:   30.10.09 14:47:16

- lajikohtaiset laatuarvostelut pois, vain YLA ja ktk:t jäisivät jäljelle

sen enempää kommentoimatta, onneks oli vaan ehdotus ;)

- YLAssa jako kilpa- ja harrastushevosiin, kilpahevoset saisivat hieman enemmän pisteitä kilpailemisesta, harrastehevoset taas muista osioista. Kuitenkin niin, että kisapisteitä kaikilla laskisi liian aikaisin aloitettu kilpaileminen ja varsinkin, jos varsalla on kilpailtu GP-tasoa tms. Pisteitä laskisi myös se, jos hevosella kilpailtaisiin kovin korkealla tasolla useampia eri lajeja. Harrastehevosella se olisi ok helpoissa luokissa, mutta kilpahevoset voisivat erikoistua vain yhteen tai hyvin perustellen ehkä kahteen lajiin.

Mihin sijoittaisin yleispainoitteiset kilpasuokit, jotka ovat monipuolisia ja kilpailevat korkalla lajissa kun lajissa?

kauheen kriittinen (tai pikemminkin torjuva) olen tänään, anteeksi :(

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäFeanaro 
Päivämäärä:   30.10.09 14:47:21

feiarth, No periaatteessa. Laatiksissa olis sit vaan hevosen ikä*30 = kisojen määrä, joka huomioon otetaan. Mut olishan se ihan hauska, jos niitä kisoja ei olis kisattu ekan vuoden aikana ja sit loppuajan hevonen vaan seisoo tyhjänpanttina odottamassa.

Mut tollakin tavalla täytyis vaatia et hevosen ikääntyminen näkyy VRL:n tiedoissa.

Mut tossakin tapauksessa tarttis saada ne kisatulokset näkymään hevosrekisterissä, ettei sitä sit kisata kuitenkin 300 kisaa joka ikävuos ja laiteta vaan niitä parhaita sijoituksia näkyville jne.

Tässä on monta mahdollisuutta, monta mutkaa ja monta eri tapaa harrastaa. Eikä mitään niistä kuitenkaan sais varsinaisesti sorsia.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   30.10.09 14:47:40

Eivät sijoituksia paljon saaneet hevoset ole menestyneitä. Niiden omistaja on vain kilpailuttanut niitä tarpeeksi monta kertaa saadakseen tarvittavat sijoitukset.
http://ginahaltek.blogspot.com/2009/10/v

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäFeanaro 
Päivämäärä:   30.10.09 14:49:29

Ihanaa kun te alatte viimein heitellä noita ideoita. Vaikka suurinosa ei käyttökelposia ookaan niin siellä on monta hyvää ideaa jo, joista kaikista jalostamalla vois saada jotain.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäFeanaro 
Päivämäärä:   30.10.09 14:52:12

Heh. Musta olis aika hauska, jos noissa lajilaatiksissa sais täydet pisteet rakenteesta/kuvasta, jos esim. ERJ:n laatiksessa hevosella on hyppykuva ja rakennekuvasta sit pisteitä rakenteen mukaan (ja jos hevosella on molemmat niin sit mennään rakennekuvan mukaan). Jollon se rakennekuva ei välttis oliskaan millään tavalla kannattava.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjänamusetä 
Päivämäärä:   30.10.09 14:52:42

Tuli muuten mieleen, et jos orti alkaisivat kilpailemaan 3 vuotiaana ja tammat neljä vuotiaana, ei olisi kasvattajillakaan enään mitää sanottavaa että kasvatti on epäaktiivinen, sillä ei oo kilpailtu, ku joutuvat yhtälailla odottamaan. Tää tais mennä vähä ohi aiheen mutta kumminkin^^ Aika moni tekeekin silti näin että aloittaa kilpailemisen orin ollessa 3 ja tamman 4, mutta jotkut kasvattajat ovat pirullisia näitä ihmisiä kohtaan.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäDecne 
Päivämäärä:   30.10.09 14:53:03

yhyy, en haluu laittaa kaikkia kisoja mun kopukoille, en haluu 30 kisaa ikävuodessa, en haluu et alatte nyt ottaan lajilaatiksia pois, en haluu et teette mitään nopeeta ratkasua (luotan siihen ettette tee), haluun että _sijoitus_menestynyttä hevosta ei heitetä kaivoon koska se kellä on kaikki kisat sivuilla on parempi, en haluu et YLA muuttuu realistisemmaks, en haluu enää kohta tehdä mitään koska olen niin lopen kyllästynyt tähän kirjoittamiseen ja menen lenkille rauhoittumaan ja sitten tulen lukemaan takaisin ja olen hyvin rauhallinen.

älkää lukeko tota.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäLinnie 
Päivämäärä:   30.10.09 14:53:09

Mähän tuolla jo totesinkin, että eipä siitä varmaan loppujen lopuksi mitään hyötyä olisikaan. Tosin lauseen malli ja sanat olivat eri.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäFeanaro 
Päivämäärä:   30.10.09 14:54:27

Eikös jossain itseasiassa oo sääntö et alle 3-v hevosella ei saa kisata. Ainakin joskus oli. Sitä vaan ei voi valvoa millään (paitsi et rekisteröidessä pitää merkata koska hevonen täytti 3v ja ennen sitä olleitä kisoja ei huomioida).

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   30.10.09 14:56:17

Minusta tuo Virginian mainitsema prosentti-juttu ei oikein toimi, koska on kuitenkin ihan eri asia kilpailla niissä maks. 15 osallistujan laukkakisoissa kuin 100 osallistujan koulukisoissa.

Ja koska koulukisat yksinkertaisesti ovat suositumpia kuin laukkakisat, ei niiden osallistujamäärää voida (ainakaan noin vain) laskea niin pieneksi, että oikeasti olisi mahdollista saada hyvät voitto-/sijoittumisprosentit.

Tai en mie sit tiiä onko sinulla/teillä/kellä lienee joku ideakin miten tämän voisi toteuttaa, että se oikeasti toimisi täällä ylisuuressa ratsukisamaailmassa.

---

Feanaro: Tuo vasta olisikin hyvä idea :D

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjä: eo 
Päivämäärä:   30.10.09 14:56:49

Feanaro, tuo olisi järkevää että alle 3-vuotiaalla ei voi kilpailla. Useat kilpailevat hevoset laatiskuntoon ennenkuin hevoset ovat edes vuoden ikäisiä.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.10.09 14:59:56

Kisojen määrää per järjestäjä voisi rajoittaa; kun kisoja olisi vähemmän, himokisausta olisi vaikeampi harrastaa. Ajatellaan vaikka että 20 KRJ:n kisan sijaan ilmoittautuisimme vain kahteen kisaan ja hevoselle kertyisi 40-100 kisan sijaan vain 4-10 kisaa kalenteriin. Ongelmaksi vain muodostunee se, että kun kisoja on vähemmän, ne menevät vielä nopeammin täyteen.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   30.10.09 15:00:25

Olisihan se järkevää että alle 3-vuotiaalla ei saa kilpailla, mutta kuten jo sanottu, sitä ei oikein voi valvoa. Muuten pitäisi hevosen rekisteröinnistä tulla pakollista ja iät tulisi merkata ja jotenkin saada näihin avoimiin joku juttu, joka tarkistaa ne tiedot.

MUTTA, sitten ihmiset vain siirtyvät siihen, että hevonen syntyy tänään ja huomenna se täyttää kolme ja sen jälkeen se ikääntyy sen mukaisesti, miten se olisi muutenkin ikääntynyt. Että tiedä sitten onko se yhtään parempi.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjä: eo 
Päivämäärä:   30.10.09 15:06:16

Tuire, totta että ikääntymistä ei voi määrätä. :s Jos ratsupuolelle tulisi jokin laukkapuolen CAS:ia vastaava ikääntyminen tämä ehkä voisi olla mahdollista.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäFeanaro 
Päivämäärä:   30.10.09 15:06:41

Tuire, niinhän noi hevoset tuppaa ikääntymään jo nyt. Ainoa minkä keksisin, on pakottaa ihmiset tasaseen ikääntymiseen. Rekisteröidessä saa ite valita vain kuinka pitkään yksi vuosi kestää ja systeemi laskee ne päivät sinne sitten ite.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjä: eo 
Päivämäärä:   30.10.09 15:08:23

Feanaro, sitähän minä päivittelin jo hieman aikaisemmin. Pitäisi keksiä joku järkevä keskusikääntyminen jota sitten noudatettaisiin.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjä: eo 
Päivämäärä:   30.10.09 15:11:06

ja ikääntyminen olisi selvästi nimeltään VRKI (virtuaalinen keskusikääntyminen). :D:D:DD:D läppä

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjänamusetä 
Päivämäärä:   30.10.09 15:11:08

sit se voi tosin olla jos tuo ikääntymis systeemi otetaan käyttöön, että ihmiset alkavat tuomaan enemmän evm-sukuisia hevosia, ja kasvatit eivät tahdo mennä kaupaksi, jos eivät ole syntyneet joskus aikaisemmin, jotta ihmiset pääsisivät kilpailemaan niillä.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäFeanaro 
Päivämäärä:   30.10.09 15:11:39

Mut ei kaikkia voi pakottaa yhteen ikääntymiseen, sen sijaan toi tasainen ikääntyminen ei välttämättä olis vielä ihan mahdoton. Ehkä.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäFeanaro 
Päivämäärä:   30.10.09 15:12:59

namusetä., en mä oikein usko. Kyllä suvullisia sen verta viel arvostetaan yli suvuttomien.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjä: eo 
Päivämäärä:   30.10.09 15:13:58

Tasainen ikääntyminen voisi olla hyvä idea. (: Syöttää syntymäpäivän ja vuoden keston ja thats it. :D

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäHilmaa 
Päivämäärä:   30.10.09 15:20:33

Tota kisakalenteria vois jotenki muuttaa :)) Mutta ei mitään kilpailemisen rajoittamista, koska itse tykkään kisata himosti :))

Niin ja sitten kaikille hevosille samanlainen ikääntyminen? Ja sitte tammojen astutukset niin, että se tiineys kestää oikeesti hetken aikaa, eikä se varsa synny minuutin päästä astutuksesta. Näin estettäis myös ne mielettömän pitkät, satojen hevosten, kasvattilistat.

Ja laatuarvosteluissa korkeimmat pisteet sellaisita osioista johon on pakko nähäd vaivaa, esim. luonteesta ja sukuselvityksestä.

Myös semmonen olis kiva, että KaIkKi tapahtumat järjestettäisiin VRL:än kautta. Siis valmennukset ja kurssit ja koulutusviikot yms. Hevosen sivulla(VRL:än sivuilla siis) vois olla sellanen aktiivisuus pistetaulukko jossa olis mukana niin KILPAILUT kuin nuo TAPAHTUMATKIN. Ja sitte vaikka niin, että hevosen omalla sivulla ei olisi kisoja merkattuna vaan ne katsottaisiin VRL:än hevosen sivulta siitä aktiivisuuspistetaulukosta. Kuulostaako hullulta?

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjä: Diamonte 
Päivämäärä:   30.10.09 15:21:23

Öh mitä vikaa on massakisaamisessa? Jokainen hevoseni kisaa noin 1000 starttia sijoittuen 100+ kertaa. Ei tässä ole mielestäni mitään ihmeellistä. Myös alle 3-vuotiailla hevosilla kilpaileminen on minusta ihan järkevää, mitä ideaa on seisottaa hevosta tallissa 3 kuukautta?

Ei virtuaalimaailmaa liian realistiseksi, jookos? Pidän tästä nykyisestä todella paljon, enkä löydä muuta vikaa kuin väentungokset kisoissa sekä laatiksissa.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäFeanaro 
Päivämäärä:   30.10.09 15:23:18

Diamonte, No on siinä sitä vikaa jos se on "ainoa oikea tapa harrastaa", eli vaan sillä voi saada laatispalkintoja sun muuta. On kuitenkin erilaisia tapoja harrastaa, ja niitä erilaisia tapoja pitää arvostaa siinä missä omaansa.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjä: eo 
Päivämäärä:   30.10.09 15:23:52

Hilmaa, ja aktiivisuuspistetaulukkoon kaikki valmennukset, koulutusviikot, oripäivät yms.

Olisi upeaa jos hevoset joutuisivat aloittamaan pienistä luokista ja etenemään aina ylös päin. Tässä olisi vain hirmuisen suuri työ ja ei varmaan lopulta edes niin kannattavaa olisi. Ken tietää-

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäFeanaro 
Päivämäärä:   30.10.09 15:25:10

Porrastetuissahan on kaikkea tota ikärajoitusta ja matalalta alottamista. Ei sitä voi soveltaa avoimiin kisoihin, koska kaikki ei sitä kuitenkaan halua. Kisatkaa porrastettuja, jos tommonen kiinnostaa.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjä: eo 
Päivämäärä:   30.10.09 15:27:40

totta, porrastetuthan sitä varten ovat. En ymmärrä miksi porrastetut eivät ole suosiossa. Helpompihan siellä olisi menestyä kun ominaisuuspisteitä olisi vaan tarpeeksi.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäHeath Archer 
Päivämäärä:   30.10.09 15:31:51

YLAssa voisi olla kategoriat kisahevosille ja harrastehevosille. (:

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjä: eo 
Päivämäärä:   30.10.09 15:32:49

Lähettäjä: Heath Archer
Päivämäärä: 30.10.09 15:31:51

YLAssa voisi olla kategoriat kisahevosille ja harrastehevosille. (:

samaa mieltä

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäPäivie 
Päivämäärä:   30.10.09 15:35:56

[guote]Näin estettäis myös ne mielettömän pitkät, satojen hevosten, kasvattilistat.
Mitäs vikaa näissä? Minusta se on ihan jokaisen oma asia, kuinka monta kasvattia haluaa teettää, eikä muiden pitäisi siihen millään tavalla puuttua.

Myös semmonen olis kiva, että KaIkKi tapahtumat järjestettäisiin VRL:än kautta.
No eikä olis :p esim. Susikallio järjestää kuukausittain niin paljon kaikenmaailman hoitajariehoja, että olisi todella turhauttavaa ilmoittaa niitä kaikkia VRL'lle. Jos nyt ymmärsin edes pointtisi oikein?


Pitkät kasvattilistat ovat haitallisia silloin, jos kasvattajalla on varsin suppea sukukavalkadi. Jos yksi kasvattaja tehtailee vähäisellä hevosmäärällä paljon kasvatteja, se voi pahimmassa tapauksessa tuhota kasvatuksen tuon rodun osalta. Esimerkiksi tällä hetkellä lyhytsukuiset (2/3polvea) shetlanninponit ovat hyvin pitkälti samansukuisia ja on hyvin vaikeaa löytää sopivia oreja omille tammoille.

Ja toiseen, onhan edelleen ns. "villejä" kisoja, joten miksei tuonkin jälkeen voisi olla ns. "villejä" tapahtumia. Jos kisa/tapahtuma on vain hoitajille avoin, eihän sitä muutenkaan kannata yrittää VRL:n kalenteriin laittaa ;)

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäPäivie 
Päivämäärä:   30.10.09 15:36:29

melkein osasin -.-'

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäHeath Archer 
Päivämäärä:   30.10.09 15:44:13

Ai juu ja tuosta Päivien jutusta tuli mieleen, että olisi kivaa jos kisat voisi asettaa avoimiksi vain tietylle ihmisryhmälle (esim. hoitajat) :>

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjä: veikka 
Päivämäärä:   30.10.09 15:44:23

ei mitään pakollisia ikääntymisiä, porrastetuissahan näitä jo on sovellettu?

määrätty ikääntyminen hankaloittaa varmasti hevosten myyntiä, kaikki eivät halua pitää samaa ikääntymistä ihan vain senkin takia, että kaikki harrastajat eivät istu koneella yhtä monta tuntia viikossa.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjädeu. 
Päivämäärä:   30.10.09 15:44:53

ei, älkää arvostelko sijoitusprosenttien perusteella, koska silloinhan huonosti sijoittuva hevonen, jota omistaja kilpailuttaa hiki hatussa, ei voisi pärjätä? vai ajattelinko ihan väärin

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjäronya. 
Päivämäärä:   30.10.09 15:45:22

täältä löytyy yksi joka on tyytyväinen tähän tilanteeseen =)

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjä: dracey 
Päivämäärä:   30.10.09 15:45:51

Näin estettäis myös ne mielettömän pitkät, satojen hevosten, kasvattilistat.
Samaa kysyn kuin Päivie ja muutama muu, mitä vikaa on pitkässä kasvattilistassa? Itselläni on lähes 200 kasvattia... vuosilta 2000-2009.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjä: eo 
Päivämäärä:   30.10.09 15:46:25

deu., eihän sellainen muutenkaan pärjäisi laatiksissa. (:

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjä: eo 
Päivämäärä:   30.10.09 15:47:42

dracey, 200 kasvattia yhdeksässä vuodessa ei ole paha, mutta jos niin monta alkaa yhdessä vuodessa tulemaan.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjä: Milka 
Päivämäärä:   30.10.09 15:48:53

Hyppäsin aika reilusti yli, mut tuosta kisaamisesta mitä ihan alussa oli. Ei tosin taida liittyä alkuperäiseen asiaan ja kuuluukin pohjimmiltaan lajijaosten ylläpitäjille.

Miksi laatuarvosteluiden maksimisijoitusmäärä on niin korkea? Sitähän me yritetään täyttää. ERJ 'kin nosti neljäänkymmeneenviiteen, ja jouduin ottamaan pari hevosta uudestaan kisattavaksi. Ymmärrän kyllä, että täysien pisteiden saannin ei tulisi olla niin helppoa, mutta jos maksimisijoitusten määrää voisi vähentää edes _aavistuksen - tai vähentää kisausosion pisteitä yleensä, hevoset saisi kisauksesta nopeammin pois alta ja voisi keskittyä muuhun. Nyt vedetään liikaa huomiota sijoituksiin ihan yleensäkin, ihmiset luulee että se on se millä saadaan ykköstulos.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjä: Cloe. 
Päivämäärä:   30.10.09 15:50:43

eo, aika epätodennäköistä että 200 kasvattia ihan vuodessa tulee...

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjä: eo 
Päivämäärä:   30.10.09 15:52:48

no se nyt oli vertauskuvallinen, mutta kuitenkin. (: ymmärettävämpää kuitenkin on että niitä kertyisi useamman vuoden aikana noin 200. Jos 20 kasvattia vuodessa ja kymmenen vuotta kasvattanut.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäTijuana 
Päivämäärä:   30.10.09 15:59:03

Semmonen ois loistojuttu, että profiilisivulta näkisi kuinka monta hevosta on rekisteröinyt!

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäDecne 
Päivämäärä:   30.10.09 15:59:47

Tota Tijuanan ehdotusta kannatan, mietin sitä juuri tuossa eilen miten kiva ois sellanen :D

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjäcirith 
Päivämäärä:   30.10.09 16:04:02

Mä en ymmärrä minkä takia sitä pitäisi muka saada jotenkin muutettua, että hevoset täyttää 3v heti syntymästä seuraavana päivänä tai että ihmiset kisaa puolensataa sijoitusta kolmessa viikossa. Mitä VÄLIÄ sillä on, jos joku haluaa tehdä niin? Nää on kuitenkin vain virtuaalihevosia ja mun puolesta jokainen saa harrastaa ihan sillä tyylillä kuin tykkää.

Sitten tulee tietysti ongelmia, jos toi ylläoleva tapa on "ainoa oikea" tapa harrastaa virtuaalihevosia, mutta en mä kyllä oikein ymmärrä miksi se olisi? Laatiksiin viedessä on ihan sama, onko ne hevosen 30+ sijoitusta kisattu kahdessa viikossa vai kahdessa vuodessa, mikä on musta hyvä, koska kaikki on silloin samalla viivalla riippumatta siitä oliko ne kisat kisattu realistisella tahdilla vai ei. En myöskään ymmärrä mitä vikaa on siinä jos joku laittaa hevosensa syntymään 3-vuotiaana. Eiväthän kaikki tietysti tykkää siitä koska näkevät sen liian epärealistisena, mutta mun mielestä virtuaalimaailmassa tulisi kuitenkin antaa kaikille mahdollisuus tehdä juuri niin kuin itse haluaa. Eihän siitä kenellekään ole mitään haittaa.

Se on tietty ikävä, jos ihmiset kokevat että laatisten ykköspalkintoihin on pakko himokisata vaikka ei huvittaisi. Itse ihan oikeasti tykkään kisaamisesta, joten mulla ei ole sen suhteen ongelmaa, mutta ymmärrän kyllä että joillekin muille voi olla aika pakkopullaa. Musta paras ratkaisu tähän olisi ihan vaan pistää pystyyn lisää laatiksia, jotka sitten painottaa niihin muihin asioihin kuin kisaamiseen. Lajilaatikset kun nyt ovat muodostuneet sellaisiksi, että sijoituksilla on väliä, niin mun mielestä ne voisivat säilyä sellaisina kuin ovat nykyään - rinnalle vaan perustettaisiin muita laatiksia, joissa painotettaisiin enemmän vaikka tekstejä, päiväkirjoja jne. Jos lajilaatisten sääntöjä aletaan muokkaamaan radikaalisti, se herättää ihmisissä vaan vitutusta. Nykyisellään ne kuitenkin toimivat hyvin ja palvelevat meitä kisaajia. Joo, eihän sieltä saa hyvää palkintoa jos ei himokisaa, mutta jos olisi se esim. tekstejä tai jotain muuta painottava laatis, niin ihmiset jotka panostavat teksteihin voisivat viedä hevosensa sinne ja saada sieltä sen hyvän palkinnon, mitä kaikilla kisahevosilla ei puolestaan ole mahdollisuutta saada.

Sen sijaan jos kyse on siitä, että laatisten vaatimukset ovat liian korkeat eivätkä ihmiset vain jaksa kirjoittaa tai kisata tarpeeksi, en ymmärrä miksi niitä pitäisi muuttaa helpompaan suuntaan. Sehän on kuitenkin laatuarvostelu ja mun mielestä ykköspalkinnon saaneen hevosen nyt tuleekin olla laadukas. Siitä voidaan tietysti tapella, että onko kauhea lista sijoituksia, kilometrin pituinen luonnekuvaus jne. laadun merkki, mutta luulen että jos virtuaalimaailman valtaväestöltä kysytään niin on. Omasta mielestäni jos jotakuta ei huvita kisata tarpeeksi, kirjoittaa luonnetta tjsp niin ei sen hevosen kuulukaan saada ykköstä näissä perinteisissä laatiksissa. Se on tietysti hyvä jos näille voidaan kehittää rinnalle se toinen laatis, joka palvelee niitä jotka eivät ole himokisaajia ja joilla on erilainen käsitys siitä, mikä on laadukas hevonen :)

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäDecne 
Päivämäärä:   30.10.09 16:12:08

Wuhuu, cirith vei sanat suusta, tätä olen tässä yrittänyt selittää :D

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäChu 
Päivämäärä:   30.10.09 16:14:49

Itse olen melko samaa mieltä cirithin (ja Decnen) kanssa.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.10.09 16:21:14

ei virtuaalimaailmaan niin tosissaan tarvitse ottaa.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjäcirith 
Päivämäärä:   30.10.09 16:23:56

Ai niin, se mun piti vielä sanoa, että en ymmärrä miksi himokisausta pitäisi jotenkin rajoittaa tai tehdä merkityksemättömämmäksi. KRJ- ja ERJ-laatikset nyt kuitenkin ovat sen verran suosittuja, että eiköhän siitä voi päätellä, että ihmiset haluavat himokisata. Mun mielestä toimivinta siis olisi, jos nää säilytetään ennallaan kun ne kuitenkin toimivat sujuvasti ja palvelevat loistavasti meitä kisaajia. Sitten niille, jotka eivät halua kisata, reippaasti pystyyn muita laatiksia vaan joissa painotetaan eri asioita. Ei meitä kaikkia voi kuitenkaan pakottaa harrastamaan virtuaalihevosia samassa muotissa: ei yksi laatis voi palvella kaikkia, tehdään ihan reilusti erilaisia niin että kaikille löytyy omaan harrastustyyliin sopiva.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäFeanaro 
Päivämäärä:   30.10.09 16:24:50

Tää keskustelu enivei karkas vähän väärälle uralle. Tässä nyt laatipalkinnoista ollut alunperin tarkoitus puhua.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

LähettäjäAimie 
Päivämäärä:   30.10.09 16:31:05

Voisiko tallit järjestää kasvatusrotujen mukaan? Tai siis, kun kaikilla talleilla ei kasvatusrotua ole, se voisi olla jotenkin ei-pakollinen vaihtoehto, esim. tallia rekisteröitäessä :D Sitten voisi lisätä tallien haku-vaihtoehtoihin kasvatusrodun ja näin saman rodun kasvattajat pääsisivät tutustumaan toisiinsa ja vilkuilemaan muiden "samanhenkisten" talleja :--)

En nyt tiedä tarpeellisuudesta ja toimivuudesta, mutta tuli vaan mieleen ja itseä ainakin tällainen kiinnostaisi.

  Re: VRL v.10 / VRL ja virtuaalimaailma

Lähettäjä: Asl R 
Päivämäärä:   30.10.09 16:44:57

Lähettäjä: eo
Päivämäärä: 30.10.09 14:56:49

Feanaro, tuo olisi järkevää että alle 3-vuotiaalla ei voi kilpailla. Useat kilpailevat hevoset laatiskuntoon ennenkuin hevoset ovat edes vuoden ikäisiä.

---
Vastustan, entäs me hieman laiskemmat kisaajat haluavat aloittaa kisauksen jo heti, kun varsa syntyy, että saadaan ennen kuolemaa kisat kasaan.
Omat polleni kaikki aloittavat heti kisauksen, kun saa rekisteri nron. Tai ainenkin luulen, että ovat aloittaneet emt.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.