Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Harvinaisemmat puoliveriset?

Lähettäjäkaryn. 
Päivämäärä:   11.9.09 20:43:14

Tällä hetkellä näyttää siltä, että trakehnerit, holsteinerit ja hollantilaiset (sekä suomalaiset, mutta siitä en valita ;>) valtaavat puoliveristen alaa. Itse olen törmännyt yksittäisiin unkarilaisiin, ruotsalaisiin ja ranskalaisiin.

Kiinnostaako ylipäätään ketään nämä vähän harvinaisemmat puoliverirodut, joissa on kuitenkin rutkasti potentiaalia? Itse kasvatan tällä hetkellä kisber-felvereitä ja näytän olevan ainoa, jolla on useampi tällä hetkellä aktiivinen (rekisteröity) kisber. Toki itsekään en ollut tähän rotuun törmännyt, ennen kuin aloin sitä kasvattaa. Mutta kasvattajana on aika rankkaa, kun lopulta kaikki hevoset alkaa oleen sukua toisilleen - kai tää vaan on todella, TODELLA pitkä prosessi.

Ehkä tää nyt johtuu vaan siitä, että mun on ollut aina kauhea pakko olla elitisti, mutta nuo perussaksalaiset puoliveriset alkaa jo jotenkin hyppiä mun nenille. Tän topikin tavotteena olis siis nyt herättää keskustelua myös vähän harvinaisemmista puoliveriroduista ja virtuaalisen puoliverirotuskaalan laajentamisesta.

(ja pahoitteluni, mutta en nyt jaksanut myöskään kirjoittaa kauhean virallista kieltä. ;>)

Re: Harvinaisemmat puoliveriset?

Lähettäjäkaryn. 
Päivämäärä:   11.9.09 20:59:28

01.

LähettäjäHamzi 
Päivämäärä:   11.9.09 21:17:36

Wasbaarissa on tällä hetkellä neljä selleä, yksi ori olisi kai tarkoitus jossain vaiheessa myydä, kolme selleistä on 483 tuotanoa, yksi on meidän oma WAS selle ;) Sitten meillä on yksi unkarilainen pv ori, jossain vaiheessa olisi ehkä tammakin kiva saada, sitten joskus ;D

Pakko tunnustaa, että vaikka 5-vuotta virt. piireissä pyörinyt niin en ole törmännyt ikinä kisbereihin, minkäslainen rotu tämä on?

LähettäjäViivuska 
Päivämäärä:   11.9.09 21:23:23

Itse tykkään ehdottomasti enemmän harvinaisista puoliverisistä, mutta jotenkin ihan kirbereihin asti innostukseni ei ole mennyt. Ehkä sen takia, että ne ovat myös IRL niin tuntemattomia ja virtuaalisestikin niin vielä syrjässä, että kasvattaminen ja rodun etujen ajaminen olisi vaikeaa. Siksi minä valitsinkin silloin noin kaksi vuotta sitten brandenburgin. Harvinainen, mutta kuitenkin vähän tavallinen. Sen kanssa on ollut ihan tarpeeksi haastetta minulle :)

LähettäjäE_P 
Päivämäärä:   11.9.09 21:37:33

Minulta löytyy Adelanto BRN, altösterreichisches warmblut

Minulle ei oikeastaan puokin rodulla ole niin väliä, huolin itselleni hevosen rotuun katsomatta. Enemmänkin toivon sitä että kys. yksilö sopii kenttäratsuksi, kenttähevosina minulla enimmäkseen puoliverisiä on ja tulee olemaan :)

Lähettäjä: veya 
Päivämäärä:   11.9.09 21:40:42

Sellet on mukavia, ja onkin hieman yllättävää että ne ovat sen verran harvinaisia virtuaalimaailmassa, vaikka IRL on yksi parhaiten menestyneistä kantakirjoista esteillä. Itselläni on Knoxdalessa muutama kappale sf-hevosia ja pienmuotoista kasvatusta. :)

Lähettäjädani 
Päivämäärä:   11.9.09 21:43:10

randomina lueskelin topikkia, mikä ihme kieliväkkärä altmikälie warmblut on :DD eikö olisi helpompi sanoa vanha itävallan puoliverinen? :D

LähettäjäLeah 
Päivämäärä:   11.9.09 21:46:05

mä oon jo vähän aikaa himoinnut irlantilaista puoliveristä mutta en sitten tiedä kuinka paljon niitä löytyy - yhtä kun olisin vain yksityiseksi hankkimassa.

ja pakko vielä lisätä että hollantilaiset puoliveriset eivät ole niin yleinen rotu kuin vaikuttaisi, itsekin näitä kasvatan ja juuri tällä viikolla me kasvattajat keskustelimme siitä, kuinka pienet piirit siinäkin on ja kuinka pitkäsukuisilla on kaikilla samat nimet suvussa.

LähettäjäTijuana 
Päivämäärä:   11.9.09 21:46:21

Mulla oli kisber-felvereitä joskus, mutta en ole ikinä oikein tykästynyt harvinaisiin puoliverisiin. Jotenkin en vaan pääse irti siitä fiiliksestä että on ne kyllä aika samanlaisia kuin mitkä tahansa puokit.

Kisber hevosmaailma.netissä

LähettäjäShira B. 
Päivämäärä:   11.9.09 22:05:07

Djoehemista löytyy useampiakin rotuja, mm. gidran, nonius ja wielkopolski. Kasvatus on melko aktiivista ja kasvatteja syntynyt jo parin vuoden ajan :>

LähettäjäSorel 
Päivämäärä:   11.9.09 22:05:43

Meiltä löytyy 10 Brandenburgia tallista, jotka ovat todella hienosti pärjänneet kilpailuissa. Itse tykkään myös enemmän harvinaisemmista kun yleisistä. IRL tykkään esim suomenhevosista yli kaiken, mutta virtuaalisesti ainakin ratsut ovat jotenkin niin tylsiä niin tylsiä, kaikilta löytyy yleensä tiettyjen hevosten kuvat... :/

LähettäjäLeah 
Päivämäärä:   11.9.09 22:07:16

mä olen myös aina jotenkin pitänyt brandeista, mutta ne ei oikein koskaan ole auenneet mulle, joten on jäänyt hankkimatta. muutkin puoliverityyppiset harvinaiste on kivoja, en vain ole jaksanut perehtyä millainen kannattaisi hankkia :)

LähettäjäViivuska 
Päivämäärä:   11.9.09 22:08:46

Leah: Nyt on hyvä tilanne kysyä ja yrittää päästä sisälle kys. rotuun. Ainakin kaksi kasvattajaa paikalla xD. nim. merkillä kasvattanut brandeja 1.12.2007 lähtien.

LähettäjäLeah 
Päivämäärä:   11.9.09 22:11:35

Viivuska, ah jes :D En oo siis niinkun sitä hokannut et onko brandet niinkun ihan normaalipuokkeja mut harvinaisempia ja mihin lajeinhin ne soveltuu? + oon saanu semmotteenkuvan jostain et ne on sirompia kun esim. saksalaiset puokit, pitääkö paikkaansa vai oonko ihan hakoteillä? :)

toisinsanoen en tiedä koko rodusta hytään mitään mutta nimim kuullostaa tutulta ja sellaiselta että voisi kiinnostaakkin.

LähettäjäViivuska 
Päivämäärä:   11.9.09 22:14:56

Leah: Siis alkuperäisesti, kun IRL brandenburg on jalostettu niin se on ollut raskaampi kuin muut saksalaiset. Tai siis yleensä raskaampi kuin yleensä. Nykypv:thän kaikki ovat sellaisia urheiluhevosia ja se raskasrakenteisuus on niin IRL kuin virtuaalisestikin hävinnyt.

Siis periaatteessa brande on ihan samanlainen kuin vaikka traksu, sen kotipaikka on vain saksassa brandenburgin osavaltiossa, niinhän ne kaikki saksalaiset pv:t on jaettu. ja brande soveltuu ihan kaikkeen, ei nyt ehkä ihan raveihin ja westerniin, mutta periaatteessa kaikkeen muuhun. kenttä, koulu, esteet, valjakko, vikellys yms. menee.

LähettäjäLeah 
Päivämäärä:   11.9.09 22:17:10

ahaa :D mielenkiintosta miten se on paljon harvinaisempi kun muut saksapv't.

LähettäjäViivuska 
Päivämäärä:   11.9.09 22:21:51

emt. miten se kehitys on mennyt niin, että traksut, hannot, ja holstit on tullu vaan yleisimmiksi. Mutta voin sanoa, ettei esim. 2007 vuoden alkupuolella brandeja ollut kuin pari. Nyt niitä on jo varmasti yli 300. pikku hiljaa se kasvaa, vähän aaltoillen tietysti..

LähettäjäLeah 
Päivämäärä:   11.9.09 22:23:24

niin se menee :) pitääpä harkita tuota.

mut sitä mä ihmettelen kyl et miten oon löytäny vaan kerpalta niitä irlantilaisia puokkeja.

Lähettäjä: Gems (eo) 
Päivämäärä:   11.9.09 22:37:46

Kisberithän tavallaan on jo oma lukunsa. Monet eurooppalaiset eivät edes viitsi verrata niitä "oikeisiin" urheilurotuihin, vaikka unkarilaisethan pitävät niitä tosi arvokkaina. Potentiaaliahan niissä on, mutta.. niin, itse en myös kys. rotua tutkineena lähtisi vertaamaan kisberiä ja vaikka hannoveria toisiinsa.

Ja justiin koska IRL-maailmassakaan kisberiä ei heti mielletä isojen luokkien gp-roduksi (vaikka etenkin estepuolella on hienoja yksilöitä ollut!), niin harvapa sitä virtuaalimaailmassakaan noteeraa. Mutta pointsit sulle, karyn., että jaksat noinkin tuntemattoman rodun kanssa pyöriä! Voisin sulta joskus yhden kisberin meille hommata, noniusten kaveriksi :))

Itse kasvattelin v 2007 unkarilaisia puoliverisiä, meiltä lähti jopa muutama nyt tosi hyvin menestynyt hwb, mutta kun aika ei enää riittänyt, niin loppui koko homma.. Ihmeen hyvin kasvatit silloin saivat kodin!

Lähettäjä: Pihlaja 
Päivämäärä:   11.9.09 23:18:06

Mä ite pidän Tanskalaisista pv:eistä :) ja varmaan alan kasvattaa niitä. Tällä hetkellä tallistani löytyy kys. rotua 2kpl (melko paljon juu :D)

Tulipa lyhyt :D. No, oon väsyny enkä jaksa kirjottaa romaania :p.

Lähettäjä: Pihlaja 
Päivämäärä:   11.9.09 23:21:36

Ja mun viesti kuulostaa ihan tyhmältä :/. Okei, jospa menisin nukkumaan :D.

Lähettäjä: audrey 
Päivämäärä:   11.9.09 23:44:08

Irish sport horset ovat aina olleet lähellä sydäntä, tällä hetkellä löytyy yksi nuori ori.

En nyt ole ihan varma meneekö tämä puoliveristen kastiin, ish on irish drauhtin (raskas puoliverinen, ei ainakaan mun mielestä mene työhevosesta nimestään huolimatta) ja täysiverisen risteytyksiä. IRL ovat hyvinkin menestyksekkäitä, kuuluisia sport horseja ovat esim. Gina Milesin McKinlaigh (2008 olympialaisten kenttähopea), Shear L'Eau (2004 olympialaiset kenttäkulta), Liscalgot (2002 estemaailmanmestari). Esim. Rogrigo Pessoa, William Fox-Pitt, John Whitaker ja Pippa Funnell ovat käyttäneet kilpahevosiaan ish:iä. Näissä hevosissa on usein runsaasti täyttä verta ja vähemmän irish draughtia.

Periaatteessa irish sport horsekin on jakautunut kahdeksi roduksi, irish sport horseksi ja irish drauht sport horseksi. Irish sport horseksi lasketaan lähes mikä tahansa täysiverisekoitus (tai puhdaskin täykkäri), joka on Irish Horse Registryn tunnistama. Irish draught sport horsessa on ainakin jonkin verran draught-verta ja se on ainakin omasta mielestäni se "aito" ish, johon olen enemmän mieltynyt. Virtuaalimaailmassa tuollainen jaottelu olisikin periaatteessa hankalaa, kun eri maiden rekistereitä ei ole.

Toivottavasti ei tullut hölötettyä ihan soopaa :D

Päivämäärä:   12.9.09 18:10:22

nostan tätä, jos vaikka sais jonkun kiinnostumaan ish:stä

Lähettäjäkaryn. 
Päivämäärä:   12.9.09 18:21:33

Joo, kisberhän ei ehkä tosiaan ole se GP-tason kouluratsu, mutta valjakossa ja sitten kenttä- ja estepuolella näitä voisi nähdä enemmänkin. Tietenkään, kun ei ole mahdollista päästä tutustumaan rotuun IRL, niin munkaan kuva tästä rodusta ei oo mitenkään maailman syvin. Itselläni pidän sitä aikalailla muiden puoliveristen tavoin - sellaisen kuvan itse olen rodusta saanut. :)

olen miettinyt, että voisin tuon hwb:n ottaa kisberin rinnalle. (shagyaa olen alkanut myös kasvattaa, mutta siihen ei jotenkin tuo kiinnostus tunnu riittävän...)

Lähettäjäkaryn. 
Päivämäärä:   12.9.09 18:28:16

audrey, vaikuttaa kyllä mielenkiintoselta tapaukselta. :>

Lähettäjäkaryn. 
Päivämäärä:   12.9.09 18:29:41

tupla(tripla)postausta, mutta tiedätkö audrey onko noita enemmänkin virtuaalimaailmassa?

Päivämäärä:   12.9.09 18:35:00

VRL:n rekisterissä 14 kipaletta, nopealla tsekkauksella aika harva taitaa olla ihan aktiivisessa käytössä. Niin harva tietää tän rodun monipuolisuudesta, muistaakseni en ole nähnyt että kukaan olis tän puolesta kampanjoinut. Ehkä mä joskus yritän, kunhan saan noi muut projektit järjestykseen :)

LähettäjäWebbenia 
Päivämäärä:   12.9.09 18:40:44

Mulla seisoo tallissa tällä hetkellä joitakin harvinaisia puoliverisiä. Niistä yksi on gemsin vanha tuttu, joka yhä edelleen jaksaa kisata kun mahtuu mukaan luokkiin. Esittelenpä harvinaisuuteni :)

Pakko muuten kysyä, mikä on enkkulaisten puokkien tilanne v-maailmassa? Onko se harvinainen/keskitaso/yleinen/jotain muuta? Löytyykö rodulle (kenttäpainotteisia) kasvattajia? itsellä tavoitteena saada upea, kolmipolvinen kenttätykki kalustoon, suku täynnä omia kasvatteja :D

LähettäjäWebbenia 
Päivämäärä:   12.9.09 18:46:12

Voi vitura, laitanpa esittelyt uusiks :/

Emanuél on hauska, hieman päänvaivaa aiheuttava hwb-ori. Kenttätykki, joka olisi hetimmiten valmis laatikseen. VIR MVA Ch.

Blaublütig on tuoreimpia hankintojani, joka on jo osoittautunut loistopeliksi. Jonkun sijoituksen on kerännyt einsiedelninhevostamma.

Bloodstream GER on jokin aika sitten ostamani westfalentamma. Ollaan kerätty hieman sijoituksia, mutta vanhemmat hevoset ovat vieneet tältä neidiltä aikaa, joten vaikuttaa kovin raa'alta :<

Lähettäjäkaryn. 
Päivämäärä:   12.9.09 18:47:40

Webbenia, itselleni on jotenkin ihan vieras käsite sellainen kuin englantilainen puoliverinen. :D (kävinpä sitten lunttaamassa hevosmaailmasta. :>)

LähettäjäWebbenia 
Päivämäärä:   12.9.09 18:55:05

karyn, tulikko yhtää viisammaks? Ite tutustuin rotuun täällä, kun rodun fanit pisti sille topicin pystyyn :>

Lähettäjäkaryn. 
Päivämäärä:   12.9.09 19:01:40

Webbenia, lähinnä sen, että se on uus rotu ja polveutuu muista eurooppalaisista puoliverisistä.

Mua nyt rupes oikein kutkutteleen nää kaikki vähän erikoisemmat, mistä oikeastaan näkeekin jo, ettei ne ole ihan peruspuoliverisiä, esim nyt toi ish. :D

Lähettäjäkaryn. 
Päivämäärä:   12.9.09 19:04:04

nyt tämä tyttö lähtee saunomaan.

LähettäjäCata 
Päivämäärä:   13.9.09 16:00:15

Itse yhdyn Leah:in puheisiin. Kasvatan itsekkin KWPN eli hollantilaisia hevosia eikä tätä rotua voi mistään päästä sanoa vielä yleiseksi roduksi. Vaikka näyttää että rotua olisi paljon, mutta näin ei ole. KWPN hevosten kasvattajia on tällä hetkellä viisi ellei kuusi aktiivista ja joitain satunnaisia hevosten omistajia. Kyseisen rodun ongelma on suppea kasvattaja piiri ja samojen hevosten esiintyminen suvuissa. Tätä ei yleisten rotujen kohdalla tapahdu kuten suomalaisten puoliveristen kohdalla. VRL:n sivuilla on rekisteröity 903 KWPN hevosta joista Annika N., Tvin ja Montyn hevoset eivät ole aktiivisia. Näitä löytynee toistakymmentä hevosta. Plus vielä Heidi S:n hevoset pois pelistä. Aktiivisia hevosia on noin 40 % tuosta 903 hevosesta jos edes sitäkään.

trakehnereita on rekisteröity 2077 kpl ja holsteinin hevosia 2256 kpl. Näitä kahta rotua on kaksi kertaa enemmän kuin KWPN hevosia eikä KWPN voi viitata yleistyväksi roduksi. Tietenkin noilla kahdellakin hevosella varmasti listoilla löytyy paljon lopettaneita, mutta aktiivisia on paljon enemmän kuin KWPN hevosten piirissä. Eri puoliveristen rotujen aktiivisuuden näkee parhaiten NJ:n nätyttelyissä. Kannattaa katsastaa vanhojen näyttelyiden avoimuutta ja huomaa mikä on selkeästi yleisin rotu tänä päivänä.

Lähettäjäkuusnelonen. 
Päivämäärä:   13.9.09 16:09:16

Meiltä löytyy ruottalaisia estepainotteisena, mut uuteen kenttärojektiin aion hankkia myös kenttäpainotteisia englantilaisia ihan kuitenkin täykkäreitä ja hollantilaisia puoliverisiä.

Lähettäjäkaryn. 
Päivämäärä:   13.9.09 17:51:23

Cata, okei, ehkä hollantilainenkaan ei ole se kaikkein yleisin, mutta kuitenkin se näkyy esimerkiksi jonkin verran tämän foorumin yleiskuvassa. samaa ei voi sanoa vaikkapa ruotsalaisesta tai unkarilaisesta. ymmärrän kyllä nämä ongelmat ja siksi mielstäni KWPN:kin on tervetullut tähän topikkiin.

Lähettäjä: karyn. 
Päivämäärä:   14.9.09 13:12:02

nostetaan tää välillä etusivulle. :)

Lähettäjä: deadpromises 
Päivämäärä:   14.9.09 14:05:42

oldenburgit on pop.

Lähettäjä: Lilla 
Päivämäärä:   15.9.09 08:57:22

Meiltä löytyy 1 hwb tamma (evm) ja 1 hwb ori (2-p), lisäksi löytyy Brandeori, ja ei-niin-harvinaisia dwb tammoja + oreja :) Myös pari ruottalaista löytyy <3

Haluaisin ehdottomasti hjelpata näiden ylösnostamiseksi :)

Lähettäjä: MilliM 
Päivämäärä:   15.9.09 12:12:50

Itse aloin about 7 vuotta sitten kasvattamaan ainoana virtuaalimaailmassa missouri fox trotteria. Sitä ennen tiettävästi oli olemassa vain 3 yksilöä. Rankkaa on se että kaikki rodun edustajat ovat omassa omistuksessasi, kunnes joku muu hurahtaa rotuun myöskin :). Kannattavaa se on, koska kun kyselee kuvien lupia, niin ei ole muita kyselijöitä.
Uusien rotujen tuominen virtuaalimaailmaan on kannattavaa. Ei sen hevosen tarvitse aina olla FWB, jotta se pärjää kilpakentillä :) (Minulla ei ole mitään FWBtä vastaan)

Lähettäjäkaryn. 
Päivämäärä:   20.9.09 14:47:04

MilliM, ihanan rohkaisevaa. :D

LähettäjäJava 
Päivämäärä:   25.9.09 21:16:41

Heathermoorissa (http://www.kauhumieli.net/heathermoor/) tullaan tulevaisuudessa kasvattamaan irlantilaisia puoliverisiä, toivottavasti muutkin innostuvat kyseisistä roduista, ettei olla ainoita!

Lähettäjä: Lilla 
Päivämäärä:   25.9.09 22:00:26

Meidän harvinaiset tarjoutuu jalostukseen kohta puoleen (;

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.