Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuvien eettisyys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.10.22 23:07:37

http://virtuaali.net/keskusta/topic/1977

Tässä näemme oivan esimerkin siitä, että olemme vihdoin päässeet virtuaalihevosmaailmassa siihen pisteeseen, jossa tosielämän ongelmia väkisin yritetään istuttaa mukaan harrastukseemme. Samalla osa kanssaharrastajista yrittää kiillottaa omaa virtuaalista sädekehäänsä.

Tämä on jo kerrassaan naurettavaa tekopyhyyttä. Aivan todellako meidän täytyy tuoda oikean elämän asioita tuomittavaksi jopa virtuaalimaailmaan asti? Aivan kuin tämä jatkuva tuomitsemisen kulttuuri ja oman kuvitteellisen paremmuutensa korostaminen ei olisi jo riittävän levinnyttä tosielämässä ja tosielämän sosiaalisessa mediassa.

Voisimmeko vain ystävällisesti jatkaa harrastusta kuten aikaisemminkin, ilman, että jokaisen harrastajan tulisi nyt ja tulevaisuudessa miettiä hevosiaan, sekä niiden luonteita tai kuvia ajatuksella "uskallanko tuoda tämänkaltaisen hevosen talliini, ettei vain nyt vahingossakaan kanssaharrastajat pahoita mieltään?"

En vain täysin ymmärrä tarpeellisuutta ja asian pointtia nostaa esille kyseinen aihe virtuaaliharrastamiseen keskittyvällä foorumilla, jossa kaikki on mielikuvitusta, eikä hevosilla ole tai tule jatkossakaan olemaan kipuja kuvissa esiintyvistä hevosista riippumatta.

Miksi siis haluamme väkisin pahoittaa mieltämme näistä asioista virtuaalihevosilla?

Mikäli yksittäisillä harrastajilla on mielenkiintoa oikeassa elämässä ajaa eteenpäin hevosten hyvinvointiin liittyviä seikkoja sekä moralisoida muita, go for it, mutta pitäkää nyt hyvät ihmiset tämä moralisointi ja saarnaaminen poissa virtuaalihevosista.

Se, että me mietimme näitä asioita täällä pienessä virtuaalipiirissämme, ei poista tosielämästä näitä ongelmia.

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.10.22 12:40:45

Ok

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.10.22 12:58:19

Se että joku pohtii omia mielikuvitushevosiin liittyviä moraalikysymyksiään ääneen jossain tuskin vaikuttaa sun elämääsi millään tavalla ellet sitten itse kokenut jotain isoa eettistä järkytystä siitä nyt. Pärjäile.

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   3.10.22 13:06:38

Oksettavan tekopyhää :D Ei enään jatkossa tule kyllä ostettua hevosia tuon topicin draamanhakuisilta harrastajilta.

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: Ttt 
Päivämäärä:   3.10.22 13:08:42

Eikö se ole vain hyvä merkki, kun porukka pohtii moraalia? Tarkoitusperä taustalla on hyvä. Taitaa uhantunne asiasta kolahtaa niihin, joilla hämärät jauhot pussissa on noin muutenkin. Virtuaalihevoset heijastelee oikean maailman asenteita ja käytösmalleja, joten kyllä asiasta saa KESKUSTELLA ja pohtia sen vaikutuksia yleisiin uskomuksiin vaikka nyt hevosenpidosta. Se ei ole mitään moralisointia siinä mielessä tai tuomitsevaisuutta, ketään tässä ei oo sormella osoiteltu tai syytelty, eikä sävy tuolla aihetopassa kyllä yhtään siltä kuulostakaan. Sulla aloittaja nyt kopsahti nilkkaan ihan itselläsi, eli voit keskenäsi miettiä syitä. Kaikesta voi ja saa keskustella, päät kylmänä nyt vaan :)

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.10.22 13:14:17

Minä uskon, että tuolla topicissa ap:lle närää aiheuttaa ilmassa leijuva yleinen pohdita siitä, pitäisikö jokaisen virtuaaliharrastajan miettiä kuviensa eettisyyttä ja sitä myöden yrittää parantaa huonosti kohdeltujen hevosten asemaa IRL. - Mielestäni eii pidä, koska kuvien käytöllä ei IRL maailman tapahtumiin ole vaikutusta.

Voin toki olla väärässä ja tämä voi olla kaukaa haettua.

Itselleni tuli tuollainen fiilis tuosta HM:n aloituksesta ja siihen pohjaan teoriani, mutta vastaan kysymykseen samaan tapaan kuin Miivi, eli "En myöskään koe, että virtuaaliharrastajan tarvitsisi pystyä vastaamaan siihen, miksi hän käyttää kuvia, joiden takana on mahdollisesti/jopa todennäköisesti epäeettisiä valmennusmetodeja, kuten just vaikkapa jenkkien askellajiratsastuksessa. Eiköhän kuvien käytön taustalla ole ihan puhtaasti se, että käyttää niitä kuvia rodusta, joita nyt sattuu olemaan saatavilla. Hän ei kuvia käyttämällä tue näiden kilpailujen takaa löytyvää epäeettistä toimintaa varmasti edes välillisesti, ei varmasti löydy mitään reittiä, jolla joku farmi hyötyisi satunnaisen suomalaisen pikseliponeilijan kuvien käytöstä."

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: HM 
Päivämäärä:   3.10.22 13:25:45

Minäpä nyt vastaan tänne.

En koe tai usko että virtuaalihevostelulla voisi parantaa irl hevosten asemaa, mutta sillä voidaan luoda toisenlaista mielikuvaa piireissä. Jos jokaisella olisi esimerkiksi käytössä kuvia no, sanotaanko vaikka kärjistetysti härkätaisteluareenalta niin aivan varmasti niiden suosio lisääntyisi koska muillakin on.

Ei se ole virtuaaliharrastajan vastuulla tietenkään mitä sinne kuvien taakse kätkeytyy eikä näiden kuvien käytöstä hyödy kukaan. Se on jokaisen harrastajan oma valinta millaisia kuvia käyttää.

Myönnän että mullakin on varmasti kuvia tai luonteita jotka eivät ole eettisyyden perikuvia. Ketjun aloitin siksi koska halusin saada keskustelua aiheesta ja mielipiteitä miten muut ottaa asian huomioon omassa harrastuksessaan enkä siksi että kiillottaisin omaa sädekehääni.

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: Ttt 
Päivämäärä:   3.10.22 13:35:25

HM, mä ainakin ymmärsin sun pointin tuolla topalla juuri näin ja sitä yritin itsekin tuossa sanoa, että kyllä se, miten virtuaalihevosia harrastaa vaikuttaa yleiseen mielikuvaan ja on heijastus IRL-asenteista :) Mutta tarvitseeko virtuaalihevosia ottaa vakavasti ja alkaa moralisoimaan ylipäänsä "hevosilla ratsastamista/leikkimistä"? No ei tarvitse. Keskustella ajatusmaailmoista silti yleismaallisesti aina voi :)

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: Turha 
Päivämäärä:   3.10.22 14:06:33

Turha topic omastakin mielestä.

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.10.22 14:21:23

Parempi keskustella jostain kuin ei mistään...

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: . (ap) 
Päivämäärä:   3.10.22 14:57:31

Ei, en aio vastata tuonne Keskustan topicciin Keskustan yleisen vallitsevan ilmapiirin vuoksi. Jos siis nyt menisin ja vastaisin omalla nimimerkilläni, kimppuuni hyökättäisiin joko näkyvästi tai välillisesti taustalla arvostellen.

. ja Ttt: pärjäilen kyllä, kiitos huolenpidosta. Ei tämä omiin hevosiini tai harrastamiseeni sen enempää kolahtanut. Minulla itselläni ei ole hevosia/poneja joiden luonteet tai kuvat olisivat nk. epäeettisiä. Kuvina on aivan tavallisia, neutraaleja rakenne- ja ratsastuskuvia, kuten myös luonteet ovat puuduttavan tavallisia ja tylsiä. Mutta tottakai hevosteni kuvista varmasti jotain naputettavaa löytyisi, jos suurennuslasilla tutkisimme tarkemmin.

Täällä hevostalli.netissä on kyllä aina ihmeellinen tapa olettaa ja yleistää aloittajasta kaikenlaista, siis silloin kun keskustelun avaajana on nimenomaan anonyymi piste. Kuitenkin, tein tämän aloituksen ja mikäli olisin ollut hullu ja lähettänyt tämän samaisen viestin Keskustaan, se ajaisi harrastajat mitä luultavimmin syynäämään oman tallini ja hevoseni. Tämä tapahtuisi joko yleisesti tai sisäpiirissä yksityisviestein ja mahdollisesti myös kakkaa puhuen (oikeutus: koska avasin sanaisen arkkuni, "ansaitsen lokaa niskaani"). Sopii siis itse kunkin miettiä, miksi kaikki eivät halua Keskustassa ottaa kantaa keskusteluihin, tunnistettavan nimimerkin takaa.

Sirpa: tuo kyllä menee jo yliajattelun puolelle! Et sinä (eikä kukaan muukaan) voi yksinkertaisesti ottaa vastuuta siitä, mitä joku muu tekee, vaikkakin se joku muu olisi saanutkin inspiraationsa sinun, minun tai muiden kuvista. Siinä kohdin, kun henkilö "joku muu" ei itse osaa kyseenalaistaa onko esimerkiksi koiran korvien ja hännän silpominen eettistä vai ei, sen kyseenalaistamisen putteellisuus ei ole kenenkään virtuaaliharrastajan vastuulla.

Juuri tätä muiden (tulevista/tekemättömistä/teoreettisista) teoista väkisin vastuun ottamista minä en ainakaan halua virtuaalimaailmaan yhtään enempää. Oikeassa elämässä kyllä voimme puuttua jos kaltoinkohtelua näemme ja omilla some-kanavillamme jakaa tiedottavaa materiaalia, mikäli nyt todella haluamme ottaa taakaksemme vastuun muiden ihmisten teoista.

Loppuselvennyksenä vielä Sirpan viimeisin kirjoitus Keskustan keskusteluun, johon nyt täällä vastasin:
"Pahimmassa tapauksessa tämä henkilö ehkä joskus tulevaisuudessa hankkii ulkomailta typistetyn koiran, koska epäeettisyydestä huolimatta pitää niitä tyylikkäinä. Mikä on minun osuuteni tässä kuviossa? Pintapuolisesti katsottuna ei mikään. Minä en ole henkilökohtaisesti typistänyt yhtään koiraa enkä hankkinut yhtään typistettyä koiraa. Vastuu hankinnasta on kokonaan koiran hankkijan. Mutta mitä jos minun virtuaalikoirillani olleet kuvat toimivat jonkinlaisena alkusysäyksenä sille, että kyseinen henkilö kiinnostui nimenomaan typistetyistä koirista? Olinko minä (tietämättäni) muusa tämän takana? Ei minua tietysti voida tästä varsinaisesti syyttää, mutta toiminko silti moraalittomasti?"

Ei, et toimi, eikä sinua voida syyttää, joten miksi edes miettiä tätä ja istuttaa tätä yliajattelevaa ja stressaavaa ideologiaa muihin virtuaaliharrastajiin, myös lapsiin? Kukin vastatkoon omista teoistaan ja päätöksistään eettisiin valintoihin liittyen.

Minä olen puhunut, enkä jaksa käsitellä aihetta enempää, pahoitteluni siitä. Tämä anonyyminä keskusteleminen on hyvin stressaavaa.

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: Turha 
Päivämäärä:   3.10.22 15:21:20

Jos joku näkee, että x virtuaalitallilla on kuvia huonosti/epäreilusti ratsastetuista hevosista niin ei se tarkoita sitä että he alkavat ratsastamaan hevosia huonosti/epäreilusti. Järki käteen nyt.

Jokainen käyttäköön haluamiaan kuvia oman omatuntonsa ja moraalisen käsityksensä mitoissa, mutta ei lynkata ketään jos tallin sivuilta löytyykin muutama kuva jossa ollaan luotiviivan takana. Mä vedän rajani big lickiin, aivan ammollaan oleviin suihin ja turpa ryntäissä kulkemiseen. En ala katsomaan jos hevosella olisikin kulmat vähän turhan rutussa, että kyseessä olisi kipuilme.

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: Ttt 
Päivämäärä:   3.10.22 15:48:03

Aloittaja, tämä uusin viestisi on tosi asiallinen ja hyvää pohdintaa. En näe siinä mitään syytä, miksi kukaan alkaisi päätä aukomaan (tosin kaikesta voi kuka tahansa näin tehdä, eikä siihen voi vaikuttaa). Mutta aloitusviestisi oli negatiivisen oloinen näin lukijana ja mietinkin, että jos olisit sen muotoillut toisin ilman anonyymina htnetissä pöydälle nostoa, ja tehnyt asialliseen sävyyn kuten tämän toisen viestisi, se olisi saanut varmasti ihan neutraalin / kannustavan vastaanoton Keskustassakin :)

"Ei, en aio vastata tuonne Keskustan topicciin Keskustan yleisen vallitsevan ilmapiirin vuoksi. Jos siis nyt menisin ja vastaisin omalla nimimerkilläni, kimppuuni hyökättäisiin joko näkyvästi tai välillisesti taustalla arvostellen."

Otitko huomioon, että tänne kirjoittelusi ja aloituksesi sävy vahvistaa ongelmaa, ettei kukaan muukaan kohta jatkossa uskalla mitään kommentoida, koska sitä vastaan jossain htnetissä anonyymina vastaan hyökätään? Olet nyt osa ongelmaa, et sen ratkaisua ja muutosta yhteisön sekä keskustelukulttuurin ilmapiirissä, pahoin pelkään :/ Ja en tiedä kuka aiemmin tuolla kommentoi toisia HYVIÄ AJATUKSIA jakavia oksettaviksi tehopyhiksi... pysähdytkö hetkeksi itsesi ääreen säkin, ystävällisesti neuvoen. Mikä sai tollaista sanomaan? Olet osa huonoa harrastusilmapiiriä ja toivottavasti mietit, haluatko olla.

"Minä olen puhunut, enkä jaksa käsitellä aihetta enempää, pahoitteluni siitä. Tämä anonyyminä keskusteleminen on hyvin stressaavaa."

Hmm. Sä tän aiheen tänne anonyymina kuitenkin aloitit ja aiheutit todennäköisesti lähinnä huonoa yleistä mieltä kaikille. Edelleen, olisi ollut parempi kaikin tavoin asiallisesti kommentoida Keskustassa ja se olisi ollut arvokas mielipide muiden joukossa, ei mikään leimaamisen aihe. Nyt tämä oli vain negatiivinen tapetille nosto ja itse toimit toisten leimaajana, eli teit muille miten et halua itselle tehtävän? Mikä siis ylipäänsä oli idea ja tavoite tällä topalla? :/

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: Junnu 
Päivämäärä:   3.10.22 18:11:27

Oon niin 100% varma, että tän viestiketjun aloittaja on Lissu :')

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   3.10.22 19:33:56

Ei oo Lissu :')

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.10.22 19:40:30

Ihan aikuisten oikeasti minä tiedän, kuka ap on ja ei ole Lissu :') Että ihan turhaan Junnu vedät Lissua tähän mukaan. Säälittävä olet.

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: lel 
Päivämäärä:   3.10.22 19:46:10

Nyt täytyy kyllä sanoa, että tuo keskustelu latisti oman innon harrastaa täysin. Olen miettinyt lopettamista jo pitkään ja tuntuu että tämä oli nyt se viimeinen niitti. Vaikka muuta väitetään, niin kyllä minulle tuli kirjoituksista se fiilis että siellä arvostellaan toisten kasvattamia rotuja "epäeettisten" kuvien takia ja katsotaan nenänvartta pitkin. Ei tuollaisten ihmisten kanssa huvita enää harrastaa.

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.10.22 20:12:37

lel, valitettavasti et ole ainoa, joka noin ajattelee :( On se jo pitkään ollut keskustassa tuollainen ilmapiiri ja fiilis. Vanhat harrastajat on lähdössä pois juurikin fiilissyistä.

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: Ttt 
Päivämäärä:   3.10.22 20:37:44

Tuskin yhtään kukaan katsoo nenänvarttaan pitkin. Ei kannata maalata piruja seinälle. Toki ikävää, jos fiilis on tuo, mutta tekee mistä itse tykkää, viis muiden (kuvitelluista) nyrpistyksistä hei :) Ei virtuaalihepoihin satu mikään!

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.10.22 20:46:25

Kunpa tietäis kuka Junnu on. Selkeesti joku, jolla on vähän paha olla.

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.10.22 22:32:11

Mun mielestä oikein hyvä juttu! Muutenkin ihan sairasta miten ihmiset laittaa minkä tahansa suomenhevosluuskan he a- tai jopa va b tasoiselsi. Sama puokeissa, yksi jos toinenkin rakenteeltaan epätodennäköisesti läheskään gp/160 tasoinen laitetaan sinne

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.10.22 00:46:55

- sulla kyllä tais mennä alkuperäisen keskustelun pointti ihan kokonaan ohi. Luitko edes koko keskustelua? :D Ei tuo ollut keskustelun aihe.

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: plööö 
Päivämäärä:   4.10.22 12:27:08

TässäKIN asiassa voisi ehkä myös ottaa huomioon että kaikilla ei myöskään välttämättä ole osaamista tarkastella kuvia niin kriittisesti kuin toisilla. Jos ei ole IRL hevoskokemusta paljon tai vaikka ollenkaan, voi olla hyvin vaikea esim ratsastuskuvista alkaa etsiä niitä negatiivisia merkkejä tai kaikki ei ylipäänsä tiedä mitä luotiviivat sun muut tarkoittaa. Ja varmasti tää nostaa myös kynnystä erityisesti NUORILLE uusille harrastajille liittyä joukkoon.

Ja jos tää harrastus tulee yhtä enemmän ja enemmän tämmösten +30wee akkojen valtaamaksi niin kohta ei oo enää koko PELIÄ.

Ja ps. oon iteki +30v niin älkää loukkaantuko

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: Ttt 
Päivämäärä:   4.10.22 12:52:30

Ei tarvitse tietää, eikä sitä edellytetä tai odoteta. Eihän ketään voi syyttää jostain, mitä ei tiennyt. Sen sijaan keskustella voi ja herätellä ajatuksia, että hei, tämmöinen ei muuten ole ok IRL, niin ootteko miettineet sitä URL? Otti siitä omaan moraalikompassiinsa sitten viitteen tai ei, se on jokaisen oma asia. Kukaan tuskin ottaa tätä harrastusta niin vakavasti tai tosissaan, enkä ihan totta usko, että kukaan moralisoi yhtään kenenkään virtuaalihevosten kuvia (ellei ne ole jotain tosi ilmiselvän abrsurdia jopa hevosista tietämättömän silmissä, kuten veri lentää tai kylki- ja lonkkaluut paistaa).

Eli chill, ihmiset. Kenenkään harrastustapaa ei ole syynätty, vaan porukka pohtii OMIA tapojaan ja ajatuksiaan. Miksi se on joillekin teistä noin iso uhka? Ei saa olla niin herkkis, että heti ottaa ihteensä, kun ei ole juuri susta edes puhuttu :) Oikeasti, kukaan ei ajattele jonkun olevan paha ihminen, jos mielikuvitusnettihevosella on kuolainkuva tai yhdessä kuvassaan epäsopivan näköinen satula. Ihmisillä on järki päässä ja suhteellisuudentajua, että mikä on oikeasti tärkeää.

Mutta hei, se ei ole ok eikä moraalia nähtynytkään, että täällä aletaan yksittäisiä harrastajia nimeltä tapetille nostamaan. Olette kiusaajia, hävetkää.

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: Plööö 
Päivämäärä:   4.10.22 13:45:28

Ok, toivottavasti tässä ei niin käy että aletaan syynätä :) Kuvia muutenkin voi myös olla haastavaa löytää niin en tekis tästä senkään puolesta vaikeempaa.. Mutta joo, itellä ehkä nous niskavillat heti turhan helposti tästä pystyyn, toivoisin tälle harrastukselle hyvää tulevaisuutta ja sitä että uusilla ei kynnys aloittaa ainakaan kasvaisi. Sääntöjä ja vaatimuksia on varmasti nytkin aika paljon opeteltavaksi :)

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: Ttt 
Päivämäärä:   4.10.22 15:07:48

Plööö, niinpä :) <3 Otetaan kaikki nyt vaan ihan rauhassa ja hyvällä mielellä saa jatkaa entiseen tapaan heppakuviensa kanssa, no worries!

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: -. 
Päivämäärä:   21.10.22 22:27:34

"Kenenkään harrastustapaa ei ole syynätty, vaan porukka pohtii OMIA tapojaan ja ajatuksiaan. Miksi se on joillekin teistä noin iso uhka? Ei saa olla niin herkkis, että heti ottaa ihteensä, kun ei ole juuri susta edes puhuttu :)"

Koska Keskustan tyylin tuntien tällaiset ei pysy "omina tapoina", vaan siitä kehittyy yleinen tapa ja pian ainoa hyväksytty tapa. Kuten joku sanoikin, jos asioista uskaltaa olla eri mieltä omalla nimimerkillään, joutuu syynätyksi ja leimatuksi. Siksi pysyttelenkin kaukana vakavista aiheista, koska tuntuu ettei eri mieltä saa olla. Tai ainakin oma mielipide pitää pystyä perustelemaan puolen kilometrin mittaisella jaarittelevalla vastauksella, jossa vielä pitää viiteen kertaan alleviivata, miten kyseessä on vain mun mielipide, eikä halua aiheuttaa kenellekään pahaa mieltä (hämmästyttävää, miten paljon tekstiä jotkut keskustalaiset osaavatkin naputella).

Kuvien somekelpoisuus on oikein hyvä mittari virtuaalisessa käytössä ja aika moni harrastaja varmasti sen verran ymmärtää hevosten päälle, että näkee jos hevoseen oikeasti sattuu tai kuvassa on muuten jotain todella pielessä.

Mutta jos kokee hankalan hevosen epäeettisenä, mennään metsään. Hankalia hevosia nyt vaan on olemassa. On kiukkuisia tammoja, on vaarallisia oreja jotka ovat hankalia vielä ruunauksen jälkeen. Ei sillä ole mitään tekemistä kipuilun tmv. kanssa, vaan ne ovat luonnevikoja, ihan niin kuin ihmisilläkin. Kivaa, jos on talli täynnä kivoja hevosia, mutta minkäänlaista todellisuuspohjaa sellaisella ei ole.

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   20.11.22 15:55:35

niinpä. joissain kuvissa lukee vielä että ei saa kopioida ilman lupaa. sääntöjä tulee noudattaa! en tajua miksi sitten ei noudateta. turha valittaa jos sakkoa tulee!

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: Filipina 
Päivämäärä:   5.12.22 18:57:12

jotku on kopioineet ilman lupaa omille sivuilleenkin.

  Re: Kuvien eettisyys

Lähettäjä: meemi 
Päivämäärä:   5.2.23 19:33:50

1ssu ja Filipina täysin pihalla koko keskustelusta.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.