Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  PORRASTETUT???

Lähettäjä: Mitäh 
Päivämäärä:   28.9.16 20:19:22

Mitenkäs menevät nuo maksimitasot porrastetuissa.
Jossain luokissa on säkäkorkeus rajoitus, eli meneekö se sen perusteella?

Entä jos on suomenhevonen, joka säkänsä puolesta saa kilpailla tasolle 10, niin mitä teette? Kilpailutatteko vai mitähäh? Koska eihän se ole realista, että suomenhevonen hyppää 160cm luokkia.

  Re: PORRASTETUT???

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.9.16 20:37:26

Saat valita hevosesi koulutustason samalla tavalla kuin tavallisissakin kilpailuissa.

Laatiksissa on kuitenkin jotakin "vähimmäistasoja" osalle hevosista - muuten voisit kilpailla kaikilla puokeillasi vain heC tasolle ja saada täydet 40 pistettä. Ne ovat suokeilla/+140cm poneilla (?) heA/100cm ja puokeilla vaA/130cm. Näiden allekin saa kys. rotujen koulutustaso olla, mutta silloin hevonen saa miinuspisteitä.

  Re: PORRASTETUT???

LähettäjäCee 
Päivämäärä:   29.9.16 00:11:59

Jep, esim. suokkien tapauksessa tosta sk ei kannata välittää. Ei tosiaan olis realistista! Kirjotin viimeks tänne topaan aika pitkän tarinan porratetuista:

  Re: PORRASTETUT???

LähettäjäCee 
Päivämäärä:   29.9.16 00:13:45

Ja höh, linkki katosi. Uusiks: topic porrastetuista

  Re: PORRASTETUT???

Lähettäjä: kukkis 
Päivämäärä:   31.10.16 15:31:35

Mua on aina ihmetyttänyt, että miten kun esim. vaikeusaste 4 voi olla pienempi kuin vaikeusaste 3 (oliko nyt esteillä tai/ja koulussa, en tarkkaan muista)? Esim. esteillä vaikeusaste 4 kansallisella on vaikka (heitän hatusta) 100 cm, mutta vaikeusaste 3 aluetasolla 120 cm, ja mitäs sitten kun hevosen maximi on vaikka sen 100 cm, mutta tällä logiikallahan sen voi vahingossa laittaa kilpailulistalta tohon vaikeusaste 3:seen, kun katsoo, että se hevonen on jo 4. tasolla...

Vähän sekavaa mun mielestä. Pitäisi olla selvemmät rajat ettei vahingossa voi laittaa hevosta vääriin luokkiin (varsinkin kun ilmoittaa moneen kisaan yhtä aikaa isoja ryppäitä kaakkeja, ei jaksa kuin kerran kisakutsusta luokat katsoa ja näin voi tulla moinen kömmi).

Vai olenko vain ymmärtänyt jotain ihan väärin? Siirryin porrastettuihin vasta vähän aika sitten...

  Re: PORRASTETUT???

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   31.10.16 15:33:37

Koska ajatuksena on, että alueluokat on helpompia kuin kansallisen tason luokat. Ite vaan pitää huolehtia, ettei ilmoita hevosta liian korkeaan luokkaan, jos sellainen häiritsee eli ilmotessa pitää katsoa se luokan taso vt:n lisäksi.

  Re: PORRASTETUT???

Lähettäjä: kukkis 
Päivämäärä:   31.10.16 15:38:30

Joo, no niinhän mä ajattelinkin, mutta mulla numerot vilisee sitten silmissä kun pitää katsoa tasoa, vaikeusastetta JA vielä luokan numeroa :( Monta kertaa on meinannu sekaisin mennä. Olis helpompi, jos jotenkin seuratasot käydään ensin tiettyyn asti ja siitä siirrytään aluetasolle ja sitten vasta kansalliselle, jotenkin loogisemmin järjestyksessä, eikä hevonen voisi esim. kisata aluetasolla enää seurakilpailuja ja niin edelleen.

  Re: PORRASTETUT???

Lähettäjä: kukkis 
Päivämäärä:   31.10.16 15:41:11

Niin ja sitä siis piti vielä sanoa, että on vaikea muistaa kaikkien hevosten maximitasoa, kun niitä kisoihin lisää, jos niitä on monia. Kilpailulistalta vaan copy-pastaa "tasolla 5" olevia siihen "tason 5" ja ylempään tai alempaan mukaan, ja siinä voi sitten käydä hassusti, kun luokkakoot heittääkin eri tavalla.

Sekin voisi auttaa, jos kilpailulistalle saisi hevosten kohdalle jotenkin maximin näkyviin ilman, että se tulee copyyn mukaan.

  Re: PORRASTETUT???

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.10.16 18:50:05

kukkis: Jos oot merkinnyt hepan rekisteriprofiiliin sille maksimitasoksi esim. vaikeustason 5, se ei siirry enää vitostasoa ylemmälle tai näy kuutostason kilpailulistalla tai sitä korkeammilla :)

  Re: PORRASTETUT???

Lähettäjä: Tuire[puh] 
Päivämäärä:   1.11.16 10:30:11

kukkis: Jos hevosen maksimi on 100 cm, silloin merkitset sen maksimitasoksi 1. Näin se pystyy osallistumaan ainoastaan aluetason 100 sentin luokkiin, eikä lainkaan kansallisen tason. Ja koska hevosen taso on 100 cm, se ei voi kisata tasoilla 2 (120 cm) tai 3 (130 cm) eikä täten voi edes saavuttaa tasoa 4 osallistuakseen kansallisen tason 100 sentin luokkiin.

Se vaikeustaso pitää katsoa juurikin sen mukaan, ettei hevonen voi vahingossa osallistua liian vaikeisiin luokkiin. Ja kuten joku edellä sanoi, kansallinen taso on vaativampi kuin aluetaso. Siksi vain 100 senttiä hyppäävä ei voi saavuttaa kansallista tasoa, vaan siellä voi kisata ainoastaan vähintään 130 senttisiä hyppäävät.

Maksimitasoa ei siis katsota sen mukaan, mikä on korkein taso hevosen maksimihypyn perusteella. Ja muissa lajeissa tietty sama, esimerkiksi kouluratsastuksessa helppo A - tason ratsu ei voi saavuttaa kansallista tasoa (vaikka siellä on he A vaikeustasolla 4), koska sen pitäisi kisata vaativa B - luokassa vaikeustasolla 3, eli tämän hevosen vaikeustasoksi pitää merkitä 2.

  Re: PORRASTETUT???

LähettäjäTuire[puh] 
Päivämäärä:   1.11.16 10:33:09

Meni vähän väärin nuo vaikeustasojen korkeudet, mutta pointti ehkä tuli silti selväksi.

  Re: PORRASTETUT???

Lähettäjä: MeeriN. @ koulu 
Päivämäärä:   1.11.16 15:06:40

Kyllä ainakin kouluratsastuksen puolella mä oon monesti kisannu heA-tasosella hevosella tasolla 4 kisaamatta ollenkaan vaB-luokissa. Oon merkinny hevoselle normaalisti max. tason 4 (kans. helppo a) ja kisannu suoraan alue HeA asti. Sitten kun hevonen siirtyy tasolle 3 (vaB mihin sen koulutustaso ei riitä), skippaan vaB-luokat ja jatkan kisaamaan kans. heA-luokissa. "Hevonen voi kuitenkin kilpailla myös yhtä isommalla tasolla ja kokeilla onneaan." Tällöin mun 3 tasolla oleva ratsu voi kisata myös korkeammalla eli tasolla 4 kans. HeA. Kyllähän tuossa kohtaa hetken aikaa menee, sillä tason 3 hevonen ei pärjää yhtä hyvin tason 4 kisoissa kuin tason 4 hevonen - mutta kerryttää silti ominaisuuspisteitä joka kisasta ja nousee hitaasti oikeasti tasolle 4.

Tuli vain mieleen, et pienellä kikkailulla esteilläkin tuo toimii, jolloin myös estehevosella (max. 100cm) saa kisattua tasolla 4. Eli merkkaa hevosella max. tasoksi 4, ja kisaa normaalisti tasolle 1 100cm asti -> hevonen siirtyy tasolle 2. "Poikkeuksena tasot 1 ja 2, joilla voi kilpailla myös yhtä alemmalla tasolla nopeamman pisteiden kerryttämisen vuoksi" Sittenhän hevosella voi kisata vielä tasolla 2 tason 1 luokissa, jolloin se kerryttää lisää ominaisuuspisteitä ja nousee tasolle 3. Tällöin se voi taas tasolla 3 kisata tason 4 luokissa, samoin kuin ylempänä kouluesimerkissä. Muistaakseni olen näin ainakin yhden hevosen (re 100cm) kisannu tasolle 4 asti saadakseen täydet laatispisteet. Tarkkanahan tuossa saa olla luokkien suhteen ilmouttautuessa.

Joo toivottavasti ei nyt ole täysin sekava kirjoitus, näin koulussa nyt on vähän vaikea saada äkkiseltään ajatuksia sanoiksi :D

  Re: PORRASTETUT???

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.11.16 15:50:41

aiemmin tästä on sanottu ettei kukaan ala tarkistamaan luokkakorkeuksia anyway, eli niiden kanssa on turhaa kikkailla. voihan muutenkin 100cm tason hevonen käydä 110cm kisoissa sijoittumassa viimeiseksi, ei se kisatulos välttämättä tarkoita, että hevonen pärjäisi kyseisellä tasolla

  Re: PORRASTETUT???

Lähettäjä: kukkis 
Päivämäärä:   2.11.16 12:44:29

Mulla on varmaan nyt matemaattinen käsityskyky koetuksella, koska mun mielestä tää systeemi on edelleen monimutkaisen kuuloinen enkä osaa edes sanoa, mitä en vielä täysin ymmärrä...

Siis, ymmärsinkö oikein, että jos mulla on Hevonen, jonka maximi on vaikka 120 cm... niin voin merkitä sen maximiksi joko tason 3 tai tason 6, koska molemmat on 120 cm? Ja jos Hevonen on merkitty tasolle 6, se näkyy mun kilpailulistalla sitten ajallaan myös vaikeustasolla 4 ja 5 (eikö?), mutta nämä tasothan on sitten jo korkeudessa 130 cm ja 140 cm - eli enemmän kuin mun Hevonen ns. hyppää! O_o Ja koska en varmasti muista kaikkien hevosteni maximia, saatan sen vahingossa laittaa isompiin luokkiin kuin se kuvitteellisesti ei pystyisi.

Vai onko tämä siis niin, että sillä ei ole laatisten kannalta merkitystä, vaikka hevonen on hypänny yli äyräidensä? Että merkitystä on vain sillä, että se on sitten päätynyt sinne tasolle 6: 120 cm, vaikka siinä välissä on hypänny isompia esteitä, kun oon sen sivuilla sanonut, että se voi?

Tai siis... vai tajuanko nyt viimein mitä Tuire yritti sanoa... että JOS Hevonen hyppää vain 120 cm, se täytyy laittaa tasolle 3. Ja jos taas se hyppää 140 cm, mutta jostain syystä haluaa pitää sen maximin kansallisella 120 cm niin silloin merkkaa sen taso 6... vai... äähdkfhl pää sekoaa.

Ja sekin vielä, että toi porrastettujen luokat on aikamoisen mutkan takana VRL:n sivuilla, kun ne haluaa tarkistaa, ja kun hevosille profiiliin lykkää sitä "maximia", ei voi muistaa mikä nyt on esteillä taso 4 korkeus ja koulussa 6 tason jne... Olisi ihan superia, jos ne näkisi suoraan siellä hevosen profiilissa, niin ei tarvi joka kerta tonkia tota listaa esille kymmenen linkin takaa. Uusia hevosia kun siis rekkaan vähän väliä, joten niille täytyy aina yksitellen käydä pistää porrastasot - mistä päästään siihen, että olisi kiva, jos ne hevosen kisatiedot (painotus, porrastetut vai ei ja maximi) voisi ilmoittaa jo rekisteröintivaiheessa.

Kiitti kun vastailette niin kärsivällisesti :)

  Re: PORRASTETUT???

LähettäjäTuire[puh] 
Päivämäärä:   2.11.16 17:16:16

Joo, Meeri on oikeassa siinä, että kikkailemalla myös 100 sentin esteitä hyppäävä pääsee tasolle neljä. Mutta jos haluaa varmistaa ettei mukana ole niitä 120 tai 130 sentin luokkia joutuisi muistamaan juuri sen, että tän kaa ei voikaa osallistua kolmostason luokkiin ja nelostasollakin vain kansalliseen luokkaan.

Ja sekin on kaiketi totta, että porrastettujen pisteytyksissä ei tosiaan tarkisteta kisaamista lainkaan. Mikä sinänsä on vähän hassua, kun joka paikassa kuitenkin toitotetaan sitä, ettei hevosella saa kisata tasoaan korkeammalla.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.