Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: matty@mob 
Päivämäärä:   25.7.16 01:59:59

Eli sain tänään niinkin mielenkiintoista sähköpostia joltain aivan satunnaiselta rouvashenkilöltä, että hän oli näkevinään netissä tallin, jonka nimi on Kärmeniemi, ja että minä vaihtanen nimen pikimmiten, koska sen suojattu. Ja minä olen nyt kyllä vähän ällikällä lyöty, koska Kärmeniemi on paitsi sukunimi, niin myös paikan nimi ja tien nimi, ja koska Suomessa kaikki sukunimet ovat suojattuja samalla tavalla.

Ehdin jo ystävällisesti vastata, että kiitos yhteydenotosta, ja selittää virtuaalitallin perusidean, esitellä Kärmiksen etusivulta varsin selkeästi löytyvät disclaimerit, huomauttaa sivujen asiallisuudesta (= eivät mustamaalaa nimeä) ja kerroin, että en tahdo nimeä vaihtaa enkä usko tämän aiheuttavan mielipahaa kenellekään kun kyseessä on teknisesti ottaen vain minun nettiin kirjoittama tarina.

No sieltä tuli takaisin lyhyesti ja ytimekkäästi, että nimi on vaihdettava, ja mä olen nyt vähän tenkkapootilanteessa, koska rouvashenkilö on erittäin tiukan oloinen täti eikä tainnut lukea koko kohteliasta vastausviestiäni.

Onko muille tullut vastaan tätä tilannetta?? Oon ihan äimänkäkenä, että miten reagoida, koska onhan näitä sukunimitalleja ihan vaikka muille jakaa. Sukunimien suojaushan koskee lain mukaan sitä, että et voi HENKILÖNÄ vaihtaa sukunimeäni jonkun toisen suvun nimeen ellet siihen kuulu. En kuitenkaan haluaisi olla se ärsyttävä asenneongelmainen teini, joka väenvängällä vääntää vastaan, mutta kun ihan oikeasti, eihän tässä nyt pitäisi kenenkään kenkää puristaa?? Vai??

Sivuhuomiona tosiaan sellainen seikka, että tämä mun Kärmishän on ollut olemassa ja kaikkien löydettävissä jo kymmenisen vuotta, eli sanotaanko vaikka että nimi on juurtunut aika syvälle tämän fiktionaalisen, täysin mielikuvituksen varassa toimivan, ei rahallista tai muutakaan tuottoa mulle tuovan virtuaalitallin identiteettiin.

örrrrr jotenkin nyt vain. Apua? Mitä tehdä? Saanko jonkun sukuseuran lakimiehen pian niskaan hengittämään jos pidän tämän nimen tallillani? Lakihan tähän ei periaatteessa sano mitään sen kummempaa kun kyseessä on kuitenkin fiktiotuotos, vrt. kaunokirjallisuus ja siellä vilisevät hahmot.

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.7.16 02:23:25

Vastasit jo kerran asiallisesti, joten itse antaisin asian olla enkä enää reagoisi tädin viesteihin. Et ole tehnyt mitään väärää eikä joku Kärmeniemi ole sen suojatumpi sukunimi kuin mitkä tahansa Virtaset. Sitä en tiedä, tulisiko nimestä (joka tosiaan on myös ilmeisesti 64 eri paikan nimi Suomessa) edes oikean tallin eli oikean yrityksen kohdalla ongelmaa, tuskin, mutta virtuaalitallin kohdalla yhtään mitään ongelmaa ei ole.

Asia olisi eri, jos tallisi fiktiivinen omistaja olisi vaikka täyskaima tälle tädille ja hahmon nimissä kirjoittelisit kaikenlaisia törkeyksiä. Törkeyksistä riippuen ei kyllä silloinkaan esimerkiksi kunnianloukkauksen raja kovin helposti ylity, vrt. juuri oli jossain lehdessä juttua kirjasta, jonka rikolliselle päähahmolle löytyi ilmeisesti sattumalta Suomesta täyskaima, joka vieläpä oli yrittäjä samalla alalla kuin kirjan hahmo. Poliisin mielestä tässäkään tapauksessa ei ollut mitään ongelmaa.

Ihan turhaa vaahtoamista, lain puolesta ei tosiaan ole yhtään mitään ongelmaa enkä minä kyllä onnistu näkemään tässä minkäänlaista moraalistakaan ongelmaa. Täti vaihtakoon itse sukunimensä johonkin vähän uniikimpaan, jos noin paljon haittaa, että nimi esiintyy muuallakin.

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.16 07:49:49

Tädillä jäänyt lääkkeet ottamatta.. Ehkä sun pitäisi vain olla vastaamatta, kerta vastasit jo kerran kattavasti ja asiallisesti?

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.7.16 08:00:00

Kenkä puristaa varmaan siitä, kun itse äsken googletin "Kärmeniemi" ja ensimmäinen hakutulos on virtuaalitallisi. Näin tätikin on ehkä tallisi löytänyt? Mielestäni sulla ei kuitenkaan ole mitään velvoitetta vaihtaa nimeä. En kyllä tiedä, miten saisit asian tädin tietoon asiallisesti..

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

LähettäjäSiguri (mobi) 
Päivämäärä:   25.7.16 08:39:31

:D voi apua.... joo, koska kyseessä on tosiaan myös paikka - ja muutenkin - on kaikki ihan ok. Antaa tädin raivota, jätät ihan tosi vaan vastaamatta. Lakia ei ole rikottu tai mitään muutakaan tehty väärin, ehkä henkilö pääsee elämässään joskus tästä tragediasta yli...

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

LähettäjäKiiskinen 
Päivämäärä:   25.7.16 10:09:39

Viittaisin kintaalla. Sitäpaitsi nimilakia on vähän päivitetty viime vuonna, linkkaa tädille vaikka tästä vähän iltalukemista helposti ymmärrettävässä muodossa: http://tinyurl.com/hta5t2n Koska Kärmeniemi ei tosiaan edes ole pelkkä sukunimi, mitään ongelmaa ei alunalkaenkaan ole ollut.

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: Heimo 
Päivämäärä:   25.7.16 10:47:32

Kysy siltä että vaatiiko se kaikkien niiden 64:n Kärmeniemi-paikankin nimen vaihtoa, ehkä se sitten tajuaa jutun juonen...

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

LähettäjäSiguri (mobi) 
Päivämäärä:   25.7.16 10:59:32

"Lähettäjä Heimo
Päivämäärä 25.7.16 10:47:32

Kysy siltä että vaatiiko se kaikkien niiden 64:n Kärmeniemi-paikankin nimen vaihtoa, ehkä se sitten tajuaa jutun juonen..."

Joo, tämä! (Tosin vaan jos haluat alkaa "jankkaavaksi teiniksi" :D.. kannatan kyllä silti, jos saa nätisti muotoiltua!)

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: Blep 
Päivämäärä:   25.7.16 11:36:12

Ainakin patentti- ja rekisterihallituksen sivuilla lukee näin:
"Oman nimen käyttäminen yrityksen nimessä on varsin yleistä. Nimessä ei kuitenkaan saa ilman asianmukaista suostumusta käyttää mitään, mikä voidaan käsittää toisen sukunimeksi. Sukunimiksi rekisteriviranomainen katsoo yleensä nimet, jotka ovat käytössä ainoastaan sukuniminä eivätkä siis tarkoita mitään muuta. Etunimiä voi sen sijaan ottaa yrityksen nimeen vapaasti. Esim. toiminimeä "Lelukauppa Laura" voidaan käyttää vaikka yrityksessä ei olekaan Laura-nimistä henkilöä."

On kuitenkin ehkä hyvä mainita tällekin rouvalle uusiksi, jos vielä jankuttaa, että kyseessä ei ole oikea yritys. Ja kuten tuollakin lukee "Sukunimiksi rekisteriviranomainen katsoo yleensä nimet, jotka ovat käytössä ainoastaan sukuniminä eivätkä siis tarkoita mitään muuta".
Vaikka onhan sekin totta että iso osa suomalaisista sukunimistä on paikannimistä johdettuja jonkin vanhan tilan mukaan. Kurja tilanne, koska tosi hankalaa sulle :( Ja kyllä tän tädinkin pahastuksen silti sinänsä ymmärtää - itselläkin sellainen harvinainen nimi joka löytyy ehkä tusinalta suomalaiselta, ja aivan varmasti kilahtaisin jos osuisi kohdalle virtuaalitalli sillä nimellä.

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä.Viiru. 
Päivämäärä:   25.7.16 11:41:20

Mulla oli joskus sama kun Maanan Suomenhevoset oli aikaisemmin Maanaviljan Suomenhevoset (onneks vaihdoin, liian pitkä) :D Maanavilja tosin löytyi / löytyy Suomen muinaisnimistä Wikipediasta. Joku setä sitä tuli ihan asiallisesti sähköpostilla pyytää muutettavaksi. Ei tarvinnut koko nimeä poistaa, kunhan vain ei ihan täysin identtinen ollut, koska "on suojattu sukunimi ja voi aihetuttaa sekaannuksia" :D Olinkin sen muuttamassa justiinsa niin ei haitannut.

Tosta nimen suojauksesta oma ala-asteen opettaja joskus sanoi, että heilläkin on suojattu sukunimi, joka tarkoittaa sitä, että sitä sukunimeä ei saa käyttää, ellei liity sukuun (naimisiin meno) tai jollain sukulaisella on/on ollut kyseinen sukunimi. Mutta niinhän se taitaa nykyään olla jokaisen sukunimen kohdalla.

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.16 11:52:49

Juu kerro asia vielä toistamiseen, ja laita perusteluiksi vaikka jotain mitä tässäkin topicissa on jo kirjoitettu. Etenkin Blepin viestissä on oikein hyvä lainaus. Sama sille, oletko tädin mielestä "asenneongelmainen teini", sillä ainoa asennevammainen nyt sattuu olemaan hän ;)

(Btw, kaikki sukunimet ovat nykyään suojattuja, eli turhaa puhua erikseen että tämä sukunimi on suojattu..)

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

LähettäjäMiia-Maria 
Päivämäärä:   25.7.16 12:04:18

Voi näitä ihmisiä. Kaikki, mitä mä olisin kommentoinut onkin jo yllä sanottu. Varmastikin jättäisin asian sikseen, kun olet jo asiallisesti asian esittänyt eikä rouvalla nyt ole oikein mitään nokankoputtamista :)

Pitäisköhän munkin nyt hermostua, kun sukunimi on Kankkunen? Sitähän vasta onkin käytetty ties missä yhteyksissä, haha!

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.7.16 12:04:44

"Tosta nimen suojauksesta oma ala-asteen opettaja joskus sanoi, että heilläkin on suojattu sukunimi, joka tarkoittaa sitä, että sitä sukunimeä ei saa käyttää, ellei liity sukuun (naimisiin meno) tai jollain sukulaisella on/on ollut kyseinen sukunimi. Mutta niinhän se taitaa nykyään olla jokaisen sukunimen kohdalla."

En tiedä ikääsi eli milloin olet ala-asteesi käynyt, mutta aika monen virtuaalihevostelijan kohdalla tuo on melko puppua eikä opettaja ole tainnut tietää, mistä puhuu. Ei tosin mikään ihme, kun näemmä esimerkiksi tämän topicin täti ei tiedä asiaa vieläkään. Kaikki sukunimet ovat siis olleet suojattuja yli 30 vuotta. Ilmeisesti toisilla kestää sitten vähän kauemmin huomata lakimuutokset, vaikka niistä vauhkoaakin vieraille ihmisille sähköpostitse...

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: matty@mob 
Päivämäärä:   25.7.16 15:10:47

Viiru, Lynn kertoikin tuosta kun voivottelin tätä aiemmin sille :D Pisti mun polvet vaan tutisemasn kun kuulin, että olit vaihtanut!

Mutta kiitos kaikille vastauksista!

Olen tietoinen tuosta yrityksen nimeämiseen liittyvästä hommasta, mutta virtuaalitallihan ei ole yritys. Mikään ei ole yritys ennen kuin se on yritykseksi rekisteröity.

Olen myös tietoinen siitä, että Kärmis tupsahtaa ensimmäiseksi hakutulokseksi jättäen alleen jonkun jääkiekkoilijan ja joidenkin yritykset, mutta jos ihan rehellisiä ollaan, mä olen jo jonkin aikaa yrittänyt muuttaa tätä :D Esimerkiksi nykyäänhän sivujen title on vain krme6669 eli VRLn tallitunnus ja koodissa PITÄISI OLLA robotteja estävä pätkä, mutta en sit taas tiedä.

Todennäköisesti vastaan tädille vielä kerran, selittäen sukunimien suojauksen uudestaan, selittäen virtuaalitallien idean myöskin uudestaan ja painottaen edelleenkin sitä, kuinka koko homma on fiktiota ja kuinka sitä ei koske mitkään nimilait. Jos täti alkaa uhkailemaan lakimiehillä niin pahahan mielikuvituksen tuotetta on haastaa mihinkään!

Luultavasti pitänee linkittää myös Kiiskisen iltalukemiset, sillä tässä uudemmassa viestissä oli lyhyesti ja ytimekkäästi, että "Voitte vapaasti vaihtaa nimen Matyn talliksi mutta Kärmeniemen suvun nimi on vaan suvun omassa käytössä ja sukunimet ovat suomessa suojattuna", joka nyt vaan ei ole totta :D

Kiitos oikeasti asiallisista vastauksista, ikävä tunne mun vatsanpohjassa on kyllä poistettu <3

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.16 16:39:56

Jostain syystä nauratti kamalasti ajatus "haastan oikeuteen virtuaalitallin"... :DDD

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

LähettäjäSinte 
Päivämäärä:   25.7.16 16:43:29

Pah. Ärsyttäviä tommoset! Onhan noita Kärmeniemiä vaikka muille jakaa, paikkoina, tienniminä ja varmaan aika monen muunkin sukunimi on Kärmeniemi.

Oon samoilla linjoilla kun edelliset, vastasit jo kerran asiallisesti, seuraavat viestit sitten toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos :) Ei siitä voi tulla sulle enempää ongelmia, kun et ole mitään lakia rikkonut.

Eihän täällä voisi perustaa minkäännimistä tallia jos aina pitäisi varmistaa ettei sitä nimeä ole jo käytetty muualla tai jonkun sukunimenä :D

Lähettäjä: Heimo
Päivämäärä: 25.7.16 10:47:32

Kysy siltä että vaatiiko se kaikkien niiden 64:n Kärmeniemi-paikankin nimen vaihtoa, ehkä se sitten tajuaa jutun juonen...


^ tämä, niin eiköhän mee tätille luu kurkkuun :D

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.7.16 17:21:52

Kommentoinnin tasosta päätellen virtuaalimaailma on täynnä pikkupenskoja. Voisitte hei vähän miettiä mitä näppäimistöltänne päästätte julkisella foorumilla. Huvittavaahan se on että joku noin hermostuu virtuaalitallin nimestä, mutta silti voisitte pitää kommentoinnin asiallisena. Aloituksesta sain sen kuvan ettei kyseinen rouva ole alkanut riehumaan viesteissään, joten miksi suhtaudutte täällä asiaan niin?

Haukkukaa vaan tosikoksi, ei vaan jaksa naurattaa tällainen.

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: startpage 
Päivämäärä:   25.7.16 18:15:37

Tosta Googlen hausta vaan... Eikös se toimi niin, että ensimmäiset hakutulokset bufferoidaan vähän sen mukaan, mitä kys. koneenkäyttäjä on ennenkin hakenut ja sivuja selaillut? Eli jos joku virtuheppailija googlettaa "Kärmeniemi" niin sieltä tosiaan tulee se virtuaalitalliversio ensimmäisenä, mutta jos joku jääkiekkoilija, joka ei koskaan hevosista ole kuullutkaan tekee saman, tulee päällimmäisenä varmaankin juuri se jääkiekkoilija-Kärmeniemi. En ole asiantuntija, mutta eikös ne analyticsit ja muut piilokeksit jotenkin silleen toimi?

Eniveis, ymmärrän tädin mahdollisen pahastumisen, jos(?) nimi ei muutenkaan ihan Korhosen yleisyyttä tavoita. Mutta silti, laki on aloittajan puolella, joten sinänsä ei rouvalla ole valittamisen aihetta - ainahan voi pyytää nimeä vaihtamaan, jos harmittaa, muttei aloittajalla ole velvoitetta sitä noudattaa...

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä.Viiru. 
Päivämäärä:   25.7.16 18:49:24

matty, juu, mutta ei se ollut itselle iso juttu, se nimi muutenkin tökki sellaisenaan ja toimi paremmin lyhyenä :) Tosin itselle ei edes tullut mieleen että Maanavilja vois olla sukunimi, sen verran "outo".

..., onhan tuosta jo vuosia :D Mutta voipi olla ettei kyseinen opettaja tiennyt lakimuutoksesta, kovasti kuitenkin "ylpeili" asialla kun tuli joskus jossain asiayhteydessä esille se.

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

LähettäjäSissiP / Norpatar 
Päivämäärä:   25.7.16 18:57:31

Seuraan mielenkiinnosta :D Ja tutustun ajallaan. Mielenkiintoinen juttu. Nyt kuitenkin lähdettävä liikuttamaan ajohepat, kun vähän on lämpötila laskenut.

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

LähettäjäMette puh 
Päivämäärä:   25.7.16 19:11:56

Ja mistäs se täti tietää vaikka mattyn irl sukunimi ois Kärmeniemi? Ei varmaan kukaan meistä esiinny ihan oikealla etunimi sukunimi yhdistelmällään tallin etusivulla.

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

LähettäjäTinúvel 
Päivämäärä:   25.7.16 19:18:14

No johan on :D Toisaalta ymmärrän tätin närkästyksen, mutta toisaalta taas Kärmeniemi on nimenä kuitenkin sellainen, joka on ihan mahdollista ns. keksiä uudelleen ilman, että selailee mitään (paikan)nimiluetteloja.

Lähettäjä: Sinte
Päivämäärä: 25.7.16 16:43:29

[...]
Oon samoilla linjoilla kun edelliset, vastasit jo kerran asiallisesti, seuraavat viestit sitten toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos :) Ei siitä voi tulla sulle enempää ongelmia, kun et ole mitään lakia rikkonut.

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.16 21:01:55

Mun tekis mieli tietää, mitä täti vastaa vielä jos uuden viestin laitat? Minusta uusi viesti on ihan hyvä idea. Meneekö tällä kertaa viesti perille vai ei. Kerrohan ihmeessä asian edistymisestä :D

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjämatty 
Päivämäärä:   25.7.16 21:53:24

Lähetin rouvalle mahdollisimman ystävällissävyisen vastauksen, omasta mielestäni olen kyllä tosi selkeä ja kohtelias:

Ikävää, että asia vaivaa näin pahasti kun minulla on lainkin nojalla kaikki oikeudet käyttää nimeä. Sukunimien suojaus tarkoittaa sitä, että kukaan HENKILÖ ei voi vaihtaa sukunimeään toisen suvun sukunimeen ellei sitten liity sukuun esimerkiksi avioliiton kautta. Yritykset eivät saa käyttää nimessään mitään nimeä, mikä voidaan käsittää toisen sukunimeksi, ja tähän Suomen rekisteriviranomaiset lukevat nimet, jotka ovat käytössä AINOASTAAN sukuniminä eivätkä tarkoita mitään muuta. Kärmeniemi ei ole vain ja ainoastaan sukunimi, vaan Suomessa sijaitsee esimerkiksi Kärmeniementie ja lukuisia paikkoja, joiden nimi on Kärmeniemi, esimerkkinä vaikkapa Mikkelissä sijaitseva niemi ja Haapajärvellä sijaitseva ranta-alue. Kärmeniemiä sijaitsee myös Hattulassa, Kangasalla ja Padasjoella. Näin ollen se ei ole pelkkä sukunimi.

Lisäksi kuten viime viestissä mainitsin, kaikki sukunimet Suomessa ovat suojattuja. En ole varma ymmärrätkö, että se ei tarkoita sitä, etteikö sukunimeä yleissanana saisi käyttää kuin suvun jäsen. Selkokielinen artikkeli aiheesta löytyy esim. YLEn sivuilta ja tuo aiemmin mainitsemani sääntö yritysten nimeämisestä löytyy PRHn sivuilta.

Korostan edelleenkin, että tässä on kyseessä virtuaalitalli. Ei henkilö, ei yritys, ei todellinen juttu ollenkaan. Mitään lakeja virtuaalitalli nimeltään Kärmeniemi ei loukkaa saatikka sitten riko. Harmi, että asia menee näin ja se teitä harmittaa. Valitettavasti en siis aio vaihtaa nimeä, siitä kun ei ole mitään haittaa yhtään kenellekään eikä paikkaa ole teidän sukunimen mukaan nimetty vaan ihan täällä Suomessa sijaitsevan Kärmeniemi-nimisen paikan mukaan.


Aiempi vastaukseeni, johon sain vastineeksi tasoa "ihan sama, et voi käyttää", tosiaan kuului näin:

Kiitos kun otit yhteyttä. Kyseessähän ei ole oikea talli, vaan virtuaalitalli eli ihan puhtaasti mielikuvituksen tuotetta. Hommaa ei ole rekisteröity mihinkään eikä toiminta ole virallista saatika sitten edes todellista, eli toisten sukunimien kustannuksella ei tässä varsinaisesti mitään pyöritetä. Kyseessä on siis vain viaton harrastus ja mielestäni ihan asiallinen sellainen (ei mustaa teidän sukunimeänne). Virtuaalitalleilla on hyvin yleistä tällaiset alter egot, jotka ovat siis verrattavissa esimerkiksi kirjoijen fiktionaalisiin hahmoihin: nekin ovat loppupeleissä fiktiota, netissä julkaistua tarinaa.

Nykyäänhän kaikki sukunimet ovat suojattuja, eli omaa sukunimeään ei voi vaihtaa jonkun toisen sukunimeen tuosta vain. Nämä nettisivut tälle virtuaalitallille ovat olleet olemassa kymmenisen vuotta, ja aikoinaan en ollut tietoinen siitä, että kyseessä on sukunimi. Pahoittelen syvästi jos tästä on aiheutunut jotain todellista harmia, mutta mieluusti en nimeä vaihtaisi kun se on jo paikkansa ns. vakiinnuttanut meidän pienessä harrastuspiirissä eikä sivut ole asiattomat tai muutenkaan pahaa tarkoittavat, ja sivustolla on selkeästi mainittu kaiken olevan mielikuvituksen tuotetta. Meillä on kuitenkin myös heti etusivulla tuo disclaimer (https://en.wikipedia.org/wiki/All_persons_fictitious_disclaimer): "Kärmeniemen täysin fiktionaalista perhettä ja tallia on alusta asti luotsannut matty. Mikään ei tapahdu todellisuudessa, vaan kaikki on fiktiota. Mahdolliset yhteneväisyydet oikeaan elämään ovat puhtaasti sattumaa."

Toivon, ettei tästä aiheudu sen suurempaa mielipahaa kun kyseessä on kuitenkin vain omaksi sekä pienen harrastuspiirin iloksi luotu kirjoitteluprojekti, joka on suorastaan verrattavissa vaikkapa blogimuotoiseen jatkotarinakirjoitteluun.

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

LähettäjäHenni @puh 
Päivämäärä:   26.7.16 07:56:49

Asiallisia ja hyvää sähköpostikeskustelua sinun puolelta. Jos tämä täti vielä kieltää tai vastaa jotain ikävää niin mie en enää huomioisi ollenkaan. Sie olet perustellu erittäin selvästi miksi et halua vaihtaa nimeä ja sillä hyvä.

Minusta tämä asia on verrattavissa esimerkiksi sellaiseen että joku kirjoittaa kirjaa ja siinä on tämän niminen henkilö. Saa kai kirjailijakin luoda/nimetä vapaasti henkilönsä?

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: Calla 
Päivämäärä:   26.7.16 09:38:54

Kevyet aamulukemiset.. o_O. Vastasit rouvalle asiallisesti ja kattavasti joten luulisi hänen jo ymmärtävän. Kerro tänne sitten mitä hän vastasi ;)

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: matty@mob 
Päivämäärä:   26.7.16 11:16:37

Vastaus oli vanha tuttu: hänen sukunsa on nimetty kylän mukaan ja minulla ei ole oikeutta. Kuulrmma heidän sukunsa tuomarit voivat selittää minulle enemmän jos haluan.

Pyysin kauniisti, että yes please! Toivottavasti suvusta ihan tosi löytyy edes joku tuomariin verrattava niin ehkö hän selittää sitten rouvallekin :D

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

LähettäjäHenni @puh 
Päivämäärä:   26.7.16 12:18:03

Periaatteessa ymmärrän rouvan yskän mutta käytännössä en. Vähän ehkä liioittelua ja jopa lapsellista tinkaamista ja uhkailua. Tuomareilla uhkailua tarkoitan. Antaisi asian vain olla. Anna sie ainaki olla. Kärmeniemen nimenmuutos olis ikävää koko meän yhteisölle, koska on vakiintunut useimpien harrastajien mieleen. Pitäisikö kaikkien vaihtaa sitte omistamiensa kärmeniemen kasvattien nimet? Entä kun talli ja kasvatit on jo vrl rekisterissä. Pitäisikö ne kaikki muuttaa sinnekin?

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: Heimo 
Päivämäärä:   26.7.16 13:32:12

Ihan mielenkiinnosta, alkaako rouvan nimi R...? Mun omassa suvussa on noita Kärmeniemiä myös :)

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: matty@mob 
Päivämäärä:   26.7.16 13:55:48

Alkaa! Jos on tuttuja niin voitko selostaa asiaa vähäsen hänellekin :D

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: yersinio 
Päivämäärä:   26.7.16 14:04:21

Mielenkiinnolla jään odottamaan viitsiikö nainen enempää vaivata päätään näin mitättömällä asialla. Poliisille kun tekisi rikosilmoituksen (mietin tässä, että mistä se sitten niin kuin olisi...) niin siellä varmaan naurettaisiin partaansa. Lakimiehen jos palkkaa niin tuntiliksa heillä on tunnetusti kova.

Mullakin on harvinainen sukunimi. Kahden käden sormilla vai laskea henkilöt jotka suomesta löytyy. Nimi on myös paikan nimi enkä yhtään ihmettelisi vaikka se joskus päätyisi jonkun virtuaalitallin nimeksi. Ei mua ainakaan häiritsisi yhtään. Kohteliaisuushan se olisi kun nätti nimi kyseessä.

Jos kyseessä olisi vaikka joku koirakasvattaja jolla on kasvatusliitteenä sama niin sitten saattaisin ehkä harkita vaihtamista, mutta tässäkin tapauksessa varmaan lähtisin siltä pohjalta, että kummalla nimi oli käytössä ensin.

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: Leandra 
Päivämäärä:   26.7.16 14:13:40

Ei tässä kyllä tädillä ole mitään perusteita jatkotoimiin. Kun kyseessä ei edes ole millään tavalla käytetty nimeä halventavassa yhteydessä, nimi ei ole sekoitettavissa rekisteröityyn tavaramerkkiin/toiminimen (eikä muutenkaan kenenkään kaupallinen toiminta kärsi) ja kyseessä on ylipäätään vain mielikuvitushommat, on vaikea nähdä, että kukaan "tuomari" suosittelisi jatkotoimenpiteitä. Rikoksesta kun ei ole kyse, _kukaan_ järkevä asianajaja ei lähde tästä käräjäoikeudessa riitelemään.

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: matty@mob 
Päivämäärä:   27.7.16 18:10:47

Joo siis jos tapaus olisi se, että on samanniminen vaikkapa juuri kasvattaja tai muuten hevosiin liittyvä yrittäjä, niin kyllä vaihtaisin sekaannuksia välttääkseni. Mutta tässä kun on kyse siitä, että sukuseuraan kuuluva rouva luulee, että heillä on yksinoikeus nimeen sekä ilmeisesti "kylään, jonka mukaan suku on nimetty".

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.7.16 18:25:25

" "kylään, jonka mukaan suku on nimetty". Ja niitä kyliähän oli se päälle 60, eiks joku niin kirjoittanut? :'DD

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: Calla 
Päivämäärä:   28.7.16 06:56:56

Luin netistä tämän "Kärmeniemi on Suomessa sukunimen lisäksi myös paikannimi. Maassamme on yhteensä 64 sen nimistä paikkaa. Paikkojen tyyppi on kohouma, kylä/kaupunginosa/kulmakunta, niemi sekä talo." +tiet ja kadut... :'D

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: kiinnostaa 
Päivämäärä:   15.8.16 12:56:31

Pakko nostaa tätä. Onko AP saanut yhteydenottoja tuomareilta tai muilta tahoilta? :)

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   17.8.16 11:09:21

Niinpä, onko tämä jo käsitelty? :)

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: Jannica 
Päivämäärä:   18.8.16 18:23:09

Ihan idioottia toimintaa taas.. nimisuoja suojaa ainoastaan NIMEÄ ja sitä ettei kukaan voi sukunimeään Kärmeniemeksi vaihtaa. Soitelkoot täti nyt sitten koko suvun tuomarit ja poliisit läpi, mutta varmasti virkavallalla on parempaakin tekemistä. Kohta voit itse tehdä rikosilmoituksen, mikäli hän ei sinua rauhaan jätä.. Itse varmaankin laittaisin eston koko ihmiselle, ettei pysty sähköpostia lähettämään :D

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.10.16 12:23:06

joko 8P

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjämatty 
Päivämäärä:   14.10.16 23:15:40

Oho, en oo tosiaan htnettiä seurannut, mutta siis tädiltä ei enää kuulunut vastausta eikä kukaan muukaan ole ottanut yhteyttä! Kärmis puksuttaa entiseen tapaansa tyytyväisenä :D

  Re: Kun virtuaalitallin nimi on jonkun sukunimi

Lähettäjä: Jannica 
Päivämäärä:   15.10.16 11:50:56

Okei hyvä sitten :DD

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.