Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosten nimien kielioppi

Lähettäjämiivi 
Päivämäärä:   29.6.16 12:08:35

Koska ole laiska, en jaksa lähteä selittelemään tähän mitään pitkää stooria.

Mutta, miten tarkkoja olette kieliopista yms. hevosten nimien kanssa? Mulle iski nimittäin kauhea kriisi yhden hevosen nimen kanssa, siihen ei kuuluisi nimessä olevan verbin perään ässää, mutta nimi kuulostaa paremmalta ässä kanssa siellä lopussa :D

  Re: Hevosten nimien kielioppi

Lähettäjämiivi 
Päivämäärä:   29.6.16 12:08:56

Ja siis englanninkielinen nimi on mulla tossa kyseessä :)

  Re: Hevosten nimien kielioppi

LähettäjäMiia_S. 
Päivämäärä:   29.6.16 12:20:51

Riippuu ihan nimestä. Etenkin moni tarkoituksella tehty "virhe" tekee nimestä vaan uniikimman. Kehtaisitko nimeä julkaista, että voisi sanoa mielipiteen suoraa kyseisestä nimestä? :)

  Re: Hevosten nimien kielioppi

Lähettäjämiivi 
Päivämäärä:   29.6.16 12:24:57

Hevoselle olisi suunnitelmana antaa nimeksi Seven Days Sucks, ja ilman ässää kuulostaa sen verran tyhmältä, että siitä tulee Seven Days Socks jos sitä ässää ei olisi sinne tulossa :D Alkaa vaan miettimään, luulevatko muut virheen olevan vahingossa tehty vai tarkoituksellinen, kun tässä sen taustalla ei ole mitään "hah, sain nimelle hauskan toisen merkityksen" -juttua.

  Re: Hevosten nimien kielioppi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.6.16 12:32:41

Itseä vähän kielioppinatsina tuollainen ärsyttää, ja miettisin kaksi kertaa haluaisinko tuollaisen esim. oman hevoseni sukuun. :D Vähän perfektionistin vikaa.

  Re: Hevosten nimien kielioppi

LähettäjäCatia 
Päivämäärä:   29.6.16 12:33:54

Mä en itse kiinnitä mitään huomiota asiaan, ehkä siksikin koska mä en muutenkaa osaa kielioppia kunnolla, oli kieli sitte suomi, ruotsi tai englanti. Tekisin niin miten itseltä hyvältä tuntuu, omapahan on muiden ongelma jos eivät voi sietää asiaa :D

  Re: Hevosten nimien kielioppi

LähettäjäMiia_S. 
Päivämäärä:   29.6.16 12:41:00

Catia :'D

Muttamutta. Itse vääntäisin tuon ehkä vielä vähän erilaiseksi, joko niin että siihen saa tuon "hah, sain nimelle hauskan toisen merkityksen" tai "näin tämä ei ainakaan tarkoita mitään häröä" -jutun. Sen verran selkeä virhe (kielioppia osaavien) silmiin, vaikka se paremmalta näyttäisikin myös imho.

  Re: Hevosten nimien kielioppi

Lähettäjämiivi 
Päivämäärä:   29.6.16 12:42:54

-, mä en ole kielioppinatsi, mua häiritsee oikeastaan juuri se, että muut katsoo sitä nimeä juuri tuon tyyppisesti, eikä ulkopuolienn tiedä onko virhe tarkoituksellinen.

Catia, mä kyllä oon kallistumassa siihen että siitä tulee Seven Days Socks tai muu sen tyyppinen, täytyy vielä vähän fiksata tota nimeä :)
Ja saatte muuten tän sukkahyypiön The Drunken Huntsmanin sivuille :DD Ja mä muistaakseni kerroin jo astutusta sopiessa, että nimeämisestä ei tule helppoa!

  Re: Hevosten nimien kielioppi

Lähettäjä: dani 
Päivämäärä:   29.6.16 12:47:58

Mua kanssa vähän häiritsee kielioppivirheet, mut toisaalta annan itse välillä kasvateille kymrinkielisiä nimiä jotka ei varmaan oo mitään kielioppeja nähneetkään, enkä anna sen vaivata itseäni :D Eli jos voit itse elää asian kanssa niin antaa palaa vaan :D

  Re: Hevosten nimien kielioppi

LähettäjäSirpa 
Päivämäärä:   29.6.16 13:34:51

Minua ärsytti eräällä tallilla suunnattomasti kaksiosaiset hevosennimet, joiden toinen osa oli kirjoitettu pienellä. Omistajalla oli siihen kyllä perustelut miksi teki näin, vaikka yleisesti nimien kohdalla sellainen on virhe. Mutta joka tapauksessa aargh. Ja joo, kirjoitan myös täällä foorumilla ihmisten nickit isolla alkukirjaimella vaikka henkilö itse käyttäisikin pientä alkukirjainta...

Omilla hevosillani annan kielioppisäännöistä periksi jos tarvis on, käytän puhekielisiä ja lyhennettyjä muotoja (kuten Pink Because I'm Royal, ei Pink Because I Am Royal) ja muutenkin, ei se niin justiinsa. Ja sitten kun mennään englanninkielisistä nimistä muihin kieliin, niin varmasti nimiviritelmät särkevät kieltä osaavien silmiä, oli kyse sitten ranskasta, kymristä, espanjasta, venäjästä, unkarista tai mistä muusta kielestä kulloinkin napsin sanoja ja vaikutteita.

  Re: Hevosten nimien kielioppi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.7.16 22:39:17

Puoliot //

Kävisikö hepalle nimeksi Seventh Day Sucks? Silloin saisit ässän perään :)

  Re: Hevosten nimien kielioppi

Lähettäjä: Florencia @phone 
Päivämäärä:   10.7.16 22:57:23

En minäkään kamalan tarkasti kielioppeja tarkastele, yleensä nimen kokonaisuus ja se mille se kuulostaa on paljon painavampi ainakin mun tapauksessa :-)

  Re: Hevosten nimien kielioppi

Lähettäjäeatnama 
Päivämäärä:   11.7.16 08:38:46

Mä olen sen verran kielioppinatsi, että ärsyttäisi kyllä :D Nimenomaan siksi, ettei tiedä, onko virhe tahallinen vai osaamattomuutta. Kielen kanssa kikkailu on toki ok, mutta jos esim. lisätään sinne se s-kirjain vaikka se ei sinne kuulu, niin ei se mun mielestä hyvältä näytä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.