Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä*lumienkuli* 
Päivämäärä:   20.6.16 16:11:57

En keksinyt parempaakaan otsikkoa, mutta kaipa tuo nyt on ihan sopiva ja aiheesta kertova.

Tästä aiheesta on ennenkin ollut keskustelua, että jotain olisi tehtävä jos ei haluta että harrastus kuolee käsiin. Täällä foorumillakin päivittäinen viestimäätä on enää vain 200-300 viestiä päivässä ja jo se kertoo selkeästi harrastuksen hiljenemisestä.

Ihan ensin kannattaisi varmaan miettiä positiivisuuskampanjaa. Voisin nimittäin veikata, että jos ja kun tänne eksyy uusia potentiaalisia harrastajia niin he myös katoavat suhteellisen pian jos törmäävät anonyymien kiukutteluun ja kiusaamiseen. Jokainen voisikin siis miettiä, että kumpi on itselleen tärkeämpää, pahan mielen purkaminen anonyyminä kiukuttelemalla vai uusien harrastajien hankkiminen? Itse en nimittäin henkilökohtaisesti ainakaan usko, että suurin osa anonyymeistä olisi mitään muuta kuin kanssaharrastajia.

Sitten voitaisiinkin pohtia, millaisilla keinoilla virtuaalihevosia saisi enemmän ihmisten tietoisuuteen? Villivarsassa oli juuri juttua virtuaalihevosista ja muihinkin lehtiin itse lähetin juttuvinkkiä, mutta ainakaan vielä ei näitä muita lehtiä ole juttuvinkki ilmeisesti inspiroinut.
Tallilla kävijät voisivat esimerkiksi laittaa jotain mainoksia tallien ilmoitustauluille ja ilmeisesti tätä on jotkin harrastajat jo tehneetkin?

Juteltiin myös Marsupienen kanssa lauantaina erilaisista tavoista saada harrastusta enemmän tietoisuuteen. Tai oikeastaan, itse heittelin hulluja ideoita joten voi olla, että Marsu piti niitä liian hulluina oikeasti toteutettavaksi :D

Ideoina minulla oli esimerkiksi, että selvitettäisiin paljonko Vermon poninäyttelyssä maksaisi ständipaikka (ihan aikaisintaan ensi vuodeksi) ja kerättäisiin talkoovoimin summa siihen jos summa ei ole ihan järjetön (joka se todennäköisesti onkin, mutta ei asiaa selvittämällä häviä mitään..). Voitaisiin myös miettiä jotain paikkaa hevosmessuilta, vaikka nekin melko varmasti ovat suhteellisen huimissa summissa. Tai niinkuin Marsu ehdotti, jos saataisiin yhteistyötä aikaiseksi esimerkiksi jonkun blogiportaalin tai vastaavan kanssa, joka olisi menossa messuille ja jaettaisiin messupaikka?

Heitin ilmoille myös idean sellaisesta, josko järjestettäisiin vaikka ensi vuonna hyväntekeväisyys match show koirille VRL:n nimissä? Hevosmätsäri olisi muuten hyvä, mutta vaatii mielettömästi enemmän hommaa. Hyväntekeväisyys mätsäri kun ei suurempia lupia vaadi jos kaikki tuotto menee hyväntekeväisyyteen ja itse olen yhden tuollaisen jo yksinään järjestänytkin (okei, 7 vuotta sitten, mutta tuoreessa muistissa tapahtuma on) joten kokemusta löytyy esim. minulta.
Tälläiseen tapahtumaan voisi koittaa myös houkutella bittikoira puolen? Saataisiin paikalle ihmisiä, joille voisi kertoa virtuaaliharrastuksesta ja saada hieman näkyvyyttä asialle.
Tämä vaan vaatisi sen, että jos esim. itse lähtisin asiaa organisoimaan niin järjestämiseen tarvittaisiin ehdottoman luotettavia apulaisia jotka eivät katoaisi samantien.

Kuulostaako nämä ideat ihan hulluilta ja olisiko teillä muita ideoita?

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

LähettäjäAaria01733 
Päivämäärä:   20.6.16 16:14:19

Koiramätsärit VRL:n nimissä kuulostaa loistavalta idealta!

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

LähettäjäTilli 
Päivämäärä:   20.6.16 16:29:03

Voisiko koiramätsäri olla VRL ja koirapuolen vFCI:n yhteinen projekti (tai no, ehkä se olisi hankala toteuttaa, täytyy kumminkin olla se yksi henkilö joka vetää projektia)?

Tai entä jotain tapahtumaa keppariyhdistyksen kanssa, ainakin kiinnostuksen kohde olisi sama :)!

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä*lumienkuli* 
Päivämäärä:   20.6.16 16:33:01

Tilli, ehdottomasti vois olla yhteinen projekti jos vaan saisi jonkun koirapuolelta heidän "osansa" päävetäjäksi. Tai jotenkin vastaavanlaisesti sillä itse uskoisin että kyllä koirapuolellekin kelpaisi uudet harrastajat. Jos ehdotus saa tuulta alleen niin itse voisin ainakin kysellä koirapuolelta, olisiko heillä halukkuutta ruveta yhteistyöhön tämmöisen tiimoilta. :)

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä: Lupinia 
Päivämäärä:   20.6.16 16:40:21

Jos tallien ja hevosten sivut toimisivat myös mobiili -alustalla, se voisi lisätä nuorten kiinnostusta harrastusta kohtaan kun kännykkä on muutenkin aktiivisessa käytössä :)

Koodaajille tietty lisähaastetta saada kunnollinen selainversio sekä mobiilina toimiva. Bootstrap vois olla aika hyvä apu domainin omaaville luoda responsiivisia sivuja.

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   20.6.16 16:48:43

Lähettäjä/
Päivämäärä20.6.16 16:43:25

Olen seurannut tätä foorumia noin puolivuotta, koska minulla olisi kova hinku palata lähes kymmenen vuoden tauon jälkeen takaisin. En vain tiedä, mistä aloittaa. Löysin VRL tunnukseni, mutta silloinen sähköposti ei enää ole toiminnassa - en varmaan saa palautettua tuota tunnusta mitenkään. Ja kauhistuttaa se, että tunnukseltani löytyy talleja ja hevosia :D En esimerkiksi halua aloittaa EVM sukuisilla, enkä kyllä myöskään pelastaa mitään vanhaa omaa..

Kirjoitin juuri näin toiseen topikkiin. Yksi seikka paluuni viivästymiseen on myös se, että täällä dominoi muutama kirjoittaja ja ihan järkyttävää länkytystä anonyymisti (jota teen nyt itsekin, kun en virtuaalimaailmassa toistaiseksi ole). Tälläistä menoa ja meininkiä ei täällä ollut, kun itse pyörin porukoissa. Harmillista.

Blogiportaalista kanssa ständipaikka voisi olla ihan ketteräkin jakaa, käytännössä samaa asiaa kun blogit vaativat myös koodaamista, grafiikkaa jne. Voin auttaa tässä asiassa sähköpostitse lisää. ;)

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä*lumienkuli* 
Päivämäärä:   20.6.16 16:51:05

/, VRL-tunnus pitäisi olla mahdollista palauttaa. Ota yhteyttä Scillaan joka toimii tunnusvastaavana :)
Jos jaksat niin laita ihmeessä mailia vaikka mulle tohon ylhäällä näkyvään osoitteeseen, ois hyvä jos jotain apua saisi ständipaikan jakamisessa tai sen mahdollistamisessa :)

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   20.6.16 17:00:45

Heittelin mailia lumienkuli :)

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä: Marsupieni 
Päivämäärä:   20.6.16 17:17:04

Tarttis oikeesti saada VRL:lle tämmönen hötöläntapanen foorumi jota voitas itte moderoida mutta joka ois yhtä helppo :| Saatais pahin länkytys sillä kuriin.

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

LähettäjäViivuska 
Päivämäärä:   20.6.16 17:20:13

Marsupieni, hyvä idea! Ja jos siitä saisi vielä mobiiliin sopivan, joko appsin tai selaimen kautta, niin olisi tosi hyvä! Ht.net on ainakin hieman kankean puoleinen käyttää mobiilisti.

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä*lumienkuli* 
Päivämäärä:   20.6.16 17:26:33

/, vastailen illalla kunhan saan lapset nukkumaan :)

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

LähettäjäHM 
Päivämäärä:   20.6.16 17:26:49

Oon ite vähän ideoinut päässä, millä tavoin harrastusta voisi lähteä mainostamaan.

Mulle tuli mieleen howrse, jossa liikkuu paljon aktiivisia pelaajia, niin aikuisia kuin lapsia. Peli on suomenkielinen. Mielessä on ollut, että harrastusta voisi lähteä mainostamaan peliprofiilin kautta (itseasiassa siellä on keskustelupalstoilla mainostus kielletty eli ei oikeen muuta mahdollisuutta mainostaa kuin profiili). Sitä parempi olisi, mitä useampi harrastaja heittäisi mainostusta profiiliin niin saisi sanomaa eteenpäin. Sitä omaa profiiliansa pitäisi tosin saada kanssa jotenkin esille, vaikkapa olemalla aktiivinen keskustelupalstoilla ja onnittelemalla toisia pelaajia, jotta saisi mahdollisimman paljon käviäjiä omaan profiiliin.

Toinen idea mikä mulle tuli mieleen, oli heppablogit. Veikkaan että nykynuoriso seuraa hevosblogeja ja veikkaan myös että ei olisi mahdottomuus saada VRLn mainostusta hevosblogeihin. Tosin veikkaan, että vastapalvelukseksi pitäisi virtuaalipuolen mainostaa blogia vaikkapa VRLn sivuilla. Tietty tätä varten pitäisi sitten tehdä sopimukset sellaisten blogien kanssa, joilla on myös varmasti laaja lukijakunta.

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   20.6.16 17:40:05

Mä voin auttaa näissä blogi- ja portaaliasioissa, lumienkulilta löytyy s-posti. Ketä VRL pyörittää?

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä*lumienkuli* 
Päivämäärä:   20.6.16 18:05:14

/, Marsupieni on käsittääkseni tällä hetkellä päävastuussa pipariinan kanssa.

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

LähettäjäScilla 
Päivämäärä:   20.6.16 20:12:28

Mä olen miettinyt sitä, että kerätäänkö VRL:n sivuilta mitään analytiikkaa, ihan vaikka esim. Google Analyticsiin? Jos ei, niin pitäisi! Markkinoinnissa auttaisi ihan hurjasti, jos tietäisi, mistä ja miten jengi tulee sivuille ja mitä niillä sivuilla tehdään, esim. miten sivuilla liikutaan, onko jokin kohta pullonkaula jne. Jos näitä tietoja kerättäisiin Google Analyticsiin, voisi vähän myöhemmin kokeilla kerättyjen tietojen avulla vaikka AdWords-mainoskampanjaa, esim. tosi kohdennetusti bannerimainontaa tai vaikka Youtube-mainontaa, molemmat ovat ihan superhalpoja ja helppoja mainontakeinoja. Lumienkulihan kokeili jo FB-mainontaa, mutta sitäkin voisi tehdä paljon paremmin, jos olisi jotain dataa tukemassa päätöksentekoa. FB-mainontaa voisi myös laajentaa Instagramin puolelle, ja molemmissa voisi yrittää myös keskittyä orgaaniseen näkyvyyteen, mikä ei siis maksa mitään ja jolle voisi saada ehkä vähän vauhtia maksullisilla kampanjoilla.

VRL voisi myös alkaa harrastaa jonkinlaista suhdemarkkinointia, eli markkinoida jäsenilleen ja yhteistyökumppaneilleen. Joku niinkin yksinkertainen juttu kuin kuukausittainen tai vaikka harvemminkin tuleva hyvä ja mielenkiintoinen (!) sähköinen uutiskirje voisi olla kiva tapa aloittaa. Vanha asiakas on aina helpompi saada uudestaan asiakkaaksi kuin saavuttaa aivan uusia asiakkaita, enkä näe mitään syytä, miksei tämä pätisi virtuaalimaailmassakin. Voisi siis yrittää tähdätä siihen, että yritetään sitouttaa vanhoja asiakkaita paremmin ja löytää aktiivisuutta sitä kautta. Samaten vaikka jotkut kilpailut, joukkoistamiskampanjat jne. voisivat toimia.

Itse olen täysin valmis lähtemään mukaan tällaisten juttujen kehittelyyn, tietty parasta olisi, jos keräisi kasaan pienen tiimin, joka olisi kiinnostunut näistä jutuista ja siellä sitten yhdessä pyöriteltäisiin ideoita. Mulle just Google Analytics ja AdWords on tuttuja alustoja ja ylipäätään digimarkkinointi ja web-analytiikka on lähellä sydäntä, nimim. gradua vaille valmis KTM, joka on pian aloittamassa data analyst -harjoittelijana jättifirmassa. Vähänkö huippua, jos näitäkin tietoja ja taitoja saisi käytettyä oikeasti virtuaalimaailman hyväksi! :) Ylipäätään mun mielestä jokaisen pitäisi miettiä, mitä taitoja heillä on ja miten niitä voisi hyödyntää virtuaalimaailman hyväksi. Ihan varmasti jokainen nimittäin voi tehdä jotain! Meitä on edelleen aika iso ja monipuolinen porukka täällä, joten varmasti saataisiin kehitettyä vaikka ja mitä, jos ollaan avoimin mielin.

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

LähettäjäAxel 
Päivämäärä:   20.6.16 20:38:01

"Ylipäätään mun mielestä jokaisen pitäisi miettiä, mitä taitoja heillä on ja miten niitä voisi hyödyntää virtuaalimaailman hyväksi."
Jos joku keksii mun kokin taidoille jotain käyttöä, kertokaa ihmeessä :D

Anyway, jos ihan totisia ollaan, voisi näitä VRL:n ständejä olla enemmänkin kaikissa tapahtumissa. Viime kerta ei tainnut suurta suosiota saada, mutta ymmärtääkseni ständi oli muutenkin hieman huonossa paikassa? Jos kuitenkin ständejä aiotaan tulevaisuudessakin joihinkin tapahtumiin järjestää, niin mieluusti auttaisin sen minkä pystyn, etenkin on homma on jossain kuopion lähettyvillä, niin pääsisi itse ihan paikan päälle.

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

LähettäjäScilla 
Päivämäärä:   20.6.16 20:40:41

"Jos joku keksii mun kokin taidoille jotain käyttöä, kertokaa ihmeessä :D"

No sä tietty leivot seuraavalle ständille jotain hevosen muotoisia leivonnaisia ja pizzapaloja, mikäs sen paremmin houkuttelisi kävijöitä! :D

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä.Viiru. 
Päivämäärä:   20.6.16 21:01:27

Jos banderolleja, tai isompia julisteita tms. tarvii, tiedän paikan josta semihalvalla niitä vois hommata.

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

LähettäjäWiewi puh. 
Päivämäärä:   20.6.16 21:57:18

Mä oon sitä mieltä, että kuvia pitäisi jakaa ja antaa paljon enemmän. Okei, vapaasti kopioitavia on ihan kivasti mutta niillä ei välttämättä saa samanlaista persoonaa hevoselle kuin kuvilla jotka eivät tule kellään muulla hevosella vastaan. Varsinkin juuri uusille harrastajille pitäisi tarjota laadukkaita kuvia, vaikkapa sellaisia joissa hevonen ei seiso ihan täydellisessä asennossa. Monet uudet, mukaanlukien minä, saattavat selata hienoakin hienompia virtuaalitalleja joissa on kaikilla hevosilla upeita kuvia, mutta innostus jää siihen kun itsellä ei ole mahdollista saada samanlaisia kuvia tai välttämättä kuvia ollenkaan.

Ja monet painottavat sitä, että uusia nuoria pitää saada harrastamaan. Silti kuvia, ulkoasuja yms myydään paljon rahalla, enkä usko että ihan jokainen teini alkaa maksamaan pikseliputelle kuvia? Ja valmennuksillakin huutokaupataan mutta hinnat nousevat todella korkeaksi ja jotkut jopa vaativat valmennuksista näyttöjä yms. (korjatkaa jos olen väärässä, mutta eihän laatiksissa katsota valmennuksen tyyliä tai sisältöä sen kummemmin, eikös lähinnä vain se sanamäärä ratkaise).

Ja tuosta yhteistyöstä koirapuolen kanssa niin uskon, että siellä varmasti suostuttaisiin siihen. Koirapuolella meno on paljon hiljaisempaa kuin täällä ja siellä jos missä kaivattaisiin lisää porukkaa. Monien on myös ehkä helpompi aloittaa koirista, koska enemmän on ihmisiä joilla on koira kuin hevosihmisiä. Koirapuolelta sitten voitaisiin kenties houkutella ihmisiä homaamaan myös hevosia ja myös toisin päin. Alkakaas siis ihmiset hommaamaan niitä koiria niin ehkä sielläkin innostuttaisiin ostamaan hevosia!

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

LähettäjäSiuri 
Päivämäärä:   20.6.16 22:02:38

"Lähettäjä: Marsupieni
Päivämäärä: 20.6.16 17:17:04

Tarttis oikeesti saada VRL:lle tämmönen hötöläntapanen foorumi jota voitas itte moderoida mutta joka ois yhtä helppo :| Saatais pahin länkytys sillä kuriin."

Mä kannatan tätä koko sydämestäni! VF ontoki olemassa, mutta itse tykkään harrastaa tämänkaltaisessa sekametelisopassa, jonne on vapaampaa kirjoittaa tj., o., m. yms topia. Tämähän toimisi vallan hyvin, mikäli olisi rekisteröimispakko, mutta sitäpä ei varmaan ole pitkään aikaan (/ikinä) hötölään tulossa.

Aikaa ja vaivaahan tämmöisen väsääminen vaatii ihan hitsisti, mutta mun täysi henkinen tuki on käytettävissänne, mikäli joskus tällaiseen ryhdytte! :D

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

LähettäjäSinte 
Päivämäärä:   20.6.16 22:05:52

"Lähettäjä: Marsupieni
Päivämäärä: 20.6.16 17:17:04

Tarttis oikeesti saada VRL:lle tämmönen hötöläntapanen foorumi jota voitas itte moderoida mutta joka ois yhtä helppo :| Saatais pahin länkytys sillä kuriin."

Kannatan tätä myös ja oon täysin samaa mieltä kun Siuri ^ :)

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä*lumienkuli* 
Päivämäärä:   21.6.16 06:42:17

Scillan idea kuulostaa todella hyvältä. On varmaan Marsupienen homma tietää tuollaisista onko niitä, eli tässä samalla huhuilen josko hän löytäisi kommentoimaan asiaa.

.Viiru., melko varmasti tarvitaan jos meinataan johonkin uudelleen lähteä mainostamaan harrastusta, eli vinkit otetaan mielellään vastaan :)

Itselläni ei ole resursseja kovinkaan paljon suunnitella pk-seutua pidemmälle mitään, mutta jokainen joka jaksaa voi toki itse alkaa suunnittelemaan omalle asuinalueellensa jotakin. Näin saataisiin harrastuksesta tietoa levitettyä muuallakin kuin pk-seudulla :)

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä: H02877 work 
Päivämäärä:   21.6.16 09:38:29

VRL:n täytyy ehdottomasti hypätä mukaa instagramiin ;)! Siellä on paljon potentiaalisia harrastajia. Ja kuten yllä todettiin, niin piirit joista voitaisiin saada uutta väkeä ovat nettipeli Howrse ja sen lisäksi Startstable, keppihevostelijat ja hevosleluharrastajat (schleich yms).

Virtuaalihevosharrastuksen suurin ongelma ei kuitenkaan mun mielestä ole uusien harrastajien puute vaan enneminkin kehittyminen nykypäivän trendien mukana. Uusia harrastajia ei tule jos me junnataan vuodessa 2010 :D Foorumit ja käsin koodaaminen (varsinkin) on ihan old school. Pitää kehittää uusia alustoja/kanavia jossa voi ottaa yhteyttä muihin harrastajiin : chatit, mobiilisovellukset ja mobiiliviestintäpalvelut. Uusille harrastajille täytyy kehittää helppoja ja nopeita oppaita: miten hoidetaan, miten keksitään hevonen, miten hevoselle tehdään sivut, miten tehdään talli jne - painoarvo kannattaa olla harrastuksen teknisen toteutuksen opettamisessa (=miten saa helposti tehtyä nettisivut vaikka tabletilla).

Itse olen pyörinyt instagramtallien parissa uteliaisuudesta jo jonkin aikaa ja sieltä saamani palaute koskien nettitalleja voidaan tiivistää muutamaan teesiin:
a) Nettitallien sivut on hankalat käyttää puhelimella/tabletilla = RESPONSIIVISUUS puuttuu
b) Hevosten hoitaminen on tosi hankalaa, koska tarinoiden täytyy olla pitkiä, panostettuja ja niihin kuluu paljon aikaa
c) Nettisivuja on vaikea tehdä puhelimella/tabletilla (isoin ongelma tosin on se, että uudet harrastajat ei tiedä ollenkaan että minne voisi tehdä sivut ja miten - esim. weebly tarjoaa mobiilisovelluksen jonka kautta voi tehdä nettisivuja vaikka ipadiltä)
d) Nettitallit on kaikki niin hienoja ja viimeisen päälle, että ei uskalleta edes haaveilla - osa on myös kohdannut sitä, että aloittelijan on vaikea ostaa toiselta harrastajalta hevosta tai että aloittelijoille ollaan ilkeitä (voisin kuvitella että nämä mielikuvat on antanut hevostalli.net)
e) En löydä aktiivisia talleja tai harrastajia helposti = ei löydetä harrastajien kommunikointikanavia (tai löydetää suomi24 joka on ihan kuollut :D esim. hötölä ei löydy googlehaulla "virtuaalihevonen" kovin helposti - ja se voi olla ihan hyväkin asia, että ei löydy)

En tarkoita, että kaikkien meidän "vanhojen" harrastajien täytyisi muuttaa tallinsa weeblyyn ja perustaa instagramtili ja käyttää kommunikoimiseen ja harrastamiseen jatkossa vain puhelinta - vaan että annettaisiin uusille harrastajille mahdollisuus tehdä niin. Myydään hevosia uusille tyypeille, autetaan tyhmissäkin kysymyksissä ja ongelmissa, ei olla niin kamalan virallisia ja pelottavia aikuisia :) Eikä ainakaan kritisoida heti kun joku koittaa aloitella harrastustaan eri tavalla kuin miten me ollaan totuttu harrastamaan.

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

LähettäjäJanella 
Päivämäärä:   21.6.16 10:45:15

Mun mielestä virtuaalitukifoorumia/url] pitäisi mainostaa enemmän ja se pitäisi jotenkin aktivoida/tehdä uusi saman tyylinen, koska minä alotin tosta. Löysin itselleni tota kautta henkilön, joka on auttanut mua ihan hirrmuisen paljon eteenpäin (<3)! Ja tuonne vois tehdä kaikenlaisia oppaita ja linkkejä virtuaaliharrastuksen aloittamiseen.
Kaikki olis sitten yhdessä paikassa niin siitä on sitten helppo aloitella :)

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä: Viivuska (eo) 
Päivämäärä:   21.6.16 10:48:59

"a) Nettitallien sivut on hankalat käyttää puhelimella/tabletilla = RESPONSIIVISUUS puuttuu"
Mä ehdottomasti haluaisin, etät oman tallini sivut toimisivat paremmin mobiilissa. Kokeilin kouluprojektia varten saada sivun mobiilioptimoiduksi, mutta ainakin sillä tyylillä vaatisi melkein nykyisten ulkoasujen kokonaan uudelleen suunnittelua. Ei se toki mahdoton puuha olisi, mutta itselläni ei ole ainakaan aikaa pakertaa 4 tallin ja 250 hevosen kanssa. Varsinkin kun ei ole varma, että päätyykö kukaan tabletilla sivujani selaava ikinä sivuilleni. Jos joku osaisi avata suomeksi ja selkokielellä jotenkin tuon mobiilioptimoinnin, varsinkin sellaisessa muodossa joka toimisi suurimmalla osalla domaineista ja sivutilantarjoajista, niin uskon, että mobiilioptimointi voisi saada enemmän tuulta alleen. Mietin myös sitä, että voisi olla jopa helpompaa jos tekisi erikseen mobiilisivut talleille, mutta voi olla että se tekee sivujen päivittämisestä hieman haastavaa.

Toisaalta, onko VRL:kään vielä responsiivinen? Onko tulossa responsiiviseksi?

"b) Hevosten hoitaminen on tosi hankalaa, koska tarinoiden täytyy olla pitkiä, panostettuja ja niihin kuluu paljon aikaa"
Mulla itsellä ei ole ratsastuskouluja, mutta osaisin kyllä kuvitella, että tällä saralla voisi olla paljon kehitettävää. Millä uusilla tavoilla hoitaja voisi hoitaa hevostaan? Esimerkiksi enemmän pelimäisesti. "Ennen vanhaan" oli jotain klikkailutalleja, voisiko hoitamisen samalla tavalla tehdä vaikka step-by-step klikkailulla, jossa pitäisi päästä oikeaan paikkaan ja sieltä sitten saisi jonkun palkinnon/vastauksen tms., jonka esittäessä tallin omistajalle saisi "merkinnän" hoitamisesta.

"c) Nettisivuja on vaikea tehdä puhelimella/tabletilla (isoin ongelma tosin on se, että uudet harrastajat ei tiedä ollenkaan että minne voisi tehdä sivut ja miten - esim. weebly tarjoaa mobiilisovelluksen jonka kautta voi tehdä nettisivuja vaikka ipadiltä)"
Tähän on varmaan virtuaalimaailman hankala vaikuttaa. Olisi hirveän iso ponnistus jos meidän pitäisi kehittää uusi sivujentekoformaatti vain sen takia, että saataisiin uusia harrastajia. Mutta ehkä juuri esimerkiksi weeblyä voisi enemmän mainostaa. Mietin kyllä, että tuota mobiilisovellusta pitäisi itsekin jossain vaiheessa kokeilla vaikka pienen tallin muodossa, joka voisi olla sitten samalla myös instagramissa jne jne.

"d) Nettitallit on kaikki niin hienoja ja viimeisen päälle, että ei uskalleta edes haaveilla - osa on myös kohdannut sitä, että aloittelijan on vaikea ostaa toiselta harrastajalta hevosta tai että aloittelijoille ollaan ilkeitä (voisin kuvitella että nämä mielikuvat on antanut hevostalli.net)"
Henkilökohtaisesti itse en välitä hirveästi tallien ulkoasuista, jopa hieman ahdistaa ne grafiikkahurjimukset välillä. Itse tykkään simppeleistä ulkoasuista ja vähäisistä teksteistä. En tiedä miten ne voivat vaikuttaa saavuttamattomilta aloittelijoiden mielestä? Itse ehkä voisin kuvitella, että kuva puoli on se haastavin, koska osasta talleista kuvat ovat kuin suoraan ammattivalokuvaajien portfolioista ja kieltämättä itseänikin ne hieman pelottaa. En ikinä tule saamaan yhtä komeita kuvia, vaikka kuinka harjoittelisin. Enkä rahaa halua laittaa kuviin hirmuisesti.
Muistaakseni johonkin toiseenkin topicciin jo sanoin, että itse ainakin mielelläni myisin aloittelijoillekin hevosia, jos hän osaa ilmaista itseään asiallisesti. Ymmärrän, ettei 7-12 v osaa välttämättä ilmaista itseään kirjallisesti vielä kovin virheettömästi. Mutta jonkinlaista pyrkimystä kehittymiseen pitäisi paistaa aloittelijasta, että uskaltaisin hänelle hevosen myydä, vaikka ilman näyttöäkin. Voi toki olla haastavaa uskaltaa edes tarjota tällaisen vanhuksen hevosista, mutta toivoisin, ettei se olisi niin.

"e) En löydä aktiivisia talleja tai harrastajia helposti = ei löydetä harrastajien kommunikointikanavia (tai löydetää suomi24 joka on ihan kuollut :D esim. hötölä ei löydy googlehaulla "virtuaalihevonen" kovin helposti - ja se voi olla ihan hyväkin asia, että ei löydy)"
Mielestäni olisi kiva jos esimerkiksi instagramiin saataisiin jotian yhteisiä mainostustilejä, joiden muodossa voitaisiin sitten kierrellä tutustumassa instatalleihin ja mainostamaan meidän tallejamme. Voi olla vaikeaa saada yksittäisen tallin / virtuaalihlön aktiisuus siellä niin suureksi ja monipuoliseksi, että se saisi jotain huomiota aikaan. Mutta jos olisi jokin kimppatili, jonka sisällöstä voisi jakaa vastuuta, niin ehkä sellaisella voisi päästä mainostamaan ja enemmän sisälle instapiireihin.

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä: lumienkuli mob 
Päivämäärä:   21.6.16 10:59:30

Töiden lomassa näpytän viestiä eli voi olla sekava ja täynnä virheitä.

Kuka tahansa voi mainostaa tukifoorumia ja tehdä sinne tekstejä, sekä oppaita. Itse olen sitä instassa mainostanut sekä suntuubitallien viekuissa . Instassa suurin osa mainoskommenteista on poistettu ja / tai vastaanotto on ollut hyvin tyly.

Virtuaalituen instan tunnukset voin antaa muutamille jos joku haluaa sitä päivittää ja sillä mainostaa. :)

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä: H02877 work 
Päivämäärä:   21.6.16 11:04:01

Instagramissa voi menestyksekkäästi toimia kun ymmärtää miten sitä käytetään. Toisten kuviin ei kannata mennä spämmäämään omia mainosviestejä, vaan kannattaa koittaa kääntää oma profiili niin kiinnostavaksi, että sinne eksyy porukkaa. Omalla instatallillani (jota käytän nykyään enemmän mainoskanavana kuin tallina) on yli 800 seuraajaa, joista yli 100 osallistuu aktiivisesti keskusteluun kuvissani yms.

Instagramissa huomion saa pitämällä arvontoja, jakamalla shout outeja, repostaamalla juttuja (luvan kanssa) ja kommentoimalla muiden kuviin jotain kyseisiin kuviin liittyvää sen sijaan, että kommentoi jotain täysin aiheesta poikkeavaa ja mainostaa vain itseään :) Instagramissa täytyy myös olla superaktiivinen ja postata jopa 1-3 kuvaa päivässä, että seuraajat pysyy mukana ja saa äänensä kuuluviin.

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä: yvaine 
Päivämäärä:   21.6.16 11:07:40

Linkitelkääs jotain näitä instatalleja, niin voisi käydä tutustumassa harrastuksen uudempaankin puoleen :)

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä: Viivuska (eo) 
Päivämäärä:   21.6.16 11:09:14

H02877 work: Hei, jos olisi mahdollista niin voisitko sinä ja muut aktiivisesti instassa olevat kirjoittaa jonkun ohjeistuksen, että mitä instassa kannattaa tehdä että menestyy. Juuri tuohon tapaan kun sinä kirjoitit, mutta vähän kuin step-by-step. Itse en ole IRL:kään instagramissa ja koen tuon nyky somen aika haastavaksi, koska en tiedä mitä ovat sen toimintaperiaatteet. Tai siis mitkä tavat ovat suosittuja.

Esimerkiksi, millaisia arvonnat ovat instassa? En jotenkin osaa kuvitella.

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä: Tuule (puh) 
Päivämäärä:   21.6.16 11:13:39

Onko instatalleilla joitain erityisiä hashtägejä just instaheppailijoille, tai muita hyödyllisiä mitä kannattaisi käyttää?

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä: H02877 work 
Päivämäärä:   21.6.16 11:20:39

Hashtägejä käytetään vähän laiskasti instatalleilla, tai ei ole mitään kaikkien tallejen yhteistä tägiä jonka kautta voisi löytää helposti eri talleja. Tallien sisällä sen sijaan käytetään esim. tietyn hevosen löytämiseen tägejä (esim #kumpulanilona tägin takaa löytyy kaikki virtuaalihevoseen "Kumpulan Ilona" liittyvät kuvat)

Pitää katsoa jos kerkeisin jonkun instaoppaan väsäämään :D Mun talli löytyy tosiaan nimellä @talli.lune (yksityinen tili) ja muiden julkisena olevia talleja on esim:
https://www.instagram.com/piirrostalli_galante/
https://www.instagram.com/vrt_tuuvela/
https://www.instagram.com/helen.ja.hevosten.vr_elamaa/
https://www.instagram.com/vrt.sunshadow/

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

LähettäjäScilla 
Päivämäärä:   21.6.16 14:21:52

Olisiko mahdollista, jos luotaisiin VRL:lle oma instagram-tili (esim. joku VRL:n oma instatalli vähän maskottityyliin, tai sitten eri tallit saisivat mainostaa VRL-tilin kautta, tai jotain ihan muuta?) ja sinne voisivat monet eri ihmiset luoda yhdessä sisältöä? Ja siis vielä sellaista sisältöä, joka olisi niiden nykyisten instaharrastajien tapojen mukaista ja heidän ympäristössään tosi hienoa ja siistiä. Ideana vähän se, että näytettäisiin, että me perinteisesti harrastavat ollaan kyllä valmiita tulemaan heitä vastaan ja oppimaan heidän tapojaan, ja että meidän luomamme sisältö olisi niin supercool, että se vetäisi huomiota puoleensa ja saisi kiinnostumaan meistä muutenkin.

Meidän riveissämmehän on ihan tosi taitavia piirtäjiä vaikka kuinka paljon, joten jos sopiva joukko yhdistäisi voimansa, ehkä VRL:stä voisi saada ajan kanssa hiottua ns. instajulkkiksen. :) H02877:lla olikin jo tosi hyviä vinkkejä asiaan liittyen, lisää tai tarkemmin olisi kiva kuulla!

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä.Viiru. 
Päivämäärä:   21.6.16 14:30:26

:P perustin vihdoin instatallin, on tota tullut mietittyä jo tovi kun noiden tallien sivuilla on tullut vierailtua. Pitää vähän tarkemmin vielä tutustua toimintaan, mutta osalla näytti olevan blogi käytössä ja näkyipä joku suunnittelevan ihan tallille omia nettisivujakin.. Mutta esitelläänpä sitten: @hiisimetsä piirrettyjä suokkeja, toistaseks vaan kaks rumaa käsin piirettyä :'D kyllä niin siirryn digipiirroksiin..

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä: Vilma S. 
Päivämäärä:   21.6.16 14:36:11

Onkohan mitään järkeä perustaa omalle virtuaalitallille Instagram-tiliä? Ajattelin, että siellä voisi oman tallin juttujen ohella olla jotain muutakin. Vaikka print screen VRL:on sivuista? Eli vähän mainostaa samalla.

Mä täydestä sydämestäni haluaisin auttaa vasta-alkajia virtuaaliharrastuksen parissa! Muistan miten onnellinen - ja olen kyllä edelleenkin - sitä oli, kun sai apua koodeissa ja Freebokin vieraskirjan luonnissa! Mulle sen viekun muuten loi joku muu virtuaaliheppailija, kun en silloin 2000-luvun taitteessa itse osannut. :D

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

LähettäjäJuulia @puh 
Päivämäärä:   21.6.16 14:51:15

Tein jokin aika sitten ratsastuskoululleni (@virt_hiiisvuori) instatilin, lähinnä siksi että koin sen olevan paras tapa tutustua instatalleihin yms. :D vielä en ole huomannut tuleeko instan kautta Hiisivuoreen lisää kävijöitä, mutta ainakin itsellä on ollut kivaa päivitellä tallin instagramia!

Voiko VRL:oon rekisteröidä instatalleja? Mun mielestä tällaisen pitäisi ehdottomasti olla mahdollista. Esimerkiksi sen avulla saataisiin "kuilua" nettitallien ja instatallien välillä pienemmäksi ja sitä kautta uusia harrastajia. :)

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

LähettäjäJ. 
Päivämäärä:   21.6.16 15:38:26

Instatalleja on jos jonkinmoista, mutta moni siellä tuskin on edes kiinnostunut kattojärjestön raameista. Se harrastelu on näkemän perusteella villiä ja vähän väljempää kuin täällä, ja muistuttaa aika paljon niitä villejä henkilökohtaisia talleja joita websin ja suntuubin helpoilla leiskoilla näki vielä viitisen vuotta sitten joka paikassa.
Niissä ei haluta välttämättä järkevyyttä ja järjestelmällisyyttä ja isoa yhteisöä, vaan lähinnä mahkuja jakaa muiden kanssa se, mitä omalla tallilla leikisti tapahtuu ja millaisia hevosia tallilleen voi kehitellä.
Silti ihan siihen porukkaan rennosti tutustuminen ja juttelu ja oman tallin instan päivittely samassa hengessä toivat jo tässä viikon sisään omalle tallille tosi monta uutta kävijää ja hoitajaksi liittyjää.
Se, tuoko se hötölään tai VRLn listoille lisää aktiivisuutta, on tietty toinen juttu.

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä: Lupinia 
Päivämäärä:   21.6.16 18:27:54

sims3 piirit on myös kovassa huudossa ihan kansainvälisestikin ja taitaa muutama suomalainenkin talli olla. esim. http://www.simshevoseni.suntuubi.com/

Mielestäni suomalaisessa virtuaalihevostellussa sims3 hepat ovat jopa aliarvioituja ottaen huomioon mitä kaikkea sillä pystyisi tekemään kun harrastelijoiden kuvia katsoo : )
https://www.instagram.com/explore/tags/sims3horse/

Kyllä mää voisin omien hevosten sukuun kelpuutta sims3- ja sleich kuvilla varustettuja yksilöitä, miksei kepparikuviakin! Samat tiedothan niillä kaikilla on, eri kuvat vaan :D

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   21.6.16 19:39:43

Lupinia, onko näillä Sims3-talleilla jotain isompaa järjestöä, suomalaista tai ulkomaalaista? Olen samaa mieltä siitä, että simshevoset ovat vähän aliarvostettuja, mikä on toisaalta suuri harmi. Ne tuovat hauskan särmänsä ja herättävät vähän jokaista omaa virtuaalihevosta ihan eri tavalla "eloon", kun sen kanssa voi visuaalisen konkreettisestikin olla tekemisissä. Puhumattakaan kuvien ottamisesta ja muokkaamisesta, jossa on iso työ, jota ei usein monikaan varmaan tule ajatelleeksi. Jos yhtään haluaa kuviin panostaa, peliin ei ihan niin vain mennä ja pistetä hevosta seisomaan tuohon ja oteta kuvaa, se vaatii paljon sommittelua, aikaa ja jälkikäteen kuvanmuokkausta viimeistelyn hiomiseksi!

Kaverini halusi kerran tehdä Schleich-tallin, mutta häneltä lakkasi myöhemmin mielenkiinto... Yritin kannustaa vielä mukaan, muttei toistaiseksi ole päätynyt projektia jatkamaan. Kyllä minäkin voisin ihan hyvin jos minkämoisia virtuaalihevosia sukutauluissa katsella! Olen vähän sillä kannalla, että mitä isompi sekametelisoppa, sen mielenkiintoisempaa :-)

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä: Lupinia 
Päivämäärä:   21.6.16 20:12:44

En tiedä sims3 järjestöistä, oon vaan katellu upeita kuvia ^^

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

LähettäjäDico 
Päivämäärä:   21.6.16 21:14:17

Ainakin suomalaisilla oli jokin kattojärjestö, radolassa (simsfoorumilla) oli aiheesta joku topa joskus mutten nyt millään muista nimeä eikä radola toimi hyvin kännykällä.

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

LähettäjäDico 
Päivämäärä:   21.6.16 21:37:40

Sen verran täytyy vielä noista simstalleista sanoa, että niissähän on vähän eri konsepti kuin normitalleissa. Esim. tamma saa varsan pelissä, niin joa myyt sen jollekin niin laitat sen ladattavaksi ja ostaja lataa sen omaan peliinsä. Sitten pelissä kasvatetaan varsa aikuiseksi ja astutetaan jollain oman pelin orilla. Jos taas tarjoat esim. orin astutukseen niin taas laitat sen ladattavaksi jolloin kaikki jotka sitä astutukseen haluavat ja ovat saaneet luvan käyttää lataavat sen omaan peliinsä. En siis ole ollenkaan varna, että simsihmiset välttämättä haluavat siirtyä tähän malliin, kun peli tuo hevosiin kanssa oman ulpttuvuutensa ja persoonansa :)

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

LähettäjäAnne 
Päivämäärä:   21.6.16 22:57:00

PKK otti juuri insta-näyttelyt mukaan, koska instapuolella aktiivisia talleja on satoja (varsinkin piirrostalleja) =) Sieltä löytyisi nuorta verta myös muiden jaosten yms. toimintaan mukaan =)

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä: Marsupieni 
Päivämäärä:   22.6.16 11:32:47

Hitto kun mulla olisi enemmän aikaa koodata ja säätää :((

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä: Marsupieni 
Päivämäärä:   22.6.16 11:48:57

Laitoin tän tonne lopettamistopaan mutta laittelenpa tännekin:

Pipariina siirsi VRL:n palvelimen mun nimiini nyt häälahjaksi (:DDD), täytyy koittaa repiä aikaa ja intoa nyt uudistaa sitä pikkuhiljaa. Mulla on tässä nyt kesän ja syksyn aikana vaan nyt tulossa häät, häämatka ja yhden suhteellisen suuren tapahtuman järjestäminen (kukaan kuullut Traconista? :D), joten tää touhu on jäänyt ihan liikaa taka-alalle.

Haluaisiko porukka joskus tulla meille läppäreiden kanssa istumaan iltaa Tampereen Hervantaan ja opettelemaan VRL:n koodausta? Neuvoisin miten uudistettua VRL:oa pääsis koodaamaan ja kokeilemaan? :D Paljon helpompaa meinaan on neuvoa naamatusten kun viestein.

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä: lumienkuli mob 
Päivämäärä:   22.6.16 11:51:32

Marsu, jos päivä sopii mun aikatauluihin niin ehdottomasti oon halukas matkaamaan Tampereelle :D

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

LähettäjäSiguri (Siuri) 
Päivämäärä:   22.6.16 13:57:18

"Lähettäjä: Marsupieni
Päivämäärä: 22.6.16 11:48:57

Laitoin tän tonne lopettamistopaan mutta laittelenpa tännekin:"

Ai juma ehin jo säikähtää, että kuka nyt on lopettanut :DDD...

Ilmottaudun läppärini kanssa istumaan iltaa, jos vaan tosiaan aikatauluihin sopii \o

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

LähettäjäViivuska 
Päivämäärä:   22.6.16 13:59:51

Excu Hervantaan! Kuulostaa hauskalta :D.

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

LähettäjäCatia 
Päivämäärä:   22.6.16 14:16:04

Voisin kyl kas tulla hervantaa koodailee, jos on sopiva päivä :)

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä: Jannica 
Päivämäärä:   22.6.16 14:52:05

Positiivisuuskampanja kuulostaa muuten hyvältä, mutta hieman rohkenen epäillä asian motivaatiota ja ihmisten mukaan tulemista.. Olen yrittänyt täällä saada esille positiivisempaa ketjua, esim. toisten kehumista ym ja kukaan ei sinne kirjoita, joten en tiedä miten paljon paremmin tuo kampanja sitten auttaisi.. Se tosin kertoo nykytilanteesta myös erittäin hyvin, ettei kukaan viitsi kirjoitella toiselle hyvää sanaa..

Tuohon mätsäriasiaan en osaa sanoa juuta enkä jaata, ei varmaan kovin monella aika ja motivaatio kesällä riitä tuollaiseen :D Hyvä asiahan se olisi, mutta justiinsa tuosta viestimäärien vähyydestä voi päätellä, ettei kovinkaan moni tulisi. Olen myös kuukausittain järjestänyt mätsäriä ym, mutta ei ole osallistujia. Luulen että pääsyy on myös tuohon MSY lopettaminen / taukoilu. Kukaan ei enää käy mätsäreissä kun ei arvonimiä jaeta?

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä*lumienkuli* 
Päivämäärä:   22.6.16 14:58:04

Jannica, siis ihan IRL mätsäristä puhutaan :D

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä: Jannica 
Päivämäärä:   22.6.16 14:59:46

Aa okei :D btw aika paljon nousussa näkyy olevan foorumin käyttö kun eilen yli 4000 viestiä :DD

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä: yvaine 
Päivämäärä:   22.6.16 15:01:31

4000 ja rapiat viestiä on muuten koko foorumin määrä, virtuaalipuolella eilen 499 viestiä :)

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

Lähettäjä: Jannica 
Päivämäärä:   22.6.16 15:08:52

Oho katoin vahingos sennupuolen luvun :DD

  Re: Ideoita harrastuksen aktivoimiseen.

LähettäjäOona, phone 
Päivämäärä:   23.6.16 21:32:47

Mie oon houkutellu hevosporukkaa mukaan ig:n kautta. Pari kiinnostunutta löytynyt. Mentoreita? :D

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.