Lähettäjä: naakka VRL-10345
Päivämäärä: 15.11.15 19:06:03
Mielenkiintoinen aihe jota olen itsekin miettinyt. Itse lurkkailin virtuaalihevospalstoja joskus 2006-2009 välisenä aikana, mutta vasta 2010 uskaltauduin itse mukaan. Silloin tietty iski se hirveä lama kun VRL ei ollut toiminnassa ja iso osa harrastajista katosi. Joten itsekin lopetin sitten vuoden kuluttua. Nyt taas olen pienimuotoisesti jaksanut aloittaa harrastelun uudelleen, ja huomannut kuinka viestimäärät ovat pienentyneet foorumilla puolella sitten viimenäkemän. :D
Lama johtuu varmasti monen eri asian summasta, joista täällä onkin jo mainittu. Mutta itse uskoisin, että yksi ehkä isompi syy on se, että ihmiset eivät vain tiedä tämän harrastuksen olemassaolosta. Mistä he saisivatkaan nykyään enää tietää? Harvempi enää lukee hevoslehtiä, joissa aikoinaan oli artikkeleita v-hevostelusta (nykyään tuskin enää on sitäkään?), ja hevosharrastajat ovat siirtyneet vain facebookkiin ja blogeihin. Ja kun moni meistä ei uskalla omalla nimellä kertoa harrastavansa tätä, niin tieto ei kulje edes kaverilta toiselle :D
Toinen syy on varmaankin se, että virtuaalihevostelu ei ole enää "in". Peliteollisuus on rankassa nousussa ja kehittyy jatkuvasti, joten ajatus jostain nettisivujen väkertelystä ja tekstien kirjoittamisesta kuulostaa monen nuoren mielestä varmaan aika puuduttavalta ja tylsältä. Joku Star Stable online vetää varmasti paljon enemmän porukkaa puoleensa.
Eli meidän pitäisi mainostaa tätä harrastusta lisää, oikein kunnolla, ja ehkä yrittää saada myös virtuaalifoorumi aktiivisemmaksi (siellä vähemmän anonyymejä jne). Virtuaalihevostelua voisi myös jotenkin ehkä yrittää kehittää eteenpäin, meidän tulisi uskaltaa löysätä nutturaa ja kokeilla reilusti erilaisia konsepteja. Tällaisessa taantumassa ei olisi varaa sanoa kellekkään harrastajalle että "älä tee, ei kannata, ihan turhaa", sillä kaikki tekeminen on vain eteenpäin ja uusia ideoita ei tule jos kukaan ei koskaan yritä mitään.
Joku mainitsi, että tehtäisiin Facebookkiin anonyymi käyttäjä mainostamaan v-heppailua. Mielestäni tämä on erinomainen idea! VRL omaa nähtävästi myös oman FB sivun, mutta se näyttää tällä hetkellä aika pliisulta, sinne kun saisi vähän mainonnan kannalta vetävämmän kansikuvan ja enemmän informaatiota (esim linkki ht.nettiin, virtuaalifoorumille, virtuaaliwikiin, joku lyhyt briiffaus siitä mitä v-hevostelu on, ehkä linkattuna seinälle jotain hienoja v-talleja esimerkkinä jne), niin varmaan saataisi muutama ihminen kiinnostumaan. Joku tutoriaalisivusto olisi varmasti myös hyödyllinen.
Siihen ongelmaan, että nykyään on liian kovatasoista, voisi ratkaisuna olla se että järjestettäisiin jotain vähemmän vakaviakin juttuja. Esim piirroshevospuolella suurimman osan meriiteistä saa rakennekuvalla, jonka mielellään tulee olla mahdollisimman realistinen jne, ja piirtäjänä minua ainakin puuduttaa järjettömästi piirrellä jatkuvasti vain rakennekuvia :D V-hevostelussa ei mielestäni kaiken tarvitsisi imitoida täysin oikeaa elämää, ja esim juuri piirrosten kohdalla voisi löysätä hattua ja antaa enemmän sijaa (nykyisen menon lisäksi) erilaisille tyyleille, tavoille, ja painottaa enemmän sitä luovuutta ja taiteellista näkemystä kuin sitä, että näyttääkö samalta kuin valokuvissa ja onko anatomia nyt ihan 5/5. Näin myös nuoremmat jotka eivät välttämättä osaa piirtää niin hyvin kuin me vanhat konkarit, saisivat mahdollisuuden loistaa. Samaa voisi soveltaa myös valokuvallisiin, että jostain hassuista ja sympaattisista kuvista voisi saada jotain tunnustusta.
Ehkäpä villeille kisoille myös pitäisi antaa yhtä paljon arvoa kuin alaisille. Sen sijaan että hevosella olisi kaikki laatuarvostelupalkinnot, pitäisi riittää että hevosella olisi edes jonkinlaista aktiviteettia, oli se sitten tarinointia, jotain söpis/mätsäreitä tai vaikka sarjakuvia.
Myös teksteillekkin voisi keksiä jotain eri tapoja, nytkun laatuarvosteluissakin painottuu todella paljon teksteihin. En nyt sano että tekstit pitäisi poistaa, ei missään nimessä :D Mutta ehkä jotain jolla voisi kompensoida pitkiä tekstejä (itse kun esim en osaa kirjoitella oikein mitään hevostekstejä hehe). En nyt tiedä mitä se olisi, mutta mutta.
Mielenkiintoinen aihe ehdottomasti.
|