Lähettäjä: pipariina
Päivämäärä: 24.3.14 14:51:01
Kiitos heille, jotka ovat tässä topicissa käyneet puolustelemassa. On mukavaa välillä lukea myös positiivisia kommentteja ja kiitoksia :) VRL on laitos, jonka ylläpitämisestä ja kehittämisestä nautin, vaikka tässä on negatiivisena puolena tietenkin negatiivinen julkisuus ja tietenkin se vapaa-ajan jatkuva kortillaolo.
On ihan totta, että aika ei ole riittänyt VRL:llälle ihan samalla tavalla kuin toivoisin. Koska en kuitenkaan näe järkeä henkilökohtaisen elämäni avaamisessa, jätetään selittelyt sikseen. Näitä topickeja on kuitenkin hyvin ahdistavaa ja surullista lukea - kun laittaa laitoksen koodaukseen ja korjauksiin omaa vapaa-aikaansa, olisi mukava jos joskus nähtäisiin VRL semmoisena kokonaisuutena minkälaisena itse sen näen. Sen enempää kiitosta enkä rahaa kaipaa, koska teen tätä ihan vain omasta intohimostani liiton kehittämistä kohtaan. Tällä hetkellä perustoiminnot, kuten rekisteröinnit, toimivat hyvin, mutta paljon on saatu tehtyä myös kisapuolelle ja "ylimääräisiin" ominaisuuksiin. Miksi siis jatkuvasti puhutaan, että liitto ei toimi?
Feanaron aikaiset asiat, kuten kasvattajaklubi tai yhteisöt, eivät ole suunniteltuja mihinkään asti. Feanarolla oli näille omat suunnitelmat, jotka tietekin mielelläni haluaisin nähdä joskus toiminnassa. Koska tarkempaa tietoa näistä ei ole, en ole halunnut niihin vielä koskeakaan. Omana prioriteettinani on tietenkin liiton valmistelu sellaiseen kuntoon, mitä se joskus kulta-aikoinaan on ollut, ei niinkään täydellisten uusien ominaisuuksien keksiminen ja valmistus. Joitain asioita on myös pakko priorisoida sen mukaan, että asiat X ja Y saadaan valmiiksi ennen asian Ö suunnittelun aloittamista. Tämän vuoksi mm. porrastetut ovat olleet pitkässä liemessä toteutukseltaan.
Kun lähden ohjelmoimaan jotain kokonaisuutta, totta kai haluan suunnitella sen hyvin ja kaikkien näkökulmasta toimivaksi. Suunnittelun ohessa teen aina osviittaa antavan julkaisusuunnitelman. En halua julkaisusuunnitelmaa antaa julkiseen jakoon, koska tiedän että joskus henkilökohtaisessa elämässä tapahtuu jotain sellaista, joka menee pikseliponikoodailun edelle enkä välttämättä pysty pitämään lupaustani. Lupauksen pettäminen on mielestäni pahempaa peeärrää kuin yllättävätkin julkistukset eri kokonaisuuksista. Sen verran voin sivuta tällä hetkellä työn alla olevia asioita, että kantakirjojen logiikkaa suunnitellaan tällä hetkellä isommalla porukalla ja varmasti myös julkiseen suunnitteluun on sieltä tulossa osuuksia, kun työstämme ehdotuksia valmiiksi. Vaikka VRL:lää ohjelmoi nyt vain kaksi ihmistä, tietenkin halutaan palvella virtuaaliharrastajia parhaalla tavalla.
Pienempiä kehitysehdotuksia olen koonnut VF:n puolelle kehitysehdotustopickiin eikä ehdotettavien asioiden tarvitse tietenkään olla mitään valmiiksipureksittuja - jos idea on hyvä, mielelläni itsekin olen sitä kehittämässä. Sinne voi käydä ehdottamassa vaikka kaikkea ihan typerääkin - pyrin katselemaan sieltä helposti toteutettavia pieniä, elämää helpottavia toimintoja, joita voin tehdä kun sattuu olemaan se ilta aikaa ohjelmoida. Isommat kokonaisuudet, kuten vaikkapa porrastetut, kantakirjat ja laatuarvostelut, vievät tietenkin kymmeniä kertoja enemmän aikaa ja siksi vaikka peukutuslista onkin hyvä idea, en lähtisi sitä tekemään. Esimerkiksi porrastettujen ohjelmointiin ja dokumentointiin minulla meni yli 300 tuntia viime kevään, kesän ja syksyn aikana. Kun verrataan porrastettuja vaikkapa "massamurhaustoimintoon" joka on kehitysidealistalla, ovat porrastetut järjestelmänä useita kymmeniä kertoja vaativampi toteuttaa. Hommia ei voi siis oikeastaan arvottaa peukkulistalla, koska täytyy ottaa huomioon, että joitain ominaisuuksia täytyy valmistella kymmeniä tunteja ennen ohjelmoinnin aloittamistakin.
Jos tuntuu, ettei halua julkisesti kertoa kehitysehdotuksiaan topicissa, onhan meillä myös tuessa "Kehitysehdotukset"-kategoria. Se tulee vain ja ainoastaan minulle. Vaikka en kaikkeen ennätä vastatakaan, voin vakuuttaa että kaikki ehdotukset luetaan ja mietitään, onko mahdollisuuksia toteuttaa.
Liiton tiedotusta on moitittu useaan otteeseen ja tietenkin olen pyrkinyt parantamaan sitä, mutta myös tekemään interaktiivisemmaksi. Viimeksi kun tästä puhuttiin (olisiko aikalailla vuosi sitten), kerroin että mieluummin pistän aikani siihen konkreettiseen tekemiseen kuin puolivillaisiin uutisiin "tällaista on nyt EHKÄ tulossa". Suunnitelmat muokkaantuvat jatkuvasti, kun tajuan virheen logiikassani tai huomaan että tämäkin pitäisi saada tehtyä ennen tätä toimintoa. Kehitysblogi on paikka, jossa minä ja Marsupieni - ja myös muut jotka tuntevat tarvetta kehittämisasioiden purkamiseen - voivat kertoa ajatuksiaan ja suunnitelmiaan seuraavien "palasten" kanssa. Tällä hetkellä se on melko hiljainen, koska edelleen painitaan jollain tasolla niiden asioiden kanssa, mistä sinne on viimeksi kirjoitettu! Järjestelmän suunnittelu- ja kehitysprosessi on valitettavasti hyvin pitkä ja kivinen tie, kun puhutaan niinkin sokkeloisesta järjestelmästä kuin VRL - ja vielä sellaisesta kehityksestä, jossa sivut ovat jatkuvasti toiminnassa ja niitä käytetään.
Tietenkin, jos ollaan sitä mieltä, että VRL ei kehity tarpeeksi nopeasti, en pidä yhtään pahana sitä että meille hommataan ohjelmoija tekemään asiaa täyspäiväisesti! Itselläni ei ole valitettavasti varaa maksaa, mutta helpottaisihan se tätä hommaa hurjasti :) Otan aina myös apuja vastaan muilta php/mysql-osaajilta. Ei tämä mitään rakettitiedettä onneksi ole.
Palkan maksaminen toimihenkilöille edellyttäisi sitä, että VRL:stä tehtäisiin virallinen yhdistys, jolla olisi varainhankintaa. Ohjelmoijan (keskihintaisen) palkkaus tulisi äkkiseltään maksamaan noin 36 000 euroa vuodessa plus tietenkin kaikki kulut, mitä työllistämisestä koituisi. Tällä hetkellä meillä on vaikeuksia saada edes palvelinmaksua kerättyä. Sen verran olen ollut yhdistyskentällä hommissa, että ei hirveän monella yhdistyksellä olisi varaa työllistää työntekijää, joka saisi palkkaa puoliakaan tuosta. Yhdistykseksi tekeminen tietenkin vaatisi myös vuosittaisen kokouksen/kokoukset sekä tulisi valita hallitus, joka päättää asioista ja toimihenkilölle maksettavasta palkasta. En näe, että yhdistyksen virallistaminen olisi mitenkään mahdoton homma, mutta aika harva olisi varmasti halukas lähtemään yhdistyksen hallitukseen ja kantamaan vastuun vaikkapa rahastonhoitajan pestistä. Hallitus on lisäksi vastuussa verottajalle toiminnastaan, eli siellä pitäisi oikeasti olla hommasta tietäviä ihmisiä päättämässä ja maksamassa palkkoja.
Scilla: Esim. porrastetut kesti saada takaisin, mitä, neljä vuotta? Ja VRL oli tauolla, öö, kaksi vai kolme vuotta?
Asioita tehdään sillä tahdilla, mikä on mahdollista yhdellä ihmisellä. Aina voi vaatia, mutta valitettavasti en kykene repeämään enää enempään. VRL oli tauolla vuoden 2010 (joulukuusta 2009 tammikuuhun 2011) ja sen jälkeen perustoiminnot (rekisterit) olivat kasassa Feanaron jäljiltä. Porrastetuissa kesti kauemman (12/2009 - 09/2013), koska ne olivat minulle tuntematon käsite ja taitoni eivät välttämättä olisikaan riittäneet vuonna 2011 niiden uudelleenohjelmointiin :) Ja ennen niitä tietenkin piti saada peruskisat toimimaan, jotta minulla olisi "alusta" porrastettujen rakentamiselle.
|