Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

Lähettäjäpipariina 
Päivämäärä:   9.3.14 22:30:30

Mietin pitkään, avaanko tämän keskustelun uudelleen vai jätänkö tuohon, mitä sanoin tuolla aiemmassa topicissa. Päädyin kuitenkin avaamaan, koska sanottavaa on tässä päivän aikana muodostunut itseasiassa aika paljonkin.

Itse nimisääntöskandaalista
Itse en ennättänyt lukea tuota skandaalitopicia, jossa siis ilmeisesti oli kyseessä hevosrekisterin toiminta samannimisten hevosten tullessa vastaan rekisterihakemuksissa. Tällaisen käsityksen sain, mutta pahoittelen jos en ole ihan ajan tasalla, koska olen kuullut asiasta vaan toisen käden tietoa.

Ensinnäkin voin vastata omasta puolestani, että käsittääkseni tämä sääntö, että täsmälleen samannimisiä, samanrotuisia hevosia ei hyväksytä rekisteriin, on ollut voimassa jo ennen kuin olen VRL:n puikkoihin vuonna 2011 astunut vähän vahingossa. Leandra edellisessä topicissa kuitenkin kyseli tekstilähdettä tähän; sitä minulla ei ole, eli täyttä varmuutta asiasta tuskin saadaan - kyseessä on voinut olla vuonna 2011 muodostunut informaatiokatkos (ettei asiaa ole laitettu rekisterisääntöihin) tai se on voinut aikojen saatossa uudistusten tullessa tippua pois. VRL:n työntekijän ohjeistukset ovat otettu käyttöön vasta vuonna 2012 omasta aloitteestani. Itse olen kuitenkin tällaisen ohjeistuksen asiaan saanut Feanarolta hyväksyessäni hevosia ensimmäisiä kertoja rekisteriin ja Feanaro on tehnyt myös siis hevosrekisterin hyväksyntään tarkastuksen samannimisyydestä juuri tätä silmällä pitäen. Tämän pohjalta on siis kuviteltu, että asia on ihan selkeä kaikille ja jostain syystä se puuttuu ohjeistuksesta. Tämä tuskin on ensimmäinen hevonen, joka on tuolla hylkäyssyyllä hylätty, mutta ensimmäinen joka nosti asian julkisuuteen.

Taustalla säännössä tässä on varmasti ollut se, että samannimiset, samanrotuiset hevoset menevät useilla ihmisillä sekaisin. Tätä on tapahtunut ennen jo esimerkiksi suomenhevosten ja puoliveristen suvuissa ja itsekin pitkäsukuisia sukuselvitelleenä olen törmännyt useaan epäselvään tapaukseen, kun hevosesta ei voi nimen ja rodun perusteella päätellä onko kyseessä esim. suvullinen vai suvuton, koska molempia tuon nimisiä löytyy kyseisestä rodusta. Tässä kannattaa muistaa nyt se, että nimestähän tulee periaatteessa eri nimi, jos siihen laittaa kasvattajaliitteen; esimerkiksi gotlanninruss-orit Dahlgårds Joakim ja Karkurannan Joakim voidaan tietenkin hyväksyä rekisteriin, vaikka nimiosa on käytännössä sama. Kuitenkin gotlanninrussori Joakim menee helposti toisen gotlanninrussori Joakimin kanssa sekaisin, joista toinen voi olla suvullinen (mutta ei vaan kenenkään kasvattajanimellä kasvatettu) ja toinen suvuton tuonti. Kun Joakim löytyy suvusta esimerkiksi neljännestä polvesta ja tietoa on kadonnut välistä, on mahdollisuus valita väärä Joakim esimerkiksi nimen perusteella hakemalla VRL:n rekisteristä ja näin ollen sukuun tulee vääriä hevosia. Haitta voi vaikuttaa vain yhteen poniin tai kymmeniin virheellisen suvun omaavan ponin jälkeläisiin.

Tiedossa on jo ollut pitkään, etteivät VRL:n työntekijöiden ohjeistukset ole menneet täysin yksiin julkisen ohjeistuksen kanssa varsinkin pienemmistä jutuista - esimerkiksi sen osalta, mikä ei kuulu rekisterille tarkastettavaksi. Myös väärintulkintoja on ollut ja rekisteriohjeet työntekijöille eivät ole olleet aukottomia vaan nimenomaan antaneet varaa tulkinnalle. Tästä käytiin syksymmällä paljon keskustelua myös Hevostalli.netissä ja esimerkiksi joulukuulla saimme myös eräältä hyväksyjältä konkreettisia ehdotuksia muutoksiksi. Muutoksien rattaat on pistetty pyörimään jo silloin. Viimeksi viime viikolla on puhuttu VRL:n vastuutyöntekijöiden kesken siitä, että miten ohjeistukset pitää saada tehtyä uudelleen vastaamaan toisiaan. Asiaa ei ole siis millään tavalla unohdettu ja muutoksia pyritään valmistelemaan hyvin ja myös pitkillä varoitusajoilla. Nimiasiastakin voimme tietenkin avata keskustelun uudelleen, miten se kannattaisi tehdä, mikäli asia haittaa useitakin harrastajia.

Virheellisistä rekisterihylkäyksistä
Näistä puhuttiin täällä foorumilla jo viime syksynä, sitä ennen kesällä, sitä ennen keväällä, toissa vuonna... Tämä ei ole missään nimessä ensimmäinen tapaus. Rekisteriohjestuksia on moneen otteeseen tarkennettu kaikkiin rekistereihin, käytäntöjä on muutettu ja myös nimihyväksyntäpolitiikkaa pohdittu uudelleen. Asioille on aina pyritty tekemään jotain, eikä vain kohautettu olkia. Mutta miten voimme tietää virheistä rekistereissä, mikäli kukaan ei niistä meille ilmoita? Käytännössä sillä vauhdilla, mitä hevosrekisteriin tulee hevosia viikossakin, on lähes mahdotonta moderoida kaikkia hylkäyksiä. Vaikka keskustelu on aina toivottavaa, on kohtuutonta olettaa että VRL:n ylläpito jatkuvasti päivystää Hevostalli.netin Virtuaalitallit-foorumilla.

Kanavia näille palautteille on jo tehty! Miksi niitä ei käytetä? Aiheettomia hylkäyksiä voi raportoida tukeen tai vaikka ihan sähköpostitse osoitteeseen yllapito@virtuaalihevoset.net tai tyovoima@virtuaalihevoset.net. En ole itse saanut ainuttakaan, mutta ilmeisesti yleinen käsitys on silti se, että rekisterityöntekijät eivät osaa asiaansa. Miten voimme tarjota tukea tähän hommaan, jos ei ole edes tiedossa että siinä on jotain vikaa?

Rekisterityöntekijät ja nimetyt vastuuhenkilöt edustavat Virtuaalista ratsastajainliittoa ja tietenkin heiltä odotetaan sen mukaista käytöstä. Jos hylkäyssyyt ovat asiattomia, tietenkin niistä tulee ilmoittaa meille. Siksi meillä on vastuuhenkilöt sitä asiaa varten, että pystymme puuttumaan tähän! Aiheesta voi avata topicin foorumille, mutta valitettavasti se ei välttämättä vie asiaa eteenpäin. Usein VRL-aiheiset topicit syystä tai toisesta saavat härötuskohtalon ja itse en ole ennättänyt lukea puoliakaan, koska en ole juuri sillä siunaamalla sattunut foorumilla pyörimään.

Aina ei mene putkeen
Asioista ollaan aina monta mieltä, kun puhutaan näinkin laajalle levinneestä harrastuksesta. Ylläpidon vastuulla on toiminnan suunnittelu ja myös se, että se vastaa monenlaiseen tarpeeseen. Usein asioista neuvotellaan monelta kantilta ennen kuin niitä päätetään, vaikka kaikkia aktiivisia ja epäaktiivisia harrastajia ei kuultaisikaan esimerkiksi rekisteröintisääntöjä muutettaessa - yleensä byrokratian vähentämiseksi. Esimerkiksi rekisteröintisäännöistä olen jo antanut ohjeeksi vastuuhenkilöille, että niitä tulee selkeyttää, mutta myös vähentää rekisterityöntekijöiden taakkaa - eli toisin sanoen vähentämään tarkastettavia asioita. Asioiden tulee olla helpompia ja yksiselitteisempiä ennemmin, kuin että lähdemme valmistelemaan lakitekstin tyylistä monimutkaista sääntöviidakkoa.

Vaikka VRL palvelee satoja aktiivisia harrastajia, toiminnasta vastuussa on kourallinen vastuuhenkilöitä. Viime kädessä vastuussa olen minä - niin palvelimen maksusta vuosittain, kuin myös toiminnan tarjoamisesta, toimintojen ohjelmoinnista ja myös rekistereiden toiminnasta. Se on valtava vastuu yhdelle ihmiselle, joskin olen ollut hyvin tyytyväinen delegointikykyyni ja avun hankkimiseen. Yleensä VRL:n toiminnasta puhuessa vedotaan kuitenkin virtuaalimaailman yhteiseen omaisuuteen - kaikki jaokset ja rekisterit ovat aina harrastajien yhteistä omaisuutta niin kauan, kun jokin ei toimi ja johonkin pitäisi saada muutosta, mutta oikeastaan vapaaehtoisia avustajia ei löydy edes kiven alta, kun tarvittaisiin.

VRL on tehty palvelemaan harrastajiaan, mutta en silti koe että se olisi universaalisti virtuaalitallilaisten yhteistä omaisuutta. Tietenkin tehtävämme on palvella virtuaaliharrastajia parhaalla mahdollisella tavalla ja esimerkiksi säännöt tulee muotoilla hyvin laajalle harrastajaryhmälle sopivaksi, mutta viimekädessä toiminnasta vastuussaoleva on myös se, joka päättää niistä vaikeista asioista, jotka jakavat mielipiteitä paljon - apunaan ehkä työryhmä tai kysely käyttäjien kesken. Hän myös on se, joka ottaa vastuun virhearvioinneista. VRL ei ole rekisteröity yhdistys, vaan se on sivusto, jota ylläpitää yksittäinen henkilö ja apukädet. VRL:llä ei ole hallitusta, vaikka tietenkin kuuntelemme ja haluamme harrastajat sekä jäsenet mukaan toiminnan suunnitteluun. Tulevaisuudessa haluaisinkin linjata, että yhä useammassa päätöksessä ovat tavalliset harrastajat mukana, että voimme palvella paremmin virtuaalimaailmaa - loppuviimeksi kuitenkin, vaikka päätös tehtäisiin harrastajien avulla, on ylläpitäjä vastuussa toiminnasta ja päätöksistä edelleen. Toivottavasti tulemme löytämään kultaisen keskitien.

Julkinen lynkkaus
Olen niitä ihmisiä, joka henkilökohtaisesti toivoo myös julkista keskustelua asioista. Vain julkisen keskustelun kautta asioita saadaan eteenpäin, koska toivottavasti ihmisillä on myös uusia ideoita toimintaan. Julkinen lynkkaus on kuitenkin eri asia - se, että foorumilla kauhistellaan kuinka rekisterityöntekijät jälleen munasivat tai että VRL on huono laitos, jonka toimintaan ei kenenkään kannattaisi lähteä, laskee hyvin paljon motivaatiota tehdä yhteiseksi hyväksi jotain. Kun vuonna 2011 vähän vahingossa ajauduin tilanteeseen, että olin itse päättämässä VRL:n asioista, olin innoissani päästessäni kehittämään toimintaa paremmaksi ja järjestelmällisemmäksi. Nykyään joka kerta kun avaan tämän foorumin, pelkään uutta "skandaalia" tai raivoa, millä harrastajat hyökkäävät päättäjien tai vapaaehtoistyöntekijöiden kimppuun - usein jopa väärinkäsitysten johdosta. VRL-negatiivinen mieliala on edelleen tällä foorumilla voittoisa, vaikka varmasti jokainen lafkan eteen jotain tekevä tekee parhaansa ja pyrkii ajattelemaan ajamillaan muutoksilla yhteistä hyvää, ei omaa etuaan. Usein ainoa "kiitos", jota nämä henkilöt saavat, on foorumilla negatiivinen suhtautuminen ja nimetön kiusaaminen. Itse olen saanut ohjelmointihommista paljon kiitosta, mutta mielestäni myös tulisi osata kiittää niitä muita aikaansa meille muille lahjoittavia henkilöitä ja mikäli kritiikkiä on, osata sanoa se asiallisesti henkilökohtaisuuksiin menemättä! Oli se sitten omalla nimimerkillä tai ei.

VRL työllistää kymmeniä vapaaehtoistyöntekijöitä ja on kohtuutonta olettaa, ettemme tekisi virheitä. Näitä virheitä korjataan heti kun pystytään, vaikka emme voisikaan reagoida asiaan juuri sillä sekunnilla. Jotkin asiat ovat pitkässä liemessä ja koettelevat harrastajien kärsivällisyyttä, mutta se ei ole syy hyökätä tiettyjen henkilöiden niskaan nimettömästi foorumilla.Ei ole mielestäni kohtuutonta toivoa, että asioista suurin osa hoidettaisiin sen tuen kautta, jolloin pääsisimme niihin kiinni mahdollisesti nopeammin. Julkiset topicit, joissa suorastaan haukutaan VRL:n toimintaa, aika nopeasti tappavat asiasta innostuneiden innostuksen ja myös vaikuttavat siihen, saammeko uusia vastuuhenkilöitä, rekisterityöntekijöitä ja näin välikätenä myös rekistereiden toimintaan sekä muuhun toimintaan.

Loppukaneetti
Tämä vastine on nyt ehkä tehty enemmän juuri tuohon nimisääntöskandaaliin liittyen, mutta jo useita kuukausia olen miettinyt pääni sisällä, maksaako tämä stressi oikeasti itseään ikinä takaisin. Toivon, että tämä saa ihmiset miettimään asioita myös syvemmin ja pohtimaan, voisiko omaa apuaan kuitenkin tarjota tämän lafkan pyörittämiseen, mikäli toiminnassa on jotain kehitettävää. Otamme aina mielellämme vastaan ihmisiä, jotka ovat innostuneita tekemään yhteisen hyvän eteen jotain.

VRL on tehty säilyttämään tietoa ja palvelemaan näin myös virtuaaliharrastajia. Pyrimme jatkuvasti parantamaan toimintatapojamme ja vähentämään byrokratiaa, mutta myös tavallisen harrastajan tulee ymmärtää, että ihmeisiin emme vapaaehtoishommissa pysty. Pikkuhiljaa hyvä tulee.

pipariina VRL-00050
VRL:n ylläpito

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

LähettäjäAlison 
Päivämäärä:   9.3.14 22:41:12

Ei voi muuta sanoa kuin että aika hemmetin tyhjentävä asiateksti. :-D Jäin ihan suutani aukomaan "Ei, ei mulla ole mitään tätä vastaan.. mums..". ;-D

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

Lähettäjä: Rinja 
Päivämäärä:   9.3.14 22:45:14

Hyvä kirjoitus ja avaa paljon tuota "nimiskandaaliakin", itseäkin sääntö vähän mietitytti mutta järkeily säännön taustalla tuntuu ihan järkevältä.

Mahtava homma myös, että olette aloittaneet ohjeistusten yhtenäistämisen! Erityisesti ratsuponipuolellehan tuota kaivataan, siellähän ei ole minkäänlaista julkista ohjeistusta ollut varmaan koskaan. Minusta monesti "tuntuu pahalta" hylätä hevosia perusteluilla, joille en itsekkään löydä mitään perustelua julkisesta ohjeistuksesta ja varmasti ne syyt hämmentää monia, varsinkin ensikertaa hevosia/talleja rekisteröiviä ihmisiä.

Talleista puheenollen, onko sille puolelle tulossa sääntöuudistuksia? Mietiskelin joskus vuodenvaihteen aikaan muutamia muutosehdotuksia, mutta tässä puhuttiin vain hevospuolesta. Ja saako kysyä kans talliarvostelusta? Vai meneekö jo vähän ot :D

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

Lähettäjä: en nyt oo omalla 
Päivämäärä:   9.3.14 22:45:32

popcornit suuhun ja kakkamyrskyä odotellessa (y)

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

LähettäjäMarsupieni 
Päivämäärä:   9.3.14 22:45:42

Well said .o7 Puhumalla asiat ratkeaa, harvemmin sontaa heittämällä.

ps. kohta mullekin saa kohdistaa kakkaa foorumilla, kun alan koodata ja säätää VRL:oa enempikin.

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

LähettäjäPiaffe, puhelin. 
Päivämäärä:   9.3.14 22:46:36

Samat sanat kun Alison.

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

LähettäjäJenna S. 
Päivämäärä:   9.3.14 22:51:26

Nimiskandaali on mennyt multa ihan ohitse, joten en ota siihen kantaa.

Kuitenkin, tätä lukiessa aloin pohtimaan, miksi en itse ole sen kummemmin tarjonnut apuani VRL:n toimintaan liittyen. Olen aina miettinyt, että olisi hienoa olla edes jotenkin auttamassa lafkan pyörittämisessä, mutta se on aina jäänyt siihen, etten osaa mitään ihmeellistä. En osaa ohjelmointia enkä ole perehtynyt minkään osa-alueen sääntöihin ihan kunnolla syventyen. Aikaakaan ei aina ole. Lisäksi virtuaaliharrastukseni on kovin epäsäännöllistä, välillä saatan olla kuukauteen avaamatta ht.nettiä tai päivittämättä tallin sivuja kun taas välillä puksutan pitkäänkin kuin höyryjuna.

Lopputulemana se, että jos joskus tulee mieleen joku homma, missä tällainen taviskin voisi olla hyödyksi jossain suhteellisen helpossa hommassa niin täällä olisi vapaaehtoinen! Osaan kyllä lukea, eli myös jonkun osa-alueen sääntöihin perehtyminen onnistuu. ;) Itseäni on ehkä eniten mietityttänyt tuo, ettei aina ole säännöllisesti viikoittain esim. kolmea tuntia aikaa, vaan joskus on enemmän ja joskus ei välttämättä ollenkaan.

Ja iso kiitos ja hatun nosto niin Pipsulle kuin kaikille muillekin VRL:n työntekijöille, mä ainakin arvostan sitä mitä teette. :D

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

LähettäjäMarsupieni 
Päivämäärä:   9.3.14 22:52:06

Rinja: talliarvostelusta saa huutaa mulle :D Se on nimittäin kovasti ollut työn alla suunnilleen vuoden verran, mulla on siihen pisteytys jo suht kasassa (toimintapisteet vähän heikommin tosin), ja se pitäis vaan koodata että voitais lähteä ettiin tuomareita ja testailemaan pisteytyksiä käytäntöön. Jos sulla on kiinnostusta auttaa, niin ehdottomasti saa tulla keskustelemaan noista pisteytyksistä jne. Vanha pisteytys on siis laitettu kokolailla uusiksi.

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

LähettäjäMarsupieni 
Päivämäärä:   9.3.14 22:56:24

Jenna S. Noissa heppa-, talli-, ja kasvattajanimirekistereissä on varmasti hyötyä satunnaisestakin avusta, etenkin kun nyt NJ:n myötä hevosten rekisteröintitahti on hieman kiihtynyt, jos sellanen homma yhtään kiinnostaa.

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

Lähettäjäpipariina 
Päivämäärä:   9.3.14 22:57:37

Mulla oli aika lailla koko päivä yhdistyksen kokouksessa kun istuin, aikaa pohtia mitä sanoisin ja hyvin sain ajatuksiani myös jäsenneltyä noiden automatkojen aikana, kun on tänään tullut taas kilometrejä mittariin. Oli ehkä hyväkin, etten päässyt aamulla siis enempää koneelle.

Rinja, kaikki ohjeistukset ovat syynin alla ja toivottavasti saadaan tulostakin. Niitä muokkaa siis useampi ihminen juurikin sen vuoksi, että saadaan niistä "foolproof".

Lähinnä tuntuu, että vastuullisten ihmisten paikat ovat vaikeita täyttää. Tämä ongelma on tosin ollut aina, joten se ei ole uusi. Ihmiset vaan eivät uskalla hakea, koska pelkäävät julkista lynkkausta ja vääriä päätöksiä. Internetissä on helppo kohdistaa viha nimimerkkiin ja tämä varmasti syö motivaatiota myös niiltä, joilla olisi uudistusideoita ja freessejä ajatuksia sekä intoa toiminnan kehittämiseen ja ylläpitoon.

Jenna S., esimerkiksi poniktk:n palkittujen listoja on yritetty saada useammalle henkilölle vastuuksi. Jos kiinnostaa, ole yhteydessä siitä Ceryyn. Homma on helppoa ja tulee tarpeeseen, kun listat siirretään kuitenkin VRL:n tietokantaan tulevaisuudessa :) Siinä ei ole myöskään sillä väliä, tekeekö sitä yhdeltä istumalta 5min vai 5h.

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

LähettäjäMarsupieni 
Päivämäärä:   9.3.14 22:57:51

(Voin myös jo etukäteen kertoa, että sitten kun alan lätkimään jonoon omia ponejani, niin rekisterihyväksyjiä alkaa varmasti itkettämään niiden määrä :D).

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

LähettäjäWnni 
Päivämäärä:   9.3.14 22:58:26

Kiitos VRL:n tekijöille! Minulla ei ole ollut ongelmia kyseisen palvelun kanssa. Mikäli hevonen on hylätty niin kyseessä on ollut vain oma mokani jonkun tiedon puuttuessa tai vastaavaa. Hatun nosto, että tyypit jaksaa tätä pyörittää ja mahdollistaa hyödyllisen laitoksen olemassa olon.

Mielestäni mikäli ei uskalla kritiikkiä esittää nimellään (tai no täällä nimimerkillään, jota käyttää pikselipolleillessaan) niin silloin on parempi olla hiljaa. Tai no, ehkä asiallinen kritiikki vielä menee vaikka nimi-kentässä olisi pelkkä välimerkki, mutta yleensä pisteet, viivat ja yksittäiset kirjaimet oksentavat pahaa oloaan ilman minkäänlaista käsitystä alkeellisistakaan käytöstavoista. Rakentavan kritiikin antamisen taito on todella hyödyllinen juttu elämässä, joten miksi sitä ei voi harrastaa myös virtuaalimaailmassa touhutessaan.

Jännittävää on kyllä se, että miten ihmiset jaksaa itkeä täällä foorumilla asioista kun tod. näk. nopeampi ja helpompi tie asian korjaamiseksi olisi ottaa sähköpostilla yhteyttä.

Harmittavaa tietenkin, mikäli virheitä sattuu ja varsinkin, jos niitä sattuu jonkun kohdalle useampi. Ihmisiähän tässä kuitenkin vain ollaan jokainen. Asiallisesti keskustelemalla saadaan yleensä parempia tuloksia aikaan mitä ilkkumalla ja haistattelemalla.

Jokaisen kannattaa miettiä netissä keskustellessaan ennen lähetä-napin painamista, että olisiko valmis samoin sanoin ilmaisemaan asiansa kasvotusten.

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

LähettäjäPiaffe, puhelin. 
Päivämäärä:   9.3.14 22:58:51

Mä voisin myös tarjota itteeni auttamaan samoilla perusteella kuin Jenna S.

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

Lähettäjäpipariina 
Päivämäärä:   9.3.14 23:02:50

Piaffe, vilkaise säkin tuo ponikantakirjan avuntarve :) Myös nuo rekisterit on semmosia, johon kannattaa pistää aputarjousta, jos pystyy vaan satunnaisesti tekemään hommia.

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

LähettäjäPiaffe, puhelin. 
Päivämäärä:   9.3.14 23:04:22

katsastan noi ilomielin huomenissa. :)

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

LähettäjäJenna S. 
Päivämäärä:   9.3.14 23:20:09

Selvä homma, mä olen Ceryyn yhteydessä ja kysyn hommasta enemmän. ;)

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

LähettäjäLjusia 
Päivämäärä:   9.3.14 23:20:12

Minä itseasiassa laitoinkin muutama päivä takaperin säpöä osoitteeseen tyovoima@virtuaalihevoset.net josko esim hevosrekisterissä kaivattaisiin apukäsiä, tiedä sitten onko se löytänyt tiensä perille. :')

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

Lähettäjä: dumi @phone 
Päivämäärä:   9.3.14 23:37:48

Vähän aiheen ohi, mutta kuitenkin järjestöön liittyen. Mitä pitäisi tehdä, kun Virtuaaliwikin ja VRPL:n mukaan hollantilaisen ratsuponin jalostukseen saa käyttää kaikkia ponirotuja, mutta VRL:n mukaan rotumääritelmä on sama kuin suomalaisella ratsuponilla. Kumpi on siis oikein? Mulla on pari hollantilaista ponia tuolla Virtuaaliwikin ja VRPL:n määritelmällä, eikä niitä nyt sitten saa rekisteriin.

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

Lähettäjä: dumi @phone 
Päivämäärä:   9.3.14 23:39:06

Tai siis tarkoitukseni oli kysyä että miten tämän asian kanssa nyt sitten toimitaan?

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

Lähettäjä: nikitön (eo) 
Päivämäärä:   9.3.14 23:56:57

Itse näin ns. nimisääntöskandaalissa ongelmana sen, ettei moisen säännön olemassaolosta ole koskaan infottu missään. Näin perusteltuna jollain tavalla jopa ymmärrän säännön pointin, mutta ilman kunnon perustelua koko sääntö todella vaikuttaa järjettömältä. Onko siis mikään ihme, että asia aiheutti varsin negatiivista keskustelua.

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

LähettäjäMarsupieni 
Päivämäärä:   10.3.14 00:16:56

Jaaha, mun äskeinen viestini ei ilmeisesti tullut perille? No, kuitenkin.

Dumi: Kannattaa ottaa yhteyttä Daiviveen, hän on VRL:n ratsuponivastaava, ja vastaa siis noista säännöistä ja niiden tiedottamisesta rekisteröijille. Hän osaa vastata tuollaisiin kysymyksiin, ja tehdä tarvittavat muutokset :)

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

Lähettäjä: honum 
Päivämäärä:   10.3.14 01:00:11

En edelleenkään ymmärrä miksi nyt yhtäkkiä se nimisääntö pitää saada käytäntöön, kun selitys on vain inhimillinen sekaannusmahdollisuus joka on oikeassakin elämässä todellinen, mutta kestettävä ongelma? Varsinkin kun tämä harrastus on jo tarpeeksi kilpailualtista niin nyt sitten pitää kilvoitella nimienkin kanssa kuka ehtii varata ensin. Itse olen rekisteröinnin kannalla, mutta ne jotka eivät ole niin tämä varmasti vähentää entisestään sitä, mikä minusta on surullisempaa kuin nimien sekoittaminen.

Ei mutta kaikki kunnioitus ylläpidolle ja toivon vain, että tähän olisi joku järkevä ratkaisu.

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

LähettäjäMiila H 
Päivämäärä:   10.3.14 06:40:09

Mä olen aina ollut tyytyväinen VRL:n toimintaan :) On ihan käsittämättömän hienoa, että täällä harrastajaporukassa on niitä, jotka jaksaa kaikkien hyväksi tehdä jotain. Nostan hattua kaikille niille, jotka ottavat pienenkin siipaleen omasta ajastaan ja kantavat oman kortensa kekoon tässä harrastuksessa muiden hyväksi. Se on hienoa ja olen kateellinen niille :')

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

LähettäjäSusanna. 
Päivämäärä:   10.3.14 07:23:52

pipsu, älä masennu: täällä on myös yksi VRL:n toimintaan tyytyväinen asiakas (ja työntekijä). Miila H tuossa ylempänä hyvin kehuikin tuosta yhteisen hyvän eteen työskentelystä, johon voin yhtyä :)

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

Lähettäjä: pipariina 
Päivämäärä:   10.3.14 09:01:21

dumi, kuten Marsupieni sanoikin, tosiaan asia kuuluu ratsuponivastaavalle. Hänen yhteystietonsa löydät täältä.

Lähettäjä: nikitön (eo)
Päivämäärä: 9.3.14 23:56:57

Itse näin ns. nimisääntöskandaalissa ongelmana sen, ettei moisen säännön olemassaolosta ole koskaan infottu missään. Näin perusteltuna jollain tavalla jopa ymmärrän säännön pointin, mutta ilman kunnon perustelua koko sääntö todella vaikuttaa järjettömältä. Onko siis mikään ihme, että asia aiheutti varsin negatiivista keskustelua.


Ja kuten ylläolevassa viestissäni kerroinkin alussa, kyseessä oli väärinkäsitys - sen olisi pitänyt olla ohjeistuksissa viimeistään vuodesta 2011 lähtien, ellei sitä aiemmin niissä ole ollut. Sen pohjalta on toimittu, mutta kuten yllä kerroinkin, asia huomattiin vasta jälkikäteen. Koin, että keskustelua ei voinut jättää negatiiviselle tolalle ja ihmisiä ihmettelemään, jonka vuoksi kirjoitinkin tämän vastineen, että ihmiset 1. ymmärtäisivät tapahtuneen taustat, 2. ehkä seuraavalla kerralla ennemmin haluaisivat selvittää ne taustat mieluummin, kuin heittää koko ylläpidon vääristä päätöksistä roviolle. ;)

Viivuska, rp-rekisteristä puheenollessa tosiaan Daivive/rp-vastaava on oikea osoite. Esimerkiksi sääntömuutokset ja avuntarjoukset siis sinne :)

Lähettäjä: honum
Päivämäärä: 10.3.14 01:00:11

En edelleenkään ymmärrä miksi nyt yhtäkkiä se nimisääntö pitää saada käytäntöön, kun selitys on vain inhimillinen sekaannusmahdollisuus joka on oikeassakin elämässä todellinen, mutta kestettävä ongelma? Varsinkin kun tämä harrastus on jo tarpeeksi kilpailualtista niin nyt sitten pitää kilvoitella nimienkin kanssa kuka ehtii varata ensin. Itse olen rekisteröinnin kannalla, mutta ne jotka eivät ole niin tämä varmasti vähentää entisestään sitä, mikä minusta on surullisempaa kuin nimien sekoittaminen.

Ei mutta kaikki kunnioitus ylläpidolle ja toivon vain, että tähän olisi joku järkevä ratkaisu.


Kyseessä ei ole "yhtäkkiä säännön saaminen käyttöön", vaan tosiaan oletus on ollut ainakin osalla rekisterityöntekijöistä, että sääntö on ollut voimassa jo vuodesta 2011, ellei jopa aiemmin. Valitettavaa on tietenkin, että sitä on oletettu olevan rekisteriohjeistuksessa ja siksi näennäisesti aiheettomia hylkäyksiä on tullutkin. Kuten yo. viestissäni kerroin, jos koetaan tarpeelliseksi, säännöstä voidaan avata keskustelu uudelleen. Kuitenkin esimerkiksi täsmälleen samannimiset erirotuiset hevoset voidaan edelleen hyväksyä rekisteriin, ja kasvattajaliitekin tekee nimistä "eri nimiä", jolloin vaihtoehtoja kuitenkin on. Tässä ei ole taustalla kiusanteko, kuten yleensä VRL-säännöistä tunnutaan ajattelevan, vaan ihan järjelliset perustelut. Teknisesti ei ole tosiaan väliä, vaikka rekisteristä löytyisi kymmenen hevosta täsmälleen samalla nimellä.

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

Lähettäjä: pipariina 
Päivämäärä:   10.3.14 09:03:39

Lähettäjä: Miila H
Päivämäärä: 10.3.14 06:40:09

Mä olen aina ollut tyytyväinen VRL:n toimintaan :) On ihan käsittämättömän hienoa, että täällä harrastajaporukassa on niitä, jotka jaksaa kaikkien hyväksi tehdä jotain. Nostan hattua kaikille niille, jotka ottavat pienenkin siipaleen omasta ajastaan ja kantavat oman kortensa kekoon tässä harrastuksessa muiden hyväksi. Se on hienoa ja olen kateellinen niille :')

Lähettäjä: Susanna.
Päivämäärä: 10.3.14 07:23:52

pipsu, älä masennu: täällä on myös yksi VRL:n toimintaan tyytyväinen asiakas (ja työntekijä). Miila H tuossa ylempänä hyvin kehuikin tuosta yhteisen hyvän eteen työskentelystä, johon voin yhtyä :)


Hienoa, että ollaan tehty siis jotain myös oikein! Itse olen paljon saanut kiitosta ehkä sen vuoksi, että olen melko näkyvästi VRL-toiminnassa mukana, mutta eniten harmittaa se, että joskus nimeltä mainiten täällä haukutaan anonyymisti, yleensä syyttä, ihmisiä jotka ovat vastuussa jaoksista, laatuarvosteluista ja rekistereistä. Toivoisin, että myös he saisivat välillä kiitosta, koska vaikka ne haukut ja kritiikki kuuluvatkin "julkiskuvaan", jaksamus loppuu hyvin nopeasti, mikäli positiivista palautetta ei ikinä tule.

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

Lähettäjä: wishmaster 
Päivämäärä:   10.3.14 10:16:21

Hyvä teksti. Itse olen kyllä ennemmin tätä nimisääntöä vastaan, mutta siitä huolimatta aion jatkaa hevosteni rekisteröimistä VRL:oon. Kaikki VRL:n, jaosten, laatisten jne ylläpitäjät ja työntekijät tekevät hienoa työtä ja kiitos heille harrastuksemme voi olla näin suurella mittakaavalla tapahtuvaa sekä järjestelmällistä (niille, jotka sitä tahtovat). Olen nähnyt ensimmäisenkin VRL:n ulkomuodoltaan ja toiminnaltaan, mielestäni on tultu pitkä matka eteenpäin, liitto kehittyy harrastuksen mukana ja päinvastoin.

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

Lähettäjä: mömmö 
Päivämäärä:   10.3.14 12:24:24

Tämä koko asiahan lähti siitä liikkeelle, että eräs vrl-työntekijä oli ymmärtänyt ohjeen väärin ja hylännyt hevosia, joiden nimi oli jo rekisterissä jonkun toisen rodun edustajalla. Kun sääntö nimenomaan on, että hylkyyn menee sama nimi saman rodun edustajalla.

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

LähettäjäRinja (NM.) 
Päivämäärä:   10.3.14 14:34:17

"Tästä eteenpäin älkää hyväksykö samannimisiä hevosia, kun sitä varten se tietokanta on tehty työntämään sen punaisen nimen sinne hevosen alle, jos se on varattu."

Ei tuota voi oikein kahdella tavalla ymmärtää :D

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.3.14 14:52:17

Edellisessä topassa tuli myös ilmi, että joku hevosrekisterin työntekijä oli käskenyt jättämään tietyn henkilön hevoset itsensä hyväksyttäväksi. Miksi näin?

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

LähettäjäRinja (NM.) 
Päivämäärä:   10.3.14 14:54:36

Tuo asia ei ole enää ajankohtainen :)

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   23.3.14 22:03:37

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 10.3.14 14:52:17

Edellisessä topassa tuli myös ilmi, että joku hevosrekisterin työntekijä oli käskenyt jättämään tietyn henkilön hevoset itsensä hyväksyttäväksi. Miksi näin?"

Minuakin kiinnostaa? Kuulostaa todella kurjalta, jos tiettyjä ihmisiä tällä tavalla aletaan syynäämään. :P

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

LähettäjäMariella 
Päivämäärä:   23.3.14 22:12:28

Hienoa, jos saadaan rekisteriin vähän parempaa linjaa. :) Mulla meinaan hylättiin yhden ponin rekisterihaku, sillä perusteella, että ratsuponi ei voi olla poni x poni -yhdistelmästä, vaikkapa kyseinen poni oli ihan oikeasti polveutunut saksalaisen ratsuponin sääntöjen mukaan.

Mä en koskaan siitä mitään ilmoittanut, laitoin vaan uudestaan rekisterianomusta, ja saman päivän aikana päästiin rekisteriin. :)

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

Lähettäjä--- 
Päivämäärä:   23.3.14 22:33:34

Lähettäjä: :)
Päivämäärä: 23.3.14 22:03:37

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 10.3.14 14:52:17

Edellisessä topassa tuli myös ilmi, että joku hevosrekisterin työntekijä oli käskenyt jättämään tietyn henkilön hevoset itsensä hyväksyttäväksi. Miksi näin?"

Minuakin kiinnostaa? Kuulostaa todella kurjalta, jos tiettyjä ihmisiä tällä tavalla aletaan syynäämään. :P

Käsittääkseni tossa oli kyse siitä että yhdellä hevosen omistajalla oli lähes sata hevosia jonossa, ja niiden sivut oli jotenkin ihan vähän puutteelliset. Sekä hevosen omistajan että rekka työntekijöiden aikaa ja vaivaa säästääkseen näin ison heppasuman kohdalla tehtiin erikois järjestely. Tää yksi hyväksyjä, joka vissiin tunsi tän hevosen omistajan, ilmoitti muille hyväksyjille, että älkää turhana hylätkö niitä vaan että hän kahtoo ne. Hän pyysi hevosen omistajaa korjaamaan sivut, odotti että näin tapahtuu, ja kävi sitten korjauksen jälkeen hyväksymässä hevoset rekisteriin. Vähän tässä kaveria suosittiin mutta jos jokaisen hevosen olisi käynyt erikseen läpi ja hylkäämässä ja naputtelemassa hylkäyssyyn, ja sitten uudet hakemukset käymään läpi ja hyväksymään, siihen olisi mennyt tupla aika verrattuna siihen miten nyt tehtiin. Sadan hevosen kohdalla se jo tuntuu.

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

Lähettäjä: Chao @ job. 
Päivämäärä:   24.3.14 09:28:00

EIkä tosiaan tämä ole ainoa tapaus, eikä "kaveria suosita", vaan jos rekisterissä huomaa, että jonossa on vaikka 98 hevosta, joista kaksi on jo hylännyt samalla syyllä ja seuraava ja sitäkin seuraava hakemus on saman ihmisen, ja samasta syystä menossa hylsyyn, niin kyllä nykyään mieluummin laitan yv:llä viestiä, että muokkaa hevosen sivuille vaikka sen vrl-tunnuksen, tai jotain muuta pientä, mitä nyt tarvitaankaan, kuin lähden hylkäämään ison kasan koneja saman syyn takia ja odottaman että ne laitetaan uudestaan rekisteriin jotta voin sitten hyyväksyä ne.

Tämä omaa aikaa säästääkseni ja tosiaan myös siksi, että kyllä itseäni potuttaisi, jos olisin saanut juuri vaikka 120:n hevoseni hakemukset menemään liittoon ja seuraavana päivänä ne olisi KAIKKI hylätty siksi, että hevosen sivuilta puuttui vrl-tunnus, tai rotu, tai tarkka syntymäaika... Siksipä siis näin. Ei tietenkään koske yksittäisiä tai pieniä ryppäitä, vaan nyt puhutaan tosiaan isoista ryppäistä hakemuksia ja hevosia.

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

LähettäjäTilli 
Päivämäärä:   24.3.14 10:46:56

Tulipä tässä mieleen, että olisi aika kätevä ominaisuus jos kaikki rekisteriin lähetetyt tallennettaisiin kantaan, siitä huolimatta puuttuiko hevosen tiedoista sitten yksi tai useampi tieto. Mikäli sivuissa olisi muutettavaa / hakemuksessa vääriä tietoja/typoja, lähetettäisiin omistajalle viesti että korjaappa nämä X asiat, niin hevoset hyväksytään rekisteriin. Meinaan on aika ärsyttävää uudelleen ja uudelleen laittaa samasta hepasta hakemus, jos sivuilta puuttui jotain/typotti hakemuksessa jotain.

Ennen laitoin isoissa ryppäissä hakemuksia, mutta nykyään teen yksitellen juuri sen takia että en jaksa täyttää turhaan lomakkeita useita kertoja, jos hakemuksessa olikin jotain mätää.

  Re: VRL: Rekistereiden ja liiton toiminnasta

Lähettäjä: Yy 
Päivämäärä:   24.3.14 20:12:30

Tilli lukee ohjeet niin ei mene hylkyyn...

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.