Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pohdintaa tallien hevosten sukupuolijakaumasta

LähettäjäAlison 
Päivämäärä:   9.3.14 21:33:00

"Ihannekäsityksen" mukaan talleilta löytyy useimmiten aikalailla tasapuolisesti oreja ja tammoja ja poikkeustapauksissa myös jokunen ruuna. Orit ja tammat jakavat kuitenkin yleensä sijat talleilla.

Ovatko orit vai tammat jalostuksellisesti edellä? Oma veikkaukseni silmämääräisen tutkiskelun myötä on, että orit ovat tammoja enemmän esillä. Mikä oreilla on se, joka vie ne tammojen edelle?

Minkälainen tarve ja hyöty on tallista, jossa on vain oreja edustamassa tiettyä tai tiettyjä rotuja? Entäpä millainen suosio on samanlaisesta tallista tammaedustuksella?

Miksi talleissa on oreja ja tammoja, pitäisikö ns. oritallien tai tammatallien suosiota nostaa? Vai onko tammojen ja orien yhdessäolo suosiossa helppouden takia, kun yhdestä tallista löytyy mahdollisesti molemmat vanhemmat syntyvälle varsalle ja suunnitellulle yhdistelmälle?

  Re: Pohdintaa tallien hevosten sukupuolijakaumasta

LähettäjäTroya (eo) 
Päivämäärä:   9.3.14 21:39:42

Riippuen tallin käytöstä, ihannekäsitys vähän vaihtelee. Yleensä kun siittolasta puhutaan, pitäisi tallissa olla huomattava tammaenemmistö kasvatustoiminnan edistämiseksi. Oreja tarvii olla vaan pari hassua, sillä ulkopuolisia oreja voi käyttää omissakin kasvateissa. Esimerkiksi ratsastuskoulussa yleensä kannattaa olla ruunaenemmistö, sillä niissä löytyy niitä tasasempia luonteita helpommin, jotka soveltuvat ratsastuskoulukäyttöön - toki URL tällä ei juurikaan ole väliä, kun hevoselle voi kirjottaa millaisen luonteen haluaa. :) Oriasema taas on ihan itsestäänselvyys.

Itsellä tää siittolan ihannetammapainotteisuus ei toki toteudu ollenkaan, oon ihan liian ori-ihmisiä URL, vaikka IRL oonkin ehdottomasti tammaihmisiä. :D En käsitä. Oreille saa vaan niin paljon kivemmat kuvat ja kivemmat nimet. Ihan ärsyttää, kun vähintään 50% tallin väestöstä on yleensä oreja, ja niitä ei tosiaankaan saisi olla lähelläkään puolia. Oh well... Nyt oon tarkotuksella nostanut tammakantaa huimasti, alkaa vähän edes tasapainottumaan sukupuolijakauma Vegasissa. :)

  Re: Pohdintaa tallien hevosten sukupuolijakaumasta

LähettäjäAlison 
Päivämäärä:   9.3.14 21:42:44

Tosiaan jäi siis mainitsematta, että keskustelu oli tarkoitus nyt kohdistaa enimmäkseen siittoloihin ihanteiden osalta! :-)

Troya, minkä vuoksi tammakanta pitäisi olla huomattavasti suurempi ns. tasapainoisessa (tarkoittaa nyt tammoja ja oreja kattavan tallin) tallissa? En ole ikinä kuullutkaan - fiksu ja opettavainen keskustelu tämä! :-D

  Re: Pohdintaa tallien hevosten sukupuolijakaumasta

LähettäjäNanna L. 
Päivämäärä:   9.3.14 21:44:06

Komppailen Troyaa, helpommin löytyy oreille kivemmat kuvat, etenkin jos ei omaa mahdollisuutta kuvaamiseen ole. Suomenhevosten kanssa menee suunnilleen fifty-fifty, orjea 14 ja tammoja 16. En mä oikeastaan edes mieti, että kumpia pitäisi enempi olla, vaan ostan hevosia lähinnä suvun perusteella, eikä sillä oo niin väliä, kumpaa sukupuolta ne on. Hyvin paljon siis fiilispohjalta, menee maku koko hommasta jos alkaa liikaa miettimään numeroina lukumääriä :-) Tietysti jos kuvat sattuu olemaan esimerkiksi tammalle valmiina, yleensä seuraava hevonenkin on tamma.

  Re: Pohdintaa tallien hevosten sukupuolijakaumasta

LähettäjäTroya (eo) 
Päivämäärä:   9.3.14 21:47:25

Alison, no eihän sen toki PIDÄ olla, mutta siitostoiminnan kannaltahan se on järkevintä - voi lainata ulkopuolisia oreja ja silti syntyy oman kasvattajaliitteen kasvatteja. Eihän sun oo pakko omistaa oria, jotta saisit siitä oman kasvatin. Tamma on pakko omistaa tai olla sulla leasingissä, jotta saisit oman kasvatin (ellei ole kyse jostain erityissopimuksesta, mutta se nyt on asia erikseen). Pääsee helpommalla, jos ei itse kisaa ja valmistele oreja laatuarvosteluihin jne, ja voi pistää ne resurssit ennemmin niiden tammojen valmisteluun. Kuitenkin harvoin kasvattaja haluaa kasvattaa samasta yhdistelmästä useita hevosia, joten jokaista tammaa kohtaan pitää kuitenkin olla monta oria. Jos käyttää ulkopuolisia oreja, voi itse keskittyä ennemmin tammoihin ja niiden valmistelemiseen siitoskäyttöön (kisaukset, arvonimet, yms). Paria hassua oria voi sitten käyttää omille tammoille sekä lainata ulkopuolisille talleille, jotta pyörä pääsisi pyörimään.

Toki tässä nyt on lähinnä kyse sellaisista roduista, joille löytyy muitakin siittoloita tai vähintään ulkopuolisia yksilöitä - jos kasvattaa rotua yksin, pitää omistaa kaikki orit sekä tammat jos haluaa uutta verta linjoihinsa. :)

  Re: Pohdintaa tallien hevosten sukupuolijakaumasta

LähettäjäAlison 
Päivämäärä:   9.3.14 21:47:34

Nanna, mä olen tähän asti elänyt kuvien mukaan - mulle kuvat on pinttynyt osa hevosen persoonallisuutta ja _mielenkiintoisuutta_. :-D Mutta sitten aloin yhtäkkiä miettiä, mitäpä jos panostaisi vain toiseen, tammoihin tai oreihin, joten siitä lähti tämä keskustelu. :-)

  Re: Pohdintaa tallien hevosten sukupuolijakaumasta

LähettäjäJayde 
Päivämäärä:   9.3.14 22:04:05

Oikeassa elämässä oreille on kovemmat vaatimukset kuin tammoille, sillä orit voivat saada paljon enemmän jälkeläisiä. Orit valikoidaan paljon tarkemmin, joten jalostuksessa käytettävien orien määrä on huomattavasti pienempi.

Virtuaalielämässä en näe mitään syytä, miksi oreja pitäisi korostaa tammoihin nähden. Oreja tarvitaan sukutauluihin täsmälleen yhtä paljon kuin tammojakin. Ihannetapauksessa molempia on 50 - 50. Tuo on toisaalta totta mitä Troya sanoi - vieraita oreja voi käyttää jalostukseen, tammojen liisaus on ihan oma urakkansa. Mikäli virtuaalimailma nyt keskittyisi voimakkaasti tammojen määrän lisäämiseen, tulisi silti ennen pitkää ongelmaksi se että sukutaulujen orit ovat turhankin tuttuja nimiä.

Henkilökohtaisesti itse pidän oreista paljon enemmän, mutta yritän pitää tammapopulaation tasaväkisissä lukemissa :D

  Re: Pohdintaa tallien hevosten sukupuolijakaumasta

LähettäjäJasmin 
Päivämäärä:   9.3.14 22:09:33

Itseltä löytyy tammoja muutama enemmän, mutta aika tasaväkisesti niitä on

  Re: Pohdintaa tallien hevosten sukupuolijakaumasta

LähettäjäAlison 
Päivämäärä:   9.3.14 22:09:55

Minäkin pidän paljon enemmän oreista (mikä siinä on - oikeassa elämässä enemmän tammojen kanssa toiminut :-D), mutta.. Ei oikeastaan näidenkään kommenttien myötä ole selvyyttä, pitäisikö ori- ja tammatalleja olla enemmän.

  Re: Pohdintaa tallien hevosten sukupuolijakaumasta

Lähettäjä: farga. 
Päivämäärä:   9.3.14 22:10:31

(voisit vastaa meses senkin vajukki >:c)

  Re: Pohdintaa tallien hevosten sukupuolijakaumasta

LähettäjäAlison 
Päivämäärä:   9.3.14 22:12:28

Se ei näköjään tahdo keskustella sun kanssas - oota niin runnon sen toimimaan. :-D

  Re: Pohdintaa tallien hevosten sukupuolijakaumasta

LähettäjäKiiskinen 
Päivämäärä:   9.3.14 22:21:17

Mullakin on siittoloissa yleensä oreja vähän enemmän kuin tammoja. Nurinkurista, mutta niitä vain sattuu kertymään. Tuntuu että panostan niihin muutenkin vähän enemmän yleisellä tasolla. Toisaalta tarjoan niitä myös paljon ulkopuolisille, joten kai mun tallit on aina olleet vähän siittolan ja oriaseman risteymiä. :D Muiden oreja olen käyttänyt aika hanakasti, aina niissä on jotain vikaa olevinaan, haha. Ehkä siksikin kerään paljon omia. Olen ihan ori-ihminen sekä IRL että URL, mutta virtuaalisesti haluan myös vähän kasvattaa ja sitä varten tarvitaan tammoja.

Kuvien mukaan myös vähän menee, mulla on huomattavasti enemmän omia kuvia oreille kuin tammoille, ainakin jos kivannäköisistä puhutaan.

IRL-siittoloissahan ei välttämättä ole ollenkaan oreja, ja jos on, niin saattaa olla ihan pari kipaletta. Eri asia jotkut megasuuret valtionsiittolat ja muut. :D

  Re: Pohdintaa tallien hevosten sukupuolijakaumasta

Lähettäjä: jester 
Päivämäärä:   9.3.14 23:02:51

Hauska lukea tätä keskustelua.
Itsellä näyttää olevan jalostukseen siirtyneistä hevosista oreja 64 kappaletta ja tammojen lukumäärä tällä hetkellä pyöreät 80... Eikä kisaajienkaan kohdalla oreja taida olla tammoja enempää.
Osasyynä tammaenemmistöön on varmaan se, että niiden suuri lukumäärä takaa ainakin joka CAS-vuosi hyvän määrän varsoja kun yksin rotua kasvattaa. Ja kun ei tarvitse kuvia miettiä kun hevosilla on piirretyt kuvat.

  Re: Pohdintaa tallien hevosten sukupuolijakaumasta

LähettäjäJenna S. 
Päivämäärä:   9.3.14 23:19:22

Mulla taas on tammoja reilusti enemmän, juurikin noista Troyan mainitsemista syistä johtuen. Oreja tuntuu tosin enemmän olevan myös myynnissä, vai kuvittelenko vain?

  Re: Pohdintaa tallien hevosten sukupuolijakaumasta

LähettäjäAlison 
Päivämäärä:   10.3.14 08:22:32

014

  Re: Pohdintaa tallien hevosten sukupuolijakaumasta

Lähettäjäleahiiii 
Päivämäärä:   10.3.14 08:36:01

Ittellä ei oo niin väliä, että kumpia on enemmän, oreja vai tammoja :D Mulla on jotenkin sellanen pakkomielle, että niitä pitää olla suht saman verran, tai ainakin niin että molempia on yhdestä sukupolvesta (evm, 1-polviset, 2-polviset, jne jne) muutama ori ja muutama tamma, kun kasvatus lähtee käyntiin.

Toisaalta jos menisi IRL mukaan ja pitäisi tammakannan suurempana, ja jos kohta koko virtuaaliporukka siittolapuolella tekisi niin, niin kohtahan sukutaulut olis täynnä samojen orien nimiä, kun kaikilla olis enemmän tammoja kuin oreja :D mitä me sitten tehtäis, kun eihän sellanen olis kuin tylsää ?

  Re: Pohdintaa tallien hevosten sukupuolijakaumasta

LähettäjäAlison 
Päivämäärä:   10.3.14 10:32:28

Tämä on vähän 50-50. :-D

  Re: Pohdintaa tallien hevosten sukupuolijakaumasta

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   10.3.14 10:42:13

Oriasemat vähän tasapainottaisi orien määrää, niitäkin löytyy virtuaalimaailmassa ihan mukavasti. :) Ainakin puoliveristen parissa.

  Re: Pohdintaa tallien hevosten sukupuolijakaumasta

Lähettäjävaapu. 
Päivämäärä:   10.3.14 11:02:26

Minä taas olen aina pitänyt orimäärän alhaisena, minulle ihanne on 1/3 ore ja 2/3 tammoja. Tällä hetkellä orit menevät hieman yli, kun juuri ostin pari nuorta lisää ja en ole vielä vanhoista päässyt eroon. Tammapainotteisuus johtuu kuitenkin pääosin siitä, että minulla on 2 emälinja, joita haluan vaalia ja säilyttää, koska ne ovat minulle tärkeitä. Ponien kanssa mennään 50 - 50, koska siellä minulla on emälinjan sijaan rakentumassa isälinja ja sukupuolesta riippumattomia värilinjoja.

Pidän orien omistamisesta itse, koska silloin voin parhaiten vaikuttaa niiden jälkeläismäärään sekä kilpailusijoituksiin ja meriitteihin. Jos käytän ulkopuolisia oreja, en voi tietää, kantakirjataanko isää koskaan, kilpaileeko se ollenkaan, vai käytetäänkö sitä jalostukseen ensin puhutun parin varsan sijaan pariin kymmeneen varsaan.

  Re: Pohdintaa tallien hevosten sukupuolijakaumasta

LähettäjäAlison 
Päivämäärä:   10.3.14 12:46:44

Kiitos vaapullekin mielipiteestä ja sanasesta asiaan. :-)

  Re: Pohdintaa tallien hevosten sukupuolijakaumasta

LähettäjäPierre 
Päivämäärä:   10.3.14 13:05:17

Itseltä taitaa löytyä oreja tällä hetkellä enemmän, vaikka siittolaa ylläpidänkin. Tämäkin johtuu vain ja ainoastaan siitä, että suomenhevosoreille löytyy helpommin kuvia kuin tammoille. Jos itselläni olisi hitusenkaan paremmat kuvausmahdollisuudet tai tammoista löytyisi muuten vain helpommin kuvia, olisi tammakantani nykyistä suurempi.

  Re: Pohdintaa tallien hevosten sukupuolijakaumasta

LähettäjäAlison 
Päivämäärä:   10.3.14 14:51:09

021

  Re: Pohdintaa tallien hevosten sukupuolijakaumasta

LähettäjäAlison 
Päivämäärä:   11.3.14 07:39:00

022

  Re: Pohdintaa tallien hevosten sukupuolijakaumasta

LähettäjäAlison 
Päivämäärä:   12.3.14 12:40:52

023

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.