Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sekaannus rodussa? (apuva)

Lähettäjäsylttis 
Päivämäärä:   25.2.14 12:47:45

Olenpa taas pihalla ja pitkällä. *botit*

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

Lähettäjäsylttis 
Päivämäärä:   25.2.14 12:47:53

Elikkä ikivanhalla kasvatilla eeii merkattu FWB:ksi, mutta oriin isä onkin RBSH (budjonny x xx). Eli tekeekö tämä kaikista tämän jälkeläisistä "arvottomia pv jalostukseen"?

Kiitos avusta jo etukäteen!

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

Lähettäjäyushiko 
Päivämäärä:   25.2.14 13:06:23

Joo no. Muutamat ihmiset välttelee Honeydew's Barneyta, enkä itsekään kyllä käyttäisi FWB-jalostuksessa muuta kuin siihen hyväksyttyjä rotuja. Eri asia ehkä olisi, jos Barney olisi jossain hyvin kaukana sukutaulussa, mutta noin lähellä mua itseäni ainakin häiritsisi. Monia ei kuitenkaan haittaa, esim. Laura K.:n Daiquiri 'If:lla on suvussaan myös melko lähellä Barney, ja silti sai hyvin tammoja vastaan. Eli ihan arvottomaksi en sanoisi.

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

Lähettäjä: kerppa 
Päivämäärä:   25.2.14 13:13:47

Joo, osaa ei haittaa, osa välttää ku ruttoa.

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

Lähettäjäsylttis 
Päivämäärä:   25.2.14 13:14:43

Eli riippuu hyvinkin pitkälle miten oria kilpailuttaa ja "markkinoi" :D

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

Lähettäjäsylttis 
Päivämäärä:   25.2.14 13:15:16

Tämä auttoi, kiitos :)

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

Lähettäjäfelissa/VRL-04000 
Päivämäärä:   25.2.14 13:16:02

Joo ja ei varsoja rekisteröidessäkään taida haitata :D

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

LähettäjäScilla 
Päivämäärä:   25.2.14 13:16:59

Mulla olisi yksi tosi kiva tamma, mutta sillä on suvussaan kolmannessa polvessa Barney ja olen siksi jättänyt tamman pois mun hevoslaumastani, jotenkin tuntuu väärältä.

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

LähettäjäYogi 
Päivämäärä:   25.2.14 13:18:51

Kuten edellä sanottu, se on ihan makuasia. Itse en jalostuksessani haluaisi tietoisesti edistää kyseisen nimen esiintymistä sukutauluissa, mutta toisille asia on yksi hailee. Itselleni se on vähän "moraalikysymys", niin hassulta kuin se kuulostaakin. Vähän kuin jalostaisi tietoisesti sukua, jossa esiintyy shetlanninponi. :D
Mutta, kukin tyylillään.

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

LähettäjäMiila H 
Päivämäärä:   25.2.14 13:20:29

Saanko mä udella, että mikä tossa Barneyssä on sellaista, jonka takia sitä harvat haluaa suvusta löytyvän? :)

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

LähettäjäYogi 
Päivämäärä:   25.2.14 13:24:17

Miila, se ei ole hyväksytty rotu, eli tekee hevosesta ja suvusta tilaston. Eli sitä tekee pienen karhunpalveluksen, jos noita linjoja jalostaa eteenpäin. Mikä on todella sääli kylläkin, koska tuolla on monia hienoja hevosia jotka taas menee hukkaan sen myötä. Juuri tästä syystä en katso kieroon niitä jotka sitä kuitenkin käyttävät, mutta itse en halua tätä tehdä.
RBSH:n jalostuksessa käytetään mm. seuraavia rotuja;
ahaltekinhevonen
budjonnynhevonen
deliboz
doninhevonen
iomud
kabardinhevonen
kustanairinhevonen
novokirgiisi
terskinhevonen
turkmeeninhevonen
.. joten lienee itsestäänselvää, että se ei puoliverisen sukutauluun kuulu. :D

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

LähettäjäMiila H 
Päivämäärä:   25.2.14 13:26:38

Heh, vai niin no jopas :D Kiitos Yogi!

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

LähettäjäHeliK 
Päivämäärä:   25.2.14 13:27:52

Menee vähän aiheen ohi, mut joku vanhempi puokkiharrastaja varmaan muistaa. Mikä oli jalostuksessakin käytetty fwb-ori, jonka suvussa oli morgan? Mulla on sellainen kutina, että kyseessä olisi ollut Wirtual W:n kasvatti, mutta en mene vannomaan (saattoi olla, että Wirtualissa oli tästä polveutuva hevonen).

Silloin aikoinaan senkin oriin jälkeläiset kulkivat fwb:nä, kulkevat varmaan edelleenkin, jos nimeä jostain vielä löytyy.

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

LähettäjäKiiskinen 
Päivämäärä:   25.2.14 13:43:41

Itseäni Barneyssa häiritsee lähinnä se, että RBSH on virtuaalinen rotu. Joka on ihan ok mutta ei ehkä FWB:ssä. Ei siinä periaatteessa mitään jos siellä olisi pelkkää budjonnya vaikka syystä X, onhan noita appaloosa-connemara-morgan-sekasikiö-suomenpuokkejakin ja ne tuntuu olevan suurimmalle osalle ihan fine varsinkin kun väärät rodut on niin monen polven päässä. :)

IRL:kin on suomalaisia puoliverisiä joiden toisessa polvessa on lipizzaa ja neljännessa doninhevosta, joten.. Noh, niin.

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

LähettäjäScilla 
Päivämäärä:   25.2.14 13:48:28

"IRL:kin on suomalaisia puoliverisiä joiden toisessa polvessa on lipizzaa ja neljännessa doninhevosta, joten.. Noh, niin."

Oikeasti? :D En ole kuullutkaan, tosin en kyllä seuraakaan yhtään mitenkään IRL-jalostusta. Voitko linkata jonkin tällaisen hevosen vaikka sukupostista tai Heppa-järjestelmästä?

HeliK:n mainitseman tapauksen muistan myös, mulla oli joku hevonenkin jolla tuo morgan oli suvussa. Pitääpä kaivella, jos muistaisin mistä hevosesta olikaan kyse.

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

Lähettäjä: kerppa 
Päivämäärä:   25.2.14 13:56:19

No siis, eihä se tosiaan IRL:kään kovin montaa sukupolvea (puoliverijalostukseen) hyväksyttyjä oreja käyttäen vaadi, että minkä tahansa tamman varsasta saa jo fwb:n.

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

LähettäjäKiiskinen 
Päivämäärä:   25.2.14 14:03:08

Scilla, niitä lipizzasukuisia en nyt löytänyt mutta niitä on useampiakin, bongailtiin suposta joskus aikaa sitten.

Tämä ori on nyt tulossa ensi kuussa oripäiville, ja sillä on suvussa donia, näköjään olikin viidennessä polvessa mutta enivei. Kuitenkin jo orin emänemänemä on FWB vaikka sillä doninhevoset ovat toisessa polvessa, sen emä on don x don eli mun järjen mukaan doninhevonen sekin vaikka onkin vaan puoliveriseksi merkattu. Voihan se olla että säännöt ja ohjeet ovat muuttuneet tuon jälkeen, mutta ehkä se ei ole niin justiinsa jos pidemmältä suvusta sattuu jotain epämääräistä löytymään. :D

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

LähettäjäScilla 
Päivämäärä:   25.2.14 14:04:11

Toi doninhevonen neljännessä polvessa ei niin älyttömältä kuulosta, mutta lipizza toisessa polvessa kyllä kuulostaa. Pitääkin varmaan tutustua vähän paremmin IRL FWB-jalostukseen, olin siinä käsityksessä että tuollainen ei olisi mahdollista.

Tosin URL juttu on tietty eri, kun puoliverisiä ei ajatella kantakirjoina vaan rotuina ja "puhtaudesta" ollaan niin paljon tarkempia. Sen takia mun mielestä budjonnya on ihan turha sekoittaa FWB-jalostukseen enkä itse ostaisi varsaa, jossa on budjonnya. IRL ehkä eri juttu, kun siellä kuitenkin hevosen kapasiteetti painaa paljon enemmän.

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

LähettäjäKiiskinen 
Päivämäärä:   25.2.14 14:06:58

En mäkään siis tiedä miten nää jutut IRL oikeesti menee, täällä vaan aina niin vaahdotaan "vääristä roduista" FWB:n viidennessäkymmenennessä polvessa niin joo. Koitan ettiä niitä lipizzoja myöhemmin vielä, mulla on joku muistikuva että jollain FWB:ksi merkatulla olisi ollu ihan emänä/isänäkin lipizza. Mutta voi olla että muistan väärin, lähisuvussa niitä oli joka tapauksessa.

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

LähettäjäHeliK 
Päivämäärä:   25.2.14 14:19:08

Scilla,
se morgan-ori oli EQ's Chili Pepper, mutta vielä olisi hakusessa, mikä oli sen fwb-jalostuksessa käytetty jälkeläinen.

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

Lähettäjä: shonna 
Päivämäärä:   25.2.14 14:27:04

Apple Trees I Am oli ainakin morganista. Mulla oli sen emä ja taivastelin asiaa jo silloin. Ja Nectar's Nikitan suvussa on ko ori myös.

Se lipizza-fwb oli vaan joku hippoksen kokeilu. Voin kaivaa kotona kyseisen hevosen nimen.

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

Lähettäjäsandi 
Päivämäärä:   25.2.14 14:37:31

Mites näille joku oma rotu, virtuaalinen puoliverinen, mihin käy nuo jännemmätkin rodut sekaan? Virtuaalinen ratsuponikin on. :)

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

Lähettäjä: josh 
Päivämäärä:   25.2.14 14:45:45

Kauhee flashback tuli tosta morganorista ja olin oikeessa, löytyy yhen omankin hevosen suvusta. :D

http://tinyurl.com/owluu8r

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

Lähettäjä: josh 
Päivämäärä:   25.2.14 14:47:54

Ehkä vähän sekavasti kirjotin, tossa siis linkki sinne Apple Tree's I Amin sivuille. :D

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

LähettäjäHeliK 
Päivämäärä:   25.2.14 14:49:40

Viivuska,
hauska huomata, että tuo Punikin Dorthonion on astutettu Honeydew's Barneyllä :D Tämäkin on kasvattajan mielestä ollut puoliverinen.

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.2.14 15:06:22

Eikös oo jo kehitelty se virtuaalinen pv? Se SGSH.

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

Lähettäjäsandi 
Päivämäärä:   25.2.14 15:17:31

Ai hienoa, en ollut kuullutkaan SGSH:sta. VRL:n listastakin näemmä löytyy. :) Harmi että rotujärjestön sivut näytti vähän kuolleilta.

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   25.2.14 15:19:52

Löytyyhän noita.

Honeydew's Barney on itselleni "Se Ainoa" ruttohevonen - ehkä samasta syystä kun Kiiskinenkin, välttelen Barneya viimeiseen asti koska se ei ole edes IRL-rotuinen. Minullakin on näitä EQ's Chili Pepperistä polveutuvia suomenpuokkeja, mutta ne eivät minua vaivaa. Barney on ällö ja kamala, ja en sitä yhdenkään hevoseni sukuun halua. Olen laittanut pois/jättänyt käyttämättä jalostukseen sellasia hevosia, joiden suvusta se löytyy.

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

Lähettäjä: Tiina L. (eo) 
Päivämäärä:   25.2.14 15:50:11

Lähettäjä: Kiiskinen
Päivämäärä: 25.2.14 14:06:58

En mäkään siis tiedä miten nää jutut IRL oikeesti menee, täällä vaan aina niin vaahdotaan "vääristä roduista" FWB:n viidennessäkymmenennessä polvessa niin joo. Koitan ettiä niitä lipizzoja myöhemmin vielä, mulla on joku muistikuva että jollain FWB:ksi merkatulla olisi ollu ihan emänä/isänäkin lipizza. Mutta voi olla että muistan väärin, lähisuvussa niitä oli joka tapauksessa.

***

Lipizza x pv risteytys menee mun käsittääkseni tilastoksi. Ainakin kun itse olin aikoinani tällaista yhdistelmää ostamassa. Tosin kyseisestä hevosta ei löydy heppa-järjestelmästä eikä sukupostista.

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

LähettäjäKiiskinen 
Päivämäärä:   25.2.14 15:54:42

Tiina L., niinhän sitä vois kuvitella joo mut oon aika varma että sillä yhdellä se lipizza oli joko ekassa tai tokassa polvessa. :D Etsiskelen.

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

Lähettäjäyushiko 
Päivämäärä:   25.2.14 16:19:21

WG Sevillan suvussa, kolmannessa polvessa, on terskinhevonen Tramplin (eei.). Kyllähän näitä löytyy, jos lähtee kaivelemaan :)

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

LähettäjäScilla 
Päivämäärä:   25.2.14 16:23:49

"WG Sevillan suvussa, kolmannessa polvessa, on terskinhevonen Tramplin (eei.). Kyllähän näitä löytyy, jos lähtee kaivelemaan :)"

No joo, mut terskithän on tosi arabimaisia ja arabi on ihan hyväksytty rotu vaikka trakehnereillakin, ja toisaalta tuo Tramplin on näemmä kouluratsastuksen SM-kisoissa ollut kakkonen, joten varmaan ihan perusteltua käyttää sitä puoliverijalostukseen. URL tällaista ei vain oikein tapahdu, meillä hevostarjonta on muutenkin niin laajaa (vrt. suomalainen puoliverijalostus 60-luvulla) eli aivan turha lähteä sotkemaan muita rotuja siihen, vaikka IRL moisesta joskus onkin hyötyä. Tämä siis oma mielipide, nykyään olen myös sitä mieltä, että on ihan vain hyvä, että virtuaalimaailmassa puoliverisiin suhtaudutaan rotuina eikä kantakirjoina.

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

LähettäjäTiina L. 
Päivämäärä:   25.2.14 16:24:00

Kiiskinen, mä en oo kyllä varma että minkä rotuiseksi tuo sitten oli merkitty, kun en sinne papereihin asti ostovaiheessa edes päässyt. :( Lipizzaristeytyksenä sitä myytiin.

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

LähettäjäSirpa 
Päivämäärä:   25.2.14 22:00:48

Pakko sotkea tähän viestiketjuun mukaan, mutta todellakin joskus 80-luvun lopussa tai 90-luvun alussa hyväksyttiin FWB:ksi tamma, jonka emä oli lipizza. Kaivan sen Sukupostista tai jostain kunhan löydän aikaa. Nimestä ei meinaan ole harmaintakaan havaintoa, itsekin sitä ihmettelin, mutta tuolloin ei oltu ilmeisesti niin kovin nuukia. Ja sotien jälkeen, kun ei muutakaan tainnut olla, pv-jalostuksessa käytettiin sotasaalishevosia, joiden suku ja rotu olivat tietysti täysi kysymysmerkki. Näistä ei ole tainnut jäädä kuitenkaan yhtään nykypäivään ulottuvaa linjaa.

Pointti siis on, että ennen muinoin suomalaisen puoliverisen jalostuksessa on käytetty kaikenlaista jännittävää eikä nykypäivän sääntöjen mukaista reaalimaailmassa, miksei siis samaa voisi hyväksyä virtuaalimaailmassa, kun täälläkin on alkuaikoina tehty vähän tämmöisiä risteytyksiä. Lisäksi RBSH voi olla venäläinen rotu, mutta jos katsotaan tuota Honeydew's Barneyn sukua, niin BDJ Yaroslav on budjonny-xx-risteytys eli ei mikään sen eksoottisempi. Täysiverisen käyttö on sallittua ihan ilmankin ja budjonnya lienee käytetyn FWB-jalostuksessa. Joskus maailmanaikaan tuollainen risteytys on varmasti ollut kelvollinen jopa suoraan FWB:ksi, voisin lyödä vetoa. Lisäksi RBSH voisi hyvin olla tersk-xx-, jota vastaan tuskin kellään voi olla mitään (Tramplin tuli mainittua jo ylempänä, muttei ole ainoa, ei Suomessa eikä maailmalla).

Toisaalta ymmärrän kyllä pointin, jos joku ei halua RBSH:ta tai muitakaan epämääräisyyksiä hevostensa sukuihin. Silloin kannattaa pysytellä kuitenkin todella vanhoista suvuista kaukana, koska näitä on muitakin. Itseltä löytyy muutama hevonen, jonka suvussa on juuri tuo Honeydew's Barney jostain 6. polvesta, moni ei varmaan välittäisi tästä pätkän vertaa, mutta itse olen selvyyden vuoksi merkinnyt kaikki tällaiset hevoset ihan vain puoliverisiksi, en FWB:ksi. Rekisteriin menevät komeasti lämminverisinä ratsuhevosina. SGSH:ita nämä eivät ole, koska niissä tulee olla sitä "ei-puoliveristä" muistaakseni vähintään 25%. Mutta jos astuttaisin tällaisen hevosen vaikka RBSH:lla, tulos olisi eittämättä SGSH.

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

LähettäjäSirpa 
Päivämäärä:   25.2.14 22:14:07

Heti löytyi :)
Florinka, FWB-tamma, jonka emä on lipizza ja isä arabianhevonen eli ei edes puoliveristä suvussa. Syntynyt 1986, suht tuore tapaus siis. Jättänyt yhden tamman, jolla on kolme FWB-varsaa.

Sitten kun terskinhevonen tuli mainittua, niin tietysti täytyy muistuttaa Kyran ratsusta Edinburgista, isä trakehner, emänisä xx ja emänemä tersk. Hyväksytty Ruotsin kantakirjaan, jättänyt myös FWB:ksi merkittyjä varsoja, jotkin lähteet väittävät trakehneriksi (venäläiseksi sellaiseksi) ja toisten lähteiden mukaan olisi terskinhevonen tai ainakin hyväksytty myös tersk-jalostukseen.

  Re: Sekaannus rodussa? (apuva)

Lähettäjä: dani 
Päivämäärä:   25.2.14 22:35:49

Mun mielestä noi 2000-luvun alut morgan- ja RBSH-risteytykset voisi nähdä ihan vastaavina tapauksina, kuin oikeassa elämässä käytetyt epämääräisyydet rodun luomisprosessissa. Menneet on menneitä, on tehty kokeiluita tietämättömyydessä ja kunhan jälkikasvu on sitten kunnostautunut puoliverisenä (= voisi ajatella, että outo risteytys on tuonut rotuun jotain positiivista), niin miksei jälkeläistä jonkun kuuden sukupolven jälkeen voisi hyvällä omallatunnolla kutsua ihan kunnon FWB:ksi tai miksi tahansa. Oikeassakin elämässä aina ja kaikkien suvuissa on jossain joku mätä omena :D Mua ei siis tällaiset tapaukset haittaa. Lisäksi kyse on kuitenkin ihan vaan virtuaalihevosista.

Toki kuitenkin tajuan, miksei joku halua hyi-kamalaa-sekasikiötä käyttää, koska virtuaalimaailmassa on rajattomasti tarjontaa ja vapaus valita miljoonista yksilöistä, joita voi koko ajan keksiä lisää. Pari kadonnutta sukulinjaa sinne tänne varsinkaan puoliveristen kanssa ei varmasti tunnu missään, paitsi ehkä juuri sitä linjaa kasvattaneen/omistaneen/arvostaneen mielestä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.