Lähettäjä: Wolf
Päivämäärä: 7.1.14 20:58:23
Minähän tätä tosiaan jo virtuaalifoorumin puolella VVJ:n topicissa ehdottelin, mutta toki varmasti hyvin suurelta osalta virtuaalikansaa jäänyt näkemättä jos nuo valjakkojutut ei kiinnosta... Mutta. Esitän seuraavassa mielipiteeni sen pohjalta, millainen tuo historiikkikertomusjuttu mitä todennäköisemmin tulee olemaan, mikäli se otetaan käyttöön VVJ:n laatiksessa. Varmasti joku nyt sanoo että ei tuollainen tule toimimaan siinä ja siinä laatiksessa, mutta ei kyllä ole tarkoituskaan että se olisi välttämättä täysin samalla tekniikalla toimiva myös muissa laatiksissa.
"Minä olen myös sillä kannalla, että tätä kannattaisi kehittää eteenpäin. Nimenomaan kyseessä vaihtoehto sukuselvitykselle ja koskisi niitä evm-sukuisia hevosia - EI suvullisia. Vai menikö multa jotain ohi?"
Tämä. Suvulliset arvostellaan VVJ:ssä vanhempien sijoitusten perusteella. 1-polviset tulevat saamaan tarvitsemansa lisäpisteet jatkossakin isovanhempien sukuselvityksellä. Tätä ei tulla muuttamaan, piste. Historiaselvitys koskee vain evm-sukuisia hevosia ja se on vaihtoehto sukuselvitykselle, ei siis mitenkään pakollinen. Jos haluat edelleen hiki hatussa vääntää tekstiä niistä kaikista 14 hevosesta, niin go on, kukaan ei estä sinua. Ja voithan sen tehdä edelleenkin vaikka kirjoittaisitkin historiaselvityksen, miksi ihmeessä ihmiset tuntuvat kuvittelevan, että heti jos laatiksessa annetaan vaihtoehto jonkin vaikean ohelle, niin automaattisesti sillä vaikeammalla jutulla ei enää ole mitään merkitystä? Voithan halutessasi kirjoittaa sille hevosellesi vaikka viiden polven sukuselvityksen vaikkei se ikinä elämässään edes näkisi laatuarvostelua. Mikä estää?
Eli kuten jo sanottu, tähän on ihan turhaa vetää mukaan mitään "entä jos se on oma kasvattini ja ollut minulla koko elämäni". Joo, voit kirjoittaa historiaselvityksen omalle kasvatillesi jos haluat, mutta tämä tulee lähinnä helpottamaan suvuttomien pisteidensaantia. Sitä voidaan kyllä toki harkita, että suvullinen voisi historiakuvauksestaan saada lisäpisteissä esim. 1 pisteen mikäli historiakuvaus on tarpeeksi laaja (esim. tietty virkemäärä tai sanamäärä), jolloin sekään ei olisi suvuttomilta mitenkään pois. Lupaan miettiä asiaa ja keksiä tähän VVJ:n laatista ajatellen toimivan ratkaisun.
No entä miksi tällainen olisi sitten tarpeellinen? Ihan siksi, että henkilökohtaisesti minusta ainakin olisi ihan kiva lukea hevosen sivuilta muutakin kuin sitä ainaista sukuselvitystä. Kuka sitä edes lukee, muut kuin laatistuomarit ja hevosen mahdolliset jälkeläiset (jos lukevat)? Okei, joskus sukari saattaa olla kirjoitettu niin, että se on ihan oikeasti mielenkiintoinen ja sen lukee vain lukemisen ilosta, mutta yleensä ei. Historiaselvityksiä sen sijaan lukisin hevosten sivuilta ihan mielelläni. Ja varmasti omistajallekkin on mielekkäämpää kirjoittaa erilaisia tarinoita kuin aina sitä samaa iänikuista sukuselvitystä.
Välikommenttina tähän kun vielä muistan: Tässä on tarkoitus antaa jonkinlaista helpotusta hevosen omistajan arkeen ja laatiksessa saataviin pisteisiin, ei kiusata ihmisiä. Aina valitetaan, että kaikki laatikset on samanlaisia, niissä ei ole mitään eroa. Sukuselvityksen kirjoittaminen sysätään parhaansa mukaan jollekkin muulle tehtäväksi, koska se on tylsää. Nyt sille ollaan mahdollisesti antamassa vaihtoehto, niin sekin lynkataan alas (ei kaikkien osalta, mutta hyvin suuren osan) sadasosasekunneissa. Yksi kysymys: Miksi?
Anyway, joskunmikäli tämä on tulossa osaksi VVJ:n laatuarvostelua, niin tietysti moisen historiakuvauksen sisältöä pitää tietysti hieman rajata. VVJ:n laatiksessa vanhemmista voi kuitenkin saada 30 pistettä, sekä suvulliset että suvuttomat, eikä sitä tulla muuttamaan niin, että suvulliset voisivat saada suvuttomia enemmän pisteitä. Mielestäni moinen ei lajilaatuarvostelussa olisi mitenkään perusteltua.
No, tällä hetkellä suvuton voi tuon 30 pistettä saada kirjoittamalla tietoa 14 hevosesta. Juu, kolmannesta polvesta ei tarvitse kirjoittaa paljon, mutta silti. Määrä on hurja, vaikka sitten luettelisikin vaan ne perustiedot ja vaikkapa sen miten pärjännyt kilpakentillä tmv. Historiaselvityksen voisi jakaa pienempii osiin esim. seuraavasti:
1. Itse hevosen historiasta 0-15p. Sisältää esim. Missä syntynyt, minkälainen ollut varsana (jos sen haluaa laittaa), mahd. onnettomuudet, menestys, miten juuri tämä hevonen päätyi nykyiselle omistajalleen (esim. myynnissä oli kaksi hevosta, miksi juuri tämä eikä se toinen?). Jonkinlainen alaraja tähän tulisi toki sisällyttää, se, että onko se 10 vai 20 virkettä, vai 100 vai 200 sanaa, voidaan miettiä kun pisteytys ensin saadaan muuten toimivaksi.
2. Vanhempien tiedot 0-10p. (0-5p. per vanhempi) Käsittää saman kuin sukuselvityksessä, kenties vähän laajemmin. Myös vanhempien historiasta voi kertoa samalla tavalla kuin itse hevosen historiasta. Tähänkin jokin alaraja toki.
3. Sukutaulu 0-5p. Tähän kohtaan voisi sisällyttää esim. sen toisen ja kolmannen polvien nimien keksimisen sukutauluun, niille tietojen keksimisen ja vaikkapa vain siihen sukutauluun merkitsemisen (esim. säkä, väri, rotu yms.). Lisäksi pienessä tekstipätkässä historiakuvauksen perässä voisi esim. mainita mikäli suvussa myöhemmissä polvissa on erityisiä palkintoja tai muuta erikoista. Vaikka kyse onkin itse hevosen historiakuvauksesta, ei niitä iso- ja isoisovanhempia tarvitse täysin taka-alalle jättää.
Joo, olen puhunut.
|