Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  YLA

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.12.13 16:03:33

Onkohan tuloksien saamisen ongelma siinä, ettei ole tuomareita vai ettei ylläpitäjällä ole aikaa? Kurjaa, ettei tuloksia tunnu tulevan ja tilaisuuksien väli venyy yleensä vähintään kolmeen kuukauteen.

Joku tulee kuitenkin urputtamaan, että hoitakaa itse lafka paremmin. Voisin kyllä ryhtyä auttamaan tuon laitoksen kanssa, mutta apuni tuskin kelpaa? Terveisin jatkuvasti koneella tylsistyneenä istuva.

  Re: YLA

LähettäjäMariella 
Päivämäärä:   19.12.13 16:09:28

Tuomareista on ainakin pulaa. Olen A-ponien tuomari, mutta lokakuun tilaisuudesta olen tuomaroinut puolet suomenhevosista ja D-poneista orit.

Onhan siinä, että sivuja taidetaan päivitellä hieman harvemmin, minäkin lähetin tuomarointini, ja viikko sen jälkeen ne oli lisätty sivuille. Tottakai tulokset lisätään mieluummin monen ryhmät kerralla, eikä yks ryhmä per päivityskerta.

Tuomariksi kyllä saa tulla mukaan, niitä ainakin tarvitaan!

  Re: YLA

LähettäjäMariella 
Päivämäärä:   19.12.13 16:11:31

*puolet suomenhevostammoista

Ei näytä ajatus kulkevan!

  Re: YLA

Lähettäjä: ex-tuomari 
Päivämäärä:   19.12.13 16:17:18

tuomareiden puutteesta, ylläpitäjä yrittää kyllä parhaimpansa. ei varmaan ole jonoa tuomaripaikoille, varsinkaan kun homma on mitä on. tosiaan tuomarointi hoituu niin, että sulla on koko lössi arvosteltavana ihan yksin - ei ole erikseen rakennetuomareita tai kilpailupistetuomareita. siksi ainakin itse jätin laivan, oli ihan hirveä homma, varsinkin kun oma vastuurotu keräsi aina mukavasti osallistujia.

  Re: YLA

LähettäjäMariella 
Päivämäärä:   19.12.13 16:21:43

ex-tuomari, jep. Nykyään esim. suokkeja tuomaroidessani Katerina tuomaroi rakenteen, joten se auttaa mua paljon. Mulla oli lokakuun tilaisuudessa poneja oreissa ja tammoissa yhteensä kolme ponia, suomenhevosluokathan ovat aina täynnä.

  Re: YLA

LähettäjävillaSukka 
Päivämäärä:   19.12.13 16:23:08

Jos tuomareita tarvii oisin kyl itekki vapaaehtosena jonottamassa ku ei oikeestaan aamusta iltapäivään oo muuta elämää ku tietokone ;)

  Re: YLA

Lähettäjä: misery. 
Päivämäärä:   19.12.13 16:31:17

Itse taas en osaa arvostella rakennetta, joten en tiedä onko musta kauheesti hyötyä. :D

  Re: YLA

LähettäjäMariella 
Päivämäärä:   19.12.13 16:37:23

villaSukka, http://yleislaatu.webs.com/tuomarihaku.html :)
misery., noh ainakin saisi suurimman osan pisteistä jo kasaan!

  Re: YLA

Lähettäjä: misery. 
Päivämäärä:   19.12.13 16:58:10

Itsestä myös tuo pisteytys tuntuu edelleen aika epäselvältä... Sekin hieman mietityttää tuomarointien suhteen.

Lisäksi mielelläni tuomaroisin esimerkiksi suomenhevosia, mutta en todellakaan halua kaikkia yksin hoitaa. On hyvä, että tuli tuo 6 hevosta / per omistaja rajoitus. Olisikohan syytä silti hieman pohtia noita luokkajakoja? Tai pienentää luokkien osallistumisrajoitusta? Eli vaikka 10-15 hevosta - työmäärä olisi huomattavasti miellyttävämpi.

Minäkin vain ehdottelen. YLA ei ole hetkeen uudistunut, paitsi nyt ilmeisesti sääntöjen ja pisteytysten puitteissa.

  Re: YLA

Lähettäjä: ylanörtti 
Päivämäärä:   19.12.13 17:05:10

tilaisuuksia useampi kuin 4 vuodessa (vaikka tuplasti tilaisuuksia ja osallistumisrajoitukset puoliksi) ja tuomareille mahdollisuus olla pelkkänä tekstituomarina tai rakennetuomarina, kunhan tuomari tuomaroi vähintään kahdessa luokassa kaikki tekstit tai rakenteet. luokkakohtaiset kaikki osa-alueet tuomaroivat tuomarit sitten voisivat pitää omat luokkansa ja hoitaa ne samoin kuin ennen (huom. sanoin jo alussa että osallistumisrajoitukset puoliksi, eli tilaisuuskohtaisesti työtä olisi vähemmän)

  Re: YLA

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.12.13 17:12:10

YLA:lle tekisi hyvää päästä kunnon remonttiin :> Yllä hyviä ehdotuksia, lisäksi säännöistä olisi jo korkea aika saada yksinkertaiset ja helposti ymmärrettävät!

  Re: YLA

Lähettäjäs/m 
Päivämäärä:   19.12.13 18:04:34

Muistelen lämmöllä omia aikojani lafkan täysiverituomarina (toivottavasti Amar ei lue tätä ketjua!) - en tiedä siis kuinka paljon säännöt ovat uudistuneet. Noina aikoina harva edes merkkasi hevosen sijoitusmäärä, laskin siis käsin kuinka monta starttia hevosella oli alla, ja kuinka monta sijoitusta (voitte kuvitella kuinka kivaa on, kun sijoituksia ei ollut edes boldattu noin 80 kilpailun massasta...)

YLAssa on se vika, että pisteytykset ovat kamalan epätarkat - juuri tekstien ja näiden perusteella. Pisteytyksen pitäisi olla huomattavasti tarkempi, silloin tuomarointi helpottuisi kamalasti.

  Re: YLA

Lähettäjä: ex-tuomari 2. 
Päivämäärä:   19.12.13 18:09:20

Tuomareille on kyllä erittäin selkeät pisteytysohjeet & on mahdollista olla "vain" tekstituomari / rakennetuomari. :)

  Re: YLA

Lähettäjäs/m 
Päivämäärä:   19.12.13 18:20:42

Selkeät ja selkeät, luonnekuvaukseen on mahdollista upottaa se 36 pistettä, eikö se olisi hieman selkeämpi skaalalla 0-10p? :D

  Re: YLA

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.12.13 18:53:12

Ainakaan sivuilla olevat pistemäärät eivät ole kovin selkeitä eikä nuo selityksetkään... Juuri niin kuin s/m laittoi, että pistemäärät ovat aika utopiset. Jo näin käyttäjänä on hankala miettiä, että mitä hevosia laittaa mukaan, kun pisteitä ei pysty suunnilleen edes laskemaan. Miten rakenteesta esim saa tuon 41p? Mistä se koostuu? Entä luonne, sukulaiset ym?

Miksei esimerkiksi voisi olla jotain tämän tyylistä:

- Rakennepisteet vaikkapa ERJ:n mallia sovellettuna
- Luonnekuvauksesta vaikkapa 15 pistettä:
* 0-5 pistettä oikeinkirjoituksesta
* 0-5 pistettä luonteen sopivuudesta hevoselle
* 0-5 pistettä sujuvuudesta ja luettavuudesta
- Kilpapisteet samalla tavalla kuin nykyään, mutta selkeämmin selitettynä
- Suku vaikka 15 pistettä:
* 5 pistettä kokonaisesta 3 polven sukutaulusta
* Loput 10 sukuselvityksen (evm) tai vanhempien menestyksen mukaan
- Jälkeläiset vaikka 15 pistettä:
* 1 piste per jälkeläinen, jos sivut toimivat
* Meriiteistä / sijoituksista pisteitä ? Tai sivuista (luonne, päikyt jne)
- Lisäpisteitä
* Meriitit
* Päiväkirjat
* Valmennukset

Teksteissä saisi vaikuttaa (myös päikyissä/valpoissa) tuomarin mieltymykset; on eriasia kirjoittaa hyvä ja mielenkiintoinen päikkymerkintä kuin vain "Harjasin hevosen. Hevonen kiukutteli. Ratsastin hevosen. Se sujui hyvin. Loimitin ja vein tarhaan."

  Re: YLA

Lähettäjäs/m 
Päivämäärä:   19.12.13 19:00:28

Tuplaviivan luonnostelman kaltaista SELKEÄÄ mallia olisi huomattavasti helpompi käyttää.

  Re: YLA

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.12.13 19:19:45

"Pelkällä pää-, liike-, tarha- tai ratsastuskuvalla on mahdollista saada puolet maksimipisteistä: kuvasta arvostellaan niin paljon kuin on mahdollista, esim. ratsastuskuvasta yleensä yleisvaikutema, rotuleima ja sukupuolileima."

Kyllä ilman rakennekuvaa pitäisi olla mahdollista saada enemmän pisteitä kuin vain puolet. Ei ehkä täysiä, mutta kuitenkin. Esimerkiksi ravikuvalla voisi olla eri kriteerit kuin pelkällä rakennekuvalla.

Ennen YLA:n ylläpitäjä halusi, ettei suvuttomat voi saada yhtä korkeita pisteitä suvusta - eivät ole kuulemma yhtä arvokkaita. Nykyään tämä on aika vanhanaikaista ajattelua.

Ravureille ja laukkureille ehdottomasti tarkempi arvostelu. Esimerkiksi annettaisiin pisteitä ennätyksen, voittosumman, starttimäärän ja sijoitusprosentin mukaan. Näihin voidaan hankkia ravipainotteinen/laukkapainotteinen tuomari.

Harmittaa, ettei YLA-palkintoa arvosteta enää. Ymmärrän sen osin. Pieni kasvojenkohotus ja uudistus tekisi hyvää ulkoasusta lähtien.

  Re: YLA

LähettäjäDiamonte 
Päivämäärä:   20.12.13 09:25:14

"Pieni kasvojenkohotus ja uudistus tekisi hyvää --"

Aivan samaa mieltä. Vaikka itse pidän YLA-arvonimeä arvossaan, silti minusta tuntuu että muutokset olisivat tervetulleita. On hyvä, että nykyään ei tarvitse tuomaroida rakennetta vaan voi syventyä vain muihin osa-alueisiin. Pitäjä käy täällä välillä kyselemässä tuomareita, mutta kenties YLA:lla on jo melkoisen huono maine tuomaroinnin osalta. Selkeys on kaiken a ja o - ei voi jättää niin paljon tilaa omalle tulkinnalle kuin nykyään.

Mielestäni yksi YLA:n ongelma on se, että että eri ryhmien välillä on aika paljon eroa. Olen toisinaan kummastellut, miten erilaista arvostelua tuomarit antavat. Toinen antaa kovat pisteet luonteelle joka ei mielestäni ole niin sujuva, toinen taas on tarkka luonteiden laadusta. On hauska pohtia palkinnon arvoa tässä tapauksessa. Ei kuulosta kovinkaan järkevältä, että toinen saisi helposti YLA1-palkinnon omassa ryhmässään, mutta YLA2-arvonimen taas toisessa ryhmässä isolla piste-erolla. Ainahan näitä eroja tulee väkisinkin, mutta silti tämä on suuri epäkohta. Jos joku antaa ihan ok-luonteesta 48 pistettä ja toinen taas antaa vielä kovempitasoiselle joku 40, ei se kuulosta hyvältä. (Kyllä, päiväkirjat kuuluivat mukaan; oletan molemmilla olevan täydet pisteet tältä saralta).

"Kyllä ilman rakennekuvaa pitäisi olla mahdollista saada enemmän pisteitä kuin vain puolet. Ei ehkä täysiä, mutta kuitenkin. Esimerkiksi ravikuvalla voisi olla eri kriteerit kuin pelkällä rakennekuvalla."

"Ennen YLA:n ylläpitäjä halusi, ettei suvuttomat voi saada yhtä korkeita pisteitä suvusta - eivät ole kuulemma yhtä arvokkaita. Nykyään tämä on aika vanhanaikaista ajattelua."

Komppailen näitäkin. Varsinkin alempaa en voi millään tavalla ymmärtää - vielä nykyäänkin suvuttomat saavat huonompia pisteitä kuin suvulliset. Voin sanoa, että suvuttomien valmisteluun on mennyt kyllä todella paljon enemmän aikaa. Suvullisella riittää paljon pienempi urakka, enkä tajua miten se on vähemmän "tuulesta temmattu" kuin suvuton. Pitäjän mukaan YLA:ssa arvostellaan "hyvä virtuaalihevonen", joten suvuttoman pitää saada kuulemma vähemmän pisteitä sillä se on ilmeisesti hetken mielijohteen tulos.

  Re: YLA

LähettäjäAmar (0408) 
Päivämäärä:   20.12.13 11:41:12

s/m, krhm.. ;)

Entisenä ylläpitäjänä / tuomarina oon ehkä turhankin puolustavalla kannalla, ja toisaalta mulla ei enää yli puoleentoista vuoteen oo ollut hajuakaan YLA:n toiminnasta, mutta imo..

YLA ei ainakaan mun aikana (öö, ilmeisesti 2007-ehkä 2009 tai -10) ollut niin iso laitos, etteikö sitä olisi yksin ehtinyt ihan hyvin pyörittää - ja tuolloin tilaisuuksia on ainakin yritetty järjestää kahden kuukauden välein, ts. kuusi vuodessa (lähde: https://web.archive.org/web/ 20080505085301/http://www.virtuaalihevoset.net/yla/saannot.php)

Se mikä ainakin mun aikoina vei ylläpitäjän aikaa oli tuomarien etsintä, olemassaolevien tuomarien hoputtaminen (krhm...) ja niiden luokkien tuomarointi joille ei tuomaria ollut / joita tuomari / varatuomari ei ehtinyt tuomaroida. Itse tilaisuuskutsujen väsäys on lähinnä vanhan kutsun copypasteamista päivämäärien vaihdolla, suokki- ja puokkiluokat täyttyi aina parissa päivässä ja muihin luokkiin tippui osallistumisia aina silloin tällöin, joten sähköpostin kanssa ei paljoa aikaa mennyt.

Ja kun tuon arvostelurutiinin oppi, meni arvostelu suht joutuisasti. Esim. rakennearvostelu ei ole (tai ollut ainakaan) yhtä tarkkaa kuin NJ-näyttelyissä, enkä itse tuomarina aloittaessani uskonut tietäväni rakenteista juuri mitään - uskon että tältäkin foorumilta löytyy kymmeniä jotka kuvittelevat etteivät tiedä rakenteista tarpeeksi, mutta oikeasti olisivat todella paljon parempia rakennetuomaroinnissa kuin minä. Kuitenkaan koskaan ei valitusta tainnut oikeastaan juuri kenenkään tuomaroinneista kuulua (tai sitten niistä vain jupistiin jossain minne ylläpitäjän silmä ei sattunut). Juuri rakennetuomaroinnin osalta ohjeistukset myös oli ainakin mun mieleen hyvin selkeät ja helpot + sellaiset että hevonen tuli niiden avulla arvosteltua varmasti kokonaisvaltaisesti.

Luonnekuvauksen tuomarointi tosiaan on osa jossa tuomarin omat mieltymyksetkin pääsee vaikuttamaan ehkä liikaakin, mikä ei tietenkään ole hyvä juttu. Mutta millainen on virtuaalihevosen hyvä luonnekuvaus? YLA:n tarkoitus on kuitenkin arvioida miten hyviä virtuaalihevosia arvosteluun tulevat hevoset ovat. Ja ne arvosteltavat voivat olla todella eritasoisia, varsinkin luonnekuvausten osalta. Löytyy pitkiä ja kiinnostavia luonteita jotka on kirjoitettu surkealla kielellä, ja toisaalta lyhyitä ja sisällöltään tylsiä mutta tyyliltään ja muutenkin kirjoitusasultaan loistavia luonteita. En voi kuin toivottaa onnea sille joka alkaa tuota luonnearvostelua uudistamaan (kyllä, oon itsekin sitä mieltä että se kaipaa uudistusta, mutta en voisi väittää olevani innoissani jos homma lankeaisi omaan niskaani) :D

Kyllä, se on myös totta että evm-sukuisten hevosten pitäisi voida saada yhtä paljon pisteitä suvusta kuin suvullistenkin. Toisaalta taas sukuselvitysten arvostelun miettiminen on ehkä vieläkin vaikeampaa kuin luonteiden. Millainen on realistinen tuontisuku millaisellekin hevoselle? Pitääkö realistisuuteen pyrkiä? Miten olennaista on hyvä kirjoitusasu? Onko sillä väliä onko kaikki hevosen sukulaiset tappajahirmuja vai kilttejä mammanmussukoita? Pitääkö kaikista sukulaisista käydä ilmi väri, säkä, luonne, historia..? Onko näillä asioilla eri tavalla merkitystä jos arvosteltava hevonen on seurakisoissa junnaava suokkipallero tai GP-kisoissa loistava puoliverinen?

Rakennearvostelussakin pitäisi myös ei-rakennekuvallisten saada mahdollisuus niin korkeisiin pisteisiin kuin mahdollista. Toisaalta esim. kuvasta jossa hevosella on ratsastaja satulan kanssa selässään, on hevosen runkoa mahdoton kokonaan arvostella, ja jos jotain kohtaa ei voi arvostella niin tietysti se laskee pisteitä. Erilaiset arvostelukriteerit ratsastus-/ravikuvallisille hevosille ja niille joilla koko rakenne on arvosteltavissa (olipa se sitten "oikea" rakennekuva tai laidunkuva) olisi hyvä idea.

Mut yleisesti ottaen mikäli YLA:n sääntöihin halutaan muutoksia, ei sitä muutosten tekoa voi jättää vain YLA:n ylläpitäjän harteille. Noiden sääntöjen muokkaamiseen nykyaikoihin sopivaksi tarvitaan kunnon aivoriihi ja mielipiteitä niin tuomareilta, YLA:ssa hevosiaan käyttäviltä kuin tietty ylläpitäjältäkin. Itse aikoinaan Fean kanssa väsäsin pisteytysohjeistukset porrastetuille kisoille, ja sekään ei ollut mikään ihan helppo homma vaikka porrastettujen tasot on varsin absoluuttiset. Parhaiten homma toki hoituu jos pisteytystä muutetaan, testataan ja tarvittaessa hiotaan, ei kerralla vaihdeta pisteytystä ja päätetä että se tulee nyt olemaan voimassa until the end.

Ja vielä tuosta että nyt ei osallistujat voi etukäteen laskea minkä palkinnon heidän hevosensa tulee saamaan: miksi pitäisi voida?! En sitten tiedä olenko vain lapsellinen ja vanhanaikainen tai jotain, mutta musta on vain hauskaa jos en osaa etukäteen sanoa että okei, tästä hepasta tulee YLA2-palkittu kunhan tuomari saa arvostelut hoidettua - tuolloinhan kuka tahansa voisi sitten tarjoutua tuomaroimaan muiden hevosia jos kerta omalleen on jo pisteet etukäteen laskenut? ;) Jonkinlaiset linjathan YLA:n sivuilta vissiin löytyy, ja kyllä niiden perusteella mun mielestä voi jo jollain tasolla arvioida omaa hevostaan jos sen katsoo tarpeelliseksi. Ja arvostellun hevosenhan sai ainakin ennen ilmoittaa taas melko pian uuteen tilaisuuteen - toisaalta tässä on se negatiivinen puoli että ne jo kerran arvostellut hevoset sitten täyttivät tilaisuuksia ja veivät paikkoja arvostelemattomilta hevosilta, joten esim. ekstratilaisuudet palkintojen korottajille voisi olla hyvä idea, ainakin jos tuomareilta siihen intoa löytyisi (toisaalta se ei välttämättä olisi niin iso homma vaikka ylläpitäjän itsensäkään hoidettavaksi, riippuen tietysti paljonko osallistujia tulisi).

Mut ennen kaikkea YLA:n ongelma on aina ollut tuomarien vähyys. Ihmiset pelkää turhaan etteivät mukamas osaisi arvostella rakenteita ja ilmeisesti myös että tuomareille ei olisi olemassa mitään ohjeistusta - kyllä sellainen löytyy ja on ainakin mun mielestä varsin selkeäkin (tai no ainakin oli). Tietysti luonteiden arvostelu on erilaista kuin esim. sukupisteiden laskeminen joka menee suoraan kaavan mukaan, mutta ei sekään mitään avaruusfysiikkaa ole - mutta on myös tosiaan totta että nykyään tuomarin omat mieltymykset pääsevät liikaa vaikuttamaan, mutta se ei ole tuomareiden vaan sääntöjen vika (jos joku pelkäisi tuomarina saavansa kuraa niskaansa).

(Just ja, s/m, sori jos vinkki tulee vähän myöhässä mut käsin laskemisen sijasta esim. excel oli kiva kaveri (okei, joskus jos koko kisalistan hepan sivuilta liitti exceliin niin se meni yhteen soluun mut usein se rivitti nätisti 1 kilpailu / rivi -> helppo katsoa montako kisaa löytyi) ;) )

  Re: YLA

Lähettäjäs/m 
Päivämäärä:   20.12.13 13:17:50

Voi Amar, en mä ihan niin vajaapäinen ollut :D Notepad++ on rivinumerot josta helposti näki kisojen määrän, lähinnä viittasin siihen että jotkut eivät merkinneet sijoituksia mitenkään erityisesti (ei boldauksia, alleviivauksia) ja niin edespäin :D

  Re: YLA

Lähettäjämisery. 
Päivämäärä:   20.12.13 15:50:57

Ei tietenkään tarkkaa palkintoa pidä pystyäkään laskemaan, mutta edes hieman sitä, että olisiko mahdollista saada edes palkintoa. Kukaan ei ole sysäämässä YLA:n sääntöuudistuksia pelkästään ylläpitäjän harteille, mutta ylläpitäjä ei ole ainakaan ennen ollut halukas edes uudistamaan mitään.

  Re: YLA

LähettäjäAmar (0408) 
Päivämäärä:   21.12.13 09:47:14

(s/m, sori, mä luulin ;) )

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.