Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Keskustelua ratsuponisuvuista + kaikkea muuta

LähettäjäViivuska 
Päivämäärä:   23.11.13 17:34:07

Tiedän, että jossain foorumin syövereissä on varmasti ratsuponitopicci, mutta en sitä löytänyt ja tämän keskustelun voi varmasti käydä myös erikseen. Olen pitkään halunnut käydä/lukea rakentavaa ratsuponikeskustelua. Tuntuu, että pienen keskustelun alut aina sammuvat, jos niitä käy hajanaisissa topiceissa. Ratsuponikeskustelu vf:ssä ei varmasti tavoita kaikkia ja ratsuponitopien osalta on ollut täälläkin aika hiljaista. Toivottavasti saataisiin edes jonkinlaista parannusta tähän, vaikka rakentavalla keskustelulla.
Alla nyt sitten pari keskustelun avausta.

1. Mitkä ovat sinulle sellaisia nimiä (kasvattajia), joita haluaisit nähdä enemmän (omien) ratsuponiesi suvuissa? Onko sinulla jotain hevosta itselläsi, jolta löytyy mielestäsi ns. nimihevosia suvuissa? Mitä vanhempien hevosten nimi arvostat? Onko sinulla omistuksessa ns. vanhalinjaisia hevosia (riittää ihan v. 2005-> syntyneet)? Näytä ihmeessä jos on.

Mitä mieltä olet pitempi sukuisista hevosista? Jos et niistä "pidä", niin miksi? Jos sinulle ei ole niitä omistuksessa, mikä on mielestäsi syy siihen? Jos pidät pidempisukuisista, niin kerro erityisesti millaisista nimistä pidät suvuissa ja anna esimerkkejä mielestäsi hienoista suvuista.

Kaikkea muutakin sukuihin liittyvää saa sanoa, jos tulee jotain mieleen. Mielellään juuri siitä näkökulmasta, että mitä haluaisit säilyttää ja mitä haluaisit muuttaa tämän hetkisistä suvuista. Esimerkiksi, jos sinua harmittaa, ettet aikanaan tehnyt vanhasta hevosesta enemmän jälkeläisiä, koska nyt se ei enää näy missään jne.

2. Miten sinun kauppasi käy ratsuponimarkkinoilla? Meneekö kasvatit kaupaksi? Jos menee niin, millaiset hevoset menevät ja miksi (jos vain osaat sanoa)? Jos taas, et saa hevosia kaupaksi, niin kerro millaisia hevosia olet kaupannut.

Millaisia hevosia arvostetaan tällä hetkellä? Millaisten vanhempien jälkeläiset menevät kaupaksi?

3. Mitä mieltä olet tämän hetkisestä ratsuponitilanteesta? Koskien kaikkea: talleja, harrastajia, kasvattajia, hevosia ja niiden laatua. Onko mielestäsi tällä hetkellä huono vai hyvä tilanne? Jos mielestäsi on huono tilanne, niin mitä mielestäsi on huonosti ja mitä sille pitäisi tehdä? Erityisesti pitkäaikaisilta kasvattajilta haluaisin kuulla mielipidettä siitä, että onko mielestänne ponien laatu heikentynyt? Onko poneja mielestänne enemmän vai vähemmän kuin ennen? Mutuilu sallittua.

4. Onko mielestäsi polveutumissäännöt selkeitä? Onko siellä mielestäsi jotain epäkohtia tai harmituksen aiheita?
Tarkoitus ei ole kritisoida ketään, esim. VRPY:n tai VRL:n tekijöitä, vaan miettiä rakentavassa mielessä tämän hetkistä tilannetta.

----

Jos tulee mieleen jotain muuta, niin herättäkää ihmeessä keskustelua. Tuntuu, että unohdin viestin kirjoituksen yhteydessä puolet asioista, mitä minun piti tähän kirjoittaa. Olisi myös hienoa, jos linkittäisitte tallinne viestinne perään, niin samalla pystyy vähän näkemään millaisia talleja tällä hetkellä on pystyssä. Tuntuu, että missään tai kenenkään tallilla ei ole kunnolista linkkilistaa, että voisi kierrellä "kaikki" tallit samalla läpi.

Kiitoksia jo valmiiksi kaikille vastauksista. Itse vastailen paremmalla ajalla, nyt pitää jatkaa tenttiin lukemista ;).

Re: Keskustelua ratsuponisuvuista + kaikkea muuta

Lähettäjäfarga. 
Päivämäärä:   23.11.13 18:04:51

botit hyökkäs.

Lähettäjäfarga. 
Päivämäärä:   23.11.13 18:05:05

1. Tykkäisin nähdä _vanhojen_ kasvattajien (Whitewood, Kuusimetsän Ratsutila..) nimiä sukutauluissa. Tykkään paljon vanhemmista suvuista ja usein tuleekin kuolailtua vanhempisukuisia ratsuponeja :D Kuitenkaa itseltä ei tällä hetkellä löydy yhtäkään, mikä on sinänsä harmi :( Mulla on vähän viharakkaussuhde pitkäsukuisiin hevosiin :D Toisaalta rakastan kaivella hevosen sukulaisia, mutta se selvittäminen on ihan kamalaa ;_; Mulla on muutama kappale pitkäsukuisia poneja omistuksissa. Mun mielestä hieno suku on sellanen jossa näkyy mun omistuksessa vuonna keppi olleita hevosia, esim. tämä.

2. Osa kasvateista menee, osa ei. Pääasiassa tungen nurkkiin jääneet kasvatit kavereille. Kaupaksi menee pääasiassa lyhytsukuiset, pari pitkäsukuisempaa on jäänyt taas vaihteeks nurkkaan lojumaan :/

3. Mä en pahemmin ole ratsuponipiirejä seuraillut, mutta ihan kivasti tuntuu ainakin ht.netin puolella ratsuponeja pyörivän.

4. Polveutumissäännöt on helppo tarkastaa VRPY:n sivuilta, kun näkee suoraan mitä rotuja suvussa saa olla. Eniten harmittaa se että knabit on "kielletty" ratsuponin suvussa, kun mullakin on parikin yksilöä joilta löytyy 3-4. polvessa knabbia :(

LähettäjäJewell 
Päivämäärä:   23.11.13 18:06:57

Mulle ei oikeastaan ole mikään tietty nimi tai kasvattaja erityisen in, voisi enemmänkin sanoa että pidän kivoista, toimivista yhdistelmistä. Ehkä mm. Kelmin ponit kiinnittää suvuissa enempi huomiota, mutta eivät välttämättä saa innostumaan hullun lailla. Mulle riittää jo kivan väriset vanhemmat innostukseen! Esimerkiksi Fabio on ihana (vaikka onkin wm :D), Lysti on ihana, Mäntti on ihana, kaikki mun ponit on ihania..!

Ehkä innostun vaan liian helposti. :D

Mitä ideaa on kasvatuksesta jos ei pidä pitempi sukuisista? Mulla se on ainakin jotakin mihin pyrkiä. Ihan yhtä tärkeitä ne on lyhyt sukusten kanssa, ilman lyhyempiä sukuja ei olisi pitempiä sukuja ja ilman pitempiä sukuja ei olisi ns. kunnon kasvatusta. Itse en henk. koht. ymmärrä mitä ideaa on kasvatuksessa, jossa lopetetaan suvun jalostus eteenpäin kun tulee kolmannen polven pylväs vastaan... Enkä varmaan ikinä tajuakkaan. Tällä hetkellä hevosten suvut loppuvat kyllä tasaisesti kolmanteen polveen, yksi pitkäsukuinen/nelipolvinen ratsuponi löytyy.

Enpä oo tainnut myydä ratsuponikasvatteja kuin kaksi ratsastuskoulun puolelta... :D En siis kakkoseen kummemmin voi ottaa kantaa, mutta tuntuu noita roikkuvan muilla myynnissä vähän turhan kauan. Ja välillä ne näyttää suorastaan loppuvan kesken!

Nään ratsuponien tilanteen hyväksi: niin määrän kuin laadunkin suhteen. Vaikka pitkään olen ratsuponeja seurannut, kasvatus on mulle suht uusi juttu, joten en ole kiinnittänyt aikaisemmin huomiota, että voisin verrata mihinkään. Lisäksi ratsuponeja tuntuu olevan moneen lähtöön niiden monikäyttöisyyden vuoksi - niin ponitallin kuin ratsastuskoulun omistajana voin sanoa, että aina on löytynyt sulhasehdokkaita tammoille! Olen ollut itse ainakin tyytyväinen siihen määrään, mitä hakiessa olen aina tarjouksia saanut.

Harmituksia? Knabstrupit! En oikein ole vieläkään saanut vastausta saako sitä ratsuponeissa olla jossain kauimmaisessa polvessa, kunhan sitä ei enää käytä jalostuksessa... Vai muuttuvatko kaikki rp't joilla knabbia suvussa on taianomaisesti tilastoiksi? Itse en nää siinä mitään järkeä, kuka edes IRL maailmassakaan jaksaa alkaa niitä kaikkia ratsuponeja käymään läpi!

Polveutumiseen löytyy muuten kuitenkin selkeähköt säännöt, WPB käytettäviä hevosrotuja voisi valaista enemmän, mutta siitä kannattaa varmaan pistää viestiä jo VWY'lle.

Liondale Ponies, jonka linkkilistalle mahtuu yhä bannereita! ;)

Lähettäjäweem 
Päivämäärä:   23.11.13 18:25:37

Mua kans rupes nyt toi knabstrup-asia ketuttamaan ja kunnolla.
Ehkä niistä voi tulla virtuaalisia ratsuponeja? Niissä varmaan knabbe on hyväksytty. Merkkasin just yhden risteytysponiksi, mut ehkä vaihdankin sen virtuaaliseksi rp:ksi. Paitsi ettei sitä löydy ainakaan Ionic listalta: http://www.hevosmaailma.net/Ionic/vrp.html

Huoh. Nyt jotenkin havainnollistu tää asia itselle, kun tajusin, että tallista löytyy muutamakin, joilta sitä knabbea sieltä löytyy...

Haluisin säännön, että kerran VRL:n rekisteriin päässyt poni sais pysyä oman rotunsa edustajana, vaikka tyhmiä paljastuksia löytyiskin/polveutumissääntöjä muutettais tai muuta vastaavaa ilmestyis.

Pitkäsukuiset olis parhaita, kunhan vaan kaikki rodut olis ikuisesti hyväksyttyjä eikä ikäviä yllätyksiä tulis koskaan. Mikään ei oo kamalampaa ku se, että sukua selvittäessä huomaa, että kappas, tuollahan on yhdet prosentit laskettu väärin, mistä johtuen monessa polvessa on väärät prosentit ja viimein viimeisimmässä polvessa isän prosentti on liian pieni (http://rontti.net/bponies/fizzsuku.htm), tai että suvusta löytyy pitkän selvityksen jälkeen hyväksymättömiä rotuja.

Ite en mitenkään kovasti ihannoi vanhoja sukuja itsestäänselvyytenä, mutta en väheksykään. Eniten arvostan sukuja, joissa on kokonaisuudessaan hienoja poneja monessa polvessa ja sivut eivät ole hukkuneet. Ihan mahtavaa on aina välillä törmätä oman kasvatin jälkeläisen jälkeläiseen, kun omaa kasvatustyötä löytyy jo useamman polven takaa.

Kasvattien menekkien palaan myöhemmin.

B Ponies

LähettäjäViivuska 
Päivämäärä:   23.11.13 18:36:17

Laitetaan nyt munkin mielipidetä tästä asiasta tänne, alkuperäinen löytyy vf:n puolelta.

"Siis muakin ärsyttää. Oma lehmä ojassa, koska mulla on paljon knabbeja ja niitä ois kiva käyttää rp:lle. Tällä oikeasti hienolla orilla on kaksi rp jälkeläistä ja molemmat nyt jotain tilastoja. Jippii.. Siis mä kyllä ymmärrän sen, että kun tietoa tulee lisää, niin asiat voi muuttua. Mutta eikö tämä kuitenkin ole virtuaalimaailma ja silloin kaikkea ei pidä ottaa niin kirjaimellisesti reaalimaailmasta. Haluaisin myös kuulla mitä pahaa se knn tuo rp:seen ihan näin fyysisessä mielessä. Onko sen rakenne oikeasti niin huono, ettei se olisi hyväksyttävää rp:n suvussa. Vai mikä juttu tässä on ollut IRL. Koska en usko, että tuo mahdollisuus käyttää knn rp:n jalostukseen on ihan hatusta vedetty vaan sen tosiaan on joskus lukenut jossain virallisemmassa paikassa. Tuskin kukaan olisis sitä uskaltanut vain keksiä.

Ja mun mielestä on väärin tällä hetkellä, että tanskalaiset rp:t hyväksytään VRL:ssä suomalaisen rp:n mukaan. Jos kerran jostain on saatu tieto siitä, että knn ei ole enää sallittu, niin eikö nyt samasta paikasta saada tieto myös siitä, että mitkä rodut on sallittuja rodun jalostukseen. Jotenkin kaksinaamaista. Niistä "materiaaleista" otetaan joku juttu käyttöön ja jotain ei.. :/

Joo, otin vähän lämpöä, mutta ei se kai ketään haittaa.. :D"

Ja kenenkään ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti, kuten ekassa viestissä lukee, tämä ei kohdistu suoraan kehenkään henkilöön.

Lähettäjä: s el s 
Päivämäärä:   23.11.13 20:11:38

Tosi hyvä keskustelun avaus ja mielenkiintoista pohdittavaa ! Nyt en kerkeä keskusteluun mukaan mut pakko palailla myöhemmin :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.11.13 20:17:49

Mä en tajuu miks ratsuponit on niin "hot" nyt? Mulle ratsuponi on sama ku risteytysponi, mutta tota noi xD

Lähettäjäweem 
Päivämäärä:   23.11.13 20:19:07

., ei ratsuponit oo erityisesti _nyt_ mitenkään hot, onhan ne aina olleet suosittu ponirotu :)

Lähettäjä: Nora 
Päivämäärä:   24.11.13 01:30:01

Muihin kohtiin ei juuri nyt riitä aivokapasiteetti vastaamaan, mutta ihmetyttää nuo VRL:n polveutumisasiat. Eihän siinä ole mitään järkeä, että kerran ratsuponiksi rekisteriin hyväksytty poni, ei yhtäkkiä enää olekaan ratsuponi jos löytyy knabbeja suvusta. Siis eihän tässä ole mitään järkeä? Varsinkin kun nuo säännöt tuntuu koko ajan muuttuvan. Huonolla tuurilla hyvä kasvatustyö saattaa mennä hukkaan, jos esimerkiksi seitsemännestä polvesta löytyy knn... Itsellä ei ole kyllä yhtään ponia joiden suvuissa knabbeja olisi, mutta ärsyttää muiden puolesta.

LähettäjäDaivive 
Päivämäärä:   24.11.13 01:42:20

Osallistun keskusteluun heti kun ehdin koneelle istumaan! Näin puhelimitse ei jaksa pitkiä tekstejä kirjoitella ja paljon olisi sanottavaa! Hyviä pointteja ja mielenkiintoisia kommentteja jo tullut :)

Lähettäjä: Nora 
Päivämäärä:   24.11.13 02:13:29

Henkilökohtaisesti haluaisin kuulla mikä on mielestänne ihanne poniprosentti ratsuponeilla (esim tarkkuudella 50-70% riittää). Eiköhän tämänkin asian voi tähän keskusteluun ujuttaa :)

Lähettäjä: Pulmu N. 
Päivämäärä:   24.11.13 09:36:46

Polveutumisasiat ovat suurin syy miksen uskalla ratsuponien pariin enään palata :/

LähettäjäCannabia (puh.) 
Päivämäärä:   24.11.13 11:23:33

Itseäni kiinnostaisi ratsuponit, mutta juurikin tuo polveutumissysteemi on sen verran monimutkainen, ettei houkuttele :/ Lisäksi se, että ratsuponiksi rekisteröity poni ei yhtäkkiä olekaan ratsuponi on todella hölmöä.. Tämä on kuitenkin vain virtuaalimaailma ;)

LähettäjäDaivive 
Päivämäärä:   25.11.13 09:25:48

En muista itse ainakaan koskaan sanoneeni että kaikki (nyt tähän keskusteluun viitaten) esimeksiksi knabbista polveutuvat ponit pitäisi muuttaa tilastoiksi tms. koska jalostussäännöistä ei tiedetä. Olen kehottanut jättämään ponit toistaiseksi rekisteröimättä, kunnes päästään selvyyteen siitä, mitkä ne tanskalaisen ponin oikeat jalostussäännöt nyt ovat. Omasta puolestani vaikkei knabbia siellä näkyisikään, voidaan se ehkä jopa sinne lisätä, jotta saadaan jatkettua tätä "erikoisempaa" väritystä ratsuponeilla realistisemmin. Kuten Cannabiakin sanoi, onhan tämä virtuaalimaailma, joten ei kaikesta tarvitse NIIN hikipinkona nitistä, mutta tuntuu hölmöltä ilmoittaa jonkin ponin jalostussäännöiksi jotain, mistä ei ole minkään sortin lähteitä ja todisteita, että asia tosissaan menee näin.

Ja kuten olen aikaisemminkin sanonut; autan mielelläni polveutumista koskevissa asioissa! Jos ratsuponien kasvatus edes jollain tasolla kiinnostaa, voi minulle aina nakella sähköpostia niin autan sen mukaan mitä itse tiedän ja osaan. Loppupeleissä ratsuponeja on hyvin helppo kasvattaa ja polveutuminenkin on selkeää, se vain vaatii ihan vähän enemmän työtä ja opiskelua kuin perus suomenpuoliveriset ja muut rotuponit. Ymmärrän miten tilanne näyttää sivustakatsojan silmin kamalan hankalalta, mutta toisaalta, ollaanhan me nykyisetkin kasvattajat opittu seuraamaan jalostussääntöjä ja tarkastelemaan polveutumisia :)

Lähettäjäweem 
Päivämäärä:   26.11.13 13:03:42

Mutta onko järkeä jatkaa näitä knabbe-ratsuponisukuja oikeaa polveutumistietoa odotellessa? En koe myöskään eettiseksi myydä näistä syntyviä kasvatteja ratsuponeina, jollen voi olla täysin varma, että ponit voidaan hyväksyä myös rekisteriin ratsuponeina.

Selvittelin tässä vähän tuota tanskalaista. Jos itse oikein ymmärrän, sivulta 7 alkaen (ja uudestaan s. 16) näitä rotuja on listattu. http://www.sportspony.dk/files/manager/documents/avlsplanen.pdf
Jos ymmärrän oikein, tanskalaiseen hyväksyttyjä olisivat

newforestinponi
connemara
welshit
dartmoor
saksalainen ratsuponi (tiettyjen alueiden kantakirjoissa olevat ponit)
ruotsalainen ratsuponi
Norge: NPA (norjalainen ratsuponi?)
Holland: NRPS, NWR, WPBR (hollantilainen ratsuponi, nwr ja wpb??)

tanskalainen puoliverinen
trakehner
arabialainen täysiverinen
angloarabi
shagya-arabi
araberrace (mikä tää on?)
englantilainen täysiverinen

Knabstrupia tuolla ei siis ole. Mitä ymmärrän tältä sivulta (http://www.sportspony.dk/dsp/avlsplan.html) jalostussuunnitelmaa päivitetään ajoittain. Eli knabbe on hyvin voinut olla sallittu joskus. En usko, että esim. virtuaaliWikiin oltaisiin se päästä keksitty. Siispä virtuaalisen tanskalaisen rp:n tapauksessa ehdotan, että knabbe hyväksytään irl-sääntöjen ulkopuolelta. Kuten Daivivekin sanoi, ihan vaikka vain mahtavan värityksensä takia.

Ehdotan myös, että rekisteröity poni säilyttää jalostusarvonsa, vaikka tieto periytymisestä muuttuisikin rotujen osalta/polveutumissäännöt muuttuisivat. Käytännössä tämä tarkoittaisi, ettei rekisteröityjen vanhempien jälkeläisen periytyvyyttä tarvitse tarkastaa kuin siltä osin, onko kyseisestä yhdistelmästä mahdollista syntyä tietyn maalainen ratsuponi.

Nythän tilanne kai käsittääkseni on, että rekisteröinnissä hylätään, jos suvusta löytyy "kiellettyjä" rotuja?

(Liian pieni poniprosentti mun mielestä taas ei ole hyväksyttävää, koska se johtuu laskuvirheestä, ei virheellisestä tiedosta.)

Lähettäjäweem 
Päivämäärä:   27.11.13 17:47:17

Nostellaas.

Päivämäärä:   27.11.13 19:49:49

Hmh, olen kyllä sitä mieltä jo rekisteröidyt ponit pitäisi rekisterissä säilyttää, eihän siinä ole mitään järkeä että aletaan vanhojen säännösten mukaan kasvatetut ponit sieltä poistamaan ja heittämään roskiin koko kasvatustyö. Varsinkin kun sitä joskus selvitin ollessani yhdestä ponista kiinnostunut, oliskohan siitä nyt muutama vuosi, ja silloin knabbe oli ulkomaalaisenkin sivuston mukaan sallittu. Olisi ehkä fiksua nyt soveltaa tätä ja poiketa tässä asiassa IRL-elämän säännöistä, kuten weem sanoikin :)

Itsellä ei kyllä ole oma lehmä ojassa, jos oikein muistan niin omilla poneillani ei ole knabstrupia suvuissaan enkä niitä sukuihin varta vasten haekaan. Jos urheiluponeja jalostetaan, en näe mitään ominaisuutta jota knabstrup sinne voisi tuoda, paitsi ehkä jonkun mielestä kivan värin :)

1. Mitkä ovat sinulle sellaisia nimiä (kasvattajia), joita haluaisit nähdä enemmän (omien) ratsuponiesi suvuissa? Onko sinulla jotain hevosta itselläsi, jolta löytyy mielestäsi ns. nimihevosia suvuissa? Mitä vanhempien hevosten nimi arvostat? Onko sinulla omistuksessa ns. vanhalinjaisia hevosia (riittää ihan v. 2005-> syntyneet)? Näytä ihmeessä jos on.

Mitä mieltä olet pitempi sukuisista hevosista? Jos et niistä "pidä", niin miksi? Jos sinulle ei ole niitä omistuksessa, mikä on mielestäsi syy siihen? Jos pidät pidempisukuisista, niin kerro erityisesti millaisista nimistä pidät suvuissa ja anna esimerkkejä mielestäsi hienoista suvuista.

Kaikkea muutakin sukuihin liittyvää saa sanoa, jos tulee jotain mieleen. Mielellään juuri siitä näkökulmasta, että mitä haluaisit säilyttää ja mitä haluaisit muuttaa tämän hetkisistä suvuista. Esimerkiksi, jos sinua harmittaa, ettet aikanaan tehnyt vanhasta hevosesta enemmän jälkeläisiä, koska nyt se ei enää näy missään jne.

Ja alkuperäisiin kysymyksiin vastailen:

1. Vanhoja on hyvä vaalia sanon minä, ja vanhoista kasvattajista mieleen ovat jääneet Kelmi ja Silfran. Kelmiläisiä on omassa tallissa muutamia joten jatkan niillä linjojani, Silfranilaisia ei ole nykyään enää liikaa joten on kiva niitäkin löytää. Tiettyjä hevosten/ponien nimiä en niinkään etsi, ratsuponien kanta on niin huiman laaja että sieltä on vaikea löytää jotain ''super'' jalostusponia. Ja mielestäni se on hyvä asia, upeita ponskeja on vaikka muille jakaa.

Pidempi sukuiset on ponia siinä missä muutkin. Niitä on tallissa ja joskus ne menevät kaupaksi ja joskus eivät. Ainut syy miksi ostan niitä harvemmin on että harvoin löytää edes jotenkuten ehjiä sukutauluja näiltä.

2. Tänä vuonna olen myynyt säälittävän määrän ponia lähinnä oman laiskuuden takia, melkein kaikki ovat olleet tilareita joten sinänsä voin olla ihan tyytyväinen.

3. Kasvattajia tuntuu olevan paljon enemmän mutta siitä kuinka ''tosissaan'' suurin osa on, en oikein tiedä. Tykkään että jos kasvatetaan niin panostetaan edes jonkin verran ja vanhemmilla tehdäänkin jotain. Melko paljon on näkynyt näitä kasvatteja joiden vanhemmat on keksitty viikko sitten, ei ole tekstejä, ei kisoja, ehkä on kivat kuvat. En tällaisia osta ja muutenkin seuraan uusien kasvattajien talleja hyvän aikaa ennenkuin uskaltaudun varsaa hankkimaan. Liian usein lupaillaan että ''(vanhemmat) Laatiksiin menee!'' ja kuukauden päästä koko talli on kadonnut tuhka tuuleen.

Mutta yleisestikin virtuaalimaailma on muuttunut enemmän tähän suuntaan että kaikki heti nyt, työtä ei tehdä mutta mainetta pitäisi saada viikossa. En tiedä sitten olenko liian tosikko :D

Päivämäärä:   27.11.13 19:52:17

Oho mun viestiin tulikin ylimääräisenä toi kysymys :D

Päivämäärä:   28.11.13 16:16:47

Up :)

LähettäjäViivuska 
Päivämäärä:   28.11.13 16:56:07

Mä kehitin liian hyvät kysymykset, että pitää oikein varata aikaa, että noihin pystyy itsekin vastaamaan :D. Ehkä huomenna.. ;).

Mutta olen weemin kanssa samoilla linjoilla. Ei ainakin kaiken tarvitse olla suoraan IRL-oppikirjasta. Itse olen niin knabbehenkinen, etten ihan tuota s el s:in sanomaa "en näe mitään ominaisuutta jota knabstrup sinne voisi tuoda", vaikken mikään rakenne-ekspertti olekaan. Mä en itse ole ikinä ollut ihan älyttömän sirojen ponien fanittaja, ja minusta knabbe toisi rotuun myös niitä vahvoja ja ns. isoluisempia edustajia. Mulla itsellä on ollut todella vähän ns. priimaluokan urheiluponeja, vaikka ratsuponin lähtökohta on juuri se. Mulla on pääasiassa noita yleispainoitteisia poneja, jotka hyppää 100 cm ja vääntää koulua jotain He A. Ei siinä välttämättä knabbemaisesta rakenteesta ole haittaa. Mutta mieltymyksensä on jokaisella ;).

LähettäjäMiracle 
Päivämäärä:   28.11.13 17:38:56

Vaikka mulla ei tällä hetkellä olekaan yhtään ponia jonka suvusta löytyisi knabbea, silti tuo muutos vähän ärsyttää. Ne nimittäin tuo ihanaa väriä ja löysin omista kuvavarastoistani juuri täydellisiä kuvia. Noh, eipä kannata sitten sitä knabbea hankkia kun ei saa jalostukseen käyttää..

Mä pidän nimenomaan enemmän pitkäsukuisista poneista, etenkin jos niillä on niitä vanhempilinjaisia poneja suvussa. Erityisesti arvostan jo ylempänäkin mainittujen Silfranin ja Kelmin poneja. Kelmiä nyt löytyy vielä aika paljonkin, mutta Silfrania ei enää niinkään, mikä harmittaa ainakin mua.

Mulla on muutamia poneja, jotka ovat suvultaa tosi kivoja, esimerkiksi Jack, Diandra, Viivi, Aapo ja Emppu

Tän hetken rp-tilanteesta en oikein osaa kyllä sanoa, kun itsekin vasta tauolta palailen

Päivämäärä:   28.11.13 18:49:52

Juu Viivuska, se onkin ihan mielipidekysymys enkä mäkään niitä sinänsä välttele :)

Lähettäjäweem 
Päivämäärä:   6.12.13 09:24:14

Nostellaas taas ylöspäin ja jatketaan mielenkiintoista keskustelua!

Lähettäjädumi 
Päivämäärä:   6.12.13 19:29:27

Nyt ehkä vähän ohi aiheen, mutta voiko saksalainen rp olla tiikerinkirjava? Itse olen aina ajatellut, että ei voi, koska sen jalostuksessa ei ole sallittu sellaisia rotuja jotka voisivat olla tiikerinkirjavia. Mutta onko asia näin? :D Jos jollain on tietoa tästä niin kiitos jos viitsit kertoa miten asian laita on.

Lähettäjädumi 
Päivämäärä:   7.12.13 20:16:03

Minäkin nostelen :)

Lähettäjädumi 
Päivämäärä:   8.12.13 22:19:56

Nostan taas, jos joku tietäisi vastauksen.

Lähettäjä: Jewell @puh 
Päivämäärä:   8.12.13 22:28:25

Saksalaiseen saa käyttää muita rp poneja, joiden kautta voi olla tiikerinkirjava. :)

Lähettäjädumi 
Päivämäärä:   8.12.13 22:45:27

Jewell, mutta näiden muiden ratsuponien suvuissa ei kuitenkaan saa olla sellaista rotua, joka ei ole hyväksytty saksalaisen rp:n jalostukseen (esim. knabstrup). Mikäli siis olen oikein ymmärtänyt.

Päivämäärä:   8.12.13 22:59:56

Eikö kanadalaiseen saanut amerikanponia käyttää..? Jos oikein muistan. :D

Lähettäjädumi 
Päivämäärä:   8.12.13 23:08:42

Jewell, niin mutta eihän sitä amerikanponia saa käyttää saksalaiselle :D

Päivämäärä:   8.12.13 23:37:49

Mutta jos kanadalaista saa käyttää, en kyllä tiedä saako, voi amerikanponi tulla sitä kautta. :) Daivivelle tosin kannattaa näistä epäselvyyksistä pistää viestiä!

Lähettäjädumi 
Päivämäärä:   8.12.13 23:50:50

Niin mutta kun saksalaisen ratsuponin suvussa ei saa olla amerikanponia, niin silloinhan ei voi käyttää kanadalaista ratsuponia, jonka suvussa on amerikanponia :D Koska silloin sen saksalaisen jälkeläisen suvussa olisi amerikanponia, eikä se ole sallittua.

Päivämäärä:   9.12.13 00:04:01

Eiks se muka mee niin, että jos ratsuponi maasta Ö saa käyttää suvun roduista huolimatta jos itse ratsuponi on sallittu? :D Vaikka kanadalaista ei saksalaisen jalostuksessa ole mainittu VRPY'ssä.

Lähettäjädumi 
Päivämäärä:   9.12.13 00:14:22

Minun käsittääkseni ei ole sallittua. :D Jos joku rotu on kielletty, niin sitä ei siellä suvussa saa olla missään muodossa, oli se sitten toisen maan ratsuponin kautta tai ei.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.12.13 08:07:56

No ei kyllä mee noin :D:DD

LähettäjäLiia 
Päivämäärä:   9.12.13 08:29:24

Hmm, ainakaan mulla ei hetki sitten mennyt rekisterissä poni brittiläisenä koska isällä (wpb) suvussa puoliveristä joka taas ei ole sallittu brp:ssä.

Päivämäärä:   9.12.13 08:47:34

No pitää kattoo omien ponien sukuja ihan vaan koska pari mulla mielestäni tommosta on - eikä oo omia kasvatteja. :D Siksi oon näin luullut mutta paranee varmaan katsoa ne sitten läpi.

LähettäjäLiia 
Päivämäärä:   9.12.13 08:57:37

Jewell, siis joo mullakin on esim yks 2012 syntynyt tamma joka on rekisteröity saksalaiseksi vaikka isä on suomalainen rp jne :) Nykyään varmaan vaan katsotaan tarkemmin. Täytyy ilmeisesti koettaa muuttaa noita syntymämaita jossain vaiheessa ettei tuu jälkeläisten kanssa ongelmia.

Päivämäärä:   9.12.13 20:40:59

Ei se kyllä munstakaan noin mene, kun ei se tosiaan tee mitään järkeä. Ainakaan ennen ei mennyt, en sitten tiedä onko noin nykyään. Jos on, ehkä sitäkin voisi vähän miettiä.

Lähettäjädumi 
Päivämäärä:   9.12.13 20:41:59

Okei, no hyvä tietää jos se asia ei oo noin :D Laitoin vielä Daivivelle säpöä jos tulisi selko asiaan. Mutta miksi Liian ponia ei sitten hyväksytty brittiläiseksi, jos asia ei kuitenkaan noin ole?

Päivämäärä:   9.12.13 20:49:48

se on ollut hylkääjän moka, jos wpb ROTUNA hyväksytään, ei sen suvulla ole mitään merkitustä jos se on wpb:n polveurumusen mukaan wpb.

Kaikkialla puhutaan RP-JALOSTUKSEEN HYVÄKSYTYISTÄ RODUISTA, ei siitä että mitä rotuja suvussa saa ainoastaan olla.

LähettäjäDaivive 
Päivämäärä:   9.12.13 21:26:44

Tosiaanhan asia menee niin, että jos lukee, että saa käyttää tanskalaista, arabialaista ja vaikka intialaista ratsuponia, saa niitä niiden suvuissa olevista poneista riippumatta käyttää (ellei toisin ole mainittu, kuten esimerkiksi kanadalaisen rp:n kohdalla)

Brittiläinen ratsuponi ei ole mennyt rekisteristä läpi, sillä sen jalostukseen ei PB itsenään ole sallittu. PB on sallittu siinä muodossa, että se on NWR (sektio K, eli täysiverisukuinen).
*ainakin joku joskus selitti mulle, että sec K tarkoittaa ainoastaan näitä NWR-poneja, että PB on ihan oma juttunsa sen lisäksi, mutta jos näin ei ole, täytyy VRPY:n sivuille vaihtaa sec K NWR:ksi*

Lähettäjädumi 
Päivämäärä:   9.12.13 21:30:45

Kiitos Daivive vielä vastauksesta :) En tiedä mistä oon kehitellyt tollasen päähäni :D Mutta hieno homma, saan sitten tiikerinkirjavan saksalaisen rp:n tuota kautta.

Päivämäärä:   9.12.13 22:04:20

"*ainakin joku joskus selitti mulle, että sec K tarkoittaa ainoastaan näitä NWR-poneja, että PB on ihan oma juttunsa sen lisäksi, mutta jos näin ei ole, täytyy VRPY:n sivuille vaihtaa sec K NWR:ksi*"

IRL koko "sektio K" käsitettä ei tunnisteta. NWR:hän on hollantilainen versio wpb:stä, ja sitä kutsutaan tyypillisesti sektioksi NWR (= nederlands welsh rijpony). Muut part bredit erotetaan sitten kutsumalla niitä sektioksi WPBR (= welsh part bred rijpony). Näkisin viisaimpana vaihtoehtona kutsua puoliverisukuista partbrediä ihan vaan WPB:ksi ja täysiverisukuista taas NWR:ksi, koska sektio K tulee luultavasti aina olemaan epäselvä käsite, kun ei sitä IRL maailmasta löydy.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.