Lähettäjä: Scilla
Päivämäärä: 13.11.13 09:59:19
Mulla on ainakin yksi A-alkuinen KWB-kasvatti, saattaa siis koskea suoraan vaikka minua tämä viesti. Olen tosin ostanut kasvatin suoraan sinulta eikä se ole koskaan ollut muiden omistuksessa, olisikohan se ollut jopa jonkinlainen tilausvarsa aikoinaan, nimeen ainakin muistaisin vaikuttaneeni. Minulla on myös suoraan muun muassa Greymaskista, Angelniemestä, Koululaaksosta, Mäntysuolta ja ties mistä ostettuja kasvatteja ja ne ovat vuodesta 2001 lähtien olleet koko virtuaaliharrastukseni suola: arvostin noita talleja ja hevosia silloin ja arvostan niitä edelleen, enemmän kuin muita talleja ja hevosia. Muoti-ilmiöstä en puhuisi itseni enkä muutaman muunkaan tutun virtuaalihevostelin kohdalla, mulla tämä trendi on kestänyt jo reilut kymmenen vuotta eli pitäisi varmaan trendin sijaan alkaa puhua vaikka paradigmasta, ainakin jos oltaisiin tiedemaailmassa.
Olen ennen hevosia ostaessani sanonut, etteivät ne ikäänny VHKR:n mukaan, joku hevonen on jopa joskus jäänyt saamatta tämän takia. Harrastan virtuaalihevosia just niin kuin minä haluan: jos kiinnyn johonkin hevoseen, se saa roikkua mukanani niin kauan kuin just minä haluan ja just sen ikäisenä kuin haluan, tosin jälkeläismäärää rajoitan omien fiksaatioideni takia. Taukoilen välillä ja palaan harrastuksen pariin silloin kun minua huvittaa, en jaksa ottaa tästä harrastuksesta ylimääräistä stressiä eikä minusta muidenkaan pitäisi, tosin kukin tekee kuten parhaaksi näkee. Hevosten ikääntymisen kaavio on ollut tallini sivuilla myös ainakin vuodesta 2005 lähtien nähtävillä ja siitä voi laskea, että esimerkiksi KWB-kasvattini ikä on tällä hetkellä 17 vuotta. Kisaamiset lopetan aina siihen kun saan 40 sijoitusta (ja 60 osallistumista) kasaan, varsoja teetän silloin kun sellaiselle varsalle olisi itsellä käyttöä, mitä sitä turhaan hevosia kiusaamaan - veikkaisin niiden olevan ihan onnellisia näin.
Minunkin sähköpostiosoitteeni on pysynyt samana vuodesta 2007 lähtien (silloin Gmailin taisi vasta saada yleisesti Suomessa), myös VRL-tunnukseni on koko ajan ollut ajan tasalla ja tallin sivutkin olivat samassa osoitteessa vuodet 2004-2013, domainin lakkautin keväällä akuutin rahapulan takia. Tauolta palatessani tsekkaan aina VRL:n listoilta omistamani hevoset: jos hevonen on siellä elossa ja omistuksessani, oletetusti se on silloin elossa ja omistuksessani (vrt. Heppa), jos sähköpostiinkaan ei mitään ilmoitusta tai kyselyä ole tullut. Jos hevosen kasvattaja on lopettanut tallinsa ja muunkin näkyvän toimintansa joskus vuonna 2004 ja alkuperäinen osoitekin lakannut toimimasta, oletan, ettei häntä välttämättä enää hirveästi kiinnosta kasvattinsa kohtalo. Yhtään toisen kasvattamaa tai edes keksimää hevosta en muuten koskaan ole myynyt pois ja tuskin myynkään, hevosistani myös kaikki muut paitsi kolme on ostettu suoraan niiden kasvattajilta. Hevoseni muun muassa viettävät eläkepäiviä, ikääntyvät puolittain reaalisti, valmentautuvat saksalaisella mielikuvitusyhteistyötallilla ja ties mitä. Virtuaalihevoseni ovat tähän mennessä kuolleet harvoin, sillä se on musta kurjaa enkä halua, että lähinnä mielikuvitukseen perustuva harrastukseni aiheuttaa mulle liikaa kurjia ajatuksia. Viimeksi taisi kuolla kuujärveläinen sph-tamma joskus 2005, kaduin sitä monta vuotta. Nyt olen taas ajatellut muuttaa käytäntöä: uudet hevoset saavat ikääntyä oman ikääntymissysteemini ja VARL:n sekoituksella ja vanhat ja valmiit hevoset saavat ensi vuoden aikana kuolla, mutta en minä välttämättä pidä tästä kiinni enkä sitä siis missään muualla kuin tässä viestissä aio näin ilmoittaa.
Ehkä tämä viestisi ei ollut suoraan muun muassa minulle suunnattu, mutta oli se ainakin osittain, sillä tallini on puolillaan vanhoja hevosia (syntyneet v. 2001-2005). Samaa olen kuullut myös muistakin suunnista aika säännöllisesti, joten omakaan viestini ei tietenkään ole kenellekään suoraan suunnattu, kunhan kerron oman kantani asiaan. Jos toisten virtuaaliharrastusta haluaa kovasti ohjailla omien kasvattien osalta, kannattaisi ne myyntiehdot miettiä aika tarkasti. Minulta esimerkiksi olisi jäänyt ostamatta hevonen tai ainakaan en olisi siihen panostanut niin paljoa, jos kasvattaja olisi heti ilmoittanut, että se ei muuten sitten saa olla hengissä enää kolmen vuoden kuluttua tai että hevosen kuulumisia täytyy sähköpostitse ilmoitella kerran vuodessa ikuisesti - tai jos jälkimmäistä odottaa, voisi sen ainakin sanoa ääneen, kyllä minä sen silloin voisin toteuttaakin tarpeeksi kivan hevosen kohdalla. En muista koskaan saaneeni mistään tällaisia ehtoja, tosin ei muistini tietty aivan aukoton ole.
Kahden vuoden tauolta palaaminen jäisi myös aika varmasti toteuttamatta, jos kaikki pitäisi silloin aloittaa alusti asti täysin uusilla hevosilla, joita en vieläkään oikein osaa arvostaa, vaikka yritys on kyllä kova ja alan vähitellen oppia pois nostalgiavimmastani. Minulla on muuten myös Howrsessa ensimmäiset ikinä hankkimani hevoset philosopher's stonen avulla hengissä, yläasteen äidinkielenaineeni ovat vieläkin tallessa, omistan edelleen ekat ikinä hankkimani c-kasetit, lista on loputon. Ihmisiä on erilaisia ja kaikki saavat kiksit elämäänsä eri asioista. En hirveästi pidä siitä, että täysin harmittomia ja minulle tärkeitä toimiani yritetään rajoittaa, varsinkaan jälkikäteen ja varoittamatta asiasta etukäteen. Sama juttu kuin vaikka kuvien kanssa: jos olen joskus jonkun kanssa vaihtanut hevosten kuvia, en oikein hyväksy sitä, että niiden käyttöoikeus muka loppuisi yhtäkkiä ellei etukäteen olla sovittu, että näin voi käydä. Näitäkin on sattunut, vahinkoja tietty sattuu ja toiveita saa esittää: jos joku haluaisi ottamansa kuvat virtuaalihevosilta sittenkin pois, olen tähän mennessä aina noudattanut pyyntöä, jos se on esitetty edes jotenkin järkevästi.
Sori kaikki, tylsä aamu. :-)
|