Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Virtuaalilama totta vai tarua?

LähettäjäTinz. 
Päivämäärä:   25.4.13 08:43:03

Mitä mieltä olette? Kasvatteja syntyy kovaa vauhtia, mutta liikkuuko ne eteenpäin vai voisiko myyntiä vielä jotenkin vielä vilkastaa? Mitä vaaditte hevoselta tai sen vanhemmilta? Onko vaatimukset kasvaneet vai laantuuneet tai kenties pysyneet ennallaan? Muuta?

Kaikenlaiset mielipiteet tervetulleita.

  Re: Virtuaalilama totta vai tarua?

Lähettäjä: viivuska (phone) 
Päivämäärä:   25.4.13 09:09:31

Tein juuri vastaavanlaisen topicin reilu vuosi sitten. Mielestäni homma ei ole siitä hirveästi muuttunut vaikka paljon keskustelua se herätti. Toki VRL on omalla panoksellaan parantanut tilanne, mutta kyllä tuntuu, että tämä paikka on edelleen alamaissa.

  Re: Virtuaalilama totta vai tarua?

LähettäjäNenna2377 
Päivämäärä:   25.4.13 09:15:42

Mitä mieltä olette?
- mun mielipide on, että se on ihan huuhaata, joidenkin yleisimpien (sh, pv?) "vaiva", kun tarjntaa on enemmän, verrattuna kysyntään.

Kasvatteja syntyy kovaa vauhtia, mutta liikkuuko ne eteenpäin vai voisiko myyntiä vielä jotenkin vielä vilkastaa?
- kts. edellinen. Mulla ei kyllä ollut ongelmia suokkienkaa myynnissä. Alkuvuoden saldo kasvattien myynnissä on himpun reilu 30 kasvattia maailmalle roduista sh, she ja gr. Helpompi kasvatit on myydä, kun saada NJ-näyttelyihin tuomaria, haha! :D

Mitä vaaditte hevoselta tai sen vanhemmilta?
- Kasvattini uudelta kodilta vaadin ainoastaan sen, että minulle ilmoitetaan ajoissa toimivat sivut oikeine tietoineen sekä maileihin vastataan, jos/kun sellaista lähettelen. Mailia lähtee yleensä siinä vaiheessa, kun huomaan, että hepan sivulla e ole tapahtunut mitään 0,5-1 vuoteen. Jos vastataan (tai tallin sivulla päivitystä tapahtuu), asia OK, jos missään ei ole näkynyt eikä kuulu mitää mailitsekaan, etsin kasvatilleni mahdolisesti uuden kodin. Riippuu otuksesta.

Suomenhevosten vahemmilta toivon vähintään kilpailumenestystä painotslajissaan, ossa jälkeläisellä on mahdollisuus saada sukupisteitä lajilaatiksissa. Meriitit, kantakirjaukset, jne. eivät ole pakollisia. Siistit sivut, kiva suku ja näyttöä kilparadoilta, niin johan alkaa oleen vanhempi kunnossa. (Russeilla, felleillä ja haffuilla en vaadi pakosti edes kisoja, näillä suku on selkeästi ykkösenä, kisat tu vain lisäpisteitä :D)

Onko vaatimukset kasvaneet vai laantuuneet tai kenties pysyneet ennallaan?
- En tiedä, mitä yleisesti on tapahtunut, mutta itse olen ottanut sen asenteen, että teetän vain varsoja, jotka voin itse pitää: näin ei kauhistuta, mikäli varsat eivät menekään kaupaksi. Itselläni myyntiehdot ja vaatimukset uusien kotien kohdalla ovat lieventyneet: jos hevoseni tarvitsee jälkeläisnäyttöjä, teetän siitä itselleni varsan ja kilpalen ja joidenkin hevosteni jälkeläisiä olen tarjoutunut kisaamaan itse jonkinverran.

  Re: Virtuaalilama totta vai tarua?

Lähettäjä: lukihärö 
Päivämäärä:   25.4.13 09:33:45

"Virtuaalimaailma totta vai tarua?"

  Re: Virtuaalilama totta vai tarua?

LähettäjäNenna2377 
Päivämäärä:   25.4.13 09:50:55

(Mä kans luin alkuks "virtuaalimaailma" ja mietin hetken, et johan päivä kivasti alaa, porvoota iskee naamalle heti :D okasin lukeneeni väärin vast, kun aloin itse tekstiä lukemaan. :D)

  Re: Virtuaalilama totta vai tarua?

LähettäjäTinz. 
Päivämäärä:   25.4.13 10:00:06

Mä kanssa mietin, en onko se yleisimpien rotujen vika, mutta toisaalta mitä yleisempi rotu on, sitä enemmän hevosten pitäisi liikkua. Minä ostaisin mielelläni muiden kasvatteja (hann, holst), mutta mitä teen omille kasvateille jos ne eivät menekkään kaupaksi.

No voi täällä siitäkin halutessaan keskustella on virtuaalimaailma totta vai tarua, ihan miltä itsestä tuntuu. :D

  Re: Virtuaalilama totta vai tarua?

LähettäjäNenna2377 
Päivämäärä:   25.4.13 10:02:31

Tinz., tottahan se on, että isoimmissa piireissä pitäisi olla liikkuvuudenkin suurempaa. Itse tein sen huomion, että suokkikasvattejani joita kauppailin alkuvuodesta, lähtivät ensimmäisenä lyhytsukuiset. Muutama pidempisukuinen meni, mutta yleensä nillä on huonomp menekki: ilmeisesti liikaa samoja nimiä ja ihmise tahtovat talliinsa uutta verta lyhyempien sukujen kanssa. Em, näin mä oon siä pähkäillyt. :D

  Re: Virtuaalilama totta vai tarua?

LähettäjäTinz. 
Päivämäärä:   25.4.13 10:31:47

Mä tossa loppuvuodesta arastelin niitä pitkäsukuisia, mutta nyt kun on voinu aloittaa lyhytsukuisita niin alkaa noi pitkäsukuiset kiinnostamaan enemmän. Näkee vähän työnsä tulosta. :)

  Re: Virtuaalilama totta vai tarua?

LähettäjäViivuska 
Päivämäärä:   25.4.13 10:33:05

Löysinpä mun viestin sittenkin tallesta :D.

http://zafiro.ws/forum/viewtopic.php?p=8435&sid=05e7f2714e9262860b80f1441aa8beda

Poimintoja:
"En ole varmasti ainoa, joka on huomannut kuinka vaikeaa tällä hetkellä on saada kasvatteja kaupaksi ja ylipäätänsä myydä mitään. Kasvattajien suunnitelmat junnaa paikallaan, eikä uskalleta itsekään enää ostaa mitään, kun ei saa omia myynnissä olevia hevosia ensin pois alta."
-- Edelleen sama tilanne, ainakin toisen tallini kanssa. Toki itsekin olen lähes puoli vuotta enemmän tai vähemmän taukoillut. ;)

"Toivoisinkin, että kaikki ihmiset parhaansa mukaan pyrkisivät parantamaan tätä tilannetta ja muun muassa ostamaan muiden hevosia. Tuttua on myös "ostolakot", joita käytetään "tekosyinä" kun talli on "täynnä". Tottakai jos oikeasti esim. IRL-elämä vaatii paljon aikaa, silloin on ihan ymmärrettävää jos jättää ostopyynnöt tekemättä. Kuitenkin minusta on tyhmää ajatella, että yhdesta uudesta hevosesta tulisi suuri ongelma. Hyvin se menee muiden mukana. Toivoisin myös myyjien tarkistavan vähän vaatimuksiaan. Kun tilanne kerran on tällainen, niin on tyhmää vaatia ihan mahdottomuuksia tulevalta kodilta. Pitkillä myyntiehdoilla häädetään varmasti muuten potentiaaliset ostajaehdokkaat."
-- Minä kuulun tällä hetkellä tuohon kategoriaan, jolla on IRL-elämässä niin paljon kiireitä, ettei uusia hevosia oikein ehdi ostamaan. Pari mukavaa pollea on tosin tarttunut mukaan tässäkin taukoilun lomassa.

"Olisikin mukavaa, jos kaikki yrittäisivät parhaansa mukaan laittaa virtuaalimaailman pyörät taas pyörimään. En tarkoita, että heti pitäisi ostaa miljoonaa uutta hevosta, vaan pyrkiä siihen pienillä teoilla: tarjota hevosista, vaikka vähän epäilyttäisi tai myydä kasvatti jollekin uudelle tyypille, vaikka hän ei sinua heti vakuuttaisi."
-- Itse olen yrittänyt panostaa ainakin tuohon jälkimmäiseen. Jos minua on vähän arveluttanut uusi harrastaja, ollaan sovittu ns. koeajasta. Jos kaikki sujuu hyvin, niin en reagoi mitenkään uuden omistajan toimiin. Toki seurailen kaikkia kasvattejani suht aktiivisesti, mutta näitä koeaika-hevosia ehkä vähän tarkemmin.

+

Topicista lisää:
"Diamonten viestissä oli yllättävän paljon sellaisia asioita, mitä tuossa ht.netin topicissa olin tuonut vielä esiin. Varsinkin tuo, että kaikkien kasvattien pitäisi olla sellaisia, minkä voisi jättää itselleen. Olen tyytyväinen, että tässä asiassa olen pystynyt parantamaan omaa suhtautumistani. Nykyään kun esim laatispalkintoihin ei vaadita kuin noin kaksi jälkeläistä. Niin voi sitten miettiä, että onko niitä jälkeläisiä ja sitten niitä kasvatteja pakko olla niin paljon, että myymisestä tulee ongelma."
-- Tähän olen panostanut. Minulla on excelissä kaikkien hevoseni sukutaulut, jonka avulla pystyn aina tarkistamaan sukujani. Kun suunnittelen astutuksiani, varmistan että omissa hevosissani on ainakin yksi sopiva puoliso kaikille kasvateilleni ja erityisesti niille hevosille, jotka jätän itselleni. Tällä pärjää aika pitkälle. Ison hevosmäärän takia myös jälkeläisiä syntyy aika paljon, mutta varsinkaan pitkäsukuisten kanssa ei voi jälkeläismäärä noustakaan kauhean korkeaksi. Tärkeintä onkin, että jälkeläiset jatkavat sukuaan, kliseisesti määrä ei ole tärkein vaan se laatu.

Toivottavasti ei kauheasti mennyt ohi aiheen. :D

  Re: Virtuaalilama totta vai tarua?

LähettäjäTinz. 
Päivämäärä:   25.4.13 11:31:44

Eiku nimenomaan tää oli hyvä juttu, että löyty vielä tollanen. Itse en ole myynyt vielä yhtäkään hevosta, mutta pyrin myös siihen, että kun myyn jos ei mene kaupaksi voin itse pitää ne.

Itse omalla tallilla aloitin tosiaan "tekemään uusia linjoja" ja nyt turhauttaa ku niitä yksi- ja kaksipolvisia on joka paikassa ja talli on täynnä varsoja.

  Re: Virtuaalilama totta vai tarua?

Lähettäjäyersinio 
Päivämäärä:   25.4.13 11:44:04

Itse jotenkin ajattelin, että nyt kun kaikki lajilaatiksen, näyttelyt yms pyörivät niin se vauhdittaisi hevosten myyntiä ja hevosten kuoppaamista, mutta en tiedä onko muutosta todellisuudessa tapahtunut mihinkään suuntaan.

Omaa toimintaa kun olen katsonut niin en ainakaan viime vuoden osalta voi kehuskella, että olisin toisten kasvatteja ostanut. Tänä vuonna olisi tarkoitus tehdä asiat toisin ja ostaa useampi hevonen toisaalta kuin tehdä itse ja pistää surutta noita kaikensaavuttaneita hevosia kuoppaan.

Omat kasvatit liikkuivat ihan hyvin viime vuonna. Veikkaan, että tänä vuonna ei niinkään. On jo ruvennut hidastumaan kun kasvatteja on harvinaiseen rotuun nähden syntynyt niin paljon.

Jos ennen toivoin, että kasvattini saisi sivut jossa on perustiedot niin nykyään toivon, että kasvattini saisivat elinkaaren. Ne syntyy, saa kodin, on kodissaan ja kun niille ei enää ole käyttöä niin ne eivät palautuisikaan minulle vaan menisivät monttuun.

  Re: Virtuaalilama totta vai tarua?

Lähettäjäsallis. 
Päivämäärä:   25.4.13 11:48:21

Musta tuntuu, että russit ainakin käyvät kaupaksi tällä hetkellä suht hyvin. Välillä niitä on saanut kaupata kuukausitolkulla, mutta nyt menevät suht nopeasti. Toki on monesti samat ihmiset niitä haalimassa, mutta myös uusia naamoja löytyy lähes joka kerta. Olen tosin todennut myös sen, että jos varsoja miettiessä on sellainen fiilis, että ostovoima saattaa olla vähäistä, niin heitän usein jotkut kuvat mukaan kasvateille. Toki voi olla, että joku ostaa vaan kuvien takia, mutta olen monesti nähnyt valitusta siitä, että russikuvia ei ole tai niitä ei saa mistään (niitä on, ja niitä saa monestakin paikasta, kun vähän näkee vaivaa :) ), niin yritän edes jollain tavalla helpottaa vähän kuvaongelmia.

  Re: Virtuaalilama totta vai tarua?

LähettäjäTinz. 
Päivämäärä:   25.4.13 11:57:16

Mikähän siinä sitten on, ettei tule ostettua kasvatteja itsekään kovin paljoa? Itse olen ostanut nyt pari kasvattia mutta en sen enempää. Tosin tallinikaan ei ole kovin iso.

Toisaalta vähän typerää sinänsä, että talli on täynnä vain omia kasvatteja?

  Re: Virtuaalilama totta vai tarua?

LähettäjäNenna2377 
Päivämäärä:   25.4.13 12:18:11

Mun mielestä siinä ei ole mitään tyhmää, jos tali pursuaa omia kasvatteja. Mun mielestä se on aika hyvä lähtökohta sille, että linjat jatkuu ja saa niitä nimiä näkyn myös myöhemmin. Tokihan se on piristävä nähdä omia kasvatteja muillakin ja omassa tallissa muiden kasvatteja, mutta en koe tyhmänä "kasvattaa vain itselle ja itse".

  Re: Virtuaalilama totta vai tarua?

Lähettäjäsallis. 
Päivämäärä:   25.4.13 12:22:45

Itselle on kiva kasvattaa. Mikä pointti kasvatuksessa tavallaan on, jos ei itse halua kasvatuksensa tulosta? Ovatko ne niin huonoja? Kyllä mä jätän (mielestäni) parhaat itselleni, muut myyn, mutta mulla ei ole mitään ongelmaa pitää niitä muitakaan. Käsitys "parhaasta" riippuu tietty kasvattajasta - itselläni sen määrittelee lähinnä suku. On yhdistelmiä, joista haluan ehdottomasti varsoja talliini, ja on yhdistelmiä, joista en suvullisesti niin välitä, mutta ori ja tamma "sopivat" toisilleen. Joku muu saattaa tästä yhdistelmästä välittää enemmän kuin minä. Yritän myydä sen, jos ei mene kaupaksi, niin sitten yritän vain elää sen kanssa ;)

  Re: Virtuaalilama totta vai tarua?

LähettäjäTinz. 
Päivämäärä:   25.4.13 12:38:36

Tietenkin kuuluu kasvattaa myös itselleen, mutta saadakseen liikkuvuutta hevosiin pitäisi minusta muidenkin kasvatteja ostaa ja yhdistellä niitä omiinsa. Tosin tätäkin saa tekemllä ej/tj topiceilla.

Itseäni lähinnä huvittaa se kun melkein kaikki hevoseni alkavat nimellä Simply ja vain muutama hassu toisen tallin kasvatti pistää silmään.

  Re: Virtuaalilama totta vai tarua?

Lähettäjächibson (töissä) 
Päivämäärä:   25.4.13 12:46:47

Comeback, ei ollenkaan näyttöjä. Jotenkin on vaikea lähteä taas liikkeelle. Kyllä itsekin kun vertaa oikeasti siihen mitä silloin joskus vuosia (oikeesti hei, tästä on jo varmaan viitisen vuotta vierähtänyt?) Niin kasvatit oli ns. helppo myydä. Myös kasvattajalle oli valinnanvaraa.

Tuolloin oli myös ehkä helppo tehdä come backki tämän "harrastuksen" pariin ja pistää ostotarjous suvullisesta elukasta ilman näyttöjä. Nykyään se on oikeasti lähes mahdottomuus. Myös se mitä tässä olen kerennyt sivusilmällä katsomaan nykypäivän menoa niin jotenkin tuntuu, että tehdään paljon ns. tutunkauppoja. Eikö kasvattajat enää uskalla myydä ns. uusille nimille?
Ymmärrän kyllä pointin tässä tutunkaupassa. Jos pistetään ostotarjoukseen tavoitteisiin laattista yms niin tietää sitten, että kyllä niihin sitten pyritäänkin. Kuitenkin myyntiä voitaisi helpottaa myös sillä omalla asenteella.

Ymmärrän, että jollakin kasvatilla on oikeasti enemmän ns. sitä "arvoa" jolloin myös ostajalta pyydetään ja vaaditaan enemmän. Pitääkö kuitenkin jokaisen kasvatin kohdalla pyytää niin paljoa?

Muutenkin se, että jos kasvatista tarjoaa joku uusi nimi täällä ja hän laittelee laattista ja niin pois päin suunitelmiin niin tarkottaako se heti sitä, että siihen ei tähdätä? Vain sen takia, koska kyseessä on uusi nimi? Pitäisikö myös antaa näille uusille harrastajille enemmän mahdollisuuksia suvullisten parissa? Koska itselleni on nyt tullut vähän semmoinen kuva, että tuo itse itsellesi pari kappaletta evm sukuisia hevosia joille teet ne näytöt. Et muuten pääse millään ns. käsiksi suvullisiin hevosiin.

Toisaalta itsestäni on hienoa katsoa kuinka täällä pyörii oikeasti viellä niitä nimimerkkejä jotka pyörivät silloin kun itsekin pyörin ennen lopettamista. Tallit jotka avasivat vasta silloin ovensa ovat vielläkin pystyssä.
Kuitenkin se, että talleille on alkanut kerääntymään niitä vuosia (jee oikeesti, hyvä te!). Eikö kuitenkin uusille nimille ja mahdollisesti näille nuorille ja uudelle sukupuolelle pitäisi hiukan antaa myöten tuossa remmissä vaikka ovatkin nuoria ja ottaa riskejä. Jos homma ei tunnu pelaavan niinkun on ostotarjouksessa luvattu niin onhan siinä aina se vaihtoehto, että kasvatti palautuu kasvattajalle uudelleen muuntiin tai kokonaan asustelemaan synnyintallilleen.

Huomioikaahan sitten se, että nämä minun ajatukseni perustuvat oikeasti pääasiallisesti siihen miten hommat pyörivät joku viitisen vuotta sitten. Enkä ole aivan viellä täysin perillä mikä tämä meininki täällä on tänäpäivänä vaikka kovasti olen yrittänytkin lueskella foorumia ja päivitellä näitä nykyään pystyssä olevia talleja.

  Re: Virtuaalilama totta vai tarua?

Lähettäjäfarga. 
Päivämäärä:   25.4.13 13:14:17

mä luin otsikosta virtuaalilaama :D ei mulla muuta.

  Re: Virtuaalilama totta vai tarua?

LähettäjäTinz. 
Päivämäärä:   25.4.13 14:17:47

Monessa asiassa olen samaa mieltä kun chibson. :)

  Re: Virtuaalilama totta vai tarua?

LähettäjäTinz. 
Päivämäärä:   25.4.13 14:28:42

Kiitos farga laamasta, tällä hetkellä päässäni soi vain llama song. Joten http://www.youtube.com/watch?v=s3Cw2YWEFgY kostoksi siinä teille muillekin se päänvaivaksi. (mulla ei sitten ole ääniä tässä koneessa joten toivon et toi on oikea. :D)

  Re: Virtuaalilama totta vai tarua?

Lähettäjä: gespenst 
Päivämäärä:   25.4.13 15:45:15

Ainakin lewitzereillä menee aika hyvin, muista en tiedä.

Mitä tuohon kasvatukseen tulee, niin itse ainakin kasvatan ihan itselleni siinä mielessä, että kaikista poneista jätän yhden jälkeläisen talliin. On kuitenkin turha kuvitella vaikuttavansa rotuun oikeasti, jos ei myy ulkopuolelle ainuttakaan kasvattia.

Olisi naurettavaa soopaa, jos sanoisin, että kaikki kasvattini ovat sellaisia jotka voisin itse pitää. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että myyn kasvatteja, jotka eivät omia henkilökohtaisia suunnitelmiani hyödytä. Ponien määrä on suuri, kuvia on rajallisesti enkä halua kisalistoille yhtään ylimääräistä ponia, joten en jätä kuin sen yhden jälkeläisen itselleni joka ponista.

Haluan kuitenkin useamman kuin yhden jälkeläisen jokaiselle ponille ennen kuolemaa, joten laitan silloin tällöin varsoja myyntiin. Jos menee kaupaksi niin hienoa, jos ei mene niin sittenpähän ne jäävät syntymättä. Silloin ei tule sitäkään ongelmaa, että kasvatit jää omiin nurkkiin pyörimään. Jos ei mene kaupaksi, niin kokeillaan parin kuukauden päästä vähän eri yhdistelmillä, tilanne voi olla toinen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.