Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sukuselvityksistä

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   27.11.12 22:14:43

Mikähän on politiikka tässä asiassa, kun joku omistaa suvullisen hevosen jonka vanhemmat ovat muiden omistuksessa niin keksiikö tämä jälkeläisen omistaja omasta päästään evm hevosten sukuselvityksen vai onko tämä yleensä sovittavissa sen vanhemman omistajan kanssa?

  Re: Sukuselvityksistä

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   27.11.12 22:29:57

Minä en ainakaan suvaitsisi, että hevoseni jälkeläisen omistaja keksisi päästään hevoselle sukuselvityksen omine lupineen.

  Re: Sukuselvityksistä

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   27.11.12 22:34:17

Kyllä minä vaan keksin omasta päästäni evm-hevosista juttua. Oon niin huono ottamaan mallia vanhempien sukareista, tulee helposti liian samanlaista.

  Re: Sukuselvityksistä

LähettäjäMiia-Maria 
Päivämäärä:   27.11.12 22:34:25

Jos vanhemmilla on sivuillaan sukuselvitys, käytän sitä totta kai pohjana. Jos taas ei, niin kyllä minä vaan latelen päästäni sen omalleni :--D Jos vanhempien omistaja aikoo joskus kirjoittaa sukuselvityksen hevosilleen niin saa käyttää minun keksimääni pohjana tai sitten ei.

Tosin voi olla, että jos huomaan, että vanhemmille on tullut sukuselvitys, joka ei pohjaudu omaani, niin saatan omani kyllä muokata vanhempien mukaiseksi.

  Re: Sukuselvityksistä

Lähettäjäsabina 
Päivämäärä:   27.11.12 22:37:41

Kuka niitä oikeasti edes lukee kunnolla?
Laatiksissakaan ei taida tuomarit katsoa pohjautuuko vanhempien sukareihin vai ei. Itse kirjoittelen silloin tällöin omilleni ja voin kyllä sanoa etten pahemmin vanhempien sivuilla olevia tekstejä katsele. Tulee muuten niin samanlaista tekstiä ja sitten syytetään kopioinnista. Jos jollakulla on nokan koputtamista niin tulee sanomaan :) Eikä minua kiinnosta millaiset selvitykset kasvateilla on, tai onko lainkaan.

  Re: Sukuselvityksistä

LähettäjäArnika 
Päivämäärä:   27.11.12 22:38:54

Olen ottanut itse käytännöksi sen, että jos joltakin toisen omistamalta evm-sukuiselta hevoselta puuttuu sivultaan sukuselvitys, en ala itse säveltämään sen suvusta mitään informaatiota omille kaakeilleni sukuselvityksiä kirjoittaessani, sillä en katso sitä oikeudekseni, ja katson myöskin karsaasti sitä, jos joku ryhtyy omasta päästään keksimään sukuselvitystä omille hevosilleni.

  Re: Sukuselvityksistä

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   27.11.12 23:33:30

Njahaa lievää epäkunnioitusta havaittavissa näillä jotka oikein autuaallisen suoraan sanovat ettei kiinnosta tipan vertaa vaikka vanhempien omistajilla jopa olisi ne sukarit. Huhhuh taas...

  Re: Sukuselvityksistä

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   27.11.12 23:39:34

Tiedänpähän vastedes kenelle en kasvattejani myy.

  Re: Sukuselvityksistä

Lähettäjäsabina 
Päivämäärä:   27.11.12 23:39:57

Mielummin sitten syytettynä kopioinnista vai? Itseltä kun ei kunnolla onnistu teksti, jos pitää suoraan ottaa mallia jostain. Siksi en näin tee, muttei minulla olekaan kuin yksi hevonen jolta sukari löytyy :)

Ymmärrän toki jos hevosen vanhempien omistaja erikseen pyytää että mukailee tekstejä, tosin silloin en kirjoittaisi hevoselleni selvitystä tai ainakin pyytäisin toista ihmistä sen tekemään.

  Re: Sukuselvityksistä

LähettäjäMinority 
Päivämäärä:   27.11.12 23:42:34

Mikäli ostamani ponin vanhemmilla on evm- sukuisille hevosille sukuselvitys, otan niistä mallia ja sovellan sit siitä. Jos sitä ei ole, en itekään kirjota.

  Re: Sukuselvityksistä

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   27.11.12 23:43:18

Se on sinun ongelmasi, jos et osaa mukailla vanhempien sivuilla olevaa sukuselvitystä. Sitten saisit luvan jättää sukuselvityksen kokonaan kirjoittamatta.

  Re: Sukuselvityksistä

Lähettäjäsabina 
Päivämäärä:   27.11.12 23:50:36

Juuri tästä syystä minulla onkin vain yhdellä hevosella selvitys ja sekin evm-sukuinen ;) Mielummin olen ilman.

  Re: Sukuselvityksistä

Lähettäjä: Ada 
Päivämäärä:   28.11.12 00:07:47

Minä kirjoitan omasta päästäni sukuselvityksen. Jos vanhemmilla on luonteentynkää/sukuselvitys, niin katson siitä, millaisia elukoita suvussa on. Jos ei ole, niin sitten tulee vanhemmille historia hatusta heittämällä.

Henkilökohtaisesti minua ei voisi vähempää kiinnostaa mitä kasvattieni sukuselvityksissä lukee omista elukoistani.

  Re: Sukuselvityksistä

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   28.11.12 00:20:27

Siis enhän minäkään siis olemassa olevista hevosista kirjoita mitä sattuu, mutta toisaalta mä en niistä kirjoita ollenkaan, vaan niistä jotka eivät virtuaalimaailmassa ole ikinä olleetkaan :D

  Re: Sukuselvityksistä

Lähettäjä: jdd 
Päivämäärä:   28.11.12 00:24:05

Lähettäjä: s
Päivämäärä: 27.11.12 23:39:34

Tiedänpähän vastedes kenelle en kasvattejani myy.


Mikähän talli sulla mahtaa olla, kun sun nimiseen v-tallin omistajaan en olekaan törmännyt?

....

"Mikäli ostamani ponin vanhemmilla on evm- sukuisille hevosille sukuselvitys, otan niistä mallia ja sovellan sit siitä. Jos sitä ei ole, en itekään kirjota."

Juuri noin toimin itsekin.

  Re: Sukuselvityksistä

Lähettäjä: taffel 
Päivämäärä:   28.11.12 06:01:31

Sukuselvitykset on ehkä turhimpia keksintöjä ikinä, ei niitä taida muut lukea kuin laatistuomarit ja nekin vaan pakon edestä :D PLJ:n laatikseen ei näitä onneksi kaivata, joten en niitä jaksa kirjotellakkaan.

  Re: Sukuselvityksistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.11.12 07:26:39

Sukuselvityksen ymmärrän vain siinä tapauksessa, että vanhemmista/muista sukulaisista on oikeasti jotain kerrottavaa. Jos hevonen evm-sukuinen ei niistä luonnollisestikaan ole olemassa mitään sellaista, mikä pitäisi kertoa (koska se kerrottu on keksittyä). Sen sijaan jos vaikkapa hevosen isän isä on ollut poikkeuksellisen hyvä hevonen niin sen voisin mainita. Tai jos vaikkapa emällä on ollut paljon upeita jälkeläisiä niin sekin on mielestäni ok mainita.

Näitä "kertomuksia" hevosista en ymmärrä ja sitähän sukuselvitys virtuaalipuolella tarkoittaa. Naurettavaa ja turhaa.

  Re: Sukuselvityksistä

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   28.11.12 07:34:48

No hoh jos ei sinänsä yhtä perustaitoa osaa hyödyntää viitaten tuohon jo keksittyyn sukuselvitykseen josta itse pitäisi sitten tehdä muunnelma... Poimii sieltä ne pää pointit, säkä, väri mahdolliset saavutukset ja kirjoittaa omin sanoin, missä te käytte koulunne ja missä on maalaisjärki sekä logiikka?

  Re: Sukuselvityksistä

LähettäjäLiana. 
Päivämäärä:   28.11.12 09:24:00

Mä kysyn luvan saanko keksiä sukuselvityksen päästäni, jos se puuttuu evm-sukuisilta sukulaisilta (vanhemmille keksin sukuselvityksen kysymättä, mutta hyödynnän siinä vanhempien sivuilta löytyviä tietoja), jotka sukutaulussa näkyvät. Jos saan luvan, annan myös oikeuden käyttää kirjoittamaani sukuselvitystä hevosen vanhempien sivuilla.

Jos joku puolestaan ostaa kasvatin minulta ja vanhemmilta löytyy sukuselvitys, on sitä lupa käyttää, jos tekijänoikeudet merkitään sivuille näkyviin. Jos taas ei halua käyttää, toivon, että siitä otetaan mallia sukuselvityksen kirjoittamiseen. Mikäli se ei kasvatin ostajalle kelpaa, toivon, että hän jättää koko sukuselvityksen kirjoittamatta.

  Re: Sukuselvityksistä

LähettäjäLinnea K. 
Päivämäärä:   28.11.12 09:32:01

Mää kirjoitan kaikille evm-sukuisille sukuselvityksen, sekä suomen puokeille myös koska SPL:ssä alle 3 polvisilta vaaditaan sukari jotta saa täydet pisteet. Jos vanhemmilla ei kuitenkaan sukaria ole niin laittelen omistajalle mailia ja kyselen että onko kirjottamassa vai saanko keksiä ihan omasta päästä :D

  Re: Sukuselvityksistä

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   28.11.12 09:54:45

Minä taas kuvittelin, että totta kai sukuselvitykset nojaavat siihen, mitä vanhempien ja isovanhempien sivuilla lukee eikä kukaan sävellä omiaan tai keksi omasta päästään tietoja hevosille, jotka eivät ole hänen omiaan. Sehän on oikeastaan tietojen väärentämistä, jos kirjoittaa jotain, mikä ei vastaa jonkun hevosen sivuilla olevaa tietoa. Se on aika lailla sama asia jos vaihtaa hevosen nimen, sukupuolen, syntymäajan ja suvun ja keksii parikymmentä sijoitusta lisää, varsinkin jos niistä saa enemmän pisteitä laatuarvosteluissa.

Ja kuitenkin puutteellisestakin hevosen sivusta saa irti jo jotain kirjoitettavaa, jos vain oikeasti viitsii sitä vähän katsella. Jos hevosella on kuva ja alkeelliset perustiedot, voi siitä jo kertoa, että Polle on 167-senttinen, tähtipäinen ruunikko ja sillä on varsin korrekti rakenne. Tai jos rakenne ei olekaan erityisen hyvä, niin se on jättänyt varsoja, joilla on parempi rakenne kuin sillä itsellä. Ja hyppykuvasta voi sanoa että sillä on hyvä hyppytyyli tai tyylistä viis, mutta kapasiteettia riittää.
Jos kuvan ja perustietojen lisäksi sivuilta löytyy kisakalenteri, voi siitä mainita, että Polle on kilpaillut koulua ja kenttää ja sijoituksiakin on tältä ja tuolta tasolta, mutta nyttemmin se on vetäytynyt kisakentiltä ja näemmä keskittyy jalostuspuuhiin ja että ennen kisauransa alkua se tekaisi jo yhden varsan.
Sitten jos on vielä jotain ylimalkaista sanottu hevosen luonteesta, niin kaikesta tästä saa jo romaanin aikaiseksi sukuselvitykseen. Ei se oikeasti ole niin vaikeata!

Henkilökohtaisesti arvostan kovin, että meiltä kysyttäisiin jos jollekin hevoselle on tulossa luonnekuvausta ja/tai sukuselvitystä sen sijaan että meidän hevosista kirjoiteltaisiin valheita. Kyllä me niitä kirjoittelemme muiden toiveesta, ymmärrämme toki, että se helpottaa kasvatin omistajan elämää ja sitten kaikki ovat tyytyväisiä.
Ja myönnän kyllä, että joskus vuosia, vuosia sitten huomasin jonkun kasvatinomistajan kirjoittaneen poninsa suvusta jotain, mistä ei ollut viitsinyt minulle mainita mitään, niin silkkaa ilkeyttäni kirjoitin vanhempien luonteet ja sukuselvitykset aivan päinvastaisiksi...

  Re: Sukuselvityksistä

LähettäjäLinnea K. 
Päivämäärä:   28.11.12 10:03:34

Virginia, puhut aivan asiaa. Itse tosiaan kysyn hevosen omistajalta, jos ei tule vastausta niin sitten en kirjoita mitään. Sukuselvitykset on hyvinkin helppo kirjoittaa myös suvullisista hevosista :'D

  Re: Sukuselvityksistä

LähettäjäLiana. 
Päivämäärä:   28.11.12 12:08:01

Mä pidän myös todella tärkeänä sitä, että evm-sukuiselta löytyy sukuselvitys, vaikka hevonen onkin keksitty. Oikeastaan juuri siksi. Tietää vähän mitä hevosella on "takanaan". Ja sukuselvitykset kirjoittelen oikeastaan vain ja ainoastaan laatuarvosteluita ajatellen.

  Re: Sukuselvityksistä

LähettäjäMarsupieni 
Päivämäärä:   28.11.12 12:16:40

Pitääkin muistaa kirjoittaa ponien sivuille että meidän ponien sukuselvityksiä saa kopioida suoraan niiden jälkeläisille vapaasti jos sellasia on. Eipä tule mukauttamisongelmia kellekään :D

Sinänsä ei kyllä haittaa jos evm-hevosten sukua on selvitelty jälkeläisten suvuissa vähän pieleen. Mulla on kaikille evm-poneille merkitty sukutauluihin kuitenkin väri, säkäkorkeus ja rotu. Ne luulisi kaikkien sentään sieltä osaavan lukea selvityksiinsä, ja jos jotain muuta tarinaa on keksitty "väärin" niin sillä ei sitten enää ole niin merkitystä.

Ja ei kai olemassaolevista hevosista ole vaikea saada "oikeanlaista" tekstiä aikaiseksi kasvattajalta kysymättäkin? Senkun vain katsoo vanhemman sivua. Melkein jokaisella hevosella varmasti on sivuilla esillä väri ja säkäkorkeus. Kuvasta saa aikaiseksi ainakin yhden lauseen, kisakalenterista toisen (Vaikka se olisi tyhjä! Aina voi sanoa ettei ko. hevonen kilpaillut ennen siitoskäyttöä). Tuossahan olisi jo varmasti kolme lausetta. Tarviiko enempää? No, jos on luonne niin siitä voi mainita jotain. Jos on muita jälkeläisiä, niistä voi mainita... Kasvattajan ja kotitallin voi mainita. Mutta en kyllä olemassaolevista hevosista lähtisi mitään päästä keksimään. Teettäisi turhaa työtäkin, kun mieluumin voisi vaan napata faktat suoraan sivuilta.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.