Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  näyttelypainotteiset hevoset?

LähettäjäMilka L. 
Päivämäärä:   12.5.09 19:51:38

En osannut otsikoida eli huijataans teiä nyt tänne vähän.

Siis. Tekisi mieli hankkia hevosia, mutta en todellakaan haluaisi lisää kisattavaa. Näyttelyistä olen kuitenkin innostunut yhä enemmän. Näyttelypainotteisuus olisi siis yksi vaihtoehto, mutta mitä te sanotte?

Käyttäisitkö jalostukseen hevosta, jolla ei ole tuloksia / on hyvin vähän tuloksia näyttelykehien ulkopuolella?

Olisi tekstit ja ne tietysti, siis muuten aivan kuin ratsupainotteinenkin, kisat vain puuttuisivat. Meriiteistä tähdättäisiin vain vir mva 'han ja kantakirjaan.

Myisitkö kasvattisi tällaiseen kotiin?

Nyt en halua nähdä, mitä mieltä valtaosa on. Kunhan vain löytyisi ihmisiä, joita kisojen puuttuminen ei häiritsisi, jotta jalostustyö ei olisi aivan mahdotonta.

Kyseessä olisi luultavasti orikeskus ja ko. hevoset olisivat siis jalostusoreja.

Re: näyttelypainotteiset hevoset?

LähettäjäJohanna M. 
Päivämäärä:   12.5.09 19:55:32

Itselläni wm-ori Dafy, joka kilpailee ainoastaan / hyvin vähän myös krjtä. Laatikseen tosin tähdätään, mutta pääpainotus kuitenkin näyttelyissä :)

Itse voisin toki ostaa tälläisen varsan toisenkin, tai myydä kasvatin tälläiselle tallille ihan mielelläni. Itse panostan hyvin paljon etenkin kasvatin / hevosen sukuun, jotta edes jotain muuta(kin) jäisi ihmisten mieleen kuin näyttelytulokset, ja tietysti jalostustaso sitten näin ollen kasvaa, jos hevosella hyvä suku + nj tuloksia :)

Lähettäjänienna 
Päivämäärä:   12.5.09 19:56:12

En kyllä ostais varsaa hevosista joilla on pelkästään näyttelyarvonimi eikä yhtään kisastartteja alla. Näyttelyarvonimet kertoo vaan kauniista ulkomuodosta, eikä mulle niillä ainakaan sinänsä ole mitään merkitystä, vaikka itte näyttelyitä joillain kisaankin :D

LähettäjäMilka L. 
Päivämäärä:   12.5.09 19:58:54

Kiitos, lisää :)

LähettäjäMilbu 
Päivämäärä:   12.5.09 19:59:51

Itse saatan hyvinkin myydä tälläiseen kotiin kasvattini ja siitä voinkin antaa takeena juuri Johanna M.'n Dafyn, joka onkin oma kasvattini.

LähettäjäVeena 
Päivämäärä:   12.5.09 19:59:56

Postaan nyt tännekin, kun Milka tämän linkitti.

Mä en ymmärrä, mikä on perusta sille, ettei villejä kilpailuja enää suosita niinkuin ennen.

Kuten katsoo entisiä huippuhevosia, ne ovat kilpailleet vain muutamat jaoksenalaiset kilpailut elämänsä aikana, ja siten omistaneet aikansa myös näyttelyihin, ja pitämään omistajan onnellisena. Tuntuu, että hevosen arvo on nykyään siinä, miten hevosilla kilpaillaan, mitkä meriitit sillä ovat jne. Se ei mielestäni tee hevosesta laisinkaan hienoa vaan se, miten teksteihin ollaan panostettu ja esimerkiksi päiväkirjamerkintöihin USEAMMAN kerran kuukaudessa. Villit kilpailut tuovat mukaan nostalgiaa, ja voihan siinäkin ansaita laatuarvostelunimen, jossa on loistavat arviointitavat.

Nykyään, kun en enää niin VRL:osta pidä, niin tuntuu, ettei meille Hovikartanoon kovin hevosia myydä. Toki näitä ihanuuksia löytyy (Heidi F.), jotka luottavat siihen, että hevonen saa arvoisensa kodin sekä elinikäisen. Eikö elinikäinen koti ole kilpailuja tärkeämpi?

Täten laitoinkin Hovikartanoon löysemmät myyntiehdot, jotta kukaan, ei kukaan, pelkää sitä, että hevonen otetaan pois, koska sillä ei kilpailla. Minulle kelpaavat hyvin päiväkirjamerkinnät, ja muutamat jälkeläiset. :-)

Haluan nyt siis synnyttää keskustelua tästä aiheesta, ja kenenkään ei tarvitse itseensä sitä ottaa. Mikäli ottaa, mahtaa jokin olla pahasti pielessä virtuaaliharrastuksessa.

LähettäjäMilka L. 
Päivämäärä:   12.5.09 20:01:04

Hevoset kilpailisivat kylla hieman, varmaankin villeissä enimmäkseen, alaisissa tilan vievät muut hevoset. Porrastettuja voisin harkita. Niitä olisi sitten tietty aika vähän ja panostettaisiin kaikkeen muuhun :)

LähettäjäHeidi M. 
Päivämäärä:   12.5.09 20:01:45

Kyllä minä ainakin myisin kasvattini pelkästään näyttelyhevoseksi :). Samoin ostaisin kasvatin, jonka vanhemmat ovat näyttelypainotteisia.

LähettäjäVeena 
Päivämäärä:   12.5.09 20:02:48

Jos haluaa pelkäksi näyttelyhevoseksi hevosen tai villejä kilpailuja kilpailemaan, niin kysele multa. :-) Varsoja on tulossa myyntiin, kun tammoja löytyy tallista useampi. Nyt nuo vähäisetkin neidot kantavina.

Lähettäjänamusetä 
Päivämäärä:   12.5.09 20:04:09

Kyl mäki voisin myydä kasvattini tuollaisiksi :D ei se paha olisi.

LähettäjäHeidi F. 
Päivämäärä:   12.5.09 20:06:07

Mielestäni elinikäinen koti on kaikista tärkein, kunhan hevosen sivuilta löytyy edes jotain päivityksiä. Tälläisiä hevosia käytän/voisin käyttää hyvinkin jalostukseen, mikäli hevoset omaavat itseäni kiinnostavan suvun (eli hevonen on vanhalinjainen suomenhevonen). Myös tuollaiseen kotiin voisin hyvinkin myydä kasvattini, kunhan näyttely tuloksien lisäksi pidettäisiin esim pientä päiväkirjan tapaista, josta löytyy edes pari kertaa vuodessa muutaman lauseen mittaisia merkintöjä. :)

LähettäjäScilla 
Päivämäärä:   12.5.09 20:06:56

En välttämättä tällaisista hevosista hankkisi varsaa itselleni, tosin arvostamani nimet sukutaulussa kyllä menevät tämän edelle. Jos löydän suvullisesti itseäni miellyttävän hevosen, on aivan sama, onko tällä hevosella kisattu kisaakaan - näitä minua miellyttäviä sukuja ei vain hirveästi ole olemassa. :-)

Oman kasvattini kyllä voisin tällaiseen kotiin myydä, toivon kuitenkin kasvateilleni erilaisia koteja ja tärkein kriteeri on pitkäaikaisen kodin takaaminen. Tietty arvostan sitä, että joku vie kasvattini laatuarvosteluihini ja kisaa niillä kymmeniä sijoituksia, mutta aivan yhtä lailla arvostan sellaista kotia, jossa kirjoitellaan päiväkirjaa ja muuta ns. perinteisempää aktiviteettia.

LähettäjäMilka L. 
Päivämäärä:   12.5.09 20:07:52

Kiitosta, vieläkö lisää :)?

Lähettäjägoosnone 
Päivämäärä:   12.5.09 20:10:26

http://crewan.goosnone.net
meillä on n. kaikki tuommoisia :)

LähettäjäNarie 
Päivämäärä:   12.5.09 20:11:10

Vaikka itse kilpailen kaikilla hevosillani aktiivisesti ja tavoittelen niillä laatispalkintoja, voisin silti hyvin myydä kasvattini tallille jossa sillä ei kilpailtaisi vaan olisi muuten hyvä koti, elinikäinen ja näin :) Enkä kokisi näyttelypainotuksenkaan olevan ongelma, jokainen harrastaa tavallaan.

Lähettäjä: Anu 
Päivämäärä:   12.5.09 20:16:04

No itse en välttämättä myisi kasvattiani pelkästään näyttelypainotteiseksi (tai sitten myisin), mutta voisin ostaakkin ehkä sellaisen. Ostettu kasvatti tulisi silti kisaamaan hieman VRL:n alaisia. Mielestäni aika kiva idea sinänsä, jotain erilaista kerrankin (:

LähettäjäScilla 
Päivämäärä:   12.5.09 20:18:37

Ja mitä tulee porrastettuihin.. Panosta ihmeessä myös niihin samalla! Ei todellakaan ole tunkua kisoihin eli mukaan mahtuu takuulla vaikka osallistuisikin vasta viimeisenä osallistumispäivänä, lisäksi tarjoaa vähän erilaisia haasteita ja tavoitteita kuin perinteinen kisaaminen. Itse tykkään käyttää porrastettuissa kisanneita ja pärjänneitä hevosia jalostuksessa, eli ainakin tietyissä piireissä sellaisille olisi kysyntää.

Lähettäjägoosnone 
Päivämäärä:   12.5.09 20:19:45

taisiis me kisataan näyttelyis & yritetään päästä porrastetuissa niin ylös ku mahollista

LähettäjäVeena 
Päivämäärä:   12.5.09 20:19:57

Itse haluaisin koittaa porrastettuja kilpailuja, mutta sitten taas tyhmyyteni vuoksi en ymmärrä niitä. Pitäisi ottaa iltalukemisen aiheeksi tuo, ja lukaista säännöt yms. lävitse. Kilpailisi sitten niitä muutamat, ja villejä kilpailuja. Hmm.

LähettäjäScilla 
Päivämäärä:   12.5.09 20:22:39

Veena, ei niissä ole paljoakaan ymmärrettävää, kunhan vain katsoo että hevoselle on merkitty säkäkorkeus & syntymäaika VRL-profiiliin ja aloittaa osallistumalla 0-tason luokkiin. :-) VRL:n sivuilta voi sitten kätevästi seurata hevosten edistymistä yhteiseltä pistetilanne-sivulta ja kytätä, mihin luokkiin hevonen voi osallistua. Yleinen sääntö on, että hevonen voi osallistua yhtä alempiin tai korkeampiin luokkiin kuin sen oma taso on, poikkeuksena tuo 0-taso.

LähettäjäVeena 
Päivämäärä:   12.5.09 20:25:03

Porrastettuihin voisi laittaa oikeastaan oreja kilpailemaan. Tammoja tietenkin aina välillä. :-) Ajattelin pienessä mielessäni aikoineen "en kisaa porrastettuja, en en!", kunnes nyt sitten iski kiinnostus näitä kohtaan.

LähettäjäJenna S. 
Päivämäärä:   12.5.09 20:28:23

Porrastetut on selitetty tosihyvin VRL:n blogissa, siitä tyhmempikin tajuaa. :--) (nimimerkillä Tyhmempi)

Musta toi on oikein kiva idea.

LähettäjäMilka L. 
Päivämäärä:   12.5.09 20:32:35

Kiitos :) Enköhän tätä nyt toteuttelemaan lähde tässä pikkuhiljaa. Silti saa vielä kommentoida.

LähettäjäMirage 
Päivämäärä:   12.5.09 20:59:00

Kyllä minäkin voisin kasvattini tuollaiseen käyttöön myydä, tärkeintä on että jotain pientä elonmerkkiä näkyy sivuilla ja että koti olisi elinikäinen.

Noihin porrastettuihin kannattaa ehdottomasti perehtyä ja osallistua, on ihan kiva fiilis kun huomaat että hevonen on kehittynyt 0-tasolta lähemmäs sitä 10 tasoa. :) Ja kun pisteet vielä periytyvät niin avot..

Lähettäjä: Veena 
Päivämäärä:   12.5.09 22:30:36

Mulla ei todellakaan olisi tarkoitus päästä suurille tasoille hevosten kanssa, vaan kokeilla, miten lähtee sujumaan. :-) Edetä rauhassa taso tasolta, ja aina silloin, kun huvittaa.

LähettäjäKya 
Päivämäärä:   12.5.09 22:38:30

Joo tuskin minäkään haluaisin varsaa jonka vanhemmilla ei mitään kisatuloksia, ellei kyseessä joku miniponi (she/falabella tms.).

Kuitenkaan mitään laatiskisamäärää ei välttämättä tarvitse olla, esim eihän mekään ikinä tulla saamaan kaikkia elukoitamme laatuarvosteluihin, vaikka kisat olisi. Ei vaan mahdu :D

Lähettäjä: Veena 
Päivämäärä:   12.5.09 22:41:03

Mulla on se, että vaikka hevosella ei olla kisattu yhtään, mutta suku nappaa, niin tottakai haluan siitä varsan tai jälkeläisen omille hevosille. Siinä ei ole mitään ongelmaa kunhan sivuilta löytyy parin lauseen luonnekuvaus. Kilpailuiden määrällä ei ole siis itselleni minkään taivaallista väliä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.