Lähettäjä: Cynoria
Päivämäärä: 25.11.11 12:03:54
"Menestyäkseen nykyään tarvitsee yleensä jonkinlaista kisailua ja hyvät kuvat."
Itse asiassa tämä riippuu aika pitkälti rodusta. Harvinaisissa roduissa riittä yleensä jonkinlainen kuva ja ehkä muutama sijoitus - parhaimmillaan jopa kisaamattomia kelpuutetaan jalostukseen.
Suosittelisin siis, että alat kasvattaa jotakin todella harvinaista rotua. Tällöin jalostukseen kysytään myös vaatimattomampia yksilöitä, koska jalostusmateriaali on niin vähäistä, ettei ole juuri varaa valikoida ja ihmiset ovat innoissaan kaikista jalostukseen sopivista yksilöistä.
Itsellä on muuten pitkälti samanlainen tilanne kuin sinulla. Tosin sopivien kuvien etsiminen on mukavaa, samaten kirjoittaminen. Mutta kisaaminen ei innosta.
Itse olen päätynyt sitten harrastamaan tätä realistisemmin, eli sillä tavalla kuten haluan. Ei IRL:kään niillä jalostushevosilla kovin usein ole mitään satoja sijoituksia. Joillakin isoilla tiloilla varsinkin tammat vain "ovat".
(Itseäkin ärsyttää tämä v-maailman meno nykyisin, se on niin kilpailunhaluista ja meriittikeskeistä ja samalla erittäin epärealistista.
Toisaalta ymmärrän silti hyvin, miksi monet siitä pitävät ja haluavat sitä harrastaa. Minulle sopii, että muut harrastavat omalla tavallaan ja minä omallani (eri tavalla).
Ikävämpää se on niille, jotka haluaisivat harrastaa eri tavalla, mutta silti "kuulua porukkaan", saada muilta kasvatteja, saada omia kasvatteja myydyksi, saada käyttää muiden oreja omille tammoilleen jne.)
|