Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä mieltä suurtalleista/-siittoloista?

Lähettäjä: mietteliäs 
Päivämäärä:   26.9.11 17:00:59

Niin kuin esimerkiksi Tijuana Stables tai Ionic. Yksittäiseen hevoseen ei panosteta, sijoituksia nollasta viiteentoista yleensä jne.

Ostatteko sellaisilta kasvatteja? Mitä mieltä noin ylipäätään olette?

  Re: Mitä mieltä suurtalleista/-siittoloista?

LähettäjäIreth 
Päivämäärä:   26.9.11 17:04:48

Suursiittolat ovat ihania, toivon mukaan itsellänikin on taas joskus sellainen (vuosina 2006-2009 pyöritin Viisikkoa, jossa hevosia oli vaihtelevasti 200-400).

Ostan mielelläni kasvatteja tällaisilta talleilta, sillä ne harvemmin harjoittavat kamalia myyntiehtoja (tyyliin se-ja-se määrä sijoituksia yms) ja ovat muutenkin rennompia. Tietysti ymmärrän, että kaikki eivät tällaisesta pidä, vaan haluavat panostaa yhteen hevoseen kunnolla jne. Kukin harrastakoon tavallaan, itse tykkään isoista talleista :)

  Re: Mitä mieltä suurtalleista/-siittoloista?

Lähettäjä: Milla N. 
Päivämäärä:   26.9.11 17:11:45

Minua kiinnostaisi hankkia suurtalli shetlanninponeista, mutta taitaa olla liian yleinen rotu että kukaan käyttäisi jalostukseen vähän sijottuineita poneja. :S Tosin voisin kyllä silti tämän perustaa ja pitää varsat sitten itse. x)

Suurtallit on hienoja,jos pysyvät pystyssä ja saavuttavat jotain .

  Re: Mitä mieltä suurtalleista/-siittoloista?

Lähettäjä: Welby 
Päivämäärä:   26.9.11 17:14:12

Mitä enemmän hevosia, sitä parempi meno!

  Re: Mitä mieltä suurtalleista/-siittoloista?

LähettäjäJanna 
Päivämäärä:   26.9.11 17:15:31

Olen ostanut Ionicista monen monta hevosta, niiden suvut on aivan ihania (: En juurikaan välitä onko hevosella viisikymmentä sijoitusta vai viisi kisaa, kun merkitsen itse kaikki kisat enkä tähtää esim esteratsastusjaoksen laatiksiin.

(Eikä hyvällä laukkahevosella muutenkaan kuulu olla läjää sijoituksia...)

  Re: Mitä mieltä suurtalleista/-siittoloista?

Lähettäjä: mietteliäs 
Päivämäärä:   26.9.11 19:07:48

lisää mielipiteitä? :)

  Re: Mitä mieltä suurtalleista/-siittoloista?

LähettäjäMaria 
Päivämäärä:   26.9.11 19:10:12

Mielestäni suurtallit ovat ihailtavia ja erityisesti ylläpitäjät, jotka jaksavat niitä pyörittää!

  Re: Mitä mieltä suurtalleista/-siittoloista?

Lähettäjä: stiinu 
Päivämäärä:   26.9.11 19:10:28

Miten niin ei panosteta? Esimerkkitalleilla on hoidettu poikkeuksellisen hyvin tärkein asia: perustietojen ja sukujen realistisuus. Hevoset eivät joudu hukkaan, vaan on saanut luottaa siihen, että vielä 5 vuodenkin päästä ko. tallilta löytää tasan varmasti hevosten sukulaiset — tai ainakin niiden tiedot.
Lisäksi erityisesti Ionicilla kuvien valintaan on panostettu ja ne ovat persoonallisia. (Muista suurtalleista ei ole riittävän laajaa kokemusta kaikkien rotujen tms. osalta, jotta voisin nostaa erikseen esiin.)

Totta hitossa ostan tällaisten tallien kasvatteja. Heiltä saa aika varmasti tilanteeseen kuin tilanteeseen hevosen, jota jatkossa voi käyttää jalostukseen. En luota 99% 'pikkutallien' pitäjistä, koska kokemukseni sanoo niiden kaatuvan ja hukkaavan kaiken tiedon kasvattiensa suvuista yms. alta aikayksikön. Tai jos ei huku tiedot, vaihtuu omistajat ja perustiedot noin 15 kertaa hevosen elämän aikana.
Yksi iso tekijä on sitten se, että suurin osa pienemmistä talleista kasvattaa tiettyjen linjojen/tiettyjen yhdistelmien hevosia, joten kasvateista tulee helposti saman- tai massasukuisia, mikä merkittävästi voi vaikeuttaa niiden jatkokäyttöä jalostuksessa. Isot tallit (hyvin toimiessaan) tekevät arvokasta työtä geenipohjan laajentamisessa.

Minulle ei myöskään kisatulokset (arvontatulokset) merkitse kissan pierua — ei se, että niitä on, kerro juuri panostuksesta. Jos puhuttaisiin 100 tarinaluokkastartista, voisi vähän respektiä heruakin.
Tietyissä tapauksissa vähän katson statistiikkoja ja muuten kisaustouhun realistisuutta, mutta muuten...

  Re: Mitä mieltä suurtalleista/-siittoloista?

Lähettäjäalhippa 
Päivämäärä:   26.9.11 19:36:26

Komppaan stiinun kirjoittamaa ensimmäistä kappaletta. :)

  Re: Mitä mieltä suurtalleista/-siittoloista?

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   26.9.11 19:41:01

Ionicin ja Tijuana stablesin tapaiset tallit pitävät pahimmillaan yksin pystyssä muutamien rotujen tilannetta virtuaalimaailmassa. Täältä heruu rispektiä ja paljon kun jaksaa pitää tuollaista laitosta pystyssä! Kyllä ostaisin poneja noista jos sattuisi olemaan soppelin rotuisia, nyt ei ole vain tarvetta ostaa niistä mitään ^^

  Re: Mitä mieltä suurtalleista/-siittoloista?

LähettäjäLuciDa 
Päivämäärä:   26.9.11 21:50:05

Itse en muita suurtalleja tiedä kuin Ionicin, jota arvostan suuresti! Ionic tekee arvokasta työtä harvinaisempien rotujen elossa pidossa ja mielelläni omistaisin muutaman Ionic:ilaisen :)

  Re: Mitä mieltä suurtalleista/-siittoloista?

LähettäjäTijuana 
Päivämäärä:   26.9.11 23:15:15

Suurtalli on paras talli!

Tijuana Stables on ollut yksi ainoista, ellei jopa ainoa talli kasvattamassa muun muassa mangalarga marchadoreja. spotted saddle horseja, mammuttiaaseja, american cream drafteja ja monia muita rotuja. Jos jotain haluaa saada aikaan, ei voi tusnata parilla hevosella.

  Re: Mitä mieltä suurtalleista/-siittoloista?

Lähettäjä: aavistus. 
Päivämäärä:   2.1.12 19:21:22

Minä ehdottomasti ostan Ionicista hevosia enemmän kuin mielelläni ja sieltä on muutamia minulle siunaantunutkin, parhain lienee tähän mennessä ollut Oleksiy Ion, http://www.virtuaalihevoset.net/?hevoset/hevosrekisteri/hevonen.html?vh=VH03-015-4942 joka saavutti YLA2-palkinnon. Tällä hetkellä muistaakseni tallissa on kolme Ionicin tai Gin Ahaltekin kasvattia; Gin Shivali, Gin Fata Morgana ja Dignified Ion, joille kaikille minulla on ollut "suuria suunnitelmia", mutta oman sähläykseni ja monen muun asian summasta näille on siunaantunut ikää jo melkoisesti. Eikä sivutkaan ole tällä hetkellä netissä.... no panic...

  Re: Mitä mieltä suurtalleista/-siittoloista?

LähettäjäSorel 
Päivämäärä:   2.1.12 19:31:50

Itse ainakin arvostan suurtalleja, etenkin näitä "vanhan ajan talleja" esim juuri Tijuana Stables, Ionic, Branwen ja RDN (kai nimet meni ees vähän oikein) :D Itselläni on tähän tyyliin toimiva talli jossa asustaa walkereita, quartereja, appaloosia, paintteja, american minejä ja knabstrupeja. En ole lyönyt itselleni vielä lukkoon sitä, etteikö talliin voisi tulla uusia rotuja ja enemmän hevosia. Tällä hetkellä tallissa on vain 67 asukasta.

Tälläisiä suurtalleja saisi tulla lisää. Minulle ei niin nuo kisaamiset ole tärkeitä, vaikka kaikilla hevosilla kilpailenkin mutta vain silloin kuin huvittaa. Näyttelyissä käydään silloin kun keretään, eli todella rennolla meiningillä mennään eteenpäin. Tämä on talli, joka minulla on pysynyt melkein pisimpään juuri sen takia, etten ota tästä paineita kisaamisien suhteen ja joudu pelkäämään sitä että kasvattajat huohottavat jatkuvasti niskassa, jos kuukauteen ei ole sivuilla mitään tapahtunut.

Saa tulla kurkkimaan talliani; Chinét Ranch

  Re: Mitä mieltä suurtalleista/-siittoloista?

Lähettäjä: aavistus. 
Päivämäärä:   2.1.12 19:34:16

Ai niin, missä menee suurtallin raja? VRL:n sivujen mukaan Immortelle Parkissa (jonka sivut ei ole edelleenkään netissä...) asuu 167 hevosta.

  Re: Mitä mieltä suurtalleista/-siittoloista?

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   2.1.12 19:36:52

Suurtallit, kuten Ionic, ovat virtuaalimaailman parhaimmistoa! Ei se, että hevonen on lähinnä tai vain jalostuskäyttöä varten automaattisesti tarkoita etteikö siihen olisi panostettu - kaikki eivät välttämättä vain sitä panostusta huomaa :)

  Re: Mitä mieltä suurtalleista/-siittoloista?

Lähettäjä: e. 
Päivämäärä:   2.1.12 19:41:42

Itse uskaltauduin monen vuoden empimisen ja miettimisen jälkeen perustamaan suurtallin (Kiitos pdm:lle potkimisesta) ja nyt en voisi olla tyytyväisempi. Ponimäärä on tosin vielä pienehkö. Saan tehdä lempihommaani pikseliponien kanssa eli yhdistellä kivoja poneja ja katsella vielä kivempia pitkiä sukuja.

Ponit kisaavat, eivät paljoa kylläkään, ja niillä on lyhyt luonnerustaus sivullaan. Ja ihanaa kun ei mitään paineita mistään, voin jättää tallin poneineeen seisomaan jos huvittaa kun siellä on vain omia tuonteja ja kasvatteja. Tarkoituksena on tuoda vain omaan rotuun lisää sukulinjoja, tuppaavat käymään pikkuhiljaa ahtaiksi pitkäsukuisemmilla.

  Re: Mitä mieltä suurtalleista/-siittoloista?

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   2.1.12 19:49:20

Mitkä tosiaan ovat vaatimukset jotta talli luokitellaan suurtalliksi? Osa tuntuu minusta ajattelevan, että suurtalli tarkoittaa automaattisesti monia rotuja, etenkin harvinaisia... Mutta itse olen jotenkin ajatellut, että onhan tuo minunkin Lycan suurtalli, vaikka vain yhtä rotua löytyykin :)

  Re: Mitä mieltä suurtalleista/-siittoloista?

Lähettäjä: katyah. 
Päivämäärä:   2.1.12 20:09:45

Minäkin tykkään suurtalleista! Omistan monta sellaisten kasvattiakin. Sijoitukset ei määritä hevosen hyvyyttä...

Itse luokittelen suurtallin 60 hevosta ->
Rotuja voi olla yksi tai useampi, aivan sama. Omassa tallissa laskin juuri olevan 45 hevosta enkä luokittele sitä surtalliksi (rotuja on 2 päärotua (tersk, shagya) ja parista rodusta pari yksilöä)...

  Re: Mitä mieltä suurtalleista/-siittoloista?

Lähettäjä: e. 
Päivämäärä:   2.1.12 20:13:18

Itselleni suurtalli on vain talli jossa on paljon (100+) hevosia. Aivan sama onko vain yksi kasvatusrotu vai kolmekymmentä.

  Re: Mitä mieltä suurtalleista/-siittoloista?

LähettäjäAmar (0408) 
Päivämäärä:   2.1.12 20:18:11

Ei ne kisatulokset vaan ne suvut! Jotka on usein kiitettävän monipuolisia suurtalleilla, eli en näe syytä miksen moiselta hevosta ostaisi jos sopiva sattuisi eteen :)

Mun mielestä suurtallissa on ainakin sen n. 100 hevosta, ja vaikka yleensä suurtallista tuleekin mieleen monien rotujen kasvatus niin eihän se rotumäärä tallin suuruuteen oikeasti vaikuta.

  Re: Mitä mieltä suurtalleista/-siittoloista?

Lähettäjä: Mari H 
Päivämäärä:   2.1.12 20:22:37

Itse tykkään myös suurtalleista ja voin ostaa sieltä kasvatin :)

  Re: Mitä mieltä suurtalleista/-siittoloista?

LähettäjäLeandra 
Päivämäärä:   2.1.12 20:31:44

Miksi muuten automaattisesti oletetaan, että suurtallien hevosiin ei panosteta? :D Toki monesti asia on näin, varsinkin jos hevosmäärä on yhtä massiivinen kuin Ionicissa, mutta laskin yhteen kaikki virtuaalihevoseni ja sain luvuksi 89. Poikkeuksetta näillä hevosilla on kisattu/kisataan lajilaatiksen maksimipistemäärät ja suurella osalla on näyttelymenestystä, mikä mielletään yleensä panostamiseksi. Enkä todellakaan näe vaivaa kisaamisessa, kisaosallistumisia lähtee 0-20 kuukaudessa, ei vie paljoa aikaa se copypastella.

Toki hevoseni asuvat kahdessa eri tallissa, mutta aikaisemmin kasvatin samoja rotuja yhdessä ainoassa tallissa. Eihän 89 myöskään ole 100+, mutta 12 hevosta lisää ei tuntuisi minulla yhtään missään. Enkö silloin omistaisi suurtallia, jos hevosillani on kisattu?

Kai näitä ~100 hevosen talleja ei sitten mielletä suurtalleiksi tai ehkä ne eivät sitä olekaan, vaikka itse pidänkin sataa hevosta jo aikamoisena laumana. :D

En siis missään tapauksessa viestilläni tarkoita mollata Ionicin tapaisia talleja (tosin miellän kyllä panostamiseksi myös Ionicin harrastaman kasvatustyön, joten minulle Ionic on panostava talli :D), jotka eivät kierrä kaikissa virtuaalimaailman kinkereissä, niitäkin tarvitaan ehdottomasti! Ihmettelen vain yleistystä, että suurtalli on automaattisesti talli, jossa ei hevosiin ole "panostettu" (yleistetyssä merkityksessä) ollenkaan. :)

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.