Lähettäjä: salmiakkitassu
Päivämäärä: 22.9.16 13:53:15
Hei, kiitos kaikille ihanille kommenteista, antaa uskomattoman paljon inspistä <3
hruuna, hei kiitti rakentavasta! Piti ihan itsekin tarkistaa ja joo, kieltämättä mä toistelen tuota sanaa ihan hurjan paljon :D pyrin vähentämään!
Tässäpä jatko ja vielä pitkä sellainen kun en ole hetkeen taas julkaissut.
*
Jirko
Mä katsoin sohvalta kun Melina haki pakastimesta Venlalle jäätelön ja mulle pakastevihannespussin. Olo oli edelleen vähän levoton, eikä fiilis kieltämättä ollut kovinkaan korkealla. Mä olin aivan helvetín vihainen, mä tunsin ihan tajutonta vihaa Melinan entistä poikaystävää kohtaan. Painoin kylmää kipeälle leualleni ja katsoin kuinka Melina istui myös sohvalle laittaakseen läppäriltä pyörimään lastenohjelmia.
”Miksi sä tappelit sen kanssa?” mun vieressä istuva Venla kysyi haukaten tuuttiaan, enkä tiennyt mitä olisin vastannut sille.
”Älä sä sitä murehdi”, Melina ehti vastata lempeään sävyyn ennen mua ja silitti tytön hiuksia, ”katotaan jotain kivaa täältä”, se jatkoi selaten Youtubea.
”Oletko sä surullinen?” Venla jatkoi kuitenkin kyselyään vakavana tapittaen mua ruskeilla silmillään. Mä hymyilin sille vähän ja pyöritin päätäni.
”En mä ole surullinen”, vakuuttelin ja Venla nyökkäsi kääntyen sitten katsomaan läppärin ruutua. Mä nojauduin sohvan selkänojaa vasten mietteliäänä ja katselin Melinaa, joka kyseli kummitytöltään mitä se halusi katsoa. Sopivan ohjelman löydyttyä Venla uppoutui katsomaan ruutua ja Melina katsahti mua tytön toiselta puolelta. Mua kävi sitä sääliksi. Musta tuntui, että se syytti itseään siitä, että mulla oli taas leuka mustana. Mä en kuitenkaan voinut puhua asiasta Venlan istuessa meidän välissä.
Me ehdittiin katsoa pari jaksoa jotain animaatiota, jonka nimeä en tiennyt, ennen kuin ovikello soi. Suoraansanottuna ei ehkä huvittanut nähdä Melinan broidia leuka mustelmilla nyt kun mä tiesin mitä se musta ajatteli.
”Iskä tais tulla hakemaan sua”, Melina sanoi Venlalle nousten ylös sohvalta.
”Mä haluun katsoo tämän loppuun”, se tomera pikkulikka protestoi ja Melina hymyili hitusen, kunnes katosi eteiseen, ”tää on mun lemppari lastenohjelma”, Venla sanoi sitten mulle katse ruudussa. Mä diggasin tenavista, ne oli jotenkin niin hemmetin vilpittömiä.
”Joo, tää on kyllä tosi hyvä”, tuumasin sille ja käännyin sitten katsomaan Melinaa ja sen perässä olohuoneeseen tulevaa Miikaa.
”Noniin, lähetään kotiin Venla”, mies kehotti.
”Ei kun mä haluun katsoa tämän loppuun”, tyttö vastasi uhmakkaasti.
”Ei kun nyt lähetään.”
Sen isompaa väittelyä ei saatu aikaiseksi, sillä juuri sopivasti jakson lopputekstit alkoivat pyöriä. Venla halusi kuitenkin katsoa myös ne ja mua huvitti. Mä olin ollut pentuna ihan samanlainen, olin viivytellyt ettei tarvitsisi lähteä kotiin. Vieraiden luona oli aina jotenkin jännempää kuin himassa.
”Moikka Jirko”, Venla sanoi mulle lopputekstien mentyä kavutessaan alas sohvalta.
”Moikka, oli kiva nähdä”, vastasin sille hymyillen ja Venla vastasi mun hymyyni, kunnes otti mukanaan tuoman kirjansa ja käveli isänsä luokse. Miika kehotti tenavaa menemään laittamaan kenkiä jalkaan ja Venlan kadottua se katsahti mua. Sitten se katsoi vieressään seisoskelevaa pikkusiskoaan.
”Mitä tapahtu?” se kysyi astetta viileämmin mitä ilmeisimmin viitaten mun mustuneeseen leukaan ja vihannespussiin, ”mitä mä Melina just sanoin sulle aikasemmin siitä millasessa seurassa ei kannata pyöriä”, Miika jatkoi ja mun olisi aivan suunnattomasti tehnyt mieli sanoa sille jotain, mutta pidin suuni vaivoin kiinni. Ihan vaan koska se oli kuitenkin Melinan veli, enkä mä halunnut sen ajatteleman mun olevan ainakaan yhtään paskempi jätkä kuin se jo nyt kelaili.
”Ai mitä tapahtu? Haluutko sä tietää mitä tapahtu?” Melina sanoi selkeästi kimpaantuneena veljensä vähemmän kivoista sanoista, ”Topi tuli vastaan, se tapahtu.”
Miikan kulmat kohosivat ja mä laskin vihannespussin leualtani katsellen noita.
”Topi? Mitä se –”
”No mitäs se nyt yleensä? Haukku mut húoraks ja uhkas hakata Jirkon teholle jos se vielä on mun seurassa”, Melina sanoi ärtyneenä ja Miikan ilme muuttui hitusen, ”joten harmi tosiaan, että mä pyörin tämmösessä seurassa, ei päässy Topikaan iholle asti”, tyttö jatkoi ivalliseen sävyyn, enkä mä osannut kommentoida asiaa mitenkään, vaan pysyttelin edelleen hiljaa. Laskin vihannespussin olohuoneen pöydälle ja katsahdin Miikaa, joka oli hetken aikaa hiljaa.
”En mä tiennyt”, mies sanoi lopulta.
”Etpä tiennyt niin, mitä helvettíä sä sitten tuomitset?” Melina pukahti ja vilkaisi taakseen tarkistaakseen, ettei Venla ollut kuulemassa, ”pitäskö suakin arvostella jokaisesta huonosta valinnasta jota sä oot elämässäs tehny?”
Mun olo oli ehkä ihan hitusen vaikea siinä sohvalla ja tyydyin muina miehinä tuijottelemaan Youtubessa automaattisesti pyörimään alkanutta videota, joka näytti olevan samaa sarjaa kuin se mitä Venla oli äsken katsellut.
”Okei, anteeks, mä tajusin jo sun pointin”, Miika sanoi rauhoitellen siskolleen, ”Jirko, sori, ehkä mä ajattelin susta vähän mustavalkosesti.”
Mun katse siirtyi ruudusta mieheen ja pyöritin päätäni.
”Eipä mitään, kyl mä varmaan jotenkin tajuan sua”, vastasin sille tavoitellen huoletonta sävyä.
”Mä oon tällanen víttumainen isoveli”, Miika sanoi ja mun huulilla kävi pikainen hymy.
”Joo, mulla on kans yks sellanen, mut sen kanssa on vaan elettävä”, heitin vitsillä saaden miehen naurahtamaan.
”Mitä Emilialle kuuluu?” Miika kysyi nojautuen seinää vasten, ”mä oletan Melinan juorunneen sulle, että mä tunnen sen.”
”Joo”, sanoin hymyillen vinosti, ”hyvää kai sille, se sai just toisen lapsen.”
”Niin joo, mä luinkin Facebookista, että se on raskaana”, Miika tuumasi, eikä ehtinyt jatkaa aiheesta sen pidempään kun Venla huusi eteisestä, ettei saanut kenkiä omatoimisesta jalkaansa. Miika sanoi mulle heipat, kunnes paineli Melinan kanssa eteiseen ja mulla oli vähän parempi fiilis nojautuessani sohvan selkänojaa vasten. Kun ovi kävi, mä nousin ylös sohvalta ja katsahdin eteisestä olohuoneeseen palaavaa Melinaa. Tyttö katseli mua hetken kauempaa kunnes käveli lähemmäs ja painoi ääneti päänsä mun rintakehää vasten. Mä kiersin käteni sen ympärille, painoin suukon sen hiuksiin ja rutistin hellästi. Melina kiersi omat kätensä mun ympärille ja me oltiin hetken aikaa ihan hiljaa. Mun leukaa jomotti inhottavasti, mutta se tuntui pieneltä juuri nyt. Mä mietin vaan kanelityttöä ja musta tuntui hiton pahalta, sillä mä tiesin, että sitä ahdisti. Enkä mä halunnut, että sitä ahdisti.
Musta tuntui, että mä olin rakastumassa siihen. Mä, Jirko vitun Mäki olin oikeasti rakastumassa. Musta tuntui, että Melina jotain sellaista ihmeellistä jollaista mä en ollut ikinä koskaan osannut kuvitellakaan. Ja vaikken mä normaalisti välittänyt hittojakaan muiden mielipiteistä, niin mä silti mietin Miikan sanoja. Se oli perunut kyllä puheensa, mutta mua jäi jotenkin mietityttämään. Mua pelotti, että mä olisin oikeasti huonoa seuraa Melinalle, että mä satuttaisin sitä tahtomattani jotenkin.
”Mitä sä mietit?” Melina rikkoi hiljaisuuden ja nosti päänsä mun rintakehältä. Katsoin parikymmentä senttiä lyhyempää tyttöä silmiin ja pyyhkäisin sen hiuksia.
”Sua”, vastasin rehellisesti ja Melina laski kätensä mun ympäriltä, ”onks kaikki jees?”
Tyttö nyökytteli ponnekkaasti ja hipaisi sormenpäillään mun leukaani.
”Joo”, se vastasi, ”anteeks, mä oon pah –”
”Älä oo oikeesti pahoillas, ei se oo sun syy”, mä keskeytin, sillä tiesin tasan tarkkaan mitä Melina oli sanomassa. Sillä oli omituinen tapa syytellä itseään asioista, jotka eivät olleet sen vika. Niin kuin nyt vaikka Topista.
”Mua ahistaa jos Topi tulee vastaan ja tekee sulle oikeesti jotain muutakin kuin pari mustelmaa”, Melina sanoi ja huokaisi hiljaa.
”Hei”, mä tartuin Melinan molempiin käsiin, ”ei se tee, oikeesti, en mä anna sille mahollisuutta”, jatkoin ja hymyilin hitusen. Melina ei näyttänyt vakuuttuneelta, mutta nyökytteli kuitenkin. Suoraansanottuna mua ei hittojakaan kiinnostanut sen mulkvistin uhkailut. Siinäpähän yrittäisi hakata mut sairaalaan, ihan sama, oli mua ennenkin uhkailtu ja oltiin mun kimppuun ennenkin käyty. Ja tässä sitä edelleen oltiin, ihan yhtenä kappaleena. Topi oli ehkä munaton naistenhakkaaja ja väkivaltainen hullu, mutta se ei kuitenkaan ollut mikään arvaamaton pirinisti, joka riehui puukon kanssa, koska sellaisestakin oli kokemusta.
”Käydäänkö tupakalla?” Melina kysyi hiljaa ja mä nyökkäsin.
”Käydään vaan.”
Me mentiin parvekkeelle ja mä istuin tuoliin Melinan jäädessä nojailemaan kaiteeseen. Se oli alakuloisen oloinen tuijotellessaan edessä näkyvää maisemaa.
”Kiitti hei että sä puolustit mua sun broidille”, sanoin pyöritellen röökiä somissani ja sain punapään katseen kääntymään itseeni.
”Tietysti puolustin, sä oot mulle tärkee”, se vastasi ja mä hymyilin hitusen sen sanoille, ”Miika on oikeesti jees tyyppi, vaikka välillä käyttäytyykin idioottimaisesti.”
”Mä ajattelinkin sen oleva jees”, sanoin nojautuen tuolin selkänojaa vasten, ”ja sitä paitsi, kuka mua vois inhota? Mä oon ihan vävypoikamateriaalia” jatkoin leikilläni ja sain Melinan suupieliin nousemaan nopean hymyn.
”Hölmö”, se vastasi ja mä kohotin kulmiani.
”Tuu tänne”, pyysin ja levitin käsiäni.
”Miksi?”
”Koska mä haluan.”
Melina kohotti vuorostaan kulmiaan, mutta tuli kuitenkin ja istui sivuttain mun syliini. Mä kiersin käteni sen ympärille ja painoin hetkeksi poskeni sen olkapäätä vasten.
”Säkin oot mulle tärkee”, sanoin ja nostin sitten pääni kohdaten Melinan katseen, ”mitenkähän mä oon saanu sut siihen?”
Melina hymyili varovasti.
”No sä kysyit äsken jos et muista?” se vastasi vitsillä ja mä kutitin sitä kyljistä virnistäen.
”Hei come on, mä puhun pehmeitä ja sä pilaat tän!” älähdin ja Melinan huulilta pääsi naurahdus.
”Anteeks”, se pyysi ja painoi suukon mun otsalle, ”onneks sä oot siinä”, se jatkoi ja mun suupieleen nousi hymy. Mä en ollut tottunut tällaiseen, olin mä seurustellut ja olin mä rakastunutkin, mutta se ei ollut ikinä ollut tällaista. Mulla ei ollut hajuakaan miten mun kaltainen jätkä oli saanut sellaisen tytön kuin Melina, mutta kai mä sitten jotain osasin tehdä oikein ja olla mokaamatta. Tuntui, että pitkästä aikaa asioissa oli järkeä ja mun mielessä pyöri muukin kuin se millä sekoittaisin päätäni seuraavaksi.
Myöhemmin me istuttiin sohvalla telkkaria katsellen Melinan nojaillessa muhun. Mun kädet vapisivat vähän normaalia enemmän ja sydän tykytteli inhottavasti rinnassa, mutta päätin olla välittämättä. Mä halusin irti niistä helvetín napeista ja vaikka tiesinkin, ettei se onnistuisi seinään lopettamalla, eikä sillä tavoin kannattaisi muutenkaan lopettaa, niin en silti viitsinyt Melinan seurassa napsia mitään. Mitä alkoholiin tuli, niin mä en ehkä ollut aikoihin ollut näin pitkää aikaa juomatta. Eikä mun tehnyt edes mieli kun mä olin Melinan kanssa. Yksinolo oli eri asia, silloin teki mieli olla sekaisin. Mietteliäänä silittelin Melinan hiuksia ja mun mieleen nousi taas aikaisempi kohtaaminen Topin kanssa. Hipaisin kipeää leukaani ja vilkaisin ruutua katselevaa tyttöä.
”Onks se Topi ahistellu sua siitä asti kun te erositte?” kysyin ja sain Melinan nostamaan päätään. Se oli hetken aikaa hiljaa, kunnes nyökytteli.
”Mun oli pakko vaihtaa osotetta sen takia, siks mä muutin tänne, ettei se tietäs missä mä asun”, Melina sanoi ja kohottautui istumaan, ”mä toivon, että se oli sattumaa kun se tänään pyöri näillä kulmilla.”
Mä katselin Melinan ruskeisiin silmiin ja tunsin itseni taas vähän vihaisemmaksi sen kusiaivon takia.
”Eiks tosta voi ilmottaa jonnekin, hankkia jotain lähestymiskieltoa?” mä mietin ja Melina kohautti olkiaan.
”Sitä Miikakin sano mulle kun mä viimein pääsin muuttamaan pois meidän yhteisestä asunnosta”, Melina vastasi, ”en mä oo vaan pystyny tekemään mitään, mä jotenkin oon toivonu, että se vaan unohtais mut ja lopettais.”
Melina käänsi katseensa musta käsiinsä ja musta tuntui pahalta. Tuli taas ihmeellinen halu etsiä se jätkä ja näyttää sille mitä mieltä mä olin sen touhuista. Siitäkin huolimatta, etten mä loppupeleissä välttämättä pärjäisi sille.
”Mitä se on tehny sulle?” mun huulilta pääsi, vaikken todellisuudessa ollut yhtään varma halusiko Melina puhua mulle asiasta. Tai halusiko se puhua yhtään kenellekään. Punapää katseli hetken käsiään, kunnes nojautui sohvan selkänojaa vasten huokaisten.
”No se löi mua, oikeestaan se löi tosi usein kun me riideltiin, ja me riideltiin tosi paljon”, Melina vastasi lopulta ja nosti hetkeksi katseensa muhun. Mä kiersin käteni sen ympärille ja Melina nojasi varovasti mua vasten. Se tuntui kamalan pieneltä.
”Kun mä vihdoin uskalsin sanoa sille, että mä haluun erota ja muuttaa pois, niin se – raiskas mut”, Melinan ääni murtui, eikä se enää katsonut mua, ”se oli sitä mieltä, ettei kukaan mies halua mua enää sen jälkeen ja mun on pakko jäädä sen luokse.”
Mun kurkkua kuristi inhottavasti, enkä mä tiennyt mitä olisin ajatellut. Musta tuli vihainen. Ja samalla musta tuli aivan helvetín surullinen. Mä en ollut ihan hetkeen tuntenut sellaista pahaa oloa mitä mä tunsin juuri nyt Melinan puolesta. Mä en olisi mitenkään arvannut mitä se oli kokenut.
”Musta tuntuu niin pahalta sun puolesta”, sanoin ja sain Melinan katseen nousemaan takaisin itseeni, ”ei kenenkään pitäs kokee tollasta”, jatkoin ja pyyhkäisin yksinäisen kyyneleen, joka tipahti silmännurkasta sen poskelle.
”Mä pelkään sitä”, Melina sanoi hiljaa ja mun sydäntä raastoi kun mä katsoin sitä. Melina nyyhkäisi ja mä vedin sen ihan lähelle itseäni. Mä halusin pitää sen siinä, mä halusin, että sen olo paranisi. Melina painoi kasvonsa mun hupparin kangasta vasten ja itki. Mä en ollut ikinä ollut kummoinen lohduttaja, enkä mä osannut läheskään aina sanoa oikeita sanoja, mutta nyt mä tiesin, ettei oikeasti tarvinnutkaan. Riitti, että mä pidin sitä siinä lähellä.
”Ei oo mitään hätää”, sanoin hiljaa ja silittelin sen selkää. Melina nyyhki ja painautui lähemmäs mua. Mä suukotin sen hiuksia ja toivoin, että olisin voinut jotenkin auttaa sitä.
Mä en tiedä kauanko me oltiin hiljaa ja mä vaan pitelin Melinaa sen nyyhkiessä hiljaa, mutta sillä ei ollut väliä, mä olisin voinut pitää sitä vaikka koko yön jos olisi tarvinnut. Jonkin ajan kuluttua hiljainen nyyhkiminen kuitenkin loppui ja Melina nosti kasvonsa mun paidalta. Kyyneleet olivat sotkeneet silmämeikin, mutta se näytti silti ihan tajuttoman kauniilta.
”Sori kun mä tälleen”, se sanoi ja mä pyyhkäisin sen poskea.
”Ei todellakaan tarvii pyytää.”
”Kiitos Jirko”, Melina huokasi ja pyyhki silmiään, ”sä oot tosi kultainen.”
”Mä haluun, että sulla on hyvä olla”, sanoin katsellen tytön kasvoja.
”Tuntuu jo vähän paremmalta”, se vastasi ja koitti vähän hymyillä, ”sun lähellä on hyvä olla.”
Melinan sanat tuntuivat hyvältä ja vaikka mun olo oli edelleen surullinen sen puolesta, niin se pieni hymy tytön kasvoilla kohotti mun mielialaani. Mä vein käteni Melinan kaulalle ja sivelin peukalollani sen poskea. Vaikka mä tunsin ihan pohjatonta vihaa Topia kohtaan juuri nyt, niin hiljensin tunteen parhaani mukaan, koska epäilin, että vähiten Melina nyt kaipasi multa mitään tunteenpurkausta sen entisestä poikaystävästä. Me katseltiin hetken aikaa toisiamme hiljaa, kunnes Melina kohottautui vähän ja painoi hellästi huulensa mun huulilleni.
Mä nukuin seuraavan yön aika heikosti unilääkkeestä huolimatta ja aamulla olo oli hermostunut kun keittelin töihin lähtevälle Melinalle kahvia. Kädet vapisivat ja sydän tykytteli epämäärisesti rinnan alla mitatessani puruja suodatinpussiin. Melina meni suihkuun ja mä painelin parvekkeelle röökille helpottaakseni oloani. Ajatus yksin jäämisestä ahdisti jo valmiiksi, joten kaivelin puhelimen taskustani ja kyselin jätkiltä missä nuo menivät. Veikkasin tosin ettei kukaan ollut vielä yhdeksän aikaan aamulla edes hereillä. Huokaisten nojauduin parvekkeen kaidetta vasten ja suljin silmäni ihan hetkeksi. Olo tuntui aika páskalta ja mä tiesin, että se vaan huononisi päivän mittaan, ellen mä tekisi asialle jotain.
”Onks kaikki hyvin?” Melina kysyi myöhemmin kun me juotiin kahvia ruokapöydässä.
”Kyl mä pärjään”, vakuuttelin niskaani hieroen ja koitin hymyillä. Punapää tarkasteli mua hetken, mutta antoi asian kuitenkin olla ja ihan hyvä sitten niin. Mä ehkä vaan hermostuisin jos se kyselisi liikaa. Me juotiin kahvikupit tyhjiksi ja sen jälkeen Melina paineli eteiseen pukeutumaan. Mä seurasin sitä ja katselin kun se kiskoi kenkiä jalkaansa.
”Nähään illemmalla”, se tuumasi liikahtaen mun eteeni ja kurottautui sitten suukottamaan mun huuliani, ”moikka.”
”Moikka.”
Oven paukahdettua kiinni mä nojauduin seinää vasten otsaani hieroen. Hiljainen kämppä ahdisti ja lopulta kaivelin puhelimeni ja päätin soittaa pojille jos noista joku olisi hereillä tähän aikaan. Jätkät olivat aikaisemmin ihmeelleet kun mä en ollut lähtenyt niiden kanssa mihinkään moneen päivään ja ehkä mä olin itsekin jollain tavalla ihmeissäni. Selväpäisyys meni oudon kivuttomasti kun oli Melinan kanssa, tai ainakin toistaiseksi oli mennyt. Enkä mä ajatellutkaan, että selväpäisyys sinällään olisi mulle ongelma. Lähinnä mä pelkäsin bentsojen vieroitusoireita, enkä mä siksi uskaltanut lopettaa pillereitä seinään.
Yllättäen se oli Kapa, joka mulle vastasi ensimmäisenä. Mä koitin kysyä sitä tulemaan Joosen luo, mutta se vaati, että mä tulisin ennemmin sinne. Ulos lähteminen ahdisti, mutta nähtävästi Kapa oli samassa jamassa kuin mäkin, joten lopulta mä taivuin. Lampsin Joosen luokse yläkertaan ja kämppään päästyäni saatoin todeta, ettei broidi ollut himassa. Levottomana vaihdoin vaatteet ja suuntasin sitten keittiöön. Yläkaapista mä etsin käsiini sinne jemmaamani minigrip-pussin ja tuijottelin nappeja hetken aikaa levottomana, kunnes laitoin pussin takaisin hyllylle. Huokaisten painelin eteiseen, työnsin kengät jalkaani ja koitin saada hengitystäni tasoittumaan. Ulos meneminen kuumotti aivan suunnattomasti, ei yhtään haluttanut lähteä ihmisten ilmoille kun ahdistus kolkutti tähän tahtiin pääkopassa.
”Hitto”, kirosin itsekseni ja seisoskelin vähän aikaa eteisessä hermostuneena, kunnes oli pakko taipua. Mä en ehkä muuten selviäisi dösämatkasta Kapan tykö. Kiroten itseäni ja omaa säälittävyyttäni kävelin takaisin keittiöön, otin minigripin yläkaapista ja huuhdoin pillerin alas vedellä. Vítutti kiitettävästi, mutta en mä nähtävästi yksikseni voinut olla ilmankaan. Ei tosin huvittanut mainita asiasta Melinalle mitään.
Olo oli huomattavasti parantunut siinä vaiheessa kun mä pääsin Kapan ovelle ja painoin ovikelloa. Jätkä tuli avaamaan hetken odottelun jälkeen ja päästi mut sisälle pieneen yksiöönsä.
”Ei oo jätkää näkyny”, se totesi pyyhkäisten pitkäksi venähtäneitä hiuksiaan, ”mites menee sen Melinan kanssa?” se jatkoi virnistäen.
”Hyvin, se on huippumimmi”, vastasin samalla kun lysähdin sotkuisen, kannabiksen tuoksuisen kämpän sohvalle, ”mitäs sä?”
Kapa kohautteli olkiaan samalla kun sytytteli bongia sängyllä istuskellen.
”Mä otin yhteyttä päihdetukikeskukseen, ens viikolla meen käymään siellä”, se vastasi ja imi sitten savua keuhkoihinsa.
”Oikeesti? Toi on helvetín hyvä”, vastasin vilpittömästi ja Kapa nyökytteli samalla kun puhalsi savua keuhkoistaan.
”Joo, pakko päästä irti subusta oikeesti”, se sanoi ja ojensi bongia mulle. Mä mietin ajatusta selvinpäin olemisesta, mutta tartuin silti piippuun ja imin savua sisääni. Mä en osannut kieltäytyä ja toisaalta, ei kaiketi pienet pössyt olleet kovin paha juttu. Ei ainakaan siihen verrattuna millaista mun meno vielä jokunen viikko sitten oli ollut.
”Mä koitan kans päästä noista napeista, tulee vaan niin víttumaiset olot kun on vähänkin ilman”, sanoin katsahtaen Kapaa.
”Sepä just, mut pakko yrittää”, se sanoi ja mä ojensin bongin sille, ”mä oon ollu nyt aika monta päivää ilman piikkiä, mut vetäny kyllä Tramalia ja Pameja senkin eestä, että pysyy ees jotenki pää kasassa”, Kapa jatkoi ja mä katsahdin sitä.
”No onks se nyt paljon parempi sit?” mä mietin ja Kapa kohautti olkiaan.
”On se nyt parempi ku piikki, että jos nyt koittas yhestä aineesta päästä irti kerrallaan”, se naurahti ja mä hymähdin ääneen, ”haluutko? Mä vähän varastoin näitä”, se jatkoi virnistäen ja ojensi mulle kolmiolääkepaketteja. Mä pyöritin päätäni.
”Justhan mä sanoin, että yritän olla ilman”, vastasin ja Kapa kohautti olkiaan.
”Kunhan kysyin.”
Mä nojauduin sohvan selkänojaa vasten ja tunsin miten pilven tuoma rento olotila valtasi niin mielen kuin kropankin. Kapa sääti kannettavaltaan jotain musiikkia ja me jauhettiin kaikenlaista turhanpäiväistä ja naurettiin hölmöille jutuille sopivasti jumeissa. Mä istuin Kapan sohvalla ehkä pari tuntia kunnes se ilmoitti lähtevänsä Iivon kanssa juomaan. Se kyseli mua mukaan, mutta mä onnistuin kieltäytymään, vaikka ihan vähän houkuttelikin vetää nuppi sekaisin.
”Mut hei ilmottele jos oot jossain tänään”, Kapa sanoi kun mä tein lähtöä eteisessä.
”Joo, tietty”, vastasin hymyillen vinosti ja taputin jätkää toverillisesti selkään, kunnes sanoin moikat ja painelin rappuun. Ahdistus oli kadonnut täysin ja mulla oli ihan hyvä fiilis kun kävelin bussipysäkille odottamaan dösää. Kapan puheet siitä, että se lopettaisi oikeasti subun vetämisen saivat mut hyvälle mielelle. Kyllä mä toki tiesin, että se ei tarkoittanut täysin selvin päin oloa sen kohdalla, mutta ainakaan se ei painaisi piikkiä suoneen. Siitä oli hyvä lähteä.
Illalla mä mainitsin Melinalle siitä, että olin käynyt moikkaamassa Kapaa, mutta jätin kertomatta kaiken muun ylimääräisen. Mä en halunnut, että se pettyisi muhun tai jotain, vaikkei viaton pilven polttelu nyt kovin paha juttu ollutkaan. Melinalla oli seuraava päivä vapaata ja me tehtiin illalla poppareita ja katsottiin leffaa sohvalla löhöillen. Mun mielestä se oli tosi hassua, sillä mä en ollut tottunut tällaiseen. Eikä mun lauantai-iltani normaalisti olleet tällaisia. Ei kyllä voinut valittaa – vaikka mun olisikin tehnyt mieli juoda tai napsia pillereitä, niin sohvalla löhöily Melinan kanssa voitti sellaisen silti ihan kuusi-nolla.
”Mikä olo?” Melina kysyi herättäen mut ajatuksistani ja katsahdin vieressäni istuvaa tyttöä. Se puristi kätensä mun asteen verran vapiseviin käsiini ja mä hymyilin vähän.
”Mikäs tässä? Ei valittamista”, vastasin kohauttaen olkiani.
”Ootko sä ikinä aikaisemmin yrittäny irti niistä lääkkeistä?” Melina kysyi kääntäen katseensa telkkarista muhun.
”Joo”, mä vastasin, ”mä menin puhumaan mun bentsokoukusta ja lääkäri teki mulle suunnitelman, jossa mä vähentäisin joka viikko sitä annosta. En sit pystyny pysymään siinä kuitenkaan”, jatkoin ja Melina nyökytteli.
”Pitäskö sun nytkin mennä puhumaan jonnekin?” se mietti katsoen mua.
”En mä tiiä.”
Mä olin käyttänyt tämän kaupungin päihdetukipalveluja vuosien saatossa, mutta mitään muutosta ei ollut tapahtunut. Tosin ehkä mä en ollut ikinä ollut tarpeeksi motivoitunut.
”Mietin vaan, että ilman ammattiapua niistä irti pääseminen voi olla aika vaikeeta”, Melina sanoi katsahtaen televisiota, ”tai enhän mä tiedä, arvailin vaan.”
Mä hymyilin sille hitusen. Se oli kamalan söpö huolehtiessaan ja mietiskellessään. Mä ihmettelin edelleen vähän, että se halusi olla mun kanssa. Ihan jokainen kunnollinen tyttö tuskin haluaisi mitään vakavampaa sellaisen jätkän kanssa, jolla ei ollut töitä, koulutusta tai edes kämppää. Mä kuitenkin päätin yrittää ryhdistäytyä – kunhan mä pääsisin ryyneistä irti niin mä voisin oikeasti miettiä kouluun lähtemistä.
”Sä oot oikeessa, mä mietin asiaa”, sanoin lopulta pörröttäen Melinan hiuksia ja se hymyili mulle.
”Kiva kuulla.”
”Sä motivoit mua”, totesin ja Melina liikahti lähemmäs mua. Se suukotti mun huuliani ja hymyili sitten jälleen.
”Ai motivoin?” se kysyi ja painoi huulensa uudelleen mun huulilleni. Mä hymyilin suudelmien välissä ja vetäisin Melinaa lantiosta lähemmäs itseäni. Sen käsi liikahti mun rintakehälle ja siitä reidelle puristaen kevyesti.
”Mm-m, sä et tiiäkään miten paljon”, vastasin tajuten nopeasti mitä sillä oli mielessään. Melina naurahti hiljaa ja kapusi hajareisin mun syliini. Mä liu’utin käteni sen löysän topin alle ja lopulta kiskoin vaatekappaleen sen päältä. Oli kyse ihan sekunteista kun mä jo kävin aivan tajuttoman kuumana siihen. Hitto, että se oli kaunis ja seksikäs ja muutenkin ihan vitun uskomaton. Melina vetäisi t-paidan mun päältäni ja mä suutelin sen solisluita samalla kun avasin rintaliivien hakaset. Tytön sormet availivat mun housujen vyötä ja mä annoin käsieni seikkailla selältä sen rinnoille hyväillen kevyesti. Melina huokaili hiljaa ja sen kroppa liikkui haluavana mua vasten. Taustalla pyörivä leffa unohtui aika nopeasti kun mä lopulta kaadoin Melinan alleni siihen sohvalle ja riisuin niin itseni kuin tytönkin alasti.
”Mä oon hulluna suhun”, hymisin sen kaulaa vasten ja Melina naurahti hiljaa. Annoin käsieni vaeltaa alastomalla vartalolla ja huokailin raskaasti kun Melina alkoi hyväillä mua. Painoin huuleni raollaan oleville huulille ja Melina voihkaisi kovaan ääneen mun suutani vasten kun mä työnsin lopulta itseni sen sisään.
*
Se oli tiistai-ilta kun mä hengailin yksikseni Joosen kämpillä ja Teemu soitti. Melina oli lähtenyt porukoilleen ja Joose huiteli jossain Sallan kanssa, ja mä ajattelin, että Teemu soittelisi saadakseen mut seurakseen baariin tai jotain. Ja mä olin melkein valmis lähtemäänkin, sillä mulla oli tajuttoman tylsää. Ja mä olin muutenkin viettänyt ihan liian monta tuntia yksikseni neljän seinän sisällä. Mulla ei kuitenkaan ollut hajuakaan miten väärässä mä olin siitä mitä Teemun asia koski. Mä olin aivan hemmetin väärässä.
”Moro, mitä jätkä?” huikkasin puhelimeen samalla kun etsiskelin olohuoneen pöydältä tupakka-askini.
”Jirko?”
Teemun ääni oli hiljainen ja hermostunut, siitä ihan paistoi jonkinlainen ahdistuneisuus. Mä tiesin heti, että jotain oli sattunut. Mun päässä ajatukset alkoivat juosta kehää, mutten mä silti voinut mitenkään arvata miksi se soitti mulle.
”Mitä on sattunu?” mä kysyin suoraan ja puhelimen toisesta päästä kuului levoton huokaus.
”Víttu.”
”Teemu?”
”Onks Iivo soittanu sulle?”
”Ei oo, miten niin?”
Hetken aikaa oli hiljaista ja mä huomasin miten sydän alkoi hakata vähän kovempaa.
”Kapa on –”, Teemu aloitti ja mun sisuskalujen ympärille puristui samantien jotain kylmää, ”Kapa on kuollut.”
Mun kurkkua alkoi kuristaa, tuntui, että jalat pettävät alta. Lysähdin istumaan olohuoneen sohvalle ja vein vapisevan käteni hulluna hakkaavan sydämeni päälle. Teemun sanat tuntuivat viiltävän jostain aivan helvetín syvältä. Kuollut. Mä en halunnut uskoa mitä se sanoi. Ei se vaan voinut olla totta. Ei todellakaan. Ei Kapa ollut kuollut, ei varmasti ollut. Ei vaan voinut olla. Siitä oli vain pari päivää kun mä näin sitä. Se oli sanonut hankkivansa itselleen apua. Huoli, jota mä olin kantanut kamaa vetävästä kaveristani oli hetkellisesti heltynyt sen sanojen myötä, mutta ei olisi näköjään pitänyt.
Oikeastaan mun teki mieli alkaa itkeä. Painoin otsan vasten kämmentäni ja olin vähän aikaa ihan hiljaa, koitin pitää itseni kasassa, vaikka se oli aivan jumalattoman vaikeaa. Teemu oli hiljaa linjan toisessa päässä ja mä etsin vapisevin käsin tupakka-askistani savukkeen ja sytytin koittaen pitää henkitykseni tasaisena. Mä olin ollut tässä tilanteessa aikaisemmin. Kaksi vuotta sitten mun hyvä ystävä Eelis kuoli ajettuaan kamapäissään autonsa puuhun. Silloin se ollut juurikin Kapa, joka oli soittanut mulle ja kertonut Eeliksen kuolleen.
”Voi helvettí”, henkäisin lopulta ahdistuksen puristaessa rinnassa ja suljin silmäni imien savua keuhkoihini, ”miten?”
”En mä tiiä, jätkät oli ollu kuosaamassa ja kun Iivo oli heränny seuraavana aamuna niin se ei ollu saanu Kapaa enää hereille”, Teemu vastasi ja sen ääni vapisi. Mä tiesin, että se yritti pitää itsensä kasassa, vaikka oli selvästi ihan romuna. Mä toistelin mielessäni, ettei tämä voinut olla totta. Mä näin jotain painajaista ja heräisin kohta. Niin se oli. Pakkohan sen oli olla niin.
Voi helvettí.
Pyyhin silmiäni ja vedin syvään henkeä nousten sitten ylös. Päässä heitti, lattia pyöri silmissä. Mä menin keittiöön, otin kaapista pussin ja nielaisin pillerin alas kurkustani.
”Missä sä oot?” kysyin Teemulta nojautuen jääkaappia vasten.
”Himassa.”
”Mä tuun sinne.”
”Joo.”
Lopetin puhelun sekavana ja seisoin hetken aikaa paikoillani, kunnes painelin vessaan. Ahdistuneena avasin hanan, roiskin kylmää vettä naamalle ja nostin sitten päätäni kohdatakseni peilistä oman katseeni. Kaikki se hyvä fiilis, jota mä olin tuntenut viime päivinä Melinan kanssa näytti kadonneen. Musta tuntui, että kaikki menetti merkityksensä. Ihan vitun kaikki. Kapa oli kuollut. Kuollut. Se oli víttu kuollut. Noin vaan. Se ei tulisi enää ikinä takaisin. Se ei menisi sinne päihdetukikeskukseen mistä se oli puhunut. Se ei tekisi enää yhtään mitään. Mun vapisevat kädet etsivät housujen taskusta puhelimen, sormet näppäilivät Kapan nimen luettelosta. Mä en tiennyt miksi mä soitin, mä tiesin, ettei kukaan vastaisi. Ehkä se oli jotain sekavaa epätoivoa mikä sai mut tekemään niin.
Valitsemaanne numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä.
Mä soitin uudelleen. Ja taas uudelleen. Ja uudelleen. Kerta toisensa jälkeen se sama naisääni toisteli sanoja suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi ja mun päässä humisi. Lopulta mä laskin puhelimen lavuaarin reunalle ja puristin käteni nyrkkiin. Ei näin vaan voinut tapahtua. Ei tämä ollut millään tavalla reilua. Ei Kapa voinut lähteä tällä tavalla, näin nuorena. Mä nostin katseeni kuvajaiseeni ja hetkellisesti vihaisuus nosti päätään mun sisälläni. Mä iskin nyrkkini peiliin ja lasi särkyi sirpaleiksi. Kuvajainen hajosi ja mun rystyset aukesivat. Verta tuli ihan kunnolla, se tahri lavuaarin ja valui pitkin käsivartta, mutta hittoako mä jaksoin välittää. Musta tuntui kuin mä olisin ajautunut umpikujaan. Mä en tiennyt miten suhtautua tähän, mä en tiennyt miten päin olla. Mä olin ihan hukassa.
Lopulta mä kuitenkin etsin Joosen kaapista sidetarpeita ja sidoin vuotavan käteni, kunnes otin puhelimeni ja lompakkoni ja painelin ulos. Mä kävelin ihan sumussa keskustaan, kävin apteekin ja alkon kautta, kunnes laahustin Teemun kämpille. Jätkä oli jotenkin ihan tosi levoton. Sen pupillit olivat ihan lautasen kokoiset kun se päästi mut sisälle. Iivo istui sohvalla pää käsissään ja nosti katseensa kun mä kävelin peremmälle.
”Tää on mun syytä”, se sanoi itku kurkussa heti mut nähtyään ja sytytti vapisevin käsin itselleen tupakan.
”Hei, ei oo todellakaan sun syytä”, mä vastasin istuen sohvalle sen viereen ja koitin pitää itseni kasassa, sillä Iivo näytti olevan aivan hiton hajalla ja Teemu oli muuten vaan pistänyt päänsä jo ihan kiitettävän sekaisin.
”Jos mä oisin víttu tajunnu miten paljon se oli vetäny niitä bentsoja niin –”, Iivo otti litran Leijonan mun kädestäni ja avasi korkin, ”jos mä en ois nukkunu niin mä olisin voinu estää kaiken”, se jatkoi juoden sitten pullon suusta.
”Et sä voinu tietää.”
Iivo pyöritti päätään ja laski pullon pöydälle.
”Se oli ihan sininen, mä koitin herättää sitä, mut mitä siinä voi tehdä? Ei se enää hengittäny, makas vaan ihan hiljaa”, jätkä selosti ja mä kiersin käteni sen ympärille kun en oikeasti tiennyt mitä olisin sanonut. Iivon sanat sattuivat ihan hitosti, enkä mä voinut kuvitellakaan miltä tuntui olla se, joka löytää kaverin kuolleena heti ensimmäiseksi aamulla. Iivo vapisi nyyhkäysten voimasta ja mä pidin hetken aikaa kättäni sen hartioiden ympärillä koittaen estää itseäni murtumasta.
Teemulla oli piriä ja se väsäili levottomana viivoja pienen yksiönsä sohvapöydälle. Mua ei enää kiinnostanut pätkääkään se miten mä olin päättänyt pysyä erossa päihteistä. En mä ollut kiskonut vauhtia aikoihin, mutta nyt mä en kieltäytynyt kun Teemu ojensi mulle rullalle pyöriteltyä seteliään. Niistin valkoisen jauheen sieraimeeni ja hieroin nenääni kun sitä kirveli. Mä kelasin vaan, että halusin pääni sekaisin ja mahdollisimman nopeasti. Mulla oli tosi paha olla ja jotenkin tuntui helpoimmalta vaan kiskoa kamalla ja viinalla itsensä ihan kuutamolle. Iivo lopetti lopulta itkeskelyn ja itsensä syyttämisen, muttei meininki todellakaan ollut mitenkään hilpeä siltikään. Teemu pyöri levottomana ympäriinsä ja puhui sekavia, mutta mä en jaksanut kuunella puoliakaan. Iivo oli myös aika hiljainen, se vaan tuijotteli eteensä ja joi vaitonnaisena. Meni ehkä pari tuntia ja Teemu ilmoitti tahtovansa ulos.
”Mua ahistaa olla täällä, lähetään jonnekin”, se sanoi hieroen niskaansa ja lopulta Iivokin näytti heräävän tähän todellisuuteen. Mä en todellakaan tahtonut mihinkään ihmisten ilmoille, joten kun jätkät päättivät lähteä pihalle, niin mä päätin lähteä takaisin Joosen luokse. Oikeastaan, kerrankin, mä halusin olla yksin.
Teemu passasi mulle parin viivan verran piriä, eikä lopulta edes koittanut taivutella mua itsensä ja Iivon mukaan. Ehkä se sekavuustilastaan huolimatta tajusi, että mä halusin olla itsekseni. Iivon ja Teemun suunnatessa kamapäissään keskustan yöhön, lähdin mä laahustamaan takaisin Jooselle. Päässä heitti ja mä olin muutenkin tosi sekaisin, kiitos kaman ja alkoholin. Talon pihalla mä totta kai törmäsin Melinaan. Jossain toisessa tilanteessa mua hävettäisi ja harmittaisi kohdata se tällaisissa pöllyissä, mutta nyt ei jaksanut edes kiinnostaa. Melina näytti järkyttyneeltä nähdessään mut.
”Jirko, mistä sä tuut?” se kysyi ja mä horjahdin vähän.
”Mä olin Teemulla”, mumahdin hiljaa ja koitin pysyä pystyssä.
”Miten sä oot tossa kunnossa? Mitä sun kädelle on tapahtunu?”
Mä tiesin, ettei Melina tarkoittanut pahalla, mutta vauhti sai olon levottomaksi ja äkkipikaiseksi.
”Mitä väliä?” mä tuhahdin tökerösti ja otin kulauksen tyhjentyneestä viinapullostani, ”Kapa on kuollu.”
Melinan suu aukesi, muttei se saanut ihan heti sanotuksi mitään.
”Mitä?” se lopulta kysyi hiljaa, ”ootko sä kunnossa?”
”En oo”, mutisin ja kävelin ulko-ovelle. Melina seurasi mua.
”Jirko, oota.”
”Mä haluun olla yksin”, lausahdin ja Melina seisahtui. Kiroillen tappelin hetken aikaa avaimen ja lukon kanssa, kunnes pääsin sisälle rappuun. Melina antoi mun mennä ja mä olin hemmetin kiitollinen asiasta.
Sisälle päästyäni mä huuhdoin pari nappia alas kurkusta, sekoitin Leijonaa appelsiinimehuun ja väänsin musiikin kovalle. Mulla oli jo nyt ikävä Kapaa. Ihan tajuton ikävä. Mä olisin halunnut jutella sille ja hengailla sen kanssa, niin kuin me aina tehtiin, mutta enää mä en voinut. Se tuntui ihan käsittämättömältä. Mä olin tuntenut sen kymmenen vuotta ja se oli ollut mulle aivan hiton tärkeä. Niin kuin oma veli. Ahdistuneena lysähdin sohvalle, sytytin tupakan ja painoin pään käsiini. Mikään ei ollut hetkeen tuntunut näin tajuttoman pahalta. Jotenkin kyyneleet vaan tulivat. Ne tipahtelivat mun poskilleni ja jonkin aikaa mä vaan istuin, tupakoin ja itkin. Mä en ollut sitä tyyppiä, joka itki helposti, mutta tämä oli ihan liikaa. Ihan helvetísti liikaa.
”Víttu”, pihahdin hiljaa ja vein vapisevin käsin tupakan huulilleni. Etsin taskun pohjalta Teemun antaman minigrip-pussin ja taitelin pankkikortin avulla paksun valkoisen viivan pöydälle. Mun kännykkä piippasi viestin merkiksi, mutta en jaksanut katsoa kuka mua koitti tavoitella. Sekavana niistelin kaman nokkaani, väänsin musiikkia vielä hitusen kovemmalle ja join appelsiinimehuviinan yhdellä kulauksella alas.
Mä tein itselleni vielä toisen, kolmannen, neljännen drinkin, ennen kuin mehu loppui ja mä join kirkasta suoraan pullosta. Väsäsin uudemman viivan olohuoneen pöydälle ja niistelin sieraimeeni. Päässä pyöri ja mä olin ihan pihalla. Vitun Kapa, et sä oo voinu kuolla. Mä kelasin, että tämän oli pakko olla joku vitsi – joku Kapan idioottimainen huijaus ja kohta se koputtaisi oveen ja nauraisi miten me oltiin menty lankaan. Vaikka eihän se niin mennyt. Ei vaikka mä kuinka toivoin. Henkäisten suljin silmäni, sillä näkökenttä tuntui utuiselta. Mä uppouduin musiikkiin ja tuntui että basso jyskytti samaan tahtiin mun sydämen kanssa. Mä lensin jossain ihan muualla kuin tässä hetkessä. Valuin syvemmälle sohvaan ja tuntui kuin se imisi mut sisäänsä. Mä avasin silmäni ja tuijotin kattoa, joka pyöri silmissä. Luomet tuntuivat hiton raskailta, mutta mä taistelin väkipakolla väsymystä vastaan. Mä en halunnut nukahtaa vielä. Otin pöydällä olevasta pussista vielä yhden pillerin ja nielin sen alas kurkusta. Hitto mä olin sekaisin. Mua alkoi naurattaa, enkä mä edes tiennyt miksi. Sytytin röökin naureskellen ja nousin ylös. Mä olin vähällä lentää kumoon, sillä jalat eivät totelleet ja lattia kallisteli, mutta jotenkin mä selvisin parvekkeelle.
Mä taisin nukahtaa siihen parvekkeen tuoliin, sillä jossain vaiheessa mä säpsähdin järkyttävän pahaa oloon. Tupakka oli tipahtanut parvekkeen lattialle ja ympärillä oli ihan hiljaista. Mun pää tuntui keilapallolta ja sitä särki. Oksetti. Henkeä ahdisti. Mä en meinannut päästä enää ylös ja henkäisten vein käden sydämelleni, joka tuntui lyövän ihan epätasaisesti. Kirosin hiljaa ja lopulta sain itseni ylös, rymistelin sisälle ja otin tukea seinästä. Mä en pystynyt kontrolloimaan itseäni tai ympäristöä. Jalat eivät halunneet toimia ja rintaa puristi, huone pyöri silmissä. Jotenkin mä pääsin vessaan ja oli pakko kumartua vessanpöntölle oksentamaan.
”Hitto”, henkäisin hiljaa ja kun sain oksentelun loppumaan, nousin vapisten pystyyn. Säpäleinä oleva peili vääristi mun kuvajaiseni ihan omituiseksi ja vähän aikaa mä vaan tuijotin sirpaleina olevaa lasia. Lopulta vedin vessan ja nojasin hetken aikaa seinään, kunnes päätin yrittää selvitä sohvalle. Mä meinasin horjahtaa joka toisella askeleella kumoon, mutta jotenkin seinä onnistui pitämään mut pystyssä. Oli edelleen huono olo ja henkeä ahdisti, päähän koski ihan hitosti. Mä pitelin rintaani lysähtäessäni sohvalle. Musiikki huusi kovalla, mutta mä en jaksanut vääntää sitä hiljemmalle valuessani makuuasentoon. Tuntui, että taju lähtee, huimaus sai seinät liikkumaan mun ympärilläni. Vein käden otsalleni ja koitin hengitellä tasaisesti, vaikka se tuntui ihmeellisen vaikealta kun kurkkua kuristi ja rintaan sattui. Mä en saanut kunnolla henkeä. Lopulta mä varmaan vaivuin uneen. Tai ainakin ympäristö hämärtyi silmissä ja mä tipahdin pimeyteen.
|