Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kolmen viikon kesä

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   17.1.14 17:10:46

Varoitus heti alkuun: jos et tykkää kliseistä, vaaleanpunaisesta ja paikoittain siirappimaisesta söpöilystä, ei kannata lukea. Mulle annettiin muutamia pakollisia asioita, jotka tarinasta pitää löytyä ja loput on oudon mielikuvitukseni tuotosta. Juoni on varmasti ennalta-arvattavissa ainakin osaksi, mutta koska kaikkihan tietää, minkälaisia kesäromanssit on, niin antakaa se anteeksi :) Lähtään lyhyemmällä pätkällä liikenteeseen, niin nään minkälaisen vastaanoton tämä saa.

--

Reetta leväytti ulko-oven auki ja kiljui ”Krisse!” ennen kuin hyökkäsi halaamaan minua kuin heikkopäinen. Nauroin ääneen Reetan käsivarsien välissä. Vaikka olinkin kironnut tultuani vanhempieni luokse viettämään kolmen viikon kesälomaani, olin iloinen Reetan näkemisestä. Hänen seuransa oli aina mukavaa. Reetalla oli kyky saada pahantuulisinkin ihminen hyvälle mielelle.

”Ihana nähdä sua”, Reetta sanoi päästettyään minut halauksestaan. ”Meille tulee varmasti huippuhyvä loma.”

”Epäilemättä”, myönsin ja astuin peremmälle eteiseen.

Reetta käski minua tulemaan keittiöön. Hän oli keittänyt kahvia ja leiponut pullaa jälleennäkemisen kunniaksi. Istuin tammipöydän ääreen ja tunsin itseni iloiseksi. Me olimme Reetan kanssa olleet hyviä ystäviä ala-asteelta lähtien eikä välimatkat ollut pystyneet horjuttamaan ystävyyttämme. Emme pitäneet säännöllisesti yhteyttä, mutta aina tavatessamme juttu jatkui siitä, mihin se oli edellisellä kerralla jäänyt.

Pari viikkoa sitten Reetta oli ottanut minuun yhteyttä whatsappin kautta ja kysynyt, oliko minulla tänä kesänä lomaa ja jos oli, missä aion sen viettää. Olin vastannut viettäväni kaikki kolme viikkoa vanhempieni luona. Reettakin oli ollut aikeissa tulla kotiin lomalle ja olimme sopineet näkevämme.

”Kuin kauan edellisestä kerrasta on?” kysyin Reetan istuessa minua vastapäätä.

”Monta kuukautta”, Reetta vastasi. ”Me ei ehditty nähdä joululomalla.”

Olimme joulunakin olleet samaan aikaan vanhempien luona käymässä, mutta aattoa edeltävät päivät olivat kuluneet siivoamiseen ja pyhät oli varattu sukulaisia varten, joten emme olleet ehtineet kuin puhumaan puhelimessa pariin kertaan, vaikka naapureita olimmekin. Minä olin lähtenyt takaisin Savonlinnaan heti pyhien jälkeen.

”Nyt me voidaan ottaa korkojen kans takas se joululoma”, Reetta virnisti.

”Jep, käydään läpi vanhoja hengailupaikkoja ja muistellaan menneitä”, naurahdin.

Reetta nyökkäsi ja ehdotti, että lähtisimme heti huomenna pyörillä kiertämään pitäjää. Tänään hän ei ehtisi, koska hän oli äitinsä kanssa lähdössä hakemaan Rasmusta lentokentältä. Reetan pikkuveli oli meitä vuoden nuorempi ja paikkakunnan suurin tähti. Lätkäsankari, joka oli pelannut Suomen maajoukkueessa viime vuonna ja voittanut maailmanmestaruuden. Rasmus oli yksi suomalaisten teinisensaatiolistan nimistä ja NHL:n tulokas.

”Ai sekin tulee kotiin lomalle?” kysäisin.

”Loppukesäksi ilmeisesti”, Reetta kohautti olkiaan. ”Ihan kivaa nähdä pikkuveikkaa.”

”Sun pitää vihjaista sille, että se lennättää sut Amerikkaan”, kehotin.

”Hmm, pitää kokeilla”, Reetta nyökkäsi nauraen. ”Ainakin se tienaa enemmän kuin mä.”

Vietimme mukavan puolituntisen miettimällä, mitä kaikkea Rasmus voisi rahoillaan ostaa Reetalle ihan vain kiitokseksi hyvänä isosiskona olemisesta. Nauraa räkätimme kuin teini-ikäiset tytön, kun Reetan äiti tuli kotiin. Hän oli pukeutunut tyylikkääseen jakkupukuun ja kammannut vaaleanruskeat hiuksensa banaaninutturalle.

”Ai hei, Krisse”, Eeva tervehti huomattuaan minut. ”Mukava nähdä sua taas.”

”Samoin”, sanoin ja pyyhin naurunkyyneleitä poskiltani. ”Mä tulin lomailemaan kotiin.”

”Niin, mä näin sun äitiä kaupassa ja se kertoikin sun tulevan”, Eeva sanoi. ”No, mikäs teitä nauratti?”

”Mä suunnittelin Rassen rahojen viemistä”, Reetta totesi huolettomasti. ”Tai vaihtavani oman tilinumeroni sen numeron tilalle sopimuspapereihin.”

Eeva nauroi ja totesi, että Rasmus saattaisi olla eri mieltä asiasta. Reetta heilautti huolettomasti kättään purskahtaessaan uuteen nauruun.

”Maksakoon taksin lentokentältä tänne sitten”, hän totesi ja kysyi, halusinko lisää kahvia.

Pudistin päätäni katsottuani kelloa. Olin sanonut äidille pyörähtäväni pikaisesti Reetan luona ja käyväni kaupassa sen jälkeen. Minun pitäisi kiirehtiä, jos halusin ehtiä kotiin ennen kuin isä tulisi töistä. Olimme aikoneet grillata illalla ja viettää aikaa perheen kesken.

”Soitellaan huomenna”, sanoin Reetalle, kun tein lähtöä.

”Mä yritän olla hereillä aikasin”, Reetta lupasi.

”Kerro Rasmukselle terveisiä”, huikkasin vielä ovenraosta.

En kuullut, mitä Reetta vastasi, kun ovi painui kiinni. Istuessani autoon tunsin suuni vetäytyvän hymyyn. Olisi jännittävää nähdä Rasmusta vuoden tauon jälkeen. Vieläkö hän olisi se sama pikkupoika, jota olimme Reetan kanssa nuorempana kiusanneet surutta?

--

”Vai tulee se Rasmus kotiin”, äiti totesi, kun pilkoimme kasviksia grillivartaisiin keittiössä. ”Varmaan mukavaa Eevan ja Reetan mielestä.”

”Mmm”, mutisin katse kiinni puukossa.

”Pitäisköhän meidän kutsua ne syömään jonakin iltana?” äiti kysyi minulta.

Kohautin olkiani. Ojalat oli muuttanut naapuriimme, kun Reetta oli ollut kahdeksan. Me olimme Reetan kanssa ystävystyneet nopeasti, joten vanhempani olivat halunneet tutustua Reetan perheeseen. Eeva oli halunnut samoin, ja he olivatkin äitini kanssa tulleet hyvin toimeen. Edelleenkin rouvat kävivät yhdessä joogatunneilla ja muissa harrastuksissa.

”Taidan soittaa Eevalla huomenna”, äiti tuumi ja nosti valmiit vartaat tarjoiluastialle odottamaan grillaamista.

”Teepä se”, totesin ja häivyin ulos.

Levitin kuistilla olevan viltin nurmikolle ja heittäydyin lukemaan aikakauslehtiä, jotka olin etsinyt lehtikorista. Äidille tuli parin suomalaisen lehden lisäksi myös joitain ulkomaalaisia naistenlehtiä, joista äiti katseli vain kuvia. Minä olin mielissäni englanninkielisistä lehdistä, saisin pidettyä kielitaitoani yllä lomankin aikana. Olin hakeutunut opiskelemaan englanniksi, koska rakastin haasteita ja halusin tulevaisuudessa lähteä ulkomaille töihin. Unohduin haaveilemaan tulevasta elämästäni jossakin Euroopan suurkaupungeista. Työskentelisin siistien tyyppien kanssa ja viettäisin huoletonta sinkkuelämää, jota voisin maustaa yhden illan jutuilla. Minusta ei ollut seurustelemaan tai sitten en vain ollut löytänyt tarpeeksi kiinnostavaa miestä. Savonlinnassa minulla oli ollut muutamia melko vakavia suhteita, mutta seurusteluasteelle ne eivät olleet ehtineet. Minä nautin vapaudesta ja sinkkuna olemisesta, enkä kaivannut tällä hetkellä ketään nakertamaan itsenäisyyttäni.

”Hei kullannuppu.”

Isän tervehdys tiputti minut unelmistani takaisin punaiselle viltille ja takapihallemme.

”Moikka”, nousin halaamaan isää.

Isä oli ollut työmatkalla Kajaanissa eilen, kun olin tullut kotiin. Nyt hän istui tuolille ja löysäsi kravattiaan. Minä olin aina ollut enemmän isän tyttö kuin äidin. Isälle olin uskoutunut, kun olin ihastunut ensimmäistä kertaa. Ja kun olin ensimmäisen kerran jäänyt kiinni alkoholista, isän pettymyksen kuuleminen oli ollut äidin saarnaa pahempi.

”Mitä lomalainen?” isä kysyi minulta ja pörrötti hiuksiani.

”Hyvää”, virnistin. ”Me mennään huomenna Reetan kanssa kiertämään vanhoja paikkoja.”

”Käske Reetta käymään.”

”Äiti suunnittelee jo illallisia koko Ojalan perheen kanssa”, paljastin.

”Koko perheen? Onko Rasmuskin Suomessa?” isä uteli.

”Tulee tänään.”

Isä vislasi hiljaa ja totesi äidin suunnitelman olevan mainio. Isä seurasi innokkaasti niin kotimaista liigaa kuin NHL:ääkin, ja oli ylpeä Rasmuksen otteista Nashvillen paidassa.

”Sä haluat vaan päästä tenttaamaan Rassea”, kiusasin isää.

”Kuka haluaa kiusata ja ketä?” äiti kysyi tullessaan ulos korillinen ruokaa sylissään. ”Heippa”, hän lisäsi isän nähdessään ja suikkasi suukon isän poskelle.

”Isä ja Rassea”, selitin. ”Se odottaa sun illallisia.”

”Tiiätkö sä, tuleeko Rasse yksin?” äiti kysyi minulta ja laski kantamuksensa puutarhapöydälle.

”Kai, ei Reetta ainakaan mitään muuta sanonut.”

”No mutta – ” äiti aloitti ja loi minuun jännän katseen.

”Mitä?” älähdin ennen kuin tajusin.

Voi sáatana.

Re: Kolmen viikon kesä

Lähettäjä: AAnskuuFF:3 
Päivämäärä:   17.1.14 18:01:06

Vaikuttaa tosi lupaavalta jään innol odottaa jatkoa!:)

Lähettäjä: Mävaa 
Päivämäärä:   17.1.14 19:49:36

Hullun hyvä alku! :) nyt vaan lisää, mä haluisin jo heti lukee lisää :D

Lähettäjä: kjsdf 
Päivämäärä:   17.1.14 20:38:35

Hei nyt jatkoa x--)). Oli toosi hyvä alku! :))

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   17.1.14 21:21:40

"Voi sáatana."

Tää kiteyttää ton tunnetilan tossa niin loistavasti! Hyvää tekstiä!

(Oisko ihan mahhotonta saada I&P tarinoita uusiks kronologisessa järjestyksessä tänne? Samoin kuin P&S..)

Lähettäjä: beeko 
Päivämäärä:   17.1.14 23:04:44

Vastasit mun toiveisiin. Oon loputtoman kyllästynyt lukemaan kirjotuksiin. Ajauduin pitkästä aikaa käymään täällä ja toivoin löytäväni jotain uutta joltain niistä harvoista mun lempikirjottajista, jotka oikeesti tuottaa tasokasta tekstiä. Ite alusta en osaa sanoa vielä mitään muuta kuin, kuulostaapa lupaavalta. Ja kesän fiilistely -25 keleissä tuulitakilla (koska toppatakki on yliarvostettu) tuo vähän lohtua siihen, että kyllä se lämpö taas joskus tulee. Mutta tarkemmin mää kritisoin tai kehun ite tarinaa saatuani lukea pätkän tai kaks lisää. ;)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.1.14 00:46:04

Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, joten odotan jatkoa, että saan tarinasta ja sen laadusta paremman käsityksen.

Lähettäjä: sunny 
Päivämäärä:   18.1.14 11:01:25

Jotain niin siistiä nähä etusivulla Jamiksen tarina! :D Maailman parasta, ja paras piristys tähän masentavaan kylmyyteen ja talveen. En vaan malta oottaa jatkoa!

Lähettäjä: Serbi 
Päivämäärä:   18.1.14 16:38:09

Oijoi, vaikuttaa lupaavalta tarinalta! Siistiä saada uusia sinun tarinoita luettavaksi! :b

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   18.1.14 17:36:48

Täältä tulee nyt jatkoa :) Kiitos kommenteista kaikille, vastaan niihin paremmalla ajalla!

--

Seuraavana aamuna nousin yhtä aikaa isän kanssa ja vietimme rauhallisen aamuhetken kahdestaan. Meillä oli jo pitkään ollut tapana vaihdella sanomalehden sivuja keskenämme ja juoda samalla kahvia kuppikaupalla. Äidin ja isän lähdettyä töihin menin suihkuun ja hiukset kuivattuani soitin Reetalle. Hän vastasi melkein heti ja kuulosti pirteämmältä kuin olin osannut odottaa.

”Sä et vissiin nukkunut enää”, totesin ja tuin puhelimen posken ja olkapään väliin.

Selvitin samalla sormillani mustaa hiuspehkoani takuista. Latvat olisivat kaivanneet parturointia, mutta koska mallistaan yli kasvanut reuhka sopi minulle, lykkäsin kampaaja-ajan tilaamista.

”Me ollaan Rassen kanssa just aamupalalla”, Reetta mukelsi epäselvästi. ”Oot sä valmis jo?”

”Vaatteita vaille.”

Reetta ehdotti, että näkisimme puolen tunnin päästä vanhan yläasteen edessä ja sanoi haluavansa jatkaa ruokailua rauhassa. Annoin hänelle ruokarauhan ja siirryin vaatekaapilleni. Minä olin perinyt äidiltäni vartalon mallin, leveän lantion ja kapean vyötärön. Ankarin salitreenin avulla olin saanut ylimääräiset kilot kuriin, mutta kurvini aiheuttivat silti päänvaivaa, kun piti pukeutua. Lopulta katsoin peilistä itseäni; farkkusortsit ja tavallinen valkoinen toppi. Haroin hiukseni sotkuiselle poninhännälle ja työnsin aurinkolasit peittämään silmäni. Kärsin heterokromiasta eli silmien erivärisyydestä, jonka vuoksi vasen silmäni oli ruskea ja oikea sininen. Silmäni aiheuttivat aina ällistynyttä tuijotusta, mikä olin vuosia inhottanut minua, mutta mikä nykyään vain nauratti.

”Mun on pakko sanoa sulle yks juttu”, Reetta sanoi, kun lähdimme koululta pyöräilemään kohti keskustaa.

”No?”

”Sä näytät Beyoncelta”, Reetta virnisti.

Purskahdin nauramaan. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun minua verrattiin yhdysvaltalaislaulajaan. Meillä saattoi olla samanlainen ruumiinrakenne, mutta siihen yhtäläisyydet loppuivatkin. Minä olin rokkinaisia viimeiseen veripisaraan asti.

”Okei, mä en tästä lähtien sano sulle mitään tuollaista”, Reetta hymähti, kun olin lopettanut nauramisen.

”Mennäänkö tän kierroksen jälkeen terdelle?” ehdotin.

”Kyllä!” Reetta hihkaisi. ”Just sellasta lomatekemistä mä kaipasinkin.”

Seuraavien parin tunnin aikana kiersimme kotikaupunkiamme ja muistelimme teinivuosia. Nuorisotaloa, jossa olimme viettäneet aikaamme, ei enää ollut, sen toiminta oli lopetettu sisätilojen homeongelman takia eikä kaupungilla ollut varaa ruveta kunnostamaan sitä. Sen sijaan pikkuinen kioski, josta sai halvalla koko Suomen parhaat ja isoimmat jäätelöannokset, oli toiminnassa, ja sinne me päädyimme kierroksemme päätteeksi.

”Nostalgiaa”, huokaisin niin teatraalisella äänellä, että Reetta purskahti nauramaan.

Astuimme sisään viileään huoneeseen, joka oli yhtä ahdas kuin ennenkin. Tilasimme kassan takana seisovalta nuorelta tytöltä isot jäätelöannokset, joita olimme nuorempina syöneet aina, kun rahaa oli ollut tarpeeksi.

”Mä olin täällä mun ekoilla treffeillä”, Reetta kertoi, kun istuimme ulkona auringossa jäätelöannostemme kanssa.

”Mä muistan”, nyökkäsin lusikoidessani kermavaahtoa suuhuni. ”Mä olin hajota
kateudesta, kun sun poikaystävä oli jo ysillä.”

”No hei, sä sentään pääsit Peten tyttöystäväksi”, Reetta muistutti ilkikurinen pilke silmissään.

”Hyi hemmetti, älä muistuta mua siitä!” parahdin.

Pete oli tullut kouluumme ysiluokalle, kun me olimme aloittaneet kasilla. Hän oli heti laittanut koko koulun tyttöjen päät pyörälle ja välituntisin kävellyt haaremi perässään ympäri pihaa. Muut jätkät olivat huomanneet Peten vetävän tyttöjä ympärilleen ja lyöttäytyneet toiveikkaana hänen seuraansa. Ei Petekään kaikkia tyttöjä jaksaisi heilastella, oli ollut poikien logiikka. Pete oli reilu kaveri ja antanut myös kavereidensa valita haaremistaan. Itse hän oli pitänyt ne parhaat palat, ja minä olin ollut yksi heistä. Jälkeenpäin ihmettelin, mikä minussa oli saanut Peten kiinnostumaan. Hänen aiemmat tyttöystävänsä olivat vaaleita, pienikokoisia ja urheilullisia. Minä olin kaikkien kriteerien vastakohta. Reetta oli ollut haljeta kateudesta, kunnes olin paljastanut hänelle Peten suutelutaidot. Ne olivat kutakuinkin samaa tasoa kuin lemmikkikoirien innokkaat naaman nuolemiset.

”Mä taisin olla eka tyttö, joka jätti sen”, muistelin. ”Mä en ymmärrä, miten ne muut viitsivät olla sen kanssa.”

”Kaunis ulkonäkö”, Reetta arveli.

--

Illemmalla lähdimme Reetan kanssa pyörähtämään kaupungin yöelämässä. Näin viikolla se ei ollut mainittavan villi, joten päädyimme pitkän pähkäilyn jälkeen epämääräisen näköiseen kuppilaan. Asiakaskunta koostui kaikista kuudenkympin ja kuoleman välissä olevista ruutupaitasedistä, joten saimme osaksemme tinkimättömän huomion. Tuoppien tarjoajia pyöri ympärillämme ja me annoimme setien surutta maksaa juomiamme. He olivat hyväntuulisia ukonrähjiä, jotka tarjotun juoman vastineeksi halusivat kertoa meille hurjia seikkailuja nuoruudestaan. Vähän kymmenen jälkeen kuppilaan astui kaksi miestä, jotka tuopit haettuaan istuivat röyhkeästi meidän pöytäämme ja karkottivat juttuseurankipeät ukot kauemmas.

”Moi”, toinen miehistä sanoi hymyillen. ”Pitkästä aikaa.”

”Dani pérkele”, Reetta nauroi tunnistettuaan moikkaajan. ”Pitkästä aikaa todellakin.”

Dani, Reetan yläasteaikainen poikaystävä, nauroi ja esitteli kaverinsa Kalleksi. Dani sanoi tunnistaneensa meidät aiemmin päivällä, kun olimme olleet kaupungilla, mutta ei ollut ehtinyt tulla juttusille.

”Mä olin onnekas, kun löysin sut – teidät täältä”, Dani sanoi hämmentyneenä ja soi Reetalle säteilevän hymyn.

Vanha suola janotti, totesin ja vastasin Kallen huvittuneeseen virneeseen. Reetalla ei näyttänyt olevan mitään sitä vastaan, että he verestäisivät vanhoja muistoja. Niinpä me sitten istuimme neljästään aina siihen saakka, kun väsyneen ja elämäänsä kyllästyneen näköinen baarimikko rupesi hätistelemään meitä pihalle.

”Haluatko sä tulla meille?” Dani kysyi hihittävältä Reetalta, joka horjahti hiekkaisella katukivetyksellä.

”Hups, mites mä nyt näin”, Reetta nauroi, kun Dani oli tarttunut häntä kädestä antaakseen tukea. ”Ja joo, voisin mä haluta tulla teille.”

Hän vilkaisi minua pahoittelevan näköisenä.

”Mee vaan, mä selviän yksin kotiin”, lupasin.

”Kalle voi saattaa sut”, Dani ehdotti.

Pudistin päätäni. Tästä käveli vartissa kotiin ja samalla pääni selviäisi vähän. Heilautin kättäni kolmikolle ja lähdin kävelemään. Kesäyö oli ihanan tuoksuinen ja raikas kuin ilma sateen jälkeen. Huvitin itseäni tanssahtelemalla yökasteisella nurmikolla, mutta pian hymyni alkoi hyytyä. Jalkoja ei tanssituttanut enää ja tuuli kutitteli paljaita käsivarsiani. Sadalta kilometriltä tuntuneen matkan päätteeksi olin lopulta kotipihalla kiukkuisena kuin ampiainen. Äiti oli jättänyt eteiseen valon palamaan, mikä oli minusta vähän outoa. Talomme ulkoverhouskin näytti eriväriseltä kuin päivemmällä, mutta ehkä isä oli ehtinyt maalaamaan sen sinä aikana, kun olin ollut Reetan kanssa. Tai sitten värit muuttuivat öisin erinäköisiksi. Ihan sama.

”Vítun ovi”, mutisin yrittäessäni työntää avainta lukkoon. Avain tuntui olevan täysin epäsopiva lukkoon, ja potkaisin turhautuneena ovea, kun se ei auennut millään. Kymmenennen yrityksen jälkeen vaivuin portaille istumaan ja ihmettelin, milloin äiti oli alkanut tykätä valkoisista, savisista kukkaruukuista.

”Saankohan mä kysyä, miks sä siinä istut?” hämmentynyt miesääni kysyi edestäni.

Nostin katseeni kukkaruukuista ja olin tipahtaa säikähtäneenä yhden portaan alemmas. Rasmus seisoi edessäni ruudullisissa sortseissa ja valkoisessa t-paidassa ja näytti vähintään yhtä kummastuneelta kuin minäkin, kun olin toipunut säikähdyksestä.

”Kai sitä ihminen saa kotiinsa tulla”, vastasin nenäkkäästi. ”Samaa voisin kysyä sulta. Sä asut naapurissa.”

Rasmus katsoi ohitseni ulko-ovea ja huvittunut hymy alkoi kivuta hänen huulilleen. Painuisi hélvettiin virnuilemasta, ajattelin mustasti.

”No, ala mennä”, kehotin närkästyneenä. ”Kipitä kotiin.”

”Mä en tiiä, mitä sä oot aikonut tehdä”, Rasmus aloitti naurua pursuavalla äänellä, ”mutta sä taidat olla väärillä portailla.”

Päivämäärä:   18.1.14 20:04:06

Voii voii tää o niin ihana! :3 jatkoa!!

Lähettäjä: Figaron_haamu ek 
Päivämäärä:   18.1.14 21:26:34

Hahah, voin melkein samaistua tohon loppuun! :D
Ihanaa, että sä taas kirjotat, on ollu tylsää kun kaikki muut tutut nimet (sennua lukuunottamatta :)) on kadonneet... Yksi typo tuolta pisti silmään, "mikä olin vuosia inhottanut minua". Oli?

Allt som allt, innolla ootan jatkopätkää :)

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   18.1.14 22:04:54

Repesin tolle vikalle lauseelle!! :DD koska jatkoo?!? :))

Päivämäärä:   19.1.14 00:51:34

Ihana jakso! Nauroin lopussa. :')

Päivämäärä:   19.1.14 09:43:38

Ihana jakso! Nauroin lopussa. :')

Lähettäjä: muru 
Päivämäärä:   19.1.14 16:31:49

Jatka :3 vaikuttaa tosi hyvältä virheettömältä tekstiltä :)

Lähettäjä: jii 
Päivämäärä:   19.1.14 21:21:23

Oii tää vaikuttaa oikein mielenkiintoselta!

Lähettäjä: manse 
Päivämäärä:   19.1.14 22:14:26

Hyvältä vaikuttaa, lisää kehiin ;)

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   20.1.14 15:22:52

Väärät piikkarit
Veljen vierestä
Puuterilunta
Aamuteesi kanssas jakamaan
Etukantilla
Rakkaudesta lajiin
Oletko siellä, jos putoan?

Tulikohan siinä nyt kaikki? Toivottavasti ne linkitty myös oikein. Mäkin toivon, että lämpö ja kesä tulis vielä joskus, vaikka nyt näyttääkin toivottomalta. Kiitos kaikille kommenteista!

--

Tule maailmanloppu tai nopeasti tappava tauti, ajattelin seuraavana aamuna herätessäni. Ensimmäistä kertaa elämässäni toivoin, että olisin kärsinyt muistinmenetyksestä. Ainakin eilisillan viimeisen tunnin olisin halunnut unohtaa kokonaan. Hitto miten noloa! Jos minun oli pitänyt juoda itseni sellaiseen kuntoon, että huomiokyky heikentyi, miksen saman tien ollut voinut kiskoa sen sortin kaatokännejä, etten muistaisi nyt mitään. Itseäni sättien nousin sängystä ja etsin puhelimen lattialta vaatteiden seasta. Se, ettei Reetta ollut vielä soittanut minulle, tarkoitti sitä, ettei hän ollut vielä kotona eikä Rasmus ollut ehtinyt naureskella hänelle toilailuistani. Jos oli olemassa sellainen pieni mahdollisuus, ettei Rasmus kertoisikaan siskolleen mitään, halusin tarttua siihen kiinni nopeasti. Miksi minun oli pitänyt kaiken lisäksi ryppyillä Rasmukselle? Miksi? En enää ikinä katsoisi Rasmukseen päin. Oli häntä mahtanut naurattaa, kun olin yöllä ensin kompastellut omalle pihalle naama punaisena vain palatakseni takaisin hakemaan unohtuneet avaimeni.

”Oliko kiva ilta?” äiti kysyi, kun raahustin keittiöön räjähtäneen näköisenä.

”Mmm, ihan kivaa”, mutisin ja istuin selin ikkunasta näkyvään naapuritaloon.
Minä en katsoisi sinne päin tänään. Reetta saisi tulla meille, jos halusi nähdä.

”Huomenta”, isä sanoi tullessaan keittiöön.

Murahdin takaisin jotain samankaltaista ja upotin huomioni kahvimukiin.
Toivottavasti Reetta ei olisi kiinnostunut kuulemaan, olinko päässyt eilen mutkattomasti kotiin. Ja toivottavasti hän ei alkaisi puhua kotonaan meidän illasta. Minun pitäisi ehkä tappaa hänet, jos hän erehtyisi kuittailemaan jotain eilisestä mokailustani. Tiesin paisuttelevani mokaani jättimäiseksi, mutta en voinut itselleni mitään.

”Käskin Eevan ja lapset tänään meille grillaamaan”, äiti laukaisi yhtäkkiä.

Olin tukehtua kahviini ja köhin naama punottavana äidin ja isän katsellessa minua oudoksuen. Loistavaa, että äiti oli keksinyt noin hyvän idean juuri tänään. Ei hänen pitänyt heittäytyä Vuoden Naapuriksi ja ruveta kestittämään sitä sakkia, jota halusin tällä hetkellä vähiten nähdä. Pitäisi varmaan kysyä Reetalta, oliko hänellä täksi illaksi parempia suunnitelmia. Mikään ei saisi minua viettämään iltaa samassa paikassa Rasmuksen kanssa.

”Hyvä idea”, isä hehkutti ja vilkaisi minua kujeilevasti kulmiensa alta. ”Kai ne lupas tulla kaikki?”

Äiti nyökkäsi hymyillen ja iski minulle silmää. Jessus, kenen vanhemmat oikein tyrkyttivät nykyaikana poikia tyttärelleen? Minun vanhempani näköjään.

”Mä en tiiä oonko mä illalla kotona”, sanoin saatuani hengen kulkemaan taas kunnolla. ”Meillä oli Reetan kanssa puhetta, että lähdettäisiin ulos.”

”Krisse”, isä sanoi painavasti. ”Te ehditte ulos myöhemminkin.”

Mieleni teki tokaista, että ehtisin nähdä myös naapureita myöhemminkin, mutta jokin isän ilmeessä vaiensi minut. Huokaisin alistuneesti ja aloin miettiä, löytyisikö varastoista vanhaa vappunaamaria, jonka taakse voisin piiloutua.

--

Oli kai sanomattakin selvää, että kun kello näytti iltaseitsemää istuin takapihalla seipäänjäykkänä ja näytin siltä kuin joku olisi pakottanut minut syömään myrkkyä. Äiti pyörähteli takakuistin ovesta sisään ja ulos kantaen puutarhapöydälle herkkuja, jotka nostattivat veden kielelleni. Äiti oli kieltänyt minua osallistumasta järjestelyihin ja hoputtanut laittautumaan kahta tuntia ennen vieraiden tuloa. Olin kuluttanut puolitoista tuntia katsomalla lempisarjojeni kesäuusintoja ja pukeutunut puolessa tunnissa farkkusortseihin, löysään neuleeseen ja olkihattuun. Asuni ei tietenkään kelvannut äidille, joka yritti pakottaa minua pukeutumaan kesäiseen mekkoon.

”En mene”, huudahdin äidille, joka ulos tultuaan vilkaisi taas paheksuvasti lehmitytön puvulta näyttäviä vaatteitani.

Äiti näytti loukkaantuneelta, mutta antoi onneksi asian olla kuullessaan ovikellon soivan sisällä. Jäin istumaan ulos odottaen pahinta vanhempieni mennessä ottamaan vieraat vastaan. Nieleskelin vaikeasti muiden tullessa ulos ja nousin seisomaan pakottaen iloisen hymyn kasvoilleni.

”Missä se teidän Kristiina on?” kysyin Eevan kysyvän.

Meidän Kristiinan sydän hakkasi sataa, kun isä saatteli vieraat pihalle. Reetta moikkasi minua ja istahti viereeni pöydän ääreen. Rasmuksen huulet hytkähtivät, kun tervehdin häntä vaivautuneena. Ei epäilystäkään, ettei hän muistanut eilistä. Helpottuneena kiiruhdin sisälle, kun äiti voihkaisi unohtaneensa viinit keittiöön. Etsiessäni korkkiruuvia laatikoista mietin, kuinka kauan minun piti pönöttää muiden seurassa rupattelemassa iloisesti. Samassa olin saada sydänkohtauksen, kun takaani kuului kevyt rykäisy. Käännyttyäni ympäri näin Rasmuksen nojaamassa keittiön saarekkeeseen ja katselevan minua pohjattoman huvittuneena.

”Kirstiina, Krisse”, hän sanoi ja hymyili nyt niin kuin vanhoille tutuille hymyillään, ilahtuneesti.

”Ai sä muistat vielä?” hymähdin väkinäisesti. Miksei ihmisille voinut tehdä muistiloitsua niin kuin Harry Potterissa?

”Täytyy myöntää, että aluks en meinannut muistaa”, Rasmus vastasi. ”Sä oot muuttunut.”

”No älä”, sanoin sarkastisesti.

Rasmuksen hymy syveni.

”Mä tajusin vasta eilen, kuka sä oot”, Rasmus jatkoi. ”Sä näytät niin erilaiselta kuin aikaisemmin.”

Kohautin olkiani ja laskin korkkiruuvin työtasolle viinipullojen viereen. Jotain kepeää tuikki sisälläni, kun Rasmus oli kertonut muistavansa minut. En tiedä oliko se kohteliaisuus. En ollut varma, olisinko itse kyennyt unohtamaan toisen niistä ihmisistä, jotka olivat kiusannut minua koko lapsuuden ajan. Vaivuimme hiljaisuuteen tutkiessamme toisiamme päästä varpaisiin. Rasmus oli pienempänä ollut hintelä ja minua lyhyempi, mutta nyt hän oli saanut lihaksia luittensa päälle ja kasvanut ohi minusta.

”Sä sanoit mua Kirstiinaksi”, sanoin, sillä minun oli pakko katkaista painostavaksi käyvä hiljaisuus.

”No joo, vanha pinttynyt tapa”, Rasmus nauroi.

Kristiina oli ollut liian vaikea sana 5-vuotiaalle Rasmukselle, joten useiden yritysten jälkeen nimeni oli muokkautunut hänen suussaan Kirstiinaksi, kun muut olivat kutsuneet minua Krisseksi. Samoin minä olin puhunut hänestä aina Rasmuksena ja kieltäytynyt käyttämästä erilaisia lempinimiä.

”Oot sä lomalla täällä, vai?” Rasmus kysyi meidän palatessa viinipullojen kanssa takapihalle.

”Lomalla”, vastasin ja näin sivusilmällä äidin luovan meihin hyväksyvän katseen.
Siis ihan oikeasti!

”Mäkin”, Rasmus kertoi. ”Loppukesä täällä tekee hyvää. Reetta on varmaan kertonutkin.”

”Niin se kertoi”, nyökkäsin.

”Mä arvasin”, Rasmus nauroi ja katsoi isosiskoaan, joka näytti kysyvältä.

”Mitä sä arvasit?” Reetta ihmetteli.

”Että sä juoruat mun tekemisistä muille”, Rasmus vastasi.

”En mä ihan kaikesta oo juorunnut”, Reetta virnisti. ”Mutta voinhan mä sen tehdä, jos sä haluat.”

Rasmus vakavoitui ja pudisti päätään. Katsoin Reettaa hämmentyneenä ja hän muotoili suullaan, että kertoisi myöhemmin, kun Rasmus ei olisi paikalla.

Päivämäärä:   20.1.14 17:13:00

Whaa, inhoon ottaa tarinoihin aina jatkoa :D tykkäsin tästä pätkästä, toivottavasti tällä viikolla vielä sais lukea lisää. Pitää varmaan lukee noi sun aiemmat tarinat nyt.

Päivämäärä:   20.1.14 21:21:49

Jatkoo ootteleen:)

Lähettäjä: sunny 
Päivämäärä:   21.1.14 00:57:34

”Missä se teidän Kristiina on?” kysyin Eevan kysyvän.
Yhen virheen löysin. :D
Haluaisin jotain semmosta rakentavaaki sanoa, mutta oon vaan niin huono sanomaa mitää semmosta näihin tarinoihin, koska omat kirjoitustaidot niin puutteelliset. Tää lukeminen on enemmän se mun juttu. :D Jatka samaan malliin niin mä ainaki tykkään! Ite tarina kuulostaa oikeen lupaavalta ja seurailen aktiivisesti vaikken aina ehtiskään kommentoida.

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   21.1.14 11:28:37

Ei juma, täällä mä vaan hekotan ääneen ja koira kattoo mua 'mitä ihmettä' - ilmeellä. :D

Kiitoksia noista linkeistä. Täytyy lukasta ne (taas) läpi kun on hyvää tekstiä.

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   21.1.14 13:48:03

Viiva, samoin mä inhoan odottaa jatkoa tarinoihin :D Laittaisin varmasti kaikki pätkät putkeen tänne, jos tarina ois jo kokonaan valmis. Nyt on pakko vähän ripotella.

Sunny, hahaha! Kiitos korjauksesta :D Tarkoitus oli kylläkin lukea "kuulin Eevan kysyvän" :D

Jenna, nauru on aina hyvä juttu! Kiitos kommentista

--

Loppujen lopuksi illasta ei muodostunut katastrofia. Alkusalaattien aikana aloin rentoutua ja kun päästiin jälkiruokaan, olin jo täysin oma itseni. Oli mukavaa jutella pitkästä aikaa Ojalan perheen kanssa, vaikka olinkin aluksi jännittänyt kamalasti. Jossain vaiheessa iltaa lopetin Rasmuksen seuran jännittämisen kokonaan ja aloimme Reetan kanssa kiusoitella häntä kuin lapsina. Rasmus lähti leikkiin mukaan. Hänen kanssaan oli helppo nakata vitsiä ja kiusata vanhoista lapsuusajan jutuista. Ainoa asia, mikä minua häiritsi, oli äidin käytös. Mitä enemmän nauroin Rasmuksen jutuille, sitä leveämmin ja lempeämmin äiti katseli meitä. Hän kai kuvitteli minun olevan ihastunut Rasmukseen. Pitäisi tehdä äidille selväksi, että hänen oli turha elätellä toiveita. Ensinnäkin me asuimme ihan eri maissa ja toisekseen Eeva oli pudottanut ison pommin keskelle salaattikulhoja ja patonkilautasia.

”Toivottavasti me saadaan se miniäkokelas käymään kesän aikana täällä”, Eeva oli sanonut äkkiä.

Me olimme äidin ja isän kanssa kääntyneet katsomaan Rasmusta, joka oli mennyt kiusaantuneen näköiseksi. Reetta oli vaivihkaa kuiskannut minulle tämän olleen se aihe, josta hänen oli pitänyt kertoa.

”Miniäkokelas?” äiti oli toistanut tyrmistyneenä.

”Niin, Michelle”, Eeva oli kertonut iloisesti. ”Rasmuksen tyttöystävä sieltä Amerikasta.”

”No en mä nyt tiiä tyttö – ” Rasmus oli aloittanut ja näyttänyt niin kiusaantuneelta, että minun oli käynyt häntä vähän sääliksi.

”Älä nyt höpötä”, Eeva oli nauranut. ”Kaunis tyttö, sellaista kelpaa esitellä.”

Äidiltä oli päässyt pieni vinkaisu. Minun oli tehnyt mieli nauraa. Äidin haaveet Rasmuksen ja minun romanssista olivat jysähtäneet karikolle yhdessä hetkessä. Vaikka Rasmus olisi kiinnostanut minua muunakin kuin Reetan pikkuveljenä, en olisi yrittänyt flirttailla hänelle Eevan uutisen jälkeen. Tyttöystävä painoi vaakakupissa aivan liian paljon, että olisin viitsinyt ruveta hämmentämään tilannetta. Loppuruokailun ajan Rasmus oli keskustellut tiukasti jääkiekosta isän kanssa eikä ollut suostunut puhumaan Michellestä. Myöhemmin illalla, kun vanhempamme olivat lähteneet jo nukkumaan, istuimme Rasmuksen ja Reetan kanssa takapihallamme nurmikolla viinilasien kanssa.

”Vähän oli mukavaa”, Rasmus totesi.

”Äiti ois voinut käyttäytyä”, Reetta hymähti.

”No tunnettehan te äidin”, Rasmus naurahti kireästi. ”Se tykkää hössöttää mun tyttökavereista.”

”Voidaan me puhua jostain muustakin”, sanoin nopeasti.

Se sopi sisaruksille, ja rupesimme miettimään, missä paikoissa haluaisimme käydä ennen loman loppumista. Me olimme Reetan kanssa kiertäneet jo tärkeimmät vanhat oleskelupaikkamme pyöräretken aikana, joten nyt olisi aika suunnata kauemmas.

”Saareen ois kiva päästä”, Rasmus sanoi. ”Meneekö sinne enää lauttoja ollenkaan?”

Kotikaupunkimme sijaitsi meren äärellä, ja parinkymmenen minuutin lauttamatkan päässä oli lapsiperheiden suosima saari, jonka nimi ei ollut koskaan selvinnyt meille. Siellä oli pitkiä hiekkarantoja, hyviä uimavesiä ja söpöjä, pikkuruisia kalastajamökkejä. Me olimme käyneet siellä kesäisin useasti, kun olimme olleet pieniä.

”Menee sinne”, Reetta sanoi. ”Aiotko lähteä käymään?”

”Joo, lähtekää mukaan”, Rasmus ehdotti.

”Mä lupasin Danille huomisen päivän”, Reetta pahoitteli.

Se ei yllättänyt minua, mutta sen sijaan Rasmus sai minut yllättymään. Hän kysäisi kevyesti, ikään kuin ohimennen, halusinko minä lähteä hänen kanssaan saareen huomenna. Vilkaisin Reettaa nopeasti, mutta koska hän ei näyttänyt olevan moksiskaan siitä, että hänen varattu pikkuveljensä pyysi minua mukaansa, nyökkäsin suostumisen merkiksi.

”Hienoa! Huomenna aamulla heti”, Rasmus ilahtui. ”Sopiiko kymmeneltä?”

--

Luojan kiitos vanhempani olivat ehtineet lähteä töihin, kun perjantaiaamuna heräsin ja aloin valmistautua retkelle saareen. Vältyin näin ollen kertomasta äidille, mihin olin menossa ja kenen kanssa. Hän olisi saattanut räjähtää seinille tai singota yläilmoihin pelkästä riemusta. Lämpömittari keittiön ikkunan ulkokarmissa näytti hellelukemia, joten pukeuduin valkoiseen kesämekkoon, jonka olkaimet menivät selkäpuolella ristiin. Se oli sopivan neutraali vaate, ei missään nimessä seksikäs tai vihjaileva. Pakkasin kangaskassiin bikinit, pyyhkeen ja aurinkorasvaa. Minulla oli kutkuttava olo ja yritin kävellä mahdollisimman rennosti naapuripihalle vähän ennen kymmentä.

”Huomenta”, toivotin, kun Rasmus tuli ulos farkkusortseihin ja valkoiseen t-paitaan pukeutuneena.

”Huomenta”, Rasmus hymyili ja laski Ray-Banit silmilleen. ”Reetta toivotti meille hyvää päivää.”

”Joko se lähti?”

”Eilen illalla jo”, Rasmus virnisti ja haroi tummia hiuksiaan kaksin käsin. ”Kuka hítto se jätkä oikein on?”

”Dani”, vastasin. ”Reetan vanha hellustelukaveri yläasteelta.”

Rasmus kohautti olkiaan. Hän ei tiennyt Dania yläasteelta, sillä Dani oli ehtinyt lähteä pois koulusta ennen kuin Rasmus tuli seiskalle.

”Mennäänkö sitten?” Rasmus kysyi ja klikkasi Eevan Mersun ovet auki.

Istuin autoon ja asettelin mekkoni helmaa paremmin reisien päälle. Rasmus laittoi JVG:n levyn soittimeen ja painoi jotain nappia. Näytin varmaan melko typerältä katsoessani, kun auton katto avautui avomalliksi.

”Äidin pikkulelu”, Rasmus nauroi peruuttaessaan pihasta. ”Siinä me ollaan samanlaisia. Tykätään nopeista ja näyttävistä autoista.”

”Ja mä oon mielissäni päästessäni ajamaan isän työsuhdeautolla”, nauroin minäkin ja laitoin aurinkolasit silmilleni.

Ei yhtään hassumpi tapa viettää helteistä lomaperjantaita: tyylikäs avoauto, ruskettunut ja silmälle iloa tuova jääkiekkoilija vieressä. Rasmuksen tyttöystävästä huolimatta tunsin itseni aika onnekkaaksi naiseksi.

Ajoimme kiirettä pitämättä satamaan, sillä lautta lähtisi vasta puoli yhdeltätoista. Satamassa oli vain muutama auto odottamassa lauttakyytiä saareen. Aikaisesta ajankohdasta odottelijat olivat lapsiperheitä, mistä olin iloinen. Minua ei hirveästi kiinnostanut joutua Rasmuksen ihailijaparven ihmeteltäväksi. Pikkukakarat ja pojat olivat paljon helpompia kuin fanitytöt. Rasmuksen suosio kotikaupungin tyttöjen keskuudessa oli räjähtänyt käsiin maailmanmestaruuden jälkeen. Minäkin olin ollut vaikuttunut hänen pelitaidoistaan, sitä en kieltänyt, mutta olin ollut Rasmuksen fani jo juniori-iästä saakka. Reetan pakottaman tosin.

”Reetta sanoi, että sä asut Savonlinnassa”, Rasmus totesi, kun olimme lautalla matkalla saareen. ”Mitä sä siellä teet?”

”Opiskelen”, vastasin. ”Ootko sä käynyt siellä?”

”Joskus Tanhuvaarassa maajoukkueleireillä”, Rasmus sanoi. ”Käytiin samalla tutustumassa Savonlinnan keskustaan paikallisten jätkien opastuksella. Mä tykkäsin siitä kaupungista.”

Koko lauttamatkan ajan puhuimme Savonlinnasta, minun opinnoistani, Rasmuksen kokemuksista Jenkeissä ja jääkiekosta. Olin kuvitellut Rasmuksen muuttuneen erilaisemmaksi sen jälkeen, kun hän oli päässyt maistamaan oikeaa menestystä, mutta olin ollut väärässä. Hän oli vaatimattomampi kuin olisin uskonut. Hän ei kehuskellut omilla pelisuorituksillaan tai saavutuksillaan, vaan oli kuin kuka tahansa ikäisensä jätkä.

”Miltä tuntuu olla täällä taas?” kysyin, kun pääsimme ajamaan pois lautalta.

”Mukavalta”, Rasmus vastasi ja katsoi minua nopeasti. ”Saa olla rauhassa.”

”Näinköhän on”, virnistin vinosti.

”Toivottavasti”, hän huokaisi. ”En mä sillä, ettei se kaikki huomio tuntuis hyvältä, mutta onhan se ihan hélvetin väsyttävää.”

”Voin vaan kuvitella.”

”Koko ajan on jotain säpinää ja silti pitäis reenata ja pelata täysillä”, Rasmus jatkoi. ”Siks täällä oleminen on siistiä. Pääsee vähäks aikaa eroon siitä kaikesta.”

”Mä teen parhaani, että sä voit unohtaa ne sun kiireet tänään”, lupasin nauraen.

”Kuulostaa ihan híton mahtavalta.”

Päivämäärä:   21.1.14 14:59:13

Tykkäsin tästäkin pätkästä :3

Päivämäärä:   21.1.14 17:06:10

Tää tarina on kyllä ihanan kepeä piristys tänne pakkasen keskelle! :)

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   21.1.14 21:17:45

Aina sä onnistut yllättämään mut! Taas mä selasin Tarinatuokion etusivua että "Ei täällä oo ketään tuttuja.. eiku Jamiis!" :D Kivaa tarinaa taas tulossa, kyllä tämmöstä kesätarinaa lukee mielellään näillä pakkasilla, jaksaa odotella taas sitä oikeeta kesää.

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   21.1.14 22:05:32

Mukava kuulla, että tää kelpaa teille :) Saatte nyt toisenkin pätkän tälle päivälle, kun huomenna en ehdi lisäilemään.

--

Ajelimme vähän aikaa ympäri saarta ja katselimme herttaisia kalastajatorppia, joiden omistajat olivat nähneet paljon vaivaa julkisivujen koristelemiseen. Seinillä oli vanhoja verkkoja, ruoreja ja muuta meriaiheista tavaraa. Lopulta jätimme auton parkkiin ja lähdimme etsimään rauhallista paikkaa rannalta. Löysimme sopivan paikan kymmenen minuuttia tarvottuamme. Kävin vaihtamassa mekon bikineihin pikkuruisessa pukukopissa, jossa ei ollut pohjaa ja jonka seinien maali irtoili. Rasmus oli sillä aikaa ehtinyt mereen ja heitteli raidallista rantapalloa yksinään.

”Krisse ota koppi!” Rasmus huusi seisoessaan vyötäröä myöten meressä ja nakkasi pallon minulle.

Tuuli tarttui kevyeen palloon ja viskasi sen muutaman metrin sivuun. Kauhoin pallon luokse ja uin sitten sen kanssa Rasmuksen luo.

”Sä sanot mua Krisseksi”, huomautin Rasmukselle.

”Haittaako se?”

”Ei tietenkään. Jännää vaan, kun sä et oo käyttänyt ennen lempinimiä.”

”Kirstiina ei ehkä enää mee läpi, kun ei mulla oo mitään puhevaikeuksia”, Rasmus virnisti.

Nauroin ja nakkasin pallon takaisin hänelle. Reuhasimme kuin pikkulapset vedessä pallon kanssa ja roiskutimme nauraen viileää merivettä toistemme päälle. Oli mukavaa huomata, että vaikka olimme Rasmuksen kanssa lapsuudenkavereita, pystyimme olemaan nyt toistemme seurassa ihan luonnollisesti ilman jännitteitä. Jos kyseessä olisi ollut joku muu miespuolinen, en olisi ehkä uskaltautunut bikineissä mereen. Ujostelin aika ajoin paljastaa kroppaani jopa parhaille ystävilleni, kun en ollut sinut kurvieni kanssa.

”Joko mä oon kysynyt sulta, mitä sä aiot tehdä täällä?” Rasmus kysyi, kun palasimme likomärkinä rantaan leveät virneet huulilla.

”En muista”, vastasin. ”Varmaan viettää aikaa porukoiden ja sun siskon kanssa.”

”Etkö mun kans ollenkaan?” Rasmus kysyi teeskennellen pettynyttä. ”Miks?”

Nauroin ja kohautin olkiani. Me olimme Reetan kanssa suunnitelleet tekemistä vain meille kahdelle. Minulla ei ainakaan ollut käynyt mielessä, että Rasmus jaksaisi viettää aikaa meidän kanssa. Olihan hänellä vanhoja kavereita täällä, joita hän voisi nähdä.

”Saisinko mä suostuteltua sut muuttamaan mieltä?” Rasmus uteli.

Kuivasin hiuksiani pyyhkeeseen ja naurahdin kevyesti.

”Miks sä tekisit niin?” kysäisin.

”Mä haluan – tai siis ois siistiä viettää aikaa sun – teidän kans”, Rasmus änkytti.

Hänen poskensa punoittivat vähän, kun katsahdin yllättyneenä hänen suuntaansa. Halusiko Rasmus viettää aikaa Reetan ja minun kanssa? Ja jos halusi, niin miksi hítossa? Tuskin me olimme ainoat nuoret täällä.

”Eiköhän me voida sen verran joustaa meidän suunnitelmista”, sanoin, ”että sä mahdut niihin mukaan.”

”Reetta varmaan hellustelee sen Daninsa kans aika paljon”, Rasmus arveli. ”Eikö mun velvollisuus oo sitten korvata siskoni sun seuralaisena?”

Mitä hélvettiä? Olin ihan pihalla Rasmuksen käytöksen suhteen. Flirttailiko hän minulle?

”Mitä sun tyttöystävä siihen sanois, jos se sais tietää?” minulta lipsahti.

”Mistä se sais tietää?” Rasmus heitti takaisin.

En osannut vastata siihen, vaan sanoin miettiväni hänen ehdotustaan siitä, että hän korvaisi Reetan. Kaikella rakkaudella Reettaa kohtaan, mutta kyllähän Rasmus oli hitosti makeampaa seuraa kuin siskonsa.

--

”Hei, oli tosi kivaa.”

Rasmuksen kasvoille nousi iloinen hymy kiitosteni jälkeen. Nostin laukkuni paremmin olalle ja käännyin kurkistamaan jalkatilaan, ettei sinne jäisi mitään minulle kuuluvaa. Rasmus sammutti auton ja kasasi tavaransa käsiinsä. Nousimme autosta, ja venyttelin laiskasti. Meri-ilma ja automatka olivat saaneet minut väsyneeksi ja nälkäiseksi. Me olimme käyneet puolenpäivän aikaan ostamassa vähän hedelmiä ja vettä, mutta niillä ei pidetty nälkää poissa kovin kauaa.

”Mullakin oli kivaa”, Rasmus sanoi ja paukautti autonsa peräluukun kiinni.

Raidallinen rantapallo tipahti hänen kainalostaan asfaltille. Kumarruimme yhtä aikaa nostamaan palloa maasta ja tulin samalla vilkaisseeksi Rasmusta. Hän katsoi takaisin tutkimaton ilme silmissään. Nielaisin hitaasti tuntiessani, miten Rasmuksen katse kihelmöi ihollani. Katsekontakti tuntui synnyttävän sähköisiä latauksia ympärillemme.

”Kiitos päivästä”, vinkaisin tilanteen käydessä liian tukalaksi minulle.

Rasmuksen kasvoille levisi miljoonan euron hymy ja se yksinään olisi riittänyt houkutteeksi vaikka mihin. Annoin vielä yhden mahdollisuuden ilmassa väreilevälle sähkövaraukselle ja hymyilin takaisin. Lopulta pakotin itseni katsomaan muualle ja suoristautumaan. Oli inhottavaa kävellä, kun tiesi toisen tuijottavan perään, mutta mitä muutakaan olisin voinut tehdä? Kääntyä ympäri ja juosta suutelemaan Rasmusta? Pakotin itseni kävelemään mahdollisimman normaalisti ja yritin olla nykimättä jalkojani epäluonnollisen näköisesti.

”Krisse!”

Huuto tavoitti minut kuistille. Käännähdin vikkelästi ympäri ja näin Rasmuksen seisovan edelleen samassa kohdassa. Hän aukoi suutaan tietämättä, mitä pitäisi sanoa ja haroi hiuksiaan hämmentyneenä.

”Niin?” huikkasin takaisin.

”Mikä tää juttu oli?”

Miljoonan euron hymystä ei ollut enää tietoakaan.

”Sano sä.”

”Tunsitko säkin sen?”

Aavistelin tietäväni, mistä puhuttiin, mutta halusin silti varmuuden asiasta.

”Minkä?” kysyin.

”Äh, ei mitään”, Rasmus huusi. ”Unohda.”

Halusin kovasti sanoa jotain, mikä kertoisi Rasmukselle, että olin tuntenut saman latauksen. En keksinyt kuitenkaan mitään fiksua, joten avasin kotioven ja pujahdin eteiseen. Äiti ja isä istuivat olohuoneessa katsomassa telkkaria ja moikkasivat minua.

”Oliko mukavaa?” äiti kysyi, kun menin suoraan keittiöön etsimään ruokaa.

”Oli joo”, vastasin.

Saisin vielä tehdä äidille täydellisen selostuksen päivän tapahtumista, mutta ensimmäiseksi halusin syödä itseni täyteen ja mennä yläkertaan miettimään äsken sattunutta välikohtausta. Saattoihan toki olla, että olimme kuvitelleet koko jutun ja ihoa oli kiristänyt vain auringon takia.

--

Vanhempieni mentyä nukkumaan jäin istumaan olohuoneeseen television eteen ja tuijottamaan myöhäisillan leffaa, jonka olin nähnyt ainakin seitsemän kertaa. Kello tikitti puolta yhtä, mutta minua ei väsyttänyt. Päivällä sattunut välikohtaus mietitytti minua. Vaaka kallistui välillä kuvittelemisen puolelle ja välillä taas olin varma, että en ollut kuvitellut mitään. Miksi Rasmus olisi kysynyt minulta, olinko minäkin tuntenut sen, jos olin vain kuvitellut kaiken? Ja mitä híttoa se edes oli ollut? Mehän olimme vanhoja tuttuja, ei sellaisilla kuulunut olla mitään lämpimiä tunteita toisiaan kohtaan. Sitä paitsi Rasmuksella oli edelleen tyttöystävä Jenkeissä, eikä poissa silmistä tarkoittanut, että hän oli myös poissa sydämestä. Olin tainnut saada auringonpistoksen saaressa ja houraillut omiani. Rasmuksen kysymys oli saattanut koskea jotain ihan muuta kuin värinöitä välillämme. Helpottuneena päätelmistäni nousin sohvalta ja päätin käydä haukkaamassa happea ennen nukkumaanmenoa. Illalla alkanut sade oli lakannut ja ilma oli ihanan raikas ja happipitoinen. Nostin hupparin hupun takaraivolle ja istuin portaille ihmettelemään kesäyön kirkkautta.

”Krisse?”

Katseeni kääntyi salamana oikealle ja takaisin eteenpäin, kun tunnistin Rasmuksen, joka seisoi kädet sortsien taskuissa muutaman metrin päässä.

”Saako istua seuraksi?” Rasmus kysyi.

Kohautin olkiani, sillä en saanut vastattua kieltävästi. Rasmuksen askeleet kahisivat kosteassa nurmikossa. Vaikka hän istuikin sopivan välimatkan päähän minusta, tunsin hänen kehostaan hohkavan lämmön ihollani ja värähdin. Voi sámperi, kirosin mielessäni. Ehkä olin tehnyt liian hätäisen ratkaisun luvatessani Rasmukselle, että voisimme viettää aikaa yhdessä ilman Reettaakin. Jos tunsin oloni jo nyt tukalaksi hänen seurassaan, mitä se olisi tästä eteenpäin.

”Mulla oli kivaa saaressa”, Rasmus aloitti keskustelun. ”Ja mä oon tosi iloinen, että sä lähdit mun mukaan sinne.”

”Mmmh”, mutisin katse kiinni paljaissa varpaissani. ”Oli ihan kivaa.”

”Tarkottaako tuo sitä, että sä lähdet mun kanssa joskus toistekin?”

”Saareen? Voin mä lähteä”, sanoin ja päätin, että en enää ikinä näyttäytyisi Rasmuksen edessä bikinit päällä.

”Sinnekin, mutta muualle kans”, Rasmuksen naurahti. ”Tehdään jotain semmosta, mitä tehtiin pentuina.”

”Ai kuten teljetään sut taas komeroon ja päästetään vasta illalla ulos?” kysyin epäluuloisena.

”Vaikka, jos sä niin haluat.”

”Ehkä ei mitään sellasta”, purskahdin nauruun. Saman tien tajusin antaneeni puolittaisen lupauksen sille, että lähtisin Rasmuksen kanssa uudestaan jonnekin.

”Nähään huomenna”, Rasmus sanoi ja nousi seisomaan. ”Mun pitäis varmaan lähteä sisälle ennen kuin äiti huolestuu.”

”Voi, pelkäätkö sä sun äitiä”, kiusoittelin noustessani itsekin ylös. ”Kuinka söpöä. Mä vähän luulen, että sun pää vaatii vieläkin kahdeksan tunnin yöunet.”

Rasmus nauroi matalasti ja katsoi minua vinosti. Hymy kuoli huulilleni, kun katseemme napsahtivat kiinni toisiinsa. Rasmuksen ilme oli haastava jännitteen singahtaessa välillemme. Pakotin kasvoilleni samanlaisen haastavan ilmeen ja pidin visusti huolen siitä, että en astunut askeltakaan lähemmäs Rasmusta.

”Hyvää yötä”, sain lopulta sanottua.

”Öitä”, Rasmus vastasi hitaasti.

Minun piti tosissaan keskittyä kääntämään selkäni ja menemään sisälle. Rasmuksen silmiin hukkuminen olisi vain ja ainoastaan saanut minut unohtamaan kaiken järkevän.

Päivämäärä:   21.1.14 22:28:29

Ihana toi vika kappale! Lisää jatkoo nopeesti!! :DD

Päivämäärä:   21.1.14 22:33:03

Aww, vihdoinkin jotain alkaa kenties tapahtua kunnolla, vaikka en kyllä haluu et Rasmus pettää tyttöystäväänsä, jos sillä se siel amerikassa on. Kiitos :>

Lähettäjä: kkk 
Päivämäärä:   22.1.14 15:45:48

Rasmus vois erota siitä tyttöystävästään :>

Lähettäjäjjs94 
Päivämäärä:   22.1.14 16:06:31

No niin, minäkin ilmoittaudun nyt lukijaksi! x) Hyvä tarina ja tässä on mukava kesäinen tunnelma :)

Päivämäärä:   22.1.14 20:55:38

Jatkoa lisää vaan :3

Päivämäärä:   22.1.14 20:59:16

lukija ilmottautuu !! ihana tarina, just tälläsiä mä tykkään lukee :) sul on hyvä tyyli kirjottaa ja tekstiä on mukava lukee :) joten, jatkoa vain :)

Päivämäärä:   22.1.14 22:01:28

Sainpas aikaseksi kirjoittaa jotain kommenttiakin.

Toki juoni on tähän asti ollut vähän ennalta-arvattava kuten varoitit, johtuen jo siitä, että onko kesäromansseilla hirveän montaa erilaista tapaa kehkeytyä. Kuitenkin pienet jutut ja käänteet ovat tehneet tarinasta mielenkiintoisen ja pitäneet lukijan (ainakin minut) hyvin matkassa mukana. Muutama pieni näppäilyvirhe oli ja ne oli jo nopeammat esille poiminut. Joskus olen valitellut sulle silloin tällöin esiintyvistä epäloogisista lauseista, mutta ainakaan vielä ei ole silmiin sellaista tarttunut. Ja luotan juonen suhteenkin siihen, että sulta löytyy jotain kikkakakkosia pieniä tai suuria, joilla tää tarina löytää sen lopullisen paikkansa niiden "perinteisten" lomaromanssitarinoiden yläpuolelta. Kirjoitusasullisesti, kieliopillisesti ja kerronnallisesti siellä jo ollaan kevyesti tämän foorumin tasolla mitattuna.

Ja innolla ootan tuleviakin pätkiä ahmittavaksi, vaikka en varmastikaan jokaisen jälkeen kommentoi, koska en ole ennenkään harrastanut pelkkiä "jatka" tai "ihana" kommentteja. (:

Päivämäärä:   22.1.14 22:18:47

Aaww :3 Toivottavasti Rasmus eroaa tyttöystävästään! ;)

Lähettäjä: ankku 
Päivämäärä:   23.1.14 12:03:41

Voi että sitä riemun määrää ku huomasin että Jamis on alottanu uuden tarinan! Ihanan kuulonen ja kyllä, vähän ennalta-arvattava mutta ei mua häiritse yhtää! Oon jo aivan ihastunu tuohon Rasmukseen!:3
En tykkää yhtää vaa oottaa jatkopätkiä! Haluan vaan lisää ja lisää!

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   23.1.14 16:54:03

Kylläpä teidän mielipiteet jakaantuu kahteen eri leiriin, saas nähdä mitä jatkossa tapahtuu :D Kiitos kaikille kommenteista ja erityismaininta Beekolle pitkästä kirjotuksesta :)

--

Seuraavina päivinä yritin vältellä Rasmusta onnistumatta siinä. Hänessä oli jotain omituista magneettista voimaa, siitä olin varma. Miksi muuten olisin tuntenut suunnatonta halua mennä Ojalalle aina, kun Reetta ehdotti jotain yhteistä tekemistä. Äiti oli useaan kertaan kehottanut minua pyytämään Rasmusta ja Reettaa meille kahville, mutta olin kieltäytynyt vetoamalla siihen, että meillä oli Reetan kanssa muita menoja. Sen verran olin pysynyt poissa Rasmuksen seurasta, ettei Reetta arvannut meidän olevan läheisissä väleissä. Se tästä olisi vielä puuttunutkin, että Reetta tai jommankumman vanhemmat olisivat saaneet tietää.

Toisen lomaviikkoni alkupuolella äiti tuli touhukkaan näköisenä vinttihuoneeseeni ja vilkuili ympärilleen. Olin levitellyt surutta kaikki vaatteeni ympäri huonetta ja kasannut sarjakuvia ja kirjoja pinoiksi vuodesohvani viereen.

”Sä voisit siivota täällä”, äiti vihjaisi.

”Mmm”, murahdin kirjani takaa. ”Oliko muuta?”

”Mummu pyysi kylään.”

”Kiva, kertokaa terkkuja.”

Äiti äännähti äkeänä ja tivasi, enkö ollut aikonut lähteä mukaan. Olinhan viettänyt ennenkin kesälomia mummun luona.

”Niin, silloin kun mä olin alaikäinen”, huomautin ja nakkasin kirjan sivuun. ”Mulla on sovittuja menoja viikonlopuksi.”

”Mitä menoja?” äiti kysyi.

”Reetan kanssa”, valehtelin.

”Mä en ymmärrä, miksi te ette ota Rasmusta mukaan”, äiti ihmetteli.

”Sitä tuskin kiinnostaa”, totesin ja annoin eleilläni olettaa keskustelun olevan ohi.

Äiti kääntyi kannoillaan ja marssi alakertaan. Siunattu hiljaisuus ja rauha, hihkuin mielessäni ja venyttelin makeasti. Kunhan äiti ja isä olisivat lähteneet, voisin ottaa koko talon haltuuni ja pyhittää aikaa itselleni. Rakastin vanhempiani yli kaiken, mutta välillä heidän seuransa oli liikaa. Äiti oli ärsyttävän innokas yrittäessään patistaa minua miesmetsille ja isäparka kuvitteli joskus minun olevan edelleen 14-vuotias. Heille tekisi ihan hyvää huomata, että olin täysi-ikäinen ja pätevä huolehtimaan itsestäni.

Nappasin kännykän lattialta ja kirjoitin Reetalle viestin tyhjästä talosta. Hän soitti saman tien takaisin ja harmitteli ajoitusta.

”Mun piti lähteä pariksi päiväksi mummin avuksi, kun se on telonut jalkansa”, Reetta sanoi, ja kuulin taustalta auton hurinaa. ”Mä tuun vasta torstaina. Voi vittan, kun oisin tienny!”

”Ei mitään”, vakuutin, vaikka olinkin pettynyt. Olin ajatellut meidän viettävän kunnon tyttöjen illan leffoineen, herkkuineen ja laittautumishetkineen. ”Pidä hauskaa. Nähään sitten, kun tuut takaisin.”

”Takuulla”, Reetta lupasi. ”Jos käy aika pitkäksi, pyydä meidän pentu seuraksi.”

”Hehheh”, naurahdin kireästi. ”Ei me olla mitään ystäviä.”

”Mitä se haittaa?” Reetta nauroi.

Lopetin puhelun, sillä en jaksanut kuunnella yhtään vitsiä Rasmuksesta.

--

Illemmalla lähdin vanhempien mukaan ruokakauppaan. Ajoimme vajaan kymmenen kilometrin päähän isompaan markettiin. Äiti oli tehnyt erikoispitkän kauppalistan, koska aikoi ostaa minulle ruokaa varastoon viikonlopun ajaksi. Enhän minä ollutkaan asunut kuin 16-vuotiaasta lähtien omillani, enkä osannut huolehtia omasta hyvinvoinnistani. Annoin äidin hössöttää, sillä se teki hänen olonsa hyväksi.

”Mä käyn katsomassa elokuvia”, sanoin vanhemmille.

Pysähdyin tarjouselokuvien kohdalle ja aloin selata koteloita. Suurin osa oli vanhoja piirrettyjä, mutta joukossa oli myös joitakin kiinnostavia komedioita ja jännäreitä. Lukiessani yhden kotelon takakantta näin sivusilmällä jonkun pysähtyvän viereeni.

”Jos mä en tietäis paremmin, voisin melkeen väittää sun seuraavan mua”, totesin tyynesti Rasmukselle, joka näytti suihkunraikkaalta.

”Miks mä sua seuraisin”, Rasmus virnisti.

”Sano sä.”

”Vaikka sen takia, että mua vähän vaivaa, miks sä oot vältellyt mua.”

Kotelo tipahti käsistäni takaisin tarjouskoriin. Omasta mielestäni olin vältellyt Rasmusta niin taitavasti, että sitä ei voinut välttelyksi tunnistaa. Ilmeisesti en kuitenkaan ollut.

”En mä oo sua vältellyt”, väitin kiivaasti.

”Miks sä et oo moikannut mua meillä ollessas tai tullut juttelemaan?”

Puraisin alahuultani. Antoiko Rasmus minun ymmärtää olevansa loukkaantunut käytöksestäni? Mitä hémmetin väliä sillä oli hänelle, että joku isosiskon kaveri ei moikannut häntä tai tullut juttelemaan. Olisi vain iloinen, kun oli juttusille pyrkijöitä yksi vähemmän.

”Mulla on ollut tekemistä”, mutisin katsomatta Rasmukseen.

”Sano vaan, jos sä haluat olla rauhassa”, Rasmus huokaisi. ”Musta ois ollut tosi kivaa tutustua suhun uudelleen.”

Niin munkin mielestä, huusi ääni päässäni, enemmänkin kuin tosi kivaa. Jääräpäisesti suuni pysyi kuitenkin kiinni. Rasmus huokaisi aiempaa raskaammin ja kääntyi lähteäkseen.

”Tota – Rasse?”

Hän käännähti ympäri katsomaan minua kysyvästi.

”Ei mun oo ollut tarkoitus vältellä sua”, sanoin valheellisesti. ”Onko sulla tänään jotain?”

”Ei. Mitä sulla?”

”Äiti ja isä lähtee ajamaan illalla mummun luo ja mä jään kotivahdiksi”, selitin hermostuneena.

”Niin?”

”Mä vaan mietin, että haluaisitko sä tulla meille?”

Se sama miljoonan euron hymy syttyi valaisemaan Rasmuksen kasvoja.

”Joo, se ois siistiä.”

Päivämäärä:   23.1.14 17:15:47

Hyvä pätkä! lisää tällästä vaan :)

Lähettäjä: Pikkumyy 
Päivämäärä:   23.1.14 19:10:54

Awww rasmus <3

Lähettäjä: Autumn 
Päivämäärä:   23.1.14 20:11:46

Uus lukija!ihmeessä jatkoo!!!! Kiva tarina mitä nyt joitakin kirjoitus virheitä mutta ei ne haittaa:) kerrassaan ihana tarina!!<3<3<3

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   24.1.14 13:42:19

Saatte nyt vähän pidemmän pätkän, koska en ehi viikonloppuna lisätä mitään uutta tänne. Tervetuloa, Autumn! :)
--

”Pärjääthän sä nyt?” äiti huolehti heidän tehdessä lähtöä.

”Äiti, ei, en pärjää”, sanoin sarkastisesti. ”Ehkä sun pitäis soittaa joku lapsenvahdiksi.”

”Soita, jos tulee hätä”, äiti vannotti.

Lupasin soittaa ja melkein työnsin heidät ulos ovesta. Vilkutin eteisen ikkunasta pihasta peruuttavalle autolle ja kun se oli kadonnut näkyvistä, kiljaisin riemusta. Vapaa viikonloppu vanhemmista, jipii! Tanssahtelin keittiöön ja laitoin radion soittamaan rokkia. Beyoncemaisesta ulkokuoresta huolimatta olin rokkimimmi päästä varpaisiin. Hyräilin radiosta kuuluvan kappaleen mukana ja käänsin uunin päälle. Viikonlopun ja Rasmuksen vierailun kunniaksi olin päättänyt leipoa omenapiirakkaa. Nauratti olla näin hyvällä tuulella vain sen takia, että vanhemmat olivat jättäneet minut yksin kotiin koko viikonlopuksi. Kun olin asunut vielä kotona, en ollut koskaan saanut jäädä paria tuntia kauemmaksi yksin kotiin. Savonlinnassa taas oli aina joku seurana, kämppikseni Maria tai joku muu ystävistäni. Siksi yksinolo tuntui niin pirun hyvältä. Tai ehkä Rasmuksellakin oli oma osuutensa asiassa. Suin surminkaan en myöntäisi kenellekään, että Rasmus kiinnosti minua ja hänen huomionsa hiveli itsetuntoani. Tunsin itseni vähän hermostuneeksi oudommassa seurassa, mutta Rasmuksen seurassa olin oma itseni. Hämmentävää. Sekoittaessani kuivia aineita keskenään kännykkäni soi.

”Maria”, hihkaisin puhelimeen. Kämppäkaverini ei ollut soitellut minulle, vaikka olikin luvannut. Eipä silti, että olisin itse soitellut hänelle.

”Joko sä kohta tuut?” Maria kysyi. ”Täällä alkaa olla tylsää.”

”Parin viikon päästä vasta”, vastasin. ”Äiti pahastui, kun mä vihjailin lähteväni jo sunnuntaina takaisin.”

”Ärsyttävä”, Maria tuhahti. ”Mulla on sua ikävä.”

”Älä luulekaan, ettei mulla oo teitä.”

Marian jaaritellessa kuulumisia Savonlinnasta sekoittelin piirakkataikinaa toisella kädellä ja ynähtelin sopivissa väleissä jotakin. Vilkaisin kelloa vaivihkaa ja hätkähdin huomatessani sen olevan jo puoli kymmenen. Rasmus oli aikonut tulla kymmeneksi.

”Hei, mulla on just leipominen kesken”, keskeytin Marian selonteon. ”Soitellaan joku toinen päivä.”

”Jatkapa vatkaamista”, Maria nauroi. ”Mä lähden terassille istumaan.”

”Haista paska”, toivotin ystävällisesti. ”Mä tuun jo lauantaina sitten, niin voidaan mennä juhlimaan.”

”Mä oon mukana”, Maria sanoi ja katkaisi puhelun.

Lykkäsin paistovalmiin piirakan uuniin, laitoin munakellon soimaan puolen tunnin päähän ja menin siistiytymään, koska suihkuun ei ollut enää aikaa. Vaihdoin nuhjaantuneen kotipaitani löysään toppiin ja jätin revityt, mustat farkut jalkaan. Avasin tukkani sotkuiselta nutturalta ja haroin sormilla vahaa siihen. Peilistä katsoi ihan siedettävän näköinen mimmi – paitsi eripariset silmät!

--

”Juotko teetä, jos keitän?” kysyin Rasmukselta, kun hän oli tullut ja istunut sohvalle. ”Voin toki keittää kahviakin, mutta kofeiinin tarjoaminen tähän aikaan ei ehkä oo viisasta.”

”Tee kelpaa hyvin”, Rasmus sanoi.

Keittiössä napsautin vedenkeittimen päälle ja leikkasin omenapiirakasta palasia lasilautaselle. Piirakka tuoksui taivaalliselle, vaikka itse sanoinkin. Asettelin pöydälle laakeita kuppeja ja piirakkalautasen. Kun avasin jääkaapinoven, niskaani alkoi kihelmöidä. Vilkaisin olkani yli ja näin Rasmuksen nojailevan ovenkarmiin kädet puuskassa. Hänen huolettoman näköinen tukka ja vaeltelevat silmät saivat aikaan helliä ja samalla houkuttelevia tunteita. Rasmuksen vartalo näytti niin tutulta, mutta samalla niin vieraalta, ja silti pystyin tunnistamaan saman hintelän pojan, jota olin Reetan kanssa kiusannut lapsena.

”Istu alas”, kehotin ja rykäisin kurkkuni selväksi.

”Kiitti. Täällä tuoksuu hyvälle”, Rasmus sanoi istuessaan alas.

Istuimme vastakkain pöydän molemmin puolin höyrykiehkuroiden leijuessa eteerisinä välissämme. Teekuppien pinta lämmitti ihanasti sormia, jotka tuntuivat yhtäkkiä jääkylmiltä. Ujoina kuin kaksi toisilleen tuntematonta lasta mutustelimme omenapiirakkaa ja kaatelimme teetä jäähtyviin kuppeihimme. Kevyesti keskustelimme itsestämme, Rasmuksen muutosta Yhdysvaltoihin, Savonlinnasta ja opiskelusta. Ilta hämärtyi ikkunoiden takana, teenloppu jäi huomaamattamme jäähtymään kuppeihin, kun lämpenimme vähitellen ujoudestamme. Vaistomaisesti nojauduimme kumpikin lähemmäs toisiamme keskustelun imaistessa meidät mukaansa kuin mielenkiintoinen tarina. Sanat olivat merkityksettömiä ja arkisia, mutta silti niin kiehtovia. Hätkähdimme molemmat Rasmuksen suoristautuessa.

”Täällä on niin pimeää, että mä en edes tiiä, ootko sä paikalla”, hän sanoi ja kurkotti napsauttamaan kattovalon päälle.

Pehmeä valo sai meidät räpyttelemään silmiämme. Tuntui vaikealta jatkaa keskustelua, kun valo paljasti meidät toisillemme.

”No, onko sua Savonlinnassa odottamassa joku?” Rasmus kysäisi kepeästi.

”Ei tällä hetkellä”, vastasin yhtä kepeään sävyyn. ”Sulta mä en edes kysy tuota.”

”Mmmh”, Rasmus hymähti vähän kiusaantuneen näköisenä.

Tyttökaverin nostaminen keskusteluun ei ehkä ollut kaikkein paras veto, mutta tehty mikä tehty.

”Anteeksi jos mä tunkeilen, mutta miten te pidätte suhdetta yllä, kun sä oot täällä?” en voinut olla kysymättä.

”En mä tiiä”, Rasmus sanoi, vaikka näyttikin vastahakoiselta puhumaan aiheesta.

”Onko teillä tarkoituksena muuttaa yhteen ja ruveta perustamaan perhettä?” minulta lipsahti.

”Anteeksi nyt vaan, mutta se ei taida olla sun asia”, Rasmus naurahti hämmentyneenä rohkeasta lauseestani.

”Mä taidan vaan olla kilpailuhenkinen”, kuulin oman ääneni sanovan flirttailevaan sävyyn.

”Jaahas, pitää muistaa tuo”, Rasmus vastasi samanlaisella äänensävyllä.

--

Mitä víttua minulle oli eilen tapahtunut, ajattelin kiukkuisena maatessani takapihalla auringossa. Missä vaiheessa minulla oli napsahtanut päässä ja olin alkanut puhua Rasmukselle läpiä pään. Entä se flirttailu sitten? Saman tien olisin voinut kiljua hänelle, että tykkäsin hänestä. Niin, sitä ei käynyt enää kieltäminen. Aamulla herätessäni päässäni oli räsähtänyt rikki vaaleanpunainen kananmuna, josta oli putkahtanut lause ”mä tykkään Rasmuksesta”. Käännyin mahalleni ja aloin nyppiä sormillani nurmikkoa. Sinnittelisin vielä pari viikkoa vaikka päälläni ja sitten kun palaisin Savonlinnaan, unohtaisin Rasmuksen. Nämä kuluneet päivät hänen kanssaan olivat olleet mukavia, mutta silti vain täysin kaverillisia. Tuskin Rasmuksella kävi edes mielessä, että olisin ihastunut häneen. Ja mitä väliä hänelle sillä oli, kun kotona Jenkeissä odotti kainalokäpynen. Minun pitäisi vain yrittää pitää pokkani ja vetää loppuloma täysin kaveripohjalta. Ei sähkövarauksia katseiden kohdatessa, ei hermostuneita hymyjä, kun Rasmuksen miljoonan euron hymy syttyi, eikä missään nimessä flirttailevia lauseita.

”Täällähän sä!”

Loistavaa. Nostin katseeni nurmikosta ja varjostin kädellä aurinkoa nähdäkseni Rasmuksen kunnolla. Hän oli pukenut ylleen sortsit ja t-paidan ja nakannut lippiksen väärinpäin päähänsä. Paljaat varpaat läpsyivät mustissa havaianaksissa.

”Mä ajattelin sun nukkuvan vielä, kun kukaan ei avannut ovea”, Rasmus sanoi heittäytyessään viereeni nurmikolle.

”Heräsin jo yhdeksältä”, sanoin keräten nyppimiäni ruohonkorsia pieneksi keoksi.

”Oisit herättänyt mutkin”, Rasmus huudahti. ”Äiti kävi tönimässä mut ylös puoli tuntia sitten.”

”Ei käynyt mielessä”, sanoin vähän valheellisesti. Se nimenomaan oli käynyt mielessäni. Olin taistellut kovasti itseäni vastaan, että en soittaisi Rasmukselle ja pyytänyt häntä aamupalalle meille. Se olisi ollut vihoviimeinen virheeni. Muista Kristiina, loppuloma kaverilinjalla!

”Onko sulla tekemistä täksi päiväksi?” Rasmus kysyi.

”Joo, kääntää puolen tunnin välein puolta”, vastasin.

Rasmus nauroi ja tökkäsi minua olkapäähän.

”Oliko sulla sitten jotain?” tiedustelin.

”Tuu pelaan mun kanssa katulätkää.”

”En hémmetissä” puuskahdin.

”Miksei?” Rasmus ihmetteli.

Hymyilin kireästi, enkä ruvennut selittämään pitkäveteistä tarinaa siitä, miten olin onnistunut katkaisemaan hampaan Marian isoveljeltä, kun olimme kesän alussa pelanneet salibandya.

”Mä voin katsoa”, yritin väistää pelikutsun.

”Ihan perseestä pelata yksin”, Rasmus totesi ja tarttui äkkiä minua kädestä kiinni. ”Kirstiina-kiltti.”

Hyvästi pyhät päätökset. Hítto minä olin helppo ja heikko nainen.

--

Vanhat pelitaitoni olivat tallella, surkeat ne olivat edelleen, mutta kuitenkin. Rasmuksen pihapelitaidot olivat omissa sfääreissään, enkä edes yrittänyt esittää olevani parempi kuin olin. Me emme Reetan kanssa olleet lapsina saaneet osallistua poikien katulätkä- ja höntsämatseihin. Sehän oli ollut supernoloa pelata tyttöjen kanssa. Olimme raahanneet maalin naapurista meidän pihalle, ja Rasmus oli ojentanut minulle vanhan lätkämailansa.

”Älä säästele ollenkaan”, kivahdin Rasmukselle, joka luovutti pallon minulle liian helposti. ”Äläkä ainakaan heittäydy herrasmieheksi. Sä et oo ennen ollut sellainen, älä oo nytkään.”

”En mä säästele”, Rasmus yritti, mutta hymyilevät silmät kavalsivat hänet.

”Pelaa niin kuin mä oisin sun lätkäkaveri”, sanoin ja pyyhin hiostunutta otsaani.

”Okei, itsepähän kerjäsit”, Rasmus vastasi ja osoitti minua sormillaan silmiin.

Kun Rasmus oli taituroinut itselleen viiden maalin johdon, aloin perua puheitani. Minulla ei ollut mitään híton saumoja häntä vastaan, kun hän pelasi tosissaan. Pääni rupesi olemaan pyörällä, kun yritin pysyä mukana Rasmuksen kieputuksissa, veivauksissa ja kikkailuissa. Tunnin hikisen pelaamisen jälkeen minun oli nostettava kädet pystyyn.

”Kiitos, sä voitit ja mä lopetan nyt”, sanoin ja rojahdin maahan makaamaan. ”Älä enää ikinä pyydä mua tekemään tätä uudestaan.”

”Oliko oikeesti paha?” Rasmus nauroi.

”Ei”, vastasin siloisesti. ”Se oli hélvetisti pahempi.”

Rasmus räjähti nauramaan. Yritin mulkoilla häntä vihaisesti, mutta huumorintajuni voitti ja purskahdin nauruun.

”Nyt suihkuun”, sanoin toivuttuani pahimmasta naurusta.

”Mennään vaan”, Rasmus heitti.

Vilkaisin häntä epäluuloisesti, ei kai hän vaan tarkoittanut sitä, mitä ylikierroksille ampaissut mielikuvitukseni luuli. Hetken ajan silmieni ohi vilisti kuvia alastomista vartaloista ja levottomista käsistä toisen kostealla iholla. Jouduin nielaisemaan pari kertaa syvään.

”Joo, mutta eri suihkuihin”, sanoin painavasti.

Vanhoja tuttuja tai ei, minun mielestä oli kaikkien seurustelusääntöjen vastaista mennä samaan suihkuun sellaisen ihmisen kanssa, joka ei ollut seurustelukumppani. Äläkä mieti niitä mielikuvia! komensin itseäni.

”Onko teillä vielä suihku yläkerrassakin?” Rasmus kysäisi.

Nyökkäsin vastaukseksi ja Rasmus totesi, ettei tässä sitten ollut mitään ongelmaa. Hän voisi ihan hyvin käyttää yläkerran suihkua sillä aikaa, kun minä peseydyin alakerrassa. Älä vaan suostu, järkeni kirkui minulle. Sydämeni petti minut taas, kun ei voinut vastustaa Rasmuksen vinoa hymyä ja pyytävää katsetta. Kuulin oman ääneni sanovan, että ehdotus sopi minulle. Ja voisimme sen jälkeen tehdä jotain ruokaa yhdessä, jos se vaan kävi hänelle.

”Jos mä saan päättää, mitä tehdään”, Rasmus sanoi eteisessä.

”Okei. Mä haen sulle pyyhkeen.”

Vasta valuvan veden alla aloin miettiä, mikä sekopää minusta oli tullut. Mihin päätökseni pelkästä kaverilinjasta olivat kadonneet? Olinko todella niin miehenkipeä, että pyörsin päätökseni heti, kun Rasmus vain katsoi minuun? Ja minkä hémmetin takia en voinut ihastua johonkin vapaaseen? Hieron sampoota niin raivoisasti hiuksiini, että suihkun jälkeen päänahka tuntui hellältä. Pyyhe ympärilläni kipusin yläkertaan pukemaan.

”Kiitti suihkusta”, Rasmus hymyili tullessaan aulaan pyyhe lantiollaan.

”Ei mitään”, vastasin katsomatta häneen.

”Sulla on tosi jännät silmät”, Rasmus töksäytti yhtäkkiä. ”Tai siis, kun ne on noin eriväriset.”

”Mä tykkään niistä”, sanoin vähän uhmakkaasti niin kuin aina, kun joku erehtyi ihmettelemään eriparisia silmiäni.

”Mäkin”, Rasmus sanoi.

Vasta kun tuijotin häntä hämmästyneenä, hän tajusi mitä oli sanonut ja lehahti punaiseksi. Ei ehkä ihan kaverilinjaa, ajattelin samalla huvittuneena Rasmuksen reaktiosta ja hehkuvana siitä, että hän piti silmistäni.

”Mä meen pukemaan ja tehdään sitten sitä ruokaa”, sanoin ja yritin pitää ääneni normaalina.

Rasmus nyökkäsi ja katosi alakertaan.

--

Kun menin keittiöön, Rasmusta ei näkynyt missään. Etsin kaapista kattilan, laski siihen vettä ja laitoin sen hellalle. Huuhtelin tomaatit hanan alla ja aloin pilkkoa niitä leikkuulaudalla. Olin niin keskittynyt työhöni, etten huomannut Rasmusta ennen kuin hän laittoi käden olkapäälleni ja käänsi minut ympäri. En ehtinyt äännähtääkään, kun Rasmus painoi huulensa suulleni. Seisoin paikallani häkeltyneenä – puukko edelleen käsissäni – ihan kuin en olisi uskonut omia aistejani. Aivoni eivät suostuneet pelaamaan ja toimintakykyni oli selvästi kytketty pois päältä. Tietysti se loppui liian aikaisin. Rasmus astui askeleen taaksepäin ja minä tuijotin häntä kuin mikäkin vähä-älyinen.

”Sä suutelit mua”, sanoin kuin olisin tavoitellut Vuoden itsestään selvin kommentti –palkintoa.

”Sä et vastannut.”

Rasmus näytti vähän pettyneeltä reaktiooni, hänelle oli varmaan uutta, ettei hänen suudelmaansa vastattu. En ihmetellyt sitä, mutta en uskonut siihenkään, että hän olisi ennen suudellut jotakin yhtä yllättäen. Rasmuksen silmiin laskeutui synkkä varjo, ja tajuntaani iski yhtäkkiä tieto, että elin elämäni parasta tilaisuutta. Kumarruin eteenpäin ja tartuin häntä leuasta ennen kuin suutelin häntä hellästi. Ja tarkoitukseni oli suudella ihan hellästi. Siinä samassa hetkessä, kun huulemme koskettivat toisiaan, hillitty ulkokuoreni repesi ja tilalle astui kyltymätön minä. Rasmuksen käsi nousi niskaani samalla, kun otteeni kiristyi hänen leuallaan. Tuntui siltä kuin viimeisten päivien aikana kertynyt jännite olisi samalla purkautunut, mutta samalla jännite latasi itseään. Suudelma häivytti ajantajun, järjen ja paikan jättäen tilalle vain yliherkistyneet aistit. Tunsin jokaisella hermosolulla niskaani puristavat sormet ja omilla sormillani Rasmuksen leuan sängen. Kyltymättömät huulet painuivat vastakkain. En ollut koskaan aiemmin kokenut samanlaista aistien ylikuormitusta ja se tuntui hyvältä – väärin, se oli parasta mitä olin koskaan kokenut. Ja kun suudelma oli ohi, se tuntui kestäneen vain hetken. Katsoin Rasmusta haastavasti silmiin.

”Enkö?” kysyin käheästi.

Rasmuksen kasvot levisivät hymyyn ja käännyin laskemaan puukon leikkuulaudalle, etten olisi suudellut häntä uudelleen. Se hymy oli ihan liian houkutteleva. Vapisevat jalkani eivät olisi kestäneet enää toista samanlaista suudelmaa.

--

”Mä tiesin, että mä en kuvitellut”, Rasmus sanoi mietteliäästi, kun istuimme vastakkain pöydän ääressä syömässä pasta Bolognesea. Vilkaisin häntä ja päättelin, ettei hän odottanut vastausta.

”Mikset sä sitten oo tehnyt tuota aikaisemmin?” kysyin kuitenkin hetken päästä.

”Ai hyökännyt sun kimppuun?”

”Niin.”

Rasmus kohautti olkiaan ja sanoi yrittäneensä sitä sinä päivänä, kun olimme olleet saaressa.

”Miksi sä silloin tyydyt vain puhumaan?”

”Mä luulin, että olin kuvitellut sen sähköisyyden.”

”Ai minkä sähköisyyden?” kiusoittelin, ja Rasmus katsahti minua kulmat koholla. Kun hän näki ilmeeni, hän tuhahti, mutta oli selvästi rauhallisempi.

”Sä kiusaat mut vielä hengiltä.”

”Sä et ehkä oo paras puhumaan hengiltä kiusaamisesta, tiiätkö sä edes, miltä sä näytät hymyillessäs?”

Miljoonan euron hymy valaisi Rasmuksen kasvot.

”Tietysti tiiän.”

Hélvetin tyhmä kysymys.

”Mutta miksi nyt?” jatkoin.

”Ai hyökkäsin kimppuun?”

”Sä kysyit jo tuota, mutta joo. Siitä saarireissusta on jo useampi päivä.”

”Aattelin, että sä oisit nyt helpompaa riistaa, hyvällä tuulella ja niin edespäin”, Rasmus kuulosti kiusoittelevalta.

Tuhahdin, mutta se taisi olla paras vastaus, mitä tulisin saamaan.

--

Ruoan jälkeen keitin meille kahvia ja siirryimme olohuoneeseen pelaamaan lautapelejä. Sanattomasta sopimuksesta pysyttelimme turvallisen välimatkan päässä toisistamme. Silti en lakannut hetkeksikään miettimästä, miltä tuntuisi suudella Rasmusta uudelleen. Olisiko se taas ritisevää sähköä täynnä vai räjähtäisivätkö ylikuormittuneet aistini ja tekisin jotain, mitä katuisin myöhemmin.

”Sanoitko sä Reetalle, että mä tuun teille?” Rasmus kysyi, kun vaihdoimme pelin Monopolista Yatzyyn.

”En, vaikka se ite ehdottikin, että mä käskisin sut mun seuraksi”, vastasin katse nopissa.

”Tietääkö se, että me ollaan vietetty aikaa kahdestaan?”

”Joo, mutta mitään muuta se ei saa sitten tietääkään”, sanoin vakavana ja katsoin Rasmusta tiukasti. ”Mä en halua kuulla mitään niistä – no, mitä tänäänkin tapahtui.”

Rasmuksen silmissä väreili huvittunut ilme. Hän tiesi, että en ollut pystynyt sanomaan ”niistä suudelmista”, koska pelkäsin käyväni hänen kimppuun. Jonkun lain pitäisi kieltää ystävien pikkuveljiä näyttämästä niin seksikkäiltä, että polvia heikotti ja päästä katosi kaikki järkevä.

”Mä en ainakaan kerro mitään”, Rasmus lupasi, kun lopetimme pelaamisen.

Nyökkäsin hyväksyvästi. Mikään kiduttaminen tai uhkaileminen ei saisi minua tunnustamaan Reetalle, että olin liittynyt hänen pikkuveljensä ihailijakerhoon. Olin päässyt kylläkin lähemmäksi Rasmusta kuin tavalliset fanitytöt, mutta en ollut ylpeä siitä. Nyt minä vasta tajusin, mitä ihmiset tarkoittivat sanoessaan, että asiat vain tapahtuivat.

”Mä taidan haluta nyt nukkumaan”, sanoin ja nousin seisomaan. ”Jos sä haluat, niin vierashuone on sun ens yönä.”

”Okei”, Rasmus sanoi äänellä, josta ei voinut tulkita mitään.

Kävin hakemassa puhtaat lakanat kodinhoitohuoneesta ja nousin yläkertaan Rasmus perässäni. Nakkasin lakanat vierashuoneen sängylle ja viittasin Rasmusta käymään huoneeseen.

”Onko sulla nyt kaikki, mitä tarviit?” kysyin Rasmukselta ja nojauduin vierashuoneen ovenkarmia vasten. ”Jos sä haluat lukea jotain, niin sarjiksia löytyy tuolta kirjahyllyn laatikosta.”

Rasmus istui vierassängyn reunalla tyyny sylissään ja katseli minua tutkimaton ilme kasvoillaan.

”Miksi sä laitoit mut tänne nukkumaan?” hän ihmetteli, eikä kuulostanut yhtään kinuavalta.

”Tuntuis vähän härskiltä laittaa sut porukoiden sänkyyn”, vastasin suostumatta ymmärtämään, mitä hän oikeasti tarkoitti.

Kahden tajunnanräjäyttävän suudelman ja ruoan ääressä käydyn keskustelun jälkeeni järkiparkani oli palannut takaisin ja karjunut megafoniin ”Rasmuksella on tyttöystävä!”. Oli tuntunut ylitsepääsemättömältä olla koskematta häneen, mutta olin pitänyt itseni kasassa. Tästä lähtien kaverilinja jatkuisi lomani loppuun asti. Ei enää yhtään suudelma (jalkani varmaan hajoaisivat atomeiksi), ei läheisyyttä eikä missään nimessä arkoja puheenaiheita. Pysyisin tiukkana päätökseni kanssa.

”Kirstiina”, Rasmus aloitti – pistin merkille hellemmän äänensävyn – ”teinkö mä jotain väärin?”

Olin aikeissa vastata kieltävästi, mutta vaihdoin lennossa mieltäni.

”Saattaa se vähän olla väärin, kun miettii, että sulla on tyttöystävä.”
Rasmuksen ilme valahti.

”Hyvää yötä”, sanoin ennen kuin Rasmus ehti avata suutaan.

Kun suljin vierashuoneen oven perässäni, tunsin itseni samalla pettyneeksi ja voittajaksi.

Päivämäärä:   24.1.14 16:30:36

Voiihh noi on nii söpöjä :3 lisää tällästä!

Päivämäärä:   24.1.14 18:26:33

Aiai, minä täällä jo stressaan sitä että krissen loma loppuu kohta :D

Päivämäärä:   24.1.14 18:49:40

Voi jotenkin jännään kohtaan jäi!:D mutta hyvä pätkä oli:):)

Lähettäjä: Mävaa 
Päivämäärä:   24.1.14 22:51:01

Tää on ihan huippu!!! :)

Päivämäärä:   26.1.14 10:41:02

Vau, ihana tarina! Uus lukija täältä. :) Jatkoa vaan! :))

Päivämäärä:   26.1.14 11:00:06

Ite tykkään tarinan juonesta, ja sun tyylistä kirjoittaa. :) Ihanaa, ku jatkat sinä niiin nopeasti tarinaa! ^^ Jään seuraamaan, ja odottamaan seuraavaa jaksoa! :)

Lähettäjä: hedelmäsalaatti 
Päivämäärä:   26.1.14 13:46:52

Maailman ihanin tarina! Kirjoitat todella ihanasti ja henkilöt ovat aitoja. Äkkiä vaan jatkoa! :)

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   26.1.14 19:37:08

hei eks ollu sulla se tarina missä peetu ja tää shaun vai mikä sen nimi oli mut siis ne kaks jätkää tapas ekaa kertaa ? :-D
tää joku suomalainen voittaa aina tms ?

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   26.1.14 22:41:52

Pieniä typoja löytyi, mutta ei mitään pahempaa. Kivaa pätkää tullu taas! ;)

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   27.1.14 16:51:45

qwerty, oli kyllä :) Kiitos kommenteista kaikille! Saa nähdä, minkälaisia rasmuksia huomisessa lätkäpelissä on :D

--

Torstaina alkuillasta Reetta palasi mumminsa luota ja ehdotti viestillä, että lähtisimme syömään. Danikin oli lähdössä mukaan, joten Reetta aikoi houkutella Rasmuksen mukaan, kunhan saisi ensin pikkuveljensä kiinni. Minua nauratti ja nakkasin kännykkäni Rasmukselle, joka löhösi epämukavassa asennossa nojatuolissa toisella puolella olohuonettamme ja luki Aku Ankkaa.

”Mitä häh?” hän säpsähti, kun kännykkä tipahti hänen vatsalleen.

”Reetta etsii sua”, vastasin ja laskin oman Aku Ankkani lattialle sohvan viereen.

Me olimme olleet aikaisemmin päivällä rannalla ottamassa aurinkoa, mutta kun puolenpäivän jälkeen alati kasvava auringonpalvojien määrä ja kikattelevien teinityttöjen lisääntyminen ympärillämme oli alkanut käydä hermoille, olimme palanneet meille. Rasmus oli viettänyt meillä kolme edellistä yötä ilmoitettuaan Eevalle lähtevänsä kaverinsa mökille. Tämä salailu nauratti minua, mutta kävi samalla hermoille. Miten Eeva reagoisi, jos jonakin päivänä näkisi meidät kahdestaan jossain? Michellen varjo leijui edelleen päällämme, mutta tuntui tunti tunnilta kevyempänä. Välillä annoin itselleni huolettomasti luvan unohtua tuijottamaan Rasmusta, joka oli kuin hunajaa silmilleni. Kullanruskeaksi paahtunut iho, jääkiekosta ja oheisharjoitteluista hankitut lihakset ja tumma tukka, joka uhmasi kurittomana maan vetovoimaa.

”Haluatko sä mennä?” Rasmus kysyi nakattuaan kännykkäni takaisin. ”Mulle kelpaa tää oleminenkin.”

”Sähän puhuit kuin me oltais pariskunta”, kiusasin ja virnistin vinosti hänelle.

Sen lisäksi, että annoin itseni ihailla Rasmusta, olin myös ruvennut leukailemaan hänelle aremmillakin aiheilla. En Michellestä, mutta kaikesta muusta.

”No, päätä sä”, Rasmus kohautti olkiaan ja tiputti sarjakuvansa syliinsä.

Hänen kännykkänsä pirahti soimaan ja soittajan tietoja vilkaistuaan hän vastasi ja laittoi kaiuttimen päälle.

”Missä sä oot?” Reetan ääni kysyi.

”Kaverin mökillä, miks sä sen haluat tietää?”

”Milloin sä tuut?”

”En tiiä vielä. Miks?”

”Lähde mun, Danin ja Krissen kanssa syömään”, Reetta pyysi.

”Just joo”, Rasmus iski minulle silmää. ”Miks sä mua kysyt mukaan?”

”Sä kyselet liikaa”, Reetta huokaisi. ”Lähde Krissen seuralaiseksi, niin sillä ei oo niin yksinäistä meidän kans.”

”Ootko sä varma, että Krisselle sopii?”

Puhuessaan Rasmus oli siirtynyt viereeni istumaan ja hänen paljas reitensä painautui kevyesti omaa jalkaani vasten. Järki huusi minua siirtymään kauemmas, mutta käskyt eivät kulkeneet aivoista lihaksiin.

”Miks sillä ois mitään sitä vastaan?” Reetta ihmetteli. ”Kaikkihan sun kanssa haluaa ulos.”

Hän nauroi kevyesti puhelimeen. Rasmus vilkaisi minua syrjäsilmällä. En halunnut kuulla, miten Reetta jatkaisi suostutteluaan. Valmistauduin nousemaan, kun Rasmuksen sormet laskeutuivat niskaani leikittelemään pompulasta karanneilla hiussuortuvilla. Kylmät väreet jysähtivät niskasta pikkuvarpaaseen saakka. Minun oli suljettava silmäni, jotta pystyin pitämään kiinni siitä pienestä itsehillinnänrippeestä, mikä minulla oli vielä jäljellä.

”Mä lähden tosi mielelläni Krissen seuralaiseksi”, Rasmuksen sanat tulivat kuumina henkäyksinä, jotka kutittivat korvanlehteäni.

--

Jouduimme Rasmuksen kanssa käyttämään kaiken viisautemme, että onnistuimme illalla ilmestymään Reetan valitseman ravintolan eteen erikseen. Eeva oli töistä tultuaan jämähtänyt etupihalle puutarhatöihin, joten Rasmus oli joutunut kiertämään takapihan kautta ulos talostamme. Yllätyin, miten hyvin sain pidettyä naamani peruslukemilla, kun Rasmus tervehti minua.

”Tuu kotiin jo, jooko?” Reetta aneli Rasmukselta, kun seisoskelimme ravintolan edessä odottamassa Dania.

”Onko ikävä?” Rasmus naurahti.

”Siellä on tylsää ilman sua, kun äiti on vaan töissä”, Reetta työnsi alahuulen eteenpäin ja näytti ihan pikkulapselta.

”Okei, kai mä sitten tuun”, Rasmus lupasi ja loi minuun pahoittelevan katseen.

Olin vain vähän pettynyt siitä, että Rasmus menisi kotiinsa yöksi. Jos hän olisi tullut taas meille (huomattavasti vaikeampaa nyt, kun Reetta oli taas kotona), olisin saattanut herätä jonakin aamuna vierashuoneen sängystä.

”Hyvä!” Reetta hihkaisi ja kääntyi katsomaan minua. ”Vieläkö sun vanhemmat on poissa?”

”Joo, ei tietoa, milloin ne tulee”, vastasin.

”Mennäänkö teille jatkoille?”

Kohautin olkiani. Mieluummin olisin jatkanut kahdestaan Rasmuksen kanssa, mutta ehkä oli vain parempi, että Reettakin oli paikalla. Tilanne meidän kahden välillä oli alkanut lähestyä sitä pistettä, että yksikin väärä liike ja koko juttu roihahtaisi liekkeihin.

”Ei voi olla totta!”

Huudahdusta seurasi moniääninen kiljahtelukuoro, joka tukahtui siihen, kun me kaikki pyörähdimme ympäri. Kadulla meidän edessä seisoi viiden arviolta 17-vuotiaan tytön porukka, jonka jokainen jäsen tuijotti Rasmusta kuin lehmä uutta porttia. En kylläkään suostunut uskomaan, että lehmät puhkesivat kikattamaan ja takertuivat toisiinsa, kun oli aika lähestyä uutta porttia.

”Saadaanko me nimmarit?” yksi tytöistä uskaltautui kysymään.

Rasmuksen nyökättyä kymmenen kättä kiiruhti etsimään papereita ja kyniä kopiolaukkujen sisältä. Siirryimme Reetan kanssa suosiolla taaksepäin, tyttöjen ilmeet juorusivat, ettei meitä kaivattu. Danikin onnistui ilmaantumaan paikalle, kun tytöt vuorotellen kaivautuivat Rasmuksen kylkeen kuvanottoa varten.

”Víttu, mä unohdin mun kameran kotiin”, Dani teeskenteli pettynyttä tajuttuaan, mitä kadulla tapahtui. ”Ja paperikin jäi. Voi paska.”

Nauroimme ääneen ja jouduimme odottamaan vielä kymmenen minuuttia ennen kuin tyttölauma raski irrottaa otteensa Rasmuksesta. Kun lopulta istuimme pöydässä tutkimassa ruokalistoja, kuulin Rasmuksen mutisevan ääneen kaipaavansa rauhaa ja ihmettelevän, miksi fanityttöjen piti olla niin tyrkkyjä. Huomattuaan, että kuuntelin, hän väläytti leveän hymyn. Painoin pääni alas, enkä nostanut katsettani, vaikka tunsin Rasmuksen silmien poraavan reikää ohimooni.

Päivämäärä:   27.1.14 18:17:01

Jatkoa lisää :3!

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   27.1.14 19:29:16

Eikä! Toi Danin heitto oli kyllä hyvä. :D

Lähettäjä: muru 
Päivämäärä:   27.1.14 19:53:23

Oioi ihanaa tekstii! En malta oottaa jatkoa :)

Päivämäärä:   27.1.14 20:23:15

"En kylläkään suostunut uskomaan, että lehmät puhkesivat kikattamaan ja takertuivat toisiinsa, kun oli aika lähestyä uutta porttia." Ei vitsi oikeesti en tiiä kuinka kauan nimenomaa "hihitin" tolle!:D jos oisin ollu jossakin yleisellä paikalla ja lukenu ton, kaikki ois varmaan pitäny mua täys kahelina, kun oisin vaan 30 sekunnin välein puhjennu hiljaa nauramaan...:D

Päivämäärä:   27.1.14 23:58:16

Awee. :) halutaan lisää! Yhtä nopeasti kuin aina! ;-)

Päivämäärä:   28.1.14 09:38:34

Ihana pätkä jatkoo!! Nopeesti lisää!! <3

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   28.1.14 14:18:25

Kiitos teille :) Tää alkaa lähestyä loppuaan kohta. (En oo yhtään varma onko mauista mikään sana, mutta joku fiksumpi korjatkoon jos keksii paremman sanan)

--

Me söimme pitkään ja nautiskellen ruokien erilaisista mauista. Alkupalojen ja pääruoan jälkeen tilasimme vielä jälkiruoaksi itse tehtyä jäätelöä, suklaakakkua ja pannacottaa. Maistelimme toistemme annoksia ja vertailimme makuja keskenään. Lopulta lyllersimme ulos ravintolasta suklaakakun muruja suupielissä.

”Onko sun ihan pakko lähteä?” Reetta kysyi Danilta. ”Tuu meidän mukaan.”

”Mä en haluais lähteä, mutta huomenna on aikainen herätys”, Dani pahoitteli ja kietaisi toisen kätensä Reetan hartioille. ”Mieluummin mä oisin sun kanssa.”

Teeskentelimme Rasmuksen kanssa oksentavamme ja Reetta mulkaisi meitä vihaisena. Ei kai ollut sopivaa pelleillä, kun joku mies tunteili hänelle. Rasmus pyöritteli salassa silmiään minulle ja minä tukahdutin kikatuksen neulepaidan hihaan. Reetan mulkaistua meitä uudelleen, nyt kehottavaan sävyyn, tajusimme lähteä kävelemään meille päin ja antaa Danille ja Reetalle mahdollisuuden pitkiin hyvästeihin. Ruoan kanssa nautitut viinit sumensivat mieleni mukavasti ja olin aika hilpeällä päällä. Onneksi myös Rasmus näytti olevan hiprakassa.

”Mihin se jäi kuppaan?”

Rasmus käveli vähän matkaa ennen kuin tajusi minun pysähtyneen vilkuilemaan taaksepäin. Reettaa ei näkynyt vieläkään.

”Mitä sä odotat?” Rasmus kysyi ja nojautui Valintatalon tiiliseinää vasten.

”Reettaa, sitä ei näy”, sanoin ja pyörittelin päätäni nähdäkseni, oliko Reetta jossain muualla.

”Haittaako se?” Rasmus ihmetteli. ”Anna sen pussailla sitä jätkää. Keskity johonkin muuhun.”

Katsoin häntä tuimasti kulmieni alta.

”Mihin muuhun?”

Rasmus levitti käsiään ja nauroi huvittuneena. Kyllä minä olin tiennyt jo aluksi, mitä hän oli tarkoittanut ”jollakin muulla”. En vain aikonut antaa Rasmuksen kuvitella, että lankeaisin heti, kun hän vain napsauttaisi sormiaan. Rasmus nosti toisen kätensä haromaan niskahiuksia ja liike paljasti kaistaleen hänen treenattua vatsaansa. Sanalla sanoen hän oli seksikäs juuri sillä hetkellä, vaikka hänellä olikin nuorten miesten tyyliin tapa antaa farkkujensa roikkua niin, että housujen vyötärön yläpuolelle jäi näkyville kolmasosa boksereista. Virnistin itsekseni ja lähdin kävelemään kohti Rasmusta, joka näytti yllättyneeltä, kun pysähdyin hänen eteensä. Kumarruin lähemmäs, nuolaisin riettaasti ylähuultani ja avasin suuni raolleen.

”Rasmus”, aloitin käheällä äänellä. ”Mun on pakko kertoa sulle yks juttu.”

”No?”

Rasmuksen näytti olevan hankala tarkentaa katsettaan silmiini, kun viettelevästi huuliani lipova kieli vei hänen huomionsa. Henkäisin syvään ja tuijotin järkähtämättä Rasmusta silmiin. Jos paikalle eksyisi nyt ulkopuolisia, olisin pinteessä.

”Tää ei tuu olemaan helppoa”, jatkoin kujertavalla äänellä ja liikahdin taas hieman lähemmäs Rasmusta. Meidän vartalot painautuivat kevyesti toisiaan vasten ja tunsin Rasmuksen käden liukuvan selälleni.

”Sano vaan”, Rasmuksen ääni oli tuskin kuiskausta kuuluvampi.

”Älä suutu mulle, jooko?” kehräsin sokerisesti.

”En mä voi suuttua”, Rasmus huoahti, ja lämmin ilma kutitti huuliani.

Kiersin sormeni hänen farkkujensa vyötärölle ja – kiskaisin ylöspäin. Tumma katse Rasmuksen silmissä vaihtui hämmästyneeseen.

”Sun housut oli tipahtamassa”, kuiskasin Rasmukselle naurua tärisevällä äänellä.

Räjähdin nauramaan, kun Rasmus tajusi mitä oli tapahtunut. Hän päästi matalan karjahduksen ja syöksyi minua kohti. Nauraa hekottaen pingoin karkuun pitkin öisiä katuja. Rasmuksen vapautunut nauru kaikui korvissani vielä ennen nukahtamistakin. Uneni oli täynnä pelkkää Rasmusta, joka hymyili minulle kutsuvasti.

--

Isä ja äiti palasivat sunnuntaina mummun luota ja päättivät kutsua Eevan, Rasmuksen ja Reetan meille syömään, ilmeisesti se oli äidin mielestä loistava idea. Varautuneesti utelin häneltä, mitä he oikein ajoivat takaa. Kirkkain silmin äiti väitti haluavansa vain olla ystävällinen. Eeva-parka hukkui töihinsä, kun kaikki kaupungin asukkaat olivat yhtäkkiä halukkaita vaihtamaan kotia. Minä en uskonut, että äiti teki tämän vain ajatellakseen Eevan parasta.

Ruokailu osoittautui juuri niin tukalaksi kuin olin pelännytkin. Rasmus oli päättänyt tehdä oloni mahdollisimman tuskalliseksi. Olin antanut Rasmukselle vaaralliset aseet käteen. Hän oli yllättänyt minut pari kertaa samalla tavalla kuin silloin, kun olimme tehneet ruokaa yhdessä, ja tiesi tasan tarkkaan, millä sai minut nälkäiseksi. Enkä nyt tarkoita ruoannälkää. Läpinäkyvä äitini oli laittanut Rasmuksen istumaan minua vastapäätä ruokapöydässä, ja milloin tahansa vilkaisinkin häntä, hän katsoi takaisin ja hymyili vinosti. Jos se olisikin ollut pelkkää katselua, niin olisin ehkä selvinnyt ruokailun loppuun asti. Kun olimme syöneet isän tekemät täytetyt paprikat ja odotimme pääruokaa, en kestänyt enää Rasmuksen ja minun välillä rätisevää sähköä. En ymmärtänyt, miten muut eivät huomanneet sitä. Ei edes Reetta, joka istui vieressäni. Rasmushan melkein riisui minua katseellaan, ja välillä jouduin varmistamaan, että minulla oli edelleen vaatteet päällä. Lopulta ilmoitin meneväni vessaan, se oli ainoa tapa päästä edes hetkeksi eroon Rasmuksesta. Ajattelin yksityisen hetken auttavan minua keräämään itseni. Sisälle päästyäni menin vessan sijasta eteiseen ja nojasin otsaani voipuneena seinää vasten. Puhalsin juuri ilmaa ulos, kun vahvat käsivarret kietoutuivat ympärilleni. Kun tunsin edellisiltä päiviltä niin tutuiksi tulleet huulet painumassa niskaani, rentouduin ja huokaisin syvään ja laskin käteni Rasmuksen kämmenten päälle.

”Mitä sä säikyttelet”, sanoin vain, koska tunsi olevani pakotettu sanomaan jotain.

”Ai mitä? Etkö sä muka odottanut mua?”

”Miksi mä sua oisin oottanut?”

”Mä ajattelin sen olevan vihje siitä, että sä haluat olla mun kanssa hetken kahdestaan”, Rasmus sanoi vakavana, mutta tunsin niskassani olevien huulien hymyilevän.

En keksinyt siihen tarpeeksi nasevaa vastaiskua. Annoin itselleni muutaman sekunnin aikaa nauttia Rasmuksen läheisyydestä ja käännyin sitten ympäri.

”Meidän pitää mennä takaisin”, totesin. ”Nuo alkaa kohta ihmetellä. Ja mitä sä edes sanoit noille?”

”Että mun pitää vastata yhteen puheluun”, Rasmus kertoi.

”Mennään”, sanoin ja nyökkäsin keittiötä kohti.

”Okei, mutta illalla mä haluan vaan sut.”

Päivämäärä:   28.1.14 16:19:35

Awwww... Oon rakastunu... D: Jatkoa, äkkiä! <33

Päivämäärä:   28.1.14 17:50:45

OO tää on huikee!! malttamattomana odotan jatkoo:)

Päivämäärä:   28.1.14 18:56:55

Mua rupes naurattaan se kohta jossa toi Krisse nosti ton Rasmuksen housuja mut en voi kovin kovaa nauraa.. Äiteen pitää yöllä töihin... :D Mutta iahanaa tarinaa kirjotat, tähän on jääny jo koukkuun!! Nopeesti lisää jatkoo!! <3

Lähettäjä: ankku 
Päivämäärä:   28.1.14 23:37:53

Komppaan kaikkia edellisiä että aivan mahtava tarina ja upeat nuo hahmot tässä!:)
ainut mikä mulla häiritsee on se että miten sen rasmuksen tyttöystävä homman kans kävi? Ku rasmus ei selittäny sitä juttua mitenkää. Mutta jatkoa saa laittaa ja ainii aivan ihana ku kirjotat näi useasti ja pätkät on niin huippuja ku niissä on sitä huumoria ja mukavan pitkiäki :)

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   29.1.14 15:47:43

Kaikki selviää vielä, vaikka oon jättänyt aika paljon lukijoiden mielikuvituksen varaan :) Kiitos kommenteista taas!

--

Illalla, kun äiti ja isä olivat menneet nukkumaan, Eeva kotiinsa ja Reetta lähtenyt Danin kanssa iltakävelylle, makoilimme meidän parvekkeella Rasmuksen pää sylissäni ja minun sormet hänen hiuksissaan. Päivällinen oli jatkunut normaalisti sen jälkeen, kun olin saanut itseni koottua. Mitä nyt Rasmuksen katse oli polttanut pieniä reikiä ihooni.

”Enää reilu viikko”, sanoin hiljaa.

”Mihin?”

”Siihen, kun mä lähden takaisin Savonlinnaan.”

”Onko sun pakko?”

Nyökkäsin hitaasti. Maanantaiaamuna töihin lähteminen olisi yhtä hélvettiä, jos palaisin Savonlinnaan vasta sunnuntaina. Sitä paitsi olin luvannut lähteä Marian ja muiden kavereideni kanssa juhlimaan ennen kuin palaisin takaisin töihin.

”Etkö sä vois lähteä vasta sunnuntaina?” Rasmuksen ääni oli pyytävä.

”En mä oikein enää kehtaa perua”, vastasin. ”Mun kaverit on tehnyt suunnitelmia lauantai-illaksi.”

Rasmus tuhahti tavalla, joka juorusi minulle hänen olevan pettynyt päätökseeni. Peruminen houkutti enemmän kuin mikään muu, mutta tämän lupauksen pitäisin vaikka henki menisi. Muita lupauksiani en ollut onnistunut pitämään.

”Jos sä oot kerran tehnyt päätökses, meidän pitää ottaa kaikki irti jäljellä olevista päivistä”, Rasmus huokaisi.

”Tietenkin”, hymyilin ja annoin etusormeni piirtää hänen huuliensa ääriviivat.

”Haluatko sä lähteä uudestaan saareen?”

”Ihan sama. Mennään vaan.”

”Huomenna?”

Puhelimeni äänsi saapuneen viestin merkiksi ennen kuin ehdin vastata. Viesti oli Reetalta, joka haastoi minut huomisiltana uudelle baarireissulle Danin ja Kallen kanssa. Tuhahdin Reetan ajoitukselle ja näytin viestin Rasmukselle.

”Aiotko mennä?”

”Mun on varmaan pakko, muuten se alkaa epäillä jotain.”

”Haittaako se?”

”Haittaa”, vastasin rehellisesti.

En tosiaan kaivannut Reetan kiusoitteluja siitä, miten minäkin lankesin hänen pikkuveljensä eteen. Tai muistutuksia Michellestä. Muistin hänet varsin hyvin koko ajan, kiitos vain. Kirjoitin Reetalle vastauksen, että ehdotus sopi minulle hyvin ja soittelisin hänelle huomenna paremmalla ajalla.

”Mennäänkö me sitten perjantaina?” Rasmus kysyi.

”Perjantaina mä oon sun käytettävissä”, lupasin.

Rasmus nousi istumaan ja tarttui minua hellästi leuasta. Hän hipaisi huuliani kevyesti huulillaan.

”Pidä hauskaa huomenna”, hän sanoi noustessaan seisomaan. ”Hyvää yötä, Kirstiina.”

--

Kuten ensimmäiselläkin baarireissulla, Reetta tuli meille ensin. Kiipesimme portaat ylös huoneeseeni, laitoimme musiikkia soimaan ja rupesimme laittautumaan. Olin ehtinyt meikata ennen Reetan tuloa ja istahdin peilin eteen laittamaan hiuksiani. Reeta lisäili ripsiväriä ja otti huikkaa lonkerostaan.

”Soitetaanko Rassekin mukaan?” Reetta ehdotti ohimennen.

”Joo ei soiteta”, tuhahdin ja tuputin hiuspuuteria hiustyveen.

”Niin, en mä uskonutkaan, että sua kiinnostaa meidän kakaran kanssa hengailu”, Reetta totesi tyynesti.

Enemmän kuin sä uskallat edes kuvitella, minun teki mieli huutaa Reetalle. Suuni pysyi kuitenkin kiinni. Sopimus oli, ettei Reetta saisi tietää yhtään mitään. En ollut varma, suhtautuisiko hän meidän juttuun kovin ymmärtäväisesti. Michellen nimi oli ehkä haalistunut minun mielestäni, mutta Reetan maailmassa Michelle oli edelleen Rasmuksen tyttöystävä. Puhumattakaan siitä, minkälainen rooli Michellellä oli Rasmuksen elämässä.

”Oon mä Rasmuksen kanssa hengaillut vähän”, paljastin ja kaduin sitä saman tien.

Reetta katsoi minua yllättyneenä peilin kautta. Hän halusi tietää, milloin ja mitä olimme tehneet yhdessä. Kerroin meidän pelanneen katulätkää ja jutelleen muutaman kerran sen jälkeen, kun olimme käyneet saaressa kahdestaan.

”Miksi sä muuten kutsut sitä Rasmukseksi?” Reetta uteli.

”Lempinimillä puhuminen on mun mielestä aika tuttavallista”, vastasin välttelevästi.

Minulla ei ollut aikomustakaan ruveta ottamaan selvää, miten Reetta reagoisi, jos paljastaisin meidän suudelleen. Olisin saattanut sen jälkeen olla päätä lyhyempi. Sanoipa tai tekipä Reetta mitä tahansa, hän oli silti aina valmiudessa puolustamaan Rasmusta kuin kiukkuinen karhuemo poikastaan. Keskustelumme katkesi rappusissa tömiseviin askeleisiin.

”Haluatteko te syödä jotain?” äiti kurkkasi ovenraosta huoneeseen. ”Alakerrassa ois kinkkupiirakkaa.”

”Me tullaan kohta”, sanoin äidille, joka nyökkäsi ja palasi takaisin alakertaan.

Vedin suoristetut hiukseni toiselle olalle ja kiinnitin koko komeuden lakkakerroksella. Ilmoitin Reetalle olevani valmis, ja menimme hakemaan keittiöstä syötävää. Koska ilta oli lämmin ja kaunis, siirryimme lautasten kanssa takapihan kuistille istumaan.

”Rasse”, Reetta huikkasi äkkiä.

Pääni kääntyi salamana naapuripihaa kohti ja näin Rasmuksen kävelevän pihalla kädet taskuissa. Reetan huudon kuultuaan hän nosti katseensa ja hymyili meille. Reetta viittilöi Rasmusta liittymään seuraamme vähäksi aikaa.

”Mitä sä aiot tehdä tänä iltana?” Reetta kysyi Rasmuksen istuttua kuistin kaiteelle.

”Pelaan kotona pleikkaria”, Rasmus virnisti.

Reetta ei onneksi huomannut kasvoilleni kohonnutta helpottunutta hymyä. Rasmus sen sijaan huomasi ja näytti huvittuneelta. Koko kroppaani kivisti ikävästä Rasmuksen iholle.

”Mä taidankin tästä lähteä pelailemaan”, Rasmus totesi istuttuaan tovin hiljaa. ”Hauskaa iltaa teille.”

Sen sanottuaan hän vilkaisi minua vielä pikaisesti ja palasi omalle pihalleen. Huokaisin hiljaa ja aloin laskea tunteja huomiseen.

Päivämäärä:   29.1.14 16:15:45

Tack tack!!! :3

Lähettäjä: Apple 
Päivämäärä:   29.1.14 17:19:03

Tarina kulkee reippaasti eteenpäin ja kieli on sujuvaa. Tahtoo lisää :)

Päivämäärä:   29.1.14 21:08:31

Lisää jatkoa :3!

Päivämäärä:   29.1.14 23:13:19

Oon ihan vakio lukija ^^ Jatkoa! <3 Oikein ihana tarina. Kirjoitathan yhtä nopeasti kuin aina? :))

Lähettäjä: ateist 
Päivämäärä:   30.1.14 08:59:27

Mä luin tän eilisen aikana ja tykkään kyllä tosi paljon! Sun teksti on tosi sujuvaa, elävää ja kuvailevaa, hahmot aitoja ja samaistuttavia, juoni mielenkiintoinen ja hyvin etenevä. Oot ihan hirmu hyvä kirjoittaja ja jään odottamaan jatkoa! :)

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   30.1.14 15:14:39

Kiitos, ateist! Tuollainen palaute saa aina hymyn huulille ja hyvälle tuulelle :) Onko nää kommentit tulkittavissa niin, että jos/kun saan työn alla olevan tarinan julkaisumittaiseksi, te ootte lukijoita? ;)

--

Perjantaina saareen oli meidän lisäksi pyrkimässä vain kaksi autollista reippaalle kävelyretkelle varustautuneita vanhuksia. Sää oli epävakainen ja taivas näytti siltä, että vettä sataisi minä hetkenä hyvänsä. Vetäydyin tiukemmin baja-hupparini sisään, kun saimme ajaa lautalle. Rasmus oli nostanut auton katon ylös ja naputteli nyt ajatuksissaan rattia.

”Onko Michelle ollut suhun yhteydessä?” töksäytin.

Rasmus vilkaisi minua nopeasti ja nyökkäsi leuka kireänä. Sydänalassani jysähti epämiellyttävästi, vaikka olinkin ollut koko ajan tietoinen siitä, ettei minusta tulisi Rasmuksen tyttöystävää.

”Mitä se?”

”Miks sä sen haluat tietää?”

”Koska mä haluan tietää, mikä tää kuvio on”, älähdin.

Rasmuksen leuka kiristyi entisestään eikä hän avannut suutaan vasta kuin saaressa. Hän pysäköi auton samalle parkkipaikalle kuin viimeksi ja ehdotti, että lähtisimme kävelemään rannalle. Nousin autosta ja värähdin tuulenpuuskan puskiessa iholleni. Olisi sittenkin pitänyt pukea takki hupparin sijasta.

”Se tulee kuun lopulla Suomeen”, Rasmus sanoi. ”Se haluaa tutustua mun perheeseen.”

”Sopivasti just siihen, kun mä lähden”, tokaisin enkä edes yrittänyt pitää närkästymistä poissa äänestäni.

Hítto mikä múlkvisti Rasmus oli! Olin ajatellut hänen olevan ihan erilainen kuin muut ikäisensä, mutta ilmeisesti olin ollut väärässä.

”Sano mulle, oliko sun tarkoitus vaan saada mut sänkyyn?” kysyin.

”Mitä?” Rasmus äimistyi. ”Ei todellakaan, mistä sä tuollaista?”

”Minkä muun takia sä olisit kiinnittänyt muhun huomiota, kun kotona on söpö amerikkalaistyttö odottamassa.”

”Mun ei ollut tarkoitus ihastua suhun”, Rasmus huomautti kuivasti. ”Mun piti vain olla sun kaveri ja pitää hauskaa niin kuin kavereiden kanssa pidetään.”

”Just joo.”

Rasmus katsoi minua kyllästyneenä ja kysyi, mitkä omat tarkoitusperäni olivat olleet. Ehkä minäkin olin halunnut monen muun tapaan hyötyä hänestä jotain. Pysähdyin kuin seinään sen kuullessani.

”Mä en halua hyötyä susta mitenkään!” kiljaisin. ”Munkaan ei pitänyt ihastua suhun.”

”Okei, miks me sitten käydään tätä keskustelua?” Rasmus ihmetteli. ”Jos meistä kumpikin tietää, ettei tää voi jatkua.”

”Aiotko sä jatkaa Michellen kanssa niin kuin mitään ei ois tapahtunut?”

”Aion jatkaa, mutta en niin kuin mitään ei ois tapahtunut”, Rasmus vastasi. ”Sä voit olla varma, että mä haluan muistaa nää kolme viikkoa loppuelämäni.”

--

”Miksi sä oot nykyään niin ympäristöystävällinen?” Rasmus kysyi, kun palasimme perjantai-iltana saaresta ja istuimme autossa Ojalan talon pihalla. Koko matkan kumpikin oli ollut vaitonainen ja miettinyt saaressa käytyä keskustelua.

”Anteeks, mitä?”

”Sä säästät sähköä”, Rasmus selitti.

”Mitä sä tarkotat?”

”Sä et katso mua enää niin paljon kuin aikaisemmin.”

Tunsin Rasmuksen katseen porautuvan kasvoihini, enkä saanut päätäni käännettyä vaikka halusinkin. Mietin pari sekuntia vastausta ja päätin lopulta sanoa totuuden:

”Mä yritän totutella siihen, millaista elämä on tästä eteenpäin. Totuttelen olemaan ilman sua.”

”Miten niin ilman mua?” Rasmuksen ääni oli kova, jyrkkä ja tunteeton. Ilmeisesti hän ei ollut ajatellut lauantaista eteenpäin tai muistanut, mitä olimme puhuneet ja se sai minut huokaisemaan syvään.

”Miten niin sun kanssa?”

”Kyllä me jotain keksitään.”

”Sulla on edelleen tyttöystävä.”

Ne sanat minun oli pakko sanoa, vaikka ne eivät olisi halunneet tulla ulos. Rasmus ei vastannut mitään. Epäilin, ettei hän kuitenkaan loppujen lopuksi olisi sanonut mitään, ellei hänkin olisi huokaissut syvään ja jupissut jotain niin hiljaisella äänellä, että ainoa sana, minkä sain selville, oli ”víttu”.

”Mutta miksi sä opettelet elämään ilman mua nyt, kun meillä on vielä aikaa olla yhdessä?”

Tätä olin vähän pelännytkin, siksi olin epäröinyt sanoa totuutta. Enää ei voinut kuitenkaan perääntyä.

”Koska se sattuu.”

”Ja?”

”Kokonaan ilman sua sattuu varmasti enemmän.”

Lopulta käänsin katseeni Rasmukseen. Hänen kasvoiltaan heijastui hitaasti valkeneva ymmärrys ja pelko.

”Totutat itses kipuun vähitellen?”

”Joo.”

Hiljaisuus laskeutui taas autoon, ja käänsin katseeni pois. En kestänyt nyt sitä sähköistä latausta, halusin pitää ajatukseni kasassa ja pysyä päätöksessäni.

”Ei se toimi”, Rasmus sanoi.

Hämmennyin ja katsoin taas häntä. Hän tuijotti suoraan eteenpäin ja huulet olivat vääntyneet itsepäiselle mutrulle, enkä voinut ajatella muuta kuin sitä, miten jumalattoman seksikkäältä Rasmus näytti.

”Miksei?”

”Koska mä haluan kivun tulevan kerralla”, Rasmus kääntyi katsomaan minua.

”Se sattuu sitten enemmän.”

”No mistä sen voi tietää? Ehkä just siksi se on parempi ottaa kerralla vastaan. Sen hetki ei oo nyt”, Rasmus sanoi vaisusti. ”Jos sua kerran sattuu olla mun lähellä ja ilman mua…”

Hänen katseensa oli niin turhautunut, niin haavoittunut ja niin surullinen, että minuun koski fyysisesti. Liikahdin lähemmäs ja painoin hitaasti huulet hänen huulille. Se suudelma maistui luovuttamiselle. Molempien poskille valuvat kyyneleet toivat lohduttoman lisämaun suudelmaan. Kun hetki oli ohi, vedin vavahtelevasti henkeä. Seuraavan lauseen sanominen oli elämäni vaikein hetki:

”On kummankin kannalta parempi, ettei me enää loppuloman aikana nähdä kahdestaan.”

Päivämäärä:   30.1.14 15:26:03

"Onko nää kommentit tulkittavissa niin, että jos/kun saan työn alla olevan tarinan julkaisumittaiseksi, te ootte lukijoita? ;)"

Jep. Hiukan pidempiä lukuja kyllä toivoisin :)

Voi noita kahta. Miksei Rasmus vaan voi lempata Michelleä?

Päivämäärä:   30.1.14 16:51:47

Aina vaa paranee! :3 jatkoo ku kerkeet! :)

Päivämäärä:   30.1.14 22:08:04

Rasmus jättää Michellen! ;) Ihana jakso taas, jatkoa! :)

Päivämäärä:   30.1.14 22:08:44

Ähää!! Mä itken tää jo ny!! Ei noi saa käydä!!!!!! ;(

Lähettäjä: Piu 
Päivämäärä:   30.1.14 23:12:14

Luin tänään tän koko tarinan ja vitsi et on hyvä! Pitääpi tsekata noi sun toisetkin tarinat, kirjotat tosi hyvin ja jatkoa odottelen innolla :) kyl tää kokeiden lukemisen voittaa :D

Lähettäjä: Matu 
Päivämäärä:   31.1.14 15:41:16

Aivan mahtava tarina, älä lopeta tätä ihan heti.! Jatkoa odotellaan..!:)

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   31.1.14 17:05:54

Jos laittaisin pidempiä pätkiä, niin tarina ois loppunut ennen aikojaan. Tosin tää on kyllä viimenen pätkä tätä tarinaa, eihän kolmen viikon kesä loputtomiin voi jatkua. Kiitos teille kaikille ihan älyttömästi kommenteista! Toivottavasti saan uuden tarinan kirjotettua sellaseksi, että se kestää päivän valoa. Mitä mieltä ootte, hetero- vai poikarakkaus?

--

Loppulomani välttelin joutumasta Rasmuksen kanssa kahdestaan. Vietimme kyllä kolmestaan aikaa paljon, mutta nekin alkoivat olla minulle liian tukalia. Rasmuksen silmät hivelivät vartaloani ja jokainen katse, jonka hän loi minuun, oli jokaisen ihmisten ilmeitä lukevan mukaan voitu nimittää kaipaavaksi. Minullakin oli Rasmuksen läheisyyttä niin ikävä, että se tuntui jo fyysisinä oireina. Olin haluton syömään, nukkumaan tai tekemään mitään muuta kuin olemaan Rasmuksen seurassa, kun lomaani oli jäljellä enää muutama päivä. Kolmen viikon loma tuntui valuneen sormien läpi kuin hieno rantahiekka.

”Meidän pitää kyllä nähdä muutenkin kuin lomilla”, Reetta sanoi, kun perjantai-iltana olimme lähteneet kahdestaan terassille.

”Tuu käymään mun luona Savonlinnassa”, ehdotin.

”Mä tuun heti ens viikolla”, Reetta uhosi.

”Muista tullakin”, hymyilin haikeasti.

En minä Reettaa halunnut majoittaa luokseni, jos olisin saanut valita Ojalan sisaruksista. Olisin mielelläni pakannut Rasmuksen mukaani huomenna ja matkustanut hänen kanssaan jonnekin, missä voisimme olla rauhassa ilman perheitämme ja sitä híton Michelleä. Mikä hémmetin nimi se edes oli? Kuulosti ärsyttävältä mallitipulta, jolla oli kaksi metriä pitkät sääret ja nollan rasvaprosentti. Sellaiselta, joka joi pelkkiä viherpirtelöitä elääkseen ja pystyi pukeutumaan mustaan jätesäkkiin ja näyttämään tyrmäävältä. Reetta ei ollut kertonut mitään Michellestä, enkä minä ollut kysynyt. Olisin joutunut ehkä työntämään pääni rasvakeittimeen, jos olisi selvinnyt, että Michelle oli poseerannut jonkun muotilehden kannessa. Tosin, kun järjellä ajatteli, jos Michelle olisi viiden tähden supermalli, siitä olisi jo kirjoitettu jossakin Rasmusta koskevassa lehtijutussa. Joka tapauksessa saisin tietää kaiken Michellestä sitten, kun hän tulisi Suomeen. Jos ei Reetta kertoisi minulle, niin ainakin äiti juoruaisi.

”Rasse käski kertoa sulle terveisiä”, Reetta sanoi haettuaan uuden päärynäsiiderin tiskiltä. ”Sitä harmitti, kun ei päässyt meidän mukaan.”

”Mihin se meni?” kysyin ja onnistuin pitämään ääneni normaalina.

”Jonkun kaverin kotibileisiin”, Reetta vastasi.

Kuulosti paljon hauskemmalta kuin perjantai-ilta kaupungin suosituimmalla terassilla. Oikeastaan mikä tahansa paikka olisi kelvannut minulle, jos olisin vain saanut Rasmuksen seurakseni. Olisi ollut helppo vaipua synkkyyteen ja turruttaa tunteet alkoholilla. Onneksi järkeni pelasi kuitenkin sen verran, etten kiskonut sementinkovia kännejä loman lopun kunniaksi. Huominen junamatka olisi järkytys, jos olisin krapulassa.

” – turisteja sitten, kun mä tuun sun luo?”

”Ai, sori, mä en kuunnellut”, havahduin, kun Reetta tuijotti minua pitkään.

”Vietkö sä mut Olavinlinnaan?” Reetta virnisti. ”Sitten kun mä tuun sun luo.”

”Aaa, joo, totta kai”, hymähdin.

Yritin olla ajattelematta, miten paljon hauskempaa olisi mennä Olavinlinnaan Rasmuksen kanssa. Rasmuksen, joka oli käynyt siellä aikaisemmin ja joka halusi nähdä linnan vielä uudestaan. Rasmuksen, joka oli ymmärtänyt, miten mahtavalta tuntui nähdä keittiön ikkunasta linnan jyhkeät tornit joka aamu. En uskonut Reetan arvostavan näköalaamme yhtä paljon. Sen takia tunsin vain laimentunutta intoa miettiessäni tulevaa retkeä Olavinlinnaan. Minulla oli niin ikävä Rasmusta.

--

Seuraavana aamuna oloni oli raskas, kuin olisin juossut monta kilometriä niin lujaa kuin jaloista lähti. Kieltäydyin aamupalalla muusta kuin kahvista, enkä ruvennut selittämään huolestuneelle äidille, miksi olin apealla mielellä. Katseeni hakeutui jatkuvasti keittiönikkunasta näkyvään naapuritaloon. Joka kerta kun nostin silmäni kahvikupista toivoin näkeväni Rasmuksen edes vilaukselta. Sydäntäni särki, mutta järkeni yritti toitottaa, että näin oli parempi. Olisi huomattavasti vaikeampaa lähteä, jos Rasmus tulisi hyvästelemään minut. Lopulta kun en enää kyennyt istumaan paikallani, nousin ja kävin viemässä kahvimukin astianpesukoneeseen.

”Tarvitko pakkausapua?” äiti kysyi.

Pudistin päätäni ja huomautin, että sain pakattua kolmen viikon lomaan tarvitut vaatteet pakattua ilman apuakin. Äiti nyökkäsi. Kiipesin portaat yläkertaan ja myönsin vihdoin itselleni, että todellisuudessa halusin vain olla hetken yksin. Suljin huoneen oven perässäni ja istahdin lattialle vaatteideni viereen. Reilun tunnin päästä lähtisin takaisin Savonlinnaan. Tällä hetkellä se tuntui kaukaiselta ajatukselta, vastenmieliseltäkin. En olisi halunnut vielä palata takaisin tuttuihin kuvioihin, vaikka minulla oli ikävä kämppistäni ja muita kavereita. Pari viikkoa sitten en ollut osannut kuvitella, että tuntuisi näin vaikealta lähteä pois kotoa. Suurin syy oli Rasmuksessa. Kolme viikkoa oli lyhyt aika, mutta riittävän pitkä ihastumiseen. Se oli kuin pieni ikuisuus keskellä kesää. Minä olin ihastunut Rasmukseen, olkoonkin että olin taistellut sitä tunnetta vastaan. Hämmästyttävintä oli, etten tuntenut syyllisyyttä kaikesta tapahtuneesta, vaikka Rasmuksella oli tyttöystävä. Olin heittäytynyt ihastumisen vietäväksi ja antanut asioiden tapahtua miettimättä niitä sen enempää. Heittäydyin istumaan vuodesohvalle ja aloin nakella lattialla lojuvia vaatteita avonaiseen matkalaukkuun. Olkihattuni löytyi sarjakuvapinon alta ja laitoin sen päähäni. Rasmus oli sanonut minun näyttävän suloiselta se päässäni. Viskasin viimeisen puseron matkalaukkuun ja vedin vetoketjun kiinni. Haikea hymy nousi huulilleni, kun näin huoneen nurkassa raidallisen rantapallon. Rasmus oli antanut sen minulle ja väittänyt, että minulla olisi sille enemmän käyttöä kuin hänellä. Yhdysvalloissa hän ei ehtisi riehumaan rantaleikkien parissa. Nousin sohvalta hakemaan pallon ja palasin vaakatasoon. Suljin silmäni palatakseni siihen päivään, kun olimme ensimmäisen kerran käyneet saaressa. Toisella ja viimeiseksi jääneellä kerralla oli ollut ihan toisenlainen tunnelma. Kumpikin oli ollut omissa ajatuksissaan, ja ainakin minä olin miettinyt, ettei tämä voinut olla vielä tässä.

”Krisse, meidän pitäs kohta lähteä”, isä huusi alakerrasta. ”Pitää käydä tankkaamassa ennen kuin viedään sut rautatieasemalle.”

Punnersin istumaan ja tartuin matkalaukkuuni. Rantapallon työnsin kainalooni, vaikka tiesinkin näyttäväni naurettavalta.

”Tuliko nyt kaikki?” äiti huolehti.

”Tärkeimmät ainakin”, vastasin.

Isä otti matkalaukkuni ja lähti viemään sitä autoon. Maleksin hänen perässään pihalle ja vilkuilin toiveikkaana naapuritaloa. Rasmusta ei kuitenkaan näkynyt, enkä rehellisesti sanottuna ollut odottanut edes näkeväni häntä. Niinhän me olimme sopineet. Silti osa minusta toivoi, että hän olisi ollut pihalla. Tai edes katsonut ikkunasta minua. Ikkunat olivat kuitenkin tyhjät.

”Mennään sitten”, äiti sanoi tullessaan touhukkaana paikalle.

Istuin takapenkille, ja kun isä ajoi pois pihasta, käännyin vielä kerran katsomaan taakseni. Kotitalon hävittyä näkyvistä kirjauduin puhelimellani naamakirjaan ja näin ensimmäisenä Rasmuksen tilapäivityksen ”kaikki hyvä loppuu aikanaan”. Vasta silloin annoin itselleni luvan kieriä itsesäälissä ja olin varma, että Rasmuskin ikävöi yhteisiä hetkiämme.

THE END

Päivämäärä:   31.1.14 17:19:37

Aivan paras tarina! Harmi kun loppui... Mutta uusi tarina olisi kiva, ja hetero :)

Päivämäärä:   31.1.14 17:34:27

Voi hitsi toi loppu!! Se oli nii surullinen! ;( mut ihana!! <3

Päivämäärä:   31.1.14 18:21:48

Oivallinen päätös; tyly mutta realistinen.

Ja heteroa, kiitos :)

Päivämäärä:   31.1.14 18:23:57

ei mää olin jo niin odottanu et Rasmus jättää michellen ja Krisse muuttaa USAaan jajajja mut oikein hyvä tarina!!

Ja hetero tarina! :)

Päivämäärä:   31.1.14 19:01:47

Aah, jättiaplodit sulle Jamis, kun et sortunu siihen perinteiseen hömppäloppuun jossa ylimääränen tyttö-/poikaystävä lempataan ja sitten ratsastetaan yhdessa auringonlaskuun!
Kiitos tästä kesäisestä piristysruiskeesta tänne siperian keskelle :)

Päivämäärä:   31.1.14 19:27:38

Kiitos näistä lukuhetkistä :3 toivottavasti sulta tulee lisää tarinoita mieluiten heteroparituksella, ja vähän pitempää tarinaa! :) jään innol oottamaa <3

Päivämäärä:   31.1.14 21:19:05

Kiitos jälleen tarinasta! Mie kun toivoin, että Rasmus jättäisi tyttöystävänsä ja ottaisi Krissen ja ynnä muuta kaikkea ylitiö romanttista hömpötystä, mutta hyvä näin. Uutta tarinaa jään odottelemaan! (;

Lähettäjä: Pikkumyy 
Päivämäärä:   31.1.14 21:40:13

Lähettäjä: Serbi
Päivämäärä: 31.1.14 21:19:05

Kiitos jälleen tarinasta! Mie kun toivoin, että Rasmus jättäisi tyttöystävänsä ja ottaisi Krissen ja ynnä muuta kaikkea ylitiö romanttista hömpötystä, mutta hyvä näin. Uutta tarinaa jään odottelemaan! (;

Uutta tainaa otellessa, heteroparituksel. :)

Päivämäärä:   31.1.14 22:35:31

Okei, löysin nillitettävää. Yhden mitättömän kirjotusvirheen:

Pudistin päätäni ja huomautin, että sain pakattua kolmen viikon lomaan tarvitut vaatteet pakattua ilman apuakin.

Hyvä tarina. Kirjoitusasultaan kokonaisuudessaan selkeä ja kielellisesti laadukasta. Juoni ennalta-arvattavissa, mutta paljon mukavia yksityiskohtia. Loppuratkaisusta pointsit myös täältä, ei aina sitä kaikkein perinteisintä.

Toki sua tahtoo lukea aina lisää, joten uutta tarinaa vaan esille aikanaan. Heteroparitus uppoo paremmin, mutta sun tarinoissa siedän sen homoparituksenkin. Mun harrastakinhartaampi toive on päästä pesistarinoihin vielä joskus. Niitä kun uskottovasti osaa kirjottaa melko harma.

Ja harmi, mutta niin totta: Kaikki hyvä loppuu aikanaan, niin tämäkin tarina.

Päivämäärä:   1.2.14 00:32:38

Oli hyvä tarina! <3<3 kiitos!

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   1.2.14 14:16:54

En mä niin ennalta-arvattavaa tarinaa halunnut kirjottaa, että Rasmus ja Krisse ois saanut toisensa ja Michelle heitetty huis nurkkaan vaan ;) Eihän kesäromanssit yleensäkään kestä kuin kesän ajan. Seuraavasta tarinasta tulee paljon pidempi, sen voin luvata, mutta menee varmaan jonkin aikaa, että saan sen tänne julkaistavaksi. Aattelin tällä kertaa käyttää myös oikolukijaa, niin vältetään ne ylimääräiset lapsukset (joo, pyrin täydellisyyteen kirjottamisen suhteen). Pesistarinoihin haluan itekin palata vielä, mutta kokeilen nyt jotain ihan tavallista :) Kiitos teille kaikille vielä kommenteista, ne on tosiaan kirjottamisen suola!

Päivämäärä:   2.2.14 17:21:47

Voi tää oli ihana tarina!<3 kiitti Jamis<3:)

Päivämäärä:   8.2.14 23:17:04

Joo nostelen jos joku tän vielä haluu lukea;) :)

Lähettäjä: SIISELIMUMMOek 
Päivämäärä:   9.2.14 10:23:33

Kiitos Jamis! Ihanan kutkuttava tarina, ja minä ainakin olen mukana uuden tarinan kanssa sitten :)

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   9.2.14 15:08:27

Kiitos Siiselimummo ja mukava kuulla susta pitkästä aikaa :)

Lähettäjä: EpE 
Päivämäärä:   11.2.14 17:55:26

Ootko Jamis ajatellu pistäväs blogin takaisin tai tarinat johonkin muuhun sivustoon? Erityisesti nyt olympialaisia seuratessa tulee taas kauhia hinku lukemaan niitä :D ja kun en oo tajunnut koneelle tallentaa muuta kuin linkit :P

Lähettäjä: SIISELIMUMMOek 
Päivämäärä:   12.2.14 02:37:43

Laitanpa nyt kommenttia tänne kun ylhäällä muutenkin on ja viestejä mahtuu topikkiin. Kahlasin kolme ekaa iidepetjaa läpi viikonloppuna ja nyt kun vertaa niitä uudeampaan tuotantoon niin oothan sä kehittynyt ihan hullusti. Tai no jotainhan siellä olis vialla jos ei kehittymistä tapahtuisi. Nautin lukemisesta paljon, teksti oli koukuttavaa vaikkei niin laadukasta kuin uudempi ja varttuneempi jamis. Mun oli helppo samaistua Iidan fiiliksiin Seinäjoelle muutosta. Pähkäilin tosiaan sillon muutama vuosi sitten toisen asteen koulun kanssa. Ihan viime hetkeen asti mulla oli Sotkamo mielessä, mutta vaihtoon lähteminen vei voiton niin en sitten halunnut urheilulinjalle sen takia. Edelleen välillä mietityttää se, että mitä jos. Olisin kuitenki päässyt heittämällä sisään Sotkamoon. Muutin sitten suoraan peruskoulun jälkeen yksinäni Kittilään ja pari kuukautta asuin ja olin töissä Levillä. Ihan mahtava talvi, vaikka toisaalta Iidankin tapaan rankka, kun piti opetella itsenäiseen elämään. Nyt oon Jenkeissä ollut melkin kuusi kuukautta. Ihana lukea suomenkielistä tekstiä, kun ei sitä hirveesti ole uutisia ja facebookkia enempää käytetty.

Nyt käyn etukantin pariin, huh kahdeksan topikkia! Kiitti vielä Jamis, tykkään niin kovasti tekstistäs.

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   12.2.14 14:37:03

Kiitos pitkästä kommentista, Siiselimummo :) Joo, kyllä mäkin huolestuisin jos ei mitään kehittymistä tapahtuis vaikka miten paljon kirjottais. Mukavaa kuulla, että oot samaistunut Iidaan ja sen fiiliksiin muutosta. Muistan itsekin sen ajan, kun oli pakko ruveta itsenäistymään ja pärjäämään omillaan. Ehkä sen takia oli helppo kirjottaa Iida samaan tilanteeseen, kun oli itse kokenut sen jo. Hatunnosto sulle, että oot lähtenyt ensin Kittilään yksinäs ja sitten vielä vaihtoon. Ihan turhaan tässä elämässä ihmiset jämähtää paikalleen. Nuorena pitääkin kokeilla omia siipiään ja nähdä maailmaa. Toivottavasti Etukantti uppoaa yhtä hyvin kuin silloin sen julkasuaikanakin :)

Lähettäjä: dip 
Päivämäärä:   14.2.14 11:35:41

Voisit kyllä Jamis laittaa nää jolleki nettisivulle, ois helpompi lukea. Eikä toi linkki mee Oletko siellä jos putoaan :( Oon muut tässä lukenu läpi pitkästä aikaa mutta se on nyt yhtä vaille :s

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   15.2.14 16:31:16

Mulla oli blogi vähän aikaa, mutta poistin sen, kun en ehtinyt käydä päivittämässä sitä niin usein kuin oisin halunnut. Nyt kun on taas aikaa, voisin miettiä blogin henkiinherättämistä. Mitä "Oletko siellä jos putoan" -tarinaan tulee, niin jos linkki ei toimi, niin se on todennäkösesti poistettu täältä kokonaan :)

Lähettäjä: Nikke 
Päivämäärä:   7.10.14 18:00:16

wou.. enpä oo käynyt täälläkään yli vuoteen. Jäänyt ihan välistä tämäkin tarina :D

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   7.10.14 21:52:45

Nikke, sua ei olekaan näkynyt! En mäkään oo täällä käynyt vähään aikaan, mutta vähän kiva kuulla susta. Pitäskö vaihtaa taas kuulumisia jotenkin? :)

Lähettäjä: jackets 
Päivämäärä:   8.10.14 10:40:04

Mä oon sitä mieltä, että voisit Jamis taas laittaa tänne jotain stooria ;) Long time no read!

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   8.10.14 23:20:56

Jackets, mä oon pitänyt vähän hiljaiseloa tarinoiden suhteen viime kuukausien aikana ja kirjottanut lähinnä omaksi iloksi. En tiiä, onko niistä mikään sellanen, jonka voisin julkaista. Ja kerro mulle, reikäpäälle, ootko sä se sama jackets jonka kanssa vaihdettiin meseosotteita sillon, kun mese oli vielä käytössä?

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.