Lähettäjä: hanoi
Päivämäärä: 10.8.13 02:38:41
Miska
Mä käänsin hymyillen katseeni Sasun kasvoihin, jotka olivat niin lähellä omiani että mä tunsin sen hengityksen. Sen käsi piti omastani kiinni ja mä tunsin itseni maailman onnellisimmaksi ihmiseksi sillä hetkellä. Maxin hiljainen tuhina rikkoi huoneessa vallitsevan hiljaisuuden. Me vaan katsottiin toisiamme Sasun kanssa, enkä mä voinut olla jälleen kerran ihailematta sen erikoisia, mun mielestä tosi kauniita silmiä. Me oltiin niin lähekkäin, etten mä voinut estää itseäni, miksi olisi edes pitänyt kun kukaan ei ollut näkemässä, joten kumarruin vielä vähän lähemmäs, niin että meidän huulet koskettivat. Painoin silmäni kiinni ja nostin toisen käteni Sasun lyhyisiin hiuksiin antaen pehmeiden suortuvien kulkea sormieni läpi. Tuntui kuin perhosparvi olisi jälleen kerran lehahtanut lentoon mun vatsassa ja tunsin ilon suorastaan kuplivan sisälläni. Vaikka meidän pitikin salailla meidän suhdetta, mikä oli harvinaisen hermotuttavaa, niin silti mä tiesin, että halusin olla tässä aina. Ja ehkä joskus tulisi aika, että kumpikaan meistä ei välittäisi, mitä muut ajattelvat. Juuri nyt se tuntui kuitenkin mahdottomalta. Mä olin varma, että jos joku olisi saanut tietää meistä, niin turpaan siitä tulisi, eikä varmaan ihan vähääkään. Mutta rakkaus kuitenkin voitti pelon, enkä mä olisi luopunut Sasusta mistään hinnasta.
”Pitäskö meijän jatkaa tätä esitelmää?” mä naurahdin, kun meidän huulet erkanivat toisistaan.
”Eikö toi äskenen muka ollu paljon kivempaa ku jonku esitelmän raatamine?” Sasu virnisti vastaukseksi. Mä rakastin sen hymyä ja olisin voinut vaan istua siinä koko päivän tuijottamassa niitä maailman kauneimpia kasvoja.
”On tietenki mut ainahan ei voi tehdä sitä, mikä on kivointa”, totesin ja Sasu kohautti olkiaan. Mä en saanut sitä typerää hymyä pois kasvoiltani alkaessani selaamaan psykan kirjaa, kiitos Sasun. Mä huokaisin tajutessani, että me ei oikeasti oltu tehty niillä tunneilla melkein mitään ja meillä oli nyt valtavasti hommaa.
”No mitä, eikö panostaminen enää innostakkaan?” Sasu virnuili.
”Ei mut mä en tajuu mitä vítun järkee oli jättää koko páska himassa tehtäväks ku oltais voitu tehä niillä tunneillaki niinku muut”, mä valitin ja Sasu vaan hymyili mulle.
”Lopeta toi virnuilu!” mä sanoin ja tönäisin poikaa kevyesti. Me jatkettiin kirjan selailua ja kirjoittamista, kunnes mä en enää kerta kaikkiaan pystynyt keskittymään ja kysäisin Sasulta, halusiko se kahvia.
”Vítun kofeiiniriippuvainen”, se naurahti meidän noustessa ja astellessa alakertaan keittiöön.
”Vítun nikotiiniriippuvainen”, sanoin takaisin.
”No hyvä sun on sanoo!” Sasu nauroi.
Iltaan mennessä me oltiin viimein saatu se projekti jotenkuten valmiiksi, mutta en mä kovin hyvää arvosanaa uskaltanut odottaa. Mä olin huomannut siinä tehdessä, että Sasu oli vaikuttanut jotenkin vaivaantuneelta ja jotenkin tosi epäinnokkaalta, vaikka enhän mä nyt itsekään kovin innokkaasti sitä ollut tekemässä, mutta kuitenkin. Mä rupesin miettimään, että saattoikohan Sasulla itse olla asiat jotenkin huonosti kotona. En todellakaan viitsinyt ruveta kyselemään aiheesta, koska tiesin, miltä se tuntui, kun muut utelivat asioista, joista ei todellakaan halunnut puhua. Siispä tyydyin vain miettimään asiaa mielessäni ja yritin ajatella jotain muuta. Jossain vaiheessa Tommi soitti meille ja pyysi ulos. Kumpikaan meistä ei ollut kovin innokkaana menossa, mutta päätettiin silti raahautua paikalle. Kohta kaikki alkaisi epäilemään, jos me vietettäisiin liikaa aikaa kahdestaan. Kieltämättä kuulostaa aika typerältä, mutta minkäs sille mahtoi. Mä vihasin meidän tilannetta. Siis olin kyllä enemmän kuin onnellinen Sasun kanssa, mutta oli niin ärsyttävää salailla meidän suhdetta. Kumpa kaikki voisivat vain olla onnellisia meidän puolesta, eikä tarvitsi pelätä saavansa turpaan heti, kun piti kädestä kiinni, halasi tai jotain muutaa vastaavaa. Mä olin muiden seurassa aina tosi hermostunut ja pelkäsin, että se alkaisi kohta näkymään ulospäinkin, ellei näkynyt jo. Se vaikutti myös koko mun muuhun olemukseen ja tiuskin muille helposti ilman mitään syytä.
Me istuskeltiin ala-asteen pihalla ja mä istuin Sasun vieressä. Mä kuuntelin hiljaisena muiden juttuja ja polttelin tupakkaani. Mun olisi niin tehnyt mieli tarttua Sasua kädestä ja nojata päätä sen olkapäätä vasten. Tietenkään mä en voinut sitä tehdä ja tungin vapaan käteni hupparin taskuun, etten vahingossakaan tekisi sitä. Mä en halunnut edes katsoa Sasuun päinkään, koska pelkäsin muiden huomaavan jotain ja samalla tajusin, että aloin hermoilla jo ihan liikaa turhasta. Miksi ihmisten piti olla niin ahdasmielisiä? Miksei ne voineet vaan hyväksyä kaikenlaista rakkautta? Oliko sillä muka niin väliä, oliko toinen osapuoli tyttö vai poika? Mä en olisi aikasemmin ikinä voinut kuvitella tykkääväni jostain pojasta, kuten Sasusta, mutta ei mulla mitään homoja vastaan silti ollut. Mulle oli aivan sama, ketä joku rakasti. Mä en ollut ylipäätään osannut kuvitella, että voisin joskus tuntea jotain tällaista, jotain niin erityistä. En mä ajatellut, että voisin välittää jostain ihmisestä yhtä paljon kuin Sasusta nyt. Mä tosiaan rakastin sitä poikaa, pystyin jo myöntämään sen itselleni ja hyväksyä asian. Vielä iloisempi mä olisin, jos muutkin olisivat voineet hyväksyä sen, mutta sellaista nyt oli turha toivoakkaan.
Kun me sitten joskus kymmenen aikaan lähdettiin sieltä koululta, Sasu lupasi heittää mut autollaan kotiin samalla. Mä istuin etupenkillä kuunnellen auton hurinaa ja radiosta hiljaa soivaa musiikkia. Pystyin vihdoinkin rentoutumaan, kun muut eivät olleet vieressä pällistelemässä ja se hetki oli muutenkin jotenkin ihanan rauhallinen, mä olisin voinut vaikka nukahtaa.
”Älä ny siihen kuitenkaan nukahda”, Sasu naurahti kuin lukien mun ajatukset ja ryhdistäydyin vähän penkissä.
”En, tää tuntuu muutenki melkee ku unelta”, mä vastasin ja Sasu vilkaisi mua kysyvästi. ”Miten nii?”
”Noku mä saan olla niin ihanan ihmisen kanssa ku sä”, mä vastasin saaden pojan hymyilemään.
”Sä oot iha hassu”, se sanoi, ”mut oot säki aika ihana.” Oli mun vuoro hymyillä.
Seuraavan päivän mä vietin taas koulun jälkeen Sasun kanssa. Me oltiin päädytty sen luokse. Mä istuin sen kirjoituspöydän ääressä ja kysyin, saiko sen lokeroihin katsoa. Se nyökkäsi huolettomasti. Yhdessä laatikossa mä huomasin jonkun lyijykynäpiirrustuksen, joka tarkemmin katsottuna oli todella hieno.
”Vau, joku osaa piirtää”, mä totesin ja Sasu nappasi piirrustuksen mun kädestä.
”Piirrätsä paljonki?” kysyin kiinnostuneena. Sasu tunki piirrustuksen nopeasti takaisin laatikkoon.
”En, joskus harvoin...”, se mutisi ja vaikutti jotenkin nolostuneelta. Mitä hävettävää oli, jos osasi piirtää noin hyvin?
”Piirrä mulle jotain”, mä pyysin ja Sasu katsoi mua ihmeissään. Mä naurahdin sen järkyttyneelle ilmeelle. ”Mä haluun et sä piirrät mulle jonkun kivan kuvan”, suostuttelin ja siirryin pojan viereen sängylle. Sen huulet kaartui hymyyn ja se kaatoi mut selälleen siihen sängylle.
”Vaan jos sä soitat mulle kitaraa seuraavan kerrran ku ollaan teillä”, se esitti vaatimuksensa.
”Kiinni veti”, mä naurahdin ja tunsin pehmeät huulet omillani.
”Se on nyt sovittu, muista kanssa”, Sasu sanoi noustessaan ja mä hymyilin.
”Muistan muistan mut nyt sä saat piirtää mulle jotain”, mä vastasin. Sasu otti jostain paperia ja kynän ja kysyi, mitä mä halusin sen piirtävän.
”Saat päättä ite”, mä naurahdin ja se mietti hetken alkaen sitten vedellä ääriviivoja paperille. Mä seurasin sen työskentelyä. Se näytti niin suloiselta keskittyessään ja tuijottaessaan tiiviisti paperia, jolle alkoi pikkuhiljaa muodostua kuvaa. Jossain vaiheessa mä tunnistin sen koiraksi ja tarkemmin katsottuna Maxiksi.
”Voi miten söpö, kiitos”, mä hymyilin Sasun antaessa piirrustuksen mulle.
”Ole hyvä, kulta”, se naurahti ja mä kiedoin käteni sen ympärille. Mä olin niin onnelinen, että tapasin sen pojan. Tuntui kuin meidän ensitapaamisesta olisi jo vaikka miten kauan.
Sasu saattoi mut kotiin. Me käveltiin hiljaisuudessa ja ilma oli alkanut viiletä. Päivät olivat jo kylmiä, saati sitten illat. Talvi läheni kovaa vauhtia ja kohta sataisi jo ensilumet. Lehdetkin oli jo melkein kaikki tippuneet. Me poltettiin tupakkaa ja yhtäkkiä Sasu pysäytti mut tarttuen mua kädestä. Hetken me katsottiin toisiamme, kunnes mä taas tunsin sen huulet omillani. Mä suljin silmäni ja tunsin Sasun käsivarret ympärilläni. Mä en jaksanut välittää siitä tosiseikasta, että me oltiin keskellä yleistä kävelytietä ja kuka tahansa saattoi nähdä meidät. Mä halusin vain olla Sasun lähellä ja jäädä siihen. Sen käsivarret tuntui turvallisilta mun ympärillä ja se tuntui niin oikealta, että mä en halunnut uskoa, jonkun ajattelevan sen olevan väärin. Kun me erkaannuttiin mä katsoin hymyillen Sasun silmiä, jotka tuikkivat katulampun valossa, kun huomasin jonkun tumman hahmon vilahtavan nurkan taakse.
”Mitä nyt?” Sasu ihmetteli mun säikähtänyttä ilmettä ja kääntyi itsekin samaan suuntaan. Hahmo oli kuitenkin jo kadonnut. Pelko heräsi mussa. Mitä jos se oli joku tuttu?
”Miska, mikä hätänä?” Sasu kyseli ihmeissään ja tuijotti mua.
”Mä... luulin nähneeni jonkun...”.
Sasu
Käännähdin pikaisesti katsomaan ympärilleni ja tunsin pienen hermostuneisuuden nostavan päätään.
- Ai missä? vilkaisin Miskaa, joka vilkuili kadun kulmalle.
- No siis tuolla, mut se meni jo, poika vastasi ja heilautti kättään nurkalle päin. Mä katsoin hetken aikaa siihen suuntaan ja purin hieman huultani toivoen, että Miska oli nähnyt harhoja tai ettei kyseessä ainakaan ollut kukaan tuttu. Laskin hupun päästäni ja siirsin katseeni Miskaan.
- Et sä nähny kuka se oli? kysyin hieman levottomana ja Miska katsahti mua.
- No en mä nähny kunnolla, se vastasi hiuksiaan haroen.
- Voi víttu, entä jos se oli joku tuttu? mutisin tuijotellen hämärää katua ja kirosin mielessäni koko tilannetta.
- Sitä mäki kelasin.. Mut toivottavasti ei.
- Toivottavasti ei!? Me ollaan ihan lainsuojattomia tällä kylällä jos joku tuttu oli näkemässä! sanoin korottaen vahingossa ääntäni. En mä nyt halunnut Miskaan mitään purkaa tai alkaa haastamaan riitaa, mutta olo tuntui lievästi sanottuna hermostuneelta. En mä nyt vielä ainakaan kuitenkaan ollut valmis siihen, että puoli kylää tietäisi meidän olevan yhdessä, saatika siihen, että mä menettäisin puoli kaveripiiriä sen myötä.
- No kyllä mä sen tajuan Sasu, tarviiko heti alkaa tiuskimaan! Ihan samalla tavalla tää muaki huolettaa, Miska vastasi hieman ärtyneesti ja veti pipoa korvilleen. Mun hermostuneisuus purkautui siinä vaiheessa, kuten tavallista.
- No sua sentään palvoo puol kylää, mutta mä oon asunu täällä koko ikäni, niin että varmasti on paljon semmosta porukkaa joka katkois multa niskat mielellään muutenkin, ja sitäpaitsi mä oon tuntenu mun kaverit naskista asti, enkä oo ihan heti valmis menettää niitä, aloitin vähemmän rauhallisesti tai ystävällisesti, ja jotenkin tiesin itsekin, että käyttäydyin tosi typerästi, lapsellisesti ja varsin epäreilusti. Mä en vaan voinut itselleni ja hermoilleni mitään, en voinut, vaikka totta helvetíssä olisin halunnut. Mä olin tällainen, ja saatoin ihmetellä mitä Miska mussa edes näki. Katsoin vaaleahiuksista pörröpäätä, joka näytti samaan aikaa ärtyneeltä ja jotenkin loukatulta.
- Víttu sä et voi olla noin itsekäs, sä puhut niinku se ois jotenki mun vika jos joku näki meidät, Miska sanoi hyvin tylysti ja mä siristin hieman silmiäni. Tuntui pahalta ajautua Miskan kanssa tällaiseen tilanteeseen, koska mä tykkäsin siitä niin hiton paljon ja välitin hurjasti, mutta mä en oikein kyennyt enää ottamaan takapakkiakaan.
- No en sanonu niin, heti alat dramatisoida, ärähdin ja astuin kymmenen senttiä lyhyemmän pojan eteen levottomana. Miska katsoi mua sinisillä silmillään jotenkin viileästi.
- Siltä se kuulosti, ja nytkö sä meinasit lyödä? Tarviiko aina hermostua niin helposti, koittasit välillä vähä rauhottua, Miska sanoi tylysti ja mä purin hammasta koska sanat eivät tuntuneet mukavilta. Ei sillä, ettenkö mä olisi ollut tyly Miskaa kohtaan.
- Sähän se ootkin niin helvetín täydellinen, tollanen vitun porvari, jos ei kelpaa niin miks sä sit oot siinä? vastasin lopulta liian ilkeästi ja Miska työnsi tupakan huultensa väliin ja sytytti. Mä tajusin menneeni liian pitkälle, ei ollut reilua viitata Miskan tai tämän perheen varakkuuteen, kun jätkän kotona ei kuitenkaan tainnut mennä kovin hyvin.
- Totta, en todellakaan tiiä mitä mä tässä vielä teen, se vastasi, imaisi savukettaan ja käännähti sitten täysin yllättäen, - kato peiliin, se tuhahti lopuksi ja samassa lähti astelemaan poispäin mun luotani, enkä mä tiennyt mitä tekisin. Mä en ikinä tiennyt mitä tällaisissa tilanteissa pitäisi tehdä. En mä osannut toimia ihmisten kanssa läheskään aina niin kuin pitäisi, mutta en mä halunnut lähteä himaan riidoissa. Juoksisinko mä sen perään? Äh, ei musta ollut nörtymään tässä vaiheessa. Joten niinpä mä typeränä katsoin kuinka Miska katosi kulman taakse, sytytin sitten hiljaa itsekseni tupakan ja lähdin surkeana kävelemään kotiin, eikä mun olo ollut ihan hetkeen tuntunut läheskään näin pahalta.
Jos mulla oli välirikko Miskan kanssa ja joku oli vieläpä mahdollisesti nähnyt meidät siinä kadulla, niin ei kotona meno ollut yhtään sen mukavampi. Mua vítutti ja harmitti järjettömästi kaikki, eniten oma käytökseni Miskaa kohtaan ja heti himaan päästyäni astelin jääkaapille ja korkkasin oluen.
- Et sáatana juo mun kaljoja! Faija alkoi mesota, mutta mä en suuremmin kiinnostunut sen komennoista vaan nostin tölkin huulilleni.
- Pää kiinni, murahdin tympääntyneenä koko äijälle ja se nousi ylös, asteli keittiöön ja näytti siltä, että iskisi mun pään läpi ikkunalasista tai jotain. En mä olisi ihmetellyt jos se olisi sellaista tehnytkin, vitun sekopää.
- Mitä sä selität? Kato et Santeri ala isäs kanssa pelleilemään, siinä sulle ei hyvin käy, faija jatkoi uhkaavana ja asteli lähemmäs.
- Sori mut ei mulla oo isää, tuhahdin ja hörppäsin kaljaani katsoen sitten niihin harmaanvihreisiin silmiin, jotka tunnistin samanlaisiksi kuin omani, vaikkein todellakaan olisi halunnut.
- Nyt et juo siitä oluesta enää yhtään kulausta tai mä murran sulta nenän, mies jatkoi uhoten ja mä naurahdin ilottomasti. Topi Laine näytti melko perinteiseltä suomalaiselta mieheltä - kaljamaha, kaljuuntuva päälaki ja vaaleat hiukset. Alkoholi oli saanut äijän vähän rupsahtamaan, mutta kai se kuului siihen sen helvetín alkoholistimaiseen imagoon.
- Ai en juo? Okei, ei sit, hymähdin ja hetken mielijohteesta astelin lavuaarille ja kaadoin lähes täyden tölkin lopun sisällön viemäriin. Siinä vaiheessa faija sekosi, se hyökkäsi päälle ja tarrasi kiinni mun hupparista, tönäisten voimalla päin kaappeja. Takaraivossa vihlaisi, mutta mä en kerennyt ajatella asiaa pidemmälle kun tunsin nyrkin iskeytyvän vasempaan silmäkulmaan.
- Oot hitto pahempi ku isoveljes! äijä huusi ja mä kirosin, kävin sen päälle ja iskin nyrkkini sen leukaan ja painoin sen vasten keittiön seinää. Mä pääasiassa pärjäsin faijalle nykyään aina, mutta silti se aina aloitti.
- Sä oot ite ihan täys paská, ootko koskaan tullu ajatelleeks? kysyin inhoten ja iskin nyrkkini voimalla päin sen kasvoja. Äijä kirosi ja yritti päästä mun otteesta, mutta ei varsinaisesti onnistunut.
- Sekopää, se kähisi ja mä vein käteni sen kurkulle, enkä pelännyt painaa vähän.
- Samaa vertahan meissä molemmissa on, että voit kattoo ihan ite peiliin, totesin ja painoin äijän kurkunpäätä peukalollani. Musta tuntui, että mä olisin varmaa kuristanut sen tai jotain, ellen olisi jossain vaiheessa havahtunut siihen, että sen naama oli ihan punainen, eikä henki kulkenut juuri lainkaan. Joten kun mä päästin irti niin faija otti tukea tiskipöydästä ja sen hengitys rahisi kun se koitti saada ilman kiertämään, mutta mä en jaksanut alkaa kiinnostua seuraamaan, vaan tyydyin nappaamaan jääpussin pakasteesta, painoin sen silmäkulmalleni ja astelin huoneeseeni miettien edelleen ja lähinnä vain Miskaa. Musta tuntui, että mä tekisin mitä vaan, että saisin asioita kelattua taaksepäin.
Seuraava päivä koulussa oli tuskainen. Perjantaifiilistä ei ollut, tai ainakin se laski siinä vaiheessa kun mä astelin koulun ovista sisään ja tajusin, että puoli käytävää tuijotti mua täysin häpeilemättömän tiiviisti. Luokassa jätkät eivät puhuneet mitään, ei sen pahemmin Miska kuin Tommi, Niko tai Henkkakaan, ja kun mä psykan tunnilla tajusin, että mun täytyi pitää Miskan kanssa se esitelmä perheväkivallasta kun oma silmä oli muutenkin mustana ja jengi supisi luonnottoman paljon, niin teki oikeasti mieli hävitä paikalta. Tämä aamun perusteella mä tiesin, että joku oli nähnyt meidät siellä kadulla ja että asia oli levinnyt yhden aamun aikana yli puolelle koululle ja kylälle. Ne oletti, että me oltiin Miskan kanssa ihan homoja, mikä ei kyllä sinällään ollut täysin kyllä valhettakaan, mähän olin hulluna siihen kundiin, mutta siltikään mua ei varsinaisesti huvittanut olla tuijottelun ja supinan keskipisteenä. Enkä mä uskonut, että Miskan olo oli sen parempi - ei se mulle puhunut, enkä mä sille, mutta me saatiin osaksemme mainittavasti hiljaista, negatiivista huomiota. Ei me puhuttu siitä esitelmästäkään toisillemme mitään, kunhan mentiin luokan eteen, seliteltiin vähän ja eturivin muijat kikattelivat ja ilmeisesti odottivat, että me otettaisiin toisiamme kädestä kiinni. Hitto, että mä olisin halunnutkin, mä olisin halunnut ottaa Miskaa kädestä ja viedä sen pois luokasta ja lähteä sen kanssa kahdestaan pois koko helvetín kylästä. Mä en kuitenkaan tehnyt niin.
Kun koulu loppui jo yhdeltä mä suuntasin kotiin olo vähintään kurjana ja mietin, että mun pitäisi oikeasti jutella Miskalle. Mä kuitenkin jänistin koulun parkkiksella ja katosin autooni, enkä edes kotona saanut tartuttua puhelimeen. Atte kyseli juomaan tänään, ja se olikin sitten niitä harvoja jotka kyselivät, vaikka normaalisti puhelin soi perjantai-iltapäivällä kokoajan. Mä huomasin, että porukka tietoisesti vältteli mua ja varmasti Miskaakin sen takia, että joku oli nähnyt meidät ja kertonut asiasta jokaiselle. Aten seura houkutteli, mutta ei nyt sinällään ollut parasta mahdollista, sillä sen kanssa sekaantui helposti monenlaiseen laittomaan, oli se sitten huumejuttuja tai auto - ja venemurtoja, mutta kaverina se oli loistava, vaikka mä sitten kuitenkin lopulta tyydyin kieltäytymään sen kutsusta. Mä en tiennyt miten mä koko tämänhetkisestä tilanteesta selviäisin, eikä mua edes enää nyt haitannut niin paljon se, että mun ja Miskan juttu alkoi tulla ilmi, vaan lähinnä se millaiset välit mulla siihen poikaan oli. Mä kelasin vaan, että Sasu Laine oli maailman idiootein jätkä kun se käyttäytyi näin, vaikka halusi jokaisella aivosolullaan vaan olla Miskan kanssa. Joskus seitsemän aikaan päätin lähteä kyläkiesille ylhäisessä yksinäisyydessäni toivoen, että ajatukset siitä vähän selkenisivät.
Ja selkeniväthän ne. Siis ainakin siinä suhteessa, että mä huomasin paikallisen marketin ohi ajaessani tutun hahmon seisomassa kevarinsa kanssa tupakalla sen pihalla. Käänsin volvoni suoraan kaupan pihaan, astelin ulos ja suuntasin reippain askelin vaaleahiuksisen pörröpään luo. Nyt mä sille puhuisin, ihan varmasti, ja hoitaisin kerrankin asiat oikein. Miska havaitsi mut jo kauempaa, viskasi tupakan maahan ja nappasi kypäränsä.
- Miska oota!
Mä harpoin sen luo ja kundi tuijotteli kenkiään.
- Miska, mä oon ih... Mitä sulle on käyny?! älähdin tajutessani jätkän kasvoissa näkyvät mustelmat, - mitä víttua, kato mua, jatkoin selvästi järkyttyneenä ja siniset silmät käväisivät mun omissani, enkä mä osannut kuin tuijottaa.
- No tuijota nyt säki vielä ku joku idiootti, sitähän koko tää päivä on koulun osalta muutenki ollu, Miska sanoi hieman levottomana ja vilkaisi ympärilleen. Sen leuka oli suuren sinisenvioletin mustelman peitossa ja silmäkulmassa näkyi punertavaa turvotusta.
- Mitä sulle on käyny, oot sä tapellu jonku kaa? kyselin huolestuneena ja hipaisin pojan leukaa.
- Ihan sama.
- No ei oo, kenen kaa sä oot tapellu, Raipen kanssako? Hitto noi näyttää oikeesti pahoilta, jatkoin sekavalla äänellä, enkä voinut olla katsomatta Miskan kasvoja, joihin oltiin selkeästi lyöty. Mä jos joku sellaisen tunnisti.
- Jutellaan myöhemmin, mulla on kiire ku Maxkin on yksin himassa, Miska sivuutti mun huoleni ja kysymykseni, veti kypärän päähän ja mä olisin halunnut estää sitä, mutten saanut raajojani toimimaan.
- Miska oota.
- Anna olla Sasu, nähään myöhemmin okei? se murahti värittömästi kypäränsä takaa ja nousi kevarinsa kyytiin. Me katsottiin hetki toisiimme ja se hassu väreily tuntui sen katsee välillä, mutta vain hetken kun se mun pörröpäinen kitarapoika sitten käynnisti ajokkinsa ja kaarsi pois marketin pihasta. Mun tunteet sitä kohtaan vahvistuivat kokoajan, ja hitto mua raastoi sisältä kun mä en voinut olla sen kanssa. Tuntui ihan vitun pahalta. Mulla oli jotenkin tyhjä olo, ja samalla raivostunut siitä, että joku oli satuttanut Miskaa. Mun vihankohteeksi nousi päällimmäisenä Raipe, koska mä en keksinyt ketään muuta niin kusípäätä kuin se.
Mun päässä syntyvä ajatus oli tapansa mukaan aivan hetlvetín typerä ja ideana järjetön. Mä oli vihainen, joten mä kiskoin kotona parit keskiketterät pohjustukseksi, suuntasin viileään syysiltaan ja lähdin pienessä, mutta raivokkaassa hiprakassani parin kilometrin päähän kohti turhan tuttuja kerrostaloja. Oli suunnilleen viimeinen niitti tehdä Miskalle jotain, koska se kundi merkitsi mulle aivan hiton paljon, mähän olin todella rakastumassa siihen. Enkä ihan vähäänkään. Kun mä pääsin sen harmaabetonisen kerrostalon kohdalle, tyydyin nojautumaan seinää vasten ja sytyttämään tupakan. Ilta oli hämärä ja siinä raivopäisyydessäni mä jotenkin tajusin, että oli ihan järjetöntä olla siinä kytiksellä ja odottaa Raipea koska enhän mä tiennyt milloin se tulisi kämpilleen, jos tulisi. Jääräpäisyys vei kuitenkin voiton ja viidennen tupakan kohdalla mä viimein huomasin pitkän ja humaltuneen jätkän astelevan kerrostalolle päin kadulta. Se kaiveli avaimia taskustaan ja pihanpoikki kävellessään mä astelin siitä kulmalta, hetin tupakan maahan ja kävin siihen voimalla kiinni takaa. Raipe päästi yllättyneen älähdyksen suustaan ja mä kiersin käteni sen kaulan ympäri takaapäin, eikä se saanut siinä humalassa itseään irti.
- Mitä víttua?! se mölisi ja tarrasi mun käteeni alkaen riuhtoa itseään irti.
- Hiton @!#$, sanoin sille ärtyneenä, höllensin otettani ja työnsin sen voimalla vasten kerrostalon seinää.
- Kato Sasu, tulit sit vihdoin kaapista, sä et usko mitä mä eilen näin sun tekevän keskellä vitun kauppakatua, Raipe alkoi aukomaan tunnistettuaam, ja mä painoin sitä voimalla vasten betonia, - vitun híntti, pitääks mun tapella sunki kanssa, eiks se riitä, että mä näytin sun poikaystävälle tänään mitä mieltä me ollaan homoista? jätkä jatkoi ja siinä vaiheessa mulla viimeistää paloi kiinni. Raipen huuli näytti olevan auennut ja oletin sen olevan Miskan ansiota. En kuitenkaan ajatellut sen suuremmin vaan samantien iskin nyrkkini kahdesti ja voimalla Raipen mahaan saaden kundin taipumaan hieman kaksinkerroin. Sen mainittava humalatila oli mulle eduksi ja vaikka jätkä sai iskettyä mua ohimoon, onnistui mun kaataa se maahan kun sen koordinointikyky oli heikentynyt. Ei ollut sinällään tasapuolista tapella jätkän kanssa joka oli kovemmassa kännissä, saatika lainkaan fiksua toteuttaa sitä kerrostalon takana, josta kuka tahansa saattoi nähdä, mutta ei mua oikeastaan kiinnostanut. Potkaisin polvilleen noussutta kundia suurella voimalla kylkeen saaden sen älähtäen kaatumaan takaisin. Mä kyykistyin alemmas, laskin polveni sen rintakehälle ja painoin voimalla, saaden Raipen kädet tarraamaan paniikinomaisesti jalkaani.
- Lopeta sekopää, se kähisi ja mä iskin sitä silmien väliin, poskeen, nenään, ja vielä uudestaan, enkä kyllä varsinaisesti katunut yhtään, - sä oot pahempi ku veljes, Raipe ähisi hengityksen kulkiessa huonosti ja veri valui sen nenästä suuhun, leukaan ja poskille.
- Nii mä oon kuullu, vastasin tylysti ja nousin ylös saaden Raipen yskimään.
- Sulle käy vitun huonosti, ihme fägäri, se kähisi ja mä potkaisin sitä voimalla jälleen, enkä kyllä sinällään epäillyt sen sanoja kohtalostani yhtään. Raipe ynisi kivusta pidelleen kylkiään, sylkien verta ja koittaen nousta. En mä ollut koskaan ollut näin paljon niskanpäällä, koska Raipe osasi tapella, mutta luultavasti se oli niin humalassa, ettei siitä ollut vastusta. Mua ei kuitenkaan kiinnostanut, mä olin niin ärtynyt siitä, että se oli käynyt Miskan kimppuun. Kyykistyin alas, tartui jätkän hupparinrinnuksista ja Raipen katseessa näkyi pelkästään inhoa. Sen kasvot näyttivät varsin mukiloiduilta, ja mä toivoin salaa että jos en onnistunut murtamaan luita muualta niin rusahduksen aikaansaanut lyönti olisi murtanut edes nenän.
- Tiiätkö jos sä kosket Miskaan vielä yhenkin kerran niin mä puhkon sulta silmät, totesin hermostuneena, vetäisin jätkää lähemmäs ja tönäisin vasten asfalttia. Sitten mä nousin ja hillitsin itseni etten olisi käynyt enää päälle. Raipen nenästä valui verta kuin kraanasta kun se nousi ynähdellen ja hegitys rahisten, kylkeään pidellen polvilleen, mutta mä en alkanut katsomaan sen selviytymistä kämpilleen, vaan lähdin hermostunein askelin astelemaan kotiin päin sytyttäen samalla tupakan. Huomenna mä saattaisin vähän miettiä, mutta vähät siitä, koska heti aamusta mä ottaisin ensisijaiseksi asiaksi puhua Miskalle, koska mä en hitto kestänyt olla ilman sitä. En todellakaan kestänyt.
Miska
Mua alkoi kaduttaa heti, kun olin lähtenyt ajamaan pois siitä kaupalta ja jättänyt Sasun sinne seisomaan. Ei meidän ollut mitään järkeä riidellä keskenämme, kun tää meidän tilanne oli muutenkin niin páskamainen tällä hetkellä. Sasu vaan oli saanut mut suuttumaan sanoillaan, enkä mä ollut heti valmis antamaan anteeksi ja sopimaan. Nyt mä kuitenkin olin ja mun teki mieli kääntyä ympäri. Kai se osittain kuului Sasun luonteeseen, että se teki ja sanoi kaikkea typerää miettimättä lainkaan, mutta ei se sitä silti oikeuttanut käyttäytymään sillä tavalla. Olihan vika mussakin, ei mun olisi tarvinnut alkaa huutaa sille takaisin, mutta väkisin sitä alkaa huutaa, kun toinen osaa olla niin raivostuttava. Mä kuitenkin rakastin sitä jätkää aika hemmetin paljon ja tiesin, etten osaisi olla ilman sitä, joten miksi edes piti vihoitella? Siinä ajaessani mä päätin, että huomenna soittaisin Sasulle ja sopisin asiat.
Mutsi ja faija olisi taas myöhään töissä, joten kotona mua odotti siis vain Max. Onneksi mulla oli aina sentään joku, joka ei koskaan valehdellut, huutanut tai pettänyt. Mä en olisi koskaan uskonut voivani kiintyä koiraan niin paljon, mutta tosiasia oli, että Max oli mulle mun vanhempiakin paljon tärkeämpi. Se jaksoi aina piristää masentunutta mieltä, kuten nytkin. Mä en voinut olla hymyilemättä koiran loikkiessa innoissaan mua vasten ja yrittäessä nuolla mun naamaa. Kumarruin rapsuttamaan sitä ja se kellahti selälleen kieli ulkona repsottaen. Menin yläkertaan huoneeseeni ja Max kipitti perässä. Se loikkasi mun sängylle ja käpertyi kerälle nukkumaan. Mä nappasin kitarani ja istahdin koiran viereen. Mun pää tuntui kuhisevan ajatuksia, niin etten saanut itsekään niistä selvää. Mä mietin lähinnä Sasua ja mua. Onneksi huomenna ei ollut koulua, mä en olisi kestänyt toista samanlaista päivää kaikkien tuijottaessa. Pakkohan sinne oli jossain vaiheessa palata, mutta mä tarvitsin pari päivää aikaa miettiä rauhassa kaikkea. Tavallaan oli helpottavaa, ettei meidän tarvinnut ainakaan enää salailla mitään, mutta toisaalta Raipen aiheuttamat mustelmat kirvelivät edelleen mun kasvoissa muistuttaen, mitä mieltä tälläisessä ahdasmielisessä tuppukylässä oltiin meidänlaisista.
Jossain vaiheessa mä päätin lähteä ulos, kun en kertakaikkiaan pystynyt istumaan sisällä. Ehkä kylmä ilma selkiyttäisi mun sekavat ajatukset. Nappasin Maxin mukaan ja heitin toisen hupparin niskaan. Ovella sytytin tupakan ja lähdin astelemaan tietä pitkin ajattelematta lainkaan mihin kävelin. Kunhan annoin jalkojen viedä. Max oli innoissaan yöllisestä lenkistä ja nuuhki niin, että tuhina vaan kävi. Jossain vaiheessa mä löysin itseni sieltä tutulta rannalta ja muistoja palasi mun mieleen. Mä muistelin sitä, kun Max oli hypännyt Sasua päin ja hymy kohosi mun kasvoille. Silloin me oltiin vielä vihattu toisiamme sydänten pohjasta. Nyt asia oli päinvastoin, mä rakastin Sasua sydämeni pohjasta. Mä istahdin siihen hiekalle Maxin lutratessa vedessä.
”Miska?” mä kuulin tutun äänen kysyvän takaani ja nousin seisomaan kääntyen ympäri. Siinä se seisoi huppu päässä, toinen käsi taskussa ja toinen tupakkaa pidellen. Sasu katseli mua jotenkin varautuneen näköisenä ilmeisesti olettaen, että mä alan heti huutaa sille. Mä kävelin jätkän eteen ja sanakaan sanomatta kiedoin käteni sen ympärille. Sasu hämmentyi hetkeksi, kunnes vastasi halaukseen. Sen kietoessa lämpimät käsivartensa mun ympärille, mä tajusin kuinka paljon mä olin tätä kaivannut, vaikkei me edes ehditty kovin pitkää olemaan riidoissa. Sillä hetkellä mä tajusin, etten kertakaikkiaan pystyisi olemaan erossa Sasuta. Ihan sama mitä se sanoisi tai tekisi.
”Mä rakastan sua”, mä sanoin ja tuntui hyvältä sanoa se ääneen. Nojasin Sasun tupakanhajuista hupparia vasten, enkä olisi halunnut irrottaa otettani ollenkaan.
”Mäki sua”, Sasu vastasi ja painoi poskensa mun hiuksiin. Siinä me seisottiin tupakat sormissa palaen ja mä tunsin itseni maailman onnellisimmaksi ihmiseksi.
Jossain vaiheessa me oltiin päädytty sieltä rannalta Sasulle mun päätöksestä, koska musta tuntui, että me oltiin aina meillä. Maxia ei tarvinnut viedä kotiin, vaan Sasu sanoi, että sekin voisi tulla. Mä en edes tiennyt juuri mitään sen perheestä ja olin nähnyt ainoastaan sen veljen. Tai no eihän Sasukaan ollut mun vanhempia juurikaan nähnyt, mutta hyvä ku näin niitä itsekään. Ne olivat töissä suunilleen ympäri vuorokauden, työnarkomaaneja molemmat. Ja sitten ne lähtivät useamman kerran vuodessa niille työmatkoilleen. Mä en edes huomannut eroa, jos ne olivat jossain ulkomailla vaikka viikonkin, eivät ne muutenkaan ikinä olleet paikalla. Enää asia ei edes haitannut mua ja mä olin oppinut hyväksymään sen. Ja rahaahan meillä piisasi ja monet olivat sitä mieltä, että se takasi onnellisuuden. Mä en ollut samaa mieltä.
“Haluutsä jotain? Juotavaa vaikka?” Sasu kysyi, ku me oltiin päästy sisälle. Niiden pienestä, hieman sotkuisesta kerrostaloasunnosta huomasi ainakin sen, ettei perhe tainnut kovin varakas olla. En mä halua kuulostaa mitenkään itserakkaalta, ei siinä mitään pahaa ollut. Mä en itse olisi koskaan edes halunnut olla rikkaasta perheestä. Mielummin tulisin ihan normaaleista kotioloista. Mua suorastaan vítutti välillä asua siinä vítun kartanossa, kun melkein kaikki muut asuivat ihan normaaleissa asunnoissa. Tosin Sasun kämppä oli ehkä normaalia pienempi ja jotenkin nuhjuinen. Silloin kun mutsi ja faija olivat kotona, ne eivät muuta tehneetkään kuin siivonneet, niin ja tietysti kaikkia työjuttuja.
“Ihan sama”, mä vastasin ja Sasu otti jääkaapista kaksi olutta heittäen toisen mulle. Tuntui, että siitä oli kauhean pitkä aika, kun olin viimeksi juonut, vaikka ei varmaan tosiasiassa edes ollut.
Me mentiin Sasun huoneeseen ja mä istahdin sen sängylle. Se istui mun eteen tuolille ja vasta silloin mä huomasin pienen mustelman sen ohimossa, joka näytti epäilyttävästi jonkun nyrkin aiheuttamalta.
“Mitä?” Sasu kysyi nähtyään mun ilmeen.
“Kenen kanssa sä oot tapellu?” mä kysyin ja Sasu tuijotti mua ensin ihmeissään kääntyen sitten poispäin. Mä tuijotin sitä vaativasti, vaikka olinkin melko varma, kenen kanssa. Se oli varmasti mennyt kostamaan Raipelle.
“Raipen kanssako?” mä tivasin ja hiljaisuus oli selvästi myöntymisen merkki.
“Se ansaitsi sen sen jälkeen, mitä se teki sulle!” Sasu sanoi kuin puolustellen.
“Rauhotu, en mä sulle vihanen oo”, mä naurahdin ja Sasu näytti hetken hämmentyneeltä.
“No hyvä, mä jo luulin, että sieltä tulee joku saarna”, se sanoi virnuillen.
“Sille tais käydä huonommin ku sulle?” mä arvasin, koska Sasun kasvot eivät olleet kovin pahassa kunnossa.
“Sanotaan vaikka näin, että se sai luultavasti ryömiä kotiinsa”, Sasu virnisti ja mä pudistin päätäni.
“Sasu!” eteisen suunnalta kantautui humalaisen kuuloinen karjaisu ja Sasun ilme muuttui huolestuneeksi.
“Voi @!#$”, se mutisi hiljaa ja nousi ylös.
“Mitä?” mä kysyin nousten myös.
“Perkeleen kakara, missä sä olet?” joku mölysi talossa ja mussa heräsi pahat epäilykset. Jotenkin musta tuntui, että huutaja oli Sasun isä.
“Täällä ollaan”, Sasu sanoi avaten huoneensa oven.
“Taasko sä oot juonu mun kaljat?” keski-ikäinen, kaljuuntuva mies ärähti horjuen umpikännissä keittiössä. Mun mielessä vahvistui epäilys, että mies oli Sasun isä. Mulle alkoi pikkuhiljaa selvitä, miksi me oltiin aina meillä, eikä Sasu koskaan puhunut perheestään ja miksi se oli niin vastahakoisesti tehnyt sitä meidän esitelmää. Jostain syystä mulle tuli huono omatunto. Turha mun oli valittaa kotioloistani, mun vanhemmat ei sentään olleet väkivaltaisia alkoholisteja.
“No víttu mihin ne on sitte kadonnu täältä?” mies huusi.
“No en mä víttu tiiä, varmaa Joona ottanu ne mukaansa”, Sasu sanoi.
“Voi júmalauta, mulle et ala kakara víttuilemaan”, sen isä ärisi ja asteli horjuen lähemmäs. Se yritti selvästi lyödä Sasua, mutta Sasu oli nopeampi ja tarttui isänsä kädestä vääntäen sen selän taakse. Mä vaan seisoin siinä vaivaantuneena tietämättä, mitä tehdä. Max seurasi tilannetta epäluuloisena Sasun huoneen ovelta.
“Lähetään”, Sasu ilmoitti lyhyesti tönäistyään isänsä lattialle, sillä kestäisi hetki päästä ylös sieltä. Mä kutsuin Maxin mukaani ja me livahdettiin nopeasti ulos Sasun isän jäädessä jotain raivoamaan. Me käveltiin kiusaantuneen hiljaisuuden vallitessa meidän välillä. Mä en tiennyt yhtään, mitä sanoa. Musta tuntui tosi pahalta Sasun puolesta.
Kun me päästiin pihalle Sasu sytytti samantien tupakan ja tuntui välttelevän mun katsetta. Se vaikutti hermostuneelta ja mä astuin lähemmäs.
“Mä arvaan, mitä sä ajattelet”, sanoi sanoi ja mä kohotin kysyvänä kulmiani.
“Mitä?” kysyin ja Sasu vilkaisi mua nopeasti.
“Varmaa jotain, että näkeepähä mistä oon luonteeni periny”, Sasu vastasi kuulostaen jotenkin katkeralta.
“No en todellakaan!” mä sanoin ihmeissäni ja Sasu kääntyi katsomaan mua.
“Sasu, en todellakaan ajattele noin! Mite sä voit edes luulla niin? Sä et oot tollanen!” mä jatkoin.
“Enkö?” Sasu kysyi hiljaa. Mä heitin sen tupakan maahan ja halasin sitä.
“Et todellakaan”, vakuutin ja tunsin Sasun kädet ympärilläni.
“Eli sun mielipide musta ei muuttunu ton äskeisen jälkeen?” Sasu varmisti meidän erkaannuttua toisistamme.
“No ei! Miks ois? Ei ketään voi tuomita sen perusteella, millasesta perheestä tulee”, mä sanoin ja Sasu nyökkäili.
“Tota... haluisitsä lähtee vielä vaikka jonnekkin baariin?” Sasu kysyi hetken hiljaisuuden jälkeen ja mä vilkaisin sitä yllättyneenä. Mä olisin kyllä mielelläni vetänyt kännit, voisi hetkeksi taas unohtaa kaiken, kuten sen että lähes koko kylä vihasi meitä.
“No mikäs siinä mut mulla ei kyllä oo ikää...”, mä mutisin.
“Ei se haittaa, mä tiiän yhen baarin, jonne ei melkeen ikinä kysytä papereita”, Sasu sanoi, joten me käytiin viemässä Max meille ja suunnattiin kylän “keskustaan”.
Sasu
Mulla oli varsin hyvä fiilis kun me asteltiin keskustan läpi kohti baaria. Oikeastaan juuri nyt ei voinut vitunkaan vertaa kiinnostaa, että puoli kylää tiesi meidän suhteesta, ja ettei kovinkaan moni katsonut sitä mitenkään hyvällä. Tottakai se hermostutti, mutta en mä jaksanut nyt ajatella, mä olin vaan erittäin tyytyväinen, että me ei Miskan kanssa oltu enää riidoissa tai mitään.
- Tehäänkö syyslomalla jotain kivaa? kysyin ja vilkaisin vierelläni kävelevää poikaa.
- Niinku mitä?
- No emmä vielä tiiä, sanoin hieman huvittuneena ja Miska hymyili.
- Ai niinku pidetään viikon ryyppyputki tai jotain? kundi heitti ja mä virnistin.
- Tiiätkö mitä Miska, voi kivaa pitää ilman alkoholiakin, sanoin hyvinkin valistavasti ja Miska naurahti.
- Kyllä mä sen tiiän, mutta susta en menis takuuseen, pörröpää totesi ja mä tyrkkäsin sitä hellästi kylkeen saaden Miskan vaan naureskelemaan.
- Suu kiinni, hymyilin ja vetäisin poikaa lopulta kevyesti kädestä ja painoin huuleni sen huulille. Miska hymyili mun huuliani vasten ja me vaihtettiin kevyt suudelma, ennen kuin jatkettiin matkaa baarin ovelle.
Kuten mä olin arvellutkin, ei siellä kukaan mitään papereita ovella kysellyt ja niinpä Miskakin pääsi sisään ilman ongelmia. Mä kävin tilaamassa meille isot lasit olutta ja istuin sitten kundin viereen siihen pöydän ääreen. Paikalla ei ollut vielä hirveästi porukkaa koska kellokaan ei näyttänyt kovin paljoa, mutta uusimmat radiohitit pauhasivat kuitenkin suhteellisen kovalla. Me saatiin muutamia katseita osaksemme, mutta en mä oikeastaan jaksanut välittää. Ehkä jossain muussa tilanteessa mä olisin niitannut jokaista tuijottelijaa naamaan, mutta nyt mä en antanut kenenkään aliarvoisten katseiden pilata iltaani. Vein käteni pöydän alla Miskan polvella lepäävälle kädelle ja kundin suupielet kohosivat hymyyn saaden myös mut hymyilemään.
Me juotiin bissemme melko nopeaan tahtiin ja siinä vaiheessa kun useammat juodut miedot vaihtuivat shoteiksi, niin mä lopulta aloin tuntea oloni vähemmän selväksi. Hiljalleen myös enemmän tuttuja alkoi ilmaantua baariin, mutta mä en suuremmin huudellut ketään, koska tällähetkellä tilanne oli monelta osin aika epävarma, enkä mä tiennyt ketkä tiesivät meistä, ja mitä nuo ylipäänsä asiasta ajattelivat.
- Mitä sä vilkuilet? Miska kysyi musiikin yli ja mä siirsin katseeni siihen kohauttaen olkiani. Kommunikointi oli hankalaa kun ei kunnolla kuullut mitään musiikin takia.
- En oikeen mitään, vastasin ja virnistin, suikaten nopean suukon kundin poskelle. Miska kohotti kulmiaan ja heilautti sitten tupakka-askia mun silmieni edessä kysyvä katse silmissään. Mä nyökkäsin tajuten vihjeen ja nousin lähtien sitten astelemaan ulko-oville hieman huojuen. Miska seurasi mua enemmän tai vähemmän horjahdellen ja kun me vihdoin löydettiin tiemme ulko-ovesta pihalle, mä sytytin tupakan ja tarjosin tulta myös taskujaan kaivelevalle Miskalle.
- Sä huojut, mutisin hieman huvittuneena ja Miska naurahti hieman.
- No siinä meillä onki yks selväpää, se vastasi ja mä hymyilin typerää kännivirnettäni. Laskin hupun päästäni, nojauduin seinää vasten ja vein röökin huulilleni. Miska tuli siihen mun viereeni nojailemaan ja sulki hetkeksi silmänsä puhaltaen savua viileään ilmaan. Se näytti helvetín hyvältä ja mä tuijottelin sitä humalasta punoittavin silmin miettien, että mä olisin halunnut tehdä sille kaikkea. Hillitsin kuitenkin itseäni, koska en nyt varsinaisesti halunnut saada vielä paskempaa mainetta tällä kylällä.
- Mitä sää tuijottelet? Miska virnisti ja horjahti hieman.
- No sua pöhkö, vastasin ja puhalsin huteran savurenkaan ilmaan.
- Ite oot pöhkö, Sasu.
- En oo.
- Oothan, hassu.
- Sä oot kyllä tosi ihana.
Siirsin katseeni Miskaan, joka kohotti kulmiaan.
- Mitä?
- I-ha-na, tavasin ja Miska alkoi nauraa meinaten kaatua humalansa takia.
- Mi-nä-kö? jätkä virnuili ja mä tökkäsin sitä käsivarteen huvittuneena. Me vilkaistiin toisiamme ja naurettiin, eikä mua edes haitannut vaikka taivaalta tipahteli taas sadepisaroita.
Me oltiin jo astelemassa takaisin sisälle tupakat polteltuamme, mutta hieman ennen ovea huomasin tutun jätkän kävelevän vastaan. Se huomasi myös mut ja heilautti kättään.
- Sasu, sua mä oonki ettiny, mitä mies? Atte seisahtui meidän eteemme ja tapitti verestävillä ruskeilla silmillään.
- Eihän tässä... aloitin, mutta en kerennyt kauempaa jatkaa kun Atte höpötti päälle. En mä tiedä oliko se ottanut jotain alkoholia vahvempaa, mutta uskalsin epäillä.
- Víttu. Jätkä on taas kylän pääpuheenaihe, Atte selosti ja vilkaisi Miskaa, - tai te molemmat, mä oon muute Atte, jätkä esittäytyi Miskalle. Noh, ainakaan Atte ei näyttänyt mitenkään inhoavalta, vaikka oli saanut tietää musta ja Miskasta, ja se oli positiivista. Tai sitten se oli essoissa tai jossain muissa, eikä osannut ajatella kuin hyviä asioita.
- Porukka täällä rakastaa sosiaalipornoo, mut kyl ne jossain vaiheessa kyllästyy ja keksii jotain uutta, sanoin ja kohautin olkiani Aten nyökytellessä.
- Mä meen jo sisälle, tuu sit perässä, Miska sanoi mulle, hymyili hieman ja mä vilkaisin sitä.
- Juu, mä tuun ihan just, sanoin ja hipaisin kundin kättä kun se käveli mun ohitseni baarin ovelle. Atte vilkaisi ympärilleen ja sytytti lopulta tupakan.
- Mitä sä oot ottanu? hymähdin ja Atte naurahti.
- Nipsua, on mulla teilleki, se sanoi ja mä heilautin vain kättäni horjantaen hieman. Ekstaasi ei ollut mulle uusi juttu, mutta en kokenut juuri nyt tarpeelliseksi napata nappeja, vaikka usein sellaiseen tuli kuitenkin ajauduttua jos Aten tai muun vastaavan kanssa illan pyöri.
- Mulla on sulle kyl ihan asiaaki, oon koittanu ettii jätkää koko päivän, Atte selosti kestohymyillen ja mä kohotin kulmiani sytyttäen vielä yhden tupakan.
- Ai mitä?
- Ois kato bisneksiä, kundi totesi virnistäen ja hieroi kasvojaan levottoman energisesti liikehtien.
- Kyllä mä sun bisnekset tiiän, hymähdin ja katselin jonnekin ihmisten sekaan. Aten kanssa oli erittäin hankala pysyä poissa rikollisilta teiltä, joten mä en halunnut sotkeentua sen juttuihin enää yhtään.
- En mä kerenny ees sanoo mitään! Atte mölähti ja hieman heiluvin käsin vei tupakan huulilleen.
- En mä ala mihinkään rikolliseen, vaikka sä mulle hyvä frendi ootki, sanoin ja yskäisin.
- Mitä sä pelkäät? Mä oon hei ehdonalaisessa, eikä se mua estä tekemistä mitä mä haluun, Atte sanoi liikahdellen paikallaan ja mä kohautin olkiani imaisten tupakkaani, - ei ois sulle helpompaa tapaa ansaita rahaa, kundi jatkoi ja heitti tupakan katuun katsoen mua pupillit suurina.
- Mä san...
- Tuu huomenna kämpillä käymään niin mä selitän, mä tarviin sut tähän hommaan, Atte keskeytti hieman sekavana ja mä hymähdin.
- Niin tarviit jonkun joka ei oo ehdonalaisessa ja jolla ei oo varsinaisesti rekisteriä? sanoin vähän hermostuen ja horjahdin.
- Eiku tarviin jonkun johon mä voin luottaa ja joka osaa puolustaa itteesä.
- En mä ala hakkailla ihmisiä rahasta.
- No en mä sanonu niin! Atte älähti ja taputti mua olkapäälle, - mä selitän huomenna, mennään nyt sisälle niin mä tarjoon sulle ja Miskalle kaljat, se sanoi hilpeämmin, hymyili typerästi ja lähti astelemaan takaisin sisälle. Mä pyöritin hieman päätäni ja heitin tupakan sormistani suunnaten itsekin takaisin sisälle.
Miska istuskeli nurkkapöydässä juoma edessään ja joku tuntematon tyttökaksikko oli tuppautunut sen viereen innokkaana jutellen. Mä melkein näin näkymättömän kuolavanan valuvan niiden suupielestä kun ne katsoivat Miskaa ja tunsin oloni hyvinkin mustasukkaiseksi, joten samassa suuntasin siihen pöytään ja istuin Miskan viereen. Kiersin käteni Miskan harteiden ympärille, painoin poikaa hellästi itseäni vasten ja suikkasin suukon tuon poskelle. Miska hymyili.
- Tsau, mitä mimmit? Mä oon Sasu, esittelin muina miehinä ja kohotin kulmiani. Eivät ne naiset saaneet hämmennykseltään mitään sanottua, mutta ei helvettí niiden ilmeet oli vähintäänkin näkemisen arvoiset.
Miska
Baari-ilta venyi ja venyi ja lasit tyhjeni yhä tiuhempaan tahtiin. Aamulla herätessäni, mulla ei ollut juuri mitään muistikuvaa illasta, eikä hajuakaan, miten olin ylipäätään selvinnyt kotiin asti. Olo oli kuitenkin sen mukainen, että juomia oli tullut taas kiskottua vähän liikaa ja liian nopeasti. Päätä särki armottomasti ja mun teki mieli sulkea silmät ja jatkaa unia, mutta kipu oli liian paha salliakseen sen, joten pakottauduin kiskomaan housut jalkaan ja raahautumaan keittiöön hakemaan särkylääkkeen ja sen jälkeen viileään suihkuun.
Kylmä vesi virkisti ja särkylääke helpotti vähäsen, joten olo oli jo vähän parempi. En tuntenut itseäni enää sentään ihan käveleväksi ruumiiksi. Menin terassille tupakalle jaksamatta välittää, että olin ilman paitaa pelkissä ylisuurissa lökäreissä, hiukset sojottaen jokaiseen mahdolliseen ilmansuuntaan ja kasvot kielien krapulasta. Ei meidän talon ohi onneksi juuri koskaan ketään kulkenut, joten sain nauttia aamutupakasta rauhassa. Mä havahduin kännykkäni alkaessa soida ja kaivoin sen takusta hymyillen nähdessäni Sasun nimen vilkkuvan näytöllä.
”Moi hanipuppeli”, vastasin virnistäen ja Sasu naurahti huvittuneena.
”No moi pupsi. Aattelin vaa tarkistaa et oot viel hengissä”, se vastasi.
”Joo hengissä ollaan ainaki toistaseks, en tosin oo varma selviinkö tästä armottomasta hedarista”, mä naurahdin.
”Vähä samat fiilikset täällä. Hei nähtäskö tänää illalla jossai vaiheessa? Mul on täs päiväl vähä muuta mut voisin vaik soitella sulle myöhemmi?” Sasu ehdotti ja mä en voinut olla miettimättä, mitä ”muuta” sillä oli. En mä kuitenkaan viitisinyt ruveta utelemaan, kun se ei itse kertonut, joten vastasin vaan myöntävästi ja me lopeteltiin puhelu. Mä päätin lähteä Maxin kanssa lenkille siinä toivossa, että raitis ilma edes vähän helpottaisi oloa ja selvittäisi mun krapulaisen mielen.
Tullessani takaisin kotiin mä yllätyin huomatessani, että mutsi ja faija oli jo kotona. Mitä ne siellä tähän aikaan teki? Vastaus selvisi nopeasti, kun mutsi ilmoitti mulle, että ne lähtisi illalla taas työmatkalle. Pitihän se arvata. Mutsi jaksoi taas alkaa antaa jotain typeriä ohjeita, kun jäisin yksin ja mä keskeytin sen kyllästyneenä.
”Mutsi, te ette muutenkaan oo täällä ikinä eli tilanne ei muutu vaikka te meette jonnekkin matkalle , joten mä osaan kyllä olla täällä yksin, kiitos vaa”, sanoin ja mutsi mulkoili mua närkästyneenä. Oli niin huvittavaa, kun se yritti joskus leikkiä äitiä, vaikkei sitä koskaan ollut ollut, eikä tulisi koskaan olemaankaan.
”Mä oon sun äitis, joten kyllä mä saan susta huolehtia äläkä puhu mulle tohon sävyyn”, se sanoi ja mä pyöräytin silmiäni.
”Etkä sitten pyydä tänne mitään huligaaneja riehumaan ja hajottamaan paikkoja”, faija mölisi olkkarista.
”Sä et taida edes nykyään viettää paljoa aikaa muiden kuin sen yhden pojan kanssa”, mutsi sanoi tuijottaen mua ja mä kiristelin hampaitani. Miten se edes oli huomannut, kenen kanssa mä aikaani vietin? Aina ne kiinnitti huomiota juuri niihin asioihin, mihin ei kuulunut. Ainakaan juorut musta ja Sasusta ei olleet vielä kiirineet sentään mutsi ja faijan korviin.
”Sen nimi on Sasu”, mä kivahdin, enkä edes tiedä miksi olin niin ärsyytynyt. Musta tuntui, että aina mutsin ja faijan puhuessa mulle, mua alkoi vain ärsyttää. Mä olin tottunut elämään ilman niitä, enkä halunnut, että ne enää yrittäisivät esittää välittävänsä musta.
”Ootteko te hyviäkin kavereita sen kanssa?” mutsi kysyi edelleen tapittaen mua.
”Ei”, mä tokaisin ja mutsi kohotti kulmiaan.
”Miksi sä sitten koko ajan olet sen kanssa?” mutsi jaksoi inttää ja mulla todella keitti yli. En mä edes tajua, miksi menetin hermoni sillä tavalla.
”Voi @!#$! Miks sun pitää esittää olevas kiinnostunu mun elämästä? Me ei @!#$ olla mitään kavereita vaan mä rakastan sitä!” huusin kurkku suorana, enkä heti tajunnut, mitä olin sanonut. Mä en voinut hillitä itseäni. Mä olin niin vihainen, että sanat vaan virtasi ulos mun suusta. Mutsikaan ei näyttänyt heti sisäistävän mun sanojani, mutta sen ilme muuttui melko pian varsin järkyttyneeksi ja faijaki raahasi itsensä paikalle. Nyt ne molemmat tuijotti mua ja mä toivoin voivani kadota savuna ilmaan tai vaikka vajota maan alle.
”Mitä sä sanoit?” mutsi kuiskasi aivan kuin se olisi maailman hirvein asia, että sen poika oli homo. Tai no mun vanhemmille se varmaan olikin. Niin järkyttyneiltä ne nimittäin näytti.
”Mä sanoin, että mä rakastan sitä. Me ollaan yhdessä”, vastasin yksinkertaisesti.
”Sä siis väität rakastavas jotain poikaa ja että te ootte yhessä?” faija toisti ja sen äänestä kuulsi raivo, inho ja epäuskoisuus. Mun sisällä alkoi taas kiehua ja mä tuijotin faijaa vihaisesti.
”Niin. Voivoi sun poika on epäonnistunu elämässään, laiska, tyhmä ja kaiken päälle vielä homo! Anna tulla vaan, sano se!” mä huusin ja faija astui lähemmäs raivosta täristen. Mutsi seurasi tilannetta järkyttyneenä vierestä, eikä saanut sanaa suustaan. Seuraavaksi tapahtui jotain, mitä mä en osannut yhtään odottaa. Eikä ilmeisesti mutsikaan, koska se kirkaisi säikähtäneenä. Faija vetäisi käsivartensa taaksepäin ja ennen kuin mä ehdin tajuta mitään, sen nyrkki iskeytyi voimalla mun kasvoihin. Isku tuli niin voimakkaasti ja yllättäen, että mä lennähdin selälleni lattialle.
”Mun poikanihan ei mikään hintti ole!” se huusi ja mä nousin nopeasti ylös, pyyhkäisin verta huulestani ja menin eteiseen kutsuen Maxin mukaani. Faija huusi mun perääni, mutta mä en kuunellut vaan paukautin ulko-oven perässäni kiinni.
Mun kädet tärisi raivosta ja mä kävelin ripeästi yrittäen rauhoittua. Kaivoin röökit taskustani ja imin myrkkyä keuhkoihini. Kylmä tuuli selkiytti ajatuksia ja pikkuhiljaa mä rauhoituin. Mä en vieläkään kunnolla tajunnut, mitä äsken oli tapahtunut. Verenvuoto ei ottanut loppuakseen ja mä pyyhin huultani turhauteena hupparin hihaan, joka alkoi pikkuhiljaa saada uutta väriä. Mä olin aavistellut, ettei mun vanhemmat luultavasti ilahtuisi, jos saisivat mun tietää olevan homo, mutta en mä osannut odottaa, että ne olisi noin ahdasmielisiä, enkä varsinkaan odottanut faijan lyövän mua. Heitin tupakan vihaisesti maahan ja pyyhkäisin taas verta leuastani. Mä tuijottelin ajatuksiini vaipuneena kenkiäni, enkä edes huomannut, että Max oli ehtinyt kävellä jo pitkälle. Vasta kun kuulin auton jarrujen kirskuntaa nostin katseeni ja ehdin vain huudahtaa epämääräisesti nähdessäni Maxin lennähtävän vinkaisten tien reunaan. Auton kuljettaja kiihdytti vauhtia ja kaasutti pois paikalta. Mä huusin kiroillen sen perään ja juoksin nopeasti Maxin luokse. Tuntui kuin mun sydän olisi hypännyt kurkkuun, eikä se suostunut palaamaan normaaliin paikkaansa. Kauempana tiellä käveli tummahiuksinen poika ja Maxin oli täytynyt luulla sitä Sasuksi. Mun sisintä kylmäsi nähdessäni elottoman näköisen hahmon makaavaan maassa. Mä kumarruin varovasti Maxin viereen ja huomasin käsieni tärisevän. Yritin niellä palaa kurkustani, mutta kuristava tunne ei helpottanut. Kosketin Maxin pehmeää turkkia ja nostin sen pään syliini. Se ei hengittänyt enää.
Kyyneleet poltteli silmissä ja vaikka mä kuinka yritin estää, ne valuivat poskille ja mä puristin silmäni kiinni halaten tiukasti sillä hetkellä niin pieneltä ja heikolta tuntuvaa koiraa sylissäni. Mä en voinut uskoa, että se tapahtui oikeasti. Mä en voinut uskoa, että Maxia ei enää ollut. Se oli ollut mun kanssa jo niin pitkään ja mä olin ehtinyt kiintyä siihen niin paljon, etten edes osannut enää kuvitella elämää ilman sitä. Oli mun vika, että Max kuoli. Jos olisin vahtinut sitä, se ei olisi ehtinyt juosta auton alle. Mä en olisi koskaan voinut kuvitella kiintyväni koiraan näin paljon saati että olisin itkenyt sen takia. Nyt mä kuitenkin itkin ehkä enemmän kuin koskaan. Mä en edes muista, milloin olin viimeksi itkenyt. Enkä mä todellakaan muistanut, että se sattui näin paljon. Sillä hetkellä mua ei olisi vähempää voinut kiinnostaa, vaikka kuka tahansa olisi nähnyt mut siinä vollottamassa tien reunassa. Mä ajattelin vain sitä, että Max oli kuollut. Mun paras, luotettavin ja uskollisin ystävä oli poissa.
Sasu soitti mulle myöhemmin illalla ja me sovittiin näkevämme kaupalla.
”Onks kaikki hyvin?” Sasu kysyi ensimmäisenä huolestuneena ja kun mä en vastannut, se tarttui hellästi mua leuasta ja nosti mun hupulla peitetyn pään ylös.
”Kuka sua on lyönyt?” se kysyi heti hipaisten varovasti mun haljennutta huulta, ”eikai Raipe taas?”
”Eei...”, mä mutisin ja Sasu kurtisti kulmiaan.
”Miska hei, mikä sul on?” se sanoi vaativasti ja veti mut tiukkaan, turvalliseen halaukseen. Mä painauduin kiinni sen tupakanhajuiseen huppariin ja suljin silmäni. Mä en halunnut puhua, halusin vaan olla siinä.
”Mä kerroin vahingossa vanhemmille meistä ja faija vähän hermostu...”, mä lopulta mutisin ja Sasu työnsi mut kauemmas tuijottaen epäuskoisesti mua. ”Kerroitko?”
”Joo mut ei se nyt tässä pahinta oo...”, jatkoin nopeasti ja vedin syvään henkeä, ”Max jäi auton alle.” Tuntui vaikealta sanoa se ääneen. Mä en halunnut katsoa Sasuun, en halunnut sen näkevän kyyneleisiä silmiäni.
”Voi ei...”, se mutisi ja halasi uudelleen. Mä kiedoin käsivarteni sen ympärille ja me vaan seisottiin siinä vaikka kuinka kauan. Mä olisin voiut jäädä siihen hetkeen ikuisesti.
Mä kerroin Sasulle haluavani haudata Max järven viereen metsään sen lempipaikkaan ja se auttoi mua. Mä purskahdin uudelleen itkuun jättäessäni parhaalle ja oikeastaan ainoalle ystävälleni viimeiset hyvästit. Se oli elänyt energisen ja onnellisen elämän, joka päättyi ihan liian pian.
”Se on mun vika, mun olisi pitänyt vahtia sitä”, mä sanoin itkien ja Sasu kietoi käsivartensa mun ympärille.
”Hei, se oli onnettomuus, eikä toi itsesyyttäminen helpota sun oloa”, se sanoi ja painoi huulensa kevyesti mun hiuksiin. Osittain mä tiesin sen olevan oikeassa, mutta osittain olin myös itse oikeassa. Sasu oli oikeassa, että syytteleminen ei helpottaisi oloa, eikä toisi Maxia takaisin.
”Onneks mul on sut”, sanoin ja Sasu katsoi hymyillen mua silmiin. Mä onnistuin jopa vastaamaan pienesti hymyyn ja painoin huuleni varovasti Sasun huulille.
*
Myöhemmin me istuttiin Sasun kanssa mun sängyllä ja mä nojasin päätäni sen olkapäähän sen silittäessä kevyesti mun kylkeä. Me ei puhuttu mitään, eikä meidän tarvinnutkaan. Hiljaisuus tuntui hyvältä ja rauhoittavalta. Me oltiin yhdessä haudattu Max metsään yhteen sen lempipaikoista. Mä olin niin onnellinen, että Sasu ymmärsi ja tuki mua. Mä olin niin onnellinen, että mä sain olla sen kanssa. Mä en olisi koskaan uskonut, että voisin ylipäätään rakastaa jotain näin paljon. Se oli oikeastaan aika pelottavaa, koska mä en olisi enää voinut elää ilman Sasua. Mä rakastin sitä ihan liikaa, että olisin valmis menettämään sen. Maxin kuoltua mä aloin yhtäkkiä pelkäämään menettäväni Sasun. Se oli typerää ja turhaa, mutta mä en voinut sille mitään.
”Mitä sä mietit?” Sasun pehmeä ääni havahdutti mun ajatuksistani ja käänsin katseeni sen vihreänharmaisiin silmiin. Olisin voinut katsella niitä vaikka kuinka kauan. Ne olivat niin kauniit ja erikoiset ja sopivat mun mielestä täydellisesti Sasun tummanruskeisiin hiuksiin, jotka olivat sillä hetkellä vähän sekaisin.
”Miska?” Sasu naurahti hymyillen ja heilautti kättään mun naaman edessä saaden mut räpäyttämään nopeasti silmiäni.
”Häh?” älähdin saaden toisen nauramaan ja pörröttämään jo valmiiksi sotkuisia hiuksiani.
”Kysyin, että mitä sä mietit?” se kysyi uudestaan ja laski katensä.
”Emmä mitään ihmeellistä...”, mutisin kääntäen katseeni ikkunaan.
”Älä valehtele, kyllä mä nään susta, että sua vaivaa joku”, Sasu sanoi vaativasti ja käänsi mun kasvot hellästi omiaan päin. Mä huokaisin ja laskin katseeni.
”No meitä, sua ja mua. Mä oon nii onnellinen et mul on sut, mut...”, mä en osannut jatkaa ja Sasu rypisti kysyvänä kulmiaan. ”Mut mitä?” se painosti.
”Nokun mä vaan pelkään, että mä menetän sutki. Mä en kestäis sitä, mä-”, Sasu keskeytti mut painaen huulensa vaativasti omilleni.
”Ei sun tarvii miettiä tollasii, mä en oo menossa mihinkään, etkä säkään. Me ollaan yhdessä ja niin se tulee olemaan”, Sasu sanoi katsoen mua silmiin.
”Niin kai”, mä vastasin ja hymyilin pienesti.
”Sä et oo muuten vieläkään soittanu mulle kitaraa”, Sasu huomautti jonkun akan kuluttua ja mä katsoin sitä kysyvänä. ”Sä lupasit soittaa mulle sillon kun mä piirsin sulle ja mä päätin just, että nyt ois sen aika”, se jatkoi virnistäen ja mä pyöräytin silmiäni. ”Etkai sä nyt enää mua ujostele?” se jatkoi pientä naurua äänessään ja tökkäisi mua kylkeen. Tökkäsin sitä takaisin ja siirryin kauemmas.
”No en”, tokaisin vastaukseksi.
”No todista se sitten. Sitä paitsi sä lupasit”, Sasu jatkoi vaatimistaan ja veti kasvoilleen muka-surullisen koiranpentuilmeen saaden mut nauramaan.
”No okei ku oot tommone säälittävä reppana”, naurahdin ja väistin huudahtaen Sasun yrittäessä taas tökkäistä mua. Hain kitarani ja istuin se sylissäni sängylleni. Mä mietin hetken, kunnes päätin soittaa yhden omista kappaleistani. En katsonut Sasua vaan suljin silmäni ja keskityin soittamiseen. Kielet tuntuivat tutuilta ja kotoisilta sormissa ja soinnut tulivat ihan itsestään. Silloin mä taas muistin, miksi rakastin niin paljon soittamista ja musiikkia. Unohdin sillä hetkellä kaiken muun ja keskityin vain musiikkiin. Tunsin Sasun katseen itsessäni ja soitettuani avasin silmäni ja kohtasin toisen katseen, josta paistoi ihailu.
”Se oli... upeeta”, Sasu huokaisi lopulta ja tuli mun viereen saaden mut hymyilemään.
”Oikeesti jätkä, sä soitat ihan mahtavasti! Ja sä näytät syötävän hyvältä sen kitaran kanssa”, se jatkoi virnistäen leikkisästi viimeisen lauseen kohdalla. Mä virnistin takaisin, asetin kitaran sivuun ja kiedoin käsivarteni pojan kaulan ympäri vetäen tämän vaativaan suudelmaan, johon Sasu vastasi vähintääkin innokkaasti ja kaatoi mut sängylle rikkomatta suudelmaa. Mä tunsin sen käden vaeltavan hupparini alle ja mun pää tyhjeni kaikesta muusta. Elin vaan siinä hetkessä, eikä maailmassa ollut kuin mä ja Sasu.
Aamulla mä heräsin auringon paistaessa suoraan mun silmiin. Käännyin katsomaan Sasua, joka nukkui yhä sikeästi tuhisten suloisesti, eikä peiton alta näkynyt muuta kuin tumma hiuspehko. Näky sai mut hymyilemään. Nousin istumaan ja vetäisin housut jalkaani astellen parvekkeelle tupakalle. Mä en tiennyt, mitä kello oli, mutta ilmeisesti mentiin jo päivän puolella, koska aurinko paistoi kirkkaasti lämmittäen mukavasti. Mä nojasin parvekkeen kaiteeseen ja suljin silmäni kuunnellen lintujen laulua ja tuulen hiljaista huminaa puissa. Saatuani röökin poltettua, astelin takaisin sisälle ja menin alas keittiöön laittamaan kahvin tippumaan. Olin jo päästämässä Maxia pihalle, kunnes muistin, että eihän sitä enää ollutkaan. Tunsin kipeän piston sisälläni ja lähdin takaisin ylös yrittäen kääntää ajatukseni muualle. Kuulin hiljaista puhetta huoneestani eli Sasu oli ilmeisesti jo herännyt ja puhui puhelimessa. Käväisin pesemässä hampaani ja palatessani huoneeseeni, Sasu istui sängyllä ja laski juuri kännykkänsä pöydälle.
”Huomenta”, sanoin kävellessäni sisälle ja Sasu kohotti hätkähtäen katseensa.
”Huomenta”, se vastasi hymyillen.
”Kuka se oli?” kysyin ja istuin Sasun viereen sängylle.
”Ai kuka?” Sasu kysyi muka tietämättömänä ja pyöräytin silmiäni.
”No se kuka soitti”, tokaisin.
”Ei kukaan”, Sasu vastasi nopeasti alkaen kiskoa housuja jalkaansa.
”Mikset sä voi kertoo?” intin saaden Sasulta kyllästyneen mulkaisun.
”Älä nyt jaksa jankuttaa”, se sanoi lähtien astelemaan parvekkeelle tupakalle.
”No anteeks mut toi on vaa vähä epäilyttävää”, mä en ehtinyt hillitä itseäni.
”Nytkö sä et enää luotakkaan muhun”, Sasu ärähti ja paukautti parvekkeen oven perässään kiinni. Mä huokaisin ja menin Sasun perään. Se nojasi kaiteeseen ja tuuli pörrötti kevyesti sen hiuksia. Mä kävelin hiljaa sen taakse ja kiedoin käteni sen paidattoman ylävartalon ympärille.
”Sori kulta, kyllähän mä suhun luotan”, sanoin.
”Ei se mitään”, Sasu sanoi kääntyen ympäri ja painaen tupakanmakuisen suudelman mun huulille.
Sasu lähti iltapäivän aikoihin jonkun soitettua taas sille, eikä se tietenkään taaskaan kertonut mitään muuta kuin, että sillä oli ”asioita”. Mä en voinut sille mitään, mutta väkisinkin mua epäilytti sen käytös. Se salasi jotain ja mä halusin tietää, mitä.
Miska
Mä pyörin koko päivän ja illan levottomana himassa odottaen Sasua, enkä saanut tehtyä mitään järkevää. Olisin voinut lähteä lenkille, mutta ilman Maxia ei huvittanut. Join varmaan kymmenen kupillista kahvia ja ramppasin jatkuvasti röökillä. En syönyt mitään, ei mulla ollut nälkä. Kellon lähentyessä kymmentä illalla mä aloin huolestua ja tunsin itseni vähän turhankin hermotuneeksi. Kyllähän Sasulla sai muutakin elämää olla kuin mä, enkä mä ollut mikään sen äiti. Mutta silti. Sen aikaisempi käätös vaan oli ollut mun mielestä jotenkin epäilyttävää, eikä lainkaan Sasun tapaista. Kiroilin itsekseni ja vilkuilin koko ajan kelloa. En tajunnut edes ajatella, että me ei asuttu täällä yhdessä (vaikka se olisi kyllä ollut ihanaa) ja Sasu olisi saattanut ihan hyvin mennä vaikka omaan kotiin. Ajatus kyllä vaikutti epätodennäköiseltä, eikä helpottanut mun huolta
Olin juuri soittamassa Sasulle, kun kuulin ulko-oven vihdoinkin kolahtavan ja suorastaan juoksin eteiseen.
”Vihdoinki sä tulit, oon venannu sua koko päivän!” halasin Sasua, mutta se ei vastannut halaukseen, seisoi vaan paikallaan ja vilkaisin ihmeissäni sen kasvojani ja järkytyin. Sen silmät vaan seiso päässä, eikä katse tarkentunut mihinkään. Suu oli vähän raollaan ja se vilkaisi mua ja lähti sitten kävelemään olkkariin. Mä seisoin hetken paikallani ja yritin nieleskellä palaa kurkustani. Sasu oli kännissä ja haisikin ihan viinalle, mutta se oli selvästi vetänyt jotain muutakin.
”Sasu, mitä sä oikeen oot ottanu?” kysyin kävellessäni sen perässä olkkariin. Se ei näyttänyt edes kuulevan mua, istu vaan paikallaan tuijottaen eteensä.
”Kulta?” istuin sen viereen sohvalle ja laskin käteni sen olkapäälle.
”Älä nyt jaksa”, se mumisi ja tönäisi mun käden pois nousten ylös. Tunsin kyyneleiden kirvelevän silmissä ja vihasin itseäni ja heikkouttani. Hélvetti, en mä nyt rupeaisi pillittämään. Mä nousin myös ja katsoin Sasua vihaisesti.
”Mikä víttu sua vaivaa?” huusin ehtimättä hillitä itseäni, mutta Sasu ei edelleenkään jaksanut reagoida muhun mitenkään.
”Älä huuda, anna mun olla”, se mutisi. Mun teki mieli kääntää sä ympäri ja huutaa päin sen naama tai lyödä sitä, mutta hillitsin itseni.
”Okei, sä meet nyt nukkumaa ja me puhutaa aamulla, ku oot selvittäny pääs”, sanoin hilliten vihani ja lähdin taluttamaan Sasua yläkertaan mun huoneeseen. Se seurasi kiltisti ja lysähti sängylle ja sammui siihen. Mä huokaisin ja tunsin palan kasvavan kurkussani. Kyyneleet kirveli silmissä. Menin parvekkeelle ja tärisin kylmästä teepaidassani, mutta en jaksanut välittää. Lysähdin istumaan nojaten oveen, enkä jaksanut enää taistella kyyneliä vastaan vaan purskahdin itkuun. Sytytin tupakan toivoen sen helpottavan oloani, mutta sitähän se ei tietenkään tehnyt. Ei nikotiini sentään mikään ihmeaine ollut. Poltin silti loput askissa olevat röökit loppuun ja lopulta se alkoi jo maistua aika hemmetin paskalta.
Aamulla mä heräsin ennen Sasua ja käytyäni tupakalla, menin keittiöön keittämään kahvia. Istuessani pöydän ääressä hörppimässä sitä, Sasukin raahusti paikalle hiukset pystyssä, kasvot kalpeina ja silmät vielä puoliksi kiinni. Sen mukana tuulahti melkoine alkoholin katku ja nyrpistin nenääni.
”Hyi hitto, mee suihkuu”, tokaisin, mutta Sasu ei reagoinut muhun mitenkään. Se otti itelleen kahvia ja lysähti mua vastapäätä.
”Haluutko sä särkylääkkeen?” kysyin ja se vaan nyökkäsi. Nousin ja hain sille pillerin ja vesilasin istuen sitten takaisin paikalleni silmäilleen Sasua.
”Millon sä ajattelit kertoo, mitä hélvettiä se eilinen oikein oli?” kysyin irrottamatta katsettani siitä. Sasu vilkaisi mua ja huokaisi sitten raskaasti.
”Mä...”, se aloitti, muttei osannut jatkaa.
”Mitä sä oikeit vedit?” tivasin säälimättä.
”Jotain nappeja vaan”, se mutisi ja jatkoi vilkaistuaan mua, ”mut ei se oo mitää vahvaa ainetta, älä huoli!” Mä pyöräytin silmiäni.
”@!#$ tottakai mä nyt huolestun, jos mun poikaystävä alkaa vetämään jotain vítun huumeita!” mun ääni kohosi tahtomattani ja tunsin käsieni tärisevän kevyesti. Sasu katsoi mua hiljaa ja näytti todella surkealta ja olevan oikeasti pahoillaan. Mun kävi sitä melkein sääliksi. En kuitenkaan ollut antanut vielä anteeksi.
”Mä meen röökille”, tokaisin ja nousin. Seisoin parveekkeella ja vedettyäni ensimmäiset henkoset röökistä, tunsin tuttujen, vahvojen käsivarsien kiertyvän ympärilleni takaapäin. Sasu painoi päänsä mun olkapäälle. ”Anteeks Miska...”.
Mä en voinut estää pientä hymyä ja silitin Sasun kättä. Se hetki oli jotenkin täydellinen, eikä sanoja tarvittu.
Myöhemmin illalla me päätettiin kattoa leffaa ja tilata pitsaa. Musta oikeesti oli alkanut jo tuntua et me asuttais yhessä, enkä edes muistanut, että vanhemmat oli vaan työmatkalla ja tulisi kyllä joskus takaisin. Vaikka ei kyllä vielä muutamaan viikkoon. Mun puolesta olisivat voineet jäädäkkin sinne hemmetin Thaimaaseen tai missä sitten olivatkaan. En mä edes tiennyt, eikä kiinnostanut.
”Taas sä oot iha omissa ajatuksissas”, Sasu huomautti meidän istuessa sohvalla leffan loputtua.
”Anteeks hani, etkö sä saa tarpeeks huomiota?” naurahdin ja tönäisin Sasun selälleen sohvalle. Se vetäisi mut perässä, mutta me molemmat hätkähdettiin jonkun tippuessa Sasun hupparin taskusta lattialle. Mä tunsin kuinka mua kylmäsi, kun tunnistin maassa olevan pienen läpinäkyvän muovipussukan, jonka sisällä oli jotain valkoista jauhetta. Käänsin järkyttyneestä vihaiseksi muuttuneen katseeni Sasuun, joka sulki silmänsä kyllästyneen näköisenä kuin arvaisi mun alkavan raivota sille, eikä jaksaisi kuunella. Se vaan ärsytti mua vielä enemmän ja nousin seisomaan.
”Sasu mitä hélvettiä tää on?!” huusin ja kirosin mielessäni, kun tunsin jälleen kerran kyyneleiden kihoavan silmiini. Mistä lähtien olin alkanut pillittämään säännöllisesti ku joku hemmetin pikkutyttö?
”Miska älä nyt viitti, ei tää oo mitää...”, Sasu yritti selittää, mutta mä keskeytin sen.
”Ei oo mitää?! Sulla on huumeita taskussas, mikä vitun narkkari susta on tulossa?” jatkoin raivoamistani, vaikka Sasu yritti rauhoitella mua ja puhua normaalisti. Kerrankin niin päin.
”Emmä näitä oo ite vetämässä-”.
”Et vedä ite? No sehän onki víttu paljon parempi! Oot joku hélvetin diileri! Mitä jos sä jäät kiinni?” mun ääni hiipui viimeisen lauseen kohdalla ja tunsin kyyneleiden valuvan poskilleni.
”Miska...”, Sasu ojensi kättään mua kohti, mutta mä tönäisin sen pois vihan palattua nopeasti ja ryntäsin eteiseen. Kiskoin tennarit jalkaani ja nappasin kevarini avaimet mukaan.
”Mihin sä oot menossa?” Sasu huusi mun perään rynnätessäni ulos. Se juoksi sukkasillaan mun perässä ja tarttui mua ranteesta pysäyttäen mut.
”Älä nyt viitti, puhutaan vielä”, se pyysi, mutta mä riuhtaisin itseni irti sen otteesta ja menin avaamaan kevarin lukosta.
”Entä sun kypärä?!” Sasu huusi, muttei ehtinyt pysäyttää mua mun lähtiessä kaa
|