Lähettäjä: Koi
Päivämäärä: 1.8.13 16:16:02
Ei tätä nyt parane pitkittää tän enempää, kai. :) Kiitos kaikille, jotka ovat jaksaneet seurata jätkien kommelluksia alusta loppuun ja hurjan suuret kiitokset myös jokaiselle joka on kommentoinut. (Titokin, joka suostui hylkäämään kolonsa ja kaivautui esiin. ;) )
Mulla itseasiassa ei ole kovin hyvää kuvaa Joonaksesta edes itselläni, kai se on vaan liian täydellinen ollakseen oikeasti olemassa. Sen sijaan meinasin Kuopion yöelämässä saada lauantaina terassilla slaagin kun vieressä seisova nuori ja komea järjestysmies oli ihan Mikan näköinen. Siinä meinas kuulkaa purskahtaa siiderit rinnuksille. Onneksi en sentään mennyt mitään järjetöntä sille sanoa paukauttamaan. :D Mika ei ole kovin pitkä, hyvin lyhyet vaaleat hiukset ja kirkkaan siniset silmät. En osaa sen paremmin kuvailla. Ja nuo iät sitten. Hemmo on varmaan semmoinen 26 jotain sinne päin. Mika suunnilleen 22 ja Joonas nuorin, ehkäpä 20 tai 21.
Nyt Koi kiittää, kumartaa ja päästää teidät lukemaan viimeisetkin rivit. Olkaapas hyvät. :)
.
.
“I’ve been looking for some love,
I spent hours in those bars,
all I found is just the broken heart.
You are quilty of this pain,
but I think it’s all the same,
cause your love has stole my soul and heart.”
Zero Nine - I’ve been looking for some love
Suihkun ja buranan jälkeen tunsin oloni vähän enemmän ihmiseksi. Me istuttiin vierekkäin sohvalla ja mä huomasin, että Sanni oli menettämäisillään hermonsa uudelleen kun mä vaan tuijotin tylsistyneenä kerrostalon ikkunasta ulos.
“Mä oletan, että sä kerrot mikä sua vaivaa” Sanni totesi ja mä vilkaisin sitä varovasti, miettien ymmärtäisikö se.
“Mä.. Mun on vaan niin paha olla” kuiskasin ja Sanni näytti entistä huolestuneemmalta.
“Sä olit oikeassa, Sanni. Ei mulle riitä vain vähän, mä haluan kaiken” vaikenin hetkeksi Sannin tutkaillessa mua katseellaan.
“Mä tein tosi tyhmästi lauantaina. Mä en tiedä mikä muhun meni” sanoin vaikka tunsin välittömästi valehtelevani ja jatkoinkin samantien.
“Tai siis tiedänhän mä. Pena löi mua, äiti ei halunnut edes puhua mulle ja sitten mä vielä möläytin Kallellekin kaikkea tyhmää. Ja hiton Kimmo ja sairaslomalaiset pakotti mut töihin kauheessa krapulassa kun Kultasiivessä oli vuosisadan kaoottisin ilta. Joonas oli siellä sen tyypin kanssa ihan mun silmien alla. Eikö se jumalautá tiedä kuinka kovin se sattuu? Ja sitten vielä Hemmo sanoineen ja...” mä katkaisin vuodatukseni siihen harkiten tarkkaan kertoisinko Sannille loppuja ollenkaan. Juoksisiko se karkuun jos kertoisin?
“Mitä Hemmosta?” Sanni kysyi ja mä en osannut tehdä muuta kuin kertoa sille totuuden.
“Se suuteli mua. Kai se tarkoitti hyvää, mut mä olin jo valmiiksi niin sekaisin, että se vaan horjutti mua lisää, painoi mut maan rakoon” mä annoin sanojen lipua hiljaa mun huulilta sellaisina kuin ne ajattelin, jättämättä mitään pois.
“Mä vaan häivyin ja olin yksin ja eksyksissä ja ajattelin, että mun pitää tehdä jotain, jolla saan ajatukset katkaistuksi. Ja sitten se mies tuli siihen kahvilaan... Mä lähdin sen mukaan.” Sanni tuijotti mua kun mä vilkaisin pöydälle unohtunutta rypistynyttä setelinippua. Se kääntyi katsomaan mitä mä vilkaisin ja sen naama venähti.
“Mä olin sellainen kuin ne huhut sanoo, Sanni” kuiskasin vaikeasti ahdistuksen kuristaessa mun kurkkua. Mä hautasin kasvoni toisen kämmenen taakse turvaan uskaltamatta sanoa enää enempää. Mä odotin, että Sanni nousisi sohvalta ja lähtisi ovet paukkuen, joten yllätyin kun se siirtyikin lähemmäs ja veti mut halaukseen.
“Voi, Mika” se vaan sanoi ja mä tartuin siihen itkun partaalla. Mä nieleskelin, koitin tehdä kaikkeni estääkseni kyyneleitä valumasta, mutta lopulta en kyennyt. Mä vollotin kuin mikäkin pikku lapsi Sannin olkaa vasten ja mua hävetti. Hävetti vaan niin kovin.
Sanni viipyi mun luona koko tiistain. Se sai mut tuntemaan oloni huomattavasti paremmaksi ja mä kaduin tylyyttäni Joonakselle. Ei mun typeryyteni ollut sen syy. Sanni ei ollut tuominnut mua, se ei ollut haukkunut tai nimitellyt ja se kuunteli mun sekavia selityksiä kärsivällisesti. Se sanoi mulle miten typeriä äiti ja Pena olivat kun eivät ymmärtäneet ja arveli, ettei Kalle olisi mulle vihoissaan vaan hämmentynyt. Saipa se mut uskomaan vielä Hemmonkin tulevan pyytämään anteeksi käytöstään ja se lupasi, että tekisin mä sitten mitä vaan ei se saisi Sannia kääntämään selkäänsä mulle. Mä olin ollut vähällä purskahtaa uudelleen itkuun, mutta olin tyytynyt vetämään Sannin lujaan halaukseen. Se ymmärsi mua ja mä tunsin oloni kevyemmäksi kuullessani jonkun muun kertovan mulle, etten ollut tehnyt mitään peruuttamattoman tyhmää.
Keskiviikko aamuna mä heräsin hiljaiseen koputukseen seinän takaa ja mua hymyilytti väkisinkin. Mä nostin käteni hitaasti vasten seinää ja koputin takaisin. Toisella puolella tuli hiljaista ja koska olin keskittynyt kuuntelemaan ääniä seinän takaa, säpsähdin ovikellon pärähtäessä soimaan. Oven takana seisoi Joonas silmiensä alla tummat pussit, hiukset harjaamatta ja kädessään yksi ainoa verenpunainen ruusu.
“Anna anteeksi, Mika. Mitä ikinä mä teinkään väärin, anna anteeksi.” Muhun lähes sattui fyysisesti nähdä se sellaisena ja mä käsitin, miten kovin Joonakseenkin oli täytynyt sattua nähdessään mut samanlaisessa jamassa sunnuntai aamuna. Erotuksena oli, että mä olin kiduttanut sitä epätietoisuudella kolme kokonaista päivää. Mä kurkotin ottamaan ruusun sen kädestä ja kun meidän sormet hipaisivat kevyesti toisiaan, Joonas värähti. Vapaan käteni ojensin hivelemään varovasti sen poskea ja huulia Joonaksen sulkiessa silmänsä. Se tärisi mun kosketuksen alla ja mä pohdin tärisikö se odotuksesta, kaipuusta vai pelosta kenties? Otin nopean askeleen hävittäen tyhjän tilan meidän välissä ja painoin huuleni sen huulille. Joonas tarttui muhun kuin ei haluaisi enää koskaan päästää irti enkä mä halunnutkaan sen päästävän. Se suudelma oli pitkän kaipuun säveltämä. Se suudelma sai yleensä niin vahvalta vaikuttavan Joonaksen silmäkulmaan ilmestymään jotain kosteaa, jonka mä pyyhin hellästi pois sormenpäilläni.
Mä olin vetänyt Joonaksen sisälle kämppääni ja me oltiin puhuttu, oltu hiljaa ja puhuttu taas. Se oli jostain suhteidensa kautta jo kuullut mitä mä olin tehnyt ja mä häpeissäni käänsin katseen varpaisiini. Joonas tarttui mua leuasta ja katsoi vakavana suoraan silmiin.
“Mika. Luuletko sä, että mun kaltainen mies voisi tuomita sua yhtään mistään mitä sä olet tehnyt. Jos mä vielä kymmenien kertojen jälkeenkin kelpaan sulle, mä en voi tehdä muuta kuin palvoa maata sun jalkojen alla ja toivoa, ettet sä koskaan tuu järkiisi ja juokse mahdollisimman kauas musta. Koska niin sun ois kuulunut tehdä. Mä olin luopunut toivosta ja aikoja sitten ja sitten sä tulit, etkä välittänyt siitä mikä mä olen.” Mä katselin Joonasta surkeana. Jos se vaan joskus aiemmin jo olisi puhunut tunteistaan tuolla tavoin, mä en olisi varmaan edes uskonut sitä. Mutta nyt sen väsyneillä kasvoilla ei ollut leikittelevää virnettä tai naurua. Se oli hyvin tosissaan.
“Mutta mä välitän, Joonas, ja se sattuu” mutisin hiljaa.
“Mä tiedän ja olen pahoillani siitä, oikeasti, mutta mä tarviin rahaa. Mä joudun kadulle jos en maksa vuokria. Ja jos mä joudun kadulle..” se pudisteli päätään ponnettomasti. Joonaksen ei tarvinnut lopettaa lausettaan ääneen. Mä tajusin kyllä mitä se tarkoitti.
“Mä en oo mikään rikas kartanonperijä, mutta mieluummin mä olen köyhä ja onnellinen kuin pakotan itseni seuraamaan vaan sivusta sun ahdinkoa. Tuu mun luo. Me mahdutaan tänne kyllä molemmat.” Joonas tuijotti mua hetken hämillään ja sanattomana. Se näytti siltä kuin se haluaisi sanoa jotakin, mutta tuntui unohtaneen miten puhutaan. Joonas veti mut lähelleen, suuteli mua nälkäisenä ja mä lähes vapisin halusta pitää sitä hyvänä kun sen poltinrautaakin kuumemmilta tuntuvat huulet aloitti leikkinsä mun kaulalla. Se veti paidan pois mun päältä ja mä annoin sen tehdä niin kun se kaatoi mut sohvalle selälleen. Se jätti huulillaan palavia läiskiä mun rintakehälle, vatsaan ja aina vaan alemmas. Se mitä Joonas teki huulillaan sai mut uskomaan silmänräpäyksessä taivaan olemassa oloon.
Me oltiin nukahdettu sylikkäin siihen ahtaalle sohvalle ja vasta illansuussa mä heräsin Joonaksen tuijotukseen. Se näytti miettivän ankarasti jotakin ja mä kurtistin automaattisesti kulmiani peläten jonkin olevan yhä vinossa.
“Sä et voi olla todellinen” se sanoi saaden mut hymähtämään.
“Et säkään.”
“Mun täytyy pyytää sulta jotain.” Mä katsoin sitä huolestuneena, mutta ajattelin, että mitä vaan Joonas pyytäisikin multa, mä olin valmis sen sille antamaan.
“Älä oo kotona tänä iltana” se sanoi hiljaa ja mä hätkähdin ymmärtäessäni sanoihin piiloitetun tarkoituksen. Jo niin tutuksi käynyt ahdistus otti mut valtaansa välittömästi.
“Mun täytyy tehdä se vielä yhden kerran, Mika. Sen jälkeen mä olen kokonaan sun.” Joonaksen sanat olivat pelkkä kuiskaus, enkä mä ollut varma kestäisinkö mä. Kestäisinkö kun tietäisin mitä se aikoi tehdä tänä iltana tai sitä miten se oli luvannut olla kokonaan mun.
Mä olin todella hermostunut palatessani töihin torstai aamuna. Kuten olin Joonakselle luvannut mä olin lähtenyt jo aikaisin illalla ja palannut kotiin vasta myöhään yöllä ja mä tunsin ylimääräisten valvottujen tuntien painavan raajoissani. Sanni oli yrittänyt virittää keskustelua mun kanssa, mutta kun mä en osannut keskittyä sen puheisiin, se luovutti ja vilkuili mun haparoivia liikkeitäni kantaessani lautasia pöytään. Kun ajatuksissani tipautin toisen kerran nipun tyhjiä lautasia lattialle, se otti mua kiinni kädestä ja tyrkkäsi rievun ja suihkepullon mun kouraan. Lannistuneena pyyhin pöytiä salissa kunnes mun silmät tavoitti Kultasiiven ovelta tutun hahmon. Joonas oli pukeutunut poikkeuksellisen siististi tummiin farkkuihin ja mustaan kauluspaitaan. Sen hiukset olivat tiukasti kiinni, se seisoi epävarmana ovien edessä ja mä mietin oliko se koskaan ennen edes käynyt Kultasiivessä tähän aikaan.
Mä unohdin suihkepullon ja rievun pöydälle, en kuunnellut Sannin hämmästynyttä huudahdusta vaan astelin määrätietoisesti kohti ovia. Joonas huomasi mut kun olin vain muutaman metrin päässä siitä ja sen kasvoille kohosi varovainen hymy. En välittänyt täydestä ruokasalista selkäni takana, Sannista, joka tuijotti mun perääni tai edes Kimmosta, joka nojaili keittiön oveen katse suunnattuna mun selkääni. Mä näin vaan Joonaksen, en mitään muuta. Tartuin sen niskaan kaksin käsin suudellen sitä kevyesti. Se haisi tupakalta ja partavedeltä, sen iho tuntui pehmeämmältä kuin koskaan ennen sormien alla ja hitto, se oli kokonaan mun.
“Mä rakastan sua, Joonas” kuiskasin katsoen sitä silmiin.
“Niin mäkin sua” se vastasi saaden mut hymyilemään.
|