Lähettäjä: Muisto97
Päivämäärä: 15.4.13 09:18:30
TERO
Inhosin tätä tunnetta, kun herätessä tuntui että olin unohtanut jotain oleellista. Minun oli kyllä myönnettävä, että illasta oli iso osa valunut unohduksiin. Kun viimein sain kammettua silmäni auki ja aivoni sen verran toimimaan, että tajusin heränneeni johonkin ääneen, kesti minulla hetken ennen kuin muistin, missä olin. Paljon minulla oli illan muistikuvissa aukkoja, mutta yhdestä asiasta olin varma. Jos Samu olisi viipynyt hetkenkään kauemmin olohuoneessa illalla, olisin antautunut mielihalulleni ja suudellut häntä. Ja jos jotain saatoin miehen käytöksestä ja katseista päätellä, asia tuskin olisi kovin paljon häntä haitannut. Pudistin päätäni karkottaakseni moiset ajatukset päästäni, kun lattia narahti jossain keittiön suunnalla, muistuttaen minua miksi olinkaan herännyt näin jumalattoman aikaisin. Kiskoin nopeasti paidan päälleni, ennen kuin hiippailin keittiön ovelle, kurkatakseni varovasti kuka siellä oli. Pieni helpotuksen huokaisu karkasi huuliltani, kun pöydän äärellä istui Teija eikä Samu.
- Huomenta, sanoin siskolleni pienesti hymyillen. Teija nosti katseensa listasta jota oli lukemassa, ja katsoi minua hymy huulillaan karehtien.
- No huomenta, en kai mä vaan herättänyt? Hän kysyi ja pudistin päätäni astellen keittimen luo, josta kaadoin kahvia tiskikaapista löytämääni kuppiin.
- Mä en osaa nukkua ryypättyäni illan, sanoin nopeasti. Mieleeni ei todellakaan tullut sanoa, että heräsin kesken kaiken hänen kolisteluihinsa, juuri kun näin unta hänen tulevasta sulhasestaan.
- Tuletko tänään lounaalle? Teija kysyi raapustaen jotain listaansa. Jokin hänen äänensävyssään sai minut varpailleni.
- Kenen kanssa? Kysyin varovasti.
- No minun ja Samun, sekä äidin ja Taija-tädin... Teija sanoi äänen hiipuessa loppua kohden.
- Anteeksi vaan, mutta mä en välitä nähdä niitä yhtään enempää kuin mitä mun on ihan pakko, sanoin terävästi, ja huomasin pettymyksen siskoni silmissä.
- Ettekö te vois sopia? Mitä menetettävää sulla muka on? Teija kysyi surullisesti huokaisten.
- Ai mitäkö? Aletaanko siitä, että armaan äitimme mielestä minä kuuluisin hullujenhuoneelle, sillä enhän minä voi olla muuta kuin pahasti sairas, kun panen miehiä enkä naisia? Ja Taijalla taas ei ole yhtään hyvää sanaa sanottavana isästä tai minusta. Että kiitos mutta ei kiitos, sanoin ja hörppäsin mukini tyhjäksi. Kiukku poreili sisälläni, kun ajattelin noita kahta naista, joiden tapaamiseen hääpäivänä olin koittanut valmistautua. En haluaisi nähdä heitä yhtään sen enempää kuin olisi aivan pakko, vaikka tiesin sen pahoittavan siskoni mielen. Nousin viedäkseni tyhjän mukin tiskipöydälle, ja käännyin katsomaan naista, joka tuijotti minua herkeämättä pöydän äärestä. Tällaisena aamuna, aivan liian lyhyeksi jääneen yön jälkeen, ei mielialani ollut mikään kaikkein valoisin, ja tiesin,että minun olisi parempi poistua rauhoittumaan, ennen kuin hermostuisimme kumpikin.
- Anteeksi, mutta mä en vaan pysty, sanoin lopulta ja astelin Teijan luo, kumartuen halaamaan häntä.
- Kyllä mä ymmärrän, Teija sanoi väsyneesti huokaisten. Tiesin, että hän ymmärtäisi, vaikka ei pitänytkään asiasta.
Illalla suoristauduin koneeni äärestä. Olin juuri viettänyt pitkän tovin keskustellen nuoren Romeon, italialaisen wanna be – huippumallin kanssa. Romeo oli juuri sitä, mistä Andreas minua oli aina syyttänyt – säärtä pitkin huipulle pyrkivä mallin alku, jolla oli paljon enemmän näköä kuin moraalia tai itsekunnioitusta. Eli suoraan sanottuna hyvä pano kun parempaa ei ollut tarjolla tai ei halunnut sitoutua. Kauan olin poikaa vältellyt, mutta sen jälkeen kun Andreas oli häipynyt, oli pojasta ollut iloa yksinäisinä iltoina. Mutta toisinaan, kuten tänään, meinasin hermostua hänen kakaramaiseen ruinaamiseensa, ja suljin koneen sen paremmin hyvästelemättä. Hetken aikaa leikittelin ajatuksella hypätä autoon ja ajaa Helsinkiin, DTMn tarjontaa katsastamaan, mutta lopulta unohdin moisen ajatuksen, ja päädyin lähtemään alas hotellin punttisalille. Päivän aikana kertynyt kiukku haihtui hien mukana kehostani, ja kahden tunnin rääkin jälkeen hipsin nopeasti ylös huoneeseeni ja suihkuun, suomatta ajatustakaan puhelimelle. Jos olisin vilkaissut puhelinta ennen suihkuun menoa, olisin suoriutunut sieltä ulos nopeasti, mutta nyt annoin kuuman veden valua kauan päälleni, ja nautin olostani.
Kun viimein tulin pyyhe lanteilleni kiedottuna pois suihkusta, vilkaisin kännykkää. Huomasin viestin odottavan minua, ja hieman uteliaana avasin sen. Viesti oli Samulta, ja hän ilmoitti olevansa jätkien kanssa paikallisessa yökerhossa, ja että minä olisin erittäin tervetullut liittymään mukaan. Vilkaisin vielä viestin tuloaikaa, ja totesin sen tulleen salilla ollessani, joten tyydyin vastaamaan lyhyesti ehkä ensikerralla ennen kuin tassuttelin paljain jaloin pienelle parvekkeelle joka huoneeseeni kuului. Ulkona ropisi lämmin sade asfalttiin, ja jäin katselemaan sateen läpi kiiruhtavia ihmisiä. Palasin huoneeseen kaivaakseni tupakka-askin takkini taskusta, ja palasin parvekkeelle. Jossain meni poliisi pillit huutaen, ja kuuntelin äänen kaikuvan läheisten rakennusten seinistä. Sain tupakkani poltettua, joten palasin sisälle todettuani kesän vielä olevan turhan kaukana ulkona seisomiseen. Kiskoin pelkät bokserit jalkaani ja nakkasin pyyhkeen jonnekin kylpyhuoneen oven suunalle, ennen kuin lysähdin sängylle tuijottelemaan telkkaria. Ohjelmatarjonta tosin jäi hieman arvoitukseksi, sillä nukkumatti saapui miltein saman tien perimään velkojaan.
Hiekka rapsahteli kenkieni alla, kun juoksin puistossa katse maahan luotuna, huppu tiukasti päässä. Aamu oli kolea ja kostea yön sateen jäljiltä, eikä kukaan muu ollut niin hullu, että olisi lähtenyt ulos uhmaamaan synkkää taivasta, joka näytti odottavan vain tilaisuutta kaataa täyden lastin vettä niskaani. Ja se tilaisuus koitti, kun olin lenkkini puolivälissä. Taivas repesi kerralla niin, että en montaa askelta ehtinyt ottamaan ennen kuin olin läpi märkä. Itsekseni kiroten juoksin lenkin loppuun, miettien samalla kuinka voisin ottaa ensimmäisen lennon Firenzeen ja mennä nauttimaan elämästäni Romeon suvun huvilalle. Kelit muistuttivat hyvin, miksi en ikinä enää muuttaisi suomeen asumaan.
Hotellilla minua odotti yllätys. Pirteä Teija ja huomattavasti vähemmän pirteä Samu istuivat aulan sohvalla, ensimmäinen jotain lehteä selaten, jälkimmäinen epämääräisessä asennossa röhnöttäen. Vaikka Samu vaikutti nukkuvan, niin hän oli kuitenkin se, joka huomasi tuloni juuri kun astuin aulaan ja laskin märän hupun päästäni. Samu sanoi Teijalle jotain, ja sai siskoni nostamaan katseensa lehdestä, jonka olin jo tunnistanut häälehdeksi, jonka kannessa komeili ottamani kuva. Olin sen pirun lehden havainnut jo tulopäivänäni aulan pöydällä, ja nyt kaduin syvästi, että en ollut silloin hävittänyt sitä. Vaikka lehti olikin englannin kielinen, tiesin Teijan saavan sieltä aivan liian paljon aivan liian mahdottomia ideoita.
- Huomenta, Teija sirkutti iloisesti liihottaessaan minua vastaan.
- Mä olen ihan märkä, varoitin siskoani nopeasti juuri kun hän meinasi halata minua.
- Me tultiin hakemaan sut aamiaiselle, Teija tiedotti katsoen minua päästä varpaisiin.
- Sopii, kunhan saan käydä suihkussa ja pukea kuivat vaatteet päälleni, sanoin löyhyttäen märkää huppariani.
- Kymmenen minuuttia? Jatkoin kysyvästi Teijaa katsoen, ja nainen nyökkäsi. Kohtasin hetkeksi Samun katseen, ennen kuin mies siirsi sen lehteen, jonka Teija oli hänen syliinsä tuupannut.
Varttia myöhemmin astuimme sisään hotellin ruokasalin ovista. Teija vaikutti siltä, että hänellä oli muurahaisia housuissaan, niin pahasti hän kiemurteli ja hytkähteli kulkiessamme tarjoilijan perässä minulle jo tavallaan vakipöydäksi muodostuneeseen nurkkapöytään, josta näki koko ruokasalin.
- Niin? Kysyin lopulta, kun olimme jääneet keskenämme tarjoilijan lueteltua tavalliseen tapaansa buffetin tarjonnan ja mitä keittiöstä saisi tilattua. Minä pyysin munakkaan, mutta muut päättivät tyytyä buffetin antimiin.
- Mä olen löytänyt sulle avecin, siskoni ilmoitti leveästi virnistäen. Ilmeeni oli varmasti näkemisen arvoinen, sillä kamalampaa uutista en siihen aikaan aamusta olisi osannut odottaa. Samassa pöytäämme lähestyi arasti huomattavasti ylipainoinen, silmälasipäinen mies, joka vilkuili meitä jokaista vuoronperään hermostuneesti.
- Siinähän sinä Mikko oletkin, siskoni sanoi loikaten ylös.
-Mikko, tässä on veljeni Tero, josta kerroin, Tero, tässä on Mikko. Mikko on työkaverini, ja aivan ihana mies. Tulette varmasti hyvin toimeen, Teija pälätti hymyillen liiankin iloisesti. Vilkaisin Samua apua anoen, mutta mies tuijotti hyvin keskittyneesti jotain mitä näki pöydän pinnassa, ja koitti pidätellä nauruaan.
|