Lähettäjä: ccci
Päivämäärä: 2.12.12 00:40:03
Hitsi vie, kun ht.net tekee taas elämästäni hankalaa, kun ei halua lähettää viestejä. Toivottavasti tämä ei tule tuplana ja lähtee tällä kertaa.
Aaron
”Oletko sä nyt ihan varma, ettei tämä sun romukoppero sammu enää uudestaan matkan varrelle?” kysäisin ja vilkuilin Davidia, joka paiskasi sen vanhan autonromun konepellin kiinni. David pyyhki sormiaan paperiin ja virnisti minulle koko valkean hammaskalustonsa leveydeltä.
”Ei sammu ja onneksi sulla on aina mekaanikko matkassa”, hän naurahti. Minua ei kylläkään hirveästi naurattanut, kun silitin Tinyn päättä. Se kurkisteli trailerin oviaukosta ulos, sillä olin avannut oven siksi aikaa, kun olimme olleet paikoillamme. Davidin auto oli jälleen kerran pettänyt luottamukseni, mutta en ollut voinut kuin anetta Davidia kuskiksi saadessani tietää, että olin päässyt mukaan mihin lie ohjelmaan olinkaan entisen pomoni käskystä hakenut. Davidin vanha maasturi oli kaveripiirini ainoa auto, joka jaksoi vetää traileria ja jonne oli mahtunut kaikki Tinyn tarvikkeet. Syötin neljännen porkkanan Tinylle, ennen suljin oven sen nenän edestä.
”Mekaanikoksi sun auto kyllä toimii laittoman huonosti. Sun onneksi Tiny on fiksu matkustaja”, valitin istuessani takaisin pelkääjänpaikalle. En ollut kovin innoissani, kun Englannin kesän ainoa aurinkoinen päivä oli sattunut juuri sille päivälle, kun piti ajaa monta tuntia Richmond Hilliin. Oli varmaan turha mainita, ettei Davidin auton ilmastointi ollut kaikista toimivammasta päästä. Reistaili vähän kaiken muun mukana.
Haukottelin ja hörppäsin Coca-Colaa pullosta. Olimme ajaneet aamusta asti – hemmetin Richmond kun piti sijaita jossain kaukana kaikesta – ja aloin jo olla tylsistynyt autossa istumiseen. Olimme pitäneet lounastauon aikaisemmin, että Tiny oli päässyt vähän jaloittelemaan, mutta edes Davidin hauska seura ei pelastanut turhan pitkää matkaa.
”Laiskamato, et ala nukkumaan siinä. Sun kuorsausta ei jaksaisi kuunnella”, David mutisi ja tökki minua kylkeen, kun aioin hetkeksi sulkea silmäni.
”En kuorsaa”, tuhahdin. Navigaattori huuteli, että meidän pitäisi pian laskeutua moottoritielle, joten matkaa ei tainnut olla enää hirveästi jäljellä. Davidin navigaattori oli ilmeisesti ohjannut meidät jollekin maisemareitille, sillä olimme ajaneet kummallisen kauan pelkkiä pienempiä teitä. Onneksi Tiny osasi käyttäytyä kuljetusten aikana, vaikka perillä minua varmaan odottaisi ylienerginen vieterihevonen, kun se vihdoin pääsisi ulos trailerista. Olin aika varma, että olisimme päässeet jotain muuta reittiä nopeammin perille, mutta olimme kumpikin niin auttamattoman huonoja lukemaan karttoja, ettemme olleet uskaltaneet ryhtyä säätämään navigaattoria. Sillä oli paha tapa seota aina väärissä paikoissa.
”Joka tapauksessa sä voisit pysyä hereillä ja pitää kylttejä silmällä, että mä voin keskittyä pitämään tämän romun hengissä”, David totesi. Hän naputteli rattia The Beatlesin tahtiin. Mun tarvitsi laskea vain kymmeneen, ennen kuin se alkoi laulaakin. Pudistelin päätäni, vaikka ei Davidin ääni missään nimessä ollut huonoimmasta päästä, mutta tunteella vedetty Yesterday ei välttämättä sopinut mun mielialaan. Ei se ainakaan nostanut sitä millään tavalla.
”Sovitaanko, että sä hommaat vähän paremman auton, ennen kuin haet mut? Siinä vaiheessa mä varmaan itken joka tapauksessa katkeria kyyneleitä, kun pitää palata maksamaan tallimaksut ja muut jälleen ja tili ammottaa tyhjänä”, mumisin.
”Mulla on vierashuone aina vapaana, että kyllä sinne aina saa raivattua sullekin asti tilaa, jos et keksi, mitä teet tän jälkeen”, David sanoi ja taputti reittäni. Yritin hymyillä hänelle, vaikka mielialani olikin kovaa vauhtia laskussa, vaikka minun olisi varmaan pitänyt olla onneni kukkuloilla. Paikka tv-ohjelmassa eli ilmainen majoitus hetkeksi ja lisäaikaa keksiä, mistä ihmeestä repisin uuden työpaikan sen jälkeen. Onneksi entinen pomoni oli potkinut minut lähettämään hakemukset, vaikka minusta tuntuikin, että se oli vain synninpäästö hänelle siitä, ettei ollut kertonut myyvänsä yrityksensä. Silloin olisin saanut enemmän aikaa eikä kaikki olisi tullut niin puskista.
”Mä totisesti toivon, ettei tuolla ole sama päämäärä kuin meillä. Olisi kai se pitänyt tajuta, että ohjelma on varmaan täynnä jotain nirppanokkia, joille isukki on kustantanut hevosen sun muuta”, valitin meidän noustessa (toivottavasti) oikeasta rampista ylös. Meidän edellä ajoi pelottavan tyyriiltä näyttävä hevosauto.
”Sullahan on kokemusta noista vaikeista naisista tuon sun ponisi myötä”, David naljaili. Ellei hän olisi ollut ratissa, olisin varmaan huitaissut häntä ihan vain sen takia, että hän nauroi kustannuksellani. Hän teki sitä aina. Joskus en ymmärtänyt, mikä ihme oli saanut meidät pysymään ystävinä siitä lähtien, kun olin aloittanut työt edellisessä työpaikassani.
”Joo toki, käytän vain harvinaista viehätysvoimaani ja he eivät tiedäkään, mikä heihin iski”, naurahdin kuivasti. Potkin kengät jaloistani ja nostin toisen penkille. Pyörittelin hampaillani kielessäni olevaa korua, samalla kun katselin edessämme ajavaa rekkaa. Joillakin sitten oli varaa kaikkeen.
”Ajattele positiivisesti. Joku saattaisi ihan oikeasti huomata, kuinka hyvän työntekijän susta saisi. Oikeasti ihmettelen, miten et ole löytänyt uutta hommaa, vaikka kokemusta sulla on kyllä ikääsi nähden ihan reippaasti. Kai John kirjoitti sulle loistavat suositukset?” David kysäisi. Nyökkäsin, vaikka ei hän sitä tainnut nähdä keskittyessään tiehen. John – siis entinen pomoni – oli tosissaan kirjoittanut vaikka minkälaista lappusta mukaani, mutta töiden saaminen ei ollutkaan osoittautunut hirveän helpoksi tehtäväksi.
”Ei se ole niin yksinkertaista. Sitten kun pitäisi saada tallipaikka, jossa työntekijät ei juokse karkuun heti, jos hevonen liikauttaa korviaan. Tiedäthän sä, että Tiny osaa testata jokaisen vastaantulijan. Maksaa liikaa ja kuka ottaa työtöntä luuseria tallipaikalle”, huokaisin.
”Nyt kuule menee tosi angstilapseksi toi sun touhu. Vähän hymyä kehiin, sä pääset telkkariin! Jo nuo huolet ei katoa ryhtymällä turhaksi julkkikseksi, niin sitten ei kyllä mikään auta”, David sanoi ja läiskäisi kätensä reidelleni vähän tuhankin kovaa.
”Rehellisesti mä näin viime yönä painajaista, että kesken kuvausten meille selvisi koko homman olevan hevosmaailman Big Brother ja missään ei ollut turvassa kameroilta. Ei siis missään”, kerroin. Sain kylmiä väreitä pelkästään siitä, että ajattelinkin edellisen yön untani, joka oli ollut ehdottomasti kauhea. Olin ollut kuoleman väsynyt, kun olin aamulla hiipinyt ennen kuutta talliin ruokkimaan Tinyn ja pakkaamaan viimeisetkin tavarat. Oikeasti painajainen kummitteli edelleenkin mielessäni.
”Siinä tapauksessa mä lupaan ostaa 24/7-kanavan ja kertoa sulle, kuinka pahasti oot mokannut telkkarissa ja kuinka moni on sen jälkeen enää halukkaita tapaamaan sut uudestaan.”
”Miksi mä puhun sulle edelleen?” mumisin ja nojasin raskaasti selkänojaan.
”Koska loppupeleissä sä tiedät, että muiden lähtiessä mä jään”, David totesi sen, minkä itsekin tiesin, ennen kuin väänsi radiota vähän kovemmalle ja jatkoi The Beatlesin laulamista, minkä aikana me ei sanottu sanaakaan.
”Ihan hienot maisemat”, David totesi kääntäessään auton tielle, joka ilmeisesti johti Richmond Hillin pihaan. Nyökyttelin päätäni ja mietin mielessäni, että kuvausten ollessa ohi en varmaan haluaisi enää lähteä pois niistä maisemista. Olisi aika masentava palata takaisin normaaliin elämään, kun pääsisi viettämään niissä maisemissa edes pari päivää. Meidän edellä moottoritieltä asti kulkenut auto oli kääntynyt samalle tielle. Yritin parhaani hymyillä ja näyttää rennolta, kun meidät ohjattiin oikealle parkkipaikalle ja sain todeta, että paikka oli helvetín hieno. Liian hieno mun makuun. Tottuisin vielä ylellisyyteen.
David parkkeerasi meidän edellä kulkeneen auton viereen. Loikkasin ulos mitä pikimmiten ja venyttelin puutuneita jalkojani. Viereisestä autosta nousi nuori mies, minua varmaan muutaman vuoden nuorempi. Väistin kiltisti sivummalle ja avasin trailerin etuoven, että Tiny pääsi kurkistelemaan ulos.
”On aika helvetín hieno paikka”, toisesta autosta noussut poika sanoi.
”Älä muuta virko”, totesin. Koska autosta ei noussut muita, oletin pojan olevan mukana ohjelmassa, sillä muuta syytä en hevosautolle keksinyt. Ojensin käteni hänelle esittäytyäkseni. ”Aaron Frost.”
”Daniel Chang”, poika esittäytyi. Nimi selittikin hänen vähän itämaisen näkönsä hyvin.
Aukaisin trailerin takaluukkua, kun autoille harppoi joku nainen. Hän esittäytyi kohteliaasti ja kyseli nimet sekä minulta että Danielilta.
”Vierastalli on tuo kauimmaisin. Sinun hevosellesi on karsina numero kolme ja Aaron, sinulle on nelonen. Tervetuloa Richmond Hilliin”, nainen sanoi.
”Jos sä otat sen sekopääsi ulos, niin mä availen takapuomin”, David sanoi. Menin irrottamaan Tinyn, joka peruutti vähän turhankin vauhdikkaasti ulos. Se jäi steppaamaan viereeni ja puhisi tuohtuneena pää pystyssä. Se olisi halunnut rynnistää Danielin vieressä seisovan hevosen luo, mutta jäi kuitenkin viereeni, kun huomautin sille äänellä. Tiny kuitenkin jatkoi puhisemistaan, vaikka pitikin nyt kaikki neljä jalkaa paikoillaan.
”Kaunis hevonen. Vissiin vielä nuori?” Daniel kysäisi. Hänen vieressään oleva hevonen katseli ympärilleen täysin rentona. Tinyn kanssa olin nopeasti oppinut arvostamaan hevosia, jotka eivät alkaneet käydä ylikierroksilla jokaisessa vieraassa paikassa.
”Kuusivuotias. Ei olla käyty viime aikoina oikein missään, niin nyt sitten taas jännittää”, sanoin ja taputin Tinyn kaulaa. Se ei tahtonut rauhoittua kävelemään, kun lähdin taluttamaan sitä kohti vierastallia, mutta olin jo tottunut sen käytökseen ja tiesin sen rauhoittuvan, kunhan pysyisin itse rauhallisena.
”Rozzo on onneksi jo turhankin tottunut matkaaja”, Daniel sanoi. Sen kyllä näki hänen vieressään kävelevästä hevosesta, joka näytti olevan enemminkin kiinnostunut pihan ruohoalueista kuin mistään muusta.
Oikeasti olin järkyttyä siinä vaiheessa, kun näin tallin. Olisin voinut aivan hyvin jäädä itsekin asumaan sinne. Paikka vaikutti etäisesti taivaalta minulle, kun olin pari viimeistä kuukautta asunut itse naurettavan pienessä yksiössä, koska olin yrittänyt säästää työttömyyteni keskellä mahdollisimman paljon. Muuhun ei ollut ollut oikeastaan varaa.
Huomasin ilokseni Danielin hevosen olevan Tinyn viereisessä karsinassa. Tallissa ei ollut vielä montaa muuta. Tinyn karsinaa vastapäätä olevassa karsinassa oli joku, mutta nuori nainen loi minulle niin epäaidon tekohymyn, ettei herättänyt hirveästi haluja tutustua. Mikä sen ihanampaa, kuin epäaito prinsessa kesäseurana. Parin karsinan päässä minusta näytti olevan joku mies kera kimon hevosen. Heilautin kättäni ja tervehdin häntä ihan silkkaa kohteliaisuuttani, ennen kuin aloin purkamaan matkan ajaksi Tinylle laittamiani pinteleitä. Tuskin se kuitenkaan minua jyräisi, vaikka kovasti puhisikin yrittäessään päästä tutustumaan Rozzoon karsinan kaltereiden ohi. Tai sitten ohjelman tuottajat pääsisivät aloittamaan sarjansa dramaattisella tuokiolla ambulanssin kanssa. Ainakin siten tulisi huomiota sarjalle ihan kasapäin.
”Jos puretaan ne teidän kamat, kunhan saat pintelit pois, niin mä pääset ajelemaan kotia kohti vielä tänään”, David sanoi. Hän nojasi karsinan ovenpieleen ja silitti Tinyn päätä, kun hevonen tuli kerjäämään häneltä porkkanoita. David oli ostanut hevoseni täyden rakkauden ruualla.
”Joo. Ja kiitos vielä, kun lähdit tuomaan meidät”, sanoin alkaessani kääriä kolmatta pinteliä pois. Homma helpottui kummasti, kun David oli viemässä Tinyn huomion pois turhasta puhisemisesta ja steppaamisesta.
”Pitäähän sua auttaa. Kunhan muistat käyttäytyä, ettei tarvitse hävetä sua valtakunnallisessa telkkarissa”, David vastasi. Naurahdin kevyesti vaikka oikeastaan huoli oli ihan aiheellista. Jos normaali tuurini jatkuisi, menettäisin kuitenkin kasvoni kameroiden edessä. Saatoin vain toivoa, että viimeiset kuukaudet jatkunut epäonni vihdoin päättyisi, kun olin päässyt vihdoin hyvään paikkaan.
|