Lähettäjä: Jazz
Päivämäärä: 27.4.13 13:11:02
Kiituksia taas kommenteista:3 ne piristää;)
Ja jep jep ^^ Sanni, oot aivan oikeessa;D Mut mut täs ois taas tällanen pätkä....
Olin juossut vauhdilla työpaikalle, Joshin vaihdettua kuljettajan paikalle.
”Hei Marcus!” infomme naishenkilö tervehti hymyillen. Heilautin vain kättäni ja hölkkäilin kasvot punehtuneina ylös.
”Iltapäivää”, totesin päästessäni toimistoon ja Monica käännähti ympäri minun suuntaani.
”Hyvä, että tulit jo näinkin ajoissa. Ajattelin, että pääset vasta illasta”, nainen sanoit ja viittoili minut luokseen.
”No niin, mennään minun toimistoon, että voin rauhassa selittää koko tämän hetkisen tilanteen”, Monica huokaisi väsyneesti. Kävelin ripeästi naisen perässä, ajatukset kuitenkin vieläkin Joshissa.
”Hei, Marcus?” Monica huhuili edestäni. Olin vajonnut ajatuksiini jälleen kerran.
”Anteeksi, mä oon nukkunu liian vähän viimeaikoina”, sopersin jotain epämääräistä selitystä, pomolleni, ja tämähän ei pitänyt paikkansa... Viime yönä olin ainakin nukkunut paremmin kuin pitkään aikaan. Monica tyttyi vain nyökkäämään ja aloitti sitten:
”Eli tämä mies, VonKrof, josta eilen soitin on siis osallisena asamoihin piireihin, kuin ensimmäinen uhri Adam. Yhteyksiä ollaan vasta löydetty huumekaupan puolelta, mutta epäilemme heidän toimineen yhdessä jonkin muunkin bisneksen kanssa. Ja niin kuin kerroin miehen luota löytyi yksi nainen tapettuna ja kaksi kellarista, sidottuna kiinni ranteista kiviseinään. Tutkimme miehen asunnon ja paperit, joista paljastui hänen omistamansa naiset. Omistuskirjan oli ovelasti piilotettuina lattian alle, josta löytyi myös huumekätkö. Muutama agenttimme lähti käymää VinKrofin asiakkaiden luona. Minä ajattelin, että me voisimme lähteä kuulustelemaan miehen vaimoa. Hän asuu kaupungin laidalla olevassa kartanossa.”
”Selvä, lähdetään sitten”, sanoin ja Monica hymähti myöntävästi.
”Käyn vain ensin toimistossani tarkistamassa postit”, lisäsin ja käännyin huoneeni suuntaan. Pöydälläni oli muutama kirje, jotka poimin käteeni. Selasin ne nopeasti läpi, mutta mikään niistä ei ollut niin tärkeä, että olisi vaatinut ylimääräistä huomiotani. Palasin Monican luokse, joka oli jo valmiina lähtemään takki päällä.
”Eiköhän mennä”, nainen totesi ja lähdimme hissille, josta pääsi alas autotalliin.
”Mites teillä on mennyt Joshin kanssa?” Monica tiedusteli. Miten sen toteaisi ulkopuoliselle?
”Mmm hyvin”, se taisi edelleenkin olla paras vastaus. Sanottuani vastaukseni ääneen, häpeä iski mieleeni. 'Hyvin' oli oikeasti aivan liian lievä ilmaisu, ja jos ihan totta puhuttiin, en olisi saanut kajota Joshiin ollenkaan, niin kuin olin päättänytkin. Päätökseni tosin oli kaatunut baari-illan takia.
”Sepä hyvä, sillä miunulla on yksi huoli vähemmän murehdittavana. Ja lisää ei ole selvinnyt?”
”Ei. Luulempa ettei Josh tiedä mitään ystävänsä touhuista. Voin vielä kysellä tänään vähän tarkemmin. Emme ole kauheasti puhuneet murhasta, sen verran se on miestä tuntunut järkyttävän”, vastasin istuessani Monican viereen autoon.
”Hyvä on”, nainen totesi kaartaessaan ulos autotallista ja suuntasi keskustaan päin. Ajoimme ripeästi hiljaisen keskustan läpi seuraten navigaattorin reittiä kohti tämän naisen taloa.
”Mitä sulle kuuluu muuten?” Monica rikkoi hiljaisuuden väliltämme. Yllätyin kysymyksestä ja häkellyin hetkeksi. Lopulta sain vastattua:
”Kyllä tää tästä.” Vilkaisin naisen suuntaan tuntiessani hänen tiiviin tuijotuksensa.
”Onhan kaikki hyvin?” nainen kysyi huolissaan. Huokaisin hiljaa. Kai minulla oli asiat hyvin... Minulla oli talo, ruokaa, työpaikka, mutta jotain puuttui. Ajatukseni karkasivat väkisinkin Joshiin. Olin tuntenut miehen hädin tuskin viikon. Silti tuntui kuin olisimme tunteneet vuosia. Tyydyin vain nyökkäämään Monicalle vastaukseksi. Olihan tilanne erilainen, kuin missä olin ikinä ollut. Toisaalta oli hyvä, että Joshilla oli vielä viikko aikaa jäljellä asua luonani, mutta mitä sitten, kun hänen täytyi lähteä? En edes aio jossitella sitä vaihtoehtoa, että hän jäisi luokseni asumaan. Totta kaihan miehellä oli omakin elämä. Jälleen ajatukseni saivat minut synkentymään. Tulen vielä hulluksi pääni kanssa. Katselin ikkunasta hiljaisena rauhallisia maisemia, jotka muuttuivat maaseuduksi mitä kauemmaksi ajoimme.
”Asuuko hän kaukana?” kysyin ja vaihdoin hienosti aihetta.
”Ei, tästä ei oo enää kun hetki. Talo näkyy tuon metsikiön takaa”, Monica vastasi osoittaen kädellä talon suuntaan.
”Aa, aivan”, mutisin hiljaa. Miksi juuri minun oli pitänyt mennä tutustumaan Joshiin? Ja miten vieläpä sattuikin, että hän tuli juuri minun luokseni? Ihan kuka tahansa muukin olisi tästä selvinnyt... Helngitin kerran syvempään, kykkä minäkin selviäisin.
Monica ajoi auton talon pihaan.
”Ihan hulppea huvila”, totesin virnistäen katsoessani talon suuntaan. Rakennus muistutti hieman Joshin vanhempien taloa, joka oli myös todella suuri kartano.
”Niin kyllä on. Ei ole rahasta pulaa”, naine loi minulle merkitsevän katseen ja kävelimme vaalealle kuistille, missä Monica soitti ovikelloa. Oven tuli avaamaan pienukokoinen nainen mustassa mekossa.
”Hei olen rouvan taloudenhoitaja. Kuka kysyy?” hän puhui muodollisesti ja niiasi vielä perään.
”Olemme kaupungin rikospoliisista. Etsimme rouva VonKrofia”, Monica sanoi asiallisesti.
”Emäntäni ei valitettavasti ole juuri nyt paikalla. Haluatteko jäädä kenties odottamaan? En kylläkään tiedä kauan hän on poissa”, taloudenhoitaja vastasi pahoittelevasti. Monica näytti hetken harkitsevan tarjousta, mutta pudsti sitten päätään.
”Kiitos, mutta ei kiitos. Emme ehdi valitettavasti jäädä odottelemaan. Antaisitko kuitenkin tämän numeron ja pyytäisit VonKrofia soittamaan?” Monica pyysi ojentaen käyntikorttinsa. Nainen nyökkäsi.
”Kyllä, tietysti. Hyvää päivänjatkoa”, hän sanoi ja sulki oven edessämme. Käännyimme ympäri palataksemme autolle takaisin. Minulle tuli outo olo, aivan kuin naine olisi valehdellut meille.
”Luuletko...” ehdin aloittaa, mutta pomoni vaiensi minut.
”Autossa. Tiedän mitä ajattelit.” Istuin tutulle matkustajan paikalle ja kiersin itseni Monican suuntaan.
”Olen varma, että hän valehteli”, sanoin kiihtyneemmin. Pidin oiukeasti paljon työstäni varsinkin jännissä tilanteissa.
”Olen aivan samaa mieltä. Mietin tosissani, että olisi pitänyt mennä sisälle odottamaan, mutta suurella todennäköisyydellä se olisi ollut turhaa. Luulen, että emme olisi nähneet rouvaa suutä huolimatta”, hän sanoi jatkaen:
”Joten jäämme odottamaan. Ajan auton vähän kauemmaksi. Katsotan lähteekö nainen autolla liuikkeelle.”
Josh
”Koska marsujen jälkelaisten joukossa on valkoisia, resessiivistä alleelia ilmentäviä yksilöitä, tulee mustien vanhempien olla heterotsygoottisia(Vv). Mustia jälkeläisiä syntyi lukusuhteessa 2:1 eikä 3:1. Tämä johtui sattumasta, joka voi vaikuttaa lukusuhteisiin silloin, kuin jälkeläismäärä on pieni”, tuijotin lamaantuneena ruudulla viliseviä mustia ja valkoisia marsuja. Olin jäänyt tuijottelemaan jotain eläintiededokumenttia, jossa selitettiin kuinka marsujen värit olivat jossain ihme kokeessa periytyneet. Kallistin itseni pitkäkseni sohvalle ja otin mukavemman asennon surffailemiseen. Kelasin kanavia vauhdilla, lopulta turhautuneena laitoin sen kiinni. Katselin kattoa tylsistyneenä, joka tosin ei paljoakaan auttanut tylsyyteeni. Kohottauduin ylös tuntiessani puhelimeni värisevän taskussani ja huomasin, että Marcukselta oli tullut viesti:
”Mulla menee tääl viel useampikin tunti, että en oo viel kasiks kotona, joten käyttäydy!” Naurahdin miehen viestille, osasi sitten olla huumorintajuinen. Oloni Marcuksen seurassa tuntui hyvin luontevalta, siitä huolimatta vaikka olimmekin tunteneet juri ehkä viikon. Tiedän, se on lyhyt aika, mutta siitä huolimatta tässä oli jotain muutakin. Mietin jotain sujuvaa vastausta toiselle, mutta mieleeni ei tullut mitään hauskaa. Tyydyin vastaamaan vain lyhyesti ja nakaasin puhelimeni toiseen päähän sohvaan. Jouduin kuitenkin nousemaan sen soidessa uudestaan. Tällä kertaa soittaja oli pomoni.
”Josh puhelimessa”, vastasin asiallisesti.
”Hei, pääsisitkö tänään illalla pariksi tunniksi töihin? Dean on sairastunut, joten tarvitsisin muutaman tunnin tuuraajaa. Onnistuuko?” mies pyysi. Olin töissä keskustassa olevassa baarissa, jonka omisti Gearge Brik. Hän oli 40 puolelle kääntyvä mies, täynnä tatuointeja ja lävistyksiä, mutta kuitenkin hän oli työntekijöilleen todella reilu. Ja eiköhän pieni työkeikka ole ihan okei?
”Kyllä mä voin tulla. Mulla menee n. 20 minuuttia”, totesin pomolleni, joka oli huojentunut.
”Mahtavaa. Nähdään sitten kohta”, George sanoi hyväntuulisesti. Lopetimme puhelin lyhyisiin tervehdyksiin, jonka jälkeen siirryin vaatelaukulleni etsimään työvaatteita. Samalla näpyttelin viestin Marcukselle muuttuneesta ohjelmasta. Kirjotin miehelle myös lapun keittiön pöydälle, jossa oli osoite mistä minut löydettäisiin. Astelin keittiöstä eteiseen reippaasti laukku jo olallani. Muistin vielä poimia avaimet pöydältä, ennen kuin hölkkäsin rapukkoa alas.
Marcus
Istuimme vaitonaisina kahvikupit käsissä ja katselimme ikkunasta, jos tämä kyseinen nainen mahtaisi ilmaantua paikalle. Monica oli ajanut auton ulos pihatieltä ja olimme jääneet odottamaan. En tiennyt mitä olisin sanonut Monicalle. Juttelimme usein kaikista mailman asioista, mutta juuri nyt en saanut suutani auki. Olisiko se johtunut naisen aikaisemmasta kysymyksestä? Kai minun jotain pitäisi sanoa...
”Öö, mitä sille sun miesystävälle kuuluu?” sain kysyttyä takellellen. Monica hymyili hieman vaivaantuneena.
”Kait ihan hyvää. Me tosin erottiin, kun sain selville, että se petti mua”, nainen vastasi. Vedin kasvoilleni pahoittelevan ilmeen.
”Ei se mitään. Tiesin, että se mies oli liian täydellinen ollakseen totta,
”No jokos sä lähetit meiän ryhmän sen perään?” kysyin hieman naurahtaen rikkoen jään väliltämme.
”En, mutta kyl mä sitäkin harkitsin”, Monica hymyili. Niin, luulisi ainakin sen miehen saavan sydänkohtauksen, jos kahdeksan isoa miestä miestä astelisi perässä ja seuraisi kotiin asti. Tosin jos minulle kävisi noin, voisi siinä käydä aivan toisin kuin ensin tarkoituksena olisi...
”Mites sulla? Vieläkö sulla on se naisystävä, josta joskus puhuit?” kysyi nainen kallistaen päätään. Tämä oli se aihe, jota yritin aina parhaani mukaan vältellä.
”Tuota, se on aika monimutkainen juttu”, mutisin katsomatta pomoni suuntaan.
”Ai, miksi?” hän kysyi huolestuneena. No niin, jumissa oltiin. Millä oikealla kysymyksellä, tai vastauksella olisin onnistunut kiertämään tämän? Olin juuri avaamassa suutani, kun puhelimeeni tuli viesti. Otin sen esiin ja vilkaisin lähettäjän.
”Josh?” totesin hiljaa ja painoin viestin auki: ”Mulle tuli työkeikka, joten oon siellä pari tuntia. Jos satut eksymään sinne asti niin tarjoan lasillisen. Huom! Sitten vaan yhden...
”Jahas”, naurahdin ja kirjoitin nopeasti vastauksen.
”Mikäs nyt noin hauskaa oli?” nainen vieressäni kysyi.
”Mmm, ei nyt mikään ihmeemmin. Josh vaan ilmoitti menevänsä töihin.”
”Jaa, jaa. Mut niin, mitä teille on käynyt?” Monica tivasi vastausta. En ollut onnistunut kiertämään sitä. Nyt meidän epäilty voisi pyyhältää paikalle ja pelastaa minut tukalasta tilanteesta.
”Mmm, en haluaisi kauheasti keskustella aiheesta”, sopersin naiselle ja yritin näyttää hieman ahdistuneelta aiheen takia.
”Ai. Puhuminen kuitenkin useimmiten auttaa”, nainen sanoi auttavasti. Huokaisin syvään, nyt ei auttaisi muu kuin keksiä toimiva tarina.
”No hyvä on. Ei se vain enää toiminut. Kumpikaan ei puhunut toisilleen enää mitään ja tuota”, yritin keksiä Alexista naismaisia piirteitä...
”Loppuajasta hän oli aika väkivaltainen ja eikä sitä naista kiinnostanut kuin omat mielipiteensä”, tuhahdin raskaasti. En halunnut tuoda Alexin aikaisia tunteita pintaan, koska tuska niistä oli vielä liian suuri. Monica näytti vieressäni hieman järkyttyneeltä. Harva tiesi Alexin pahoinpitelyistä, vaikka vammani olivatkin olleet suht suuret.
”Et sä oo koskaan puhunu tosta mitään”, nainen sanoi synkentyneenä. Aivan kuin olisi vasta nyt ymmärtänyt miksi vastailin hieman vastahakoisesti. Nainen vieressäni vaipui omiin ajatuksiinsa, eikä kysellyt enää mitään. Ilmeisemmin ilmeeni kertoessani Alexista oli saanut Monican vaikenemaan. Miksi hänen pitikin tuosa vanhat ja ikävät muistot esille?
`
”Kai meidän parasta lähteä, lähetän paikalle toisen ryhmän vartioimaan taloa”, Monica sanoi ja käynnisti autonsa. Ajoimme isommalle tielle hiljaisina.
”Herra Krofin vaimon odottelu oli ollut suht turhaa, eikä mitään selvinnyt”, Monica selitti puhelimeen jollekin, Minun huomioni oli siirtynyt jälleen Joshiin. Niin, mitä sitten oikeasti tapahtuu, jos juttu ratkeaa ja mies on syytön? Hölmö, tietysti hän palaa asumaan omaan asuntoonsa. Mahdammekohan koskaan enää tavata? Kuka tietää, siitä huolimatta kaikki on tuntunut etenevän hyvin nopeasti. Liiankin? En ollut varma omista, enkä Joshinkaan ajatuksista. Kun vain murha saataisiin ratkaistua.
”Marcus, meetkö sä vielä asemalle, vai ajanko sut suoraan kotiin?” Pomoni kysyi keskeyttäen mietteeni.
”Juu, mulla on kaikki vaatteet siellä”, totesin Monican pysähdyttyä liikennevaloihin.
”Selvä.” Asemalle oli vielä muutaman minuutin matka, joka tuntui tavallista pidemmältä, kuin normaalisti. Välillä mietin olisiko fiksuinta myöntää, että olin homo ja minulla ei ollut ketään, - naisystävistä puhumattakaan, ketään, mutta toisaalta en kestäisi sitä kaikkea sotkua mitä siitä seuraisi. Huomasin Monican menettäneen puhekykynsä kokonaan noustessamme autosta poliisilaitoksella. Piha oli autio, eikä kumpikaan sanonut sanaakaan. Kaupungin katuvalot hohtivat himmeästi hämärtyvässä illassa. Olin nopeampi kaivamaan avainkorttini ja leimasin oven auki.
”Nähdään huomenna”, totesin Monicalle kävellessäni työhuoneelleni. Vedin kevyen oven kiinni ja lysähdin nojatuolille, joka sijaitsi huoneeni nurkassa. Katselin ikkunoista toimistoon, ja harvinaista kyllä, meidän kerroksemme oli tyhjä. Haukottelin leveästi valmistautuen nousemaan ylös, kun ouhelimeni soi juuri.
”Kuka nyt enää tähän aikaan soitti?” totesin hivenen ärtyneesti ääneen ja kaivoin kännykän taskustani.
”Seth?” luin näytöltä. Olin yllättynyt, sillä emme olleet moneen vuoteen ollut minkään laisissa yhteyksissä ja nyt yllättäen hän soittaa. Olin kuitenkin säilyttänyt miehen numeron kännykässäni ihan vain varmuuden vuoksi. Tuijotin välkkyvää nimeä hetken, kunnes laskin kännykän kädestäni pöydälle. En halunnut vastata. Kuuntelin puhelimeni tuttua soittoääntä ja pian se lakkasi, ja ilmoitti yhdestä uudesta puhelusta. Astelin kaapilleni ja otin siviilivaatteeni kaapista vaihtaakseni ne jälleen päälleni. Vaihdettuani otin puhelimeni ja talsin ulos asemalta.
Terästin mieleeni Joshin työpaikan nimen raahautuessani jälleen sen saman aution pihan. Muutenkin kaupungissa oli hiljaista, vaikka kello näytti jo lähemmäs kymmentä. Olin onnistunut tuhlaamaan melkein tunnin työpaikalla, vaikka enhän ollut edes tehnyt mitään. Isäni soitto vaivasi mieltäni saapuessani All that Jazz-klubin ovelle. Josh oli sanonut työskentelevänsä täällä. Laitoin käteni oven kahvalle, mutta peräännyinkin sivummalle. Hain kännykästäni Sethin numeron soittaakseni. Nostin puhelimeni korvalle jännittyneenä. Joku poikaporukka käveli kadun toisella puolella äänekkäästi ja minä taputtelin tummaa asfalttia hermostuneena jalallani.
”Numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä...” Niimpä tietysti. Turhaan vaivasin asialla päätäni. Harppasin klubin ovelle ja astuin sisälle sen hämärään tunnelmaan.
Niin kuin nimestäkin päätteli, oli baari vanhaa jazzia soittava, hieman rauhallisempi illanvietto paikka. Joshin mainittua ensimmäisen kerran työskennelleensä baarissa, olisin luullut hänen olevan jossakin modernissa, nykymusiikkia soittavalla diskoklubilla. Ainakin ulkonäkönsä perusteella. Kuitenkin baari oli vanhahtava ja hyvin tunnelmallinen, väkeä siitä huolimatta riitti useampaankin pöytään.
”Marcus!” Josh huikkasi ovelta katsottanu oikealta puolelta, pyyhkimässä pöytiä. Suuntasin kulkuni miehen luo, jolla oli esiliinaa esittävä vaate päällään.
”Aika houkutteleva vaatetus”, naurahdin ja iskin Joshille silmää leikilläni.
”Älä nyt viitti, täähän on yhtä seksikäs, kun sun työvaatteet”, mies totesi hymyillen.Nojailin mustaksi maalattuun tolppaan Joshin pyyhkiessä lähipöytiä. Jouduin myöntämään, että hän näytti entistä paremmalta siisteissä tarjoilijan vaatteissa. Mies siirsi pitkiksi kasvaneita hiuksia kämmenselällään kasvoiltaan ja hyvä, etten syöksynyt toisen kimppuun ja tehnyt liudan asioita, joita häpeäisin hetken päästä.
”Haluutsä jotain?” Josh kysyi aikomuksenaan suunnata baaritiskin taakse. 'Vaikka sut', mietin mielessäni, joka ei onneksi karannut suustani ihmisten ilmoille.
”Mmm, vaikka jotain makeeta”, tuumaisn ja lampsin tiskille toisen eteen. Istahdin korkealle ja hieman kuluneelle baarijakkaralle ja seurasin miehen tottunutta tapaa sekoittaa juomaa.
”Ootko sä täällä ainoons töissä?” kysyin hörpättyäni drinkkiäni, jonka Josh oli minulle valmistanut.
”Nyt joo, mutta paikan omistaja tulee mun vuoron päätyttyä, kun tuurasin yhtä, joka oli kipee”, mies vastasi samettisella äänellä. Vaivuin ajatuksiini Joshin palvellessa väliin muutaman asiakkaan. Pyörittelin sormeani pitkin lasin reunaa miettien isääni. Kuitenkaan en ehtinyt kauaa murehtia, kun joku mies pyyhälsi tiskille.
”Mitäs Josh?” mies kysyi maireasti ja nojasi baaritiskin yli lähemmäs Joshia.
”Eipäs mitään kummempia”, Josh sanoi nostaessaan laseja pöydälle. Istuin omalla paikallani sanomatta mitään, ja seurasin heitä sivusta.
”Onko sulla tänään jotain, vai haluutko tulla mun luokse yöks?” toinen ehdotti sipaistessaan Joshin esiliinan reunaa. Yritin edelleenkin olla huomaamattomasti, mutta Josh loi minuun nopean vilkaisun. Käänsin katseeni tiskiltä jazzkitaraa soittavaan naiseen saadakseni ajatukseni muualle. Totta kaihan Joshilla oli ystäviä, ja emmekä olleet tunteneet kuin viikon verran. Ei tällainen saisi minua vaivata, mutta vaivasi kuitenkin. Eikä meidän välillä ollut mitään. Josh vain asui luonani vielä hetken työn takia. No, olinhan päätynyt hieman lähempäänkin kontaktiin miehen kanssa, mutta siihen se sitten jäikin...
”Tiedän, että et viihdy yksin”, toinen houkutteli ja kiehnäsi baaritiskillä.
”Tuota, tuota...” Josh mutisi. En voinut olla hiljaa enää.
”Hän on minun kanssani”, totesin asiallisesti ja käännyin heidän puoleensa.
”Niin varmaan. Ja sä olit?” mies totesi ärtyisästi ja halveksuvaan äänensävyyn hänen katsahtaessaan minuun.
”Itseasiassa, erikoisagentti Marcus McCove, kaupungin rikospoliisista”, totesin tyynesti väläyttäen tuolle ärsyttävälle miehelle virkamerkkiäni.
”Ja millä perusteella muka Josh on sun seurassa?” mies tivasi.
”Asiahan ei sinulle kuulu”, vastasin edelleen asialliseen sävyyn, jatkaen:
”Kuka lie oletkaan.”
”Zack Hopkins”, mies esittäytyi. Tuhahdin vastaukseksi ja kulautin lopun juomastani kurkkuuni.
”Sano nyt Josh jotain”, Zack yritti.
”Oikeastaan Zack, Marcus on oikeassa”, Josh sai sanottua työn lomasta.
”Noh, eipä kai auta kun etsiä joku muu. Muuten Marcus, tiesitkö sä, että Josh on homo?” Zack kysyi virnuillen. Ilmeisesti yritti aiheutta minulle jotain ongelmia ja leikkiä, että tunsi Joshin paremmin.
”Itseasiassa...” tuumasin ja kurottauduin Zackin lailla baaritiskin yli, napaten kiinni Joshin kauluksesta vetäen miehen lähelleni ja painoin huuleni kiihkeästi Joshin huulille. Olin onnistunut yllättämään sekä Joshin, että Zackin, joka nyt tuijotti minua happamasti, kun suutelin Joshia tottuneesti.
”Hmm, taisin olla väärässä. Täytynee sitten tyytyä Adamiin”, mies sanoi ivallisesti. Siinä kohtaa Josh värähti ja työnsi minua kevyesti kauemmas.
”Kuule Zack, Adam on kuollut”, Josh sai sanottua hiljaa. Zack pysähtyi kuin seinään ja kääntyi puoleemme.
”Mitä?” hän kysyi yllättyneisyyttä äänessään. Josh nyökkäsi ja seurasi, kun Zack paiskasi tiskiltä muutamat lasit maahan räsähtäen.
”Mistä tämä Zack tuntee Adamin?” kysyin hiljaa, jotta järkyttynyt mies ei kuulisi.
”Zack on maannut varmaan jokaisen kylän miehen kanssa ja tiesin juuri hänen pettäneen minua Adamin kanssa. Ja suutuspäissäni minäkin pariin kertaan. Ilmeisemmin Zack viihtyi enemmänkin hänen luonaan, tosin eihän Adam koskaan mitään Zackistä maininnut.”
”Siinä tapauksessa häntä olisi syytä kuulustella”, totesin ja otin puhelimeni soittaakseni päivystävälle partiolle. Nousin ylös Zackin luo todeten:
”No niin, sä lähetkin sitten asemalle kuulusteltavaks. Kyyti on kohta ulkona.” Otin kiinni miehen oikeasta kädestä ja lähdin taluttamaan ulos, johon yövuoron pojat olivat luvanneet tulla. Ovella loin nopean vilkaisun Joshiin, joka aavistuksen surumielisenä siirtyi keräilemään lasinsiruja maasta meidän kadottua katulamppujen hohtamalle kadulle.
|