Lähettäjä: Zira
Päivämäärä: 24.9.12 11:18:14
Kurvasimme aika moisella vauhdilla kahvilan eteen, olimme hieman myöhässä, mutta en uskonut sen Annaa haittaavan. Lilli hyppäsi autosta ulos ja suoristi paitaansa kahdella pitkällä vedolla. Lukitsin auton ovet ja lähdin edeltäpäin sisälle, Lilli sai mut ovella kiinni. Heti sisälle päästyämme näin Annan istuvan nurkkapöydässä huurteinen cola lasi edessään.
- Mä voin mennä tilaamaan meille jotain, Lilli tarjoutui auliaasti ja nyökäytti päällään tiskiä kohti.
- Kiitos, hymyilin pienesti. – Voisin ottaa pienen colan jäillä.
- Selvä.
Lyhyen ajan tuijotin tytön loittonevaa selkää, ennen kuin hiippailin Annan luokse. Tyttö selasi puhelintaan, mutta päästyäni parin askeleen päähän pöydästä, tämä nosti päätään ja hymyili leveästi.
- Moi!
- Heissan, tervehdin takaisin. – Oletko kauankin joutunut odottamaan?
- En, tulin itsekin hetki sitten, Anna valisti ja laittoi kännykän laukkuunsa, imaisten heti perään pillistä juomaansa.
- Lilli tuli mun mukana, kun käytiin ensin ostoksilla, selitin lyhyesti ja istahdin musta-puna hiuksista tyttöä vastapäätä. Anna nyökkäsi hymyillen ja vilkaisi tiskille nopeasti.
- Missäs tämä komistus on?
- Kuka?
- No se Lillin veli, Anna sanoi kärsimättömänä.
- Jaa Lucas, se on varmaan kotona.
- Olisit tuonut sen päivänvaloon näytille, siellä baarissa kun ei kunnolla näkynyt mitään, Anna naurahti silmät säihkyen.
- Heko heko, mutisin ja vilkaisin olkani ylitse missä Lilli oli. Tyttö käveli meitä kohti kaksi cola lasia kädessään ja luoksemme päästyään tervehti ystävääni iloisesti.
- Moi, oon Lilianna, mutta sano vaan Lilli.
Anna tarttui ojennettuun käteen.
- Olen Anna, hauska tutustua.
- Samoin.
Lilli ojensi juoman mulle, tullen viereeni istumaan. Keskustelumme alkoi hieman kankeasti, mutta loppujen lopuksi juttua luisti puolin ja toisin. Anna joka ei ole sieltä kaikkein sosiaalisimmasta päästä, puheli Lillille kuin nämä olisivat tunteneet toisensa koko ikänsä. Emme kiinnittäneet kelloon mitään huomiota, mutta Saara soitti meille ja sanoi Ilonan ja Kiian haluavan jo uimaan. Silloin vasta ymmärsin vilkaista kelloa, joka näytti puolta kolmea. Olipas aika vierähtänyt ripeästi.
- Jos me tästä mennään, ettei saada pikku tytöiltä huutia, Lilli naureskeli ja nousi seisomaan. Seurasin tytön esimerkkiä ja venytin hieman kangistuneita jalkojani.
- Kiitos seurasta, Anna kiitteli hymyillen, mutta ei tehnyt elettäkään noustakseen ylös. – Mä jään odottamaan Petteriä, sen pitäisi pan saapua tänne.
- Meinasin juuri kysyä etkö lähde, mutta sain vastauksen, naurahdin ja sutaisin karanneen suortuvan korvani taakse. Anna naurahti ja vilkaisi ikkunasta ulos.
- Soitellaan taas.
- Juu tietenkin, jos perjantaina mennään katsomaan sitä Cheekiä sinne baariin.
- Ai niin sekin oli tänä viikonloppuna, Anna kauhisteli. – Eikö teillä ole ne häätkin tänä viikonloppuna?
- Juu ne on lauantaina, siinä iltapäivällä, sanoin vaihtaen painoa toiselle jalalleni. – Mutta en ajatellutkaan juoda perjantaina.
- Niin sä vaan sanot, Anna virnuili, mutta jatkoi nopeasti. – En usko että juon itsekkään.
- Niin varmaa, hymähdin hymyillen. – Mutta nyt me mennään, nähdään!
- Moi!
- Moikka! Lilli hihkaisi pirteästi, heilautti kättään ja lähti edelläni kulkemaan kohti ovia. Ulos päästyämme nostin käden silmieni suojaksi, kun aurinko häikäisi mielestäni liian kirkkaasti, tai siltä se tuntui kun oli istunut hämyisässä kahvilassa pari tuntia. Lilli vilkaisi mua syrjäsilmällään, mutta ei sanonut mitään. Avasin kaukolukituksella auton ovet ja istahdin tottuneesti kuskin paikalle. Lilli vilkaisi mua uudestaan, avasi suunsa, mutta sulki sen nopeasti. Kurtistin hieman kulmiani ja laitoin aurinkolasit silmilleni, olikohan tytöllä jotain asiaa? Pakitin hitaasti ulos parkkipaikalta ja lähdin tottuneesti kohti kotia.
- Pyydetäänkö Lucasta mukaan? Lilli lopulta kysyi. Aluksi en vastannut mitään, puristin vain rattia. Kysymys leijaili ilmassa painostavana, tai siltä se ainakin tuntui. Huokaisin syvään.
- En tie ihan sama.
- Ajattelin, että sekin voisi haluta rannalle, Lilli sanoi tutkaillen kynsiään. Hymähdin vain ja mieleeni pongahti heti, että tyttö yritti saada väkisin mut ja Lucasin samaan paikkaan, jotta meidän olisi puhuttava.
- Se kun on sellainen rantaleijona, Lilli heitti ilmaan pienesti naureskellen, mutta multa ei irronnut edes hymyä. Mikä mua taas oikein vaivasi?
- Ei pakko jos et halua, Lilli mutisi.
- Ei ihan sama mulle, jos se haluaa tulla niin tulkoon.
- Hieno juttu, Lilli hihkaisi ja kääntyi jälleen kynsiensä puoleen. Sisäisesti huokaisten jatkoin ajamista kohti kotia. Mitä mä teen tästä eteenpäin? Mun on puhuttava Lucasin kanssa, muuten en saa lainkaan rauhaa.
Emme päässeet edes autosta ulos, kun Kiia ja Ilona hyppäsivät takapenkille uikkarit päällä. Tytöt naureskelivat ja tuijottivat meitä silmät ilosta säihkyen. Lilli naurahti ja kääntyi kokonaan tyttöjen puoleen.
- Mä vien tavarat sisälle ja vaihdan bikinit päälle niin mennään.
- Aina teillä kestää, Kiia murahti happamasti pistäen kädet puuskaan. Ilona vilkaisi isosiskoaan kulmat melkein hiusrajassa, mutta ei sanonut mitään.
- Ei kestä, menee pari sekuntia, Lilli sanoi, vaikka itsekin tiesi, ettei tuo aika pidä todellakaan paikkaansa. Kiia kuitenkin piristyi välittömästi, nyökytteli päätään ja kääntyi Ilonan puoleen selitellen jotakin, mitä en jäänyt sen enempää kuuntelemaan vaan hyppäsin autosta ulos. Nappasin takaluukusta omat kassini ja laahustin sisälle päin. Lilli tuli heti perässäni kantamuksiensa kanssa, potki kengät jalastaan ja tuli rinnallani kohti yläkertaa. Päästyämme Lucasin huoneen ovelle, Lilli pysähtyi ja potkaisi sitä. Itse en jäänyt odottelemaan pojan ilmestymistä, vaan menin huoneeseeni vaihtamaan vaatteet. Heitin kassit sängylleni odottamaan purkamista ja pengoin vaatekaapistani mustat bikinit. Vaihdoin ne nopeasti alusvaatteideni tilalle ja kiskaisin kauppareissulla olleet vaatteet takaisin päälleni. Avasin sekaisin nutturani irvistellen, ponnari oli jäänyt ikävästi jumiin, mutta sain sen väkisin revittyä hiuksistani irti, ollen parikymmentä hiusta kaljumpi. Harjasin ne rivakasti selviksi ja tein löysän palmikon, se sai kelvata rannalle.
Menin autolle odottamaan Lilliä, sekä mahdollisesti Lucasta. Pikku tytöt istuivat kiltisti takapenkillä, mutta pientä kärsimättömyyttä alkoi näkyä. Painoin pääni ikkunaa vasten ja tuijotin jännittyneenä ulko-ovea. Jännitin sitä että Lucas lähtisi mukaamme, mutta hetken kuluttua Lilli hölkkäsi autolle.
- Noniin voidaan lähteä.
Sanomatta sanaakaan käännyin katsomaan mustahiuksista tyttöä kulma koholla.
- Ei Lucas tuu mukaan, se……, Lilli ei pidemmälle kerinnyt jatkamaan kun Kiia hihkaisi kimeällä äänellä takapenkiltä.
- Lähti kavereiden kanssa kaupunkiin.
Nyökkäsin tyytyväisenä tähän käänteeseen, saisin ainakin pidemmän ajan miettiä miten asiani esittäisin Lucasille. Lilli kääntyi nauraen pikku tyttöjen puoleen ja alkoi jutella heidän kanssaan kaikenlaista. Mä puolestani toimin seurueen kuskina ja lähdin tottuneesti ajamaan rantaa kohti.
Palasimme rannalta kotiin illalla kahdeksan aikoihin. Ilona nukkui takapenkillä tyytyväisenä, mutta Kiia ei osoittanut vielä minkään näköisiä väsymyksen merkkejä. Lilli istui etupenkillä väsyneen näköisenä, mutta puhui välillä. Itseäni ainakin väsytti niin paljon, että oli lähellä, etten rattiin nukahtanut.
- Oltiinpa me rannalla kauan.
- Älä muuta sano, naurahdin ja haukottelin heti perään. Rannalla oli vierähtänyt aika kahvilassa vietetyn ajan tavoin nopeasti, Saaran soiton vuoksi olimme huomanneet mitä kello oli. En ymmärrä miten niin kauan voi olla rannalla, kelloa kertaakaan vilkaisematta. Ihmettelin jopa, mikseivät Ilona tai Kiia olleet rannalla osoittaneet väsymyksen merkkejä, tai edes valittaneet väsymystä. Ehkä he eivät sitten olleet huomanneet omaa väsymystään leikin ohessa.
- Mä menen suorinta tietä sänkyyn, Lilli sanoi ja sulki silmänsä hetkeksi. – En muista koska viimeksi olisin ollut näin väsynyt.
Naurahdin pienesti ja niin hiljaa, etten uskonut Lillin sitä kuulevan. Tuossa väsymys asiassa olin tytön kanssa samoilla linjoilla, väsymys painoi niin raskaasti koko kehossa, että olisin antanut mitä vain, että pääsisin välittömästi nukkumaan. Mutta silti pieni jännityksen kaiverrus raastoi sisintäni, milloin oikein keskustelisin Lucasin kanssa?
Meinasin kiljua onnesta kun koti talomme pihatie tuli näkyviin, pääsisin viimeinkin pitkäkseni. Päässä tykytti ikävästi vähäisen unen vuoksi, eikä asiaa todellakaan auttanut se, että pähkäilin Lucasta harva se minuutti. Pysäytin auton sen omalle paikalle, mihin Saara sen aina pysäköi, joten eipä sitä viitsi muuallekaan parkkeerata. Lilli hyppäsi autosta ulos ja viiletti sisälle sellaista vauhtia, että oli lähellä, ettei tullut viidenkymmenen metrin ennätystä. Nousin autosta ulos hitaasti ja menin nostamaan nukkuvan Ilonan syliini. Kiia odotti meitä koti ovella, pitäen sitä auki, jotta en joutuisi sähläämään yksinäni oven kanssa. Lasse tuli luoksemme heti ja ojensi käsiään sanaakaan sanomatta. Kiitollisena laskin Ilonan miehen vahvoille käsivarsille ja laahustin väsyneesti omaan huoneeseeni, huutaen hyvät yöt kaikille. Kävellessäni Lucasin huoneen oven ohitse, harkitsin moneen otteeseen koputtaisinko oveen vai en. Lopulta päädyin kieltävään vastaukseen ja menin huoneeseeni. Heitin vaatteet lattialle epämääräiseksi kasaksi, vaihdoin yövaatteet päälle ja sukelsin viileiden lakanoiden väliin. Tuijotin huoneeni kattoa levottomana, johtuiko tämä Lucasista? Käännähdin kyljelleni ja tuijotin huoneeni tummia verhoja. Pikku hiljaa silmä luomeni alkoivat lupsua alaspäin, kuitenkin ennen nukahtamistani lupasin itselleni, että huomenna keskustelisin Lucasin kanssa. Olisinpa silloin tiennyt mitä tämä loppu viikko toisi tullessaan.
Aamulla kipitin vikkelään alakertaan ja toivoin näkeväni Lucasin keittiössä, jotta voisin vihjata pojalle tulevasta keskustelustamme. Keittiöön päästyäni Lucas istu baarijakkaralla kahvia juoden, ensimmäiseksi rekisteröin, ettei poika reagoinut tulooni, vaikka lyön vetoa että tämä oli nähnyt mut.
- Huomenta, tervehdin, mutta en saanut mitään vastausta. Kulmiani kurtistellen kaadoin lasiini tuoremehua ja menin seisomaan poikaa vastapäätä. Katselin vaivihkaa, melkein huomaamattomasti samaa lehteä mitä poika luki. Kun näin mielenkiintoisen otsikon, yritin virittää siitä keskustelua. Ainoastaan mitä Lucas teki oli, että poika viikkasi lehden, kulautti loput kahvistaan kurkusta alas ja lähti keittiöstä, sanakaan sanomatta. Tuijotin monttu auki pojan perään, mitä ihmettä oli tekeillä? Yleensä Lucasilta irtosi juttua, tai ainakin silloin kun en olisi poikaa millään jaksanut. Mutta nyt kun itse yritin puhua, niin toinen pitää mykkäkoulua, eikä edes vilkaissut mua. Hörpein mehuani mietteissäni, enkä kuullut Saaran tuloa keittiöön, ennen kuin tämä kosketti olkapäätäni huomenia toivottaen, jolloin lasi meinasi tippua lattialle kilisten.
- Ohhoh ollaanko sitä tänään vähän säikyllä tuulella? Saara kyseli nauraen ja istahti siihen samaiselle tuolille, missä Lucas oli hetki sitten istunut.
- Ei, olin vain niin ajatuksissani, etten kuullut tuloasi, sopersin sydän pamppaillen.
- Mitäs sitä heti aamu tuimaan haaveillaan?
Vilkaisin kulmieni alta tätiäni, joka hymyili erittäin vihjailevasti. Pyöräytin silmiäni.
- Ei mitään tärkeää, perjantaina vain, valehtelin sujuvasti ja se meni täydestä Saaraan.
- Ai, mitä silloin tapahtuu?
- Me mennään kavereiden kanssa katsomaan sitä Cheekkiä.
- Ahaa. Et sitten juo, koska lauantaina aamulla lähdetään ajamaan.
- En en, lupasin kiltisti, koska olin niin päättänyt jo aikaisemmin itselleni.
- Fiksu tyttö, Saara kehaisi nauraen ja avasi aamulehden. Laskin lasin tiskipöydälle ja laahustin keittiöstä pois. Mikä Lucasta vaivasi?
Päivä sujui täysin samaa rataa. Lucas vältteli mua parhaansa mukaan ja jos vahingossakin jouduimme samaan tilaan, poika pakeni paikalta niin liukkaasti, että aloin jo suuttua. Mitä tämä peli oikein oli? Pariin kertaan kävin kokeilemassa Lucasin ovea, mutta poika oli lukinnut sen jos itse oli huoneessaan, mutta jos ei ollut, ovi oli sepposen selällään. Meinasin moneen otteeseen repiä hiuksia päästäni, mutta pystyin jotenkuten hillitsemään itseäni. Mä en todellakaan enää ymmärtänyt tätä touhua, olinko tehnyt jotain? Vai mikä tässä oli oikein takana?
Jossain vaiheessa menin tarkoituksella olohuoneeseen, kun Lucas istui siellä yksinään elokuvaa tuijottaen. Istahdin nojatuoliin ja vilkaisin Lucasta hyvin nopeasti. Poika tuijotti television ruutua niin tiukasti, että näytti siltä, että poika joutui oikein tappelemaan itsensä kanssa, ettei vilkaisisi mua.
- Mikä elokuva tämä on?
Lucas ei edes korviaan lotkauttanut kysymykselleni, tuijotti itsepintaisesti ruutua, jossa ei suomenkielisiä tekstejä ollut, pojan täydellisen kielipään vuoksi. Itseltäni meni elokuvassa olevat vuoropuheet ohi korvien, koska englantia en ymmärrä tuon taivaallista, hyvä jos edes hieman perusteita ymmärrän. Lilli hyppeli olohuoneeseen tervehtien meitä niin pirteästi, että alkoi oikein yököttämään. Oma tuuleni oli niin maassa, oikein lyntätty maan sisälle.
- Tuletko huomenna baariin? Lilli kysyi kaksoisveljeltään, Lucas kääntyi välittömästi tytön puoleen, mutta ei edes vahingossakaan vilkaissut mua.
- Joo voin mä tulla, Lucas vastasi ja käänsi katseensa takaisin televisio ruutuun. – Ketä kaikki sinne on menossa?
- Ainakin Kata ja….. Anna ja…., Lilli luetteli nimiä hitaasti ja hyvin epävarmasti, kunnes päätin hieman auttaa.
- Noora, Jenni ja yks Niina.
Omaan vastaukseeni Lucas ei noteerannut millään lailla, mikä alkoi vielä enemmän ottamaan päähän.
- Saat olla kuskina, Lilli virnuili veljelleen, joka naurahti hyvin pehmeästi.
- Ihme.
En jaksanut enää tätä itseäni kohtaan olevaa mökötystä, vaan poistuin olohuoneesta jalkojani tömistellen. Mikä ihme sillä oli ongelmana? Mä en ymmärtänyt, vai pitäisikö mun edes? Enhän mä ollut tehnyt mitään väärää, ainakaan muistaakseni. Ja sitä paitsi mun tässä pitäisi olla vihainen pojan seksí ehdotuksille. Kiukusta kihisten marssin suorintatietä huoneeseeni mököttämään. Mä en enää kestä!
Seuraava päivä oli täsmälleen samanlainen, poika vältteli mua pahemmin kuin eilen. Tänään en edes nähnyt poikaa missään, ehkä vilaukselta, mutta heti kun kirmasin perään, Lucas oli hävinnyt kuin tuhka tuuleen. Oli todella lähellä etteivät hiukset lähteneet päästä, mä olin hermoraunioina.
Myöhemmin illalla Noora otti muhun yhteyttä, se oli ainoa päivän piristys, sentään joku kaipasi seuraani edes jossain määrin.
- Mitäs mun pikkuiselle kuuluu? Nooran kirkas ääni kysyi luurin toisessa päässä.
- Víttu paskaa, sihahdin kiukkuisena.
- Noh noh, sitten on täytynyt tapahtua jotain todella kamalaa, jos ihan paskaa kuuluu.
- Mä en kestä Lucasta, sihisin kuin käärme ja suttasin edessäni olevaa vihkoa pelkillä viivoilla ja kiemuroilla.
- Ihme että liittyy siihen, Noora naurahti. - Vieläkö olet valmis baari iltaan?
- Tietenkin, vastasin jo aavistuksen rauhoittuneena. – Lilli ja Lucas tulevat mukaan.
- Nonni saadaan vähän dramatiikkaa kehiin, kun Jennikin on siellä, Noora hirnui puhelimessa, että en voinut itsekkään olla nauramatta.
- Juu eipä taida, Lucas ei edes puhu mulle.
- Nooh katseleepa ainakin.
- Juu tekisipä edes niin, mutisin vaisuna puhelimeen. Toisessa päässä oli pitkään hyvin hiljaista.
- Ai ne ovat noin tulehtuneet välit.
- Joo enkä edes tiedä mistä.
- No sitten en osaa auttaa, koska lyön vetoa, että olet yrittänyt puhua sille.
- Joo ja moneen otteeseen.
- No me voidaan rääkätä sitä baarissa tyttöjen voimin, Noora juoni ääni käheänä. - Joten loppujen lopuksi, sen on pakko puhua sulle, koska muuten emme jätä sitä rauhaan.
- Hyvä idea, sanoin naurahtaen. – Mutta en tiedä toimiiko.
- Aina voidaan yrittää.
- Olet oikeassa.
- No mutta mennäänpä asiasta viidenteen, Noora aloitti, jatkaen nopeasti. - Tuletteko hakemaan mut illalla? Yöllä, miten vain.
- Tullaan, vastasin ja vilkaisin ikkunasta ulos. – Joskus yhdentoista aikoihin. Me ei tosin voida olla kauaa, kun lähdetään sinne häihin.
- Juu ei mitään, en itsekkään halua kuin katsoa Cheekin esityksen.
Naurahdin jo paljon piristyneempänä.
- Mutta mä soittelen ku tullaan hakemaan.
- Selvä moikka!
- Moi!
Laskin puhelimen sängylle ja vilkaisin vihkoa, mitä olin sutannut koko puhelun ajan. Sydämeni hypähti kurkkuun kun luin siihen kirjoitetun yhden sanan, Lucas. Olinko tosiaan ajatuksissani kirjoittanut pojan nimen? Heitin vihon lattialle ja tuijotin sitä murhaavasti, ihan kuin se olisi sen vika, mitä olin sinne kirjoittanut.
Pengoin vaatekaappiani ärsyyntyneenä, sieltä ei löytynyt mitään päälle pantavaa. Tai löytyi, mutta yksitellen plokkasin kaikki ei sopivaan –kasaan. Ähkäisten nostin yhden turkoosin paidan arvioitavakseni, se oli ihan ok valinta. Se oli vino helmainen ja pyöreä kaula-aukkoinen t-paita, jossa luki englanniksi jotakin. Se oli oikein sopiva, mutta se tarvitsisi vielä sopivan kaverin. Hetken pengottuani löysin kiiltävät legginsit, ne sopivat hyvin paidan kanssa. Kiskoin ne päälleni vielä arvioitavaksi ja menin peilin eteen. Kallistelin päätäni ja pyörin peilin edessä, ennen kuin annoin hyväksyttävän arvosanan asuvalinnalleni.
- Kata?
Käännyin katsomaan ovelle, missä Lilli seisoi huoliteltuna ja täydellisenä, kuten aina.
- Niin?
- Alatko olemaan valmis?
- Ihan just.
- Me mennään Lucan kanssa autoon odottamaan.
Nyökkäsin suu tiukkana viivana. Jo pojan nimen maininta, sai veren kiehumaan suonissani.
Jätin hiukseni auki, etten näyttäisi niin pyntätyltä. Meikkiä olin laittanut hyvin kevyesti, lähes huomaamattomasti. Otin kaapistani vielä korkokengät ja vedin ne jalkaani. Syvään huokaisten menin peilin eteen katsomaan aikaan saannostani, se oli edelleen ihan hyvä. Nappasin pienen käsilaukun sänkyni päältä ja sipsutin alakertaan niin ripeästi kuin vain pääsin. Kaikki muut perheen jäsenistä nukkuivat tyytyväisinä sängyissään, mutta me nuoriso lähdimme liikenteeseen, tietenkin ihan luvallisesti. Laitoin ulko-oven varovasti kiinni ja kiiruhdin istumaan takapenkille, nopeasti huomasin Lucan vilkaisevan mua taustapeilistä, ennen kuin lähti liikkeelle.
- Haetaan Noora, murahdin ja valitsin kännykästäni tytön numeron.
- Hellurei.
- Tulossa ollaan, oletko valmis?
- Juu, ollu jo jonkun aikaa.
- Hyvä, aloitin, mutta Noora jatkoi nopeasti.
- Menen siihen ulos venaamaan.
- Aina parempi, naurahdin ja vilkaisin etupenkkiläisiä vaivihkaa. Lucas osoitti pientä mielenkiintoa mua kohtaan, koska huomasin pojan jälleen vilkaisevan mua taustapeilistä. Meinasin hymyillä omahyväisesti, mutta sain estettyä sen ajoissa.
- Voin piikata kun ollaan tarpeeksi lähellä.
- Oukki doukki, Noora sanoi. - Pian nähdään, morjes!
- Moi!
Laitoin kännykkäni laukkuni pohjalle ja kohensin asentoani takapenkillä, kääntäen katseeni ulos ikkunasta. Hämärä maisema vilahteli ohitsemme niin vikkelään, että tuntui kuin silmät olisivat pyörineet päässäni. Jännitin tulevaa iltaa niin, että mieleni olisi tehnyt oksentaa lähimpään pusikkoon. Puhuisikohan Lucas mulle ollenkaan, vai vieläkö me pidettäisiin mykkäkoulua? Huokaisin pienesti, olin turhaan yrittänyt puhua pojalle näiden kahden päivän aikana, koska se ei johtanut mihinkään muualle kuin umpikujaan, joka sai aina mut kiukkuiseksi. Mä en vaan ymmärtänyt, mikä pojalla oli ongelmana. Olisi ollut kiva, jos olisimme voineet puhua asiamme halki, mutta tyhmältä se olisi kuulostanut, jos olisin yksin selittänyt oman mielipiteeni meistä, tai tilanteestamme. Purin huultani, toivottavasti rakkaat ystäväni saisivat mut illan aikana aivan toisenlaiseen tunnelmaan.
- Voit soittaa Nooralle, Lilli sanoi pitkän hiljaisuuden päätteeksi ja kääntyi vilkaisemaan mua pahoitteleva katse kasvoillaan. Kulmaani kohotellen tuijotin tytön ruskeisiin silmiin ja pian tyttö muodosti huulilleen sanan sori, johon vastasin vain olkiani kohauttaen. Eihän se tytön vika ole, jos Lucas ei mulle suostu enää puhumaan. Huomasin kuitenkin vilaukselta Lucasin jälleen vilkaisevan mua taustapeilistä, se sai sydämeni läpättämään hieman lujempaa. Mutta muistutin itseäni, ettei vilkaisu merkinnyt mitään, ehkä poikaa vain kiinnosti, mitä Lilli oli mulle sanonut. Puhalsin ilmat ulos keuhkoistani ja noukin kännykän laukkuni pohjalta, piikaten Nooraa kuten olin luvannut.
Noora seisoi ulkona, kuten oli luvannutkin, heilautin kättäni iloisesti kun pysähdyimme tytön kohdille. Noora hyppäsi kyytiin tervehtien kaikkia tasapuolisesti, kunnes vilkaisi mua kysyvänä, johon pudistelin huomaamattomasti päätäni. Noora mutristi harmistuneena suutaan, mutta vaihtoi aihetta nopeasti.
- Oletteko te ennen kuulleet suomalaista räppiä?
Lilli naurahti ja kääntyi katsomaan meitä virnuillen.
- Of course.
- Aijaa, Noora hämmästeli aidosti ja vilkaisi mua niin nopeasti, että olisi voinut luulla tytön heilauttavan vain blondeja hiuksiaan.
- Oon kuunnella vähän kaikkea, Lilli sanoi ja laittoi karanneen hiussuortuvan korvansa taakse.
- No entäs sä Lucas? Noora kysyi, äänessä oli pieni ivallinen sävy, kun kysymys osoitettiin mustahiuksiselle pojalle.
- Olen, Lucas sanoi tympääntyneenä. – Parempaakin olen kuullut.
Loppu matka sujui suhteellisen hiljaisena, ainoastaan keskustelin Nooran kanssa niin hiljaa, ettei etupenkiltä kukaan kuullut puhettamme.
- Tietääkö Jenni että toi tulee? kysyin jo nyökkäsin poikaa kohti, Noora puri huultaan.
- Joo, Anna sanoi vahingossa sille.
- Ei se mitään, hymähdin, vaikka todellisuudessa sisuksissani kiehui niin paljon, että oli lähellä etten räjähtänyt. – Saapa nyt rauhassa iskeä tota.
Noora naurahti ilottomasti, jolloin katsoin tyttöä ihmeissäni. Tunsin aivan selvästi, että kaikki olivat pahoillaan meidän kahden väleistä, mutta sille ei nyt voi mitään. Minä en rupea Lucasin perässä juoksemaan, jos kerran mykkäkoulua haluaa pitää.
Lucas parkkeerasi taidokkaasti yökerhon pihaan ja nousi autosta, me muut seurasimme kiltisti esimerkkiä. Lucasin johdolla suuntasimme sisälle, Lilli viihtyi enemmän meidän seurassamme kuin veljensä, mikä oli musta niin kummallista. Yleensä kaksoissisarukset viihtyvät tiiviisti yhdessä. Lucas hävisi ihmisten sekaan heti kun astuimme sisälle tunkkaiseen baariin, nyrpistelin nenääni ja ehdotin vaivihkaa, että ottaisimme suunnaksemme yläkerran, jossa Cheekin pitäisi esiintyä noin tunnin kuluttua.
- Mihin Luca hävisi? Lilli kysyi hieman huolissaan ja vilkuili väkijoukkoa haukan lailla, mutta ei havainnut veljeään missään.
- Ei mitään käryä, Noora rääkäisi hälinän ylitse. Tyttö tarttui mua kädestä kiinni ja lähti johdattamaan yläkertaa kohti, Lilli kopisteli perässämme rivakoin askelin.
Maksoimme itsemme sisälle ja valtasimme meille pöydän, mihin mahtuisivat myös Anna ja kumppanit. Lilli oli hirveän levoton, mutta osallistui silti hämmästyttävän hyvin keskusteluihimme. Hyvän tovin kuluttua Anna liittyi joukkoomme Niinan kanssa.
- Moikka.
- Missä Jenni on? Noora tivasi välittömästi, annoin katseeni kiertää kaikissa ihmisissä, mutta Jenniä en nähnyt missään.
- Se hävisi yhtäkkiä luotamme, Niina sanoi ja istahti viereeni. Hymähdin, mutta pieni epäilys alkoi kalvaa sisälläni. Tyttö oli varmasti bongannut Lucasin jossakin ja roikkui nyt takuulla pojassa kuin takiainen.
- Ihme, Noora naurahti ja kosketti vaivihkaa kättäni, jolloin käännyin katsomaan vaaleaverikköä kummissani. Tyttö mutristi suutaan, mutta ei sanonut mitään. Lilli vilkuili tiuhaan tahtiin kaikkia ihmisiä, mutta ei lähtenyt luotamme etsimään veljeään.
- Milloin Cheek esiintyy? Anna kysyi kurottautuen lähemmäksi, jotta kuulisi vastauksen. Vilkaisin nopeasti kännykkääni.
- Ihan pian.
Anna nyökytteli päätään ja haroi punamustia hiuksiaan, selvitellen niistä pahimpia takkuja.
Tunnin kuluttua Cheek oli esiintynyt, olin hymy korvissa, ilta oli sujunut todella hyvin. En ollut ajatellut Lucasta koko aikana, ainoastaan silloin jos joku oli kyseisestä henkilöstä jotain sanonut. Lilli oli hieman rauhoittunut, mutta nyt keikan jälkeen tyttö alkoi taas huolehtia veljestään.
- Kata, tuu etsimään sitä mun kanssa.
Nyreänä suostuin, koska en kehdannut kieltäytyäkään. Lilli hymyili kiitollisena ja odotti sen verran, että sain sanottua ystävilleni, että lähden Lillin mukana etsimään Lucasta. Noora nyökkäsi hieman jäykästi, mutta kehotti mua tulemaan pian takaisin. En tiennyt mitä tyttö ajoi takaa, mutta jätin sen asian taka-alalle ja laahustin Lillin perässä ympäri baaria. Aloitimme ensin alakerrasta, koska siellä Lucas oli hävinnyt. Pitkän etsinnän jälkeen siirryimme yläkertaan. Mua alkoi tosissaan tympiä pojan etsiminen. Miksi mä edes etsin? Mun velvollisuus kun ei ole huolehtia Lucasta. Olin vain saanut tältä kylmää vettä niskaan parin päivän aikana, vaikka kuinka olin yrittänyt sopia ja jutella.
- Tota me voidaan palata takaisin, Lilli sanoi yhtäkkiä ja pysähtyi eteeni, joten en kerinnyt siinä mitään reagoimaan, vaan kävelin tyttöä päin.
- Sori, sopersin hiljaa ja astuin askeleen taemmas.
- Ei me sitä löydetä täältä, mä soitan sille ku mennään ulos, Lilli sanoi ääni hieman kireänä, liikehtien vaivihkaa takaisin ystävieni luokse. Kurtistelin kulmiani, mikä ihme sille oli tullut? Annoin katseeni kiertää nopeasti ihmismassassa ja nopeasti rekisteröin Lucasin näköisen pojan.
- Onko toi Lucas?
- Ei, Lilli kivahti ja tarttui kädestäni kiinni, yrittäen vetää perässään.
- No onhan, sanoin jämäkästi ja haroin vastaan.
- Ei se ole se, Lilli yritti, mutta mä en uskonut. Kyllä mä Lucasin tunnistan vaikka unissani. Lilli käänsi mut itseään kohti ja tuijotti mua anteeksi pyytävästi. Mä olin ihmeissäni, mikä ihmisiä oikein vaivasi? Emmehän me olleet edes yhdessä, joten mykkäkoulun vuoksi en tarvitse sympatiaa.
- Mennään takaisin.
- Miksi? tivasin kuin pikku mukula. – Lucas on tuolla, joten mennään sinne.
- Tota…, Lilli mutisi niin hiljaa, että sain pinnistellä että kuulin. – Sillä on hieman kiire, joten ei mennä häiritsemään.
- Hä kuinni? kysyin ja käännyin automaattisesti katsomaan mitä Lilli tarkoitti. Se oli paha virhe, välittömästi kun näin Lucasin sylissä istuvan tytön, sisuksissani leimahti liekki palamaan. Lähdin rivakoin askelin pari valjakkoa kohti ja mitä lähemmäksi pääsin, sitä varmempi mä olin, että tyttö oli Jenni. Mua suututti niin paljon, etten edes miettinyt mitä tekisin, kun pääsisin heidän luokseen. Heikosti kuulin Lillin äänen takaani, mutta mua ei estäisi nyt mikään. Mä todellakin näyttäisin tuolle kusípäälle, etten mä ole mikään pehmo tyttö.
Seisahduin nuoleskelevan parin eteen ja rykäisin kurkkuani kova äänisesti, aluksi sillä ei ollut mitään vaikutusta, mutta kun toistin sen, niin Jenni kohottautui parempaan asentoon. Nähtyään mut, tytön kasvoille kohosi ensin pelästynyt ilme, mutta nopeasti se vaihtui ylimieliseksi katseeksi. Mutta mä en välittänyt, kaikki huomioni kiinnittyi vittumaisesti hymyilevän pojan kasvoihin. Tuijotimme toisiamme pitkään, tai siltä se tuntui. Mitään sen enempää ajattelematta vetäisin Lucasta turpaan ja myönnän, ettei se ollut mikään heppoinen lyönti, niin paljon vihaa siinä oli, että se tuntui jopa omassa kädessäni. Lucas käänsi päätään sivummalle ja piteli kasvojaan toisella kädellä. Jenni nousi seisomaan alkaen uhota mulle kimeällä äänellä.
- Pidä víttu akka pääs kiinni, sihisin kiukkuisena. Jenni avasi suunsa, mutta siirtyi sivummalle, lopulta häviten väki joukkoon. Lilli seisoi takanani hiljaisena ja ympärillämme olevat ihmiset tuijottivat meitä. He varmaan kuvittelivat tässä olevan meneillään joku kolmiodraama, mutta niin ei valitettavasti ole. En tiedä kauanko tuijotin naamaansa pitelevää poikaa, mutta lopulta Lucas sinkautti vihaisen katseensa muhun ja sylkäisi lattialle verta. Pojan huuli oli ihan pienesti auki, sen nähtyäni kaduin tekoani. Oliko väkivalta vastaus tähänkin ongelmaan?
- Hei sori, aloitin ja kyykistyin pojan eteen, kasvoilleni loihdin koiranpentu ilmeen, mutta se ei Lucasiin tehonnut. Poika vain tuijotti mua murhaavasti, tönäisi mua hieman sivummalle ja nousi seisomaan.
- Älä yritä selitellä, Lucas murisi ja vilkaisi sisartaan nopeasti. – Me lähdetään nyt.
- Entäs Kata?
- Víttu mulle on ihan sama, missä kyydissä se menee kotiin, mutta mun kyytiin ei ole asiaa.
Lilli oli kahden vaiheilla, eikä tiennyt kumman puolelle asettua. Annoin hartioideni lysähtää alas.
- Sä voit mennä, kyllä mä kyydin kotiin saan.
- Oletko varma?
- Olen, sanoin kuivasti naurahtaen, vaikka en todellakaan ollut varma. Lilli tuli luokseni halaten mua pikaisesti, ennen kuin lähti vihaisen Lucasin perässä alakertaa kohti. Mä jäin tuijottamaan heidän peräänsä, eikä itku ollut kaukana. Mitä ihmettä mäkin mahdoin ajatella, kun menin lyömään Lucasta? Ympärilläni olevat ihmiset alkoivat supista, mutta mä en välittänyt, en enää. Mua harmitti niin paljon tuo äskeinen, olin varmasti pilannut välimme pahemman kerran. Lähdin murtuneena kävelemään ystävieni luokse.
Päästyäni näköetäisyydelle Noora juoksi luokseni ja veti mut halaukseensa. Tytön rauhoittavat kädet silittävät selkääni, tämä sai mut romahtamaan. Kyyneleet alkoivat valua pitkin poskiani, ne kastelivat Nooran paidan, mutta tyttö ei välittänyt. Hiljaisella ja rauhallisella äänellä yritti saada mua rauhoittumaan edes hieman.
- Kyllä kaikki järjestyy, usko mua.
Mieleni olisi tehnyt kiljua vastalause, mutta se jäi sisälleni mylläämään ja tekemään tuhoaan. Mä en anna tätä koskaan itselleni anteeksi!
Istuimme terassilla odottaen kyytiämme, mikä oli jo pahasti myöhässä. Noora hytisi vieressäni lyhyessä hameessaan ja Anna istui toisella puolellani kelloa välillä vilkaisten. Itse istuin hartiat lyyhistyneinä ja mieli niin maassa, etten tiennyt että pitäisikö itkeä vaiko nauraa. Mä olin tehnyt elämäni virheen suututtaessani Lucasin, mutta en ollut sitä silloin ajatellut, päässäni oli vain naksahtanut nähdessäni pojan kaulailevan Jennin kanssa. Huokaisin syvään vilkuillen ympärilleni, joka puolella oli hiljaista, ainoastaan baarista kantautui pientä meteliä. Kellokin lähestyi jo uhkaavasti puoli neljää, jolloin baarissa annettaisiin valomerkki.
- Missä Petteri oikein viipyy? Noora kysyi varmaan jo sadannen kerran. – Mulla on kylmä.
- Se sanoi tulevansa ihan pian, Anna puolustautui ja vilkaisi kännykästään kelloa uudestaan.
- Sen ihan pian on vissiin tunnin verran.
- Se vie ensin pari muuta kotiin.
- Joo, mutta sä olet soittanut sille varmaan jo kymmenen kertaan ja joka kerta se on jo matkalla tänne, Noora sanoi ja hieroi jalkojaan. – Aika pitkä matka sillä on tänne.
- Ei se mikään formula kuski ole, Anna kivahti ja mulkaisi ystäväämme pahasti.
- Lopettakaa.
Kummatkin kääntyivät kastomaan mua ihmeissään, en ollut loppu illan aikana puhunut sanaakaan. Suurimmaksi osaksi olin vain itkenyt ja mielessäni surkutellut tekoani, mitä en valitettavasti saa enää tekemättömäksi. Uskollisesti ystäväni olivat mua lohdutelleet, Niina oli poistunut paikalta kun kuuli mitä oli tapahtunut ja lähti tietenkin Jennin perään. Enkä kumpaakaan nähnyt enää illan aikana, mikä oli hyvä asia.
- Onko jo parempi mieli? Anna kysyi varovasti, kietoen vasemman kätensä hartioilleni. Pudistelin päätäni automaattisesti, mä en voinut hyvin, en varsinkaan nyt kun oli saanut riidan aikaiseksi mun ja Lucasin välille.
- Haluatko tulla meille yöksi?
Naurahdin ja käännyin katsomaan sinisiä silmiä hymyillen, Anna väläytti hymyn takaisin.
- Kiitos tarjouksesta, mutta en voi, me lähdetään aamusti sinne häihin.
- Ai niin, sori olin jo unohtanut.
- Ei se mitään, hymähdin ja käänsin katseeni sormiini.
- Noni viimeinkin se tulee, Noora tuhahti nousten seisomaan. Anna naurahti seuraten blondin ystävämme esimerkkiä, enkä itsekkään jäänyt sen kauemmaksi aikaa istumaan. Petteri pysäytti auton eteemme, jolloin me Nooran kanssa valtasimme takapenkin, kun Anna otti paikkansa etupenkiltä. Pariskunta vaihtoi nopean suudelman keskenään, joka sai sydämeni muljahtamaan ikävästi, joten käänsin katseeni ulos ikkunasta. Miksi multa tuntui tältä? Eihän me edes seurusteltu, ainoastaan pientä säätöä, jos sitä siksikään voisi kutsua, mutta siinä ajassa olin kerinnyt vihaamaan ja rakastamaan Lucasta. Painoin pääni ikkunaa vasten ja suljin silmäni, toivottavasti huominen päivä menisi paremmin.
- Kata? Anna sanoi kysyvänä. En jaksanut avata silmiäni, mutta liikahdin hieman, jotta he eivät luulisi mun nukkuvan.
- Hä?
- Heitetäänkö sut ensin?
- Joo, jos viitsitte.
- Tietenkin, Anna sanoi naurahtaen. Hymyilin vinosti ja keskityin kuuntelemaan auton tasaista hyrinää, mutta sen ohella kuulin Nooran hiljaisen tuhinan. Nukkuiko tyttö? Mielenkiinnosta raotin toista silmääni ja sain varmuuden siitä, että Noora nukkui tyytyväisenä toisella puolella autoa, pää ikkunaa vasten. Sutaisin etuhiuksiani kuriin ja käännyin katsomaan ikkunasta ulos, onneksi pääsisin pian kotiin nukkumaan.
Reilun kymmenen minuutin kuluttua Petteri pysäytti auton kotitalomme portille, koska ei viitsinyt kuulemma enää aamuyöstä kurvata pihallemme. Mikä oli hyvä ajatus, Tito ja Roki olisivat muuten nostaneet kauhean metelin pystyyn. Avasin oven kyydistä kiittäen ja lähdin laahustamaan taloa kohti. Heti alkumetreillä potkin korkokengät jaloistani, otin ne käteeni ja jatkoin matkaa paljain varpain. Kivet pistelivät ikävästi jalkapohjissa, mutta se ei ollut mitään verrattuna siihen kipuun mitä tunsin sydämessäni. Nostin katseeni ja annoin sen kiertää synkässä talossa, se sai karvani nousemaan pystyyn, talo ei näyttänyt kovinkaan houkuttelevalta näin yöllä. Se oli aivan liian synkkä, eikä niin kotoisa ja kutsuva, kuten se oli päivällä. Mutta eikö se ole niin että yö avaa uuden maailman? Kaivoin laukustani kotiavaimet ja avasin oven hyvin varovasti, mutta silti vahtikoirat juoksivat ovelle kova äänisesti haukkuen.
- Minä se vain, kuiskasin ja ojensin käteni koirien haisteltavaksi, Riko poistui paikalta ensimmäisenä, käyden heti rappusten eteen nukkumaan. Tito puolestaan hyöri ympärilläni häntä hurjasti heiluen, en suonut koiralle enempää huomiota, vaan lähdin hiipien yläkertaa kohti. Tito ei seurannut mua enää yläkertaan, vaan jäi tyytyväisenä Rokin viereen nukkumaan. Kipitin nopeasti omaan huoneeseeni, ohittaen Lucasin oven niin rivakasti, että meinasin kompastua omiin jalkoihini. Vedin syvään henkeä, hidastaen hieman tahtiani, jotta en oikeasti olisi pian rähmälläni lattialla. Työnsin huoneeni oven auki, sytyttäen valot palaamaan ja laskin kengät lattialle. Saisin ne huomenna siirrettyä takaisin kaappiin odottamaan seuraavaa käyttökertaa. Työnsin oven kiinni ja hypähdin sängylle, otan ihan pian vaatteet pois yltäni, hoitaisin pika vauhtia iltatoimeni ja kävisin nukkumaan. Uni oli kuitenkin nopeampi ja veti mut pian mukaansa unen ihanaan maailmaan, missä kaikki oli hyvin.
Heräsin hätkähtäen siihen kun Lilli tuli huoneeseeni hyviä huomenia toivottaen. Äristen käänsin kylkeäni ja vedin peiton pääni ylitse, mutta Lilli ei periksi antanut. Tyttö kiskaisi peiton lattialle ja istahti sängyn laidalle, pörröttäen hiuksiani nauraen.
- Noniin prinsessa, olisi aika herätä, lähtö on noin tunnin kuluttua.
Huitaisin tytön käden pois hiuksistani ja yritin saada uudestaan unen päästä kiinni, Lilli kuitenkin kiusasi mua ihan tahallaan, joten äristen kohottauduin istumaan.
- Joo mä menen suihkuun.
- Hyvä, sitten mä laitan hiuksesi ja meikkisi.
Murahdin pahantuulisesti takaisin, mua väsytti, koska en ollut saanut nukkua kuin pari vaivaista tuntia, joten väsymys kolotti joka paikassa. Kävelin käytävän poikki kuin zombi, kasvot kalpeina, mustat silmäpussit silmien alla, eivätkä jalatkaan tahtoneet normaalisti mennä, enemmänkin raahautuivat perässä. Päästyäni suihkutiloihin, heitin vaatteeni lähimpään nurkkaan ja pistin hanasta tulemaan viileää vettä, jotta heräisin edes joskus tähän päivään.
Istuin meikkipöytäni edessä ja seurasin väsyneenä peilin kautta Lillin näppäriä sormia, jotka muotoilivat hiuksiini kampausta häitä varten. Itse olisin kuitenkin tässä tilassa laittanut pelkän sekaisen nutturan tai ponihännän, mutta onneksi Lilli halusi laittaa hiukseni ja meikkini. Tuijotin kuvajaistani kulmat rypistyneinä, en näyttänyt itseltäni. Meikki oli liian vahva, siis omaan silmääni, koska olen tottunut enemmänkin luonnolliseen ja vähäiseen meikkiin. Olin kuitenkin tyytyväinen lopputulokseen, se oli oikein kaunis meikki.
- Noniin valmis, Lilli hihkaisi ja kumartui samalle tasolle kanssani, jolloin tuijotimme toisiamme peilistä.
- Kiitos, kiittelin hymyillen ja nousin seisomaan, Lilli naurahti ja kipitti vaatekaapilleni nopeasti.
- Mitä sä nyt?
- Etsin sulle sopivan mekon.
- Osaan mä itsekin.
Lilli remahti nauramaan.
- Sori. Uskon kyllä että osaat, mutta haluan katsoa meikkiin ja kampaukseen sopivan puvun.
- Miten vain, haukottelin ja rojahdin takaisin tuolille istumaan. Suljin silmäni ja kuuntelin tarkkaavaisesti Lillin touhuja, jotta tyttö ei yllättäisi mua torkkumasta.
- Löytyi.
Avasin silmäni nopeasti ja käännyin katsomaan, millaisen mekon Lilli oli löytänyt. Suuni loksahti auki katsoessani luun valkeaa mekkoa, jossa vyötärön kohdalla oli leveä musta vyö, sekä alushame oli musta ja sen reuna pilkotti pienesti. Pudistelin päätäni heti kieltävästi. Mekko oli mielestäni liikaa huomiota herättävä, se oli kieltämättä upea, mutta ei todellakaan tyyliäni. Olin saanut mekon Saaralta tuliaisiksi, kun nainen oli käynyt Amerikassa Lassen kanssa.
- Pue se, Lilli komensi jyrkästi ja tyrkkäsi mekon syliini, kuuntelematta yhtään vastalauseitani. Nyreänä puin sen ylleni, kiroten koko tuon ajan Lillin alimpaan helvettíin. Yritin epätoivoisesti kiskoa vetoketjua kiinni selästäni, vaikka vallan hyvin tiesin, etteivät käteni riitä, mutta en pyytänyt apua.
- Anna mä autan, mustahiuksinen tyttö huokaisi ja tuli taakseni vetäen vetoketjun kiinni, pyöräyttäen mut heti sen jälkeen pari kertaa ympäri.
- Oikein sievä mekko.
Hymisin vastaukseksi ja vilkaisin vaivihkaa itseäni peilistä, näytin kieltämättä hyvältä, mutta ääneen en sitä aikonut sanoa. Olin liian itsepäinen, varsinkin nyt kun oli väsynyt ja kärttyinen. Lilli tyrkkäsi käteeni hopeiset korkokengät, jotka eivät todellakaan olleet omani. Nostin kysyvänä katseeni tyttöön, joka hymyili sädehtivästi.
- Ne ovat mun, mutta saat lainata niitä.
Viesti ei tuntunut menevän perille ollenkaan, vaan tuijotin edelleen Lilliä kysyvänä. Tyttö naurahti ja kyykistyi jalkojeni juuren, napaten yksitellen kengät sylistäni, laittaen ne jalkaani.
- Sulla oli vain mustia kenkiä, jotka eivät todellakaan sovi tähän asuun.
- Kannatko sitten aina kenkiä mukanasi?
Lilli repesi nauramaan ja istahti meikkipöytäni ääreen.
- En tietenkään, mutta otin varalta parit kengät mukaan, koska en tiennyt millaisia sulla on.
Hymähdin, jonka jälkeen haukottelin pitkään ja hartaasti. Lilli vilkaisi itseään peilistä ja kohensi hieman omaa kampaustaan, ennen kuin nousi seisomaan.
- Mä käyn pakkaamassa jotain rennompaa vaatetta mukaani, Lilli sanoi kävellen huoneeni ovelle. – Sinuna tekisin samoin.
Nyökyttelin ja kipitin tappavan korkeilla koroilla vaatekaapilleni, sieltä nappasin käteeni mustat caprit ja turkoosin topin. Tyrkkäsin vaatteet rutussa mustan repun pohjalle, laitoin kasan päälle hiusharjan, sekä pienen meikkipussin. En uskonut tarvitsevani mitään muuta. Työnsin repun hieman kauemmas ja kävelin ikkunalle, painoin pääni viileähköön lasiin ja katselin kaihoisasti ulos. Aurinko paistoi ja linnut visersivät, mutta pian joutuisin istumaan autossa pari tuntia, kuinka ihanaa. Puhalsin ilmat keuhkoistani ja suljin hetkeksi silmäni, lähes samalla hetkellä oveeni koputettiin. Ponnahdin seisomaan ja tuijotin silmät pyöreinä ovelle, Lilli kurkisti sisään virnistellen.
- Mennään.
- Selvä, mumisin väsyneenä ja nappasin lattialta repun, sekä eilen illalla baarissa olleen käsilaukun mukaani. Suljin huoneen oven perässäni ja lähdin hitain, mutta varmoin askelin koti alakertaa. En millään haluaisi taittaa nilkkojani, näillä tappo koroilla. Itselläni kun ei näin korkeita korkoja ole, mutta enköhän mä tämän päivän selvitä kunnialla läpi.
Heitin kassini auton takakonttiin ja kipitin töpö askelin takapenkille istumaan, meinasin jo tuolla vaivaisella matkalla taittaa kolme kertaa nilkkani. Ähkäisten potkin korot lattialle ja avasin kirjan siitä kohtaa mihin olin viimeksi jäänyt. Vilkuilin vaivihkaa Lassen auton luona seisovia ihmisiä, tai kaikkia muita, paitsi Lucasta, joka oli vielä sisällä. Suutani mutristellen käännyin kirjani puoleen, mutta samaisella hetkellä huomasin Lucasin astelevan auton luokse. Se sai sydämeni jumputtamaan rinnassani hurjaa vauhtia, yritin kääntää katseeni pois, mutta epäonnistuin surkeasti. Poika näytti puvussa helvetín hyvältä, se sai kuolan melkein valumaan suu pielistäni. Lucas käveli takakontille, heittäen sinne myös oman laukkunsa, ennen kuin asteli kuskin paikalle. Tiesikö poika edes mun istuvan autossa? Tuskinpa, koska muuten Lucas ei olisi sinne tullut. Sain väkipakolla käännettyä katseeni takaisin kirjan puoleen ja esitin lukevani sitä. Poika pysähtyi kuskin ovelle ja kiskoi takin pois päältään, ennen kuin istahti ratin taakse. Itsepintaisesti sain pidettyä itseni hiljaisena, meinasi vanhasta tottumuksesta livahtaa huulieni lävitse sana moi, mutta kyllä mäkin osaan kiukutella. Mutta Lucaskaan ei tervehtinyt mua, käynnisti vain auton ja odotti Lillin saapumista. Hiljaisuus oli painostava ja se sai oloni erittäin tukalaksi, joten aina välillä jouduin vaihtamaan asentoani. Ikuisuudelta tuntuvan ajan jälkeen Lilli hypähti pelkääjän paikalle.
- Lasse menee edeltä.
Lucas hymähti vastaukseksi lähtien Lassen perään, kuten Lilli oli sanonut. Syvään huokaisten koetin keskittyä kirjaan, se oli vaikeaa, mutta pikku hiljaa aloin päästä juoneen jyvälle, jolloin ympäristö hävisi ympäriltäni, oli vain minä ja kirja, sekä sen tarina.
Tunnin kuluttua Lasse kaarsi ABC:n pihaan, oli tauon paikka. Tyytyväisenä tähän ratkaisuun, venyttelin pienessä tilassa puutuneina jalkojani, jotta niitä ei nipistelisi niin paljoa kun kävelisin. Lilli vilkaisi mua olkansa ylitse ja kääntyi takaisin Lucasin puoleen puhuen niin ripeästi englantia, että se kuulosti omaan korvaani enemmänkin joltain lampadapada –tyyppiseltä, en edes yhtä sanaa kuullut kunnolla. Lucas mulkaisi sisartaan pahasti ja antoi erittäin lyhyen vastauksen, johon Lilli pudisteli päätään. Tuntui todella ärsyttävältä kun en ymmärtänyt sanaakaan, sekä tuntui kun sisarukset olisivat puhuneet niin kuin mua ei autossa olisikaan, vaikka tuskin tämä piti edes paikkaansa. Ehkä Lillillä oli jotain sellaista sanottavaa, mitä mä en saanut kuulla. Laskin kirjan viereeni ja kiskoin korkokengät takaisin jalkaani, takakontissa olisi kyllä toiset kengät, mutta laiskana en niitä sieltä jaksanut penkoa. Lucas parkkeerasi Lassen auton viereen ja hypähti autosta ulos naureskellen.
- Voisit hieman lujempaa ajaa, ei me olla millään sunnuntai ajelulla.
- Eikä myöskään ralliradalla, Lasse vinoili takaisin. Lucas virnisti takaisin ja lähti Lilli vierellään sisälle päin. Kiia jäi pitämään mulle seuraa. Pellavapää tutkaili mekkoani kiinnostuneena, sekä vaivihkaa kokeili tämän kangasta.
- Sä näytät ihan prinsessalta.
- Kiitos, vastasin hymyillen ja vilkaisin tytön kukkamekkoa. – Sä näytät myös prinsessalta
- Tiedän, Kiia vastasi niin napakasti, että leveä virne kohosi kasvoilleni. Tyttö ei ainakaan vähättele itseään yhtään.
Noin vartin pituisen tauon jälkeen, lähdimme jatkamaan matkaa. Matka sujui hiljaisissa merkeissä, mutta se ei mua paljoa haitannut, sainpa ainakin torkkua enempiä väsymyksiä pois. Lucas piti tarkoituksella musiikkia lujalla, ehkä poika pelkäsi mun pyytelevän anteeksi sitä eilistä, mutta ei pelkoa, sitä en enää tekisi. Olen jo kerran anteeksi pyytänyt, jota en tekisi toistamiseen, jos poikaa ei kerran kiinnosta. Lopulta Lilliltä paloi pinna ja tyttö sammutti musiikin, vilkaisten sekä mua että veljeään erittäin vihaisesti.
- Nyt kyllä lopetatte tuon tappelun.
- Ei me tapella, Lucas murahti.
- Ihan sama, vaikka ton mykkäkoulun sitten.
Tähän Lucas ei vastannut enää mitään, koska asia piti paikkaansa, joten sitä tämä ei voinut kieltää. Lilli virnisti voittajan elkein.
- Tää on ihan järkyttävää, kun te olette kumpikin ihan hiljaa.
Nostin katseeni ylös ja huomasin ruskeiden silmien vilkuilevan mua taustapeilistä, esitin kuitenkin, etten nähnyt, lapsellistako?
- Ei ole mitään asiaa, totesin selkeällä äänellä, vaikka mieleni olisi tehnyt kiukutella kuin pahainen pikku mukula. Mutta päätin olla fiksusti ja näyttää Lucasille, että meidän riitamme ei mua hetkauta suuntaan eikä toiseen. Vaikka tosiasiassa se raastoi mua sisältä ja sai mut huonotuuliseksi.
- Älä viitti selitellä, Lilli murahti vilkaisten mua kulmat kurtussa. – Kyllä mä tiedän, että te haluatte puhua toisillenne, mutta olette liian ylpeitä myöntämään sitä.
Lucas vilkaisi mua silmät sirrillään peilin kautta, avasi suunsa ja sulki sen nopeasti, keskittyen jälleen tiehen. Lillin katse käväisi vuorotellen meissä kummassakin ja lopulta tyttö huokaisi alistuneena.
- Omapa on riitanne.
En tiedä yhtään kauanko olimme ajaneet, ennen kuin nostin katseeni kirjasta ja käänsin sen ikkunasta ulos. Olimme keskustassa, muistin kaupungin kuin omat taskuni, olinhan asunut siellä isäni kanssa ennen kuin tämä kuoli autokolarissa. Huokaisten aloin tuijottamaan käsiäni, tunsin kuinka silmä nurkassa poltteli kyyneleet, nyt täytyisi saada jotain muuta ajateltavaa. Isän muistelu sai aina mut surulliseksi, olihan hän ollut mulle kaikista läheisin ihminen. Aloin hiljaa hyräilemään radiosta soivaa kappaletta, sekä koetin saada jotain tolkkua sen sanoista, epäonnistuen surkeasti. Juuri kun pääsin kappaleen rytmiin mukaan, se loppui ja radiosta alkoi tämän päivän uutiset. Kohotin katseeni ja kohtasin taustapeilin kautta Lucasin ruskeiden silmien napakan tuijotuksen. Mieleni olisi tehnyt tiuskaista ”Mitä helvettíä säkin mulkkaat?”, mutta sain onneksi pidettyä mölyt mahassani. En halunnut haastaa riitaa, enkä myöskään tulehduttaa välejämme enää yhtään enempää. Syvään huokaisten käännyin uudestaan katsomaan ikkunasta ulos, olisimme pian hotellilla, mutta emme kerkeäisi kuin viemään tavarat huoneisiin ja sitten pitäisi lähteä kirkkoa kohti.
Saimme vastaanotto tiskiltä avaimemme todella nopeasti, mikä oli ihmeellistä näin lauantaiaamulla. Yleensä kun hotelleilla huoneet luovutetaan kahdeltatoista, mutta meidän huoneemme olivat juuri sopivasti vapaana. Kapusimme kaikki samaan hissiin, noustaksemme neljänteen kerrokseen. Valitettavasti emme saaneet vierekkäisiä huoneita, mutta onneksi sentään edes samasta kerroksesta. Mun ja pellavapää tyttöjen huone oli käytävän päässä, Lassen ja Saaran oli heti hissien läheisyydessä ja kaksoissisarusten huone oli välissämme. Nappasin Lasselta huoneemme avaimen ja lähdin kipittämään lyhyin askelin käytävän päähän. Kiia ja Ilona hyppelivät edessäni ja saapuivatkin huoneen ovelle ennätys ajassa. Itse en pitänyt mitään kiirettä näillä tappokoroilla, en halunnut heti ensi töikseni taittaa nilkkaani nurin. Lopulta kuitenkin pääsin ovelle, avasin sen nopeasti ja päästin tytöt edeltä, he viskasivat reppunsa eteisen lattialle ja kirmasivat iloisesti kiljuen ympäri huonetta. Hampaitani kirskutellen suljin oven, ääni oli kuin jostain eläintarhasta ja vielä apina osastolta. Laskin oman kantamukseni huoneen ainoalle sängylle ja annoin katseeni kiertää lopussa huoneessa, se oli sisustettu sini-valkoisesti, oikein suomivärit kuinka ihanaa. Lopulta katseeni rekisteröi ylimääräisen oven, jonka pitäisi johtaa toiseen huoneeseen, missä olisi vielä kaksi sänkyä. Tämä kun oli jonkun sortin perhe huone, ei siinä mitään asia miellytti ainakin itseäni, saisinpa ainakin oman rauhan. Laiskasti kävelin ovelle, avaten sen nopealla nykäisyllä ja tarkastelin huoneen tarjontaa. Siellä oli kaksi yhden hengen sänkyä, televisio ja pöytä. Eivätpä toivon mukaan häiritsisi mua heti aamulla, vaan jäisivät omaan huoneeseensa katsomaan lasten aamu piirrettyjä.
- Noniin tuokaapas tavarat tänne, sanoin ja vilkaisin sängylläni hyppiviä tyttöjä, jotka eivät ottaneet kuuleviin korviinsa kehotuksiani. Joten ärjäisin saman lauseen, jolloin tytöt kääntyivät tuijottamaan mua hämillään. Enhän ollut heille koskaan huutanut tai edes suuttunut, mutta nyt pinnani ei kestänyt yhtään. Väsymys kolotti jokaista sopukkaani, eikä Lucasin ja mun tulehtuneet välit helpottaneet yhtään asiaa. Tytöt ottivat asiani tosissaan ja kävivät hakemassa eteisen lattialta reppunsa, tuoden ne nopeasti toiseen huoneeseen. Kiia valitsi nopeampana sängyn, joka oli lähempänä ovea ja laski oman reppunsa sen päälle. Ilona mutisi jotakin ja laski oman reppunsa toisen sängyn päälle. Syvään huokaisten siirryin takaisin omalle puolelleni ja kuulin kahdet heikot askeleet takaani, ne olivat hyvin hiljaiset, aivan kuin tytöt hiippailisivat takanani. istahdin sängyn reunalle ja seurailin tyttöjä kulmieni alta, he seisahtuivat eteeni, kädet selän taakse laitettuina.
- Anteeksi, he mutisivat yhdestä suusta ja nostivat varovaisesti katseensa muhun, jolloin nyökkäsin hyväksyvästi, eihän heille voinut olla vihainen. Kiian kasvoille kohosi ensimmäisenä leveä hymy ja tyttö kapsahti kaulaani niin äkisti, että horjahdin taaksepäin. Makasimme sängylläni suureen ääneen nauraen, jolloin Ilonakin innostui ja hypähti seuraamme. Naurustamme ei meinannut tulla loppua, mutta kun oveen koputettiin napakasti, Kiia ryntäsi sitä hihittäen avaamaan.
- Käytävään asti kuului teidän naurunne, Saara sanoi naurahtaen ja tuli peremmälle huoneeseemme, pysähtyen heti sänkyni päätyyn. – Nyt pitäisi lähteä kirkkoa kohti. Oletteko valmiit?
- Kyllä, hihkaisin ja kohottauduin istumaan, tunnustelin kampaustani. Se tuntui vielä ihan hyvältä, mutta Lilli varmasti huomaisi jos siinä olisi jotakin moitittavaa. Saara pudisteli hymyillen päätään ja lähti Kiian kanssa edeltä. Ilona jäi istumaan sängylleni jalat ristissä, mun etsiessä käsilaukkuani. Hetkellisen etsinnän jälkeen muistin, että olin jättänyt sen eteisen hyllylle odottamaan, mielessäni itseäni kiroten nappasin laukun käteeni ja tungin sen sisälle huoneen avaimen.
- Noniin Ilona mennään, sanoin ja tarkistin vielä pariin otteeseen, että mulla oli kaikki mukana. Kun annoin laukun sisällölle hyväksyttävän arvosanan, työnsin oven kiinni ja lähdin Ilona vierelläni hissejä kohti, missä kaikki muut jo meitä odottelivat. Kohotin katseeni ja meinasin välittömästi seota askelissani, miten Lucas voi näyttää noin hyvältä? Hidastin hieman tahtiani ja haukan silmin annoin katseeni kiertää häpeilemättä pojan vartalon jokaisessa sopukassa. Mustat suorat housut sopivat pojalle hyvin, sekä valkoinen kauluspaita, sai pojan aavistuksen tummemman ihon korostumaan. Purin huultani ja siirtäen katseeni ylöspäin, jolloin kohtasin Lucasin vihaisen katseen, olin jäänyt kiinni tuijotuksesta. Pojan katse oli petollinen, se oli niin ärtyisä, että meinasin ottaa jalat alleni ja paeta takaisin huoneeseen.
- Onko sulla Lilli kamera mukana? Lasse kysyi, johon mustahiuksinen tyttö nyökytteli päätään ja nosti kameraansa hieman ylemmäs. Pysähdyin turvallisen matkan päähän ja yritin vältellä poikaa, tai pikemmin tämän katsetta ja sitä, etten itse vahingossakaan tuijottaisi tätä.
- Muista ottaa paljon kuvia, Saara kehotti ja astui juuri saapuneeseen hissiin. Seurasimme muut perässä ja menin itse nurkkaan kyhnöttämään, ikävikseni Lucas päätyi viereeni. Painauduin tiiviisti seinää vasten ja annoin katseeni harhailla lasi seinässä, aivan kuin se olisi kaikista kiinnostavin asia koko hississä. Sävähdin äkillistä kosketusta, joka kohdistui käteeni. Nopeasti sinkosin katseeni Lucasiin, joka tuijotti itsepintaisesti eteensä, mutta olin havaitsevani pojan käden siirtymisen kauemmas musta. Oliko poika koskenut muhun? Nopeasti vilkaisin ympärillä olijoitani, ainakaan edessäni seisova Saara ei koskenut, koska naisen kädet olivat Kiian harteilla, enkä myöskään uskonut, viistosti edessäni seisovan Lassen koskevan mua. Joten ainoaksi syylliseksi jäi Lucas. Puristin huulet tiukaksi viivaksi ja toivoin hissin jo pysähtyvän, mä tarvitsin raikasta ilmaa. Mä en tiennyt miten pitäisi suhtautua pojan äkilliseen kosketukseen, oliko se ollut vahinko vai tahallinen? Lopulta hissi vastasi rukouksiini ja pysähtyi, melkein syöksähdin ulos ja vedin raikasta ilmaa syvälle keuhkoihini. Saara jutteli Lassen kanssa, viittoili meitä seuraamaan ja lähti johdattamaan meitä kohti kirkkoa, missä tuleva hääpari vihittäisiin. Onneksi sinne ei Saaran mukaan ollut mikään pitkä matka, joten tappokoroilla uskoisin selviäväni ainakin kirkolle asti. Siellä sitten saisi taas hetken lepuuttaa jalkoja, ennen kuin siirtyisimme paikalle missä olisi sitä ohjelmaa ja muuta mukavaa.
|