Lähettäjä: Muisto97
Päivämäärä: 14.5.12 22:38:46
Muiston hahmo:
Sam Geller
30-vuotias
Ulkonäkö
Sam on ulkonäöltään ihan mukiinmenevän näköinen 184 cm pitkä normaalivartaloinen mies. Hänen hiuksensa ovat korpinmustat ja silmänsä syvän vihreät.
Pukeutumisessa Sam suosii farkkuja ja flanellipaitoja, ja jalassa hänellä on melkein aina maiharit. Viileämmillä keleillä suojaa ja lämpöä tarjoaa vanha kulahtanut musta nahkatakki, joka on peruja Samin isältä.
Luonne
Sam on aina ollut huolehtivainen, suorastaan kanaemomainen, jolle ystävät ovat tärkeitä. Sam elää jokaisen päivän tietäen, että se voi olla viimeinen. Vaikka miehen harteilla on raskas suru, ei hän anna sen näkyä vaan hän on aina valmiina kantamaan muidenkin murheet.
Reilu Sam on, ja sen takia hän on pidetty henkilö niin ystäviensä kuin työtovereidensa joukossa, sekä alamaailman parissa, jossa Sam tunnetaan kovana mutta reiluna miehenä.
Menneisyys
Sam oli vain viiden, kun hänen isänsä (joka oli poliisi ja pienen Samin sankari) kuoli ampumavälikohtauksen seurauksena. Samin isoveli, seitsemänvuotias Jack, kuoli vain vuotta myöhemmin tiputtuaan koulussa leikkitelineen päältä pää edellä maahan. Samin äiti, joka oli miehensä kuoltua jäänyt kolmen pojan yksinhuoltajaksi, meni sekaisin vanhimman lapsensa kuolemasta, ja jätettyään Samin ja tämän pikkuveljen, Tommyn, siskonsa luo hoitoon, tappoi itsensä unilääkkeiden yliannostuksella. Silloin vasta kuusivuotias Sam sanoi haluavansa isona poliisiksi, joka hänestä tulikin 16 vuotta myöhemmin.
Sam toki ehti teininä kokeilemaan myös viinaa ja tupakkaa, mutta huumeisiin hän ei koskenut. Pari pikku rötöstäkin poika ehti tehdä, ennen kuin 14 -vuotiaana tuli järkiinsä.
Tommy, joka oli Samia kolme vuotta nuorempi, ajautui 12 -vuotiaana vääriin porukoihin, ja siinä vaiheessa kun Sam valmistui poliisikoulusta oli pikkuveli istumassa huumerikoksista. Veljesten välit katkesivat tuossa vaiheessa, ja vaikka Sam työnsä puolesta törmäsikin aika usein pikkuveljensä nimeen, ei miehet nähneet toisiaan miltein kymmeneen vuoteen. Kunnes sitten eräänä sateisena syyskuun iltana huumeyksikkö sai hälytyksen erääseen kerhotilaan, joka oli tunnettu huumeluolana. Sam oli sinä iltana ihan sattumalta töissä, koska tuurasi sairaslomalla ollutta vanhempaa virkaveljeään. Vaikka hän ei ollut nähnyt veljeään vuosiin, niin hän tunnisti heti ovesta astuttuaan keskellä lattiaa lojuneen puukotuksen uhrin. Sam kääntyi siinä vaiheessa kannoillaan, ja haki sairaslomaa seuraavana aamuna. Sen jälkeen Sam ei ole pystynyt palaamaan töihin, vaan hän sairastui vakavaan masennukseen, jonka seurauksena hän alkoi ryypätä ja katkaisi yhteydet kaikkiin vanhoihin ystäviinsä.
Nyt
Nyt Sam on ollut ilman alkoholia kuukauden. Hän asuu lapsuudenystävänsä Miken vierashuoneessa. Mike, joka toimii pappina, kaivoi Samin alkoholin ja masennuksen syövereistä ja auttoi miehen jaloilleen. Mike houkutteli Samin avukseen nuorisotyön pariin, ja pikkuhiljaa mies on alkanut saada elämästään taas kiinni, ja hän on jopa alkanut soitella entisille ystävilleen ja sitä kautta myös harkita töihin paluuta.
Hanoin hahmo: Andrew Russel ”Andy”
17-vuotias
Andy omistaa mustat, olkapäitä hipovat hiukset, jotka ovat aina pörrössä ja sekaisin. Hänen silmänsä ovat hätkähdyttävän kirkkaansiniset. Vartaloltaan Andy on hoikka ja melko hintelä, mutta melkein 180cm pitkä. Alipainoa löytyy hieman, koska poika ei juurikaan syö. Hänen kalpeita, siroja kasvojaan koristaa hopearinkula alahuulen sivulla ja hänen molemmat korvansa on täyteen rei'itetty. Andyn vasen käsivarsi on melkein kokonaan tatuoitu. Andyn yllä näkee lähes aina pillifarkut, jotka on usein revitty niittivyön kera sekä jonkun tumman hupparin ja jaloissa hän pitää aina rispaantuneita, punaisia converseja. Viileämmillä säillä poika kiskoo ylleen mustan nahkatakin.
Andya ei ole koskaan kiinnostanut, mitä muut hänestä ajattelevat ja hän tekee ja sanoo niinkuin itse tahtoo, mikä ei aina ole kovin hyvä asia. Hän on hyvin suorapuheinen ja sanoo mielipiteensä suoraan, mikä saa jotkut loukkaantumaan helposti. Andy on melko hiljainen, eikä järin sosiaalinen, vaikka onkin huumorintajuinen ja tulee kyllä toimeen toisten kanssa, ainakin halutessaan. Hän on hieman syrjäänvetäytyvä ja viihtyy yksin, minkä takia hänestä saa usein kylmän ja töykeän ensivaikutelman.
Andy asuu äitinsä Maryn ja isäpuolensa Mattin kanssa. Mary ei ole ollut enää pitkään aikaan äiti Andylle, kun hän Andyn isän kuoleman jälkeen hylkäsi lapsensa tukahduttaessaan suruaan viinaan ja miehiin. Tuohon aikaan Andyn neljä vuotta vanhempi sisko Linda huolehti Andysta ja sisarukset olivat hyvin läheisiä. Mary tapasi Mattin Andyn ollessa 12-vuotias ja sai elämänsä taas jotenkuten järjestykseen, mutta välit hänen poikaansa pysyivät yhtä etäisinä. Mattin kanssa Andy ei ole koskaan tullut toimeen ja he suorastaan vihaavat toisiaan. Linda kuoli noin kolme vuotta sitten ajettuaan humalassa puuta päin, eikä Andy ole vieläkään siitä toipunut. Hän vain pyrkii peittämään surunsa. Matt jaksaa yhä syyttää Andya Lindan kuolemasta, vaikka poika syyttää itse itseään ihan tarpeeksi. Mattilla on taipumusta väkivaltaan, etenkin humalassa. Ei hän kuitenkaan Andya koskaan Maryn nähden lyö.
Andy on aina vihannut koulua ja päästyään juuri ja juuri peruskoulusta hän lopetti sen. Vielä epämukavempaa koulusta teki se, että Andya kiusattiin melko paljon, eikä kiusaaminen jäänyt pelkkään haukkumiseen tai pieneen tönimiseen. Andylle on jo jonkin aikaa ollut selvää, että hän pitää naisten sijaan miehistä, mutta ei hän sitä koskaan ole mitenkään esille tuonut. Silti hänet leimattiin koulussa aina homoksi.
Andy muuttaisi omilleen, jos hänellä olisi töitä ja rahaa, mutta hänellä ei ole kumpaakaan. Hänen viimeiset säästönsä menivät käytettyyn opeliin, jolla hän kulkee tarvittaessa paikasta toiseen. Andy repii välillä rahaa tekemällä pieniä rikoksia. Andy polttaa paljon tupakkaa ja on kokeillut huumeita muutamia kertoja, mutta alkoholia hän ei juurikaan juo, ei ole juonut siitä lähtien, kun Linda kuoli. Andy rakastaa musiikkia ja kuuntelee sitä paljon, lähinnä melko raskasta metallimusiikkia. Hän on opetellut itse soittamaan kitaraa pienestä pitäen ja kirjoitellut muutamia omia kappaleitakin.
Sam
Tuijottelin hiljaisena ulos hölkätessäni juoksumatolla mp3 suoltaessa musiikkia korviini. Pohkeeni huusivat armoa, mutta jatkoin siitä huolimatta, sillä tiesin että jos aikoisin palata ensi kuussa takaisin töihin minun olisi saatava kuntoni kohisemaan huimasti, sillä sairaslomani aikana olin päästänyt itseni rappeutumaan. Kun viimein maltoin lopettaa juoksemisen, en voinut olla naurahtamatta ajatuksilleni. Edelleen hölmön näköisesti virnuillen aloin venyttelemään lihaksiani ja sammutin soittimen. Tunsin jonkun katselevan itseäni ja vilkaisin oven suuntaan. Mike nojaili ovenpieleen ja antoi katseensa vaellella paljaalla ylävartalollani. Lopulta hänen harmaat silmänsä kohtasivat minun vihreät silmäni joten kohotin kulmiani kysyvästi.
-Sä olet kohta ylikunnossa, Mike sanoi naurahtaen huomatessaan katseeni.
-Kun olisinkin, kamalaa miten huonoon kuntoon mä olen joutunut, sanoin kumartuen nappaamaan vesipullon. Mike ei sanonut mitään, enkä sitä kaivannutkaan. Sen sijaan mies hävisi keittiön suuntaan minun suunnatessa suihkuun. Aloin miettimään aikaa taaksepäin. Siitä oli jo melkein vuosi, kun veljeni, viimeinen perheenjäseneni, kuoli. Kun nyt jälkeenpäin ajattelin kulunutta vuotta en voinut kuin ihmetellä pomoni myönteistä asennetta käytyäni eilen töissä. Pomo oli luvannut minulle vanhan paikkani takaisin, kunhan saisin psykologilta puhtaat paperit. Kaksi viikkoa ja sitten se selviäisi. Itse tunsin että olisin valmis, sillä olin onnistunut pääsemään eroon viinasta, kiitos Miken joka suorastaan kantoi minut tänne, asuntoonsa, ja tökki minut jaloilleni.
-Tuu syömään, niin päästään lähtemään, Mike kuului huutavan suihkun oven takaa, joten käänsin suihkun kiinni.
-Kohta! Huikkasin takaisin ja kuivasin nopeasti itseni. Saatuani farkut ja puhtaan t-paidan päälleni astuin ulos suihkusta ja suuntasin kulkuni keittiöön. Seisahduin hetkeksi ovelle katsomaan kuinka Mike touhusi hellan äärellä mustaan papinasuunsa pukeutuneena.
-Kuule, mä olen hiukan ajatellut että mä voisin palata omaan kämppään, sanoin siirtyen pöydän ääreen istumaan.
Mike käännähti katsomaan minua mietteliäänä, tutkivana. Tiesin miksi mies oli huolissaan, enkä voinut syyttää häntä siitä. Mike oli kuitenkin paras ystäväni, oli ollut jo vuosia, ja tiesin että hän pelkäsi minun ratkeavan uudestaan.
- Älä nyt turhaa kiirettä pidä, hän tyytyi kuitenkin vain sanomaan ennen kuin palasi ruuan kimppuun. Pian sainkin eteeni lautasellisen kanapastaa ja aloin syömään sitä hyvällä mielihalulla. Jos jossain olin kaamea, niin keittiössä. Minä kun onnistuin keittämään vedenkin pohjaan.
- Mitä tänään on ohjelmassa? Kysyin tarkoittaen iltaa nuorisotalolla.
- Tulee uusi ryhmä nuoria, eli sitä tavallista, koitetaan saada nuoret luottamaan meihin. Siitä tulikin mieleeni että Rick kyseli sinua eilen. Mike sanoi selaten samalla kalenteriaan.
Nyökkäsin hiljaa ja mietin Rickiä, tuota 15-vuotiasta poikaa, joka oli alkoholisti isänsä pahoinpitelyjen takia huostaanotettu kolme vuotta sitten. Rick oli kapinoinut sijaiskotiaan vastaan ja ajautunut useisiin tappeluihin, ja hänet oli sijaisvanhemmat suorastaan raahanneet kaksi kuukautta aikaisemmin Miken ryhmään. Minä olin ainoa, jolle Rick oli avautunut, ja minullakin oli mennyt kuukausi saada hänet luottamaan minuun. Ensimmäinen kuukausi oli kulunut lähinnä siinä kun olimme istuneet rinnakkain hiljaa kirkon portailla. Rick oli lopulta luovuttanut ja kysynyt oliko minulla päässä vikaa vai miksi en osannut puhua. Olin vastannut että osasin toki puhua, mutta olin parempi kuuntelija.
Nyt minua hieman huolestutti, miksi poika oli tullut etsimään minua eilen. Toivoin näkeväni hänet vielä illan aikana, sillä minulla oli pieni pelko hänen puolestaan.
- Oliko Rick kunnossa eilen käydessään? Kysyin ja sain Miken vilkaisemaan minua hämmentyneenä.
- Oli, oli kyllä. Anteeksi, ei ollut tarkoitus säikäyttää sinua, hän sanoi naurahtaen. Huokaisin helpotuksesta ja nappasin päivän lehden läväyttäen sen auki eteeni. Mike tuhahti paheksuvasti mutta en ollut huomaavinani asiaa. Tiesin kyllä että hän inhosi tapaani lukea ruokapöydässä, mutta enää hän ei jaksanut kinata asiasta huomattuaan että en kuitenkaan jättäisi lehteä lukematta.
Kun kahta tuntia myöhemmin suljin pienen kokoustilan oven perässäni, kohtasin ensimmäistä kertaa uudet nuoret. Tällä kertaa heitä oli seitsemän, kolme tyttöä ja neljä poikaa. Tytöistä yksi oli pukeutunut mustiin ja hän tuijotti meitä ylimielisesti mustien meikkiensä takaa. Toinen, vaalea tyttö, oli nostanut polvet syliinsä ja heijasi itseään hiljaa edestakaisin. Kolmas tyttö oli selvä narkkari, näin hänestä kaikki ne merkit. Alipaino, kalpeus, levoton katse, tärisevät kädet... Huokaisin hiljaa ja vilkaisin yhtä vapaaehtoista, Dora nimistä hieman pyylevähköä punahiuksista naista. Näin että Doran kädet syyhysivät päästä puhumaan tuon kalpean tytön kanssa. Siirsin katseeni paikalla oleviin poikiin. Kaksi heistä oli pukeutuneet paikallisen koulun jalkapallojoukkueen takkeihin, ja arvasinkin heti miksi he olivat täällä, sillä kukapa ei olisi kuullut koulun rehtorin pojan ja tämän kavereiden humalassa autolla kaupan ikkunasta sisään ajosta. Pojille oli vahingonkorvausten lisäksi määrätty yhdyskuntapalvelua, ja tiesin poikien vanhempien tuoneen heidät tänne. Kolmas poika oli hiljainen ja ujo, ja hän tuuppi hermostuneena isoja lasejaan ylemmäs nenänvarreltaan ja vilkuili muita.
- Tervetuloa teille kaikille, sanoi samassa Mike katsoen hymyillen nuoresta toiseen. Vilkaisin ystävääni, joka seisoi rauhallisesti kädet ristissä odottaen että sai nuorten huomion, ennen kuin alkoi selittää iltamme tarkoituksesta.
- Teillä kaikilla on omat ongelmanne, mutta me olemme täällä teitä varten. Puhuminen helpottaa, asioita ei tarvitse eikä saa missään nimessä padota sisälle. Mitä jos aloittaisimme pienellä esittelykierroksella. Minä olen isä Mike, ja olen täällä teitä varten.
Mike kääntyi katsomaan Doraa, joka sipsutti nopeasti hieman eteenpäin.
- Minä olen sisar Dora, ja olen täällä valmiina kuuntelemaan teitä ja auttamaan teitä, nainen sirkutti ennen kuin kääntyi katsomaan minua. Astuin myös hieman eteenpäin ja annoin katseeni lähteä kiertämään nuorissa.
- Minä olen Sam, voitte tulla juttelemaan jos haluatte, sanoin ja hätkähdin hieman kohdatessani perimmäiseen nurkkaan istuneen pojan katseen. Ylimielisen, kyllästyneen ja ennen kaikkea katseen joka kertoi omistajansa olevan mielummin missä tahansa muualla kuin täällä. Minulle tuli pojasta elävästi mieleen Tommy.
Tytöt esittelivät itsensä nopeasti, gootti oli nimeltään Stella, vaalea Amy ja hiljainen tyttö kuiskasi hiljaa nimekseen Elena. Jalkapalloilijat olivat nimeltään Ty ja Bill, ja Mike joutui keskeyttämään heidän höpötyksensä. Ujo poika oli nimeltään Matt ja hän ilmoitti olevansa paikalla vain koska äitinsä käski, kun hänen kuulemma pitäisi yrittää hankkia muutakin elämää kuin tietokone.
- Ja kukas sinä olet? Mike kysyi viimeiseltä pojalta, joka mulkaisi häntä kiukkuisesti, sanoen kuitenkin nimensä
- Andy.
Mike alkoi selittää talon sääntöjä ja aktiviteettejä, mutta hänen sanansa lipuivat ohi korvieni. Vasta kun Andy käänsi katseensa kohtaamaan silmäni tajusin kääntää katseeni pois. Hänen silmänsä olivat aivan samanlaiset kuin Tommyn silmät olivat olleet.
Andy
Rekan ajovalot ilmestyivät kuin tyhjästä pimeyden keskeltä. Mä ja Linda oltiin aivan liian kännissä huomataksemme sitä ajoissa ja kaiken lisäksi me ajettiin ihan liian lujaa. Huusin kurkku suorana Lindalle, että pysähtyisi, vaikkei se enää mitenkään ehtisi. Linda käänsi rattia ja auto ehti paiskautua jo rekkaa päin, ennen kuin syöksyi ulos tieltä ja törmäsi rysähtäen puuhun. En ehtinyt edes tajuta, mitä tapahtui. Kuulin vain jarrujen ulvonnan ja Lindan kirkumisen soivan korvissa, ennen kuin tunsin viiltävää kipua ja pimeys valtasi mieleni...
Heräsin omaan huutooni ja ponkaisin istumaan huohottaen ja sydän edelleen rinnassa pamppaillen painajaisen jäljiltä. Huomasin käsieni tärisevän. Saatoin yhä kuulla siskoni huudon ja rekan ajovalot kummittelivat verkkokalvollani. Yritin tasata hengitystäni ja kurottauduin ottamaan vesilasin yöpöydältä vilkaisten samalla kelloa, joka näytti viittä aamulla. Huokaisin turhautuneena, en ollut taaskaan nukkunut kuin pari tuntia. Ja nekin olivat olleet levotonta ja rauhatonta unta. Painajaiset eivät vain suostuneet jättämään mua rauhaan vaan vainosivat mua melkein joka yö, joskus jopa valveillakin. Lindan, mun neljä vuotta vanhemman siskon, kuolemasta oli nyt noin kolme vuotta, mutta musta tuntui yhä kuin se olisi tapahtunut eilen.
Kiskoin housut jalkaani ja astelin kylppäriin huuhtelemaan kalpeat, univajeesta kielivät kasvoni kylmällä vedellä yrittäen samalla huuhdella painajaisen pois mielestäni. Puristin lavuaarin reunoja rystyset valkoisina kädet yhä lievästi täristen. Tarvitsin nikotiinia. Heilautin mustan nahkatakin paljaan ylävartaloni suojaksi ja astelin terassille taskuja kaivellen. Tungin tupakan huulieni väliin ja sytytin sen imaisten ensimmäiset myrkyt keuhkoihini. Suljin silmäni ja hengitin syvään puhaltaen savut ulos. Avasin silmät ja katselin harmaiden kiehkuroiden leijailua tummalle, koko ajan kirkastuvalle yötaivaalle. Tai aamuyöhän nyt kai oli jo. Mulle oli aivan tuttua nousta tähän aikaan. En mä oikeastaan koskaan nukkunut hyvin tai pitkään.
Myöhemmin mun ”kaveri” Sid soitteli pyytäen ulos sen ja parin muun seuraksi. Ei me oikeastaan edes oltu kunnon kavereita, kunhan vaan vedeltiin röökiä ja kamaa sillon tällön yhdessä. Mulla ei ollut koskaan ollut yhtäkään kunnollista ystävää. Koulussa mua oltiin aina kiusattu ja tuppasin vain ajautua sellaiseen ”huonoon” seuraan. Mä olin lopettanut juomisen melkein kokonaan Lindan kuoleman jälkeen, mutta sen sijaan olin alkanut käyttämään huumeita yhä useammin. Olin tähän mennessä onnistunut olemaan jäämättä kiinni.
Mulla ei ollut mitään tekemistä ja se hélvetin painajainen kummitteli yhä mielessäni, joten kaivatessani muuta ajateltavaa, suostuin Sidin ehdotukseen ja sanoin tulevani puolen tunnin päästä. En ollut jaksanut vaihtaa vaatteita aamun jälkeen ja kiskoin ylleni mustat, polvista revityt pillifarkut, jotka kiristin niittivyön avulla ja tumman hupparin, jonka taskuun tungin röökit, sytkärin, avaimet ja kännykän. Yritin haroa olkapäitä hipovian, mustia hiuksiani edes vähän selvemmiksi, ne kun tuppasivat aina sojottaa joka suuntaan, ja tungin jalkaani parhaat päivänsä nähneet, punaiset tennarit.
Pihalla polttelin vielä tupakan, ennen kuin astuin sisään pieneen, tunkkaiseen opeliini, jonka olin ostanut viimeisillä säästöilläni. Laitoin levyn soimaan ja käänsin voluumin täysille kaasuttaessani pois pihalta.
Niinhän siinä tietenkin kävi, että ilta karkasi taas käsistä ja marisätkät vaihtuivat pikkuhiljaa vahvempiin aineisiin. Puolenyön aikaan aloin olla jo aika pöllyissä päättäessäni lähteä himaan, mikä ei todellakaan ollut hyvä idea, mutta en mä sitä siinä tilassa tajunnut. Tosin, ei mulla olisi oikein muutakaan paikkaa ollut, minne mennä. Ainahan sitä olisi voinut jäädä kadulle, ei olisi mulle mitenkään uutta. Ihme, että selvisin edes kotiin asti autoni kanssa. Eteisessä mua vastassa oli vihainen mutsi valittamassa, etten ollut ilmoittanut sille mitään lähtiessäni. Ihan kuin sitä olisi kiinnostanut. Mä vaan kuuntelin sen huutamista ja lähdin horjumaan huoneeseeni, jolloin mutsi tajusi, ettei kaikki ollut kohdallaan. Se tarrasi mun hupparista kiinni ja pakotti mut katsomaan itseään.
”Andy, ootko sä aineissa?” se parahti tuijottaen mua. Mä vaan seisoin siinä ja tuijotin mutsia, jonka kasvoille levisi järkytys, joka vaihtui kuitenkin nopeasti vihansekaiseksi pettymykseksi. Se inisi vielä jotain, kunnes käski mun mennä nukkumaan ja ilmoitti, että me puhuttaisiin aamulla lisää.
Siinä me sitten istuttiin Mattin ja mutsin kanssa keittiössä seuraavana aamuna niiden tuijottaessa mua painostavasti ja mun tapittaessa pöytää. Matt oli mun isäpuoleni, jota mä vihasin ja se vihasi mua. Me ei oltu koskaan tultu toimeen ja koko äijä oli mielestäni kaikinpuolin vastenmielinen. Ainoa hyvä puoli siinä oli se, että se oli saanut mutsin takaisin järkiinsä sen vajottua johonkin masennukseen faijan kuoltua, jota se yritti tukahduttaa viinan ja toisten miesten avulla. Mutta äiti hylkäsi mut ja Lindan silloin, eikä meidän välit enää palautuneet ennalleen.
”Miksi sä, Andy, menit tekemään jotain tollasta?” mutsi kysyi katsoen mua epätoivoisesti. Kohautin vaan harteitani.
”Onks tätä tapahtunut aikasemminkin?” Matt tokaisi ja mä mulkaisin sitä vihaisesti. ”Vastaa meille poika!” se ärähti, kun istuin siinä vaan edelleen hiljaa. Mitä mun olisi pitänyt sanoa? Mutsi huokaisi raskaasti ja Matt tuijotti mua edelleen ärsyyntyneenä. Lopulta mutsi avasi taas suunsa.
”Me ei enää tiedetä, mitä sun kanssa pitäis tehdä. Sä oot niin hankala lapsi, eihän tollasta jaksa kukaan! Liikut epämääräsissä porukoissa, etkä käy töissä tai koulussa ja näpistelet ja nyt vielä käytät huumeitakin!” se valitti, ”miksi juuri mun pojasta piti tulla narkkari!”
”En mä mikään narkkari vielä ole!” puolustauduin puristaen käteni nyrkiin. Niin, vielä... ajattelin mielessäni. Ne vaan katsoi mua edelleen pettyneinä.
”Me ollaan yhdessä mietitty ratkaisua ja ollaan päätetty kokeilla erästä”, mutsi selitti hetken hiljaisuuden jälkeen. Mä katsoin hämmentyneenä niitä kumpaakin. Mitä víttua ne oikein selitti?
”Sä alat käymään säännöllisesti sellaisella nuorisotalolla, missä on muita samanlaisia kuin sä”, Matt sanoi sylkäiten viimeiset sanat. Mä olin jo väittämässä vastaan, kun mutsi keskeytti.
”Siellä on ihmisiä, jotka ymmärtää ja kuuntelee sua. Sä voit puhua niille ongelmistas. Ja toivottavasti ne saa edes vähän järkeä taottua sun päähäs.”
”Siis mitä víttua?!” mä älähdin nousten seisomaan, ”lähetättekö te mut jonnekkin vítun terapiaan?”
”Andy, yritä ymmärtää! Me halutaan vaan auttaa sua, etkä sä jätä meille muita vaihtoehtoja. Me ei haluta, että se heität elämäs hukkaan. Sulla on vielä kaikki edessä!” mutsi puolusteli epätoivoisesti.
”Mä en suostu, te ette voi pakottaa mua!” mä mesosin.
”Sun mielipidettä ei kysytä ja kyllä voidaan, jos pakko on”, Matt jyrähti vastaukseksi nousten myös seisomaan. Mä tuijotin sitä silmät leimuten.
”Sun ensimmäinen tapaaminen on jo huomenna, joten valmistaudu siihen”, mutsi sanoi huokaisten. Mä käännähdin ympäri ja lähdin ulos välittämättä niiden vastaväitteistä. Tää ei voinut olla totta.
”Et voi ollas tosissas, onko tää vielä joku hemmetin kirkko?” mä parahdin seuraavana päivänä mutsin pysäyttäessä auton rakennuksen eteen, jonka pihalla oli joku papinasuun pukeutunut tyyppi.
”Se on vaan kirkon ylläpitämä, älä nyt viitti. Siellähän voi olla ihan mukavaakin”, mutsi sanoi ja irvistin nousten autosta. Vai mukavaa, joo varmasti, ajattelin sarkastisesti lähtiessäni harppomaan rakennusta kohti.
Siellä mä myöhemmin istuin kaikenmaailman narkkarien ja nörttien keskellä vittuuntuneena odottaen vain, että pääsisin pois. Edessä jotkut ohjaajat mitkälie jauhoivat auttavansa meitä ja kuuntelevansa meitä. Vítut mä niille mitään puhuisi. Mun turhautuneet ajatukset keskeytti vaisto, että joku katsoi mua ja pian tajusin sen olevan yksi niistä ”ohjaajista”, joka oli tainnut esitellä itsensä Samiksi. Ensin mä ajattelin vain kuvittelevani, mutta kääntyessäni katsomaan sitä, mies näytti hieman hätkähtävän ja käänsi katseensa muualle. Mä tunsin oloni jotenkin levottomaksi.
Sam
Rick tuli etsimään minua kun poistuimme kokoushuoneesta. Poika oli jostain innoissaan, sen huomasin jo ennen kuin hän sai sanaakaan suustaan.
- Arvaa mitä! Mä pääsen kesälomalla käymään isovanhempien luona ja saan ehkä jopa jäädä sinne, poika höpötti nopeasti.
- Sehän on hienoa, sanoin hymyillen. Ja se olikin. Rick oli kertonut minulle kuinka haluaisi muuttaa Kanadaan isovanhempiensa luo, ainoaan paikkaan jossa hän oli lapsena ollut onnellinen. Olin itse ehdottanut pojan huostaanottoa hoitaneille ihmisille tätä vaihtoehtoa. Vilkaisin ohitsemme astelevia nuoria, tai tarkemmin sanottuna Andya. Kylmät väreet juoksivat selkääni pisin kun muistin hänen silmänsä.
Heräsin yöllä hikisenä ja täristen. Painajaiset olivat olleet jo kauan poissa, enkä niitä ollut kaivannut. Nyt kuitenkin ne olivat palanneet. Sanotaan että elämä vilisee silmien ohi kuolemaa ennen, mutta minulla se vilisee siinä vaiheessa kun painajaiset saapuvat. Vainajat saapuivat kummittelemaan, ja aina painajaisissa toistui sama teema. Keräännyimme perhepäivällisille, kaikki siinä iässään jossa he olivat kuolleet. Mutta nyt olin ensimmäistä kertaa herännyt siihen kun Tommyn silmät tuijottivat minua ihan läheltä.
Koska tiesin että nukkumisesta olisi turha enää haaveilla, nousin ylös ja hiippailin alakertaan, missä avasin tietokoneen ja kirjauduin sähköpostiini. Tehtävä jota inhosin ja välttelin, sillä kuten yleensä, oli se taas täynnä roskaposteja. Olin aina töissäkin inhonnut juurikin paperitöitä, olin aina ollut enemmän toiminnan miehiä. Hymähdin ajatuksilleni ja poistettuani ylimääräiset postit siirryin nettiin surffailemaan. Pian eksyinkin katselemaan pornosivuja, ja katsellessani kuinka kaksi miestä hyväilivät toisiaan tajusin kuinka kauan olin itse ollut ilman seksiä tai ylipäätänsä muuta seuraa kuin Mike ja nuoret.
- Mitä sä täällä istut? Uninen ääni kysyi jostain takaani ja käännyin vilkaisemaan Mikeä joka haroi hiuksiaan leveästi haukotellen. Napsautin netin kiinni ja suljin koneen, ennen kuin käännyin paremmin ystäväni suuntaan.
- Välttelen painajaisia, sanoin empien. Tiesin kyllä mitä sanoistani seuraisi, ja kuten arvata saatoin, Mike unohti väsymyksensä ja tuli istumaan viereeni.
- Miksi? Hän kysyi tarkkaillen kasvojani. En voinut kuin kohauttaa harteitani. Sillä oliko tuohon kysymykseen muka olemassa järkevää vastausta? Tiesin kyllä että kysymys tarkoitti miksi näin painajaisia, mutta en voinut itselleni mitään vaan sanoin
- Koska ei niitä ole mukava nähdä. Onnistuin jopa hetken olemaan vakavana, ennen kuin aloin nauramaan. Väsymys sai minut nauramaan kohta hysteerisenä, ja pian nauruni tarttui myös Mikeen.
Nauroimme pitkään, ennen kuin saimme hillittyä itsemme.
- Mukava nähdä sun nauravan, Mike sanoi katsoen minua tarkkaan. Hymyilin väsyneesti ja hieraisin niskaani.
- Ei tässä oo turhan paljon olut aihetta nauruun, sanoin hiljaa olkiani kohauttaen. Ei todellakaan, ajattelin vielä mielessäni ennen kuin nousin ylös ja nappasin koneeni kainalooni.
- Mä taidan koittaa mennä vielä nukkumaan, päätin vilkaisten Mikeä joka nyökkäsi ja nousi myös.
Tunkkainen haju ja iso kasa mainoksia oli vastassani kun avasin pienen kaksioni oven. Suuntasin ensimmäiseksi aukaisemaan parvekkeen oven, että sain ilman vaihtumaan, ja käännyin sitten katsomaan hävitystä joka asunnossani vallitsi. Valoisaa olohuonetta oli joskus sisustanut valkoinen nahkasohva kaverinaan kaksi mustaa nahkaista nojatuolia, niiden keskellä mustavalkoraidallisella matolla seisoi lasinen pöytä, joka nyt oli täynnä tyhjiä kalja ja viinapulloja. Pöydän alla oli lisää pulloja, valmisruokapaketteja, kiinalaisen kotiinkuljetuskoppia ja pitsalaatikoita, sekä iso kasa postia. Kaikesta huomasi, että asunnossa asuessani minua ei ollut kiinnostanut mikään.
Marssin siivouskomerolle ja nappasin sieltä rullan jätesäkkejä, joihin aloin latomaan säälimättä kaikkea mikä käteeni osui, muun muassa kaksi mustaa ja kaksi entistä valkoista sohvatyynyä saivat uuden kodin roskiksesta, sillä minua yökötti niihin pinttynyt vanhan viinan ja kiinalaisen haju.
Ilta oli jo pitkällä, ennen kuin olin lopulta tyytyväinen olohuoneeseen. Keittiön ja makuuhuoneen jätin suosiolla seuraavalle päivälle, sillä puoliksi valvottu yö alkoi vaatia veroaan. Olohuoneessa oli kuitenkin jo suhteellisen raikas tuoksu, olin saanut lattiat pestyä ja pölyt pois. Maton olin nakannut parvekkeelle tuulettumaan, ja kävin sen vielä hakemassa sisälle ennen kuin suljin parvekkeen oven ja astelin eteiseen. Nappasin viimeisen roskasäkin mukaani ennen kuin sammutin asunnon valot ja suuntasin kulkuni ulos. Nakkasin roskasäkin roskakuiluun, joka onneksi sijaitsi asuntoni oven lähellä, ja marssin hissille joka oli käytävän toisessa päässä. Manasin mielessäni huomatessani hissin varatuksi, mutta jäin hetken mietittyäni kuitenkin odottamaan hissiä sen sijaan että olisin lähtenyt juoksemaan rappusia alas. Siivoaminen oli ollut yllättävän rankkaa.
Hissi saapui viimein ja sen ovien auetessa sain syliini naapurissani asuvan palomiehen, Fredin.
- Anteeksi, Fred sanoi hymyillen suloisesti.
- Eipä mitään, vastasin suoden hänelle pikaisesti väsyneen hymyn. Fredin katse seurasi minua kun astuin hissiin ja nostin kättäni laiskaan tervehdykseen vielä hissin ovien sulkeutuessa. En voinut mitään sille, että mieleeni hiipi jälleen yksi hyvä syy muuttaa takaisin kotiin. Kyllähän komea naapuri oli hyvä syy, ajattelin ja naurahdin omille ajatuksilleni.
-Totta kai, mutisin peilikuvalleni ja pudistelin hieman päätäni. Olinkohan sekoamassa lopullisesti kun puhuin itsekseni?
Seuraavana päivänä oli jälleen ryhmän kokoontuminen. Olisin mielummin viettänyt senkin päivän siivoamalla kotiani (enkä olisi pannut ollenkaan pahakseni syliin juoksevaa palomiestä), mutta siitä huolimatta kävin ensin aamupäivällä itse kallonkutistajan luona ja sitten menin Miken seuraksi talolle, jossa oli yllättävän paljon väkeä. Suurin osa tosin hävisi paikalta ennen kuin ryhmämme alkoi valua paikalle. Stella ei ilmestynyt ollenkaan ja Andy saapui jonkun naisen kyydissä juuri ja juuri ajoissa. Olin itse pihalla kun hän tuli, ja vilkaistuani pikaisesti hänen suuntaansa käänsin katseeni.
Onnistuin jotenkin koko illan välttelemään hänen silmiään, mikä ei sinäänsä ollut hankalaa, sillä Andy vältteli itse kontaktin ottamista kehenkään läsnäolijaan. Hän istui vain nurkassa kattoon tuijotellen. Sen sijaan vaihdoin muutaman sanan Tyn ja Billyn kanssa, ja sain jopa Amyn puhumaan hieman. Aloin juuri toivomaan että Mike malttaisi päättää illan, kun hän rysäytti pommin.
- Sinä voisit ottaa tuon Andyn seuraavaksi projektiksesi, kun tulit niin hyvin Rickin kanssa toimeen, hän kuiskasi minulle. Vilkaisin ensin poikaa ja sen jälkeen Mikeä, joka oli kuitenkin jo menossa hiljaisen Mattin luo. Minulle ei jäänyt muita vaihtoehtoja kuin maleksia Andyn vieressä olevalle tyhjälle tuolille, johon istuin ja jäin tuijottelemaan käsiäni.
|