Lähettäjä: bananasplit
Päivämäärä: 2.2.12 16:48:05
Jatkuu.. Tykätkää tai älkää, mutta muistakaa antaa kommenttia! Huom. Vaikka tässä on siis välillä noiden snobijengien ajatuksia, ANNIE on päähenkilö ja hänen puolella siis olen, vaikka snobijengiläiset häntä läskiksi haukkuvatkin.
Annoin Rosvolle pitkät ohjat. Tunti oli mennyt todella hyvin, varsinkin, kun minulla oli ollut tosi paljon paineita; vanhempani olivat nimittäin katsomossa.
"Hienosti meni kaikilla! Antakaa nyt vain kävellä. Todella upeaa, kaikki!" Leenan kehui maneesin keskeltä. Säteilin iloa ja taputtelin Rosvon kaulaa. Leenan ratsastuskoululla olin mennyt vain Rosvolla, mikä oli minusta kivasti ajateltu, että pääsisin eka jyvälle yhdestä hevosesta ja sitten vasta toisesta. Minusta Rosvo oli kertakaikkiaan upea pakkaus: Sillä ratsastaminen ei ollut helpointa ja piti olla hereillä, mutta mitään valitusta ei vaan löytynyt! Käänsin Rosvon voltille ja myhäilin vielä iloani, sillä Jessica, Cara ja Natalia eivät olleet tulleet tänään tallille.
"Tyttärellänne Anniella meni erittäin hyvin taas tänään. Hän on motivoitunut ja taitava. Hän olisi valmis kisaamaan ensikaudella, mutta hevosia ei valitettavasti riitä." Leena sanoi siirtyi katsomon eteen puhumaan Annien vanhemmille Ollille ja Jaanalle.
"Hän on ratsastanut liki seitsemän vuotta," Jaana nyökkäsi ylpeydestä pakahtuen, mutta kurtisti kulmiaan:
"Miten niin ei riitä?"
"Tämä ratsastuskoulu on aika suosittu, koska on kylän ainoa. Eli siis hevoset miten niille, ketkä ovat ennenkin niillä kisanneet. Valitettavaa, mutta jos Annie haluaisi kisata, hän tarvitsisi oman hevosen." Leena selitti kärsivällisesti vilkuillen kuitenkin kokoajan tuntilaisia sivusilmällään.
"Annie rakastaa kisausta, tottakai. Se on hänen intohimoaan, mutta uutta hevosta hän ei ikimaailmassa suostu ottamaan." Olli tuhahti laskien kätensä vaimonsa kädelle.
"Uutta hevosta? Onko Anniella ollut joskus hevonen?" Leena jähmettyi ihmetellen ja jatkoi:
"Hän ei maininnut sanallakaan siitä." Jaana nyökkäsi pontevana:
"Se onkin asia, josta hän ei puhu. Aloittaessaan ratsastuksen, me ostimme hänelle ponin. Olimme ikionnellisia, kun hän alkoi harrastamaan jotain, joten tyhmyyttämme ostimme hänelle heti sen. Poni asui ratsastuskoululla, jossa Annie sai aina onneksi apua sen kanssa, jos sitä tarvitsi. Sillä minä ja Olli emme mitään hevosista tiedä. Balle oli mukava poni, Annie jaksoi aina hehkuttaa sitä. Mutta sitten, kun Balle oli ollut meillä kaksi vuotta, se vain yht'äkkiä laitumella ollessaan lyyhistyi, sai ilmeisesti sydänkohtauksen. Annie löysi ponin vähän päästä laitumelta kuolleena. Hän sai traumat siitä, koska Balle oli hänelle tärkeistä tärkein. Nyt Annie on suhteellisen hyvin jo hyvästellyt Ballen, mutta arvet ovat silti syvät."
"Voi ei," Leena katsoi Annieta, joka jolkotteli käyntiä Rosvon kanssa eteenpäin murheellisena ja jatkoi:
"Tiedän itsekin, miltä rakkaan hevosen menettäminen tuntuu. Se on todella hirveää. Mutta, Annie kuitenkin ratsastaa taas, on elämäniloinen, myönteinen ja selvästi erittäin puolensa pitävä. Uskoisin, että jos asia esitettäisiin hänelle oikein, hän olisi valmis hevoseen. Olisitteko te valmiit ja pystyvät ostamaan hänelle hevosen?" Leena kysyi silmäillen Ollia ja Jaanaa tiukasti, mutta kummankaan kasvoilla ei näkynyt epävarmuutta.
"Rahasta se ei ole kyse." Olli nyökkäsi ja Jaana jatkoi:
"Kyllä, kyllä me ehdottomasti ostaisimme hänelle hevosen, mikäli hän haluaisi." Leena löi kätensä yhteen ilahtuneena:
"Hienoa, loistavaa! Tallillamme olisi kaksi vapaata karsinapaikkaakin ensikuusta lähtien.Nyt vain alkaa urakka; Saada Annie haluamaan itselleen hevosen. Emme tietenkään painosta; jos hän ei halua, mitä järkeä sitten on hevosta ostaa. Mutta jos hän haluaa, sehän on selvä!" Leena säteili ja kätteli Jaanaa ja Ollia.
"No jos annie suostuu, niin tiedätkö, mistä saisimme hänelle sopivan hevosen?" Olli kysyi haroen sänkistä leukaansa.
"Voitte tulla jo alas selästä!" Leena huusi tuntilaisille, ennen kuin vastasi:
"Tiedänpä hyvinkin. Minulla nimittäin on sellainen. Kuusivuotias Zero Black, puoliverinen. Ratsastaessa reipas ja herkkä, mutta ennen kaikkea kiltti. Jarrut toimii todella hyvin. Kisaamiseen, kouluun tai esteisiin soveltuu erittäin hyvin." Leena hymyili.
"Kuulostaa aika kalliilta," Jaana aprikoi vilkaisten tytärtään, joka laskeutui kauniin mustan hevosen selästä selvästi innoissaan.
"Noh, eihän se ilmainen ole. Mutta kai hänestä voisin jotain ystävyysaleakin antaa. Ruuna on kaikenkaikkiaan todella hyvä. Mikä olisi maksimihintanne?" Leena selitti totuudenmukaisesti avaten maneesin ovea tuntilaisille.
"Kymppitonni", Jaana ja Olli tokaisivat melkein yhtä aikaa. Leena nyökkäsi hymyillen:
"Zero Black eli Summin hinnaksi voimme sopia seitsemäntonnia. Kahdeksaatonnia olin ajatellut, mutta seitsemänkin on ihan käypä. Voisin jutella Annien kanssa ja ehkä saisin hänet ratsastamaan Summia tänään. Olen ihan varma, että tunnin jälkeen Annie tulee kinumaan teiltä, että haluaa Summin omakseen." Leena virnisti madaltaen ääntään Annien ja muiden tuntilaisten taluttaessa hevosia maneesista ulos. Jaana ja Olli nyökkäsivät ja Jaana kuiskasi:
"Me lähdemme tästä kotiin. Jos Annie oikeasti ihastuu ja haluaa Summin, ostamme sen."
"Summi on teidän, mikäli Annie ihastuu siihen." Leena lupasi ollen kuitenkin varma, että tyttö tulisi ihastumaan.
"Annie? Tulisitko toimistooni?" Leena kajautti toimistonsa oven edessä ja meni sitten sinne sisään sulkien oven. Minä pidin kiirettä. Suljin nopeasti Rosvon oven ja suorastaan juoksin kiireesti Leenan toimistoon. Vatsaani kutkutti ikävästi. Ehkäpä snobit olivat väittäneet minun ruokkineen heidän ruusukehaitaan tai jotain muuta ilkeää. Koputin oven ja kun kuulin saaneeni sisään myönnön, astuin ovesta toimistoon. Tukahtunut ilma löi vasten kasvoja ja suljin oven hengitellen syvään. Leena tuskin muisti pitää ikkunaa auki, jotta huoneen ilma kiertäisi ja raikastuisi.
"Ruokinko taas hevosia salaa?" Kysyin ja suljin suuni vasta sitten. Kirosin itseäni, minunhan piti olla hiljaa! Miksen voinut ikinä pitää suutani kiinni?!
"Ei, et." Leena virnisti ja hymyili:
"Kuulin Ballesta. Ei - älä järkyty. Annie. Minä ymmärrän, olen itsekin menettänyt hevosen. Se tuntuu kauhealta. Rakastit Ballea paljon, eikö niin?" Leena puhui minulle kuin nuorelle hevoselle; rauhoittavasti, mutta kuitenkin niin päättäväisesti, etten voinut nousta ylös ja karata pois huoneesta, vaikka sitä eniten haluaisinkin.
"Mistä te kaikki olette kuulleet Ballesta? Jessica jengeineenkin haukkui minua siitä." Puuskahdin kätkien tunteeni, jotka velloivat kuin.. En keksinyt mikä. Kuitenkin niin paljon, että pelkäsin oksentavani.
"Kuulin vanhemmiltasi. En tiedä, mistä Jessica on kuullut. Sanopa, Annie, pidätkö sinä kisaamisesta?" Leena puhui tyynesti tuijottaen minua herkkyvästi silmiin. Rypistin kulmiani:
"Pidän. Aloitin kisaamiseni Ballen kanssa; ihan pienistä ristikoista ja harjoitusraviluokista jopa seittemäänkymmeneen senttiin ja kerran Helppo B:hen. Balle oli ihana poni; opetti minulle kaikkea." Nyökytin. Leena vaihtoi asentoaan ja kysyi:
"Miksi et halua uutta hevosta, Annie? Sinähän tiedät, että saisit sellaisen, jos vain pyytäisit. Vanhempasi ovat valmiita maksamaan sinulle jopa kymmenen tontun hintaisen hevosen." Kiemurtelin kuin mato tuolillani. Niin, olin varmaan itsekäs. Moni hevostyttö pissisi huosuihinsa onnesta kuullessaan vanhempiensa olevan valmiit maksamaan hevosen. Mutta minä en.. Pelkäsin menettäväni hevosen taas kerran.
"En halua menettää ketään niin tärkeää toista kertaa. En kestäisi sitä." Huokaisin tukahdetusti.
"Annie, sille ei kukaan voinut mitään. Poni sai sydänkohtauksen ja nukkui erittäin erittäin onnellisena pois, koska olit tarjonnut sille hyvän kodin. Mikset haluaisi tarjota hyvää kotia ja rakkauttasi jollekin toiselle hevoselle?"
"Kyllä minun mieli tekee välillä hevosta," Myönsin ja jatkoin kääntäen katseeni Leenan terävistä silmäteristä syliini:
"Mutta en ole löytänyt vain "sitä oikeaa" hevosta. Ponit ei tule kysymykseenkään kokoni vuoksi, mutta iso hevonen, mieluiten ruuna, jonka kanssa pääsisi kisaamaan.. Olisihan se aika upeaa." Leena hymyili suupielet korvissa salamyhkäisesti:
"Siinätapauksessa," hän hymisi ja jatkoi:
"Haluaisitko ilmaisen ratsastustunnin Summilla? Se musta ruuna, olet ehkä nähnyt sen tallissa." Minä näytin täsmälleen siltä, kun joku olisi lyönyt minua puupölkyllä päähän. Olin nähnyt ruunan. Se oli kokonaan musta, varmasti mustempi kuin itse yö. Sillä oli lyhyt häntä, mutta sitäkin paksumpi harja, tosin aika takkuinen. Päässä sillä taisi olla joku pieni merkki, jos oikein muistin. Komea se jokatapauksessa oli!
"Saisinko? Milloin?" Henkäisin silmät lautasina. Leena katsoi kelloaan ja virnisti (virnistys muuten tuntui tekevän hänen kivikasvonsa paljon kauniimmiksi):
"20 minuutin päästä. Summi on tallissa, laita sille suojat jalkoihin. Pidä kiirettä!" Suorastaan hyppelehdin pois toimistosta ja lähdin varustehuoneelle. En tiennyt, oliko Leena seonnut, koska antoi minulle ilmaisen ratsastustunnin niin upealla hevosella. Mutta jos olikin, aion ottaa hyödyn irti!
jatkuu, jatkuuko (: antakaas niitä mielipiteitä nyt! Mikä huonoa, hyvää??;))
|