Lähettäjä: Mivava
Päivämäärä: 22.10.11 13:11:16
Jatkoa, vähän venähti ja pahoittelut siitä. Toivottavasti ei ole kovin tönkköä, kun kirjoitin yöllä ja heräsin alta tunti sitten, niin ajatukset vielä vähän tökkii.
Rafael
Täytyi myöntää, etten ollut osannut lainkaan odottaa Timin ilmestyvän oven taakseni. Maria tuijotti miestä selvästi äärimmäisen ilahtuneena, mutta Carlos ei nostanut edes katsettaan telkkarista, jossa pyöri joku lastenohjelma. Poika oli täysin hautautunut puhuvien autojen täyttämään maailmaansa.
”Tuota, tule sisään”, tajusin pahimmasta jäätymisestäni selvittyäni mutista ja kävin kaappaamassa Marian ovelta ennen, kuin tyttö ehti tehdä mitään omalta kannaltani noloa. Hätistin tytön veljensä luokse ja vilkaisin nopeasti naapurin juorukelloa, joka roikkui häikäilemättömän uteliaana ovellaan. Elleivät lapset olisi olleet hoidossa, olisin kyllä kostanut sille rouvalle mokoman kyttäilyn, mutta nyt tyydyin vain sulkemaan hänet asunnon ulkopuolelle. Olin melkein varma, että kyseinen rouva kyykistelisi kuitenkin koko illan salakuuntelemassa seinän läpi, mitä kämpässäni tapahtui.
Hämmentynyt hiljaisuus laskeutui eteiseen, kun Maria loikki olohuoneeseen. En todellakaan ollut odottanut Timiä oveni taakse – ei sillä ettenkö olisi pitänyt yllätyksestä – ja jos olisin tiennyt, olisin ehdottomasti pukeutunut vähän fiksummin kuin niihin kaikista vanhimpiin collegehousuihin, jotka eivät edes tahtoneet pysyä päällä ja joissa oli kokkauspuuhien jäljiltä tahra jauhelihakastikkeesta. Kirosin mielessäni ylipäätänsä koko ajatuksen kokata lasten kanssa, sillä siitä ei koskaan seurannut muuta kuin sotkua, vaikkakin Carlos ja Maria olivatkin olleet aivan onnessaan. Miksi ihmeessä Timin piti ilmestyä ovelleni rikollisen hyvännäköisenä juuri silloin, kun kämppäni sattui olemaan kuin pyörremyrskyn jäljiltä, enkä itse näyttänyt sen paremmalta? Sellaisen pitäisi olla laissa kiellettyä.
”Anteeksi, täällä on vähän sotkuista, kun tenavat olleet yötä”, jatkoin hämmentynyttä mutinaani, kun johdatin Timin keittiöön, missä sai olla suhteellisen rauhassa lapsilta. Kurkistin kuitenkin olohuoneeseen varmistaakseni, etteivät Carlos ja Maria olleet toistensa kimpussa. Nyt kun tytöllä oli käsi kipsissä, olin koko ajan huolestunut, milloin hän keksisi huitaista sillä veljeään, jos heille tulisi riitaa kaukosäätimen omistuksesta.
Pähkäiltyäni hetken tyhjien kaappien ihmettä – niin käsittämättömältä kuin se kuulostikin, kaappini huusivat vaihteeksi varsin lahjakkaasti tyhjyyttään, mutta tällä kertaa vika oli kyllä ihan varmasti lapsivieraideni – päädyin keittämään kahvia. Purin huultani ajatuksiini hautautuneena, enkä tajunnut lainkaan, että Tim puhui minulle ennen, kuin hän ilmestyi eteeni.
”Mitä sä mietit noin kovasti?” mies kysyi, mikä sai minut punastumaan. Olinpa taas vaihteeksi kohtelias isäntä.
”Mustu tuntuu, että mä taidan pitää susta”, vastasin hiljaa ja suutelin miestä, joka vaikutti hymyilevän huuliani vasten. En vastustellut lainkaan, kun kädet kietoutuivat ympärilleni ja vetivät minut lähemmäs toisen kehoa. Jotenkin Timin läsnäolo tuntui lohdulliselta, kun päivä ei ollut ollut parhaimmasta päästä. Kaksoset olivat sentään aika hyvin estäneet murehtimisen, mutta se ei poistanut päivän huonoutta. Olisin selvinnyt aivan hyvin ilman perhekriisejä, kun muutenkin päässä oli tarpeeksi mietittävää. Ajattelin ilmeisesti aivan liikaa kaikkea koko ajan.
Eva onneksi saapui hakemaan lapset ajallaan. Hän vilkaisi ensin tutkivasti Timiä ja loi minuun sitten katseen, joka kertoi varsin hyvin, että olin selityksen velkaa. Hänellä taisi tällä kertaa olla vain jotain muuta kerrottavaa, mikä esti häntä utelemasta. Huoli paistoin siskoni kasvoilta, kun hän veti minut makuuhuoneeseeni ja jätti Timin lasten armoille.
”Eikö teidän olisi jo korkea aika sopia?” Eva kysyi suoraan. Hän istui sänkyni laidalla ja näytti hivenen väsyneeltä.
”Miksi musta tuntuu, ettei mua kaivattu vaihteeksi?” vastasin hänelle kysymyksellä. Ristin käteni rinnalle ja nojasin oveen. Tiesin kyllä, että käytökseni oli osaltaan typerää, mutta olisiko minun muka pitänyt hyppelehtiä vanhempieni luo kaiken anteeksi antaneena, vaikka he eivät minusta olleet liiemmin välittäneet viimeisten vuosien aikana. Ainoa asia, mikä heitä vaikutti kiinnostavan, oli se, kuinka en ollut vieläkään saanut itseäni koulun penkille.
”Se, ettei susta puhuta enää, ei tarkoita, etteikö sua kaivattaisi”, Eva totesi rauhallisesti. Hän pyöritteli itsepäisyydelleen silmiään. ”Isän sydän on pettämässä. Lääkärit meinasivat, ettei se kestä enää paria vuotta pidempään, ellei ihmettä tapahdu.”
”Ja mun pitäisi sen takia mennä anelemaan niiden eteen anteeksi pyydelleen?” tuhahdin hiljaa. Eva ponkaisi pystyyn ja harppoi luokseni.
”Te kumpikin käyttäydytte järkyttävän lapsellisesti! Aivan käsittämätöntä, miten kaksi aikuista miestä voi käyttäytyä huonommin, kuin omat lapseni, vaikka ikäeroa on vaikka muille jakaa.”
”Mut potkittiin ulos kodistani alta täysi-ikäisenä, minkä jälkeen oon saanut pärjätä täysin omillani. Ja kaikki se on kuulemma oma vikani täysin. Mä en jaksa mennä kuulemaan sinne, kuinka huono ihminen oon”, huokaisin. Tunsin vieressäni seisseen naisen käsien kietoutuvan ympärilleni halaukseen, ja hän huokaisi epäilemättä yhtä raskaasti, kuin mitä itse tein.
”Kyllä mä ymmärrän, ettet sä tahdo sitä, mutta harkitsisit asiaa, jooko?” Eva pyysi hiljaa ja lähti huoneesta. Kuulin hänen huutelevan kaksosia lähtemään kotiin. Toivottavasti he eivät olleet kiusanneet Timiä pahasti.
Kaivoin yöpöytäni laatikosta tupakka-askin. En normaalisti polttanut, mutta nyt tunnelma oli jo sellainen, että tunsin tarvitsevani hermosauhut. Sanoin heipat Marialle ja Carlosille, jotka höpöttivät äitinsä kanssa siitä, mitä olivat päivällä tehneet kanssani, ja istuin olohuoneen ikkunalaudalle. Avasin ikkunan, että savu pääsisi ulos. Tim tuli viereeni istumaan.
”Ootko kunnossa?” hän kysyi. Seurasin hetken katseellani alhaalla kadulla kulkevaa pariskuntaa, jotka nauroivat kovaan ääneen.
”Ei kai tässä muu auta, kuin olla” vastasin. Puhalsin savua hiljakseen tummenemaan lähteneeseen iltaan.
”Ei kuulosta kovin hyvältä”, Tim totesi. Lopulta päädyin kertomaan hänelle melkein draamaa täynnä olleen elämäntarinani – tai ainakin sen osan siitä, missä lensin pihalle kotoa. Mies vain tuntui niin luotettavalta, että sain suuni auki, vaikka ystävistänikin vain Pablo ja hänen kihlattunsa Angélica olivat sellaisia, joiden seurassa pystyin puhumaan vapautuneesti.
”Musta tulisikin varmasti Rexiä parempi drag queen, osaan olla jo valmiiksi tarpeeksi dramaattinen”, mutisin. Tupakka oli palanut loppuun jo ajat sitten ja vain muisto entisestä valmentajastani esti minua hakemasta toista. Parempi vain olisi, etten alkaisi polttaa mitenkään aktiivisesti edelleenkään, kun siitä olin onnistunut kuitenkin pitämään itseni irti.
”Oikeastaan siitä puheen ollen, oli mulla syykin tulla tänne. En tiedä, kuinka pahasti Rexillä on näppinsä pelissä, mutta Juan on tullut takaisin”, Tim myönsi. Käänsin hivenen järkyttyneen katseeni häneen, enkä kyennyt estämään kaikkia kamalia ajatuksia vyörymästä läpi aivoistani. ”Rafael, älä ajattelekaan mitään! Jos et oo sattunut huomaamaan, oon täällä, enkä sen luona.”
”Aika hyvä huomio”, mumisin. Päivä se vaan jatkoi paranemistaan. ”Mitä sä aiot tehdä?”
”Mitä tarkoitat?”
”Sen oon oppinut tässä viimeisten päivien aikana, että puolen kaupungin mielestä en ole mitään häneen verrattuna”, tuhahdin huultani purren.
”Ja sekö on ainoa asia, mikä merkitsee? Edelleenkin oon täällä, eikä Juanin reissuun lähtö ollut ainoa syy, miksi erosimme”, Tim huomautti, ja valitettavasti minun oli myönnettävä jälleen, että hän oli oikeassa.
En vain voinut estää itseäni murehtimasta kuitenkin. En edes tiennyt, mitä Juan halusi, mutta pessimistipuoleni uskoi sen liittyvän kuitenkin Timiin. Tuskinpa Juankaan olisi muuten tullut takaisin, sillä Lisalta olin saanut käsityksen, että hän oli lähtenyt vähän pidemmälle reissulle.
”Rafael, oikeasti sun kasvoista näkee, että ajattelet jotain kamalaa”, Tim naurahti. En ehtinyt kissaa sanoa, kun mies veti minut suudelmaan ilmeisesti tarkoituksenaan hillitä ajatusteni sinkoilua.
”Okei, okei, mä lopetan ajattelemisen”, mutisin vasten hänen huuliaan ja hymyilin pakostakin. 1-0 minulle, Juan ja Rex saisivat painua helvettíin omasta puolestani.
|