Lähettäjä: Libe
Päivämäärä: 29.6.11 22:12:42
- Rose, haloo. Mitä sä mietit? Sä oot ollu jo ihan liian kauan omis maailmoissas, Lottie valitti. Havahduin ajatuksista ja otin mukavamman asennon kauppakeskuksen penkillä, jolla istuimme kolmestaan, minä, Lottie ja Danny.
- Enkä oo, väitin vastaan.
- Ootpa, vai kuuliks sä mitä mä sanoin äsken, tyttö kysyi.
- Sä kysyit, mitä mä mietin, vastasin.
- Sitä ennen, Lottie tarkensi ja katsoi minua ärsyyntyneenä. Huokaisin ja katsoin Dannya anovasti. Poika kuitenkin pudisti päätään. Koska en saanut apua siltä suunnalta, minun oli myönnettävä tappioni, vaikken olisi halunnutkaan jakaa ajatuksiani. Eilinen keskustelu Marcuksen kanssa mietitytti minua hieman. En ymmärtänyt, miksi hän pyysi apua juuri minulta, kun hän olisi sitä varmasti saanut monelta muultakin.
- Okei, okei, en mä kuunnellu. Mä mietin vaan yht mun ja Marcin keskusteluu, selitin hiljaa.
- Millon sä oot sen kans keskustellu? Danny kysyi.
- Eilen. Se vei mut ystävällisest kotiin, vastasin.
- Mäki oisin voinu vied sut, poika ilmoitti.
- Etkä olis, väitin vastaan. Danny näytti siltä kuin olisi halunnut vielä sanoa jotain, mutta Lottien katse sai hänet pysymään hiljaa.
- Mitä se keskustelu koski, Lottie kysyi. Hän näytti innostuvan joka kerta, kun tein jotain Marcuksen kanssa.
- No se pyys mult yht palvelust, vastasi vältellen.
- Mitä palvelust? Lottie jatkoi kyselyään kihisten uteliaisuudesta.
- Mun pitäis antaa sille tukiopetust, vastasin.
- Aaaaw, Lottielta pääsi.
- Siin ei oo mitään taka-ajatuksii, väitin. Marcus halusi vain opiskeluapua. Miksi hän olisi halunnut jotain muuta?
- Kyl siin on. Mieti ny. Te ootte kahestaan. Mitä vaan voi tapahtuu, Lottie sanoi tietäväisesti. En ymmärtänyt, miksi hän tiesi mukamas niin paljon rakkausasioistani - jos tätä voisi edes siksi sanoa, kun mitään ei ollut tapahtunut – mutta hänen omat ihmissuhteensa olivat pahasti umpikujassa. Katsoin Dannya yrittäen saada edes vähän tukea.
- Mä oon pahoillani, mut mun on pakko sanoo, et oon samaa mielt Lottien kans. Sun on pidettävä varas, poika totesi ja haroi vaaleita hiuksiaan.
- Mut miks se muka tykkäis must? Mä en tajuu, pudistelin päätäni.
- Pojat on iso arvotus, mut Marc tykkää sust. Mä näin, miten se katto sua sen pelin jälkeen, Lottie kertoi. Tuhahdin.
- Joo ja sit se pani Annieta, en voinut olla sanomatta. Ystävieni teoriassa oli pahoja aukkoja.
Tutkin kirjaa ja vilkuilin välillä Marcusta. Poika istui sänkyni laidalla ja katsoi minua odottavasti. Huokaisin turhautuneena. Olimme käsitelleet nämä sivut jo varmaan sataan kertaan, mutta Marcus ei tuntunut muistavan niistä mitään. Oli turha laskea niitä tunteja, jotka olin viimeisen neljän viikon aikana tuhlannut hänen opettamiseensa. Onneksi olimme jo loppusuoralla.
- Kai sä nyt ees tiiät kaikki aurinkokuntamme planeetat? kysyin turhautuneena.
- Tietty, Marcus vastasi. Odotin.
- Ai, pitääks mun sanoo ne? hän kysyi hetken hiljaisuuden jälkeen. Nyökkäsin.
- Merkurius, Venus, Maa, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus ja Pluto, hän vastasi.
- Pluto ei oo planeetta, oikaisin. Olin kokoajan turhautuneempi ja turhautuneempi. Käänsin katseeni takaisin kirjaan ja selailin sivuja.
- Mä en ymmärrä, mikset sä opi. Me ollaan käyty nää asiat läpi jo monta kertaa, tokaisin turhautuneena. Marcus katsoi minua pitkään.
- Koska mua ei kiinnost, hän vastasi suoraan.
- Mikä sua sit kiinnostais? tiuskaisin.
- Jalkapallo ja… sinä, Marcus vastasi huomioimatta äänensävyäni mitenkään. Tuijotin häntä uskomatta korviani. Danny oli kyllä varoittanut minua tästä Lottien kanssa, mutten ollut uskonut heitäkään.
- Et voi olla tosissasi! väitin.
- Kyllä voin, Marcus väitti vastaan. Huokaisten painoin pääni käsiini. En tiennyt, mitä ajatella. Yritin kuitenkin jatkaa vielä hetken, muttei siitä tullut mitään, sillä nyt kumpikaan meistä ei jaksanut keskittyä.
- Mitä jos lopetettais tält päivält? ehdotin.
- Okei, Marcus vastasi innottomasti ja nousi sängyltäni. Saatoin hänet ovelle ja jäin katsomaan hänen menoaan ajatuksissani.
Vedin viileää ulkoilmaa keuhkoihini ja henkäisin syvään. Valitettavasti ulkoilmakaan ei selvittänyt ajatuksiani nyt yhtään sen paremmin kuin aamullakaan. Olihan Marcus aina ollut suloinen, nykyään ehkä ennemminkin komea. Olin huomioinut pojan vetovoiman vasta sen jälkeen, kun ystäväni olivat maininneet tämän mahdollisesta kiinnostuksesta. Olin miettinyt pitkään, oliko se edes mahdollista, enkä ollut uskonut. Marcus oli kuitenkin todistanut toisin. Hän oli juuri sanonut olevansa kiinnostunut minusta, tai oikeastaan, että kiinnostan häntä, mutta ei kai sillä ollut mitään eroa. Joka tapauksessa en saisi häntä oppimaan mitään tähtitieteestä ennen koetta. Jotenkin minun oli helpompi keskittyä Marcuksen opiskeluongelmaan kuin omiin tunteisiini. Sitä paitsi mehän olimme ystäviä. Kai minä osaisin suhtautua tähän niin kuin ystävän kuuluu. Siispä keskityin palvelukseeni. Marcus rakasti jalkapalloa, ja joutuisi erotetuksi joukkueesta, jos ei onnistuisi kokeessa. Poikaa kiinnosti ainoastaan jalkapallo ja minä. Kai sitä voisi jotenkin hyväksikäyttää. Ilmeeni kirkastui. Ehkä oli tapa, jolla saisin sittenkin Marcuksen oppimaan edes jotain.
Illalla Marcus tuli meille niin kuin olimme aiemmin sopineet. Avatessani hänelle oven hän katsoi minua epäröiden.
- Ei meijän tarvii tehä tätä. Mä kyl ymmärrän, jos sä tarviit enemmän aikaa tai jotain, hän sanoi.
- Sul ei oo aikaa. Keskitytään vaan tähtitieteeseen, vastasin ja siirryin istumaan portaille odottamaan, että Marcus olisi valmis tulemaan ylös kanssani. Päästessämme huoneeseeni istahdin takaisin keskelle sänkyä Marcuksen jäädessä sängyn reunalle. Jätin tähtitieteen kirjan yöpöydälleni.
- Nyt kokeillaan toisenlaist oppimistapaa, ilmoitin.
- Millast? Marcus kysyi.
- Sä tuut makaan tähän, ohjeistin. Poika teki työtä käskettyä, vaikka näyttikin hyvin hämmentyneeltä. Istuin hieman epäröiden hänen päälleen ja nostin hieman hänen paitaansa. Marcus näytti, jos mahdollista vielä hämmentyneemmältä. Kosketin hänen napaansa ja sanoin:
- Tämä täs on maa ja sitä kiertää kuu, piirsin kuun radan maan ympärille. Olin päättänyt aloittaa aivan alusta. Seuraavaksi aloitin taas navasta.
- Tämä täs on aurinko, aloitin.
- Mutta äsken se oli maa, Marcus vastusteli.
- Hyvä, että muistat, sanoin tyytyväisenä. Ainakin ideani toimi, vaikken ollutkaan aivan varma, oliko tämä vaivan arvoista.
- Ei sitä voi unohtaa, Marcus mutisi. Jatkoin piirtäen kaikkien planeettojen radat auringon ympärille. Sen jälkeen kävin läpi tähtikuvioita, joiden nimet kerroin ensin ja sitten painoin tähdet oikeille paikoilleen lihaksikkaaseen avaruuteen. Kun ne oli käyty läpi, lopetin.
- Joko ne loppuivat? Marcus kysyi. Hän kuulosti pettyneeltä. Nyökkäsin.
- Tältä erää. Mitä opit? kysyin.
- No… hän aloitti ja nousi niin nopeasti, että kaaduin taaksepäin makaamaan sängyn toiseen päähän.
- Hei, sanoin yllättyneenä.
- Anna minun vain jatkaa, Marcus käski. Hän siirsi paitaani sivuun. Ensin hän suuteli napaani ja nimesi sen auringoksi. Planeettojen radat hän piirsi kielellään. Yritin keskittyä hänen sanoihinsa ja planeettojen paikkoihin, mutten pystynyt ajattelemaan kovin selvästi. Tähtikuviot hän suuteli vatsaani. Se loppui aivan yhtäkkiä kuin oli alkanutkin. Marcus vetäytyi ja minä nousin istumaan.
- No, menikö oikein? hän kysyi käheästi.
- Suurin piirtein, kuiskasin, kun en saanut ääntäni kuuluviin. Hetken vain katsoimme toisiamme.
- Olisin voinut mennä pidemmälle, Marcus totesi. Suutuin. Seuraavassa hetkessä Marcus jo huomasi olevansa oven ulkopuolella.
- Hyvästi, sanoin oven raosta ja työnsin sen kiinni. Nojasin oveen voimattomana. Suuttumus oli kadonnut yhtä nopeasti kuin se oli tullutkin. En tajunnut, mitä oikein oli tapahtunut. Hetken minusta todellakin oli tuntunut olevani sulaa vahaa pojan käsissä. Hän olisi helposti voinut mennä pidemmälle ilman, että olisin juurikaan estellyt. Minun oli oltava varovainen, jos en haluaisi, että minulle kävisi niin kuin Annielle. Marcus käytti tyttöä hyväkseen silloin kuin halusi.
|