Lähettäjä: Cher.
Päivämäärä: 16.1.11 21:57:03
Katselin sohvalta Belin hääräämistä. Tyttö teki varmaan kolmea asiaa samaa aikaa. Suoristi hiuksiansa, meikkasi ja puhui puhelimeensa. En voinut olla naurahtamatta tytölle. Pian tyttö lopetti puhelun ja kääntyi minuun päin.
-Mitä juomista sä muuten haluat? Käydään ostamassa ne kohta.
-Ihan sama, sanoin kohauttaen olkiani. Minua ärsytti olla vielä olla se ”pikkuinen” 17-vuotias, kun melkein kaikki olivat täysi-ikäisiä. Beli nyökkäsi vastaukseksi ja alkoi hyräillä jotain tuttua laulua hymyillen. En voinut ajatuksilleni mitään, jotka karkasivat taas Aleksiin. Ensimmäisenä vuosipäivänä Aleksi oli vienyt minut kaupungin hälinästä pois. Olimme olleet kaksin hiljaisella rannalla. Kaikki oli ollut täydellistä, varsinkin pojan kuiskatessa korvaani ne kolme sanaa, jota eniten kaipasin. Havahduin Belin rykäisyyn.
-Paluu maanpinnalle, tyttö naurahti hieman. Irvistin. Tyttö oli kyllä oikeassa, olin omissa ajatuksissa aivan liian paljon sekä aivan liian usein. Hetkittäin tuntui kun en olisi olemassa edes tässä maailmassa, tuntui, kun olisin joku joka katselisi pilvenreunalta apaattisia toimintojani. Pudistelin päätäni, pakko ryhdistäytyä, en antanut yhden miehen pilata päiviäni täällä. En nyt enkä ikinä, lupasin itselleni mielessä.
-Haluutko, että laitan sun hiukset jotenkin?
-Laita vaan, sanoin ja nousin sohvalta pois.
Ei mennyt kuin hetki, kun Bel oli kihartanut mustat hiukseni ja meikannut siniset silmäni kevyesti. Näytin pitkästä aikaa jopa ihmiseltä, kiitos tytön.
-Sä oot kaunis, Sissi, tyttö vieressäni henkäisi. Naurahdin.
-No ainakin ihmisen näköinen, vihdoin, sanoin ja virnistin pienesti. Bel kiiruhti matkalaukulleni ja penkoi sitä kärsimättömän näköisesti. Lopulta tämä heitti vaalean pitkän tunikan käsiini.
-Pue se päälle, tämä käski.
-Sä oot ihan mahoton, huokaisin pudistellen päätäni. Tottelin kuitenkin tyttöä ja vaihdoin vaatteeni vähän juhlallisemmaksi.
Katselin isoa lähenevää taloa silmät suurina. Anan vanhemmat taisivat olla rikkaita, ainakin talon koosta päätellen. Musiikki kantautui ulos asti, vaikka kello oli vasta yhdeksän. Pieni epävarmuus iski päälleni, enhän mä tuntenut täältä ketään. Tai ehkä pari, olinhan joskus kauan sitten asunut täällä, ennen muuttoamme. Mutta tuskin kukaan muistaisi edes minua, siitä oli niin pitkä aika jo.
-Sissi, mitä sä taas mietit? Bel keskeytti ajatukseni.
-Äh, en mitään. Bel kohautti vuorostaan olkiansa ja avasi oven mutisten ’’mennään vaan sisään, turha koputtaa, tuskin kukaan olisi kuullut edes koputusta’’.
-Sisään vaan, tyttö naurahti ja tuuppasi minut nopeasti sisälle. Eteisestä poistuessamme eteemme avartui isokokoinen keittiö, ja sen oikealla puolella oli olohuone, jossa monet tanssivat. Joku tyttö hypähti Belin kaulaan, ja arvelin sen olevan Ana. Kohta tyttö irrottautui Belistä ja kääntyi puoleeni.
-Sä olet vissiin Sissi, tämä sanoi hymyillen. Nyökkäsin.
-Hienoa. Mä olen Ana, tyttö sanoi ja ojensi kättään. Tartuin siihen pienesti hymyillen.
-Tänne sekaan vain, tyttö sanoi, ennen kuin katosi olohuoneeseen. Menimme istumaan vapaille penkille ja korkkasimme juomat nopeasti.
-Sissi! kuulin tutun miehenäänen ja käännyin. Mike. Pieni hymy kohosi huulilleni. Mies tuli viereemme istumaan tervehtien Beliäkin.
-Pitkästä aikaa, tämä naurahti ja silmäili minua tarkasti.
-Todellakin pitkästä, hymähdin. Olihan siitä jo varmaan seitsemän vuotta aikaa, kun viimeksi olin nähnyt Mikeä. Poika oli ollut yksi parhaimmista kavereistani tarhasta asti aina muuttoomme asti.
-Sä oot muuttunut, Mike sanoi pieni virne huulillaan. Kohotin kulmiani.
-Samat sanat.
-Bel, mikset sä kertonut että Sissi on tulossa? Mike nuhteli Beliä.
-Koska muuten sä oisit ominut Sissin kokonaan, tyttö naurahti vieressäni ja nosti toisen kätensä hartioilleni. Mike virnisti ja pörrötti toisella kädellä vaaleita hiuksiaan. Juteltiin pitkä tovi, ja olin kumonnut kurkkuuni jo monta kaljapulloa. Bel oli kadonnut viereltäni, mutten antanut sen haitata.
-Kas, kas, Mikekin saa naista, kuulin ilkeilevän äänen vierestäni. Se sama poika, jota Bel kutsui Jerryksi, seisoi siinä virnistellen. Tumma tukkansa pörrössä, ja vähintään yhtä tummat silmänsä vilkuilivat minua ja sitten taas Mikeä. Huomasin Miken mulkaisevan Jerryä, ja sai tämän pyöräyttämään silmiänsä. Jerry kuitenkin katosi nopeasti jonkun blondin heilansa kanssa.
-Sori tosta, Mike sanoi pahoittelevasti.
-Mitäs tosta, virnistin ja tunsin pientä kuinka juomat olivat nousseet päähäni. Mikessä ja Aleksissa oli paljon samaa, ajattelin katsellessani Miken kasvonpiirteitä.
-Mä meen tupakalle, sanoin nopeasti. Ei tapoihini kuulunut edes polttaa, paitsi kännissä. Ja ainakin sain nyt tekosyyn päästä Miken läheltä pois, en nimittäin jaksanut taas alkamaan miettimään Aleksia. Se sai mieleni vain mustaksi. Näin Miken nyökkäävän hyväksyvästi.
Istahdin kuistilla olevalle tuolille ja kirosin, eihän minulla ollut edes tulta. Olin nousemassa tuolilta ylös, kun Jerry ilmestyi viereeni heilutellen sytkäriänsä.
-Tarviitko tulta? tämä kysyi ja virnisti ilkikurisesti.
-Tarviin, sanoin pikaisesti ja ojensin käteni ottaakseni sytkärin. Mies ei kuitenkaan antanut sytkäriä, vaan tutki minua hetken katseellaan.
-Mitä sä annat vastapalveluksi?
Kurtistin kulmiani, johan nyt on kumma, että tulestakin pitää antaa vastapalvelus.
-Mitä sä tarkotat? kysyin. En kuitenkaan kerennyt protestoimaan enempää, kun tunsin tulikuumat huulet huulillani pienen hetken ajan. Jerry vetäytyi minusta nopeasti irti, ja virnisti tietäväisesti. Mitä ihmettä poika ajatteli? Oliko tällä tapana suudella jokaista tuntematonta ihmistä?
-Taisit tykätä. Hämmennyin pojan sanoista, ja tunsin tuntevani jo nyt pientä vihaa poikaa kohtaa. Tämä käyttäytyi kuin maailmanvaltias.
-En tykännyt, sanoin viileästi, vaikka en voinut kieltää salaa mielessäni, etteikö se ollut tuntunut hyvältä. Oli vähällä ettei pieni hymy kohonnut huulilleni ja melkein kosketin sormellani huuliani, kuin kokeillakseni, olivatko ne vieläkin kuumat pojan kuumista huulista.
-Sitten sä taidat jäädä ilman tulta.
-Jerry, kuulin jonkun naisen huutavan, juuri kun olin alkamassa paasata pojalle tämän idioottimaisesta käytöksestä.
-Joo, mä tuun, Jerry sanoi, ja vilkaisi vielä kerran minuun ennen kuin käänsi selkänsä lähteäkseen sisälle. Tuhahdin ja katsoin Jerryn loittonevaa selkää hetken toivoen, että tämä paskiainen joskus rakastuisi johonkin ihmiseen palavasti ja tulisi petetyksi tuntien samaa tuskaa kuin minä. Niin tämän itserakas ja varma hymy huuliltansa varmasti katoaisi, ja olisi jonkun muun aika nauraa hänelle.
Olin siirtynyt makuuhuoneesta suosiolla nukkumaan olohuoneeseen Belin raahatessa Ripen yöllä huoneeseensa. Heräsin tytön kolisteluihin keittiössä, jossa Ripe istui väsyneenä.
-Otatko sä kahvia, Sissi? tyttö huikkasi.
-Joo, mutisin väsyneenä, onneksi en ollut kuitenkaan juonut eilen paljoa, eikä krapulaakaan tuntunut olevan, niin kuin Ripellä näytti olevan.
-Oloja? naurahdin pojalle, kun sain lampsittua keittiöön. Ripe virnisti pienesti ja nyökkäsi. Bel kääntyi väsyneen näköisenä puoleeni pienesti hymyillen.
-Voisitko sä tehdä palveluksen?
-Minkä niin?
-Hakisit pari pizzaa, tosta lähi pizzeriasta, Bel pyysi. Kurtistin kulmiani.
-Eikö me just eilen ostettu ainakin viis pizzaa, naurahdin.
-Joo.. Mutta unohdin ne vahingossa pöydälle, ja nyt ne on ihan pilalla, tyttö nurisi.
-Hyvä on, lupauduin ja katosin vaihtamaan jotain järkevämpää päälle, ennen kuin katosin ovesta raikkaaseen ulkoilmaan miettien mitä Belin ja Ripen välillä oikein oli.
Meni hetki ennen kuin löysin pizzerian ja juuri kun olin astumassa sisään, tunsin kännykkäni soivan. Näytöllä vilkkui tuntematon numero, ja painoin hämmentyneenä vihreätä luuria samalla astuen ovesta sisälle, ja nenääni tunkeutui voimakas ruuan haju.
-Haloo, vastasin.
-Sissi, kuulin aivan liian tutun äänen linjalta. Aleksi. Tunsin vihan ja surun kertyvän taas kehooni. Tietysti tämä oli soittanut tuntemattomasta numerosta, jotta vastaisin.
-Mitä asiaa? ärähdin, ja huomasin kuinka sain oudoksuvia katseita pöydistä.
-Miten sä voit? kuului langalta varovainen kysymys.
-Oikein hyvin, vastasin ärsyttävällä tavalla, vaikka todellisuudessa mieleni olisi tehnyt itkeä.
-Älä ole lapsellinen. Mä oikeasti tarkoitan vaan hyvää, ja toivon, että me voitaisiin olla ystäviä.
-Ai ystäviä? Olisit miettinyt sitä aikasemmin.
-Mä oi..
-Aleksi, mua ei kiinnosta kuunnella, ärähdin, ja suljin kylmästi puhelimen. Kipittäessäni jonoon, huomasin Jerryn istuvan joidenkin ystäviensä kanssa nurkkapöydässä. Huomasin tämän vilkaisevan minuun. Käänsin pääni nopeasti pois tästä ja keskityin jonottamiseen. Oli kuitenkin vaikea pysyä paikallaan, miettiessäni äskeistä puhelua. Aleksi, jonka kanssa olin vasta jakanut elämäni kahtia sekä antanut kaikkeni heittäytyen rakkauden virtaan, kutsui minua nyt ainoastaan ystäväkseen. Poika ei tainnut tajuta, miten paljon sen kuuleminen satutti. Ja sisko joka oli tukenut minua jokaisessa asiassa, ja huolehtinut minusta vanhempiemme kuoleman jälkeen, oli nyt merkityksetön. Ihminen, jolla ei ollut mitään arvoa.
Lähdin pizzalaatikot kädessäni ovesta ulos ja jäin hetkeksi katselemaan ihmisvilinää. Puhelu vaivasi minua vieläkin. Aleksin äänen kuuleminen oli toisaalta rauhoittanut minua, vaikka sitä en ollut halunnut hänelle näyttääkään. Toisaalta, se sai minut taas ajattelemaan sitä tosiasiaa jota vihasin. Tunsin kyyneleen vierähtävän poskelleni, mutten tehnyt elettäkään pyyhkiäkseni sitä pois.
-Meinasit sitten syödä ihan reilulla kädellä, joku naurahti takanani saaden minut säikähtämään ja pizzalaatikot putosivat käsistäni. Noukin ne nopeasti maasta hiljaa kiroten ja katsoin nyt edessäni virnistelevää Jerryä. Tämän virnistys kuitenkin katosi nopeasti nähdessään kyyneleen poskellani. Käänsin pääni nopeasti muualle ja huomasin Jerryn kurtistavan kulmiansa.
-Ryppyjä rakkaudessa? tämä naurahti ivallisesti.
Mulkaisin poikaa, mutten tainnut onnistua siinä kovinkaan vakuuttavasti.
-Naiset… Te otatte suhteet aina liian vakavasti, tämä sanoi pää kallellaan sipaisten sormellaan kyyneleen pois poskeltani, ennen kuin katosi nopeaan ihmisjoukkoon.
Jatkanko? :)
|